Důvodová zpráva

I. Obecná část

Navrhovaná úprava představuje další realizační krok schválené koncepce daňové politiky směřující ke snížení daňového zatížení poplatníků u přímých daní při respektování trvalé priority fiskální politiky, kterou je vyrovnaný státní rozpočet. Dále úprava sleduje postupnou harmonizaci právní úpravy s legislativou Evropského společenství, jako jednoho ze základních předpokladů pro členství v Evropském společenství. Návrh obsahuje rovněž úpravy, které by měly omezit možnosti legálního vyhnutí se daňové povinnosti a tím přispět ke stabilizaci výnosů daně z příjmů, zejména u právnických osob.

Nejdůležitější úpravy představují:

- snížení sazby daně u právnických osob

- zvýšení odpisu starého bloku pohledávek (splatné do 31. 12. 1994)

- valorizaci odčitatelných položek u fyzických osob a posun pásem daňové sazby u fyzických osob

- odstranění rozdílu ve zdanění mezi příjmy plynoucími českým daňovým

rezidentům z ČR a z ciziny

- zahrnutí úroků plynoucích právnickým osobám do obecného základu daně

- sjednocení sazby daně u úrokových výnosů z vkladů fyzických osob a depozitních certifikátů fyzických osob vydaných na jméno

- omezení uznávání ztráty z prodeje cenných papírů

- limitování vstupní ceny pro uplatňování odpisů a nájemného u osobních automobilů

- prodloužení doby pronájmu při pořízení osobních automobilů na finanční leasing

Snížení obecné sazby daně z příjmů právnických osob ze 39% na 35% využijí všichni poplatníci vykazující základ daně. Výrazné snížení sazby daně by současně mělo omezit snahy po transferech zisku do zemí s nižší sazbou daně. Státy Evropského společenství také preferují nižší sazbu daně společností před snižováním daně cestou zužování daňového základu.

Počínaje rokem 1995 je umožněno provádět odpis starého bloku pohledávek (splatných do 31. 12. 1994), a to maximálně ve výši 10% ročně. Nominální hodnota těchto pohledávek dosahuje částky cca 220 mld Kč. Postupný odpis pohledávek má z fiskálního hlediska význam pouze pro poplatníky vykazující základ daně. Výsledky výběrových šetření ukazují, že skutečný dopad nepřevyšuje 2/3 maximálního propočtu. Tato skutečnost spolu se snížením sazby daně na 35% umožňuje provést zvýšení odpisu počínaje rokem 1998 na 20% ročně. Touto úpravou se rovněž naplňují úkoly přijaté vládou na podporu proexportní politiky.

V zájmu postupné likvidace starých pohledávek je dále navrženo umožnit až jednorázový odpis pohledávek, které vznikly do konce roku 1990 zahraničně obchodním společnostem (bývalým podnikům zahraničního obchodu) za dlužníky ze zemí, vůči kterým bylo uplatněno embargo OSN nebo které byly rozvráceny válečnými konflikty a pohledávky jsou tak zcela nedobytné. Snížení výnosu daně z příjmů se odhaduje na částku 100 mil Kč. Ozdravění bilancí dotčených poplatníků by mělo pozitivně ovlivnit jejich celkovou revitalizaci a napomoci tak i výrobním podnikům v oblasti zahraničně-obchodní činnosti.

Valorizace základní nezdanitelné částky (z 28 800 Kč na 31 320 Kč), odčitatelné položky na dítě (z 14 400 Kč na 15 720 Kč) a prodloužení daňových pásem u fyzických osob (o cca 8,8%) zajistí, aby v důsledku inflace nedocházelo meziročně ke zvýšení daňového zatížení srovnatelných příjmů. Z nominálních příjmů se tím výše zdanění snižuje.

Zahrnováním vybraných druhů příjmů, u nichž je jinak v ČR uplatňovaná srážková daň (25%), které plynou českým daňovým rezidentům ze zahraničí do samostatného základu daně, který bude zdaňován sazbou daně odpovídající výši srážkové daně uplatňované na obdobné příjmy z ČR, se zajistí stejné zdanění téhož druhu příjmu. U poplatníka - fyzické osoby - bude ponecháno na vůli zda tyto příjmy přičte k ostatním příjmům v rámci daňového přiznání nebo je zahrne do samostatného základu daně, zpravidla podle toho, co pro něj bude výhodnější. Dividendové příjmy plynoucí tuzemským poplatníkům ze zahraničí jsou dosud součástí obecného základu daně a při využití zápočtu daně zaplacené v zahraničí jsou tyto příjmy zdaňovány vyšší sazbou než činí srážková daň z obdobných příjmů plynoucích z tuzemska. Zabezpečení rovného zdanění by nemělo snížit příjmy státního rozpočtu v částce vyšší než 20 mil. Kč.

Zahrnování úroků do obecného základu u podnikatelských subjektů odpovídá standardnímu řešení v zemích ES. Dosavadní uplatňování srážkové daně z úrokových příjmů od bank a některých dalších tuzemských subjektů ve výši 25 % bylo při přechodu na novou daňovou soustavu zvoleno z důvodu spravovatelnosti a okamžitého zajištění daňového výnosu. Negativní signály o důsledcích nestejného zdanění srovnatelných produktů a činností potvrzují nezbytnost sjednotit režim zdanění uplatněním obecné sazby daně také na úrokové výnosy u právnických osob a fyzických osob - podnikatelů.

Pro zachování plynulého inkasa daně z příjmů bude i nadále uplatňována srážková daň, která se však bude započítávat na celkovou daňovou povinnost právnické osoby, popř. podnikající fyzické osoby. Z toho vyplývá, že u poplatníků - právnických osob, kteří vykáží základ daně, bude konečné zdanění ve výši obecné sazby daně (navrhuje se 35%), naopak u poplatníků, kteří vykáží daňovou ztrátu, bude sražená daň považována za přeplatek na dani s možností jeho vrácení, pokud nebude použit na úhradu jiných daňových povinností. U fyzických osob, zejména s přihlédnutím k anonymitě vkladů, bude srážkou z úroků daň vyrovnána a nadále se tyto příjmy nebudou zahrnovat do daňových přiznání, kromě úroků, které se váží k dluhopisům a vkladům u bank realizovaných z obchodního majetku podnikající fyzické osoby.

Propočet předpokládaného dopadu této úpravy je spojen s velkým rizikem, neboť mezní hodnoty možných dopadů činí - 9,3 mld Kč, respektive + 3,7 mld Kč. Snížení výnosu daně z příjmů až o 9,3 mld Kč (předpokládané inkaso daně vybírané srážkou z úrokových výnosů právnických osob za rok 1998) by nastalo v případě, že úrokové výnosy by realizovali pouze poplatníci vykazující daňovou ztrátu. Naopak zvýšení inkasa by nastalo v případě, že všichni dotčení poplatníci vykazují základ daně. Za předpokladu, že podíl poplatníků s úrokovými příjmy, kteří vykazují ztrátu, nebude vyšší než 20 %, měla by navržená úprava zvýšit rozpočtové příjmy v částce cca 1,3 mld Kč. Ta se však projeví až ve fiskálním roce 1999 při podávání daňových přiznání za rok 1998.

Snížení sazby daně u úrokových výnosů z depozitních certifikátů v držení fyzických osob na 15%, tj. jako u úroků z vkladů fyzických osob bude uplatňováno pouze v případě uvedených cenných papírů vydaných na jméno a za předpokladu, že držitelem po celou dobu platnosti bude fyzická osoba. Úplnému sjednocení sazeb u úrokových výnosů brání existující anonymita vkladů.

Omezit možnosti legálního vyhnutí se daňové povinnosti by měly napomoci zejména tyto úpravy:

- zákonné pojistné (na zdravotní a sociální pojištění a příspěvek na politiku zaměstnanosti) uznávat jako náklad snižující základ daně zaměstnavatele až v okamžiku zaplacení

- ztrátu z celkových prodejů cenných papírů za zdaňovací období uznávat pouze do výše příjmů z celkových prodejů cenných papírů

- u prodeje směnek, které nejsou veřejně obchodovatelnými cennými papíry neuznávat vůbec ztrátu z prodeje

- limitování vstupní ceny osobních automobilů pro uplatnění odpisů nebo nájemného při finančním leasingu (600 000 Kč)

- finanční leasing osobních automobilů prodloužit ze 3 na 4 roky.

Ostatní úpravy by měly přispět k jednoznačné interpretaci zákonné úpravy.

Navrhovaný zákon není v rozporu s ústavním pořádkem České republiky, s mezistátními smlouvami, kterými je Česká republika vázána, ani s obvyklými zásadami, kterými se řídí zahraniční právní systémy, zejména států ES.

Finanční dopad

V úhrnu lze odhadnout, že realizace navržených úprav v zákoně o daních z příjmů bude znamenat snížení celoročního výnosu na daních z příjmů v částce - 13,4 mld Kč oproti předpokládanému výnosu při zachování současné úpravy.

Z toho připadá na :

- snížení daňové sazby u právnických osob - 6,2 mld Kč

- zvýšení základní nezdanitelné částky u fyzických osob - 2,3 mld Kč

- zvýšení odčitatelné položky na vyživované dítě - 0,6 mld Kč

- prodloužení daňových pásem u fyzických osob - 1,6 mld Kč

- zahrnování úroků do základu daně u právnických osob a fyzických osob podnikatelů +1,3 mld Kč

- zvýšení odpisu starého bloku pohledávek - 4,3 mld Kč

- odpis pohledávek u zahraničně obchodních společností (bývalé podniky zahraničního obchodu) - 0,1mld Kč

- snížení hranice pro srážkovou daň při závislé činnosti u vedlejších zaměstnavatelů +0,4 mld Kč

S ohledem na režim placení záloh vycházející s poslední známé povinnosti, se změny v roce 1998 projeví v úhrnu pouze v částce 9,5 mld Kč, z toho snížením příjmů státního rozpočtu o 6,9 mld Kč a místních rozpočtů o 2,6 mld Kč. V plném rozsahu - jak vyrovnání daně za rok 1998, tak nové běžné zálohy - se změny projeví až v roce 1999. Dopady do veřejných rozpočtů vycházejí ze stávajícího rozpočtového určení daně z příjmů.

II. Zvláštní část

K bodu 1 a 26

AD-biomasa - Bioplyn a dřevoplyn jsou jen dvě z několika technologických možností energetického využití biomasy. Další možnosti (např. výroba dálkového tepla spalováním biomasy či výroba elektřiny při spalování biomasy) jsou též ekologicky šetrné a jsou prakticky využitelné. Omezení energetického využití biomasy jen na bioplyn, event. dřevoplyn by tedy zakládalo obtížně zdůvodnitelnou nerovnost. Protože vlastní výroba bioplynu nemusí nutně znamenat jeho energetické využití, navrhuje se zpřesnění tak, aby bylo vyloučeno obcházení zákona a aby se daňová úleva vztahovala jen na ekologicky šetrné technologie.

K bodu 2

Současná úprava § 4 odst. 1 písm. k) zákona osvobozuje stipendia plynoucí ze státního rozpočtu pouze tehdy, plynou-li ze státního rozpočtu ČR. Tím však zakládá nerovnost mezi stejným druhem příjmů plynoucím z tuzemska a ze zahraničí, proto se navrhuje doplnění stávajícího ustanovení tak, aby se dotčené ustanovení vztahovalo i na tento druh příjmů plynoucí ze zahraničí.

K bodu 3

Navržená změna ustanovení § 4 odst. 1 písm. u) zákona má zabránit tomu, aby si poplatník nejdříve (bez omezující lhůty) obstaral bytové potřeby a teprve následně obdržel odstupné. Proto bylo navrženo stanovit lhůtu jednoho roku i před přijetím odstupného, jako lhůtu, ve které jsou ještě zachovány zákonem požadované podmínky.

K bodu 4

Navrhované znění doporučuje rozšířit osvobození i o příjem z penále z přeplatku pojistného , který příslušná zdravotní pojišťovna vrátila poplatníkovi po uplynutí lhůty stanovené pro rozhodnutí o vrácení přeplatku na pojistném, neboť to má stejný charakter jako úroky z přeplatků zaviněných správcem daně a orgány sociálního zabezpečení, které jsou od daně již podle stávajícího znění osvobozeny.

K bodu 5

Navrhuje se osvobodit příjem fyzické osoby, která dar podle § 25 odst. 1 písm. t) zákona obdržela v souvislosti s podnikáním nebo jinou samostatnou výdělečnou činností především jako reklamní dar od obchodních partnerů, a to s přihlédnutím k nepatrnosti jeho výše a zbytečné administrativě spojené se správou daně z takového příjmu.

K bodům 6, 13, 23, 36, 86, 92, 97, 98, 99 a 111

Zahrnování úroků do obecného základu u podnikatelských subjektů odpovídá standardnímu řešení v zemích ES. Dosavadní uplatňování srážkové daně z úrokových příjmů od bank a některých dalších tuzemských subjektů ve výši 25 % bylo při přechodu na novou daňovou soustavu zvoleno z důvodu spravovatelnosti a okamžitého zajištění daňového výnosu. Postupný rozvoj kapitálového trhu dává jasné signály pro navrhovanou změnu, která výrazně přispěje k naplňování jednotného podnikatelského prostředí.

Pro zachování plynulého inkasa daně z příjmů bude i nadále uplatňována srážková daň, která se však bude započítávat na celkovou daňovou povinnost právnické osoby, popř. podnikající fyzické osoby. Z toho vyplývá, že u poplatníků - právnických osob, kteří vykáží základ daně, bude konečné zdanění ve výši obecné sazby daně (navrhuje se 35 %), naopak u poplatníků, kteří vykáží daňovou ztrátu, bude sražená daň považována za přeplatek na dani s možností jeho vrácení, pokud nebude použit na úhradu jiných daňových povinností. U fyzických osob, zejména s přihlédnutím k anonymitě vkladů, bude srážkou z úroků daň vyrovnána a nadále se tyto příjmy nebudou zahrnovat do daňových přiznání, kromě úroků, které se váží k dluhopisům a vkladům u bank realizovaných z obchodního majetku podnikající fyzické osoby.

K bodu 7

Jedná se o upřesnění textu, neboť stávající úprava nemá řešit pouze případy, kdy dochází k fyzickému vrácení přeplatku, ale i případy, kdy došlo k zahrnutí příjmů či výdajů do základu daně za zákonem stanovených podmínek, které se však v dalších zdaňovacích obdobích změnily.

K bodu 8

Zdaňování příjmů ze závislé činnosti zvláštní sazbou daně uplatňované od počátku zavedení daňové reformy bylo odůvodněno nutností zjednodušit správu daně cestou minimalizace počtu daňových přiznání u poplatníků s příjmy ze závislé činnosti, kteří kromě příjmů od jednoho plátce (zaměstnavatele) mají v průběhu zdaňovacího období pouze nižší příjmy (do 5 000 Kč v měsíci) od dalších plátců. Současná úroveň správy daní umožňuje vybírat daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti i z nižších příjmů od vedlejších plátců na základě přiznání k dani. Za účelem větší rovnoměrnosti zdanění příjmů všech poplatníků v jednom ročním základu daně progresivní sazbou daně se navrhuje snížení měsíční hranice pro uplatnění konečné srážkové daně zvláštní sazbou 15 % na 2 000 Kč měsíčního výdělku.

K bodu 9

Jde o doprovodné opatření v návaznosti na navrhované omezení vstupní ceny při odpisování osobních automobilů - viz body 53 a další. V případě, že osobní automobil má k dispozici zaměstnanec pro soukromé účely, by ocenění jeho zdanitelného příjmu (1% ze vstupní ceny vozu měsíčně) mělo nadále vycházet ze vstupní ceny bez omezení částkou 600 tis. Kč.

K bodu 10

Úprava je nezbytná pro řádné zdaňování příjmů umělců i sportovců, pokud by deklarovali, že jsou v pracovním poměru.

K bodům 11, 21, 34, 41, 44, 45, 46, 54, 59, 60, 66, 77, 82, 95, 96, 100, a 105

Jedná se o legislativně technická opatření navazující na předchozí legislativní úpravy.

K bodu 12

Úroky z prodlení a poplatek z prodlení se vzhledem ke svému úvěrovému charakteru zdaňují podle § 8 odst. 1 písm. g) zákona. Navrženou úpravou dojde k posílení právní jistoty poplatníků.

K bodům 14, 17, 24, 103 a 104

Účelem je, aby vybrané druhy příjmů, které plynou daňovým rezidentům ze zahraničí (u nichž je, pokud plynou z ČR, uplatňována srážková daň), byly zahrnuty do samostatného základu daně. Tento samostatný základ daně bude zdaňován sazbou daně odpovídající výši srážkové daně uplatňované na obdobné příjmy z ČR. Zajistí se tak stejné zdanění téhož druhu příjmů bez ohledu na to, zda plyne z ČR nebo ze zahraničí a u poplatníka - fyzické osoby - bude ponecháno na vůli zda tyto příjmy přičte k ostatním příjmům v rámci daňového přiznání nebo je zahrne do samostatného základu daně, zpravidla podle toho, co pro něj bude výhodnější.

Dividendové příjmy plynoucí tuzemským poplatníkům ze zahraničí jsou dosud součástí obecného základu daně a při využití zápočtu daně zaplacené v zahraničí jsou tyto příjmy zdaňovány vyšší sazbou než činí srážková daň (25%) z obdobných příjmů plynoucích z tuzemska.

K bodu 15

Doplnění je navrhováno vzhledem k ustanovení § 5 odst. 3 zákona tak, aby bylo zcela nepochybné, že u příjmů podle § 8 zákona nelze uplatnit ztrátu. Jde o legislativní zpřesnění.

K bodu 16

Navržená úprava obsahuje legislativní zpřesnění možnosti postupného uplatňování výdajů i k příjmům z podílů na likvidačním zůstatku a vypořádacího podílu a dále možnosti uplatnění daně z převodu nemovitostí jako výdaje, pokud byla zaplacena v jiném zdaňovacím období.

K bodům 18, 19, 20, 22 a 110

Navrhovaná úprava nezdanitelných částek ze základu daně fyzických osob na poplatníka a na dítě zvyšuje tyto nezdanitelné částky o 8,8 %.

U zaměstnanců se navrhovaná úprava projeví již ve výši měsíčních daňových záloh srážených z mezd v průběhu roku 1998, u poplatníků podávajících daňová přiznání, popř. u části zaměstnanců v důsledku ročního zúčtování, se projeví až v roce 1999.

K bodu 24 a 106

Navrhuje se prodloužení hranice daňových pásem o cca 8,8% při zaokrouhlení všech pásem tak, aby při přepočtu roční sazby na měsíční sazbu pro výpočet daňových záloh z příjmů je umožněno "umořovat" daňovou ztrátu za předpokladu, že byla vyměřena. Vzhledem k tomu, že jednotlivé podílové fondy nemohou mít právní subjektivitu (jejich vykázaný základ daně je součástí základu daně investiční společnosti, která je spravuje), nejsou tudíž poplatníkem a nelze jim vyměřit ani daňovou povinnost ani daňovou ztrátu.

V zájmu eliminování nerovných podmínek se navrhuje, aby bylo možno i těmto podílovým fondům zohlednit záporné výsledky jejich hospodaření z předchozích let. Navržený režim umožní jednotlivým podílovým fondům "umořit" ztráty z hospodaření, a to maximálně ve třech letech následujících po vykázání ztráty. Důvodem tříleté lhůty je vyloučit promlčení v případě nesprávně vykázané ztráty z hospodaření, která byla promítnuta v základu daně investiční společnosti.

K bodům 28 a 31

K zajištění jednotných podmínek zdanění dividendových příjmů (včetně vypořádacích podílů a podílů na likvidačním zůstatku) bez ohledu na to, zda je zdroj v zahraničí nebo v tuzemsku se navrhuje zdanění ve výši 25%, tj. ve stejné výši jako činí zdanění tuzemských dividend. Změna zdanění je promítnuta i v navazujících ustanoveních.

K bodu 29

Dosavadní sazba daně se navrhuje snížit o 4 body.

K bodům 32 a 33

Jedná se o rozdělení dvou skupin osob, které zařazujeme pod tzv. svobodná povolání. Na jedné straně se jedná o výkonné umělce a sportovce (daňové nerezidenty), kteří podléhají zdanění na základě určitého výkonu podaného na našem území, a na druhé straně se jedná o právníky, lékaře, architekty (daňové nerezidenty), kteří mohou působit jak nezávisle, tak i v zaměstnání. Vzhledem k tomuto odlišnému daňovému zacházení je potřeba rozlišit tyto dvě skupiny již v rámci ustanovení o zdroji příjmů, aby nevznikaly pochybnosti při stanovování daňové povinnosti.

K bodu 35 a 87

Navrhuje se zpřesnění definice stálé provozovny s cílem zvýšení právní jistoty poplatníků a doplnění, že takto definovaná stálá provozovna odpovídá definici pojmu stálá základna uváděného v mezinárodních smlouvách o zamezení dvojího zdanění.

K bodům 37 a 51

Navrženou úpravou se sjednocuje postup u poplatníků účtujících soustavě jednoduchého i podvojného účetnictví.

K bodu 38

Dosavadní znění umožňuje poplatníkům dvojí postup v případě stanovení nepeněžního příjmu u pronajímatele za situace, že nájemce uhradí změny na najaté věci, které sice mají povahu technického zhodnocení, ale nepřesahují finanční limit stanovený v § 33 zákona a tudíž mohou být jednorázovým daňově uznatelným výdajem. Podle současného znění lze nepeněžní příjem realizovat buď v roce ukončení nájmu nebo již v roce dokončení prací. Navrhuje se ve prospěch pronajímatelů, aby se tyto výdaje považovaly za nepeněžní příjem až po ukončení nájmu.

K bodu 39

Navrhuje se doplnění, které umožní správcům daně zamezit daňovým únikům při obchodování za ceny, které se výrazně odchylují od cen sjednávaných v běžných obchodních vztazích i v případech, kdy spojení obchodních partnerů je založeno jinak než kapitálově či personálně, anebo jestliže obchodní transakce mezi kapitálově či personálně spojenými osobami jsou realizovány prostřednictvím třetí osoby, jejíž zapojení do obchodního řetězce nemá jiný podstatný ekonomický účel než zkrátit daňovou povinnost. Jde např. o prodeje v tuzemsku za velmi nízké ceny ziskového poplatníka ztrátovému poplatníkovi nebo za velmi vysoké ceny ztrátového poplatníka ziskovému poplatníkovi anebo nákupy zboží a služeb za velmi vysoké ceny v porovnání s obvyklými cenami od poplatníků se sídlem nebo bydlištěm ve státech s nízkým nebo neexistujícím zdaněním zisku ("daňové ráje").

K bodu 40

V dosavadní právní úpravě je zajištěna srovnatelnost vykazovaného základu daně stálou provozovnou se základem daně tuzemského poplatníka s obdobnou činností. Navrhuje se obdobný postup i při vykázání daňové ztráty u stálé provozovny.

K bodu 42

Navrhuje se upřesnění, že nelze uplatnit zůstatkovou cenu nebo její část jako daňový výdaj, pokud se jedná o likvidaci v souvislosti s budováním nových stavebních děl.

K bodu 43

Navrhuje se, aby příspěvek na sociální zabezpečení, příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a pojistné na všeobecné zdravotní pojištění byly daňově uznatelným nákladem u poplatníků účtujících v soustavě podvojného účetnictví jen tehdy, pokud byly skutečně zaplaceny a to nejpozději do termínu pro podání daňového přiznání. Cílem této úpravy je, aby základ daně u zaměstnavatele nebyl snižován v případech, kdy jsou sice pojistné a příspěvek zaměstnavatelem zaměstnancům sraženy, ale přitom nejsou odvedeny.

K bodům 47, 49, 52 a 54

Za účelem vyloučení spekulativních prodejů cenných papírů s cílem minimalizovat základ daně se navrhuje uznávat ztráty z prodejů cenných papírů pouze v rozsahu výnosů realizovaných z jejich prodeje za zdaňovací období. Pokud z těchto prodejů vznikne ztráta, bude ji možné uznat jako ztrátu v dalších letech, ale jen oproti zisku z obchodování s cennými papíry. Uvedená úprava je v souladu s principy zdaňování uvedenými ve studii "Základní daňový zákoník". Tento režim by neplatil pro směnky, které se z důvodů snadné zneužitelnosti (nejde o veřejně obchodovatelné cenné papíry) navrhuje uznávat jen do výše příjmů.

Právo opce se navrhuje uznávat jako daňový výdaj až v případě jeho prodeje, a to jen do výše příjmů z prodeje, při respektování časové ceny opce v souladu s účetními předpisy. Současný režim uplatňování ceny opce v základu daně při jejím prodeji, který je shodný s režimem účetním, umožňuje snadné a přitom legální se vyhnutí daňové povinnosti.

K bodu 48

Navržená úprava slouží k posílení právní jistoty, že daňově uznatelným výdajem je i daň z převodu nemovitosti zaplacená druhým z manželů při prodeji nemovitosti, která byla v bezpodílovém spoluvlastnictví manželů.

K bodu 50

Navrhovaná úprava umožní zahraničně obchodním společnostem odepsat do nákladů nedobytné pohledávky, které vznikly do konce roku 1990 za zahraničními dlužníky se sídly převážně v zemích, vůči kterým bylo uplatněno embargo OSN, které jsou rozvráceny válečným konfliktem nebo jejichž ekonomická situace neumožňuje dluhy splácet, a to buď jednorázově nebo postupně.

Jde o legislativně technické upřesnění k zabránění pochybností, kterým se potvrzuje, že nelze pro účely stanovení základu daně uplatňovat pohledávky, které byly již v minulosti účetně odepsány a jsou pouze vedeny na podrozvahových účtech.

K bodům 52 (písm. zf)) a 56

Podle platného znění zákona se za daňový výdaj (náklad) nepovažují výdaje na restaurování uměleckých děl, která mají charakter samostatných movitých věcí (toto neplatí pro provozovatele galerií, muzeí a výstav). Přitom při prodeji těchto uměleckých děl se daňově uzná jako výdaj pouze jejich pořizovací cena maximálně do výše prodejní ceny. Navrhovaným ustanovením se umožňuje všem poplatníkům, aby při prodeji za cenu, ve které budou promítnuty i výdaje na jejich restaurování, bylo možno vedle ceny pořízení uplatnit i tyto výdaje. Do konce roku 1996 byly výdaje na restaurování uměleckých děl daňově plně uznatelné a proto se režim uznatelnosti vázaný na prodej navrhuje omezit počínaje rokem 1997.

K bodům 53, 62, 64, 70, 72 a 73

Navrhuje se limitovat u osobních automobilů daňově uplatnitelné výdaje (náklady) ať již ve formě odpisů nebo nájemného (při finančním leasingu). Tímto způsobem se odstraňuje neodůvodněné zvýhodnění poplatníků, kteří používají luxusní osobní automobily, a to nejen pro služební účely.

Smyslem navrhovaných ustanovení je zároveň sjednotit podmínky pro všechny formy pořízení osobních automobilů a současně do určité míry negovat výhody zákonné možnosti používat služební vozidla i pro soukromé účely. Zároveň se navrhuje prodloužení minimální doby trvání finančního leasingu osobních automobilů, a to ze 3 na 4 roky, tj. na stejnou dobu po kterou lze osobní automobily odpisovat. Navrhovaná úprava je dalším krokem ke sjednocení podmínek při zdaňování podnikatelských subjektů ve formě obvyklé i v zahraničí (např. Francie, Kanada, Slovensko).

Toto opatření by se mělo pozitivně ovlivnit i vývoj obchodní bilance, neboť dvě třetiny oficiálně dovezených osobních vozů jsou pořízeny formou finančního leasingu.

Dále se navrhuje omezit daňové úniky u podnikatelů, ke kterým dochází při finančním leasingu tím, že je předmětný majetek po ukončení finančního leasingu odkoupen do soukromého vlastnictví a následně při prodeji je využit časový test pro osvobození příjmů od daně.

K bodu 55

Demonstrativní výčet daňově neuznatelných výdajů se navrhuje doplnit i o výdaje související s příjmy vyňatými ze zdanění podle mezinárodních smluv. Nejedná se o věcnou změnu.

K bodu 57

Vymezení odpisovaného majetku se navrhuje doplnit o byty a nebytové prostory, tzv. "jednotky", které jsou samostatně prodávány do vlastnictví fyzickým i právnickým osobám včetně zápisu v katastru nemovitostí, a to podle zákona, kterým se upravují některé spoluvlastnické vztahy k budovám a některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým prostorům. Navržené doplnění umožní tyto jednotky posuzovat pro účely odpisování i provádění technického zhodnocení jako jednotlivý hmotný majetek. Jedná se o ustanovení ve prospěch poplatníka. Navrhuje se legislativně upřesnit kategorie odpisovaných zvířat v návaznosti na doplnění účetních předpisů. Toto zpřesnění je dosud řešeno pouze vysvětlivkami k zákonu. S ohledem na obsažný výčet hmotného majetku se navrhuje nové uspořádání vymezeného hmotného majetku.

K bodu 58

Obsahovou náplň "zřizovacích výdajů" vymezují účetní předpisy, včetně limitu pro jejich odpisování. Dosud zákonem o daních z příjmů byla stanovena pouze doba odpisování, a to ještě rozdílně oproti účetním odpisům (daňově 8 let, účetně maximálně 5 let). S ohledem na nepatrný význam zřizovacích výdajů, navrhuje se zrušit speciální úpravu pro účely stanovení základu daně a využít ustanovení § 24 odst. 2 písm. v), které stanoví, že jsou uznatelným výdajem v tomto případě účetní odpisy. Návazně na systematiku nově vymezeného hmotného majetku se navrhuje v souladu s doporučením Legislativní rady vlády obdobné uspořádání i vymezení nehmotného majetku.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP