Od roku jsou sdíleny společně státním
rozpočtem a místními rozpočty daň
z příjmů právnických osob a
daň z příjmů fyzických osob
ze závislé činnosti. Tyto daně z příjmů
mají společnou správu prováděnou
finančními úřady. Pro správné
meziroční srovnání nelze u těchto
příjmů vycházet pouze z pohledu, do
kterého rozpočtu směřovaly, ale z
jejich celkového inkasa.
Celkový výnos daně z příjmů
právnických osob klesl z 64,2 mld. Kč v roce
1995 na 60,7 mld. Kč, které byly mezi SR a MR rozděleny
v poměru 80 : 20. Meziroční index 1996/1995
tak dosáhl hodnoty 94,6%, absolutní meziroční
pokles výnosu u této daně v roce 1996 činil
3,5 mld. Kč.
Hlavní váha meziročního poklesu daně
z příjmů právnických osob spočívala
v dani placené poplatníky, která byla nižší
o 5,4 mld. Kč. Inkaso za rok 1996 dosáhlo 50 mld.
Kč a ve srovnání s rokem 1995 (55,4 mld.
Kč) došlo k poklesu o 9,8%. Ten byl do určité
míry kompenzován (1,9 mld. Kč) daní
z kapitálových výnosů, kterou srážejí
zvláštní sazbou a odvádějí
plátci daně. Ta v roce 1996 činila 10,7 mld.
Kč a vzrostla oproti roku 1995 z 8,8 mld. Kč, tj.
o 21,9%. Zdaňované kapitálové výnosy
tvořily většinou úroky z vkladů
právnických osob u peněžních
ústavů.
Další daní z příjmů, u
které je třeba charakterizovat celostátní
výnos, je daň z příjmů fyzických
osob ze závislé činnosti [Příjmy
ze závislé činnosti jsou zejména příjmy
z pracovního a obdobného poměru. Stejně
jsou posuzovány i funkční požitky. Základem
daně je příjem snížený
o pojistné sociální a zdravotní, které
je povinen platit zaměstnanec. Má-li poplatník
v roce pouze příjmy ze závislé činnosti
od jednoho zaměstnavatele nebo postupně od více
zaměstnavatelů, považuje se daň za vyrovnanou
srážkou daňových záloh a ročním
zúčtováním daňových
záloh u zaměstnavatele.]. Finanční
úřady za rok 1996 na této dani vybraly 54,1
mld. Kč, tj. oproti roku 1995, kdy bylo inkasováno
45,2 mld. Kč, o 8,9 mld. Kč více. Index této
daně dosáhl 119,6%. Z tohoto výnosu bylo
určeno do státního rozpočtu 19,4 mld.
Kč, tj. 35,9%.
Fyzické osoby byly dále v roce 1996 zatíženy
daní z příjmů vybíranou zvláštní
sazbou [Daň vybíraná zvláštní
sazbou daně - vybírá srážkou
tuzemský plátce ve výši zvláštních
sazeb z vybraných příjmů, jako např.
15% z úroků z úsporných vkladů
(zejména s ohledem na anonymitu vkladů) a z příjmů
z příležitostného vedlejšího
zaměstnání, 25% z dividend a obdobných
podílů na zisku.], ta byla celá příjmem
státního rozpočtu. Ty fyzické osoby,
které měly příjmy z podnikání
nebo jiné samostatné výdělečné
činnosti, platily svou daň na základě
přiznání [Příjmy, které
se uvádějí do daňového přiznání
- daňové přiznání je povinen
podat zejména poplatník, který má
příjmy z podnikání a jiné samostatné
výdělečné činnosti, z pronájmu
a příp. ostatní příjmy. Do
přiznání uvádí i případné
příjmy ze závislé činnosti
s tím, že zálohy na daň srážené
zaměstnavatelem se započtou na výslednou
daňovou povinnost. Přiznání je povinen
podat i poplatník, který má pouze příjmy
ze závislé činnosti, ale souběžně
od více zaměstnavatelů (kromě příležitostných
vedlejších zaměstnavatelů, u nichž
je daň vyrovnána srážkou daně
zvláštní sazbou).]
a byla celá určená do příjmů
místních rozpočtů.
Obecně lze říci, že vývoj inkasa
daní z příjmů právnických
osob v roce 1996 byl významně ovlivněn změnami
právní úpravy platnými pro zdaňovací
období 1995, a to novelami zákona č. 586/1992
Sb., o daních z příjmů, zákony
č. 259/1994 Sb. a č. 149/1995 Sb.
Poslední úpravy zákona o daních z
příjmů zásadně ovlivnily a
dále ovlivňují výši daně
v porovnání s předcházejícími
roky. Mezi klíčové úpravy patří
zejména - uznání zůstatkové
ceny likvidovaného nebo prodávaného majetku
do daňových výdajů, zkrácení
doby odepisování budov o 5 let, změna režimu
placení záloh na daň a možnosti uplatnění
slev z daně sražené při výplatě
dividend a podílů na zisku. Dalším blokem
změn (zákon č. 149/95 Sb.) účinných
od roku 1995, resp. 1996, je poplatníkům umožněno
postupně odepisovat pohledávky po lhůtě
splatnosti splatné do konce roku 1994. K pohledávkám
splatným po roce 1994 mohou tvořit poplatníci
opravné položky a rezervy na vrub daňových
nákladů. Současně se zvýšila
hranice pro zařazení hmotného investičního
majetku z 10 na 20 tis. Kč a nehmotného majetku
z 20 na 40 tis. Kč a v daňovém základu
jsou nově zohledňovány výdaje na rekonstrukce
a modernizace majetku do 20 tis. Kč. Snížila
se maximální sazba daně z příjmů
právnických osob o 2%.
Mimo úpravy vyplývající z uvedených
zákonů o daních z příjmů
ovlivňují do značné míry snižování
celkového výnosu následující
aspekty. Tvorba zvýšených rezerv a opravných
položek na klasifikované obchody peněžních
ústavů a enormní nárůst odpisů
a odpočitatelných položek od základu
daně při investicích významných
daňových subjektů. Vzrůstající
počet poplatníků uplatňuje daňové
ztráty z doby náběhu nové daňové
soustavy a značně se snižuje počet poplatníků
platících na základě daňového
přiznání zálohy na daň. Dochází
k celkovému snižování dosahovaných
zisků a vzrůstá počet poplatníků
využívajících všechny cesty k minimalizaci
daňové povinnosti [Podle daňových
přiznání za rok 1995, která byla podána
a vypořádána se státním rozpočtem
v roce 1996 celkové saldo daňových a účetních
odpisů činilo 22,1 mld. Kč, ve prospěch
daňových odpisů představovalo celkové
snížení daňové povinnosti o 9
mld. Kč. Tento trend nadále pokračoval i
v roce 1996 a výrazně se podílí na
snížení výnosu DPPO.].
c) Příjem státního rozpočtu
z daně z příjmů právnických
osob
Výnos DPPO v roce 1996 dosáhl 101,4% upravené
rozpočtované částky, tj. 48,6 mld.
Kč, což je o 0,7 mld. Kč více než
představuje celoročně upravená rozpočtovaná
částka.
V roce 1995 činilo inkaso DPPO 64,2 mld. Kč, to
znamená meziroční pokles příjmů
státního rozpočtu o 24,3%, tj. absolutně
o cca 15,6 mld. Kč.
Na dani z příjmů právnických
osob bylo v jednotlivých čtvrtletích inkasováno:
Tabulka č. 16
1. čtvrtletí | |||||
2. čtvrtletí | |||||
3. čtvrtletí | |||||
4. čtvrtletí | |||||
Celkem |
Inkaso v jednotlivých měsících dosáhlo:
Graf č. 5
Poznámka: V prvních dvou pracovních dnech
měsíce července v termínu splatnosti
DPPO za měsíc červen, tj. 1. a 2. července
bylo inkasováno 8,5 mld. Kč.
