ÚVOD
I. SOUHRNNÉ VÝSLEDKY HOSPODAŘENÍ VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ
1. Souhrn veřejných rozpočtů
2. Výsledky státního rozpočtu
3. Výsledky hospodaření rozpočtů
okresních úřadů a obcí
II. PŘÍJMY STÁTNÍHO ROZPOČTU
A. Daňové příjmy
B. Pojistné sociálního zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti
C. Nedaňové příjmy
III. VÝDAJE VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ
1. Hlavní tendence ve vývoji výdajů veřejných rozpočtů
2. Běžné výdaje veřejných rozpočtů
2. 1. Transfery domácnostem
2. 2. Výdaje na veřejnou spotřebu obyvatelstva a státu
2. 3. Neinvestiční dotace podnikům
2. 4. Další běžné výdaje státního rozpočtu
3. Kapitálové výdaje státního rozpočtu
4. Zajišťování likvidity státního
rozpočtu
IV. VYČÍSLENÍ PŘEVODU NA ZVLÁŠTNÍ
ÚČET DŮCHODOVÉHO POJIŠTĚNÍ
VE STÁTNÍCH FINANČNÍCH AKTIVECH
PŘÍLOHY
a) Zpráva o činnosti kontrolních orgánů
ministerstva financí a územních finančních
orgánů za rok 1996
b) Zpráva o činnosti celních orgánů
ministerstva financí v roce 1996
c) Zpráva o opatřeních ministerstva financí
v oblasti cen v roce 1996
ÚVOD
Státní rozpočet České republiky
na rok 1996 byl schválen Parlamentem České
republiky dne 12. prosince 1995 zákonem č. 305/1995
Sb. Zákon stanovil objem jeho příjmů
i výdajů ve výši 497,6 mld. Kč.
V rámci výdajů státního rozpočtu
byla stanovena dotace do rozpočtů okresních
úřadů a obcí ve výši 16,8
mld. Kč a dotace do Státního fondu tržní
regulace v zemědělství ve výši
1,2 mld. Kč.
Rozpočtová politika v roce 1996 byla zaměřena
především na podporu ekonomického růstu,
vyjádřenou dalším poklesem daňového
zatížení a snížením podílu
daňových příjmů na vytvořeném
hrubém domácím produktu. Tím, stejně
jako snížením sazby pojistného sociálního
zabezpečení, byl současně sledován
záměr posílení zdrojů, s nimiž
disponují podniky a domácnosti. Schválený
rozpočet počítal i s výraznějším
růstem investičních výdajů.
Dalším cílem rozpočtové politiky
v uplynulém roce bylo snížení podílu
výdajů veřejných rozpočtů
na hrubém domácím produktu a snížení
objemu prostředků přerozdělovaných
přes státní rozpočet. Toto zaměření
zároveň sledovalo rovněž další
omezování vlivu státu v ekonomice.
Současně s tím vláda ve schváleném
rozpočtu na rok 1996 podpořila oblasti, které
považuje za prioritní (týkalo se to např.
dopravy, vědy, bezpečnosti, politiky bydlení
ap.), na druhé straně přijala některá
racionalizační opatření ve veřejném
sektoru.
Tak jako v předchozích letech patřilo k hlavním
cílům rozpočtové politiky zajištění
vyrovnanosti rozpočtového hospodaření
a nezvyšování státního dluhu.
Součástí této politiky byl i záměr
sblížit tempa růstu příjmů
státního rozpočtu s růstem příjmů
územních rozpočtů. Novelou rozpočtových
pravidel přijatou v roce 1995 tak s účinností
od roku 1996 došlo k restrukturalizaci rozpočtového
určení daní z příjmů
mezi články rozpočtové soustavy.
Ve struktuře výdajů státního
rozpočtu a místních rozpočtů
došlo ke změnám vlivem některých
úprav v sociálním zákonodárství,
zejména v důsledku zavedení nového
systému dávek státní sociální
podpory, jejichž výplatu podle zákona č.
117/95 Sb. od 1. 10. 1995 zabezpečují okresní
úřady. Prostředky k úhradě
těchto výdajů byly sice tak jako dosud zajištěny
ve státním rozpočtu, ale v porovnání
s předchozími lety vzhledem ke změně
režimu výplat se současně staly součástí
příjmů a výdajů rozpočtů
okresních úřadů, což vedlo k
výraznému zvýšení jejich objemu.
Ve srovnání se záměry rozpočtové
politiky došlo v průběhu roku 1996 ke změnám
podmínek realizace státního rozpočtu
proti původním předpokladům.
Již v první polovině roku se projevily problémy
s realizací splátek vládních úvěrů
z Ruské federace v souvislosti s výsledky jednání
Pařížského klubu věřitelů
o restrukturalizaci a odkladu ruských splátek. Výpadek
těchto splátek se odrazil v celkové výši
příjmů státního rozpočtu.
V průběhu II. pololetí se pak začal
projevovat i poněkud pomalejší vývoj
ekonomiky, než s jakým vláda při sestavování
a schvalování rozpočtu na rok 1996 počítala.
Oba tyto faktory způsobily, že příjmy
se staly limitujícími při plnění
státního rozpočtu v průběhu
minulého roku.
Po posouzení výsledků za I. pololetí
a s přihlédnutím k předpokládanému
vývoji v dalších obdobích roku vláda
České republiky svým usnesením č.
441 ze dne 28. srpna 1996 rozhodla o úpravě státního
rozpočtu na rok 1996. Touto úpravou byly oboustranně
sníženy příjmy i výdaje státního
rozpočtu o 6,6 mld. Kč v porovnání
s objemy stanovenými zákonem č. 305/95 Sb.
Objem státního rozpočtu tak byl upraven na
výši 491 mld. Kč.
Na straně příjmů státního
rozpočtu se úpravy týkaly především
původně předpokládaných příjmů
z vládních úvěrů, jejichž
rozpočet byl s ohledem na situaci ve splácení
ruských dluhů snížen celkem o 5 mld.
Kč. Současně byly zpřesněny
původní úvahy o výnosu některých
daňových příjmů, v nich především
daně z příjmů právnických
osob, která byla snížena o 6,3 mld. Kč;
u některých dalších příjmových
položek došlo naopak k jejich zvýšení.
Ve výdajích šlo především
o plošné snížení neinvestičních
i investičních výdajů jednotlivých
rozpočtových kapitol o 5% (celková částka
snížení činila 4,2 mld. Kč) a
o snížení některých výdajů
kapitoly Všeobecná pokladní správa (celkem
o 4 mld. Kč). U jiných výdajů, např.
u transferů domácnostem, dotací k cenám
tepelné energie, dotací okresním úřadům
na výplatu dávek státní sociální
podpory ap., naopak došlo ke zvýšení rozpočtu.
O provedené úpravě státního
rozpočtu a důvodech, které k ní vedly,
vláda informovala Poslaneckou sněmovnu v rámci
zprávy o plnění státního rozpočtu
České republiky za I. pololetí 1996.
Kromě toho si některé další změny
v rozpočtovém hospodaření vyžádaly
úpravy a korekce, představující zvýšení
příjmů i výdajů vládou
upraveného rozpočtu v rozsahu 4,5 mld. Kč;
tyto změny byly provedeny formou rozpočtových
opatření, jejichž důvody byly v zásadě
dvojího druhu.
