K bodu 61

Jedná se o legislativní upřesnění zákona, že hmotný a nehmotný majetek se pro účely zákona posuzuje jako celek i když je ve spoluvlastnictví více poplatníků.

K bodu 63

K zabránění pochybností, co se rozumí právem k hospodaření se navrhuje doplnit odkaz na konkrétní právní předpis na vyhlášku o hospodaření s národním majetkem, která jej vymezuje.

K bodům 64 a 65

Opravy a technické zhodnocení nejsou součástí pořizovací ceny, ale měly by být zahrnuty do vstupní ceny v případě, že jde o nemovitost úplatně pořízenou v době kratší než pět let před jejím vložením do obchodního majetku nebo před zahájením pronájmu. U majetku pořízeného ve vlastní režii by mělo být umožněno uplatnění reprodukční pořizovací ceny, jestliže byl majetek pořízen v době delší než pět let před vložením do obchodního majetku nebo zahájením pronájmu obdobně jako je tomu u majetku pořízeného úplatně.

K bodu 67

Navrženou úpravou ustanovení se řeší návaznost na předchozí legislativně-technická opatření.

Dále se řeší skutečnost, že účtové osnovy neřeší všechny případy účtování dotací na pořízení hmotného majetku, a to u právnických osob účtujících v soustavě podvojného účetnictví. Proto se v zájmu sjednocení postupů při stanovení vstupní ceny hmotného majetku, na jehož pořízení byla použita poskytnutá dotace, navrhuje pro daňové účely toto ustanovení upravit.

K bodu 68

Ustanovení se upřesňuje v tom smyslu, že za zůstatkovou cenu se považuje rozdíl mezi vstupní cenou a celkovou výší odpisů i tehdy, když poplatník do výdajů zahrnul pouze poměrnou část odpisů nebo v některých obdobích uplatňoval výdaje procentem z příjmů. Zůstatkovou cenou bude tedy vždy rozdíl mezi vstupní cenou a celkovou výší vypočtených (nikoli daňově uplatněných) odpisů. Úprava navazuje na obecné ustanovení § 24 odst. 3.

K bodu 69, 71 a 72

V souladu s vymezením nepeněžních příjmů u vlastníků (pronajímatelů) v případech, kdy nájemce provede na najatém majetku technické zhodnocení (v § 23 odst. 6) je správci daně požadováno doplnit ve vazbě na tento příjem režim zvýšení ceny majetku pronajímatele. Navržené ustanovení jednoznačně vymezuje způsob ocenění technického zhodnocení a současně i zdaňovací období, ve kterém je vlastník povinen zvýšit o jeho hodnotu svůj majetek. Tímto ustanovením je řešen nejen problém technického zhodnocení provedeného nájemcem nad rámec nájemného, ale i technického zhodnocení, kterým se plní nájemné (tj. nepeněžně).

K bodu 74

Navrženou úpravou se rozšiřuje okruh poplatníků, kteří pokračují v odpisování započatém původním vlastníkem.

K bodu 75

Dosavadní úprava neobsahovala postup při uplatňování odpočtu od základu daně z titulu pořízení nového majetku v případech, kdy poplatník takovýto majetek zařazuje do souboru movitých věcí se samostatným technicko-ekonomickým určením.

K zachování jednotných podmínek se navrhuje, aby bylo možno odpočet uplatnit na vymezený majetek bez ohledu na to, zda je evidován jako samostatný předmět nebo jako součást souboru.

K bodu 76

Navrhovaným doplněním se sjednocují podmínky pro uplatnění odpočtu na reinvestování pro nájemce u majetku najatého formou finančního leasingu v rozsahu platném v současné době pro ostatní poplatníky.

K bodu 78

Navržená úprava umožňuje uplatnění odčitatelné položky pouze jedním z manželů, pokud jde o hmotný majetek pořízený v rámci bezpodílového spoluvlastnictví.

K bodu 79 a 115

Účelem navrhovaných úprav uvedených ustanovení je sjednotit podmínky u všech poplatníků (fyzických i právnických osob) pro poskytnutí snížení daně na žádost, pokud zaměstnávají stanovený počet pracovníků se změněnou pracovní schopností.

Vzhledem k odlišnému způsobu zdanění příjmů poplatníků - společníků veřejných obchodních společností a komplementářů komanditních společností - se navrhuje v § 39 zdůraznit, že pro účely snížení daně z titulu zaměstnávání zdravotně postižených osob, lze poskytnout toto snížení i společníkům veřejné obchodní společnosti a komplementářům komanditní společnosti, jestliže tyto společnosti takové osoby zaměstnávají.

K bodu 80

Navržené znění legislativně upřesňuje způsob uplatnění slevy na dani ve výši jedné poloviny z daně sražené podílníkům pro jednotlivé podílové fondy.

