K bodu 61
Jedná se o legislativní upřesnění
zákona, že hmotný a nehmotný majetek
se pro účely zákona posuzuje jako celek i
když je ve spoluvlastnictví více poplatníků.
K bodu 63
K zabránění pochybností, co se rozumí
právem k hospodaření se navrhuje doplnit
odkaz na konkrétní právní předpis
na vyhlášku o hospodaření s národním
majetkem, která jej vymezuje.
K bodům 64 a 65
Opravy a technické zhodnocení nejsou součástí
pořizovací ceny, ale měly by být zahrnuty
do vstupní ceny v případě, že
jde o nemovitost úplatně pořízenou
v době kratší než pět let před
jejím vložením do obchodního majetku
nebo před zahájením pronájmu. U majetku
pořízeného ve vlastní režii by
mělo být umožněno uplatnění
reprodukční pořizovací ceny, jestliže
byl majetek pořízen v době delší
než pět let před vložením do obchodního
majetku nebo zahájením pronájmu obdobně
jako je tomu u majetku pořízeného úplatně.
K bodu 67
Navrženou úpravou ustanovení se řeší
návaznost na předchozí legislativně-technická
opatření.
Dále se řeší skutečnost, že
účtové osnovy neřeší všechny
případy účtování dotací
na pořízení hmotného majetku, a to
u právnických osob účtujících
v soustavě podvojného účetnictví.
Proto se v zájmu sjednocení postupů při
stanovení vstupní ceny hmotného majetku,
na jehož pořízení byla použita
poskytnutá dotace, navrhuje pro daňové účely
toto ustanovení upravit.
K bodu 68
Ustanovení se upřesňuje v tom smyslu, že
za zůstatkovou cenu se považuje rozdíl mezi
vstupní cenou a celkovou výší odpisů
i tehdy, když poplatník do výdajů zahrnul
pouze poměrnou část odpisů nebo v
některých obdobích uplatňoval výdaje
procentem z příjmů. Zůstatkovou cenou
bude tedy vždy rozdíl mezi vstupní cenou a
celkovou výší vypočtených (nikoli
daňově uplatněných) odpisů.
Úprava navazuje na obecné ustanovení §
24 odst. 3.
K bodu 69, 71 a 72
V souladu s vymezením nepeněžních příjmů
u vlastníků (pronajímatelů) v případech,
kdy nájemce provede na najatém majetku technické
zhodnocení (v § 23 odst. 6) je správci daně
požadováno doplnit ve vazbě na tento příjem
režim zvýšení ceny majetku pronajímatele.
Navržené ustanovení jednoznačně
vymezuje způsob ocenění technického
zhodnocení a současně i zdaňovací
období, ve kterém je vlastník povinen zvýšit
o jeho hodnotu svůj majetek. Tímto ustanovením
je řešen nejen problém technického zhodnocení
provedeného nájemcem nad rámec nájemného,
ale i technického zhodnocení, kterým se plní
nájemné (tj. nepeněžně).
K bodu 74
Navrženou úpravou se rozšiřuje okruh poplatníků,
kteří pokračují v odpisování
započatém původním vlastníkem.
K bodu 75
Dosavadní úprava neobsahovala postup při
uplatňování odpočtu od základu
daně z titulu pořízení nového
majetku v případech, kdy poplatník takovýto
majetek zařazuje do souboru movitých věcí
se samostatným technicko-ekonomickým určením.
K zachování jednotných podmínek se
navrhuje, aby bylo možno odpočet uplatnit na vymezený
majetek bez ohledu na to, zda je evidován jako samostatný
předmět nebo jako součást souboru.
K bodu 76
Navrhovaným doplněním se sjednocují
podmínky pro uplatnění odpočtu na
reinvestování pro nájemce u majetku najatého
formou finančního leasingu v rozsahu platném
v současné době pro ostatní poplatníky.
K bodu 78
Navržená úprava umožňuje uplatnění
odčitatelné položky pouze jedním z manželů,
pokud jde o hmotný majetek pořízený
v rámci bezpodílového spoluvlastnictví.