Šlo především o taková rozpočtová
opatření, kdy ke krytí konkrétních
výdajů státního rozpočtu byly
použity nové, nerozpočtované příjmy
(např. použití přebytku státního
rozpočtu z roku 1995 dle usnesení Poslanecké
sněmovny Parlamentu k úhradě plateb státu
do pojistného zdravotního pojištění
a k úhradě výdajů, spojených
s redislokací ministerstva kultury v roce 1996 v celkové
výši 1,8 mld. Kč; použití prostředků
z finančního vypořádání
ústředních orgánů a dalších
subjektů a prostředků z finančního
vypořádání okresních úřadů
a obcí za rok 1995 k řešení jiných
potřeb vyplývajících z finančního
vypořádání za tento rok v celkové
výši 1,4 mld. Kč; využití prostředků
odvedených z výnosu za vydobyté vyhrazené
nerosty dle horního zákona k financování
ekologických opatření ve výši
0,2 mld. Kč).
V jiných případech se jednalo o souvztažné
zvýšení příjmů i výdajů
státního rozpočtu k financování
konkrétních výdajů (např. zvýšení
příjmů státního rozpočtu
v položkách DPH a clo o cca 0,3 mld. Kč umožnilo
posílení výdajů kapitoly ministerstva
obrany v souvislosti s uzavřením směnné
smlouvy s Polskou republikou na výměnu vojenské
letecké techniky a posílení výdajů
kapitoly ministerstva vnitra v souvislosti s částečnou
úhradou pohledávek České republiky
v Ruské federaci prostřednictvím dodávky
letounu TU 154 M pro potřeby tohoto resortu; u ministerstva
vnitra došlo dále k souvztažnému zvýšení
příjmů z pojistného sociálního
zabezpečení a výdajů na důchody
a ostatní dávky sociálního zabezpečení
o cca 0,2 mld. Kč; rovněž příjmy
odvedené do státního rozpočtu z prodeje
a pronájmu majetku státu okresními úřady
ve výši 0,2 mld. Kč byly použity opět
k úhradě výdajů okresních úřadů
spojených s péčí o svěřený
státní majetek).
V rámci úprav byla na výdajové straně
státního rozpočtu provedena i řada
přesunů, jednak mezi neinvestičními
a investičními výdaji, jednak mezi výdaji
zahrnutými původně v kapitole Všeobecná
pokladní správa a výdaji zahrnutými
v ostatních částech rozpočtu. Jednalo
se zejména o přesun prostředků zahrnutých
původně ve výdajích státního
rozpočtu a určených pro územní
rozpočty: z nich největší část
se týkala prostředků na výplatu dávek
státní sociální podpory (celkem 26,7
mld. Kč) a dále účelových prostředků
investičního i neinvestičního charakteru,
zahrnutých ve schváleném rozpočtu
v kapitole Všeobecná pokladní správa
(celkem 15,9 mld. Kč).
Úpravy se týkaly většiny rozhodujících
příjmových a výdajových položek
státního rozpočtu a jsou podrobněji
komentovány v dalších částech
zprávy ke státnímu závěrečnému
účtu.
Ve svém souhrnu tak výše popsané změny,
zahrnující úpravy podle usnesení vlády
č. 441/96, jakož i další rozpočtová
opatření provedená v rámci zmocnění
v jednotlivých rozpočtových kapitolách,
znamenaly celkové snížení příjmů
i výdajů státního rozpočtu
o 2,1 mld. Kč, tj. o 0,4% v porovnání s objemy
schválenými zákonem č. 305/95 Sb.
Rozpočtová opatření v jednotlivých
příjmových a výdajových položkách
a úpravy celkových ukazatelů státního
rozpočtu byly provedeny na základě zmocnění
daného vládě, resp. ministru financí
v § 3 zákona o státním rozpočtu
na rok 1996 a podle § 13 zákona ČNR č.
576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky a obcí
v České republice při splnění
podmínky, že provedenými opatřeními
nedojde ke zhoršení salda příjmů
a výdajů státního rozpočtu.
V souvislosti s tzv. kompetenčním zákonem
(zákon č. 272/1996 Sb. ze dne 2. 11. 1996, jímž
se k témuž dni provádějí některá
opatření v soustavě ústředních
orgánů státní správy ČR)
došlo v závěru roku ke zrušení
5 dosavadních ministerstev a dalších ústředních
orgánů státní správy a ke zřízení
4 nových ústředních orgánů.
V návaznosti na tento zákon - bez dopadu na celkové
příjmy a výdaje státního rozpočtu
- byla rozpočtovými opatřeními ministerstva
financí provedena změna ukazatelů rozpočtů
jednotlivých dotčených kapitol, přičemž
byly provedeny přesuny celoročního objemu
rozpočtu zahrnujícího všechna rozpočtová
opatření provedená ke dni 31. 10. 1996.
Největší změna se týkala zrušení
býv. ministerstva hospodářství a přechodu
jeho působnosti na celkem 7 jiných ústředních
orgánů. Rozhodující část
příjmů dosavadní kapitoly ministerstva
hospodářství byla převedena na kapitolu
ministerstva dopravy a spojů; z celkových výdajů
ve výši 9,1 mld. Kč bylo téměř
75% delimitováno do kapitoly ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy, z toho u neinvestičních
příspěvků na činnost příspěvkových
organizací přebralo MŠMT více než
95% rozpočtované částky v souvislosti
s přechodem působnosti ve věcech profesní
přípravy učňů na povolání.
Podrobněji jsou úpravy rozpočtu v souvislosti
s novým kompetenčním zákonem komentovány
v hodnotících zprávách o výsledcích
rozpočtového hospodaření dotčených
rozpočtových kapitol (sešit F).
V následujících částech zprávy
je hodnocení plnění jednotlivých oblastí
státního rozpočtu prováděno
ve vztahu k rozpočtu zahrnujícímu všechny
výše uvedené změny.
I. SOUHRNNÉ VÝSLEDKY HOSPODAŘENÍ
VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ
1. Souhrn veřejných rozpočtů
Za souhrn veřejných rozpočtů (tj.
státního rozpočtu a rozpočtů
okresních úřadů a obcí) skončilo
běžné rozpočtové hospodaření
České republiky celkovým schodkem ve výši
11 mld. Kč. V tom schodek hospodaření státního
rozpočtu činil 1,6 mld. Kč a rozpočty
okresních úřadů a obcí vykázaly
z běžného hospodaření schodek
9,4 mld. Kč. Uvedené výsledky jsou zejména
odrazem nižších příjmů státního
rozpočtu a překročení výdajů
místních rozpočtů.
