4. 2 Nezaměstnanost
Míra nezaměstnanosti v ČR se v evropském
měřítku řadí k nejnižším.
K její nízké úrovni přispívá
jak z obecného pohledu vysoká adaptabilita pracovní
síly, tak "sociální" ekonomické
klima, které dosud umožňovalo při pouze
mírně rostoucí produktivitě práce
a zpomalení tempa ekonomického růstu zaměstnávat
relativně vysoký počet pracovníků.
Změna trendu vývoje nezaměstnanosti však
byla v roce 1996 již patrná. Průměrná
míra nezaměstnanosti se sice proti roku 1995 zvýšila
pouze o 0,1 procentního bodu (na 3,05%), avšak její
nárůst zejména ve druhé polovině
roku byl podstatně výraznější
než v předchozích dvou letech. Koncová
míra nezaměstnaností v roce 1996 uvedená
v grafu odpovídá 186,3 tisícům osob.
Graf 7
Regionální rozdíly v míře nezaměstnanosti
se přes uplatňovaná cílená
opatření a programy zvýraznily. V severočeském
regionu dosáhla průměrná míra
nezaměstnanosti při meziročním nárůstu
0,6 procentního bodu hodnoty 5,1%, v severomoravském
byla po poklesu 0,2 bodu na průměrné úrovni
4,95%. Nejvýznamnější objektivní
příčinou této vyšší
úrovně, v krátkodobém horizontu obtížně
odstranitelnou, jsou plošné dopady restrukturalizace.
Spolupůsobila omezená dopravní obsluha a
sezónnost zemědělských a částečně
i stavebních prací. Vlivem subjektivním je
relativně nižší schopnost adaptace u osob
s nízkou úrovní vzdělání
a kvalifikace. Zejména v bývalých pánevních
oblastech působí na tyto uchazeče demotivačně
i nízká mzdová úroveň, blížící
se v oblastech s vysokou poptávkou po práci k úrovni
minimální mzdy. Míra nezaměstnanosti
vyšší než 7% byla na konci roku v 7 okresech,
výrazně nejvyšší byla v okresech
Most (9,4%) a Louny (8,2%).
Z hlediska vzdělanosti ve struktuře výrazně
převažovali uchazeči o zaměstnání
se základním vzděláním a vyučení,
kteří dle výsledků výběrových
šetření představovali v roce 1996 v
průměru 74%, přičemž na celkovém
počtu zaměstnaných se tato vzdělanostní
kategorie podílela v průměru 51%.
Počet volných pracovních míst registrovaných
úřady práce vzrostl v průměru
proti předchozímu roku o 8 tisíc, tj. o 9%.
Tendence se však po dlouhodobějším nárůstu
poptávky po práci mění rovněž
k poklesu (k 31. prosinci 1996 bylo registrováno 84 tisíc
volných pracovních míst). Při přetrvávající
poptávce především po kvalifikované
pracovní síle se počet registrovaných
uchazečů na 1 volné místo pohyboval
okolo průměru 1,6. Od třetího čtvrtletí
se začal postupně zvyšovat podíl osob
pobírajících příspěvek
v nezaměstnanosti na koncových 50,1%.
V průběhu roku se stále výrazněji
projevovaly ekonomicky i sociologicky nepříznivé
jevy dobře známé z rozvinutých tržních
ekonomik - prodlužování průměrné
délky evidované nezaměstnanosti a nárůst
počtu i podílu nezaměstnaných absolventů
škol. Hlavními příčinami rostoucího
počtu dlouhodobě nezaměstnaných uchazečů
byly vedle ekonomických (zpomalení tempa ekonomického
růstu, postupující změna vztahu cen
práce a kapitálu) důvody spíše
subjektivní (zejména adaptabilita v zásadě
úměrná vzdělání uchazečů
a uplatnění ztížené pro tělesné
postižení a z důvodů rodinných
- ženy s malými dětmi). Při úřadech
práce proto byly úměrně růstu
regionálních problémů rozšířeny
poradenské, vzdělávací a zprostředkovatelské
služby cílené na rozšiřování
adaptability nejproblematičtějších kategorií
nezaměstnaných.
5. Platební bilance
5. 1. Běžný účet
Běžný účet platební bilance
skončil za období roku 1996 podle předběžných
údajů ČNB pasivem ve výši 4,5
mld. USD, vlivem deficitu obchodní bilance. Tento deficit
byl zčásti pokryt přebytky bilance služeb
a transferů, bilance výnosů byla pasivní.
Zatímco deficit obchodní bilance se vyvíjel
v rámci předpokladů, přebytek bilance
služeb v roce 1996 (1,8 mld. USD) nedosáhl úrovně
roku 1995 a byl nižší (o 57 mil. USD).
Pasivní saldo obchodní bilance se v roce 1996 dále
prohloubilo. Důvodem bylo především
nízké tempo růstu vývozu.
Vývoz v běžných cenách v roce
1996 vykazuje hodnoty 595,0 mld. Kč, zatímco dovoz
755,3 mld. Kč. V porovnání se stejným
obdobím minulého roku vzrostl vývoz jen o
3,5% a dovoz o 12,7%.
Záporné saldo zahraničního obchodu
dosáhlo 160,3 mld. Kč (ve srovnatelné metodice
[V metodice roku 1996, tj. včetně započítání
hodnot v rámci aktivního a pasivního zušlechťovacího
styku, metodických změn okamžiku započítávání
dlouhodobého finančního leasingu u dovozu
a propuštění zboží do režimu
vývozu.] v roce 1995 činil deficit 95,7 mld.
Kč). Přebytek v obchodu se Slovenskem ve výši
cca 12,8 mld. Kč (proti přebytku 0,58 mld. Kč
v roce 1995) mírně snížil schodek obchodní
bilance s ostatními státy (173,0 mld. Kč).
Za základní faktor zhoršující
se obchodní bilance lze označit v rámci procesu
ekonomické transformace doposud nízkou konkurenční
schopnost domácích producentů. Na ní
mělo vliv i pokračující zhodnocování
reálného efektivního směnného
kurzu Kč (meziročně v průměru
o 7,2%). Vzhledem k vysokému podílu obchodního
obratu, realizovaného prostřednictvím DEM,
vystupuje do popředí i faktor oslabování
DEM proti USD (v průměru za rok 1996 proti roku
1995 sice jen o 4,9%, podíl k 31. prosinci již o 8,5%).
Dalšími faktory, které působily na obchodní
bilanci, jsou:
u vývozu: | - nízký hospodářský růst v zemích EU, především v sousední SRN |
- zavádění tarifních a netarifních protidovozních opatření v Rusku, Maďarsku a Polsku | |
u dovozu: | - vysoký růst domácí poptávky, |
- vstup zahraničního kapitálu spojený s dovozy investic a kompletačními dodávkami, | |
- růst cen dovážených paliv. |
Přestože dovoz pokračuje vyššími
tempy než vývoz, je již patrné snižování
vzájemné rozdílnosti s tempem vývozu.
Rozdíl mezi ročními tempy růstu vývozu
a dovozu zboží se v roce 1996 snížil téměř
na polovinu (9,2 procentního bodu proti 18,0 procentním
bodům v r. 1995).
Tabulka 6
Celkem | 103,5 | 100,0 | 100,0 | 112,7 | 100,0 | 100,0 | |
v tom: | |||||||
státy s vyspělou tržní ekonomikou | 99,7 | 66,0 | 63,6 | 114,5 | 69,2 | 70,3 | |
z toho: - EU | 98,8 | 60,9 | 58,2 | 115,0 | 61,1 | 62,4 | |
- ESVO | 100,0 | 1,7 | 1,6 | 101,6 | 2,2 | 2,0 | |
rozvojové země | 107,7 | 5,4 | 5,6 | 128,3 | 4,4 | 5,0 | |
evr. země s tranzit. ekonomikou a země SNS | 112,2 | 28,0 | 30,3 | 103,8 | 25,5 | 23,5 | |
z toho: země SEDVO (CEFTA) | 110,8 | 21,4 | 22,9 | 101,0 | 16,3 | 14,6 | |
z toho: Slovenská republika | 106,5 | 13,9 | 14,3 | 91,2 | 11,8 | 9,6 | |
ostatní země s tranzit. a státní ekonomikou | 79,5 | 0,6 | 0,5 | 144,1 | 0,9 | 1,1 | |
nespecifikováno | 127,2 | 0,1 | 0,1 | 203,0 | 0,0 | 0,1 |
Pramen: ČSÚ
Zatímco z pohledu teritorií stagnuje vývoz
do zemí s vyspělou tržní ekonomikou
(99,7% při podílu 63,6% na celkovém vývozu),
významněji vzrostl vývoz do rozvojových
zemí (107,7%). Větší přírůstky
vykazuje vývoz do evropských zemí s tranzitivní
ekonomikou včetně zemí SNS (112,2% při
podílu 30,3%). Ke zvýšení dovozu došlo
ze států s vyspělou tržní ekonomikou
(114,5% při podílu 70,3% na celkovém dovozu),
ze zemí s tranzitivní ekonomikou včetně
zemí SNS se zvýšil nepatrně (103,8%
při podílu 23,5% na celkovém dovozu). Největší
přírůstky vykazuje dovoz z rozvojových
zemí (128,3%).
Ve zbožové struktuře vývozu, v porovnání
se stejným obdobím minulého roku, poklesl
podíl vývozu surovin, polotovarů a chemických
výrobků (SITC 2 + 3 + 5 + 6), naopak vzrostl podíl
vývozu strojů a přepravních zařízení
(SITC 7) a průmyslového spotřebního
zboží (SITC 8). Zvýšil se tedy podíl
vývozu zboží s vyšším stupněm
zpracování. Proti roku 1995 se zvýšil
dovoz strojů a přepravních zařízení
(SITC 7). Méně vzrostl dovoz surovin, polotovarů
a chemikálií (SITC 2 + 3 + 5 + 6), ještě
menší růst byl zaznamenán u dovozu průmyslových
výrobků (SITC 8). Zvýšení dovozu
odráží hlavně poptávku po investicích
do strojního zařízení a nákupu
paliv v důsledku delší zimy a růstu
cen této komodity na světových trzích.
Tabulka 7
Celkem | |||||||
v tom: | |||||||
Potraviny a živá zvířata | |||||||
Nápoje a tabák | |||||||
Suroviny s výjimkou paliv | |||||||
Nerostná paliva a maziva | |||||||
Živočišné a rostlinné oleje, tuky | |||||||
Chemikálie | |||||||
Tržní výrobky podle druhu materiálu | |||||||
Stroje a přepravní zařízení | |||||||
Různé průmyslové výrobky | |||||||
Komodity jinde nezatříděné |
Pramen: ČSÚ
Příznivě se vyvíjely cenové
indexy průměrných hodnot dovozu a vývozu
a reálné směnné relace. Ve srovnáním
s předchozím rokem vzrostly v roce 1996 průměrné
hodnoty u dovozu o 2,8% a průměrné hodnoty
u vývozu o 3,5%, což znamenalo zlepšení
dosahované směnné relace o 0,7 bodu.
Podíl deficitu běžného účtu
na HDP se za rok 1996 zvýšil na -8,6% (z -2,9% v roce
1995), podíl kapitálového účtu
se snížil na 7,8% (ze 17,4% v roce 1995).
5. 2 Kapitálový účet
Kapitálový účet platební bilance
skončil podle předběžných odhadů
ČNB k 18. 3. 1997 v roce 1996 aktivem ve výši
110,5 mld. Kč (4,1 mld. USD), přebytek je však
podstatně nižší než v roce 1995 (218,3
mld. Kč). Přímé investice skončily
přebytkem ve výši 37,7 mld. Kč. Portfoliové
investice a ostatní krátkodobý kapitál
měly aktivum ve výši 19,7 mld. Kč respektive
20,6 mld. Kč.
Oslabení přílivu krátkodobého
kapitálu bylo patrné již na konci roku 1995
jako reakce na sterilizační opatření
ČNB v polovině roku 1995.
Dalším významným vlivem na vývoj
kapitálových toků bylo rozšíření
fluktuačního pásma české koruny
v únoru 1996 a restriktivní opatření
ČNB v oblasti povinných minimálních
rezerv a úrokových sazeb na finančním
trhu z června roku 1996.
Tyto zásahy restriktivní politiky se promítly
do struktury kapitálového účtu snížením
přílivu krátkodobého, spekulativního
kapitálu. Objem přílivu dlouhodobého
kapitálu klesl z 89,4 mld. Kč na 73,7 mld. Kč.
Graf 8
Devizové rezervy ČNB se v průběhu
roku 1996 snížily cca o 1,6 mld. USD ze 14,0 mld.
USD (373,0 mld. Kč) na 12,4 mld. USD (339,9 mld. Kč).
Devizové rezervy v celé bankovní soustavě
se ve stejném období zvýšily o 0,1 mld.
USD a to ze 17,4 mld. USD (462,0 mld. Kč) na 17,5 mld.
USD (439,3 mld. Kč). Devizové rezervy u komerčních
bank tedy vzrostly.
Ke snížení devizových rezerv ČNB
došlo (vedle přímého vlivu platební
bilance) také vlivem krátkodobé intervence
centrální banky po rozšíření
fluktuačního pásma směnného
kursu Kč v únoru 1996 (cca 660 mil. USD), dále
pak jako důsledek poklesu kurzu DEM vůči
USD v průběhu 4. čtvrtletí, protože
převážná část devizových
rezerv ČNB byla denominována v DEM.
5. 3. Devizový kurs
I po rozšíření fluktuačního
pásma na ą7,5% od centrální parity se
devizový kurs vyznačoval stabilitou (již 75
měsíců). Pohyboval se většinou
v revalvačním pásmu a odrážel
poptávku po Kč na devizovém trhu. Na pohybu
kursu se zatím neprojevovalo zhoršující
se saldo obchodní bilance respektive běžného
účtu platební bilance.
Zhodnocování koruny se do jisté míry
projevilo nepříznivě u "čistých"
exportérů, zvláště do "markové"
oblasti, u podniků s vyrovnaným dovozem a vývozem
se "nevýhody" zhodnocování Kč
vzájemně vykompenzovaly.
Na zhodnocení směnného kursu Kč v
květnu až září 1996 mělo
patrně vliv aktivní saldo turistiky v bilanci služeb.
Na přechodná oslabení směnného
kursu Kč měla vliv období před parlamentními
a senátními volbami, sestavování vlády
a schvalování státního rozpočtu
na rok 1997.
Vliv tzv. eurobondů, jejichž emise se zintenzívnily
na počátku roku 1997, se v pohybu kursu v roce 1996
viditelně neprosadil.
Graf 9
6. Měnový vývoj
6. 1 Měnové agregáty
Mohutný příliv zahraničního
kapitálu, ke kterému docházelo zejména
v letech 1994 a 1995, silně omezoval aktivní možnost
ČNB ovlivňovat růst peněžní
zásoby. S cílem snížit příliv
zejména krátkodobého kapitálu, který
byl enormním zdrojem růstu peněžní
zásoby, a obnovit autonomii domácí měnové
politiky, rozšířila ČNB od 28. 2. 1996
pásmo pro fluktuaci směnného kursu z původních
ą0,5% na ą7,5%. Došlo zejména k omezení
přílivu krátkodobého spekulativního
kapitálu ze zahraničí. Přesto v prvních
měsících roku 1996 růst peněžní
zásoby M2 převyšoval záměry ČNB
(meziroční růst o 13 - 17%), neboť pokles
zahraničních zdrojů růstu peněžní
zásoby byl nahrazován růstem úvěrů
tuzemských komerčních bank. Proto ČNB
zvýšila od 21. června 1996 diskontní
sazbu z 9,5% na 10,5%, lombardní sazbu z 12,5% na 14,0%,
REPO sazbu z 11,8% na 12,4% a s platností od 1. srpna 1996
zvýšila také povinné minimální
rezervy komerčních bank z původních
8,5% na 11,5% z primárních vkladů.
Zpřísněná protiinflační
politika ČNB se začala od července stále
intenzivněji projevovat ve vývoji peněžní
zásoby i domácích úvěrů,
neboť obchodní banky vzhledem k nutnosti zvýšit
objem svých povinných minimálních
rezerv snížily emisi nových úvěrů
a rovněž zužovaly portfolio cenných papírů.
Meziroční tempo růstu peněžní
zásoby M2 [Oběživo, korunové vklady
a vklady v cizí měně; měnový
přehled ČNB (běžný kurz k USD)],
které se v průběhu celého 1. pololetí
1996 pohybovalo v rozmezí 18 - 19% (bez vlivu měnově
sterilizovaného kapitálového vstupu do SPT
TELECOM), se od července (tempo růstu 17,1%) zpomalovalo
a na konci roku (v prosinci tempo růstu 9,2%) dokonce výrazně
kleslo pod cílové pásmo ČNB. Růst
peněžní zásoby tak byl v roce 1996 nejpomalejší
za posledních několik let a ke konci roku dosáhla
M2 objemu 1105,8 mld. Kč (přírůstek
93,5 mld. Kč). Změna tendence růstu M2 se
vzhledem k časovému zpoždění
vlivu na inflaci neprojevila v cenovém růstu v roce
1996. Spolu se zachováním úrovně kursu
ve stanoveném fluktuačním pásmu však
byly vytvořeny příznivé předpoklady
pro snižování míry inflace v roce 1997.
Graf 10
Měnová opatření ČNB se prosadila
ve zpomalení přílivu zahraničního
kapitálu, zejména krátkodobého, což
se projevilo v absolutním poklesu celkových čistých
zahraničních aktiv (do konce prosince meziročně
o 29,5 mld. Kč). Rovněž vývoj pasiva
běžného účtu platební
bilance měl na měnový vývoj pozitivní
vliv, neboť odčerpával poměrně
značné platební prostředky. Tvorbu
peněz tak v rozhodující míře
ovlivnila domácí aktiva (jejich hlavní složku
tvoří domácí úvěry),
která do konce prosince roku 1996 vzrostla o 110,6 mld.
Kč.
Peněžní agregát M1 (souhrn oběživa
a likvidních vkladů na viděnou) v meziročním
srovnání vzrostl do konce prosince o 22,0 mld. Kč,
tj. o 4,9%. Objem oběživa, který se již
od druhé poloviny roku 1995 vyvíjí v zásadě
stabilními meziročními tempy v rozmezí
20 - 22%, v prosinci meziročně vzrostl o 14,0% (tj.
o 14,6 mld. Kč).
Růst celkových korunových vkladů,
který se v 1. pololetí 1996 pohyboval v rozmezí
18 - 19,5%, se od července významně zpomaloval
a na konci roku činil 8,0%. Tento vývoj byl ovlivněn
jak zpomalením růstu vkladů obyvatelstva
(v 1. pololetí 1996 v průměru cca 22%, prosinec
15,1%), tak zejména vkladů podniků (v 1.
pololetí 1996 v rozmezí 18 - 23%, prosinec 6,7%)
a vkladů pojišťoven, které na konci roku
činily jen 25,9 mld. Kč a byly tak o 44,5% nižší
než v prosinci 1995, což zřejmě souviselo
s procesem restrukturalizace jejich aktiv.
Celkový objem netermínovaných korunových
vkladů na konci roku v meziročním vyjádření
jen vcelku nepatrně vzrostl na úroveň 356,4
mld. Kč (tj. o 2,1%). Došlo jednak ke zpomalení
růstu vkladů obyvatelstva (17,2% v roce 1995, 3,1%
v roce 1996), které na konci roku dosáhly výše
121,5 mld. Kč, především se však
výrazně zvolnila dynamika vkladů podniků
(5,9% v roce 1995, 1,4% v roce 1996), jež v prosinci činily
229,8 mld. Kč. Vývoj netermínovaných
korunových vkladů obyvatelstva ve 2. pololetí
1996 byl zřejmě ovlivněn poklesem důvěry
veřejnosti v banky, který se projevil po pádech
menších peněžních ústavů,
a z toho vyplývající větší
preference spotřeby domácností a vkladů
v cizí měně. Nízká dynamika
vkladů podnikových pak souvisí s celkovou
finanční situací nefinančních
organizací.
