Ministerstvo financí ČR
Čj.: 20/36 422/1997
Pro jednání Parlamentu ČR
Předkládá se podle § 17 odst. 4 a 6
a § 17 odst. 4 a 6 a § 18 odst. 5 zákona ČNR
č. 576/1990 Sb., ve znění pozdějších
předpisů.
Obsah:
A. Vládní návrh usnesení Poslanecké
sněmovny Parlamentu České republiky
B. Ekonomický vývoj České republiky
v roce 1996
C. Zpráva k návrhu státního závěrečného
účtu České republiky za rok 1996 -
výsledky hospodaření veřejných
rozpočtů
D. Přílohy k návrhu státního
závěrečného účtu České
republiky za rok 1996
1. Zpráva o stavu a vývoji státních
finančních aktiv a pasív
2. Závěrečné účty státních
fondů
3. Výsledky hospodaření rozpočtů
okresních úřadů a obcí za rok
1996
E. Tabulková část k návrhu státního
závěrečného účtu České
republiky za rok 1996
F. Souhrn závěrečných účtů
kapitol za rok 1996
Předkládá: | Prof. Ing. Václav Klaus, CSc., |
předseda vlády ČR | |
Ing. Ivan Kočárník, CSc., | |
místopředseda vlády ČR a ministr financí |
Poslanecká sněmovna
I. schvaluje
státní závěrečný účet
České republiky za rok 1996, který vykazuje
příjmy 482 816 965 tis. Kč, výdaje
484 379 239 tis. Kč a celkový schodek 1 562 274
tis. Kč;
II. bere na vědomí
1. závěrečné účty státních
fondů České republiky za rok 1996,
2. stav státních finančních aktiv
České republiky k 31. prosinci 1996 ve výši
233 075 277 tis. Kč a stav státních finančních
pasív České republiky ve výši
161 601 508 tis. Kč,
3. výsledky hospodaření rozpočtů
okresních úřadů a obcí v České
republice za rok 1996, které vykázalo příjmy
161 681 326 tis. Kč, výdaje 171 125 068 tis. Kč
a schodek hospodaření 9 443 742 tis. Kč,
který byl kryt vlastními zdroji. Zůstatky
účelových fondů k 31. 12. 1996 činily
10 760 703 tis. Kč;
III. souhlasí
1. s úhradou schodku státního rozpočtu
České republiky za rok 1996 ve výši
1 562 273 705,53 Kč emisí státních
dluhopisů podle zvláštního zákona
České republiky,
2. s převodem rozdílu mezi příjmy
z pojistného na důchodové pojištění
a výdaji na výplatu dávek důchodového
pojištění, vč. správních
výdajů spojených s výplatou důchodů,
za rok 1996 ve výši 4 383 963 tis. Kč na Zvláštní
účet důchodového pojištění,
zřízený ve státních finančních
aktivech, ze státních finančních aktiv
vytvořených z přebytků rozpočtového
hospodaření v letech 1994 a 1995. Převod
bude proveden neprodleně po 31. 10. 1997.
Návrh na úhradu schodku státního
rozpočtu České republiky za rok 1996
(bod III/1 návrhu usnesení Poslanecké sněmovny)
předkládá vláda České
republiky v souladu s ustanovením § 17 odst. 6 zákona
ČNR č. 576/90 Sb., o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky České
republiky a obcí v České republice.
Výsledný schodek hospodaření státního
rozpočtu za rok 1996 vykázaný ve výši
1 562 273 705,53 Kč je až do rozhodnutí Parlamentu
ČR financován emisí státních
pokladničních poukázek. Návrh na jeho
úhradu emisí státních dluhopisů
(střednědobých a dlouhodobých) je
možno realizovat na základě § 18 dosud
platného zákona Federálního shromáždění
bývalé ČSFR č. 530/1990 Sb.
Kromě usnesení o úhradě rozpočtového
schodku vydá Poslanecká sněmovna Parlamentu
ČR v tomto případě zvláštní
zákon o emisi státních dluhopisů na
úhradu schodku státního rozpočtu za
rok 1996 v rozsahu 1 562 273 706 Kč se splatností
do 15 let ode dne účinnosti tohoto zákona.
Ministerstvo financí bude pak po dobu 15 let emitovat dluhopisy
různých splatností, jejichž úhrnná
splatnost nepřekročí zákonem vymezené
povolení. Návrh zákona vč. důvodové
zprávy vláda předkládá Parlamentu
ČR v samostatném bodě.
Realizací navrhovaného řešení
se výše střednědobého a dlouhodobého
státního dluhu (tj. dluhu se splatností nad
1 rok) zvýší z dosavadních 153,6 mld.
Kč na 155,2 mld. Kč, přičemž
dluh z titulu emise státních dluhopisů na
krytí výsledného rozpočtového
schodku za rok 1996 se na celkovém rozsahu střednědobého
a dlouhodobého státního dluhu bude podílet
jen 1,05%. Odhaduje se, že státní rozpočet
bude do úmoru tohoto dluhu vynakládat ročně
na úrocích cca 160 až 190 mil. Kč.
Návrh na použití státních
finančních aktiv vytvořených z přebytků
rozpočtového hospodaření z minulých
let k převodu prostředků na Zvláštní
účet důchodového pojištění
(bod III/2 návrhu usnesení Poslanecké
sněmovny) předkládá vláda České
republiky v souladu s ustanovením § 18 odst. 6 zákona
ČNR č. 576/90 Sb., o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky České
republiky a obcí v České republice.
Povinnost převodu prostředků ve výši
rozdílu mezi inkasovaným pojistným na důchodové
pojištění a výdaji na výplatu
dávek důchodového pojištění
za rok 1996 na Zvláštní účet
důchodového pojištění vyplývá
z novely § 18 zákona ČNR č. 576/1990
Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky a obcí
v České republice (rozpočtová pravidla
republiky), provedené zákonem č. 160/1995,
kterým se mění a doplňují některé
zákony v souvislosti s přijetím zákona
o důchodovém pojištění.