Nerovnoměrnosti v inkasu DPPO vyplývají z
platebního kalendáře. Do 1. čtvrtletí
připadá vyrovnání daňové
povinnosti za rok 1995 u poplatníků, jimž daňová
přiznání nezpracovává daňový
poradce a kteří neměli povinnost na základě
zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví,
ověření účetní závěrky
auditorem. Subjekty využívající služeb
daňových poradců a povinně podléhající
auditu, měly daňovou povinnost vyrovnat k 30. červnu,
kdy byl druhý termín pro podání daňového
přiznání. Na růst inkasa DPPO ve 2.
čtvrtletí roku 1996 má vliv také rostoucí
počet subjektů, které cíleně
v mezích platné právní úpravy
odkládají vyrovnání své daňové
povinnosti na pozdější období. Opětovný
nárůst inkasa ve 4. čtvrtletí je způsoben
souběhem měsíčních, čtvrtletních
a pololetních záloh splatných 15. prosince.
d) Inkaso daně z příjmů,fyzických
osob do státního rozpočtu
Za rok 1996 činilo celkové inkaso státního
rozpočtu z této daně 29,7 mld. Kč
(tj. 96,2% upravené rozpočtované částky),
z toho 19,4 mld. Kč představuje daň ze závislé
činnosti a funkčních požitků
a 10,3 mld. Kč činila daň podle zvláštní
sazby (zahrnuje zdanění úroků z úsporných
vkladů, vkladových účtů, příjmy
z držby cenných papírů, z podílu
na zisku jiných subjektů a zejména zdanění
nižších výdělků od vedlejších
zaměstnavatelů a příjmy za příspěvky
do novin, časopisů, rozhlasu a televize).
Inkaso daně z příjmů fyzických
osob podle čtvrtletí:
Tabulka č. 17
1. čtvrtletí | 3 244 | 38,2 | 8 292 | 27,9 |
2. čtvrtletí | 1 439 | 17,0 | 6 090 | 20,5 |
3. čtvrtletí | 1 811 | 21,3 | 7 229 | 24,3 |
4. čtvrtletí | 1 997 | 23,5 | 8 116 | 27,3 |
Celkem | 8 491 | 100,0 | 29 727 | 100,0 |
Průběh inkasa v jednotlivých měsících
byl následující:
Graf č. 6
Plánovaný příjem státního
rozpočtu z daně ze závislé činnosti
20,3 mld. Kč byl splněn na 95,5%, tj. 19,4 mld.
Kč.
Na plnění rozpočtu má vliv růst
průměrných mezd, ten se projevuje i v dani
z příjmů fyzických osob vyplývající
z přiznání. V roce 1996 došlo u daně
z příjmů fyzických osob k rozšíření
daňového pásma zatíženého
nejnižší sazbou daně, ke snížení
maximální sazby daně o 2% a k rozšíření
příjmů zdaňovaných zvláštní
sazbou (měsíčně od jednoho zaměstnavatele
do 5.000 Kč).
Rozpočtový výnos srážkové
daně nebyl splněn o 0,3 mld. Kč, bylo však
dosaženo vyššího plnění proti
roku 1995 o 1,8 mld. Kč, jak naznačuje index meziročního
růstu 121,2%.
e) Clo
[Clo je dávka, která se vyměřuje
podle sazeb stanovených celním sazebníkem.
Dovoznímu clu podléhá všechno dovážené
zboží s výjimkou zboží, které
je v celním sazebníku výslovně označeno
za zboží bez cla. Vývoznímu clu podléhá
vyvážené zboží, jen pokud takové
clo stanoví celní sazebník. Od cla je osvobozeno
zboží, které je při dovozu a vývozu
osvobozeno od celní kontroly a zboží, u něhož
to vzhledem k jeho konečnému použití
vyžaduje obecný zájem. Clo je splatné
ve lhůtě 10 dnů ode dne, kdy celní
úřad sdělí jeho výši dlužníkovi.
Dlužníkem je deklarant nebo v případě
nepřímého zastoupení je dlužníkem
také osoba, v jejíž prospěch se celní
prohlášení činí.]
Rozpočtovaná částka cla 20,3 mld.
Kč byla splněna na 19,7 mld. Kč; rozpočtem
předpokládaný objem tak byl splněn
na 96,7%. Vývoj celních příjmů
v průběhu roku byl vcelku rovnoměrný,
objemově největší inkaso bylo obdobně
jako v roce 1995 dosaženo ve 4. čtvrtletí:
Tabulka č. 18
1. čtvrtletí | 4 148 | 23,8 | 4 561 | 23,2 |
2. čtvrtletí | 4 247 | 24,4 | 4 884 | 24,8 |
3. čtvrtletí | 4 215 | 24,2 | 4 843 | 24,6 |
4. čtvrtletí | 4 800 | 27,6 | 5 388 | 27,4 |
Celkem | 17 410 | 100,0 | 19 676 | 100,0 |
Porovnání s rokem 1995 potvrzuje, že clo představuje
poměrně stabilní a pravidelný příjem
státního rozpočtu.
Graf č. 7
Vcelku příznivý vývoj této
příjmové položky, i přes neustále
se snižující celní sazby, souvisí
s vysokým objemem dovozů, zejména u zboží
obchodního charakteru. Proti roku 1995 se příjmy
ze cla zvýšily o 13%.
Soustavné snižování celních sazeb,
které je výsledkem četných mezistátních
jednání a dohod, dokumentuje vývoj celní
incidence od roku 1993:
rok 1993 | 4,9% |
rok 1994 | 4,6% |
rok 1995 | 3,8% |
rok 1996 | 3,8% |
Celní orgány se kromě výběru
celních příjmů významnou měrou
podílely na inkasu ostatních příjmů
daňové soustavy pro státní rozpočet.
Jejich prostřednictvím byl vybrán rozhodující
objem daně z přidané hodnoty a spotřebních
daní (viz komentář k těmto příjmům
na předcházejících stránkách).
Podíly jednotlivých komodit na celkovém výnosu
cla v roce 1996 ukazuje následující graf
(kvalifikovaný odhad, seskupení podle položek
sledovaných GŘC):
Graf č. 8
Největší podíl na inkasovaném
clu měly
- motorová vozidla, traktory, jízdní kola aj. | 23,2% |
- stroje, kotle a technologické dodávky | 15,9% |
- přístroje elektrické a optické | 11,7% |
- obuv, oděvy, nábytek | 6,8% |
- potraviny a nápoje | 6,0% |
Souhrnná informace o celních příjmech
a výsledcích činnosti celních orgánů
je uvedena v příloze b) této zprávy.
f) Silniční daň
[Silniční daň
se platí z vozidel určených nebo používaných
k podnikání a k obdobným činnostem.
Poplatníky daně jsou fyzické i právnické
osoby.
Daň se platí zálohově čtvrtletně,
podle skutečného stavu vozového parku v rozhodném
období pro výpočet. Pro zálohu splatnou
15. prosince je rozhodný stav vozového parku za
měsíce říjen a listopad. Zbývající
část daňové povinnosti za měsíc
prosinec je splatná ve lhůtě pro podání
daňového přiznání, tj. do 31.
ledna 1997. Výše uvedené termíny jsou
určující pro vývoj inkasa v průběhu
roku.]
Dne 30. května 1996 nabyla účinnosti novela
zákona o dani silniční, kterou bylo rozšířeno
osvobození od silniční daně pro vozidla
zabezpečující linkovou vnitrostátní
osobní dopravu. Dopad na státní rozpočet
v důsledku této právní úpravy
se odhaduje na cca 150 mil. Kč.