Rovněž růst korunových termínovaných
vkladů se výrazně zpomalil. Do konce roku
se sice v meziročním vyjádření
zvýšily o 12,2% (tj. o 60,7 mld. Kč) a dosáhly
výše 559,5 mld. Kč, až do dubna 1996 se
však jejich meziroční růst pohyboval
okolo 28%. Výrazně pomaleji rostou nejenom vklady
podniků (v prosinci 1996 dosáhly výše
175,9 mld. Kč, tj. meziroční růst
o 14,5% proti 46,0% za rok 1995), ale také objemově
nejvýznamnější vklady obyvatelstva (v
prosinci 1996 dosáhly výše 362,8 mld. Kč,
tj. meziroční růst o 19,7% proti 25,0% za
rok 1995). Občané tak zřejmě přesouvají
část svých dlouhodobých úspor
například do výhodně úročených
hypotéčních zástavních listů,
do nemovitostí či do vkladů v cizích
měnách a začínají tak preferovat
bezpečnější formy uložení
peněz i za cenu nižších výnosů.
Vklady v cizí měně na konci prosince dosáhly
celkové výše 85,7 mld. Kč (meziročně
poklesly o 1,8 mld. Kč, tj. o 2,1%), a to především
vzhledem k výraznému poklesu podnikových
vkladů (meziročně o -6,1 mld. Kč,
tj. o 11,8%). Naopak u obyvatelstva se opět projevil vyšší
zájem o devizové vklady, jejichž dlouhodobá
tendence vývoje byla od konce roku 1993 sestupná
a po celé 1. pololetí 1996 stagnovaly na úrovni
35,5 - 36 mld. Kč. Od září do konce
prosince však vzrostly na 40,1 mld. Kč (meziročně
o 4,3 mld. Kč, tj. o 12,0%).
6. 2 Úvěry
Bezprostředním důsledkem opatření
ČNB z června 1996, zaměřených
na omezení úvěrových zdrojů
komerčních bank, bylo razantní snížení
růstu úvěrové emise, které
se projevovalo již od července. Zatímco od
července 1995 až do června 1996 celkové
domácí úvěry poměrně
dynamicky rostly (v červnu 1996 meziročně
až o 17,9%), od 3. čtvrtletí se jejich dynamika
výrazně snižovala až na 10,8% v prosinci,
kdy dosáhly výše 1029,7 mld. Kč.
Tabulka 8
Domácí úvěry celkem
Domácí úvěry celkem | 929,5 | 1029,7 | 112,0 | 100,2 | |
z toho: | - čistý úvěr vládě | 25,4 | 28,5 | 2,3 | 3,1 |
- čistý úvěr FNM | -15,3 | -15,9 | 2,7 | -0,6 | |
- úvěry podnikům | 786,8 | 850,6 | 64,3 | 63,8 | |
- úvěry obyvatelstvu | 35,5 | 38,0 | -10,9 | 2,5 | |
- úvěry v cizí měně | 97,1 | 128,5 | 53,6 | 31,4 |
Pramen: ČNB, vlastní propočet
Čistý úvěr vládě (bez
FNM) se do konce prosince meziročně zvýšil
o 3,1 mld. Kč, současně však došlo
ke zlepšení čisté pozice FNM vůči
bankovnímu sektoru o 0,6 mld. Kč.
Korunové úvěry podnikům, které
jsou nejvýznamnější složkou celkových
domácích úvěrů, se meziročně
zvýšily o 8,1% a dosáhly výše 850,6
mld. Kč (jejich meziroční přírůstky
však měly od dubna klesající tendenci).
Vzrostly tak nižším tempem nejenom v porovnání
s M2 (9,2%), ale i s celkovými domácími úvěry
(10,8%). Důvod lze spatřovat nejen v restriktivních
opatřeních ČNB z konce června 1996,
ale i v tom, že komerční banky byly při
poskytování úvěrů mnohem obezřetnější.
Nelze však posoudit kvalitu těchto půjček,
neboť centrální banka již od července
1996 nezveřejňuje objem tzv. klasifikovaných
úvěrů.
Omezení úvěrových zdrojů a
tedy i poptávky nezúžilo viditelně deficit
obchodní bilance. Projevilo se však velice rychle
na hospodářské situaci podnikové sféry,
která je v důsledku nízké vlastní
kapitálové vybavenosti a stavu kapitálového
trhu významně závislá na bankovních
úvěrech. Souběh vlivu kursové nejistoty,
zdražení domácích peněz a omezení
úvěrové emise se tak projevil (spolu s dalšími
faktory) i v poklesu dynamiky zejména průmyslové
výroby.
Objem úvěrů poskytnutých obyvatelstvu
od června 1995 prakticky stagnuje a dosáhl v prosinci
1996 výše 3 8,0 mld. Kč (meziroční
růst o 7,0%).
Domácí úvěry v cizí měně
naopak pokračovaly ve svém dynamickém růstu.
Do konce prosince vzrostly o 32,3% a dosáhly výše
128,5 mld. Kč. Jejich meziměsíční
přírůstky však měly v roce 1996
klesající trend. Vzhledem k doposud poměrně
malým fluktuacím kursu koruny kursové riziko
pro příjemce zřejmě není vnímáno
jako příliš vážné nebezpečí.
6. 3 Úrokové sazby
S cílem omezit poptávku po nových úvěrech
ČNB od počátku roku 1996 svými operacemi
na peněžním trhu výrazně ovlivňovala
růst úrokových sazeb na mezibankovním
trhu depozit. Rovněž zesílená poptávka
po zdrojích na tomto mezibankovním trhu, především
ze strany menších bank, mající příčinu
i v diverzifikaci klientských vkladů mezi peněžními
ústavy, přispěla k celkovému tlaku
na růst těchto úrokových sazeb. Od
ledna 1996 do července 3 měsíční
sazba PRIBOR vzrostla o 2,17 procentního bodu a dosáhla
úrovně 12,81% p. a. Od srpna se jejich růst
zastavil a až do konce roku jejich hladina prakticky stagnovala
na úrovni oscilující okolo 12,70% p. a.
Vývoj mezibankovních sazeb s menším
zpožděním kopírovaly klientské
úrokové sazby bank, a to především
sazby kreditní a v podstatně menší míře
i sazby debetní. Úrokové sazby z nových
úvěrů dosáhly úrovně
13,6% p. a. a do konce roku 1996 vzrostly proti prosinci 1995
o 0,5 procentního bodu. Tento vývoj průměrných
úrokových sazeb z nových úvěrů
však významněji neovlivnil vývoj průměrných
sazeb z celkových úvěrů, které
meziročně stagnovaly, resp. nepatrně poklesly
z 12,7% p. a. v prosinci 1995 na 12,5% p. a. v prosinci 1996.
Graf 11
Průměrné úrokové sazby z vkladů
reagovaly na vývoj na mezibankovním trhu opačně
a na konci roku 1996 se proti prosinci předchozího
roku snížily o 0,3 procentního bodu na úroveň
6,7% p. a. Tento pokles rovněž souvisí s růstem
podílu stavebního spoření, jehož
základní úroková sazba bez státní
podpory se pohybuje v intervalu 3 - 4,5% p. a., na celkových
vkladech.
Relativně vysoké úrokové sazby komerčních
bank současně ovlivnily úroveň kursu
koruny, který se ve 2. pololetí držel vysoko
v revalvační části fluktuačního
pásma, neboť přetrvávající
úrokový diferenciál (tj. rozdíl mezi
tuzemskými a zahraničními úrokovými
sazbami) inspiroval zahraniční spekulativní
investory k nákupům české koruny a
k jejímu krátkodobému ukládání
v tuzemských bankách.
Tabulka 9
Reálné úrokové sazby (v % p. a.)
Termínované vklady | -7,5 | -1,1 | 0,8 | -0,5 |
Úvěry | -3,5 | 2,6 | 4,6 | 3,7 |
Pramen: ČNB, vlastní propočet
Průměrná roční reálná
úroková sazba z úvěrů (kalkulovaná
jako podíl nominálních sazeb a nárůstu
spotřebitelských cen v průběhu roku)
proti roku 1995 poněkud klesla a činila 3,7% p.
a. Reálná úroková sazba z termínovaných
vkladů (po zdanění) však byla v roce
1996 opět záporná.
Graf 12
Výrazný vzestup výnosů obligací,
k němuž došlo v průběhu letních
měsíců a který byl založen na
očekávání, že úrokové
sazby dále porostou, měl pouze dočasnou povahu.
Od září se tyto výnosy v zásadě
stabilizovaly jako reakce trhu především na
stagnaci úrokových sazeb. Průměrná
měsíční úroveň výnosu
nedaněných 2 a 5letých státních
dluhopisů do doby splatnosti vzrostla od června
1995 do prosince 1996 z 8,58% p. a. (2leté státní
dluhopisy: index VSD2), resp. 8,72% p. a. (5leté SD; index
VSD5) na 10,65% p. a. (2leté SD), resp. 10,46% p. a. (5leté
SD).
7. Domácnosti
Údaje o vývoji příjmů a výdajů
sektoru domácností jsou zpracovány na základě
předběžných propočtů ČSÚ,
které dosud nejsou detailně dobilancovány
s ostatními sektory systému národních
účtů.
Běžné příjmy domácností
za rok 1996 vzrostly podle dostupných údajů
proti roku 1995 o 16,7%. Mzdy a platy, které v přímé
vazbě na strukturu zaměstnanosti tvořily
v celkových příjmech rozhodující
část (cca 48%), vzrostly o 18,4%.
Základním faktorem generujícím prostředí
umožňující zvyšování
mezd a platů je velmi nízká míra nezaměstnanosti.
Parciálně se v průběhu roku 1996 rovněž
projevily i vlivy nátlakových akcí různých
profesních skupin. Průměrná měsíční
hrubá mzda dosáhla výše 9676 Kč
na fyzickou osobu (v podnikatelské sféře
9764 Kč, nárůst o 17,1%, v rozpočtové
sféře 9434 Kč, nárůst o 20,6%
- mimo jiné i vliv úpravy platů ve státním
sektoru, kde je významný podíl osob s vysokoškolským
vzděláním). Trvalé zvyšování
průměrných mezd a platů lze tedy přičítat
nejen žádoucímu růstu ocenění
kvalifikované pracovní síly, ale i mzdové
nákaze vznikající ze stále výraznější
polarizace mezd a platů. Negativem nárůstu
mezd ve výrobní sféře, který
není plně kryt zvyšováním produktivity
práce jsou mzdové nákladové tlaky
snižující konkurenceschopnost podniků
a působící poptávkově ve vývoji
inflace.
Sociální příjmy obyvatelstva vzrostly
proti roku 1995 s valorizací životního minima
a vlivem zákonných úprav dávek celkově
o 17,5%. Průměrný měsíční
starobní důchod se zvýšil proti roku
1995 o 17,7% na 4213 Kč.
Disponibilní důchod (finanční prostředky
po zdanění, které domácnosti mohou
užít na spotřebu a úspory) vzrostl proti
roku 1995 o 16,9%.
Výdaje domácností na konečnou spotřebu
zboží a služeb se zvýšily o 14,0%.
Jejich nárůst, který je významným
prvkem vývoje celkové domácí poptávky,
je jednak důsledkem růstu mezd, jednak skutečnosti,
že domácnosti nebyly dostatečně motivovány
k vyšším úsporám nízkými
úrokovými mírami u vkladů a problematickou
situací některých bankovních institucí.
Vklady obyvatelstva vzrostly zejména na termínovaných
vkladech a dlouhodobějších úsporách
typu stavebního spoření a důchodového
a životního připojištění.
8. Kapitálový trh
V roce 1996 na kapitálovém trhu pokračoval
proces koncentrace vlastnictví, intenzivně probíhaly
diskuse o podobě dozoru, byly zavedeny první nucené
správy u vybraných investičních fondů
a byly přijaty některé legislativní
normy upravující chod kapitálového
trhu. Příznivý cenový vývoj
na začátku roku vystřídala stagnace
a v září a říjnu poměrně
intenzivní pokles cen, jehož příčiny
byly zřejmě především mimo kapitálový
trh (zejména oslabení důvěry v bankovní
soustavu, diskuse o devalvaci koruny) a nepochybně nepůsobily
pozitivně na velké zahraniční investory.
Kapitálový trh tak v roce 1996 zaznamenal celkový
růst cenové hladiny o 26,7% (na bázi oficiálního
burzovního indexu PX 50). Na druhém veřejném
trhu (RM-Systém) vývoj cen vyjádřený
indexem PK 30 v zásadě kopíroval vývoj
na BCPP.
Graf 13
Ceny dluhopisů se vyvíjely v úzké
návaznosti na vývoj úrokových sazeb
na peněžním trhu a proti doposud nejvyšší
úrovni z konce ledna poklesly do prosince o 1,85%.
Graf 14
Celkový objem obchodů v roce 1996 činil 1123,4
mld. Kč a byl tak téměř 2,2krát
vyšší než v roce 1995 (514,4 mld. Kč).
Podíl obchodů uskutečněných
přes přepážky SCP, které nejsou
veřejným trhem, na celkovém objemu obchodů
na kapitálovém trhu se prakticky nezměnil
(56,1% proti 56,7% za celý rok 1995). Vzhledem ke stále
relativně nízkému podílu těch
obchodů na oficiálních trzích, kde
se vytváří cena cenných papírů
na základě kumulace nabídky a poptávky,
tak kapitálový trh jen omezeně plní
svou základní funkci vytváření
spolehlivé ceny kapitálu.
V roce 1996 převažovaly obchody s akciemi a podílovými
listy (627,5 mld. Kč, tj. 55,8% z celkového objemu
uskutečněných obchodů proti 66,5%
v roce 1995) nad obchody s dluhopisy (405,0 mld. Kč, tj.
36,0% proti 29,3% v roce 1995) [Celkem 90,9 mld. Kč,
tj. 8,1% z celkového objemu obchodů, činil
objem přímých obchodů v RM-Systému,
které nelze přesně rozčlenit na akcie
a obligace.].
Kapitálový trh nepochybně má rostoucí
význam při financování rozvojových
potřeb firem. V roce 1996 byly povoleny veřejně
obchodovatelné emise akcií a veřejně
i neveřejně obchodovatelných dluhopisů
určené na zvýšení základního
jmění, resp. na získání finančních
prostředků pro rozvoj firem v celkovém objemu
41,2 mld. Kč (z toho akcie 23,3 mld. Kč, obligace
17,9 mld. Kč). Za celý rok 1995 byly se stejným
určením povoleny emise v celkové výši
20,1 mld. Kč (z toho akcie 7,5 mld. Kč, obligace
12,6 mld. Kč).
9. Veřejné rozpočty
Hospodaření veřejných rozpočtů
v úzkém pojetí [Konsolidovaný souhrn
státního a místních rozpočtů]
skončilo v roce 1996 deficitem 11,0 mld. Kč. Vláda
tak poprvé ukončila rok s nižšími
příjmy než výdaji, a to u státního
i místních rozpočtů. Podstatná
část deficitu (cca 85%) šla na vrub místních
rozpočtů. Pro státní rozpočet
byla v srpnu schválena úprava (snížení
příjmů i výdajů o 6,6 mld.
Kč), která deficitní hospodaření
částečně omezila. Dlouhodobá
deficitnost rozpočtů by se projevila jak v měnovém
vývoji, tak i na inflačním vlivu domácí
poptávky.
Ke změně tendence v hospodaření veřejných
rozpočtů vedlo několik faktorů. Mezi
ně lze zahrnout nižší než prognózované
tempo ekonomického růstu, které se odrazilo
ve zpomalení růstu rozpočtových příjmů
(především daňových). Spolu s
tím působilo snížení daňové
kvóty. Tomu však neodpovídaly nároky
prosazující se na straně výdajů.
Rovněž legislativní úpravy umožňující
odsun plateb pojistného na sociální zabezpečení
se podílely na snížení příjmů.
Dynamika příjmů i výdajů se
zpomalila. Index příjmů veřejných
rozpočtů v roce 1996 (109,2%) byl nižší
o 3,7 procentního bodu než index HDP v běžných
cenách (112,9%). Dynamika výdajů byla v tomto
porovnání nižší jen o 0,8 procentního
bodu.
Údaje (viz Tabulka 10) jsou očištěny
o mimorozpočtové zdroje místních rozpočtů
(saldo převodů vlastních fondů, saldo
úvěrů, půjček a komunálních
obligací). V dalším textu se vychází
z takto očištěných údajů.
Veřejné rozpočty v úzkém
pojetí
Příjmy | 472,2 | 535,8 | 585,1 | 113,5 | 109,2 |
Výdaje | 462,9 | 531,8 | 596,1 | 114,9 | 112,1 |
Saldo | 9,3 | 4,0 | -11,0 |
Pramen: MF ČR
*) po vyloučení vlivu použití části
rozpočtových přebytků dosažených
v letech 1993, 1994 a 1995 na zvýšení příjmů
a výdajů SR v následujících
letech činí srovnatelná dynamika příjmů
VR 95/94 111,7 a 96/95 110,1.
Na celkovém deficitu veřejných rozpočtů
za rok 1996 ve výši -11,0 mld. Kč se státní
rozpočet podílel -1,56 mld. Kč, místní
rozpočty ukončily běžné hospodaření
s deficitem 9,44 mld. Kč. Ve výsledku hospodaření
místních rozpočtů se odráží
pokles dynamiky jejich příjmů a současně
snaha i za této situace udržet zhruba stejný
podíl výdajů na investice.
Růst příjmů veřejných
rozpočtů byl největší měrou
ovlivněn růstem daňových příjmů
o 9,1% a jejich zpomalující se dynamikou (rozdíl
meziročních indexů daňových
příjmů činil 3,2 procentního
bodu) - viz Tabulka 10 a Tabulka 11.
Mírně vyšší růst byl dosažen
u nedaňových příjmů včetně
pojistného na sociální zabezpečení
a vládních úvěrů (meziroční
index 109,4%).
Tabulka 11
Daňové příjmy veřejných
rozpočtů v úzkém pojetí
Veřejné rozpočty | 290,5 | 326,1 | 355,7 | 112,3 | 109,1 | |
v tom: | ||||||
DPH | 85,8 | 94,8 | 109,3 | 110,4 | 115,3 | |
Spotřební daně | 46,4 | 56,6 | 61,2 | 122,2 | 108,0 | |
Clo | 17,4 | 17,4 | 19,7 | 100,3 | 113,0 | |
DPPO | 64,6 | 67,3 | 62,7 | 104,3 | 93,1 | |
- DPPO | 64,4 | 64,2 | 60,4 | 99,6 | 94,1 | |
- DPPO obcí | 0,1 | 3,1 | 2,3 | 73,4 | ||
DPFO | 54,5 | 68,6 | 80,5 | 125,8 | 117,4 | |
- ze závislé činnosti | 35,6 | 45,2 | 54,5 | 127,1 | 120,4 | |
- z podnikání | 13,1 | 14,8 | 15,8 | 113,2 | 106,1 | |
- srážková | 5,8 | 8,5 | 10,3 | 146,3 | 121,3 | |
Ostatní | 21,8 | 21,3 | 22,3 | 97,6 | 104,8 |
Pramen: MF ČR
U státního a místních rozpočtů
došlo ke změně participace na inkasu daní
z příjmu fyzických osob a z příjmu
právnických osob podle zákona č. 154/1995
Sb. s platností od 1. 1. 1996.
Trend zvyšování podílu nepřímých
daní (DPH a spotřebních daní) na daňovém
inkasu pokračoval. Za rok 1996 činil jejich podíl
47,9% proti 46,5% v roce 1995. Jako posílení zdrojů
podniků a domácností působila, stejně
jako v předchozích letech, snížená
daňová kvóta (o 0,8 procentního bodu
proti roku 1995, tj. 25,2%).
Růst inkasa pojistného na sociální
zabezpečení v roce 1996 (index 113,0%) byl obdobný
jako očekávaný růst HDP v běžných
cenách, avšak pomalejší než růst
průměrných mezd (118,0%). Došlo ke zpomalení
jeho dynamiky, což ovlivnily mimo jiné také
legislativní úpravy.
Zbývající část příjmů
veřejných rozpočtů v úzkém
pojetí, tj. nedaňové příjmy
včetně příjmů z vládních
úvěrů, se vyvíjely vzhledem k celkovým
příjmům podproporcionálně (meziroční
index 99,3%).
Tabulka 12
Výdaje veřejných rozpočtů
v úzkém pojetí
Běžné výdaje celkem | 379,9 | 429,2 | 492,2 | 113,0 | 114,7 | |
v tom: | ||||||
neinv. dotace podnik. subjektům | 33,3 | 34,7 | 34,4 | 104,2 | 99,2 | |
transfery domácnostem | 141,0 | 161,5 | 185,3 | 114,5 | 114,8 | |
veřejná spotřeba | 205,6 | 230,4 | 258,3 | 112,1 | 112,1 | |
placené úroky (SR) | 0,0 | 2,6 | 14,0 | 547,1 | ||
transfery do zahraničí | 0,0 | 0,1 | 0,1 | 177,1 | 62,4 | |
Kapitálové výdaje celkem | 75,8 | 95,0 | 99,8 | 125,4 | 105,1 | |
v tom: | ||||||
inv. dotace podnik. subjektům | 7,2 | 8,8 | 8,4 | 121,7 | 96,3 | |
výdaje veřejného sektoru | 68,6 | 86,2 | 91,4 | 125,8 | 106,0 | |
Vládní úvěry | 7,2 | 7,6 | 4,1 | 104,9 | 53,6 | |
Výdaje celkem | 462,9 | 531,8 | 596,1 | 114,9 | 112,1 |
Pramen: MF ČR
U výdajů veřejných rozpočtů
dosáhl růst 12,1% a byl o 2,8 procentního
bodu nižší než ve stejném období
roku 1995. Do struktury výdajů se promítly
jak úprava státního rozpočtu, tak
další rozpočtová opatření.
Z běžných výdajů vzrostly především
transfery domácnostem (rostoucí objem dávek
nemocenského pojištění a sociálních
dávek), zvýšený růst placených
úroků byl způsoben výdaji na krytí
úroků státního dluhu, které
byly v předchozích letech kryty ze zdrojů
FNM. Pomalejší růst investičních
výdajů souvisel s úpravami rozpočtu
na rok 1996.
Vzhledem k vývoji růstu výdajů veřejných
rozpočtů a HDP v roce 1996 se jejich podíl
snížil pouze o 0,3 procentního bodu (z 42,5%
v roce 1995 na 42,2% v roce 1996).
Státní dluh zůstal téměř
na stejné úrovni (155,2 mld. Kč), vzrostla
však zadluženost obcí (na 33,2 mld. Kč
proti 22,7 mld. Kč v roce 1995).
Leden
- 1. 1. účinnost zákona č. 87/1995
Sb., o spořitelnách a úvěrních
družstvech; zákon zakotvuje podmínky, předmět
činnosti, členství, obsah stanov družstevní
záložny, její fondy a také její
zrušení a likvidaci, dále pojištění
vkladů členů a působnost Úřadu
pro dohled nad družstevními záložnami,
- 1. 1. účinnost zákona č. 155/1995
Sb., o důchodovém pojištění,
zákon upravuje důchodové pojištění
pro případ stáří, invalidity
a úmrtí živitele,
- 1. 1. účinnost zákona č. 160/1995
Sb., kterým se mění a doplňují
některé zákony v souvislosti s přijetím
zákona o důchodovém pojištění,
změny a doplnění se týkají
především těchto zákonů:
o sociálním zabezpečení, o pojistném
na sociální zabezpečení a příspěvku
na státní politiku zaměstnanosti, o nemocenském
pojištění zaměstnanců, o sociální
potřebnosti,
- 1. 1. účinnost zákona č. 148/1995
Sb., kterým se mění a doplňuje zákon
o spotřebních daních,
- 1. 1. účinnost zákona č. 133/1995
Sb., kterým se mění a doplňuje zákon
o dani z přidané hodnoty,
- 1. 1. účinnost zákona č. 305/1995
Sb., o státním rozpočtu ČR na rok
1996, zakotvuje zejména vyrovnaný rozpočet,
dotace do rozpočtů obcí a okresních
úřadů, výši příjmů
podle kapitol státního rozpočtu a rozdělení
celkových a investičních výdajů,
- 1. 1. účinnost zákona č. 154/1995
Sb., kterým se mění a doplňuje zákon
o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky a obcí
v ČR (rozpočtová pravidla),
- 1. 1. účinnost zákona č. 248/1995
Sb., o obecně prospěšných společnostech
a o změně a doplnění některých
zákonů. Zákon zakotvuje zejména: podmínky
založení a vzniku, postup při rušení,
likvidaci a zániku, podmínky hospodaření
obecně prospěšné společnosti.
- 1. 1. účinnost zákona č. 241/....
Sb., o zahájení činnosti Vrchního
soudu v Olomouci,
- 1. 1. účinnost nařízení vlády,
č. 281/1995 Sb., kterým se zvyšují částky
životního minima,
- 1. 1. účinnost opatření ČNB
č. 3/1995, o kapitálové přiměřenosti
bank, a opatření č. 4/1995, o úvěrové
angažovanosti bank,
- 1. 1. účinnost vyhlášky MF č.
295/1995 Sb., o oceňování staveb, pozemků
a trvalých porostů,
- 1. 1. účinnost vyhlášky MF č.
215/1995 Sb., kterou se stanoví seznam katastrálních
území s přiřazenými průměrnými
cenami zemědělských pozemků; ceny
slouží ke zjištění základu
daně z nemovitosti,
- 1. 1. nařízení vlády č. 299/1995
Sb., kterým se vydává celní sazebník,
zakotvuje zejména sazby cla stanovené celním
sazebníkem a sazby cla ve zvláštních
případech, zboží pocházející
a dovážené přímo z rozvojových
zemí uvedených v příloze se vztahují
preferenční sazební opatření,
zboží pocházející a dovážené
přímo z nejméně rozvinutých
zemí uvedených v příloze je bez cla,
- 1. 1. účinnost nařízení vlády
č. 303/1995 Sb., o minimální mzdě,
zakotvuje zejména výši minimální
mzdy zaměstnance a povinnost zaměstnavatele doplatit
zaměstnanci rozdíl, pokud jeho mzda nedosáhla
v kalendářním měsíci výše
minimální mzdy,
- 1. 1. účinnost vyhlášky MF č.
274/1995 Sb., kterou se mění a doplňuje vyhláška
MF č. 176/1993 Sb. o nájemném z bytu a úhradě
za plnění poskytovaná s užíváním
bytu ve znění vyhlášky č. 30/1995
Sb.; bylo uvolněno nájemné z bytů
postavených z hypotéčních úvěrů
nebo ze stavebního spoření a zvýšen
maximální limit věcně usměrňovaného
nájemného u nově postavených bytů
s účastí veřejných prostředků
a u rekonstruovaných a modernizovaných bytů,
- 28. 1. Bankovní rada ČNB rozšířila
fluktuační pásmo koruny z 0,5% na 7,5% od
středu, který se nezměnil,
Únor
- 1. 2. - platnost sdělení MZV č. 36/1996
Sb., o sjednání Dodatkového protokolu k Evropské
dohodě zakládající přidružení
mezi ES a jejich členskými státy na jedné
straně a Českou republikou na straně druhé.
Zakotvuje zejména oblasti, v nichž se může
ČR zúčastnit rámcových programů,
specifických programů, projektů a jiných
akcí Společenství,
- 16. 2. Státní dluhopis 11. emise, kupón
9,45%, objem 5 mld. Kč, splatnost 5 let,
Březen
Duben
- 1. 4. účinnost nařízení vlády
č. 19/1996 Sb., o zvýšení důchodů
v roce 1996, zakotvuje zejména zvýšení
důchodů starobních, plných invalidních,
částečných invalidních, vdovských,
vdoveckých a sirotčích; starobní důchody
byly v průměru zvýšeny o 13%,
- 1. 4. maximální ceny vnitrostátních
telefonních služeb se zvýšily v průměru
o 11%, ceny mezinárodních služeb se snížily
o cca 5%,
- 1. 4. účinnost nařízení vlády
č. 70, 71 a 72/1996 Sb., kterými byly zvýšeny
platové tarify v rozpočtových a příspěvkových
organizacích, ve kterých se odměňování
řídí zákonem č. 143/1992 Sb.,
o platu a odměně za pracovní pohotovost v
rozpočtových a v některých dalších
organizacích a orgánech v platném znění,
- 26. 4. účinnost zákona č. 96/1996
Sb., o dani dědické, dani darovací a dani
z převodu nemovitostí; novela zejména rozšiřuje
důvody pro osvobození od těchto daní,
Květen
- 17. 5. Státní dluhopis 12. emise, kupón
9,40%, objem 5 mld. Kč, splatnost 2 roky,
Červen
- 1. 6. účinnost zákona č. 94/1996
Sb., o konkursu a vyrovnání (novela zákona);
novela obsahuje zejména: zákonnou definici předlužení,
nové pojetí ochranné lhůty, mění
se postavení správce konkursní podstaty,
nově je upravena možnost pokračování
v provozu úpadcova podniku,
- 21. 6. ČNB zvýšila diskontní sazbu
z 9,5% na 10,5% a lombardní sazbu z 12,5% na 14%,
- 30. 6. Ministerstvo pro správu národního
majetku a jeho privatizaci ukončilo svoji činnost,
jeho působnost přešla podle zákona č.
135/1996 Sb., na Ministerstvo financí,
Červenec
- 1. 7. účinnost zákona č. 142/1996
Sb., obchodní zákoník; změny a doplnění
se týkají především obchodního
rejstříku, obecné úpravy obchodní
společnosti, společnosti s ručením
omezeným a akciových společností,
- 1. 7. účinnost zákona č. 148/1996
Sb., kterým se mění a doplňuje zákon
o zadávání veřejných zakázek;
zákon zpřesňuje negativní vymezení
pojmu "veřejná zakázka"; stanoví
povinnost a možnost prokazovat kvalifikační
předpoklady uchazečů o veřejnou zakázku;
stanoví povinnost požadovat jistotu; zavádí
dvě nové formy: zjednodušené zadání
a veřejnou zakázku malého rozsahu; zákon
stanoví archivační povinnost zadavateli,
- 1. 7. účinnost zákona č. 149/1996
Sb., kterým se mění a doplňuje zákon
o všeobecném zdravotním pojištění,
o pojistném na všeobecném zdravotním
pojištění a zákon o všeobecné
zdravotní pojišťovně,
- 1. 7. účinnost zákona č. 151/1996
Sb., kterým, se mění a doplňuje zákon
o investičních společnostech a investičních
fondech,
- 1. 7. účinnost zákona o 152/1996 Sb., kterým
se mění a doplňuje zákon o cenných
papírech,
- 1. 7. čisté nájemné v bytech s regulovaným
nájemným se zvýšilo v průměru
o 25,5%,
- 1. 7. vydán nový "Seznam maximálních
cen léků a prostředků zdravotnické
techniky" a sníženy maximální obchodní
přirážky u léků, dentálních
výrobků a kontaktních čoček
o 3 body, ceny léků a zdravotnické techniky
se zvýšily o 1,8%,
- 1. 7. zvýšeny maximální ceny tepla
o 10% výměrem MF č. 01/1996 ze dne 16. 11.
1995, kterým se vydává seznam zboží
s regulovanými cenami,
Srpen
- 1. 8. ČNB zvýšila povinné minimální
rezervy z 8,5% na 11,5%,
- 1. 8. zvýšeny maximální ceny zemního
plynu a elektrické energie o 15% výměrem
MF č. 04/1996 ze dne 14. 6. 1996, kterým se mění
a doplňuje seznam zboží s regulovanými
cenami vydaný výměrem MF č. 01/1996,
- 16. 8. Státní dluhopis 13. emise, kupón
10,95%, objem 1,8 mld. Kč, splatnost 5 let,
- 28. 8. vláda schválila návrh ministra financí
na úpravu státního rozpočtu na rok
1996 (usnesení č. 441/1996),
Září
- 1. 9. účinnost nařízení vlády
č. 153/1996 Sb., kterým se stanoví výše
úplaty za vzdělávání ve vyšších
odborných školách zřizovaných
státem a způsobem její úhrady; zákon
zakotvuje výši školného za školní
rok pro obory: umělecko průmyslové (5 000
Kč), zemědělské, lesnické a
hotelové (4 000 Kč), knihovnické, zdravotnické
a sociálně právní (2 500 Kč),
ostatní (3 000 Kč); školné se ve vyjmenovaných
případech může snížit na
50% uvedené výše,
Říjen
- 1. 10. účinnost nařízení
vlády č. 218/1996 Sb., o druhém zvýšení
důchodů v roce 1996,
- 1. 10. účinnost nařízení
vlády č. 219/1996 Sb., kterým se zvyšují
částky životního minima,
- 26. 10. účinnost novely nařízení
vlády č. 244/1996 Sb., novelou se prodloužila
účinnost zvýhodněné státní
podpory k hypotéčním úvěrům
na bytovou výstavbu ve výši 4 procentních
bodů o jeden rok,
Listopad
- 1. 11. účinnost zákona č. 272/1996
Sb., kterým se provádějí některá
opatření v soustavě ústředních
orgánů státní správy ČR;
změny se týkají zejména zřízení
Ministerstva pro místní rozvoj, Ministerstva dopravy
a spojů (namísto Ministerstva dopravy), Úřadu
pro ochranu hospodářské soutěže
(namísto Ministerstva pro ochranu hospodářské
soutěže) a Úřadu pro státní
informační systém; dále se zrušují
Ministerstvo hospodářství, Česká
komise pro vědecké hodnosti, Úřad
pro legislativu a veřejnou správu ČR,
- 15. 11. Státní dluhopis 14. emise, kupón
11,4%, objem 5 mld. Kč, splatnost 2 roky,
Prosinec
- 13. 12. Poslanecká sněmovna schválila vládní
návrh zákona o státním rozpočtu
na rok 1997 č. 315/1996 Sb., příjmy i výdaje
státního rozpočtu byly schváleny ve
výši 549,1 mld. Kč, zákon obsahuje objem
dotací do rozpočtů okresních úřadů
a obcí a stanoví, že Ministerstvo financí
může vydat v průběhu roku 1997 státní
dluhopisy až do výše 21,5 mld. Kč na úhradu
jistin státního dluhu,
- 31. 12. účinnost zákona č. 323/1996
Sb., kterým se mění a doplňuje zákon
o správě daní a poplatků.