Kritériem vyčíslení rozdílu
mezi inkasovaným pojistným na důchody a výdaji
na výplatu důchodů za rok 1996 ve výši
4 383 963 tis. Kč bylo hledisko legislativní a věcné,
tj. co patří do výnosu pojistného
na důchodové pojištění a co do
výplaty dávek důchodového pojištění
a správních výdajů spojených
s výplatou důchodů.
Návrh na převod prostředků ve výše
vyčíslené částce na Zvláštní
účet důchodového pojištění
ze státních finančních aktiv vytvořených
z přebytků rozpočtového hospodaření
v letech 1994 a 1995 vychází z reality, že
za rok 1996 nebyl realizován rozpočtový přebytek
a že ve státních finančních rezervách
jsou uloženy prostředky ve výši 5 451
187 tis. Kč reálně vytvořené
z přebytkového rozpočtového hospodaření
státu v předchozích letech. Převodem
na Zvláštní účet důchodového
pojištění dojde k přeskupení
prostředků státních finančních
aktiv, které jsou v rozhodovací pravomoci Parlamentu
ČR, přičemž na účtě
státních finančních aktiv vytvořených
z rozpočtových přebytků z let 1994
a 1995 zůstane po tomto převodu částka
1 067 224 tis. Kč k financování mise SFOR
ve výši 700 mil. Kč (podle usnesení
Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR č.
201/1996), příp. k dalším účelům.
Kromě toho má Parlament ČR ve státních
finančních aktivech k dispozici ještě
prostředky ve výši 601 411 tis. Kč vzniklé
z výsledků rozpočtového hospodaření
České republiky před rokem 1993.
Navržené řešení převodu
prostředků na Zvláštní účet
důchodového pojištění ze státních
finančních aktiv vytvořených z přebytků
rozpočtového hospodaření z minulých
let je vedeno snahou nezvyšovat státní dluh
(jeho růst za rok 1996 odpovídá pouze realitě
výsledného rozpočtového schodku),
což je v souladu se záměry vlády ve
stabilizaci jeho absolutní výše na úrovni
158,8 mld. Kč v horizontu roku 2000. Úsporu na úrokových
výdajích dluhové služby státního
rozpočtu lze odhadnout na cca 490 až 520 mil. Kč
ročně.
Vzhledem k tomu, že prostředky státních
finančních aktiv vytvořené z rozpočtových
přebytků let 1994 a 1995 jsou v České
národní bance uloženy na účtě
terminovaných vkladů s výpovědí
k 31. 10. 1997, navrhuje se realizovat převod příslušné
částky 4 383 963 tis. Kč na Zvláštní
účet důchodového pojištění
až po tomto datu. Předčasný převod
by znamenal nižší příjmy z kreditních
úroků o 416,5 mil. Kč.
Obsah
Úvod
1. Základní tendence v roce 1996
2. Ekonomický výkon
2. 1 Agregátní poptávka a hrubý domácí produkt
2. 2 Nefinanční podniky a korporace
3. Cenový vývoj
3. 1 Spotřebitelské ceny
3. 2 Produkční ceny
4. Zaměstnanost a nezaměstnanost
4. 1 Zaměstnanost
4. 2 Nezaměstnanost
5. Platební bilance
5. 1 Běžný účet
5. 2 Kapitálový účet
5. 3. Devizový kurs
6. Měnový vývoj
6. 1 Měnové agregáty
6. 2 Úvěry
6. 3 Úrokové sazby
7. Domácnosti
8. Kapitálový trh
9. Veřejné rozpočty
Přehled nejdůležitějších
opatření hospodářské a finanční
politiky v roce 1996 - Příloha
Úvod
Vývoj české ekonomiky z pohledu ročních
makroekonomických indikátorů se za rok 1996
v zásadě nelišil od roku 1995. V průběhu
roku však docházelo ke změnám některých
trendů i vlivem restrikce domácí poptávky
ze strany vlády a centrální banky s cílem
udržet stabilitu makroekonomického prostředí.
Makroekonomické prostředí bylo nadále
stabilní při relativně rovnoměrném
růstu HDP během roku, jednociferné inflaci,
nízké úrovni nezaměstnanosti a dlouhodobě
stabilním devizovém kurzu. Za základní
změny trendů lze označit znatelné
zpomalování inflace na bázi spotřebitelských
cen od poloviny roku 1996 a zlom v původní tendenci
ke snižování míry nezaměstnanosti
směrem k jejímu růstu od konce roku 1995.
V oblasti veřejných rozpočtů se začala
prosazovat tendence státního rozpočtu k deficitu.
Relativně rovnoměrný růst HDP byl
na druhé straně doprovázen téměř
stabilním deficitem běžného účtu
v jednotlivých čtvrtletích.
Motorem růstu ekonomického výkonu byla rychle
rostoucí domácí poptávka, kde z hlediska
tempa a váhy hrály největší roli
tvorba fixního kapitálu a spotřeba domácností.
Domácí poptávka se stále více
orientovala na dovozy, které při zhodnocujícím
se reálném efektivním kurzu vytvářely
stále tvrdší konkurenční prostředí
pro domácí výrobce a vytlačovaly jejich
produkci z domácího trhu. Omezoval se prostor jak
pro růst domácího outputu, tak i jeho cen.
Vzhledem ke struktuře našich zahraničně
obchodních vztahů významně přispíval
k zostřování konkurence i faktor postupného
oslabování DEM vůči USD. Při
dosud nedostatečném růstu konkurenční
schopnosti domácích výrobců se tyto
faktory projevily v deficitu běžného účtu.
Po únorovém rozšíření
fluktuačního pásma směnného
kurzu centrální banka svými opatřeními
z června 1996 zvýšila povinné minimální
rezervy komerčních bank a zvýšila i
sazby na mezibankovním trhu, čímž zpomalila
růst peněžní zásoby a omezila
tak zdroje a dostupnost domácích úvěrů.
Podobně vláda dále zpřísnila
výdajovou politiku ve státním rozpočtu
se snahou eliminovat rostoucí sklon veřejných
financí ke schodkovosti. Jak měnová tak fiskální
restriktivní opatření vedla k viditelnému
zpomalení domácí poptávky (zejména
investiční) již ve 4. čtvrtletí
roku 1996 s vlivem i na tempa dovozu. Nejprve se projevila zpomalením
růstu výkonu hlavních produkčních
odvětví, zatímco poptávka domácností
ještě nezareagovala.