Příjmy a výdaje souhrnu veřejných
rozpočtů byly splněny takto:
Tabulka č.1
Příjmy celkem [v konsolidovaném vyjádření, tj. po vyloučení transferů ze státního rozpočtu do místních rozpočtů] | 535,80 | 599,57 | 597,43 | 585,06 | 97,9 | -12,37 | 109,2 | |
v tom: | ||||||||
- příjmy státního rozpočtu | 439,97 | 497,64 | 495,50 | 482,82 | 97,4 | -12,68 | 109,7 | |
- příjmy místních rozpočtů | 129,11 | 153,27 | 161,37 | 161,68 | 100,2 | 0,31 | 125,2 | |
(- příjmy místních rozpočtů bez dávek státní sociální podpory) | (127,92) | x | x | (134,99) | x | x | (105,5) | |
Výdaje celkem [v konsolidovaném vyjádření, tj. po vyloučení transferů ze státního rozpočtu do místních rozpočtů] | 531,77 | 599,57 | 597,43 | 596,06 | 99,8 | 1,37 | 112,1 | |
v tom: | ||||||||
- výdaje státního rozpočtu | 432,74 | 497,64 | 495,50 | 484,38 | 97,8 | -11,12 | 111,9 | |
- výdaje místních rozpočtů | 132,31 | 153,27 | 161,37 | 171,12 | 106,0 | 9,75 | 129,3 | |
(- výdaje místních rozpočtů bez dávek státní sociální podpory) | (131,12) | x | x | (144,43) | x | x | (110,2) | |
Transfery ze státního rozpočtu do místních rozpočtů | 33,28 | 51,34 | 59,44 | 59,44 | 100,0 | 0,00 | 178,6 | |
(Transfery ze státního rozpočtu do místních rozpočtů bez dávek státní sociální podpory) | (32,09) | x | x | (32,75) | x | x | (102,1) | |
Rozdíl příjmů a výdajů | 4,03 | 0,00 | 0,00 | -11,00 | x | 11,00 | x | |
v tom: | ||||||||
- státní rozpočet | 7,23 | 0,00 | 0,00 | -1,56 | x | -1,56 | x | |
- místní rozpočet | 3,20 | 0,00 | 0,00 | -9,44 | x | -9,44 | 295,0 |
Dynamika příjmů veřejných rozpočtů
se ve srovnání s předchozími lety
snížila. Při růstu hrubého domácího
produktu v běžných cenách o 12,9% a
růstu výdajů veřejných rozpočtů
o 12,1% se snížil podíl výdajů
veřejných rozpočtů na HDP ze 42,5%
v roce 1995 na 42,2% v roce 1996.
Ve struktuře příjmů veřejných
rozpočtů vzrostl ve srovnání s rokem
1995 podíl státního rozpočtu, naopak
podíl místních rozpočtů klesl.
Odrazil se v tom vliv zákona č. 154/1995 Sb., o
změně rozpočtových pravidel, na jehož
podkladě bylo upraveno rozpočtové určení
daně z příjmů fyzických osob
ze závislé činnosti a daně z příjmů
právnických osob. Cílem této změny
bylo sblížit tempo růstu příjmů
státního rozpočtu a místních
rozpočtů.
Tabulka č. 2a
v %
Příjmy veřejných rozpočtů celkem | 111,9 | 113,5 | 109,2 |
z toho: daňové příjmy | 109,0 | 112,3 | 109,1 |
Příjmy státního rozpočtu celkem | 109,1 | 112,7 | 109,7 |
z toho: daňové příjmy | 102,8 | 109,2 | 110,8 |
Příjmy místních rozpočtů celkem [příjmy místních rozpočtů po vyloučení transferů ze státního rozpočtu] | 127,7 | 117,3 | 106,7 |
z toho: daňové příjmy | 144,9 | 125,1 | 102,8 |
V podílech příjmů státního
rozpočtu a místních rozpočtů
na celkových příjmech veřejných
rozpočtů se změna rozpočtových
pravidel projevila následovně:
Tabulka č. 2b | v % |
Příjmy státního rozpočtu celkem | 84,8 | 82,7 | 82,1 | 82,5 |
z toho: daňové příjmy | 85,4 | 80,5 | 78,3 | 79,6 |
Příjmy místních rozpočtů celkem [příjmy místních rozpočtů po vyloučení transferů ze státního rozpočtu] | 15,2 | 17,3 | 17,9 | 17,5 |
z toho: daňové příjmy | 14,6 | 19,5 | 21,7 | 20,4 |
Zatímco do roku 1995 podíl celkových příjmů
státního rozpočtu na příjmech
veřejných rozpočtů klesal, v roce
1996 došlo proti předchozímu roku ke zvýšení
tohoto podílu o 0,4 procentního bodu (u daňových
příjmů o 1,3 bodu). U místních
rozpočtů, kde do roku 1995 podíl příjmů
rostl, se naopak v roce 1996 ve stejné výši
podíl celkových i daňových příjmů
snížil.
Významným kriteriem hodnocení veřejných
rozpočtů je vývoj daňových
příjmů a jejich podíl na hrubém
domácím produktu (daňová kvóta).
Dále uvedené srovnání výnosů
daňových příjmů celkem a podle
jednotlivých druhů daní v letech 1993 - 1996
zahrnuje daňové příjmy inkasované
státním rozpočtem a rozpočty okresních
úřadů a obcí (u místních
rozpočtů včetně místních
a správních poplatků):
Tabulka č. 4
Daňové příjmy celkem | 266,58 | 290,46 | 326,07 | 355,71 | 133,4 |
v tom: | |||||
- daň z přidané hodnoty | 77,10 | 85,85 | 94,80 | 109,31 | 141,8 |
- spotřební daně | 39,98 | 46,36 | 56,65 | 61,17 | 153,0 |
- daň z příjmů právnických osob | 70,88 | 64,56 | 67,34 | 62,71 | 88,5 |
- daň z příjmů fyzických osob | 27,34 | 54,52 | 68,59 | 80,55 | 294,6 |
- daň z nemovitosti | 3,02 | 3,81 | 3,80 | 4,02 | 133,0 |
- majetkové daně | 0,78 | 2,09 | 3,21 | 3,86 | 491,3 |
- silniční daň | 4,34 | 4,15 | 3,93 | 4,30 | 99,3 |
- clo | 15,17 | 17,36 | 17,41 | 19,68 | 129,7 |
- poplatky za užívání dálnic | 0,00 | 0,00 | 0,90 | 0,92 | - |
- ostatní daně a poplatky | 27,97 | 11,76 | 9,44 | 9,21 | 32,9 |
Pozn.: Daňové příjmy bez pojist. na
soc. zabezpečení
Daňová kvóta činila v roce 1996 25,2%,
zatímco v roce 1995 (při upřesněné
výši HDP) to bylo 26,0%.
Podíl zadlužení veřejných rozpočtů
na hrubém domácím produktu v letech 1995
a 1996 činil (v %):
Tabulka č. 5
Státní dluh | 12,3 | 11,0 |
Dluh obcí a okresních úřadů | 1,8 | 2,3 |
Dluh veřejných rozpočtů | 14,0 | 13,1 |
(hrubý dluh veřejných rozpočtů
je definován jako součet zadlužení jednotlivých
subjektů po konsolidaci)
Poznámka: změny v podílu dluhu na HDP v roce
1995 (proti SZÚ 1995) vyplývají z upřesnění
dluhu místních rozpočtů a z upřesnění
výše HDP
Podíl dluhu veřejných rozpočtů
na hrubém domácím produktu má klesající
tendenci nejen vlivem stabilizace státního dluhu
spravovaného ministerstvem financí, ale i vlivem
růstu hrubého domácího produktu. Zadlužení
místních rozpočtů (obcí a okresních
úřadů) dosáhlo v roce 1996 celkového
objemu 32,4 mld. Kč., tj. 17,5% z celkového objemu
dluhů veřejných rozpočtů (v
roce 1995 to bylo 13,0%).
2. Výsledky státního rozpočtu
Ve srovnání s údaji schválenými
zákonem č. 305/95 Sb. a s vládou provedenými
úpravami a dalšími rozpočtovými
opatřeními byly v plnění příjmů
a výdajů státního rozpočtu
za rok 1996 dosaženy tyto výsledky:
Tabulka č. 6
Příjmy celkem | 439,97 | 497,64 | 495,50 | 482,82 | 97,4 | -12,68 | 109,7 |
v tom: | |||||||
- daňové příjmy | 255,39 | 289,40 | 286,76 | 283,05 | 98,7 | -3,71 | 110,8 |
- pojistné na sociální zabezpečení | 154,32 | 178,87 | 180,07 | 174,32 | 96,8 | -5,75 | 113,0 |
- nedaňové příjmy | 30,26 | 29,37 | 28,68 | 25,45 | 88,7 | -3,23 | 84,1 |
Výdaje celkem | 432,74 | 497,64 | 495,50 | 484,38 | 97,8 | -11,12 | 111,9 |
v tom: | |||||||
- výdaje ústředních orgánů | 399,46 | 446,30 | 436,06 | 424,94 | 97,4 | -11,12 | 106,4 |
v tom: | |||||||
- běžné výdaje celkem | 355,34 | 391,96 | 388,24 | 378,54 | 97,5 | -9,70 | 106,5 |
- kapitálové výdaje celkem | 44,12 | 54,34 | 47,82 | 46,40 | 97,0 | -1,42 | 105,2 |
- transfery do místních rozpočtů [včetně účelových prostředků zajištěných ve státním rozpočtu v kapitole VPS, určených pro místní rozpočty] | 33,28 | 51,34 | 59,44 | 59,44 | 100,0 | 0,00 | 178,6 |
Rozdíl příjmů a výdajů | 7,23 | x | x | -1,56 | x | -1,56 | -21,6 |
Z uvedených údajů je zřejmé,
že skutečně dosažené příjmy
státního rozpočtu v roce 1996 byly o 9,7%,
tj. o 42,8 mld. Kč vyšší než v předchozím
roce; čerpání výdajů předstihlo
skutečnost roku 1995 o 11,9%, tj. o 51,6 mld. Kč.
Dosažený výsledek hospodaření
byl v důsledku pomalejšího tempa přírůstku
rozpočtových příjmů horší
než v předchozích letech. Přesto lze
celoroční rozpočtové hospodaření
v uplynulém roce považovat v zásadě
za vyrovnané, konečný schodek 1 562 mil.
Kč představuje pouze 0,3% objemu státního
rozpočtu schváleného zákonem č.
305/95 Sb.
Celkově dosáhly příjmy státního
rozpočtu v roce 1996 výše 482, 8 mld. Kč;
v porovnání s původně schváleným
rozpočtem tak byly inkasovány na 97,0%, ve vztahu
k rozpočtu po všech změnách činí
toto inkaso 97,4%. Výdaje byly čerpány celkem
na 484,4 mld. Kč, což představuje 97,3% schváleného
rozpočtu, resp. 97,8% pokud jde o rozpočet po všech
změnách.
Konečný výsledek hospodaření,
jímž byl schodek ve výši 1,6 mld. Kč,
byl ovlivněn především nižšími
rozpočtovými příjmy než vláda
předpokládala. Upravený rozpočet příjmů
zůstal nesplněn o 12,7 mld. Kč, čerpání
výdajů bylo nižší o 11,1 mld. Kč.
Schodek rozpočtového hospodaření za
uplynulý rok představuje pouze 0,3% objemu státního
rozpočtu na rok 1996.
Na příjmové straně státního
rozpočtu byl největší propad u pojistného
na sociální zabezpečení (-5,8 mld.
Kč) a u daňových příjmů
(-3,7 mld. Kč); meziročně však pojistné
na sociální zabezpečení vzrostlo o
20 mld. Kč a daňové příjmy
o 27,7 mld. Kč. Nedaňové příjmy
byly vlivem nižšího plnění příjmů
z vládních úvěrů nesplněny
o 3,2 mld. Kč (a proti roku 1995 poklesly o 4,8 mld. Kč).
Úspor na celkových výdajích státního
rozpočtu bylo docíleno především
díky vývoji v neinvestiční sféře
(vč. transferů domácnostem), jejíž
výdaje zůstaly nesplněny celkem o 9,7 mld.
Kč. Kapitálové (investiční)
výdaje byly ve svém souhrnu nižší
o 1,4 mld. Kč.
Při hodnocení průběhu rozpočtového
hospodaření se i v roce 1996 potvrdil vyšší
podíl posledního čtvrtletí roku na
celoročním plnění příjmů
a výdajů státního rozpočtu.
Oproti rokům 1994 a 1995 však byl podíl výdajů
ve 4. čtvrtletí v hodnoceném roce výrazně
nižší, a to i v důsledku opatření
přijatých vládou v závěru roku
1996 k zabezpečení vyrovnaného rozpočtového
hospodaření. Tato opatření ve svém
souhrnu znamenala úspory v rozpočtových výdajích
v závěru roku ve výši cca 4,2 mld. Kč
(z toho 3,2 mld. Kč představují odklady některých
plateb z kapitoly VPS a předčasná úhrada
půjček poskytnutých Fondu pojištění
vkladů, 1 mld. Kč pak vázání
investičních výdajů v kapitole ministerstva
dopravy a spojů).
Srovnání průběhu rozpočtového
hospodaření v letech 1993 až 1996 je zřejmé
z následující tabulky (výdaje v letech
1993 a 1994 jsou uvedeny bez vlivu clearingu se Slovenskou republikou):
Tabulka č. 7
Příjmy | 1993 | 86,45 | 88,75 | 83,40 | 99,40 | ||||
1994 | 89,26 | 97,52 | 96,74 | 106,98 | |||||
1995 | 99,22 | 111,91 | 101,34 | 127,50 | |||||
1996 | 107,83 | 121,52 | 118,04 | 135,43 | |||||
Výdaje | 1993 | 76,03 | 93,62 | 83,96 | 99,07 | ||||
1994 | 86,55 | 98,04 | 84,71 | 110,76 | |||||
1995 | 92,73 | 107,95 | 97,40 | 134,66 | |||||
1996 | 106,13 | 124,22 | 116,99 | 137,04 |
Již v I. pololetí se projevila převaha výdajů
nad příjmy a ke konci tohoto období byl vykázán
schodek 1 mld. Kč. Po úpravách státního
rozpočtu provedených vládou usnesením
č. 441/96, které znamenalo snížení
jeho příjmů a výdajů o 6,6
mld. Kč, se ke konci 3. čtvrtletí podařilo
ještě udržet vyrovnanost rozpočtového
hospodaření - byl dosažen přebytek 47
mil. Kč. Tento minimální přebytek
se však ukázal jako nedostatečný pro
nadcházející závěr roku. V
samotném 4. čtvrtletí se totiž obnovil
nepříznivý vztah mezi vývojem příjmů
a výdajů, takže schodek vykázaný
v tomto období se promítl do celoročního
výsledku, který znamenal celkový schodek
státního rozpočtu za rok 1996 ve výši
1,56 mld. Kč.
V rámci 4. čtvrtletí se tento problém
- jak je ostatně pro hospodaření v závěru
roku obvyklé - soustředil do měsíce
listopadu a prosince. Koncem října vykázalo
hospodaření státního rozpočtu
ještě přebytek ve výši 1,2 mld.
Kč, ten však byl ovlivněn posílením
rozpočtu o převod prostředků z přebytku
státního rozpočtu za rok 1995 ve výši
1,8 mld. Kč podle rozhodnutí Poslanecké sněmovny.
Koncem listopadu pak již činil rozpočtový
schodek téměř 3 mld. Kč. Vlivem zmíněných
opatření v uvolňování výdajů
v rozpočtové sféře v závěru
roku, přijatých vládou v prosinci 1996, byl
celoroční schodek snížen na 1,6 mld.
Kč.
3. Výsledky hospodaření rozpočtů
okresních úřadů a obcí
Hospodaření rozpočtů okresních
úřadů a obcí za minulý rok,
zahrnující běžné příjmy
a běžné výdaje roku 1996, skončilo
schodkem 9,4 mld. Kč. Z toho obce vykázaly z běžného
hospodaření schodek ve výši 8,8 mld.