K bodu 79 a 115
Účelem navrhovaných úprav uvedených
ustanovení je sjednotit podmínky u všech poplatníků
(fyzických i právnických osob) pro poskytnutí
snížení daně na žádost,
pokud zaměstnávají stanovený počet
pracovníků se změněnou pracovní
schopností.
Vzhledem k odlišnému způsobu zdanění
příjmů poplatníků - společníků
veřejných obchodních společností
a komplementářů komanditních společností
- se navrhuje v § 39 zdůraznit, že pro účely
snížení daně z titulu zaměstnávání
zdravotně postižených osob, lze poskytnout
toto snížení i společníkům
veřejné obchodní společnosti a komplementářům
komanditní společnosti, jestliže tyto společnosti
takové osoby zaměstnávají.
K bodu 80
Navržené znění legislativně upřesňuje
způsob uplatnění slevy na dani ve výši
jedné poloviny z daně sražené podílníkům
pro jednotlivé podílové fondy.
K bodu 81
Upřesňuje se výčet příjmů
plynoucích z držby cenných papírů.
Některé z dosud uvedených cenných
papírů již pozbyly platnosti (např.
investiční kupóny). Ze zdanění
sazbou 25% vyjímá úrokové příjmy
fyzických osob z vkladových listů - viz.
bod 83.
K bodu 82
Zdanění uvedených příjmů
u právnických osob působilo značné
problémy, a to s ohledem na související zásadu,
že na příjmy zdaňované srážkou
nelze uplatnit výdaje na ně vynaložené.
Tato zásada se velmi negativně projevuje např.
u chovatelů koní, kteří mají
výhru zdaněnu srážkou ve výši
20% bez možnosti uplatnit náklady související
s chovem koně, včetně bezprostředních
nákladů souvisejících s konkrétním
závodem (startovné, doprava, krmení, atd.).
Obdobně je poukazováno na příjmy z
veřejných soutěží. Ostatní
příjmy uvedené v tomto ustanovení
se u právnických osob téměř
nevyskytují (výhry v loteriích, sázkách,
z reklamních soutěží). Navrhuje se nadále
uplatňovat srážku u těchto příjmů
pouze jsou-li příjemci fyzické osoby.
K bodu 83
Cílem snížení výše sazby
srážkové daně z úrokových
příjmů fyzických osob z vkladových
listů na jméno a vkladů jim naroveň
postaveným je zvýšení spořivosti
občanů. Snížená sazba se sice
vztahuje i na vkladové listy a vklady jim naroveň
postavené zahrnuté v obchodním majetku poplatníka,
ten však zahrne dosažené úrokové
příjmy do příjmů podle §
7 zákona a v souladu s ust. § 36 odst. 6 novely započte
sraženou daň na celkovou daňovou povinnost.
K bodům 84 a 85
S ohledem na navržené zdaňování
dividendových příjmů plynoucích
ze zahraničí se navrhuje, aby i tyto příjmy,
pokud jsou dále vypláceny společníkům,
byly posuzovány stejně jako příjmy
z tuzemska.
K bodům 88 až 91
Jedná se o legislativně technické úpravy
spojené se změnou kurzu "střed"
na "směnný kurz" České národní
banky.
K bodu 93
Jde o doplnění z důvodů odstranění
legislativních pochybností v návaznosti na
zahrnování úrokových příjmů
u právnických osob do obecného základu
daně.
K bodu 94
Tato úprava navazuje na zvýšení hranice
z 6 000 Kč na 10 000 Kč, do které poplatník
nepodává přiznání k dani z
příjmů fyzických osob. Jedná
se o legislativní úpravu.
K bodu 101
Navržená úprava vymezuje povinnost plátce
daně oznámit odvod zajištěné
daně správci daně.
K bodu 102
Ustanovení navazuje na úpravu zahrnutí vybraných
příjmů plynoucích našim rezidentům
ze zahraničí a zároveň se rozšiřuje
tak, aby správce daně měl podklad pro vyměření
ztráty a kromě toho měl podklad i poplatník
pro její případné uplatnění
v dalších letech.
K bodu 107 a 108
Navržená úprava je odůvodněna
nutností odstranit dosavadní nesrovnalosti ve vybírání
daně nebo zálohy na daň tuzemskými
plátci u poplatníků, kteří
mají příjmy ze závislé činnosti
vykonávané v zahraničí podléhající
tamtéž zdanění.
K bodu 109
V souvislosti úpravou ustanovení § 38g odst.
2 uvedenou v zákonu č. 316/1996 Sb., tj. zvýšení
hranice příjmů, do které nemusí
poplatník s příjmy ze závislé
činnosti a funkčních požitků
podávat přiznání k dani, je zapotřebí
realizovat stejnou změnu v náležitostech prohlášení
poplatníka obsažených v § 38k odst. 5
písm. a) zákona.
K bodům 112 až 114
Navrhovaná procesní ustanovení o předkládání
daňových přiznání investičními
společnostmi vytvářejícími
podílové fondy, vymezení daňové
ztráty u těchto investičních společností
a stanovení celkové daně, navazují
na navrhovaný způsob "umořování"
záporného hospodářského výsledku
u jednotlivých podílových fondů.
Zákon o daních z příjmů již
časově neomezuje podávání dodatečného
daňového přiznání na nižší
daňovou povinnost ku, se navrhuje odpisovat v odpisové
skupině 1 "jen" programové vybavení
a tím jednoznačně stanovit, že se jedná
o standardní programy, systémové programy,
uživatelské programy a programy na zakázku
včetně dat dodávaných současně
s těmito programy (např.Infomapa). Dodávaná
data, která nejsou součástí programu,
(např.: literární díla, statistické
údaje) na různých nosičích
by se odpisovala jako knihy, tj. ve druhé odpisové
skupině.
K bodu 117
Zákonem č. 316/1996 Sb., byla položka (3-27)
doplněna o přístroje, které byly přeřazeny
do druhé odpisové skupiny. V jejich vymezení
bylo omylem vypuštěno slovo "plynů",
které se navrhuje doplnit.
Příloha | ||||||
návrh 1998 | návrh 1998 | návrh 1998 | ||||
roční hrubá mzda | ||||||
základ daně | ||||||
daň | ||||||
daň+pojistné | ||||||
zatížení daňové | ||||||
zatížení celkové | ||||||
roční hrubá mzda | ||||||
základ daně | ||||||
daň | ||||||
daň+pojistné | ||||||
zatížení daňové | ||||||
zatížení celkové | ||||||
roční hrubá mzda | ||||||
základ daně | ||||||
daň | ||||||
daň+pojistné | ||||||
zatížení daňové | ||||||
zatížení celkové | ||||||
roční hrubá mzda | ||||||
základ daně | ||||||
daň | ||||||
daň+pojistné | ||||||
zatížení daňové | ||||||
zatížení celkové | ||||||
roční hrubá mzda | ||||||
základ daně | ||||||
daň | ||||||
daň+pojistné | ||||||
zatížení daňové | ||||||
zatížení celkové | ||||||
roční hrubá mzda | ||||||
základ daně | ||||||
daň | ||||||
daň+pojistné | ||||||
zatížení daňové | ||||||
zatížení celkové | ||||||
roční hrubá mzda | ||||||
základ daně | ||||||
daň | ||||||
daň+pojistné | ||||||
zatížení daňové | ||||||
zatížení celkové | ||||||
roční hrubá mzda | ||||||
základ daně | ||||||
daň | ||||||
daň+pojistné | ||||||
zatížení daňové | ||||||
zatížení celkové | ||||||
roční hrubá mzda | ||||||
základ daně | ||||||
daň | ||||||
daň+pojistné | ||||||
zatížení daňové | ||||||
zatížení celkové | ||||||
roční hrubá mzda | ||||||
základ daně | ||||||
daň | ||||||
daň+pojistné | ||||||
zatížení daňové | ||||||
zatížení celkové | ||||||