Vzhledem k poklesu míry inflace měřené
spotřebitelskými cenami, pohybu cen produkčních
a pokračující cenové deregulaci docházelo
k dalšímu narovnávání cenových
relací.
Vysoká dynamika poptávky domácností
dále pokračovala a vytvářela tak prostor
pro stále více cenově dostupné produkty
z dovozu. To souvisí se situací na trhu práce.
Dosavadní mimořádně nízká
nezaměstnanost nevytvářela dostatečný
tlak na relace průměrných mezd a produktivity
práce. Její ojediněle nízká
míra souvisí s vysokým ekonomickým
růstem, technologickou úrovní kapacit, s
úrovní ceny práce a kapitálu, ale
i s usazováním vlastnických struktur (dále
se zvýšila váha nestátního sektoru)
a tomu odpovídajícímu chování
podnikového managementu.
Proces skutečné vlastnické transformace ekonomiky,
pro nějž již byl potřebný rámec
vytvořen, je záležitostí dlouhodobější.
Je to proces koncentrace vlastnictví akciového kapitálu
umožňující faktickou realizaci vlastnických
práv, tedy racionální rozhodování
o prioritách rozvoje jednotlivých firem pod ekonomickým
tlakem, kdy vlastníci budou spojovat svůj důchod
s efektivním provozováním kapitálu
a ne s jeho prodejem.
Při hodnocení makroekonomického vývoje
roku 1996 je nutné rozlišit krátkodobé
a dlouhodobé hledisko.
Restrikce domácí poptávky z hlediska krátkodobého
vedla ke zpomalení cenového růstu a působila
na směnný kurz Kč směrem ke zhodnocení,
i když za cenu snížení dynamiky konjunkturálních
ukazatelů produkce.
Z dlouhodobého pohledu bylo významné udržení
makroekonomické rovnováhy, což zlepšilo
předpoklady pro trvalejší ekonomický
růst. Omezování extenzity růstu domácí
poptávky s určitým zpožděním
povede i ke zpomalení růstu spotřeby domácností
a bude vytvářet tlak na rychlejší růst
produktivity práce s důsledky pro pokles inflace
i růst konkurenční schopnosti.
Vnější prostředí
Ve 3. čtvrtletí 1996 se ve vyspělých
zemích v porovnání s předchozím
obdobím oživil ekonomický růst, což
znamenalo vzhledem k našim silným ekonomickým
vazbám na tyto země vytvoření potenciálního
prostoru pro růst českého vývozu.
Vysoký růst naší domácí
poptávky (zejména investiční a poptávky
domácností) nadále udržoval velkou dynamiku
dovozu vzhledem k technologické úrovni a dosud relativně
nízké (i když zvyšující
se) adaptabilitě domácích producentů.
Ve 3. čtvrtletí 1996 ve státech leaderů
světové ekonomiky reálně vzrostl HDP,
v porovnání se stejným obdobím roku
1995, v USA o 3,3% [údaj za 4. čtvrtletí
1996] a v Japonsku o 3,8%. Ve vybraných státech
Evropské unie, seřazených podle významu
pro naše zahraničně obchodní vztahy,
HDP vzrostl v Německu o 1,7%, v Rakousku o 1,1%, ve Francii
o 1,4% a ve Velké Británii o 2,2% [odhad podle
The Economist Vol. 342] (Údaje podle Main Economic
Indicators OECD - February 1997, The Economist Vol. 342, Number
- 8004, obdobně v následujících odstavcích).
Spotřebitelské ceny se v roce 1996 zvýšily
v USA o 2,9%, v Japonsku o 0,1%, respektive v Německu o
1,5%, v Rakousku o 1,9%, ve Francii o 2,0% a ve Velké Británii
o 2,5%.
Míra nezaměstnanosti v jednotlivých zemích
se mění v závislosti na aktuální
fázi hospodářského cyklu a ke konci
roku 1996 dosahovala v USA 5,3% a v Japonsku 3,3%. V Německu
dosáhla 10,9%, v Rakousku 6,7%, ve Francii 12,7% a ve Velké
Británii 6,7%. Zatímco v USA, Japonsku, Velké
Britanii a Rakousku byl zaznamenám nepatrný pokles,
či stagnace, v ostatních jmenovaných zemích
nezaměstnanost vzrostla.
Pomalý růst cenových hladin ve vyspělých
zemích postupně vytváří náročnější
konkurenční podmínky pro naše výrobce
jak na zahraničních trzích, tak na trhu domácím.
Vývoj vývozu a dovozu otevřené ekonomiky
České republiky se stává stále
významnějším faktorem ovlivňujícím
tvorbu hrubého domácího produktu a v souvislosti
s růstem obchodního obratu mezi okolními
státy je domácí ekonomika více závislá
na konjunkturálních výkyvech v zemích
významných obchodních partnerů.
1. Základní tendence v roce 1996
Růstové tendence české ekonomiky zachycují
vybrané ekonomické indikátory:
Tabulka 1 | index proti stejnému období min. roku |
Ukazatel | |||
Hrubý domácí produkt [indexy ze stálých cen] | 102,6 [stálé ceny roku 1984] | 104,8 [stálé ceny roku 1984] | 104,4 |
Průmyslová výroba [indexy ze stálých cen] | 102,1 | 108,7 | 106,8 |
Stavební výroba [indexy ze stálých cen] | 107,5 | 108,5 | 104,7 |
Spotřebitelské ceny | 110,0 | 109,1 | 108,8 |
Míra nezaměstnanosti v % (stav koncem období) | 3,2 | 2,9 | 3,52 |
Průměrná mzda | 118,5 | 118,5 | 118,0 |
Peněžní zásoba M2 (koncem období) | 120,9 | 122,0 | 109,2 |
Vývoz (podle cel. stat., v b. c.) | 106,6 | 110,6 | 103,5 |
Dovoz (podle cel. stat., v b. c. | 114,9 | 128,6 | 112,7 |
Běžný účet platební bilance, mld. USD | -0,0 | -1,9 | -4,5 |
Pramen: ČSÚ, ČNB
Předběžně ČSÚ vyčíslil
hrubý domácí produkt ve stálých
cenách za rok 1996 proti předchozímu roku
vyšší o 4,4%.
V průběhu roku byla dynamika ekonomického
výkonu v podstatě rovnoměrná (1. čtvrtletí
1996 růst o 4,6%, 2. čtvrtletí o 4,6%, 3.
čtvrtletí o 3,6%, 4. čtvrtletí o 4,7%).
Podíl nestátního sektoru na tvorbě
HDP se zvýšil o 8,2 procentního bodu na 74,7%.
Produkce průmyslu vzrostla o 6,8%, od poloviny roku se
však dynamika zpomalovala. (Prodloužením této
tendence je i pokles meziročního outputu v lednu
až únoru 1997 o 4,7%). Ve stavebnictví, kde
došlo na počátku roku 1996 k poklesu výkonu,
se v dalším období růstové tendence
obnovily, i když roční růst nedosáhl
tempa předchozího roku. (Obdobný pokles,
způsobený vlivem nepříznivých
povětrnostních podmínek lze pozorovat i v
lednu až únoru 1997, a to dokonce o 9,9%).
I přes trvalý růst jednotkových mzdových
nákladů [Jednotkové mzdové náklady
vyjadřují objem mezd připadající
na fyzickou jednotku produkce; jejich růst je dán
podílem indexu nominálních průměrných
mezd a indexu reálné produktivity práce.]
lze inflační vlivy charakterizovat jako převážně
poptávkové. Nepotvrdilo se očekávání
prudkého růstu cen potravin v polovině roku.
Hladina spotřebitelských cen se v roce 1996 zvýšila
o 8,6% (prosinec 1996 proti prosinci 1995).
Míra inflace za rok 1996 (průměrná
hladina spotřebitelských cen v roce 1996 proti průměru
předchozího roku) činila 8,8% a byla nejnižší
z celého transformačního období.
(Tendence ke zpomalování cenového růstu
pokračuje ještě znatelněji i na začátku
roku 1997. Meziroční nárůst cen se
v březnu 1997 zpomalil na 6,8%, klouzavá míra
inflace klesla na 8,4%.)
Průměrný počet nezaměstnaných
za rok 1996 činil 160,7 tisíc osob, což odpovídalo
průměrné míře nezaměstnanosti
3,05%. Míra nezaměstnanosti v prosinci dosáhla
3,52%, v meziročním porovnání se zvýšila
o 0,6 procentního bodu. (I zde v roce 1997 tendence pozvolného
zvyšování míry nezaměstnanosti
pokračuje. Po zvýšení o 0,5 procentního
bodu v lednu 1997 proti předchozímu měsíci,
v únoru stagnovala a dosáhla 4,06%, v březnu
se sezónně snížila na 3,92%.)
Průměrná mzda za celou ekonomiku se v roce
1996 zvýšila o 18%, tedy o téměř
shodné tempo jako v roce 1995. Z toho v průmyslu
o 17,4%, ve stavebnictví o 15,3%.
(V lednu až únoru 1997 se růst průměrných
mezd v průmyslu a stavebnictví zpomalil a dosáhl
112,9%, respektive 110,3%. Odpovídajícím
způsobem se však nevyvíjela produktivita práce,
která v průmyslu dosáhla indexu 99,3% a ve
stavebnictví dokonce jen 92,6%. Nůžky mezi
mzdami a výkonem se tedy značně rozevřely.)
Záporné saldo běžného účtu
koncem roku 1996 dosáhlo 4,5 mld. USD (tj. 121,5 mld. Kč),
přičemž čtvrtletní přírůstky
byly relativně shodné. Podíl deficitu běžného
účtu na HDP činil -8,6%. Na druhé
straně se při udržení úrokového
diferenciálu neustále v průběhu roku
dynamizoval příliv zahraničního kapitálu,
takže na konci roku dosáhl podíl kapitálového
účtu na HDP 7,8%. Devizové rezervy ČNB
se snížily o 1,6 mld. Kč, dopad z výsledku
platební bilance byl mírný ve výši
0,83 mld. USD (z toho 0,66 mld. USD se odhadují intervence
ČNB, které následovaly bezprostředně
po rozšíření fluktuačního
pásma).
Deficit obchodní bilance (podle celní statistiky)
se ke konci roku 1996 prohloubil na 160,3 mld. Kč. Přitom
proti stejnému období minulého roku se vývoz
zvýšil o 3,5%, dovoz vzrostl o 12,7%. (Podle informace
ČSÚ deficit obchodní bilance ke konci února
1997 dosáhl 27,2 mld. Kč, meziročně
tak činí zhoršení 10 mld. Kč.
Přitom index dovozu se zpomalil na 109,1%, index vývozu
klesl až na 99,3%.).
Směnný kurz české koruny vůči
koši USD a DEM byl nadále relativně stabilní.
Nominální vyrovnanost kurzu vůči centrální
paritě trvá již 75 měsíců.
Tento vývoj je velice významný pro stabilitu
vnitřního cenového vývoje. Po rozšíření
fluktuačního pásma na +-7,5% od centrální
parity se směnný kurz kromě počátečních
výkyvů neustále držel v pásmu
zhodnocení.
Příjmy veřejných rozpočtů
v úzkém pojetí [Konsolidovaný souhrn
státního a místních rozpočtů]
činily 585,1 mld. Kč, výdaje 596,1 mld. Kč.
Sklon ke schodkovosti se projevil v deficitu hospodaření
těchto veřejných rozpočtů a
dosáhl -11,0 mld. Kč (z toho deficit -1,6 mld. Kč
ve stáním rozpočtu). Deficit veřejných
rozpočtů v širokém pojetí [Konsolidovaný
souhrn státního rozpočtu, místních
rozpočtů, zdravotních pojišťoven,
mimorozpočtových fondů, FNM, Pozemkového
fondu a SFA] byl nižší: -7,3 mld. Kč,
v podílu na HDP -0,5%. Podíl výdajů
veřejných rozpočtů v širokém
pojetí na HDP se dále snížil o 0,1 procentního
bodu na 45,6%.
Přísné řízení státního
dluhu a jeho udržení na v podstatě stejné
nominální výši (zvýšení
o 0,8 mld. Kč na 155,2 mld. Kč) se promítlo
v jen mírném růstu absolutní výše
dluhu veřejného. Podíl veřejného
dluhu na HDP klesl ze 17,3% v roce 1995 na 16,4%.
(Ve sklonu k deficitu státního rozpočtu se
na počátku roku 1997 neprojevila viditelná
změna. Schodek ke konci března dosáhl 8,5
mld. Kč, tedy o 1,8 mld. více než v únoru,
s nutností emitovat státní pokladniční
poukázky. To vedlo ke zvýšení státního
dluhu, který ke konci února činil 166,1 mld.
Kč.)
2. Ekonomický výkon
2. 1 Agregátní poptávka a hrubý
domácí produkt
Pro rok 1996 byl charakteristický prudký růst
domácí poptávky a mírnější
růst poptávky zahraniční (vývoz
zboží a služeb). Přitom růst zahraniční
nabídky (dovoz zboží a služeb) byl podstatně
rychlejší než nabídky domácí
(hrubý domácí produkt).
Objemově nejvýznamnější nárůst
domácí poptávky se týkal spotřeby
domácností a byl založen především
na rychlém růstu příjmů domácností.
Nejrychleji rostoucí složkou domácí
poptávky byla tvorba fixního kapitálu. Tento
růst však nebyl rovnoměrný. Zatímco
v prvních třech čtvrtletích byl ve
stálých cenách vykázán růst
o 18,7% (proti stejnému období předchozího
roku), v posledním čtvrtletí činil
růst pouze 2,8%, což souviselo s opatřeními
ČNB k omezení domácí poptávky.
Z celoročního pohledu byla míra investiční
aktivity vysoká (podíl tvorby hrubého kapitálu
na HDP v běžných cenách v roce 1996
činil podle odhadu 32,6%, v předchozím roce
31,0%). Odrážela potřeby probíhající
restrukturalizace a modernizace ekonomiky. Na tvorbě hrubého
kapitálu (hrubých investicích) se v roce
1996 podílely hrubé národní úspory
72% (v předchozím roce 90%) a zahraniční
úspory 28% (v předchozím roce 10%). Podíl
hrubých národních úspor na HDP se
přitom snížil z 24,9% v roce 1995 na 22,3%.
Spotřeba vlády ve stálých cenách
po poklesech v předcházejících letech
v roce 1996 ve stálých cenách mírně
vzrostla především vlivem růstu výdajů
zdravotních pojišťoven. Kvantifikace ročních
výsledků jsou uvedeny v tabulce:
Tabulka 2
Agregátní poptávka a nabídka
Agregátní poptávka | 2050,9 | 2332,7 | 281,8 | 113,7 | 107,9 |
Domácí poptávka | 1308,4 | 1527,7 | 219,3 | 116,8 | 109,4 |
Spotřeba | 960,2 | 1090,5 | 130,3 | 113,6 | 105,0 |
Spotřeba domácností | 717,8 | 818,6 | 100,8 | 114,0 | 106,0 |
Spotřeba vlády | 242,4 | 271,9 | 29,5 | 112,2 | 101,9 |
Tvorba hrubého kapitálu | 348,2 | 437,2 | 89,0 | 125,6 | 121,2 |
Tvorba fixního kapitálu | 388,0 | 461,4 | 73,4 | 118,9 | 112,4 |
Změna stavu zásob a rezerv | -39,8 | -24,2 | 15,6 | ||
Vývoz zboží a služeb | 742,5 | 805,0 | 62,5 | 108,4 | 105,3 |
Agregátní nabídka | 2050,9 | 2332,7 | 281,8 | 113,7 | 107,9 |
Hrubý domácí produkt | 1252,1 | 1414,0 | 161,9 | 112,9 | 104,4 |
Dovoz zboží a služeb | 798,8 | 918,7 | 119,9 | 115,0 | 113,3 |
Saldo zahraničního obchodu | -56,3 | -113,7 | -57,4 |
Pramen: ČSÚ
Domácí kapacity procházejí fází
restrukturalizace a nebyly schopny pokrýt domácí
poptávku v její dynamice, rychle se měnící
struktuře a rostoucích kvalitativních požadavcích
(týká se zejména zboží investičního
charakteru, ale i spotřebního zboží).
Z tohoto důvodu se domácí poptávka
výrazněji orientovala na dovozy. Dynamika zahraniční
poptávky (vývoz zboží a služeb),
daná zejména současným mírným
ekonomickým růstem našich obchodních
partnerů a úrovní konkurenční
schopnosti domácích výrobců, byla
relativně nízká. Záporné saldo
čistého vývozu se v roce 1996 dále
prohloubilo.
Graf 1
Ekonomický růst pokračoval v podstatě
rovnoměrně i v průběhu roku 1996.
Hrubý domácí produkt ve stálých
cenách vzrostl o 4,4%, tedy méně, než
byl předpoklad makroekonomického rámce státního
rozpočtu na rok 1996 (4,8%).
Vývoj hrubého domácího produktu byl
odvětvově diferencovaný. Nejrychlejší
růst byl zaznamenán v odvětvích obchod,
opravy motorových vozidel a spotřebního zboží
(o 21,0% v běžných cenách) a u ostatních
tržních služeb (o 18,9%). K významnému
poklesu došlo v peněžnictví a pojišťovnictví
(o 12,6%) s vlivem na inkaso daně z příjmu
právnických osob. Strukturální změny
jsou uvedeny v následující tabulce:
Tabulka 3
Struktura tvorby hrubého domácího produktu
podle činností
v % z běžných cen
HDP v základních cenách | 100,0 | 100,0 | |
zemědělství, myslivost, lesní hosp., rybolov | 5,2 | 5,0 | -0,2 |
dobývání nerostných surovin | 2,4 | 2,2 | -0,2 |
zpracovatelský průmysl | 26,6 | 26,6 | 0,0 |
výroba a rozvod elektřiny, plynu, vody | 5,1 | 5,0 | -0,1 |
stavebnictví | 7,3 | 6,8 | -0,5 |
obchod, opravy mot. vozidel a spotř. zboží | 12,3 | 13,5 | 1,2 |
doprava, skladování, spoje | 5,9 | 6,1 | 0,2 |
peněžnictví a pojišťovnictví | 9,5 | 7,6 | -1,9 |
ostatní tržní služby | 16,0 | 17,3 | 1,3 |
netržní služby | 9,7 | 9,9 | 0,2 |
Pramen: ČSÚ
Podíl nestátní sféry na tvorbě
hrubého domácího produktu v roce 1996 dosáhl
74,7% při meziročním nárůstu
o 8,2 bodu.
Masivní tvorba fixního kapitálu v roce 1996,
spolu s procesem postupného usazování vlastnických
struktur, jsou předpokladem pro zvyšování
produktivity práce a další pokračování
růstu ekonomického výkonu, ale i pro rozšiřování
domácí nabídky strukturálně
odpovídající domácí a zahraniční
poptávce. Tyto faktory se však zatím v růstu
konkurenční schopnosti viditelně neprojevily.
2. 2 Nefinanční podniky a korporace
Dosavadní vývoj nefinančních podniků
a korporací se v letech 1994 až 1996 vyznačoval
trvalým, i když nerovnoměrným růstem
výkonu.
Tento růst byl ovlivňován proměnným
a v roce 1996 zostřeným vnitřním i
vnějším konkurenčním prostředím,
v němž sehrálo významnou roli další
zhodnocení reálného efektivního kursu
Kč a oslabení DEM vůči USD (více
než dvě třetiny obchodu je realizováno
v markových oblastech).
Oslabená marka posílila německý export.
Zlevnění dovozů do ČR prohloubilo
konkurenční tlak importérů na naše
výrobce a omezovalo cenový růst tuzemské
produkce na domácím trhu, hlavně cen průmyslových
výrobců.
Snížená a na kvalitu výrobků
náročná zahraniční poptávka,
zejména v nejbližších státech,
omezila v roce 1996 odbytové možnosti našeho
vývozu, a tím do jisté míry limitovala
sortimentní, cenový i výsledný objemový
růst české produkce (celkové přizpůsobení
marketingových strategií našich výrobců
obchodnímu a spotřebitelskému klimatu důležitých
vývozních trhů je stále nedostatečné).
Zásahy ČNB vyúsťující
ve zdražení úvěrů i znesnadnění
jejich dostupnosti se též promítly do finanční
situace podniků a korporací.
Za rok 1996 byl zjištěn meziroční pokles
celkového hospodářského výsledku
(před zdaněním v běžných
cenách) u větších nefinančních
podniků a korporací o 37,2% (na 65,2 mld. Kč).
Za 4. čtvrtletí 1996 byla za celý soubor
nefinančních organizací vykázána
ztráta ve výši 7,6 mld. Kč, což
meziročně představuje zhoršení
o 18,9 mld. Kč (Tabulka 4).
Tyto výsledky za rok 1996 kontrastují s vývojem
v předchozích letech, kdy hospodářský
výsledek vzrostl v roce 1994 oproti roku 1993 víc
než dvojnásobně a v nejsilnějším
růstovém roce 1995 se dále meziročně
zvýšil o 26,9% až na výši 103,7 mld.
Kč.
Tabulka 4
Hospodářský výsledek nefinančních
podniků a korporací před zdaněním
v mld. Kč
Hospodářský výsledek neztrátových jednotek | 1996 | 50,5 | 33,9 | 32,5 | 8,9 | 125,8 |
1995 | 53,9 | 44,2 | 28,4 | 21,3 | 147,8 | |
96/95 | 93,7 | 76,7 | 114,4 | 41,8 | 85,1 | |
Hospodářský výsledek celkem | 1996 | 32,8 | 20,8 | 19,2 | -7,6 | 65,2 |
1995 | 38,1 | 28,5 | 25,8 | 11,3 | 103,7 | |
96/95 | 86,0 | 73,1 | 74,3 | 62,8 |
Pramen: ČSÚ
Hospodářský výsledek neztrátových
jednotek v roce 1996 meziročně poklesl o 14,9% (na
125,8 mld. Kč). Ztrátové jednotky vykázaly
negativní hospodářský výsledek,
který proti roku 1995 vzrostl o 37,3% (ztráta dosáhla
60,6 mld. Kč).
Snížení tvorby zisku souvisí se schopností
podniků a korporací v rámci zákonných
možností vytvářet rezervy, a tím
"optimalizovat" svou daňovou povinnost.
Pokles hospodářského výsledku je způsoben
především celkovými hospodářskými
výsledky průmyslu, jehož podíl na hospodářských
výsledcích nefinančních podniků
a korporací od roku 1993 trvale klesá. Příznivěji
v tomto smyslu až do poloviny roku 1996 působil zpracovatelský
průmysl se stále vzrůstajícím
podílem na hospodářských výsledcích.
Výkony v běžných cenách v roce
1996 ve srovnání s rokem 1995 vzrostly o 10,8%,
avšak při růstu výrobní spotřeby
o 13,2% s výsledným růstem účetní
přidané hodnoty pouze o 6,0% (nezahrnuty zisky a
ztráty z držby, daně na výrobky snížené
o subvence atd.).
Nadále přetrvávaly potíže větších
podniků ve včasnosti plateb. Ve 2417 případech
byly podniky v prvotní platební neschopnosti (tj.
jejich dluhy po lhůtě splatnosti byly vyšší
než jejich pohledávky po lhůtě splatnosti,
a to celkem o 39,9 mld. Kč). Ve srovnání
se stavem ke konci roku 1995 se tato zadluženost zvýšila
o 2,1 mld. Kč, tj. o 5,5%.
Zisk po zdanění poklesl o 14,9% (na 76,7 mld. Kč),
odpisy vzrostly o 12,4% (na 123,7 mld. Kč) a prodej hmotného
a nehmotného majetku vzrostl o 11,4% (tj. na 28,4 mld.
Kč.).
I přes zhoršující se finanční
situaci pokračovala intenzivní investiční
činnost, a to i přes znatelné zpomalení
ve 4. čtvrtletí.
Konečný stav odpisovaného hmotného
a nehmotného investičního majetku meziročně
vzrostl o 5,9% a dosáhl výše 2,35 bil. Kč.
Zásoby vzrostly o 3,0% tj. na 358,9 mld. Kč.
Ve svém celku nefinanční podniky a korporace
vykázaly v roce 1996 slabou ziskovou orientaci a nízkou
rentabilitu. Jejich nedostatečné zaměření
na tvorbu zisku, nevýrazná racionalizace a efektivnost
výroby i vývozu napovídají, že
proces vlastnické restrukturalizace ještě zdaleka
není dokončen.
Průmysl
Dynamický růst průmyslové výroby
z roku 1995 pokračoval až do července roku
1996. Následné měsíce provázené
zpomalením růstu vedly k 6,8% meziročnímu
přírůstku produkce roku 1996 (ve stálých
cenách).
V roce 1996 bylo dosaženo 81,1% objemu výroby roku
1990, což je zřetelné potvrzení růstu
proti roku 1993, kdy výroba poklesla až na 68,3% objemu
výroby roku 1990.
Růst průmyslového výkonu vycházel
především z růstu produktivity práce.
Její meziroční zvýšení
dosáhlo v roce 1996 reálně 9,5%. V předchozím
roce byl nárůst o 10,6% a v roce 1994 vzrostla o
5,2%.
Graf 2
Průměrná měsíční
mzda v roce 1996 se meziročně zvýšila
nominálně o 17,4% (reálně o 7,9% při
růstu spotřebitelských cen o 8,8%).
Proces snižování zaměstnanosti pokračoval.
Průměrný evidenční počet
zaměstnanců průmyslu v roce 1996 meziročně
poklesl o 3,9%.
Stavebnictví
V roce 1996 došlo proti předchozímu roku k
dalšímu růstu stavební výroby
o 4,7% (ve stálých cenách roku 1994). Tříleté
období růstu vedlo v roce 1996 k dosažení
98,4% objemu stavební výroby roku 1990 (stálé
ceny, rok 1990 = 100).
Graf 3
Průměrná měsíční
mzda za rok 1996 vzrostla proti roku 1995 nominálně
o 15,3%, reálně o 6,0%. Produktivita práce
se zvýšila o 5,8% (ze stálých cen).
Průměrný evidenční počet
zaměstnanců poklesl o 1,6%.
Doprava
Celkové tržby za prodej vlastních výkonů
a zboží za rok 1996 vzrostly ve stálých
cenách o 10,8%.
Tempo růstu výkonů jednotlivých druhů
dopravy se značně lišilo. Tržby v železniční
dopravě vzrostly o 2,7% a v silniční dopravě
o 7,7%. Vedlejší i pomocná činnost v
dopravě, včetně tržeb z činnosti
cestovních kanceláří, vzrostla o 30,2%.
Vedle poklesu výkonu osobní a nákladní
letecké dopravy o 5,6% došlo k snížení
výkonu zejména u říční
dopravy o 24,8%. Pokles byl způsoben zrušením
přeprav energetického uhlí do Chvaletic,
snížením počtu přepravních
zakázek a zamrzlou labskou vodní cestou.
Zemědělství
Zemědělská produkce v roce 1996, vyjadřovaná
celkovými tržbami za prodej vlastních výrobků
a služeb zaznamenala meziroční růst
o 0,3% (ve stálých cenách u zemědělských
podniků zapsaných v obchodním rejstříku
s výměrou nad 1000 ha zemědělské
půdy a za vybrané zemědělské
podniky s vysokou koncentrací živočišné
výroby).
Vzhledem k mírnému růstu produkce spíše
stagnovala, avšak na úrovni posttransformačního
zjevně růstového roku 1995 (první
meziroční zvýšení produkce o
5% ve stálých cenách roku 1989).
Za toto období průměrná měsíční
mzda vzrostla o 13,7% při poklesu průměrného
počtu zaměstnanců o 5,0%.
3. Cenový vývoj
Růst cen byl v roce 1996 určován stále
výrazněji dynamickým růstem domácí
poptávky při vysoké zaměstnanosti,
rychlém růstu příjmů domácností
a trvajícím přílivu zahraničního
kapitálu. Jako další hlavní faktory
cenového růstu působily dlouhodobá
tendence přibližování domácí
cenové hladiny k úrovni světových
cen při relativně stabilním nominálním
směnném kursu i pokračující
deregulace cen a obdobné administrativní zásahy
do cenového vývoje. Oba tyto faktory přispívají
k postupnému usazování tržních
relací cen a formují strukturu domácí
poptávky. Nákladový tlak mezd se výrazněji
neprosadil.
Inflaci v roce 1996 je možno charakterizovat jako mírnou
a setrvačnou. Možnosti snižování
inflace byly omezovány tím, že je v podstatě
již anticipován cenový růst okolo 8
- 10% na straně nabídky i poptávky. Měnová
opatření, zaměřená i v roce
1996 na výrazné zpomalení dynamiky domácí
poptávky (peněžního agregátu
M2), se projevují zmírněním růstu
spotřebitelských cen se zpožděním
až v počátku roku 1997.
3. 1 Spotřebitelské ceny
Konkrétní měsíční vývoj
spotřebitelských cen v průběhu roku
1996 byl vedle trhem určovaných pohybů (při
opakování obvyklých sezónních
výkyvů) výrazně formován také
administrativními zásahy do cen. Jejich rozsah byl
v roce 1996 zatím největší po daňové
reformě v roce 1993.
V lednu 1996 bylo zvýšení cen ovlivněno
úpravou spotřební daně u tabákových
výrobků a pohonných hmot, zrušením
regulace žákovského jízdného,
zvýšením zákonného pojištění
motorových vozidel, růstem věcně usměrňovaných
cen vodného a stočného, pohonných
hmot a jízdného v autobusové dopravě.
V dubnu byly zvýšeny maximální ceny
telekomunikací, v červenci nájemného
a tepla, v srpnu elektřiny a plynu. Tato jednotlivá
centrální opatření by se (při
izolovaném pohledu jen na ty druhy zboží a
služeb, kterých se změna cen přímo
týká) projevila zvýšením hladiny
spotřebitelských cen o 2,8% (v roce 1994 o 1,8%,
1995 o 1,7%), z toho vliv zvýšení regulovaných
cen rozhodnutím ministerstva financí činil
1,99%. Skutečný vliv na růst úhrnného
indexu spotřebitelských cen však byl podstatně
menší, neboť skokové zvýšení
cen některých komodit vyvolalo změny ve struktuře
poptávky a omezilo prostor pro růst ostatních
cen. Současné propočty ukazují, že
"administrativní vliv" je v průběhu
tří měsíců utlumen v jiných
cenách zhruba z poloviny původního rozsahu.
Graf 4
Celkově se v průběhu roku 1996 (prosinec
1996 proti prosinci 1995) zvýšily spotřebitelské
ceny o 8,6%, z toho nejvíce vzrostly ceny ve skupinách
vzdělávání o 37,9% (zejm. vliv zvýšení
žákovského jízdného), a bydlení
o 13,5% (zvýšení regulovaných cen nájemného,
tepla, zemního plynu a elektrické energie). Ceny
ve skupině potraviny, nápoje, tabák sezónně
kolísaly (v červenci a srpnu došlo i k poklesu),
celkově za rok 1996 vzrostly o 7,9%.
Životní náklady v prosinci 1996 byly proti
stejnému měsíci předchozího
roku vyšší u zaměstnanců o 8,5%,
u důchodců o 9,2%.
Míra inflace (zvýšení průměrné
hladiny spotřebitelských cen běžného
roku proti průměrné hladině spotřebitelských
cen předcházejícího roku) v roce 1996
činila 8,8%. Tato inflace byla mírnější,
než předpokládal makroekonomický rámec
návrhu státního rozpočtu na rok 1996
(9,3%).
3. 2 Produkční ceny
Ceny průmyslových výrobců byly v prosinci
1996 proti stejnému měsíci předchozího
roku vyšší o 4,4%, ceny stavebních prací
o 11,2%, ceny zemědělských výrobců
o 6,8% a ceny tržních služeb o 5,5%.
Růst průměrných nominálních
mezd (který působí na ceny producentů)
trvale předstihuje reálnou produktivitu práce.
Neustále se tak zvyšují jednotkové mzdové
náklady, tj. zvětšuje se objem nominálních
mezd připadající na fyzickou jednotku produkce.
Tabulka 5
Průmysl | ||||
nominální mzda | 123,8 | 115,7 | 117,0 | 117,4 |
reálná produktivita práce | 98,8 | 105,1 | 110,6 | 109,5 |
jednotkové mzdové náklady | 125,3 | 110,1 | 105,8 | 107,2 |
Stavebnictví | ||||
nominální mzda | 128,6 | 114,6 | 114,8 | 115,3 |
reálná produktivita práce | 87,8 | 106,7 | 108,9 | 105,8 |
jednotkové mzdové náklady | 146,5 | 107,4 | 105,4 | 109,0 |
Pramen: ČSÚ, propočty MF ČR
Z tabulky je patrné, že inflační tlak
mezd v průmyslu i ve stavebnictví v roce 1996 pokračoval
s vyšší intenzitou než v předchozím
roce.
Rozsah poptávky po průmyslové produkci a
konkurence na straně nabídky (včetně
konkurence s dovozy) však vymezily prostor jen pro mírný
růst cen průmyslových výrobců.
Mzdový tlak se tedy bezprostředně v plném
rozsahu neprosadil (byl zčásti kompenzován
úsporami jiných nákladů a brzdil růst
zisku). To se stává rizikem pro cenový pohyb
v dalším období.
Na rozdíl od průmyslu se růst mezd prosadil
v růstu cen stavebních prací. Tvrdost konkurenčního
prostředí zde nebyla tak výrazná.
Graf 5
Z dlouhodobějšího pohledu byl růst cen
u finálních prodejců (spotřebitelské
ceny, ceny stavebních prací) rychlejší
než u průmyslových a zemědělských
výrobců. To podporuje hypotézu, že míra
inflace (vyjádřená spotřebitelskými
cenami) byla určována spíše tahem domácí
poptávky po spotřebním zboží
a službách.
4. Zaměstnanost a nezaměstnanost
4. 1 Zaměstnanost
Zaměstnanost byla v průběhu roku 1996 v zásadě
stabilizovaná na vysoké úrovni. Počet
zaměstnaných se podle výsledků výběrových
šetření pracovních sil pohyboval kolem
5,1 mil. osob, to znamená proti roku 1995 nárůst
o cca 0,4%. Přírůstek reprezentuje zejména
příliv nových pracovních sil. Oproti
roku 1995 došlo k poklesu obecné míry ekonomické
aktivity v průměru o 0,2 procentního bodu
na 62,6%. Tento nevýrazný, avšak setrvalý
trend poklesu ekonomické aktivity obyvatelstva (podíl
zaměstnaných a nezaměstnaných k počtu
všech osob starších 15 let) však signalizuje
nastupující změny tendencí ve vývoji
zaměstnanosti, které i po odečtení
vlivu rostoucího počtu studentů bude nutno
brát v úvahu pro další období.
(Trend je ještě výraznější
u obyvatelstva v produktivním věku, zejména
u žen, a to i přes klesající natalitu.)
Graf 6
Struktura zaměstnanosti podle postavení v hlavním
zaměstnání se v průběhu roku
1996 oproti roku 1995 zásadně nezměnila.
Přírůstek počtu podnikatelů
se proti předchozímu roku snížil (+0,3
proti +1,5 procentnímu bodu v roce 1995) a tato kategorie
představovala 11,9%. Stabilizoval se počet osob
v zaměstnaneckém poměru a jejich podíl
představoval průměrných 86,3%. Úbytek
členů produkčních družstev (-0,2
procentního bodu proti -0,7 v roce 1995) znamenal snížení
jejich podílu na cca 1,8%.
V některých odvětvích či oblastech
byl strukturální nesoulad mezi nabídkou a
poptávkou po pracovní síle doplňkově
řešen zaměstnáváním cizích
státních příslušníků.
Jejich počet proti roku 1995 vzrostl o 28,1% na 143,2 tisíc
ke konci roku 1996. Převažovali občané
SR (50,4%) podléhající pouze oznamovací
povinnosti, z ostatních, pracujících v ČR
na základě individuálních povolení,
bylo nejvíce (29,4%) ukrajinských státních
příslušníků.
Počet cizinců se živnostenským listem
se koncem roku pohyboval kolem 45 tisíc.