Kč, okresní úřady vykázaly
poprvé od roku 1993, kdy byl zaveden nový systém
financování místních rozpočtů
schodek 0,6 mld. Kč.
Vývoj jednotlivých položek příjmů
a výdajů místních rozpočtů:
Tabulka č. 8
A. Příjmy | 127,92 | 153,27 | 161,37 | 161,68 | 100,2 | 0,31 | 134,99 | 105,5 | |
I. | Vlastní příjmy | 93,54 | 98,93 | 98,93 | 101,23 | 102,3 | 2,30 | 101,23 | 108,2 |
1. daňové | 70,68 | 72,92 | 72,92 | 72,67 | 99,7 | -0,25 | 72,67 | 102,8 | |
2. nedaňové | 18,40 | 22,15 | 22,15 | 21,33 | 96,3 | -0,82 | 21,33 | 115,9 | |
3. ostatní | 4,46 | 3,86 | 3,86 | 7,23 | 187,3 | 3,37 | 7,23 | 162,1 | |
II. | Dotace ze státních fondů | 2,61 | 3,00 | 3,00 | 2,07 | 69,0 | -0,93 | 2,07 | 79,3 |
III. | Transfery ze stát. rozpočtu | 31,10 | 51,34 | 59,44 | *) 58,22 | 97,9 | -1,22 | *) 31,53 | 101,4 |
z toho: | |||||||||
dotace ze stát. rozpočtu | 16,31 | 16,85 | 16,85 | 16,85 | 100,0 | 0,00 | 16,85 | 103,3 | |
IV. | Ostatní | 0,67 | 0,16 | 0,16 | 23,9 | ||||
B. Výdaje celkem | 131,12 | 153,27 | 161,37 | 171,12 | 106,0 | 9,75 | 144,43 | 110,2 | |
I. | Běžné výdaje | 80,26 | 114,27 | 117,92 | 117,70 | 99,8 | -0,22 | 91,01 | 113,4 |
II. | Kapitálové výdaje | 50,86 | 39,00 | 43,45 | 53,42 | 122,9 | 9,97 | 53,42 | 105,0 |
C. Výsledek hospodaření | -3,20 | 0,00 | 0,00 | -9,44 | x | -9,44 | -9,44 | 295,0 |
*) další prostředky poskytnuté ze státního
rozpočtu ve výši 1 214 mil. Kč jsou
v účetnictví okresních úřadů
a obcí zahrnuty v jejich příjmových
položkách (k 31. 12. 1995 byly obdobně zúčtovány
prostředky ve výši 988 mil. Kč)
Poznámka: změny ve struktuře daňových
a nedaňových příjmů v roce
1995 (proti SZÚ) ovlivněny přesunem správních
poplatků (2,10 mld Kč) a místních
poplatků (1,19 mld. Kč) z nedaňových
příjmů do daňových,
- dávky státní sociální podpory
v roce 1995 činily 1,95 mld. Kč.
Rozpočtová politika pro rok 1996 v této oblasti
vycházela ze záměrů utváření
vnitřních proporcí v soustavě veřejných
rozpočtů a ze záměru postupného
slaďování dynamiky příjmů
okresních úřadů a obcí s dynamikou
příjmů státního rozpočtu.
Nástrojem bylo nové rozpočtové určení
některých daní (daně z příjmů
právnických osob a daně z příjmů
fyzických osob) stanovené novelou rozpočtových
pravidel (zákon č. 154/1995), jak již bylo
zmíněno.
Rozhodující část běžných
příjmů místních rozpočtů,
dosažených v rozpočtovém roce 1996,
tvořily především příjmy
daňové, tj. daň z příjmů
fyzických osob, daň z příjmů
právnických osob a daň z nemovitostí.
Proti roku 1995 vzrostly daňové příjmy
o 2,8%, tj. o 2 mld. Kč. Proti rozpočtu, který
uvažoval s podílem daní na celkových
příjmech okresních úřadů
a obcí v roce 1996 ve výši 45,2%, činil
ve skutečnosti tento podíl 44,9%. Předpokládaný
výnos daní nebyl naplněn o 0,3%.
U daně z příjmů fyzických osob,
která představuje nejvýznamnější
část daňových příjmů
místních rozpočtů, došlo proti
roku 1995 k poklesu výnosu o 15,4%. Tento pokles byl způsoben
především změnou rozpočtového
určení u daně ze závislé činnosti,
jejíž vliv činil cca 19,4 mld. Kč. Přesto
zůstává tato daň největší
položkou vlastních příjmů obcí
a okresních úřadů.
V souvislosti s novelou rozpočtových pravidel se
od roku 1996, vedle dosavadní daně z příjmů
právnických osob, kde poplatníkem je obec,
nově stala příjmem místních
rozpočtů také část daně
z příjmů právnických osob,
která do konce roku 1995 plynula plně do státního
rozpočtu. Podíl rozpočtů obcí
na celostátním inkasu činí 20%. Příjem
z této daně v roce 1996 tak dosáhl 11,8 mld.
Kč. Vzhledem k nižšímu celkovému
výnosu této daně však nebyl naplněn
ani předpokládaný příjem místních
rozpočtů, a to o 1,7 mld. Kč, tj. o 12,8%.
Prostředky poskytnuté ze státního
rozpočtu činily celkem 59,4 mld. Kč. Srovnatelně
(po vyloučení vlivu dávek státní
sociální podpory v roce 1996 ve výši
26,7 mld. Kč a v roce 1995 ve výši 1,2 mld.
Kč) došlo v porovnání s předchozím
rokem ke zvýšení dotací do rozpočtů
okresních úřadů a obcí o necelých
0,7 mld. Kč. Tyto prostředky představovaly
téměř čtvrtinu (24,3%) celkových
příjmů místních rozpočtů
(po vyloučení mimorozpočtových zdrojů).
Včetně dávek státní sociální
podpory tento podíl činil 36,8%.
Kromě dotací v rámci souhrnného finančního
vztahu ve výši 16,8 mld. Kč, bylo poskytnuto
ze státního rozpočtu dalších
42,6 mld. Kč jako předem určené prostředky
z rozpočtu kapitoly Všeobecná pokladní
správa. Tyto prostředky byly použity především
na výplatu dávek státní sociální
podpory (ve výši 26,7 mld. Kč) a na další
účely, např. k financování
individuálně dotovaných staveb v oblasti
zdravotnictví, školství, dopravy, ochrany životního
prostředí a jako systémové dotace
na výstavbu a technickou obnovu vodovodů, kanalizací,
čističek odpadních vod, na obnovu památkových
objektů, vozidel MHD apod.
Přestože příjmy územních
rozpočtů byly proti upravenému rozpočtu
překročeny pouze o 0,2 procentní body, na
straně výdajů došlo k překročení
o 6 procentních bodů, což představuje
téměř 9,8 mld. Kč. Schodek hospodaření
okresních úřadů a obcí tak
přesáhl 9,4 mld. Kč a proti roku 1995 byl
téměř trojnásobný.
Uvedené vysoké čerpání výdajů
bylo umožněno především zapojením
mimorozpočtových zdrojů ve výši
24,4 mld. Kč, z toho použití vlastních
fondů činilo 18,7 mld. Kč, úvěry
a půjčky a výnosy komunálních
obligací 5,7 mld. Kč.
Při hodnocení výsledku rozpočtového
hospodaření místních rozpočtů
je současně nezbytné přihlédnout
i k rostoucí zadluženosti obcí, která
ke konci roku 1996 dosáhla již 32,2 mld. Kč
a v porovnání s rokem 1995 vzrostla o 9,5 mld. Kč
(údaj za rok 1995 je proti SZÚ upřesněn).
Podrobný rozbor hospodaření okresních
úřadů a obcí za rok 1996 je uveden
v příloze k této zprávě (sešit
D, příloha č. 3).
II. PŘÍJMY STÁTNÍHO ROZPOČTU
Při plnění hlavních druhů příjmů
státního rozpočtu bylo dosaženo následujících
výsledků:
Tabulka č. 9
PŘÍJMY CELKEM | 439,97 | 497,64 | 495,50 | 482,82 | 97,4 | -12,68 | 109,7 |
DAŇOVÉ PŘÍJMY | 255,39 | 289,40 | 286,76 | 283,05 | 98,7 | -3,71 | 110,8 |
v tom: | |||||||
Daň z přidané hodnoty | 94,80 | 109,07 | 111,51 | 109,31 | 98,0 | -2,20 | 115,3 |
Spotřební daně | 56,65 | 62,70 | 61,50 | 61,17 | 99,5 | -0,33 | 108,0 |
Daně z příjmů | 72,68 | 82,73 | 78,80 | 78,30 | 99,4 | -0,50 | 107,7 |
- daň z příjmů právnických osob | 64,19 | 54,24 | 47,90 | 48,57 | 101,4 | 0,67 | *) 75,7 |
- daň z příjmů fyzických osob | 8,49 | 28,49 | 30,90 | 29,73 | 96,2 | -1,17 | *) 350,2 |
Daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí | 3,22 | 3,30 | 4,30 | 3,86 | 89,8 | -0,44 | 119,9 |
Silniční daň | 3,93 | 4,20 | 4,30 | 4,30 | 100,0 | 0,00 | 109,4 |
Clo | 17,41 | 19,00 | 20,34 | 19,68 | 96,7 | -0,66 | 113,0 |
Poplatky za užívání silnic a dálnic | 0,90 | 1,10 | 0,90 | 0,92 | 102,2 | 0,02 | 102,2 |
Ostatní daňové příjmy | 5,80 | 7,30 | 5,10 | 5,51 | 108,0 | 0,41 | 95,0 |
POJISTNÉ SOC. ZABEZPEČENÍ A PŘÍSP. NA STÁT. POLITIKU ZAMĚSTNANOSTI | 154,32 | 178,87 | 180,07 | 174,32 | 96,8 | -5,75 | 113,0 |
z toho: pojistné na důchodové pojištění | 117,67 | 136,78 | 137,55 | 133,93 | 97,4 | -3,62 | 113,8 |
NEDAŇOVÉ PŘÍJMY | 24,00 | 17,73 | 20,99 | 18,96 | 90,3 | -2,03 | 79,0 |
v tom: | |||||||
Příjmy rozp. a přísp. organizací | 4,65 | 5,83 | 5,89 | 5,07 | 86,1 | -0,82 | 109,0 |
z toho: | |||||||
odvody příspěvkových organizací | 0,01 | 0,01 | 0,01 | 0,01 | 100,0 | 0,00 | 100,0 |
Odvody české národní banky | 0,00 | 0,30 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | - | |
Přijaté úroky | 4,37 | 3,79 | 3,41 | 3,54 | 103,9 | 0,13 | 81,0 |
Ostatní příjmy | 14,98 | 7,80 | 11,70 | 10,35 | 88,4 | -1,35 | 69,1 |
PŘÍJMY Z VLÁDNÍCH ÚVĚRŮ | 6,26 | 11,64 | 7,68 | 6,49 | 84,5 | -1,19 | 103,7 |
Pozn.:údaje za rok 1995 podle státního závěrečného
účtu
*) v metodice roku 1996 (vliv zákona č. 154/95 Sb.) by v roce 1995 činila | - DPPO 51,36 mld. Kč (meziroční index 94,6) |
- DPFO 24,74 mld. Kč (meziroční index 120,2) |
Jak bylo řečeno již v úvodu, vývoj
příjmů v roce 1996 výrazně
ovlivnil plnění a vyrovnanost státního
rozpočtu. Rozhodnutím vlády o úpravě
státního rozpočtu (usnesení č.
441/96), které reagovalo na situaci v rozpočtovém
hospodaření po uplynutí první poloviny
roku, byly příjmy sníženy celkem o 6,6
mld. Kč. Rozpočtovými opatřeními
realizovanými v průběhu roku však došlo
naopak k jejich zvýšení o 4,5 mld. Kč,
takže v souhrnu představovaly provedené úpravy
snížení příjmů o 2,1 mld.
Kč.
Úpravy příjmové stránky státního
rozpočtu se odrazily prakticky ve všech příjmových
položkách. Změny se týkaly zejména
daňových příjmů, které
byly sníženy celkem o 2,6 mld. Kč. Z nich pak
největší snížení rozpočtem
předpokládaného výnosu zaznamenala
daň z příjmů právnických
osob, a to o 6,3 mld. Kč, tj. téměř
o 12%; příčiny tohoto vývoje jsou
blíže rozvedeny v další části
komentáře. Rozpočet byl dále snížen
u spotřebních daní (-1,2 mld. Kč)
a u ostatních daňových příjmů,
kde pokles o 2,2 mld. Kč představuje 3 0% původně
uvažovaného objemu.
Naproti tomu byl v rozpočtu na rok 1996 zvýšen
plánovaný výnos daně z přidané
hodnoty a daně z příjmů fyzických
osob (v obou případech o 2,4 mld. Kč), dále
pak u cla (+1,3 mld. Kč) a u majetkových daní
(celkem o 1 mld. Kč).
Z ostatních příjmů státního
rozpočtu se zejména zvýšení příjmů
z pojistného sociálního zabezpečení,
k němuž došlo ve výši 1,2 mld. Kč,
ukázalo v průběhu dalšího vývoje
jako neopodstatněné, když celoroční
skutečnost nedosáhla ani původní částky
stanovené zákonem o státním rozpočtu
na rok 1996 (podrobněji viz dále).
V rámci nedaňových příjmů
došlo ke zvýšení zejména u ostatních
příjmů státního rozpočtu,
zreálněny byly rozpočtované odvody
České národní banky a příjmy
z kreditního úročení prostředků
státu u bank.
Relativně nejvýrazněji se provedené
změny dotkly plánovaných příjmů
z vládních úvěrů. Zejména
v důsledku již zmíněného vývoje
ve splátkách těchto úvěrů
ze strany Ruské federace byly příjmy z tohoto
titulu sníženy v souhrnu o 4 mld. Kč, což
reprezentuje cca 34% původně uvažovaných
částek.
Vývoj příjmů státního
rozpočtu v porovnání s předchozími
roky byl ovlivněn změnou v rozpočtovém
určení některých daní podle
zákona č. 154/95 Sb., jak byla blíže
objasněna v předcházejících
částech zprávy. Nové dělení
celostátního výnosu daně z příjmů
právnických osob a daně z příjmů
fyzických osob mezi státní rozpočet
a rozpočty okresních úřadů
a obcí znamenalo podstatné sblížení
meziročních temp daňových příjmů
určených do těchto rozpočtů.
Daňové příjmy ve státním
rozpočtu rostly v létech 1993 - 1995 v průměru
o 6,1% a v místních rozpočtech o 40,6%. V
roce 1996 oproti předcházejícímu roku
vzrostly daňové příjmy státního
o 10, 8% a místních rozpočtů o 2,8%.
Celkové příjmy státního rozpočtu
dosáhly 482,8 mld. Kč, tj. o 42,8 mld. Kč
více než v roce 1995. V rámci daňových
příjmů došlo k dalšímu zvýšení
podílu nepřímých daní (daň
z přidané hodnoty a spotřební daně).
S růstem vyměřovacího základu
vzrostla významně i výše pojistného
na sociální zabezpečení.
Vývoj příjmů v jednotlivých
měsících ukazuje graf:
Graf č. 1
Následující graf znázorňuje
strukturu hlavních druhů příjmů
státního rozpočtu v roce 1996:
Graf č. 2
A. Daňové příjmy státního
rozpočtu
Daňové příjmy byly splněny
na 98,7% a dosáhly 283 mld. Kč (v roce 1995 plnění
na 100,2%, absolutně 255,4 mld. Kč). Kromě
daně z příjmů právnických
osob, silniční daně a tzv. dálničních
poplatků (poplatky za užívání
silnic a dálnic), zůstaly nesplněny všechny
rozhodující daňové příjmy.
Struktura daňových příjmů v
letech 1995 a 1996 byla následující (v %):
Tabulka č. 10 | v % |
Daňové příjmy celkem | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
v tom: | ||||
daň z přidané hodnoty | 37,1 | 37,7 | 38,9 | 38,6 |
spotřební daně | 22,2 | 21,7 | 21,4 | 21,6 |
daň z příjmů právnických osob | [v metodice roku 1995] 25,1 | 18,7 | 16,7 | 17,2 |
daň z příjmů fyzických osob | [v metodice roku 1995] 3,4 | 9,8 | 10,8 | 10,5 |
majetkové daně | 1,3 | 1,1 | 1,5 | 1,4 |
silniční daň | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
clo | 6,8 | 6,6 | 7,1 | 7,0 |
ostatní daně | 2,6 | 2,9 | 2,1 | 2,3 |
Ve struktuře daňových příjmů
jak ve schváleném rozpočtu na rok 1996, tak
i ve skutečnosti převažují nepřímé
daně - daň z přidané hodnoty, spotřební
daně a clo, jejichž podíl přesáhl
67%.
Skladbu daňových příjmů státního
rozpočtu a územních rozpočtů
v roce 1996 zásadně ovlivnila novela zákona
č. 576/1990 Sb. (rozpočtová pravidla), účinná
od 1. 1. 1996. Nově bylo 20% výnosu daně
z příjmů právnických osob převáděno
do územních rozpočtů; u daně
z příjmů fyzických osob ze závislé
činnosti závisel procentní podíl částky
určené územním rozpočtům
na tom, zda šlo o tzv. "magistrátní"
města (Praha, Brno, Ostrava, Plzeň - 70% výnosu
daně) či obce ostatní (60% výnosu
daně), zbývající výnos plynul
do státního rozpočtu.
Na základě této změny rozpočtového
určení vzrostl podíl daně z příjmů
fyzických osob na celkových příjmech
státního rozpočtu.
Schéma štěpení daně z příjmů
fyzických osob ze závislé činnosti
mezi státní rozpočet a místní
rozpočty (kam do této změny příslušelo
celé její inkaso):
Výsledný podíl státního rozpočtu
na skutečném inkasu této daně za rok
1996 dosáhl 35,9%.
Vliv těchto metodických změn rozpočtového
určení DPPO a DPFO mezi státním rozpočtem
a místními rozpočty charakterizují
následující propočty:
Tabulka č. 11 | mld. Kč |
DPPO celkem | 67,3 | 67,3 | 62,7 | 62,7 |
v tom: | ||||
státní rozpočet | 64,2 | 51,4 | 60,7 | 48,6 |
místní rozpočty | 3,1 | 15,9 | 2,0 | 14,1 |
DPFO celkem | 68,6 | 68,6 | 80,5 | 80,5 |
v tom: | ||||
státní rozpočet | 8,5 | 24,7 | 10,0 | 29,7 |
místní rozpočty | 60,1 | 43,9 | 70,5 | 50,8 |
pozn.: metodický vliv = propočet
Plnění jednotlivých druhů daňových
příjmů je komentováno v další
části zprávy. Otázkám daňových
nedoplatků a daňové správy vůbec
se věnuje část i) této kapitoly.
K jednotlivým daním jsou podány jejich stručné
charakteristiky a jsou uvedeny dále v materiálu
pod čarou.
a) Daň z přidané hodnoty
[DPH je nepřímou daní, tj. vybírá
se z konečné spotřeby, zejména ze
zboží a služeb a je obecně uplatňována
na všechny dodávky zboží (včetně
dovozu) a na poskytování služeb uskutečňované
plátcem daně, tj. i na nákupy pro výrobní
spotřebu. Výjimky z uplatnění daně
jsou stanoveny zákonem jako osvobození od daně
nebo se jedná o plnění, která nepodléhají
dani. Daň odvádí plátci daně,
kteří jsou povinni daň zahrnout do ceny zboží
a služeb a odvést ji k 25. dni po skončení
zdaňovacího období, ve stejné lhůtě
se předkládá daňové přiznání.
Zdaňovací období je podle výše
obratu buď měsíční nebo čtvrtletní.
Registrovaní plátci daně podávají
daňové přiznání za své
zdaňovací období, do kterého zahrnuji
daň na výstupu (daň v cenách zboží
a služeb) a dále uplatňují odpočet
daně, tj. od součtu daně na výstupu
odečítají daň na vstupu (daň
zahrnutou v ceně zboží a služeb nakoupených
od plátců DPH). Rozdíl mezi daní na
výstupu a na vstupu je buď kladný, pak se jedná
o tzv. vlastní daňovou povinnost (zaplacení
daně do rozpočtu) nebo záporný, tj.
tzv. nadměrný odpočet daně, kdy se
tato daň vrací plátci daně.
Sazby daně jsou dvě, základní 22%
(průmyslové zboží, některé
služby jako veřejné stravování
a ubytování, silniční nákladní
doprava, zprostředkovatelské služby apod.)
a snížená 5% (potraviny, paliva a energie,
některé výrobky pro zdravotnictví
a některé základní vstupy do zemědělství,
většina služeb, zejména tzv. komunální
služby - čistírny, prádelny atd.).]
Na dani z přidané hodnoty bylo v roce 1996 vybráno
109,3 mld. Kč, tj. 98% upravené rozpočtované
částky. Inkaso v roce 1996 bylo o 14,5 mld. Kč
vyšší než v roce 1995 (94,8 mld. Kč).
Podrobné srovnání vývoje daně
z přidané hodnoty v letech 1995 a 1996 zachycuje
graf:
Graf č. 3
Vývoj výnosu DPH byl obdobný jako v minulých
letech. Výnos DPH byl v průběhu roku 1996
ovlivňován sezónními výkyvy
s vazbou na konečnou spotřebu.
Tabulka č. 12
1. čtvrtletí | ||||
2. čtvrtletí | ||||
3. čtvrtletí | ||||
4. čtvrtletí | ||||
Celkem |
V lednovém inkasu byly sice inkasovány efekty poptávky
po spotřebním zboží a službách
na konci roku 1995, ale celkový výnos DPH za první
čtvrtletí ovlivnil zejména cyklus vracení
nadměrných odpočtů, tj. v únoru
byly vráceny nadměrné odpočty daně
vykázané v prosinci roku 1995, které souvisí
zejména s pořizováním zásob
a investic v závěru roku. Výnos DPH byl za
první tři měsíce roku 1996 oproti
průměrnému čtvrtletnímu přírůstku
nižší o 4,3 mld. Kč, avšak ve srovnání
se stejným obdobím roku 1995 o 2,7 mld. Kč,
tj. o 13% vyšší. V meziročním srovnání
se v 1. čtvrtletí zvýšil výnos
DPH vybírané celními úřady
o 12,5%, tj. v absolutním vyjádření
o 3,4 mld. Kč. Tomuto vývoji odpovídalo i
kladné saldo v měsíci únoru, kdy bylo
inkaso celních úřadů oproti únoru
roku 1995 vyšší o 2,2 mld. Kč, tj. o 26,7%.
Jako tradičně se nejvyšší poptávka
po spotřebním zboží soustředila
v posledním čtvrtletí. To se odrazilo ve
vyšším výnosu DPH v závěru
roku, kdy byl přírůstek inkasa DPH oproti
průměrnému čtvrtletnímu přírůstku
27,3 mld. Kč o 5 mld. Kč vyšší.
Do určité míry působilo protisměrně
částečné omezení růstu
objemu dovozu s EU v souvislosti s očekávaným
snížením celních sazeb k 1. lednu 1997,
vyplývajícím z tzv. "asociační"
dohody.
Finanční úřady a celní úřady
se podílely na inkasu DPH v letech 1994 až 1996 takto:
Tabulka č. 13 | v mil. Kč |
Inkaso DPH | 184 216 | 84 730 | 99 486 | 209 926 | 93 868 | 116 058 | 240 883 | 107 202 | 133 681 |
Nadměrné odpočty DPH | -98 367 | -98 367 | 0 | -115 125 | -115 125 | 0 | -131 570 | -131 570 | 0 |
Celkový příjem DPH | 85 849 | -13 637 | 99 486 | 94 801 | -21 257 | 116 058 | 109 313 | -24 361 | 133 681 |
Mechanismus této daně a její správy
je takový, že obchodní vývoz se uskutečňuje
bez daně, zatímco obchodní dovoz je zdaňován
(daň vybírají celní úřady)
a dovozci (plátci DPH) si uplatňují odpočet
této daně (při podání daňových
přiznání u finančních úřadů).
S ohledem na tento mechanismus daně i přes vývoj
obchodní bilance došlo oproti loňskému
roku pouze k mírnému zvýšení
záporného salda u finančních úřadů
o 3,1 mld. Kč. Celní orgány z dovezeného
zboží vybraly o 17,6 mld. Kč, tj. o 15,2% více
než v roce 1995.
b) Spotřební daně
[Spotřební daně oproti dani z přidané
hodnoty, která zatěžuje prakticky všechny
výrobky a služby, zatěžují pouze
ty skupiny výrobků, které jsou již tradičně
zdaňovány z důvodů fiskálních.
V podstatě se rovněž jedná o výrobky,
u nichž je vysoký stupeň harmonizace při
zdaňování ve státech Evropské
unie a jejichž rozsah je v podstatě v ČR a
v Evropské unii totožný. Jedná se o
těchto pět skupin výrobků: uhlovodíková
paliva a maziva (především pohonné hmoty),
líh a lihoviny, pivo. víno a tabákové
výrobky.]
Spotřební daně byly po úpravách
rozpočtovány ve výši 61,5 mld. Kč.
Celkem bylo v roce 1996 vyinkasováno 61,2 mld. Kč,
tj. 99,5% rozpočtovaného výnosu. Celní
úřady vybraly 23,6 mld. Kč, podíl
spotřebních daní z dováženého
zboží tak dosáhl 38,6%. Finanční
úřady vybraly 37,6 mld. Kč. Nárůst
podílu inkasa celních úřadů
(o 13%) ve srovnání s rokem 1995 byl pravděpodobně
dán novelou zákona o spotřebních daních
(zák. č. 148/1995 Sb.), podle které byla
spotřební daň z cigaret zahrnuta do ceny
tabákových nálepek (kolků). Tato úprava
změnila vznik daňové povinnosti, kterou až
dosud bylo vyskladnění či dovoz cigaret.
S účinností od 1. 1. 1996 vzniká u
cigaret povinnost zaplatit spotřební daň
do 60-ti dnů od nákupu tabákových
nálepek, které výrobci a dovozci cigaret
odebírají u celní správy.
Inkaso spotřebních daní mělo v jednotlivých
čtvrtletích roku v zásadě stabilní
průběh:
Tabulka č. 14
1. čtvrtletí | ||||
2. čtvrtletí | ||||
3. čtvrtletí | ||||
4. čtvrtletí | ||||
Celkem |
Podle jednotlivých měsíců:
Graf č. 4
Strukturu výnosu spotřebních daní
v roce 1996 podle jednotlivých skupin výrobků
včetně srovnání s rokem 1995 dokumentují
tyto údaje (v mil. Kč):
Tabulka č. 15
z uhlovodíkových paliv a maziv | 36 860 | 65,07 | 38 913 | 63,61 | 105,6 |
z tabáku a tabákových výrobků | 10 565 | 18,65 | 12 846 | 21,00 | 121,6 |
z vína | 685 | 1,21 | 560 | 0,92 | 81,8 |
z piva | 3 321 | 5,86 | 3 249 | 5,31 | 97,8 |
z líhu a lihovin | 5 220 | 9,21 | 5 602 | 9,16 | 107,3 |
CELKEM | 56 649 | 100,00 | 61 170 | 100,00 | 108,0 |
Na celkovém přírůstku spotřebních
daní proti roku 1995 o 4, 5 mld. Kč se podílí
zejména uhlovodíková paliva a maziva (+2
mld. Kč) a tabák a tabákové výrobky
(+2,3 mld. Kč).
Úhrnné inkaso spotřebních daní
z lihu a alkoholických nápojů bylo zhruba
na stejné úrovni jako v roce 1995.
Daně z příjmů právnických
[Daň z příjmů
právnických osob je daň důchodového
typu, která se platí z rozdílu mezi výnosy
(příjmy) a s nimi souvisejícími náklady,
které jsou v některých případech
omezeny daňovým zákonem. Tento režim
se uplatňuje obecně u podnikatelské činnosti,
přitom daň je placena zálohově podle
poslední známé daňové povinnosti.
Obecná sazba daně se ze 45% v roce 1993 snížila
na 39% v roce 1996. Z úrokových příjmů,
dividendových příjmů a z podílů
na zisku se daň vybírá srážkou
(při výplatě) ve výši 25%. Provedením
srážky je daňová povinnost vyrovnána.]
i fyzických osob [Daň z příjmů
fyzických osob je daní univerzální,
která zahrnuje zdanění příjmů
fyzických osob ze závislé činnosti,
příjmů z podnikatelské a jiné
samostatné výdělečné činnosti,
z pronájmu a ostatních příjmů.
Základem daně je příjem snížený
o daňově uznatelné výdaje. Příjmy
ze závislé činnosti se snižují
pouze o pojistné na sociální a zdravotní
pojištění. Základ daně se dále
snižuje o nezdanitelnou částku na poplatníka
(v roce 1996 o 26 400 Kč), na dítě (v roce
1996 o 13 200 Kč) a v některých dalších
případech. Sazba daně je stanovena klouzavě
progresivně od 15% do 40%. Pro rok 1996 bylo první
pásmo se sazbou 15% posunuto ze 60 tis. Kč na 84
tis. Kč základu daně. Vybrané příjmy
od tuzemských plátců nejsou zejména
z důvodu spravovatelnosti daně zahrnovány
do celoročního základu daně, ale je
z nich srážena daň podle zvláštních
sazeb.]