K bodu 81

Upřesňuje se výčet příjmů plynoucích z držby cenných papírů. Některé z dosud uvedených cenných papírů již pozbyly platnosti (např. investiční kupóny). Ze zdanění sazbou 25% vyjímá úrokové příjmy fyzických osob z vkladových listů - viz. bod 83.

K bodu 82

Zdanění uvedených příjmů u právnických osob působilo značné problémy, a to s ohledem na související zásadu, že na příjmy zdaňované srážkou nelze uplatnit výdaje na ně vynaložené. Tato zásada se velmi negativně projevuje např. u chovatelů koní, kteří mají výhru zdaněnu srážkou ve výši 20% bez možnosti uplatnit náklady související s chovem koně, včetně bezprostředních nákladů souvisejících s konkrétním závodem (startovné, doprava, krmení, atd.). Obdobně je poukazováno na příjmy z veřejných soutěží. Ostatní příjmy uvedené v tomto ustanovení se u právnických osob téměř nevyskytují (výhry v loteriích, sázkách, z reklamních soutěží). Navrhuje se nadále uplatňovat srážku u těchto příjmů pouze jsou-li příjemci fyzické osoby.

K bodu 83

Cílem snížení výše sazby srážkové daně z úrokových příjmů fyzických osob z vkladových listů na jméno a vkladů jim naroveň postaveným je zvýšení spořivosti občanů. Snížená sazba se sice vztahuje i na vkladové listy a vklady jim naroveň postavené zahrnuté v obchodním majetku poplatníka, ten však zahrne dosažené úrokové příjmy do příjmů podle § 7 zákona a v souladu s ust. § 36 odst. 6 novely započte sraženou daň na celkovou daňovou povinnost.

K bodům 84 a 85

S ohledem na navržené zdaňování dividendových příjmů plynoucích ze zahraničí se navrhuje, aby i tyto příjmy, pokud jsou dále vypláceny společníkům, byly posuzovány stejně jako příjmy z tuzemska.

K bodům 88 až 91

Jedná se o legislativně technické úpravy spojené se změnou kurzu "střed" na "směnný kurz" České národní banky.

K bodu 93

Jde o doplnění z důvodů odstranění legislativních pochybností v návaznosti na zahrnování úrokových příjmů u právnických osob do obecného základu daně.

K bodu 94

Tato úprava navazuje na zvýšení hranice z 6 000 Kč na 10 000 Kč, do které poplatník nepodává přiznání k dani z příjmů fyzických osob. Jedná se o legislativní úpravu.

K bodu 101

Navržená úprava vymezuje povinnost plátce daně oznámit odvod zajištěné daně správci daně.

K bodu 102

Ustanovení navazuje na úpravu zahrnutí vybraných příjmů plynoucích našim rezidentům ze zahraničí a zároveň se rozšiřuje tak, aby správce daně měl podklad pro vyměření ztráty a kromě toho měl podklad i poplatník pro její případné uplatnění v dalších letech.

K bodu 107 a 108

Navržená úprava je odůvodněna nutností odstranit dosavadní nesrovnalosti ve vybírání daně nebo zálohy na daň tuzemskými plátci u poplatníků, kteří mají příjmy ze závislé činnosti vykonávané v zahraničí podléhající tamtéž zdanění.

K bodu 109

V souvislosti úpravou ustanovení § 38g odst. 2 uvedenou v zákonu č. 316/1996 Sb., tj. zvýšení hranice příjmů, do které nemusí poplatník s příjmy ze závislé činnosti a funkčních požitků podávat přiznání k dani, je zapotřebí realizovat stejnou změnu v náležitostech prohlášení poplatníka obsažených v § 38k odst. 5 písm. a) zákona.

K bodům 112 až 114

Navrhovaná procesní ustanovení o předkládání daňových přiznání investičními společnostmi vytvářejícími podílové fondy, vymezení daňové ztráty u těchto investičních společností a stanovení celkové daně, navazují na navrhovaný způsob "umořování" záporného hospodářského výsledku u jednotlivých podílových fondů.

Zákon o daních z příjmů již časově neomezuje podávání dodatečného daňového přiznání na nižší daňovou povinnost ku, se navrhuje odpisovat v odpisové skupině 1 "jen" programové vybavení a tím jednoznačně stanovit, že se jedná o standardní programy, systémové programy, uživatelské programy a programy na zakázku včetně dat dodávaných současně s těmito programy (např.Infomapa). Dodávaná data, která nejsou součástí programu, (např.: literární díla, statistické údaje) na různých nosičích by se odpisovala jako knihy, tj. ve druhé odpisové skupině.

K bodu 117

Zákonem č. 316/1996 Sb., byla položka (3-27) doplněna o přístroje, které byly přeřazeny do druhé odpisové skupiny. V jejich vymezení bylo omylem vypuštěno slovo "plynů", které se navrhuje doplnit.