Celkový výnos silniční daně
za rok 1996 dosáhl upravené rozpočtované
částky 4,3 mld. Kč. V meziročním
srovnání výnos vzrostl o cca 9,5%, což
představuje reálné zvýšení
inkasa této daně o 0,4 mld. Kč.
Tento nárůst byl způsoben zejména
ukončením platnosti osvobození od daně
k 31. prosinci 1995 u vozidel splňujících
emisní limity stanovené předpisy "EURO
1".
Kromě silniční daně byly inkasovány
dálniční poplatky v celkové výši
0,9 mld. Kč, které platí všichni uživatelé
dálnic.
Celkem bylo v roce 1996 prodáno 1 703 tis. kusů
dálničních nálepek, jejichž výnos
činil 829 mil. Kč, z toho 1 578 tis. kusů
v hodnotě 400,- Kč za kus (osobní automobily).
Čistý výnos z prodeje nálepek roku
1996 je snížen o úhradu provize distributorům
a prodejcům a zvýšen o vyúčtování
prodeje z roku 1995.
g) Majetkové daně
Celkový výnos majetkových daní (daň
dědická, darovací a z převodu nemovitostí)
v hodnoceném období roku 1996 činí
3,9 mld. Kč, což představuje 89,8% upravené
rozpočtované částky. Výnos
této daně ve stejném období loňského
roku byl o 0,7 mld. Kč nižší, což
dokresluje index meziročního růstu 119,9%.
Tento vývoj potvrzuje pokračující
rozvoj trhu s nemovitostmi. Vývoj daně byl v roce
1996 ovlivněn novelou zákona č. 357/1992
Sb., o dani dědické, dani darovací a dani
z převodu nemovitostí, zákonem č.
96/1996 Sb., který rozšířil spektrum
osvobození u daně dědické, darovací
a z převodu nemovitostí, změnil režim
zdanění úplatných a bezúplatných
převodů nemovitostí.
Výnos daně z převodu nemovitostí byl
z části ovlivněn velkým časovým
odstupem mezi převodem vlastnického práva
k nemovitostem a vyměřením daně.
Strukturu výnosu majetkových daní zachycuje
následující koláčový
graf.
Graf č. 9
h) Ostatní daňové příjmy
Tato položka zahrnuje daňové příjmy
minulé daňové soustavy a různé
poplatky. Kromě odvodů ze zisku a daně z
obratu obsahuje odvod z objemu mezd, důchodovou daň,
daň z literární a umělecké
činnosti, správní poplatky, tržby z
prodeje kolků, aj. Z tohoto titulu získal státní
rozpočet 5,5 mld. Kč. Proti předchozímu
roku bylo inkasováno o 0,3 mld. Kč méně,
zejména v důsledku nižších příjmů
minulé daňové soustavy.
i) Vývoj daňových nedoplatků [Podstatou
nedoplatku daně je rozdíl mezi daní (včetně
jejího příslušenství), která
měla být zaplacena, a skutečně zaplacenou
částkou. Daní, která měla být
zaplacena, může být nejen daň poplatníkem
nebo plátcem přiznaná, ale i daň doměřená
finančním úřadem a příslušenství
daně (penále, pokuty, úrok, náklady
řízení atd.). Uvedené daňové
nedoplatky jsou propočteny k 31. 12. příslušných
let.] v letech 1993 - 1996
Přehled daňových nedoplatků se netýká
pouze daňových příjmů státního
rozpočtu, ale i daňových příjmů
místních rozpočtů. Důvodem
jsou především daně z příjmů
společně sdílené státním
rozpočtem i místními rozpočty, kde
není možné jejich jednotnou správu navzájem
oddělit a dále fakt, že až na poplatky
jsou všechny daňové příjmy obcí,
měst i okresních úřadů vybírány
výhradně prostřednictvím finančních
úřadů.
Zvláštním typem nedoplatku je tzv. posečkaná
daň, jejíž vymáhání je
správcem daně odloženo. K 31. 12. 1996 činila
posečkaná daň 3,9 mld. Kč a do přehledu
nedoplatků není zahrnuta. Specifika celního
řízení, zejména efektivní možnost
zajistit zboží podléhající clu
a zdanění, umožňují relativně
omezit nedoplatky vzhledem k celkově vyměřeným,
resp. vybraným daním a clu na poměrně
nízké úrovni (celková výše
nedoplatků na daních a clu v letech 1993 - 1996
činila 3,5 - 7,4 mld. Kč, celní orgány
za rok 1996 vyinkasovaly na daních a clu 177 mld. Kč).
Nedoplatky evidované celními orgány nejsou
obsaženy v následující tabulce a věnuje
se jim podrobně zpráva o činnosti celních
orgánů v příloze b) k této
zprávě.
Přehled vývoje daňových nedoplatků
a daňových příjmů (v mld. Kč):
Tabulka č. 19 | v mld. Kč |
Daňové příjmy celkem | 266,5 | 290,3 | 108,9 | 326,1 | 112,3 | 355,7 | 109,1 |
Daňové nedoplatky | 27,1 | 31,6 | 116,6 | 39,9 | 126,3 | 55,0 | 137,8 |
z toho: | |||||||
staré daně | 17,2 | 14,8 | 86,0 | 13,3 | 89,9 | 14,1 | 106,0 |
nové daně | 9,9 | 16,8 | 169,7 | 26,6 | 158,3 | 40,9 | 153,8 |
Pramen: Státní závěrečné
účty let 1993 - 1995, skutečnost 1996 interní
databáze ministerstva financí.
Nedoplatky na daních staré daňové
soustavy (platné do 31. 12. 1992) jsou z podstatné
části tvořeny nedoplatky na důchodové
dani a odvodech ze zisku (mj. pohledávky za tzv. zbytkovými
státními podniky, jejichž řešení
se věnuje návrh zákona o státním
podniku). Většinou jsou nedoplatky na daních
staré daňové soustavy objektivně a
definitivně nedobytné.
Růst stavu (ani obratu) nedoplatků neznamená
snižování účinnosti daňové
správy, jak by snad bylo možno povrchně vyvozovat.
S prodlužující se historií se zvětšuje
prostor pro dohledávání a doměřování
minulých daňových povinností daňovou
správou. Finanční úřady při
kontrolách samozřejmě nesledují jen
průběžné plnění "čerstvě"
vznikajících daňových povinností,
ale zpětně prověřují i minulá
léta a doměřují "starší"
daňové povinnosti. Přestože počet
provedených kontrol od zavedení nové daňové
soustavy nevykazuje podstatný nárůst, výrazně
se zvýšila jejich účinnost (v roce 1993
dosáhla celková výše doměrků
hodnotu 4,4 mld. Kč, v roce 1994 to bylo 13,2 mld. Kč,
v roce 1995 pak 15,9 mld. Kč a k 31. 12. 1996 bylo doměřeno
17 mld. Kč). Podrobně se těmito údaji
zabývá příloha a) k této zprávě.
Vznik i splácení nedoplatků jsou funkcí
mnoha faktorů jak na straně finančních
úřadů, tak na straně daňových
subjektů. Na straně finančních úřadů
jde o zvýšení účinnosti správy
(vyhledávací a kontrolní činnost,
schopnost vymáhání nedoplatků). Na
straně daňového subjektu jde zejména
o vývoj daňové disciplíny a solventnosti.
V této souvislosti je nežádoucím, a
bohužel častým jevem spekulativní platební
neschopnost, která je důsledkem platné nedaňové
právní úpravy usnadňující
záměrné "přesouvání"
daňové pohledávky na subjekty bez přiměřené
majetkové podstaty. Je nezbytné provést úpravy
v Obchodním zákoníku, které zpřísní
podmínky zakládání, rozdělování
a zánik společností, omezí dispozice
se základním jměním a zvýší
odpovědnost společníků obchodních
společností za závazky vůči
státu, zejména daňové.
Racionálně vyjádřit relativní
váhu nedoplatků lze pouze kumulovaně, a to
výhradně u nově zavedených daní.
Pro rozhodující daně nové daňové
soustavy podává odpovídající
srovnání tabulka srovnávající
vývoj kumulativního inkasa hlavních daní
nové daňové soustavy se stavy jejich daňových
nedoplatků na konci jednotlivých let 1993 - 1996.
Přehled vývoje nedoplatků hlavních
daní nové daňové soustavy (v mil.
Kč):
Tabulka č. 20 | v mil. Kč |
DPH | 3 917 | 7 529 | 192,2 | 12 790 | 169,9 | 18 969 | 148,3 |
Spotřební daně | 491 | 1 018 | 207,3 | 3 829 | 376,1 | 5 647 | 147,5 |
DPPO | 2 477 | 2 941 | 118,7 | 3 761 | 127,9 | 6 187 | 164,5 |
DPFO - podnikatelů | 1 447 | 1 837 | 127,0 | 2 099 | 114,3 | 3 578 | 170,5 |
DPFO - závislá činnost | 47 | 401 | 853,2 | 784 | 195,5 | 1 441 | 183,8 |
Celkem nedoplatky [pouze vybrané výše uvedené daně] | 8 379 | 13 729 | 163,9 | 23 263 | 169,4 | 35 822 | 154,0 |
Celkem výnos [pouze vybrané výše uvedené daně] kumulovaně od r. 1993 | 199 546 | 436 723 | 706 797 | 999 548 | |||
Daňově nedoplatky / kumulovaný výnos [pouze vybrané výše uvedené daně] | 4,2% | 3,1% | 3,3% | 3,6% |
Z nedoplatků na všech daních nové daňové
soustavy ve výši 32,6 mld. Kč (podle údajů
k 30. 6. 1996) bylo celkem 23 mld. Kč řešeno
následujícími postupy vymáhacím
řízením vedeném správcem daně
(9,8 mld. Kč), vymáháno soudně (0,8
mld. Kč), přihlášeno podle zákona
o konkurzu a vyrovnání (2,5 mld. Kč) zajištěno
na majetku (8,2 mld. Kč) a 1,7 mld. Kč bylo pohledávek
nevykonatelných, protože došlo k uplatnění
zákonných opravných prostředků
vůči platebnímu výměru na daň;
u dalších 1,1 mld. Kč pohledávek nebylo
k danému datu zahájeno vymáhací řízení
a u 8,5 mld. Kč není možné vymáhat
z důvodů majetkové nedostatečnosti
dlužníka nebo jeho neexistence.
Daňové nedoplatky (jako stavová veličina)
souvisejí s dosaženými příjmy
státního rozpočtu pouze nepřímo.
Na příjmy veřejných rozpočtů
má vliv pouze celkový objem všech zaplacených
nedoplatků v daném rozpočtovém roce.
B. Pojistné sociálního zabezpečení
a příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti
V roce 1996 příjmy z pojistného na sociální
zabezpečení a příspěvku na
státní politiku zaměstnanosti (dále
příjmy z pojistného) dosáhly v úhrnu
za kapitoly státního rozpočtu, které
tyto příjmy rozpočtují, tj. MPSV,
MO, MV, MSp, celkové výše 174,3 mld. Kč.
Přesto, že skutečně inkasované
příjmy z pojistného nedosáhly výše
upraveného rozpočtu a bylo vybráno méně
o 5,7 mld. Kč, vzrostly ve srovnání s rokem
1995 o 20 mld. Kč, tj. o 13%.
Vývoj příjmů z pojistného odráží
vývoj vyměřovacích základů,
především mezd, a to zejména ve 3. a
4. čtvrtletí, jak vyplývá z rozložení
inkasa do jednotlivých čtvrtletí:
Tabulka č. 21
1. čtvrtletí | 34 024 | 22,0 | 38 876 | 22,3 |
2. čtvrtletí | 37 476 | 24,3 | 41 926 | 24,1 |
3. čtvrtletí | 38 860 | 25,2 | 45 457 | 26,1 |
4. čtvrtletí | 43 958 | 28,5 | 48 057 | 27,6 |
Celkem | 154 318 | 100,0 | 174 316 | 100,0 |
Nižší plnění rozpočtu je
především důsledkem nižšího
objemu vyměřovacích základů
než se předpokládalo při tvorbě
rozpočtu na rok 1996 a při jeho úpravě
v průběhu roku, dále vyplynulo z nižšího
inkasa pojistného od osob samostatně výdělečně
činných než předpokládal rozpočet
a z dalšího nárůstu dlužného
pojistného. Ke konci roku 1996 dosáhlo dlužné
pojistné částky 21 985 mil. Kč (od
počátku výběru pojistného od
roku 1993). Přírůstek dlužného
pojistného za rok 1996 činil 8 223 mil. Kč.
Nárůst pohledávek na pojistném vyplývá
mimo jiné z úpravy dané zákonem č.
241/1994 Sb., podle které orgány vybírající
pojistné povolují splátky dlužného
pojistného na žádost plátce.
Na inkasu pojistného se podílejí jednotlivé
kapitoly:
Tabulka č. 22 | v mil. Kč |
MPSV | 149 476 | 173 432 | 174 441 | 168 887 | 96,82 |
Min. obrany | 1 607 | 1 912 | 1 912 | 1 843 | 96,39 |
Min. vnitra | 2 827 | 3 095 | 3 285 | 3 119 | 94,95 |
Min. spravedl. | 408 | 431 | 431 | 466 | 108,12 |
Celkem | 154 318 | 178 870 | 180 069 | 174 315 | 96,80 |
Z celkového objemu pojistného byla vybrána
na vlastním pojistném částka 170 658
mil. Kč, na pokutách částka 30 mil.
Kč, penále činilo 3 623 mil. Kč a
přirážka k pojistnému 5 mil. Kč.
Z vlastního pojistného bylo vybráno za zaměstnance
163 050 mil. Kč, osoby samostatně výdělečně
činné zaplatily 7 608 mil. Kč.
V rozdělení podle jednotlivých částí
pojistného bylo vybráno (částky včetně
příslušenství, tj. i pokuty, penále,
přirážka k pojistnému)
- na pojistném na důchodové zabezpečení | 133 927 mil. Kč |
- na pojistném na nemocenské pojištění | 22 165 mil. Kč |
- na příspěvku na státní politiku zaměstnanosti | 18 224 mil. Kč |
Podíl jednotlivých složek je zřejmý
z grafického znázornění:
Graf č. 10
Největší část celkového
objemu pojistného, téměř 97%, byla
vybrána prostřednictvím Ministerstva práce
a sociálních věcí. V roce 1996 odvádělo
České správě sociálního
zabezpečení pojistné 29,4 tis. velkých
organizací za 3 578 tis. zaměstnanců. Malých
organizací (s počtem zaměstnanců do
25) bylo evidováno 218,9 tis. s počtem 1 026,5 tis.
zaměstnanců. Proti roku 1995 vzrostl počet
velkých organizací o 500, počet jejich zaměstnanců
se zvýšil o 21,1 tis. Počet malých organizací
se zvýšil o 13,3 tis. a současně došlo
také k růstu počtu zaměstnanců
zde zaměstnaných o 46,3 tis. osob. V roce 1996 poklesl
počet osob samostatně výdělečně
činných odvádějících
pojistné. V lednu 1996 bylo evidováno 596,7 tis.
důchodově pojištěných osob, v
prosinci již pouze 581,8 tisíc. Podíl nemocensky
pojištěných osob samostatně výdělečně
činných na celkovém počtu OSVČ
klesl z 69,2% v lednu na 62,0% v prosinci 1996.
Průměrné měsíční
pojistné (vybírané v kap. MPSV) připadající
na jednoho zaměstnance činilo 2 832,- Kč,
tj. o 348 Kč více než v roce 1995. Průměrná
výše pojistného připadající
na 1 osobu samostatně výdělečně
činnou byla 1 125,- Kč měsíčně.
Vývoj pojistného v letech 1995 a 1996.
Graf č. 11
Pozn.: údaje podle pokladního plnění
státního rozpočtu; v roce 1995 pouze pojistné
kapitoly MPSV (pojistné ostatních kapitol činilo
celoročně 4,8 mld. Kč)
Podle ustanovení čl. III. zákona č.
160/1995 Sb., kterým se mění a doplňují
některé zákony v souvislosti s přijetím
zákona o důchodovém pojištění,
se od roku 1996 vede pojistné na důchodové
pojištění na samostatném účtu
státního rozpočtu a v zákoně
o státním rozpočtu se uvádí
jako samostatná položka příjmů
státního rozpočtu. Schválený
rozpočet příjmů z pojistného
důchodového pojištění, který
činil 136 782 mil. Kč, byl usnesením vlády
č. 441 ze dne 28. 8. 1996, o úpravě státního
rozpočtu na rok 1996, zvýšen na 137 549 mil.
Kč. Skutečné příjmy z pojistného
důchodového pojištění dosáhly
výše 133 927 mil. Kč, tj. 97,4% upraveného
rozpočtu a v jednotlivých kapitolách bylo
inkasováno:
- ministerstvo práce a sociálních věcí | 129 763 |
- ministerstvo obrany | 1 421 |
- ministerstvo vnitra | 2 388 |
- ministerstvo spravedlnosti | 356 |
- Celkem | 133 927 |
Návrh na převod výsledného rozdílu
mezi příjmy z pojistného důchodového
pojištění a výdaji na dávky důchodového
pojištění (včetně výdajů
spojených s výběrem pojistného a výplatou
dávek) do státních finančních
aktiv je podrobně popsán v části IV.
C. Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy zahrnují zejména
splátky vládních úvěrů,
kreditní úroky z prostředků státu
u ČNB, příjmy rozpočtových
organizací, pokuty a penále aj. Z rozpočtované
částky 28,7 mld. Kč (včetně
příjmů z vládních úvěrů)
bylo inkasováno 25,5 mld. Kč, tj. pouze 88,7%. Toto
nízké plnění vyplývá
zejména z nízkých výnosů ze
splátek vládních úvěrů.
a) Příjmy z vládních úvěrů
Dosažené příjmy ze splátek vládních
úvěrů poskytnutých do zahraničí,
z převzatých zahraničních pohledávek
od ČSOB a ostatní s nimi související
příjmy nedosáhly v roce 1996 objemu uvažovaného
v původním ani upraveném státním
rozpočtu. Ve srovnání s rokem 1995 byly vyšší
jen o 0,2 mld. Kč.
Tabulka č. 23 | v mil. Kč |
1. | Příjmy související s plynárenskými VIA | 3 134 | 4 200 | 4 196 | -4 | 99,9 |
2. | Příjmy ze splátek vládních úvěrů | 7 281 | 2 138 | 1 469 | -669 | 68,7 |
v tom: splátky jistiny | 4 648 | 26 | 59 | 33 | 226,9 | |
splátky úroků | 1 910 | 1 446 | 280 | -1 166 | 19,4 | |
splátky v rámci deblokací | 723 | 666 | 1 130 | 464 | 169,7 | |
3. | Příjmy ze splátek pohledávek převzatých od ČSOB | 1 229 | 1 344 | 825 | -519 | 61,4 |
Příjmy z vládních úvěrů a související celkem | 11 644 | 7 682 | 6 490 | -1 192 | 84,5 | |
z toho: splátky v nekonvertibilních měnách | 7 743 | 2 825 | 750 | -2 075 | 26,5 | |
splátky v konvertibilních měnách | 767 | 657 | 1 544 | 887 | 235,0 |
Největší nesplnění rozpočtu
bylo vykázáno u příjmů ze splátek
vládních úvěrů, kde bylo ovlivněno
nerealizovanými splátkami úroků z
Ruské federace poté, co na základě
dohod uzavřených s Pařížským
klubem věřitelů bylo splácení
jistiny odloženo. Odklad splátek jistiny a redukce
splátek úroků z Ruské federace vedly
v roce 1996 k výpadku rozpočtových příjmů
o více než 5 mld. Kč a byly jedním z
hlavních důvodů úpravy rozpočtu.
Ze strany Ruské federace však nebyly splněny
ani uzavřené dohody o splácení redukovaných
úroků, teprve v závěru roku 1996 byla
realizována pouze jedna částečná
splátka ve výši 10 mil. USD, tj. 273 mil. Kč.
Naproti tomu nad rámec rozpočtovaných příjmů
byla u civilních vládních úvěrů
realizována inkasa z deblokací ve výši
657 mil. Kč (zejména z akcí v Egyptě
a Barmě) a též splátky konsolidovaného
dluhu vůči Vietnamu ve výši 74, 2 mil.
Kč v souladu s podmínkami mezivládní
dohody podepsané počátkem roku 1996. Příjmy
ze splátek speciálních vládních
úvěrů byly sníženy na základě
parafované dohody s Alžírskem o přerozdělení
splátek.
U pohledávek převzatých od ČSOB se
nesplnění rozpočtovaných příjmů
týkalo rovněž výpadků splátek
úroků z Ruské federace, a to v rozsahu 996
mil. Kč. Naproti tomu bylo u těchto pohledávek
dosaženo o 368 mil. Kč vyššího inkasa
splátek ve volných měnách z titulu
bývalého centrálního zdroje (CDZ),
které se týkalo hlavně Peru.
Příjmy související s plynárenskými
VIA byly realizovány v rámci splácení
státní půjčky dodávkami zemního
plynu z Ruské federace. Celkové množství
dodaného plynu, odpovídající dosaženým
splátkám, které v 1. etapě VIA činily
1 571 mil. Kč a v 2. etapě VIA 2 625 mil. Kč,
představovalo cca 2,1 mld. m3. S ohledem na
skluz ve finančních úhradách z roku
1995 bylo cca 33 5 mil m3 dodávek plynu, tj.
cca 551 mil. Kč určeno na konečné
vyrovnání pohledávky Slovenské republiky,
která se spolupodílela na 1.etapě výstavby
VIA.
b) Kreditní úroky
V roce 1996 byly vyúčtovány kreditní
úroky z prostředků státu na bankovních
účtech ve výši 4 435,1 mil. Kč,
což po odečtení daně z příjmů
představuje 3 544,4 mil. Kč, tj. 104% rozpočtovaných
příjmů z tohoto titulu. Oproti roku 1995
se kreditní úroky po zdanění snížily
o 882,4 mil. Kč, tj. o 18,8%.
Z vyúčtovaných kreditních úroků
po zdanění tvoří největší
část (75,4%) úroky z termínovaných
vkladů na účtech státních finančních
aktiv. Zvýšení jejich podílu oproti
roku 1995 (z 59%, tj. o 16,4 procentních bodů) bylo
důsledkem převodu prostředků bilančních
účtů rozpočtových přebytků
z minulých let na účty termínovaných
vkladů, z nichž byly ve II. pololetí 1996 vyúčtovány
úroky ve výši 293 mil. Kč. To rozhodujícím
způsobem ovlivnilo celkové překročení
rozpočtovaných příjmů z kreditních
úroků a v návaznosti na to se ve srovnání
s rokem 1995 snížil podíl úroků
z netermínovaných vkladů na úrokových
příjmech (ze 41% na 24,6%).
Změna v systému úročení vkladů
státu u ČNB od 1. 7. 1996 vedla ve II. pololetí
k celkovému snížení příjmů
státu z kreditních úroků o 0,5 mld.
Kč. U termínovaných vkladů, kde došlo
k výraznému snížení úrokové
sazby zejména pro vklady nad 2 roky (o 3,5%), činil
tento dopad cca 445 mil. Kč, přičemž
ve svém výsledném účinku byl
částečně kompenzován (o cca
155 mil. Kč) zvýšením diskontní
úrokové sazby ČNB (z 9, 5% na 10,5%). U netermínovaných
vkladů státu, kde se úrokové sazby
výrazně snížily pro vklady nad stanovený
limit 5 mld. Kč (o 4%), odhadujeme dopad z tohoto snížení
na cca 50 mil. Kč (po kompenzaci o vliv zvýšeného
úročení u vkladů v rámci tohoto
stanoveného limitu).
c) Příjmy rozpočtových organizací
Tyto příjmy tvoří odvody příspěvkových
organizací, příjmy z činnosti rozpočtových
organizací, nahodilé a ostatní příjmy
kapitol. Rozpočtem stanovená částka
5,9 mld. Kč byla ve skutečnosti nižší
o 16%, bylo vyinkasováno téměř 5,1
mld. Kč. V rámci rozpočtových příjmů
jednotlivých kapitol byly realizovány platby za
různé práce a služby, penále,
vratky a ostatní příjmy.Odvody ČNB
byly s ohledem na systém hospodaření vynulovány.
d) Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy stanovené
rozpočtem včetně rozpočtových
opatření ve výši 11,7 mld. Kč,
byly splněny na 88,4%; inkaso činilo 10,4 mld. Kč.
Tato částka zahrnuje zejména:
- použití přebytku státního rozpočtu r. 1995 | 1,78 mld. Kč |
- převod ze státních finančních aktiv pro MŠMT (zák. č. 218/94 Sb.) | 1,50 mld. Kč |
- příjmy z finančního vypořádání za r. 1995 [výdaje z finančního vypořádání roku 1995 - 1,18 mld. Kč] | 1,72 mld. Kč |
- pokuty | 0,96 mld. Kč |
- ostatní odvody | 0,89 mld. Kč |
- odvody pojišťoven | 0,66 mld. Kč |
Převedené finanční prostředky
do státního rozpočtu z minulého roku
byly použity na platbu státu do zdravotního
pojištění a na posílení rozpočtu
kapitoly Ministerstva kultury ČR s účelovým
určením k úhradě výdajů
potřebných na přemístění
sídla ministerstva.
III. VÝDAJE VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ
1. Hlavní tendence ve vývoji výdajů
veřejných rozpočtů
Výdaje veřejných rozpočtů,
tj. státního rozpočtu a rozpočtů
okresních úřadů a obcí, se
v roce 1996 vyvíjely takto:
Tabulka č.24
A. | VÝDAJE STÁTNÍHO ROZPOČTU CELKEM | 432,74 | 497,64 | 495,50 | 484,38 | 97,8 | -11,12 | 111,9 |
I. | Neinvestiční výdaje | 381,04 | 432,71 | 443,58 | 433,92 | 97,8 | -9,66 | 113,9 |
Výdaje rozpočtových organizací | 109,36 | 157,19 | 124,36 | 119,64 | 96,2 | -4,72 | 109,4 | |
Příspěvky na činnost příspěvkovým organizacím | 39,02 | 42,70 | 43,71 | 43,68 | 99,9 | -0,03 | 111,9 | |
Úrokové platby | 2,57 | 14,17 | 14,17 | 14,05 | 99,2 | -0,12 | ||
Dotace, platby a příspěvky | 230,09 | 218,65 | 261,34 | 256,55 | 98,2 | -4,79 | 111,5 | |
- dotace podnikatelským subjektům | 27,81 | 27,21 | 26,39 | 26,27 | 99,4 | -0,17 | 94,3 | |
- dotace občanským sdružením | 1,71 | 1,79 | 1,78 | 1,77 | 99,4 | -0,01 | 103,5 | |
- ostatní dotace a příspěvky | 10,29 | 11,72 | 13,64 | 13,59 | 99,6 | -0,05 | 132,1 | |
dotace jiným rozpočtům | 34,13 | 18,10 | 60,69 | 60,49 | 99,7 | -0,20 | 177,2 | |
v tom: územním rozpočtům | 33,28 | 16,85 | 59,44 | 59,44 | 100,0 | 0,00 | 178,6 | |
mimorozpočtovým fondům | 0,85 | 1,25 | 1,25 | 1,05 | 84,0 | -0,20 | 123,5 | |
- platby a příspěvky obyvatelstvu - soc. zabezpečení (vč. prostředků na státní politiku zaměstnanosti) | 155,61 | 158,33 | 158,72 | 154,00 | 97,0 | -4,72 | 99,0 | |
z toho: důchody | 109,81 | 133,70 | 130,65 | 127,58 | 97,7 | -3,07 | 116,2 | |
- platby do zahraničí **) | 0,54 | 1,50 | 0,12 | 0,48 | 400,00 | 0,36 | 88,9 | |
II. | Investiční výdaje celkem | 44,12 | 61,48 | 47,82 | 46,40 | 97,0 | -1,42 | 105,2 |
III. | Vládní úvěry | 7,58 | 3,45 | 4,10 | 4,06 | 99,0 | 0,04 | 53,6 |
B. | VÝDAJE MÍSTNÍCH ROZPOČTŮ CELKEM | 132,31 | 153,27 | 161,37 | 171,12 | 106,0 | 9,75 | 129,3 |
(bez výdajů na dávky stát. soc. podpory) | (131,12) | (144,43) | (110,2) | |||||
I. | Neinvestiční výdaje | 81,45 | 114,27 | 117,92 | 117,70 | 99,8 | -0,22 | 144,5 |
v tom: | ||||||||
- Dotace podnikatelským subjektům | 6,04 | 6,71 | 6,71 | 7,16 | 106,7 | 0,45 | 118,5 | |
- Transfery domácnostem | 5,86 | 30,87 | 31,72 | 31,32 | 98,7 | -0,40 | 534,5 | |
- Veřejná spotřeba | 69,55 | 76,69 | 79,49 | 79,22 | 99,7 | -0,27 | 113,9 | |
II. | Investiční výdaje | 50,86 | 39,00 | 43,45 | 53,42 | 122,9 | 9,97 | 105,0 |
C. | VÝDAJE VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ ÚHRNEM *) | 531,77 | 599,57 | 597,43 | 596,06 | 99,8 | -1,37 | 112,1 |
*) po vyloučení transferů ze státního rozpočtu do místních rozpočtů; v nich činily dávky státní sociální podpory | 1,19 mld. Kč v roce 1995 |
a 26,69 mld. Kč v roce 1996 |
**) včetně prostředků převedených do kapitoly MZV a čerpaných ve výši | 456 mil. Kč v roce 1995 |
a 431 mil. Kč v roce 1996 |
Vykázané výdaje veřejných rozpočtů
byly v roce 1996 v porovnání s předchozím
rokem vyšší o 64,3 mld. Kč, tj. o více
než 12%. V podstatě stejným tempem rostly i
výdaje státního rozpočtu, výdaje
místních rozpočtů byly - srovnatelně
s rokem 1995, tj. po vyloučení výdajů
na dávky státní sociální podpory
- vyšší o 10,2%.
Vývoj výdajů státního rozpočtu
v jednotlivých měsících let 1995 a
1996 ukazuje graf:
Graf č. 12
Jak bylo řečeno již v úvodu, došlo
v hodnoceném roce k úpravám rozpočtu
schváleného zákonem č. 305/95 Sb.,
které ve svém souhrnu znamenaly snížení
jeho výdajů o 2,1 mld. Kč.
Ve struktuře výdajů státního
rozpočtu došlo především k přesunům
prostředků určených schváleným
rozpočtem pro rozpočty okresních úřadů
a obcí. Ačkoliv zákon schválil do
této sféry pouze dotaci ve výši 16,8
mld. Kč, zahrnoval rozpočet v jednotlivých
položkách další prostředky účelově
určené pro územní rozpočty
v celkovém rozsahu 34,5 mld. Kč. Rozhodující
část těchto prostředků byla
zahrnuta v kapitole Všeobecná pokladní správa,
cca 5,2 mld. Kč pak podle odborné působnosti
v ostatních rozpočtových kapitolách.
Celkový objem prostředků určených
pro územní rozpočty tak představoval
částku 51,3 mld. Kč, největší
část (25,9 mld. Kč) tvořily výdaje
spojené s výplatou dávek státní
sociální podpory, zabezpečovanou od 1. 10.
1995 okresními úřady.
V průběhu roku byly prostředky státního
rozpočtu do této sféry dále zvýšeny
celkem o 8,1 mld. Kč (z toho o 0,8 mld. Kč pro dávky
státní sociální podpory) a zahrnuty
do souhrnného vztahu vůči rozpočtům
okresních úřadů a obcí, který
tak dosáhl konečné výše 59,4
mld. Kč. Tento přesun prostředků se
projevil ve snížení jak běžných
výdajů rozpočtových organizací
(zejména v kapitole VPS), tak i výdajů investičních.
Další posílení výdajů
se týkalo příspěvků na činnost
příspěvkových organizací a
ostatních dotací a příspěvků
(celkem o 2,9 mld. Kč) a souviselo zejména se zpřesněním
výdajů na školství v důsledku
změn hospodářsko-právní formy
škol a s nezbytností nového rozdělení
prostředků mezi rozpočtovými a příspěvkovými
organizacemi a ostatními dotacemi a příspěvky
u ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
Ve zvýšení příspěvků
na činnost se odrazilo rovněž posílení
prostředků na údržbu a opravy silnic,
a to přesunem z investiční části
rozpočtu kapitoly ministerstva dopravy a spojů.
V porovnání s rokem 1995 byly skutečné
výdaje státního rozpočtu v roce 1996
vyšší o 51,6 mld. Kč, tj. o 11,9%. Z neinvestičních
výdajů zaznamenaly největší růst
již zmíněné dotace do místních
rozpočtů, které vzrostly celkem o 26,2 mld.
Kč (index 178,6) a jejichž vývoj ovlivnil především
nový systém výplaty dávek státní
sociální podpory podle zákona č. 117/95
Sb. Tyto výdaje byly v rozpočtu na rok 1996 zahrnuty
v kapitole VPS a odtud transferovány do územních
rozpočtů v celoroční skutečné
výši 26,7 mld. Kč (v roce 1995 bylo na tento
účel vynaloženo ze státního rozpočtu
pouze 1,2 mld. Kč, neboť systém vstoupil v
platnost teprve k 1. říjnu). Po vyloučení
výdajů na dávky státní sociální
podpory byly dotace do místních rozpočtů
ve srovnání s předchozím rokem vyšší
pouze o 0,7 mld. Kč.
Rovněž příspěvky poskytované
na činnost příspěvkových organizací
vzrostly proti předchozímu roku o 4,7 mld. Kč,
tj. o 11,9%. Ostatní dotace a příspěvky,
v nichž převažují prostředky poskytované
školám a školským zařízením
zřizovaným obcemi (především
prostředky na mzdy pedagogických pracovníků,
dále výdaje na učebnice ap.) a dotace soukromým
a církevním školám a školským
zařízením, byly vyšší o
3,3 mld. Kč. Celkem tak prostředky do této
sféry vzrostly o více než 16%, zejména
v důsledku přechodu dalších škol
z rozpočtové sféry do sféry příspěvkové.
Výrazné zvýšení výdajů
na dluhovou službu státu, které činí
11,5 mld. Kč, souvisí s plným financováním
těchto výdajů z prostředků
státního rozpočtu, bez zapojení zdrojů
Fondu národního majetku, jak tomu bylo v předcházejících
letech; např. v roce 1995 hradil Fond národního
majetku převážnou část těchto
výdajů (10,7 mld. Kč), zatímco ze
státního rozpočtu bylo na tento účel
vynaloženo pouze 2,6 mld. Kč.
Naproti tomu transfery domácnostem, zahrnující
výdaje na důchody, ostatní dávky sociálního
zabezpečení, jakož i výdaje na státní
politiku zaměstnanosti, které dosáhly celkové
výše 154,0 mld. Kč, vykazují proti předchozímu
roku pokles o 1,6 mld. Kč. Srovnatelně s rokem 1995,
tj. po zahrnutí těchto dávek, byl však
celkový objem těchto výdajů v roce
1996 o 23,9 mld. Kč, tj. o 1 5,2% vyšší
než v roce 1995. Při růstu ostatních
výdajů sociálního zabezpečení,
zejména pak výrazném růstu výdajů
na důchody (ty vzrostly proti roku 1995 o celých
16,2%, absolutně o 17, 8 mld. Kč) se zde projevila
již dříve komentovaná změna techniky
financování dávek státní sociální
podpory, které byly podle schváleného rozpočtu
na rok 1996 hrazeny přímo z kapitoly Všeobecná
pokladní správa.
V souladu se záměry vlády omezit prostředky
do hospodářské sféry absolutně
poklesl rovněž objem neinvestičních
dotací poskytovaných podnikatelským subjektům,
který - včetně dotace do Fondu tržní
regulace v zemědělství - byl o 1,4 mld. Kč
nižší než v roce 1995. Celkem bylo do této
sféry uvolněno více než 27 mld. Kč.
Ostatní neinvestiční výdaje rozpočtové
sféry byly v porovnání s předchozím
rokem vyšší o 6,9 mld. Kč, v tom však
výdaje spojené s financováním vládních
úvěrů o 3,5 mld. Kč poklesly.
Vyšší čerpání investičních
výdajů (ty byly v roce 1996 vyšší
o 2,3 mld. Kč) se týkalo především
rozpočtových organizací, jimž bylo poskytnuto
o 3,5 mld. Kč více než v předchozím
roce. Kapitálové transfery příspěvkovým
organizacím a podnikatelským subjektům proti
roku 1995 poklesly.
Podíl jednotlivých druhů rozpočtových
výdajů vynaložených v roce 1996 ze státního
rozpočtu je zřejmý z následujících
znázornění.
Graf č. 13
Struktura běžných výdajů (bez
dotací místním rozpočtům) byla
následující:
Graf č. 14
Vzhledem k výše popsanému způsobu financování
výdajů na státní sociální
podporu poklesl proti roku 1995 zejména podíl transferů
domácnostem (loni činil 43,8%). Snížil
se i podíl dotací poskytovaných podnikatelským
subjektům (loni 8,1%) a výdajů na vládní
úvěry (loni 2,1%).
Hodnocení plnění jednotlivých druhů
výdajů, prováděné v dalších
částech zprávy, je vztaženo k rozpočtu,
zahrnujícímu úpravy schválené
vládou České republiky usnesením č.
441/96 a další rozpočtová opatření.
Takto upravený rozpočet výdajů byl
skutečným čerpáním na 484,4
mld. Kč splněn na 97,8%. Nesplnění
stanovených záměrů bylo vcelku rovnoměrně
rozloženo mezi jednotlivé výdajové položky
a pohybovalo se vesměs v rozmezí do 3% upraveného
rozpočtu.
Úroveň rozpočtu na rok 1996 i jeho čerpání
byly ovlivněny m. j. převodem některých
prostředků nevyčerpaných ze státního
rozpočtu v roce 1995, který schválila Poslanecká
sněmovna usnesením č. 64 ze dne 2. října
1996 k návrhu státního závěrečného
účtu České republiky za rok 1995.
Z celkového vládou schváleného zvýšení
rozpočtu představoval tento vliv 1 780 mil. Kč,
z toho bylo použito
- k posílení rezervy v kapitole VPS na platbu státu do zdravotního pojištění s určením k úhradě dopadu vyplývajícího ze zákona ČNR č. 592/92 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů | 1 700 mil. Kč |
- k posílení rozpočtu kapitoly Ministerstva kultury ČR s účelovým určením k úhradě výdajů potřebných na přemístění sídla ministerstva a výdajů spojených s nezbytnou úpravou náhradních prostor | 80 mil. Kč |
V rozpočtech okresních úřadů
a obcí byl vykázaný růst výdajů
(o 29,3%) výrazně ovlivněn výdaji
na dávky státní sociální podpory
ve výši 26,7 mld. Kč (v roce 1995 činil
tento výdaj místních rozpočtů
z důvodu náběhu systému pouze 1,2
mld. Kč). Srovnatelně, tedy po vyloučení
těchto výdajů, činil reálný
růst výdajů okresních úřadů
a obcí pouze 10,2%, tj. 13,3 mld. Kč.
Na rozdíl od státního rozpočtu však
došlo u územních orgánů k překročení
výdajů předpokládaných v jejich
rozpočtech. Celkové čerpání
jejich výdajů bylo ve skutečnosti o 11,6%
vyšší než předpokládal původní
rozpočet okresních úřadů a
obcí, ve vztahu k rozpočtu po všech změnách
bylo toto čerpání vyšší
o 6,0%. Vysoké překročení se soustředilo
především do oblasti kapitálových
výdajů a bylo umožněno zejména
nárůstem místního dluhu.
Zákonem schválená dotace byla územním
rozpočtům uvolňována v předstihu,
celková její výše byla vyčerpána
v podstatě již do konce října:
Graf č. 15
Pozn.: Údaje bez prostředků převedených
do místních rozpočtů z kapitoly VPS
2. Běžné výdaje veřejných
rozpočtů
2. 1. Transfery domácnostem
Výdaje na transfery domácnostem dosáhly v
roce 1996 v úhrnu za veřejné rozpočty
výše 185,3 mld. Kč, což je ve srovnání
s předchozím rokem více o 23, 8 mld. Kč,
tj. o 14,8%. Tento objem prostředků zahrnoval výdaje
na důchody, další dávky sociálního
zabezpečení a výdaje na státní
politiku zaměstnanosti, ve sféře místních
rozpočtů pak dále výdaje na dávky
sociální péče a na nové dávky
státní sociální podpory podle zákona
č. 117/1995 Sb., o státní sociální
podpoře, vyplácené okresními úřady.
Podíl této skupiny na celkových výdajích
veřejných rozpočtů v roce 1996 činil
31,1%, zatímco v roce 1995 to bylo 30,4%.
V průběhu roku došlo k úpravě
rozpočtových ukazatelů v oblasti transferů,
zapracovaných ve státním rozpočtu
na rok 1996. Největší změna vyplývala
z usnesení vlády č. 441/96 o úpravě
státního rozpočtu.
Výrazné zvýšení původně
uvažovaných výdajů na dávky sociálního
zabezpečení o téměř 1,5 mld.
Kč si vyžádal především
nepříznivý vývoj nemocnosti a růst
těchto výdajů v první polovině
roku. Naproti tomu podle předpokládaného
vývoje výdajů na důchody byly o cca
1 mld. Kč sníženy prostředky určené
na jejich výplatu. K výraznému zvýšení
- celkem o 822 mil. Kč - došlo i u dávek státní
sociální podpory, což ovlivnilo i celkové
výdaje rozpočtů okresních úřadů
a obcí.
Vyplácení státního vyrovnávacího
příspěvku jako samostatné dávky
bylo podle platných předpisů ukončeno
v lednu 1996, neboť tento příspěvek
byl transformován na sociální příplatek
a je vyplácen prostřednictvím dávkových
pracovišť okresních úřadů
a z prostředků určených na dávky
státní sociální podpory. Původním
způsobem bylo v roce 1996 vyplaceno pouze 553 mil. Kč,
a to v případech, kdy na tyto dávky byl uplatněn
nárok za dobu platnosti staré zákonné
úpravy (např. vyřízení uplatnění
sporných nároků, apod.). Tento dobíhající
výdaj byl v rozpočtu na rok 1996 zahrnut do ostatních
dávek sociálního zabezpečení.
Čerpání uvedených výdajů
ukazuje následující tabulka:
Tabulka č. 25
| ||||||||
Transfery domácnostem celkem | 161,47 | 189,20 | 190,44 | 185,32 | 97,3 | -5,12 | 114,8 | |
A. | Státní rozpočet | 155,61 | 158,33 | 158,72 | 154,00 | 97,0 | -4,72 | 99,0 |
- důchody [výdaje kapitol MPSV, MO, MV, MSp] | 109,81 | 131,70 | 130,64 | 127,58 | 97,7 | -3,06 | 116,2 | |
- ostatní dávky *) | 37,34 | 23,93 | 25,39 | 23,75 | 93,5 | -1,64 | 63,6 | |
- státní politika zaměstnanosti | 2,43 | 2,70 | 2,69 | 2,66 | 98,9 | -0,03 | 109,5 | |
státní vyrovnávací příspěvek [SVP v roce 1996 transformován na sociální příspěvek] | 6,03 | |||||||
B. | Rozpočty okr. úřadů a obcí | a) 5,86 | 30,87 | 31,72 | a) 31,32 | 98,7 | -0,40 | |
- dávky sociální péče | 4,11 | 5,00 | 5,03 | 4,17 | 82,9 | -0,86 | 101,5 | |
- státní sociální podpora | 1,19 | 25,87 | 26,69 | 26,69 | 100,0 | 0,00 |
a) včetně ostatních výplat fyzickým osobám ve výši | 0,55 mld. Kč v roce 1995 |
a 0,46 mld. Kč v roce 1996 |
V souhrnu byly výdaje na transfery domácnostem,
zahrnuté ve veřejných rozpočtech,
splněny na 97,3%.
Proti předpokladům rozpočtu bylo v roce 1996
na uvedených výdajích docíleno úspory
v celkové výši 5,1 mld. Kč. S výjimkou
dávek státní sociální podpory
se nižší plnění týkalo všech
skupin těchto výdajů, největší
úsporu (-3,1 mld. Kč) vykázalo čerpání
výdajů na důchody, ostatní dávky
sociálního zabezpečení byly nižší
o 1,6 mld. Kč. Ve sféře územních
rozpočtů zůstaly o 0,9 mld. Kč nedočerpány
dávky sociální péče.
Objem výdajů na transfery domácnostem byl
v uplynulém roce ovlivněn především
demografickým vývojem, dále pak účinností
nového důchodového zákona, vývojem
pracovní neschopnosti pro nemoc a úraz a vývojem
nezaměstnanosti. Nejvýznamnějšími
zákonnými normami přijatými v roce
1996, které ovlivnily výši a vývoj výdajů
na sociální zabezpečení, byl především
zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém
pojištění (s účinností
k 1. 1. 1996 jsou vypláceny důchody podle ustanovení
nového zákona) a zákon č. 117/1995
Sb., o státní sociální podpoře
(v roce 1996 byly poprvé vypláceny všechny
dávky stanovené tímto zákonem).
Pro zmírnění sociálních dopadů
inflačního vývoje (růstu životních
nákladů) na příjmově slabé
skupiny obyvatelstva došlo v roce 1996 dvakrát ke
zvýšení důchodů, a to od 1. dubna
(nařízení vlády č. 19/96) a
od 1. října (nařízení vlády
č. 218/96). Od 1. 10. byly zvýšeny částky
životního minima, od kterých se odvíjí
výše některých dávek státní
sociální podpory a sociální péče.