V Praze dne 16. dubna 1997

Předseda vlády:

Místopředseda vlády a ministr financí:
Příloha
SROVNÁNÍ
dosavadního a navrhovaného daňového zatížení stejných reálných mezd
(předpokládaný index inflace 1,088)
(při zvýšení základní nezdanitelné částky z 28 800 Kč na 31 320 Kč a nezdanitelné částky na děti z 14 400 Kč na 15 720 Kč )
bezdětní
s jedním dítětem
se dvěma dětmi
1997
návrh 1998
1997
návrh 1998
1997
návrh 1998
roční hrubá mzda
50000
54400
50000
54400
50000
54400
základ daně
14900
16200
500
500
0
0
daň
2235
2430
75
75
0
0
daň+pojistné
8485
9230
6325
6875
6250
6800
zatížení daňové
4,5%
4,5%
0,2%
0,1%
0,0%
0,0%
zatížení celkové
17,0%
17,0%
12,7%
12,6%
12,5%
12,5%
roční hrubá mzda
75000
81600
75000
81600
75000
81600
základ daně
36800
40000
22400
24300
8000
8600
daň
5520
6000
3360
3645
1200
1290
daň+pojistné
14895
16200
12735
13845
10575
11490
zatížení daňové
7,4%
7,4%
4,5%
4,5%
1,6%
1,6%
zatížení celkové
19,9%
19,9%
17,0%
17,0%
14,1%
14,1%
roční hrubá mzda
100000
108800
100000
108800
100000
108800
základ daně
58700
63800
44300
48100
29900
32400
daň
8805
9570
6645
7215
4485
4860
daň+pojistné
21305
23170
19145
20815
16985
18460
zatížení daňové
8,8%
8,8%
6,6%
6,6%
4,5%
4,5%
zatížení celkové
21,3%
21,3%
19,1%
19,1%
17,0%
17,0%
roční hrubá mzda
130000
141440
130000
141440
130000
141440
základ daně
84900
92400
70500
76700
56100
61000
daň
12780
13908
10575
11505
8415
9150
daň+pojistné
29030
31588
26825
29185
24665
26830
zatížení daňové
9,8%
9,8%
8,1%
8,1%
6,5%
6,5%
zatížení celkové
22,3%
22,3%
20,6%
20,6%
19,0%
19,0%
roční hrubá mzda
180000
195840
180000
195840
180000
195840
základ daně
128700
140000
114300
124300
99900
108600
daň
21540
23428
18660
20288
15780
17148
daň+pojistné
44040
47908
41160
44768
38280
41628
zatížení daňové
12,0%
12,0%
10,4%
10,4%
8,8%
8,8%
zatížení celkové
24,5%
24,5%
22,9%
22,9%
21,3%
21,3%
roční hrubá mzda
320000
348160
320000
348160
320000
348160
základ daně
251200
273300
236800
257600
222400
241800
daň
50200
54603
46600
50678
43000
46728
daň+pojistné
90200
98123
86600
94198
83000
90248
zatížení daňové
15,7%
15,7%
14,6%
14,6%
13,4%
13,4%
zatížení celkové
28,2%
28,2%
27,1%
27,1%
25,9%
25,9%
roční hrubá mzda
640000
696320
640000
696320
640000
696320
základ daně
531200
577900
516800
562200
502400
546500
daň
139744
152012
135136
146988
130528
141964
daň+pojistné
219744
239052
215136
234028
210528
229004
zatížení daňové
21,8%
21,8%
21,1%
21,1%
20,4%
20,4%
zatížení celkové
34,3%
34,3%
33,6%
33,6%
32,9%
32,9%
roční hrubá mzda
800000
870400
800000
870400
800000
870400
základ daně
671200
730200
656800
714500
642400
698800
daň
184544
200748
179936
195724
175328
190700
daň+pojistné
284544
309548
279936
304524
275328
299500
zatížení daňové
23,1%
23,1%
22,5%
22,5%
21,9%
21,9%
zatížení celkové
35,6%
35,6%
35,0%
35,0%
34,4%
34,4%
roční hrubá mzda
1000000
1088000
1000000
1088000
1000000
1088000
základ daně
846200
920600
831800
904900
817400
889200
daň
247760
269516
242000
263236
236240
256956
daň+pojistné
372760
405516
367000
399236
361240
392956
zatížení daňové
24,8%
24,8%
24,2%
24,2%
23,6%
23,6%
zatížení celkové
37,3%
37,3%
36,7%
36,7%
36,1%
36,1%
roční hrubá mzda
2000000
2176000
2000000
2176000
2000000
2176000
základ daně
1721200
1872600
1706800
1856900
1692400
1841200
daň
597760
650316
592000
644036
586240
637756
daň+pojistné
847760
922316
842000
916036
836240
909756
zatížení daňové
29,9%
29,9%
29,6%
29,6%
29,3%
29,3%
zatížení celkové
42,4%
42,4%
42,1%
42,1%
41,8%
41,8%



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP