§ 9g

(1) Pro schválení návrhu v území, ve kterém nebylo dokončeno scelování, se nevyžaduje souhlas vlastníků půdy dotčené pozemkovou úpravou.

(2) Proti rozhodnutí o schválení návrhu v území, ve kterém nebylo dokončeno scelování, mohou účastníci podat opravný prostředek k soudu 4h).

__________________

4h) § 250l a násl. občanského soudního řádu.

(3) V případě, že osoba odmítne převzít peněžitou náhradu, okresní pozemkový úřad zabezpečí složení příslušné peněžité částky do úschovy soudu

4a).

(4) Součástí rozhodnutí o schválení návrhu je též ustanovení o poskytnutí peněžité náhrady podle § 9d odst.3.

(5) Jestliže v pozemkových úpravách vznikne v celkové bilanci za obvod pozemkových úprav přebytek zemědělské půdy, jde o půdu ve vlastnictví státu.

§ 9h

Pokud není stanoveno jinak, postupuje se v řízení o pozemkových úpravách v území s nedokončeným scelováním podle ostatních ustanovení tohoto zákona.".

31. V § 10 odst.1 se v prvé větě mezi slova "náklady na" a slovo "vypracování" doplňuje slovo "přípravu a", za slova "vyhotovení geometrických plánů" se doplňují slova "popřípadě nového souboru geodetických informací, peněžité náhrady poskytované okresním pozemkovým úřadem podle tohoto zákona (§ 6 odst.10, § 8 odst.18 a § 9d odst.3)" a za slovo "pozemků" se doplňují slova "výstavbou nebo obnovou polních cest".

32. V § 10 se za odstavec 2 připojuje odstavec 3, který včetně poznámky č.5a) zní:

"(3) Na nákladech spojených s údržbou společných zařízení ve vlastnictví obce se podílejí účastníci v rozsahu stanoveném obcí 5a).

____________________

5a) § 14 odst.1 písm.i) zákona č.367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů".

33. § 12 písm. f) zní:

"f) poskytuje údaje o bonitovaných půdně ekologických jednotkách pro stanovení ceny pozemků na zemědělské půdě, pokud tyto údaje nejsou již součástí katastru nemovitostí,".

Dosavadní poznámka č.9 se vypouští.

34. V § 12 se připojují nová písm. i) a j), které včetně poznámky č.11) znějí:

"i) zajišťuje změny map bonitovaných půdně ekologických jednotek (§ 8 odst.8) pro účely jednotného vedení a aktualizaci údajů o bonitovaných půdně ekologických jednotkách v číselném a mapovém vyjádření,

j) je příslušný k úhradě nezbytných nákladů spojených s oceněním věcí, identifikací parcel a vyměřením pozemků 11).

____________________

11) § 21a zákona č.229/1991 Sb.".

35. § 13 písm.c) zní:

"c) uděluje osvědčení o odborné způsobilosti k projektování pozemkových úprav podle § 8a odst.2,".

36. V § 13 se na konci písmena d) vypouští čárka a připojují se slova "a zabezpečuje jednotné vedení a aktualizaci údajů o bonitovaných půdně ekologických jednotkách,".

37. V § 13 písm.f) se slova "odst.4" nahrazují slovy "odst.6" a na konci textu se slova "ve znění zákona č.93/1992 Sb." nahrazují slovy "ve znění pozdějších předpisů".

38. Za § 14 se vkládá nový § 14a, který zní:

"§ 14a

Používá-li se v tomto zákoně pojem výměra či plocha pozemku, rozumí se tím vyjádření plošného obsahu průmětu pozemku do zobrazovací roviny v plošných metrických jednotkách.".

Čl.II

Zákon č.455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění zákona č.231/1992 Sb., zákona č.591/1992 Sb., zákona č.273/1993 Sb., zákona č.303/1993 Sb., zákona č.38/1994 Sb., zákona č.42/1994 Sb., zákona č.136/1994 Sb., zákona č.200/1994 Sb., zákona č.273/1995 Sb., zákona č.286/1995 Sb., zákona č.94/1996 Sb., zákona č.95/1996 Sb. a zákona č.147/1996 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. V § 3 odst.3 písm.v) se na konci textu mění tečka na čárku a za písmeno v) se připojuje písmeno x), které včetně poznámky č.23e) zní:

"x/ projektování pozemkových úprav 23e).

__________________

23e) § 8a zákona č.284/1991 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech, ve znění pozdějších předpisů.".

Čl.III

Předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů České republiky vyhlásil úplné znění zákona České národní rady č.284/1991 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech, jak vyplývá z pozdějších zákonů.

Čl.IV

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

I. Obecná část

Na základě zmocnění uvedeného v § 19 odst. 3 zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění zákona č.42/1992 Sb., zákona č.93/1992 Sb., zákona č.39/1993 Sb., zákona č.183/1993 Sb., nálezu Ústavního soudu č.131/1994 Sb., nálezu Ústavního soudu č.166/1995 Sb., nálezu Ústavního soudu č.29/1996 Sb. a zákona č.30/1996 Sb. (dále jen "zákon o půdě"), byl přijat zákon č.284/1991 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech, jímž byly pozemkové úřady zřízeny, stanovena jejich náplň činnosti a upraveno řízení a organizování pozemkových úprav.

Tento zákon byl novelizován zákonem č. 38/1993 Sb. (úplné znění zákona bylo vyhlášeno pod č. 221/1993 Sb.). Novelou se stanovily potřebné podmínky pro urychlené vytváření ucelených hospodářských jednotek jak pro okamžité zájemce o provozování soukromého hospodaření na půdě, tak i pro vlastníky, kteří půdu pronajali transformovaným zemědělským družstvům nebo nově vzniklým zemědělským podnikům. Pro tyto účely bylo převážně využito institutu zatímního bezúplatného užívání (v menším počtu časově omezeného nájmu) a vlastníkům založeno přechodné užívací právo k pozemkům jiných vlastníků do doby provedení pozemkových úprav.

Při provádění pozemkových úprav se výrazně projevují důsledky nepřehlednosti vlastnických vztahů vzniklých jako následek porušení kontinuity zápisů vlastnických vztahů v pozemkových knihách a nezávaznosti zápisů o vlastnických vztazích v pozdější evidenci nemovitostí. Nejasnosti v majetkoprávních vztazích byly znásobeny neprováděním majetkoprávního vypořádání s vlastníky ve spojitosti zejména s investiční výstavbou. Tyto negativní jevy katastr nemovitostí podle zákona č. 344/1992 Sb. neodstranil, protože převzal veškeré údaje z předchozí evidence nemovitostí včetně chybných údajů a nepřesností. V důsledku toho je v řadě případů obtížné zjistit skutečného vlastníka pozemku a jeho pobyt. Přitom jde o základní údaje, jejichž přesné zjištění je podmínkou řádného provedení pozemkových úprav.

Řízení o pozemkových úpravách je negativně ovlivněno i skutečností, že většina zemědělské půdy je ve vlastnictví osob, které samy nehospodaří a mnohdy v místě pozemků nebydlí. Přitom zákon o pozemkových úpravách předpokládá jak projednávání věcného řešení, tak jeho odsouhlasení s vlastníky. Nenaplnění těchto podmínek brání pokračování v řízení o pozemkových úpravách.

Zákon doposud upravuje některé procesní otázky specificky, ale v převážné části odkazuje na obecné předpisy o správním řízení. V důsledku aplikace obecných ustanovení správního řízení na odchylné poměry řízení v pozemkových úpravách, vyznačující se zejména nadměrným množstvím účastníků a z nich pak značným počtem účastníků neznámých a těch, jejichž pobyt není znám, dochází ke značným časovým prodlevám v řízení a k podstatnému zvýšení vynakládaných peněžních prostředků. Tento stav především při komplexních pozemkových úpravách, kdy se řeší celé katastrální území mnohdy i s více než tisícem účastníků, je příčinou vzniku neřešitelných situací kdy nelze v řízení dále pokračovat. Má-li být naplněn smysl pozemkových úprav a nezbytné uspořádání majetkoprávních vztahů promítnuto do katastru nemovitostí, je potřebné přijmout odpovídající úpravu v otázkách procesu řízení tak, jak je obsaženo v návrhu novely.

Doplněním podmínek pro udělování osvědčení k výkonu projektování pozemkových úprav přímo do zákona (§ 8 odst. 2) se reaguje na obecnou snahu zjednodušit, zhospodárnit a liberalizovat udělování oprávnění k výkonu určitých odborných činností.

Zákon o půdě se nevypořádal s dlouhodobě neřešeným chaotickým právním stavem v cca 450 katastrálních územích, vzniklým v různých stadiích přerušeného a nedokončeného scelovacího řízení podle scelovacího zákona č. 47/1948 Sb. a předcházejícího vládního nařízení č. 171/1940 Sb., o scelování hospodářských pozemků a o jiných úpravách pozemkové držby, a rovněž s důsledky nedokončeného přídělového řízení z pozemkových reforem. Přesto je na pozemkových úřadech požadováno fyzickými a právnickými osobami, zejména obcemi, aby tento nejasný stav vyřešily v pozemkových úpravách, když se tak nestalo ani v souvislosti se založením katastru nemovitostí. Pozemkové úřady uznávají opodstatněnost takovýchto požadavků, ale doposud nemají k dispozici právní prostředky, jejichž pomocí by mohly problémy z nedokončeného scelování, popřípadě nedokončeného přídělového řízení, vyřešit. K využití jejich oprávnění rozhodovat o výměně a přechodu vlastnických práv k pozemkům v pozemkových úpravách podle zákona o půdě jim brání současně platný postup stanovený zákonem o pozemkových úpravách. A protože tento stav je výsledkem bývalé agrární politiky státu, řešení dlouhodobě nashromážděných problémů se neobejde zase bez aktivního zásahu státu do majetkových vztahů v katastrech. Věcnou podstatou spadá problém do zákona o pozemkových úpravách, který svým způsobem navazuje na bývalý již zrušený scelovací zákon. Proto se i příslušné ústřední orgány státní správy (hospodářství, vnitra, spravedlnosti, financí, zeměměřictví a katastru), Nejvyšší zastupitelství a Nejvyšší soud shodly, že možné racionální řešení je takové řešení, které by vycházelo z novelizace a doplnění zákona o pozemkových úpravách, jež by realizovaly pozemkové úřady.

Obdobná úprava se v rámci zemí Evropské unie nevyskytuje, protože jde o řešení specifických problémů vyplývajících z historického vývoje na území České republiky. V jednotlivých zemích Evropské unie není zatím problematika pozemkových úprav srovnatelná s našimi podmínkami, neboť vychází z odlišných právních tradic a poměrů těchto zemí, kde na rozdíl od naší republiky jsou vlastnické vztahy stabilní a jejich kontinuita nebyla přerušována. S ohledem na vývoj vlastnických a užívacích vztahů v uplynulých 45 letech v naší republice není možno okamžitě provést úpravu pozemkového práva v úplném pojetí jako v zemích Evropské unie. Teprve až po ukončení ještě probíhajícího procesu restituce a transformace bude možno přikročit k nové komplexní hmotně právní i procesní úpravě pozemkového vlastnictví a pozemkových úprav.

Realizace ustanovení vyplývajících z navrhované novely vyvolá nároky na finanční prostředky ze státního rozpočtu, a to ve spojitosti zejména s řešením nedokončeného scelování (viz blíže bod 28). Řešení předpokládá peněžní vyrovnání náhrad státem jen v případě alternativy I § 9d. Skutečnou výši může stanovit až pozemkový úřad z podkladů pro řešení pozemkových úprav v konkrétním území. Výši prostředků pro řešení těchto případů lze celkově odhadovat jen na základě šetření počtu katastrálních území, které jsou nedokončeným scelováním dotčeny. Jde celkem o zhruba 450 takových území. Orientačně se výše potřebné částky odhaduje na 300 mil. Kč, přičemž se však nebude jednat o jednorázově vynakládanou částku. Čerpání finančních prostředků bude postupné podle počtu dotčených katastrálních území s nedokončeným scelováním, ve kterých v jednotlivých následujících letech budou realizovány pozemkové úpravy.

II. Zvláštní část

K Čl.I:

K § 3

Navržená úprava nového ustanovení odst.3 zabrání, aby z pozemkových úprav byly vyloučeny pozemky, k nimž bylo zřízeno právo náhradního užívání a v současnosti jsou zastavěné. Podle dosavadní úpravy nebylo možno zastavěné pozemky v náhradním užívání zahrnout do pozemkových úprav a tím realizovat ustanovení odst. 2 § 22 zákona o půdě, podle kterého náhradní užívání zaniká provedením pozemkových úprav.

Novelizovanou úpravou odst.5 se umožňuje rozšířit obvod pozemkových úprav i mimo katastrální území dotčené pozemkovými úpravami, pokud tím bude dosaženo vytvoření účelnějšího a funkčního uspořádání pozemků v obvodu pozemkových úprav. Umožnit takový postup si vyžaduje řešení důsledků liniových staveb jako jsou komunikace, železnice, vodní toky, pozemkové parcely s trvalými porosty (sady, chmelnice, atd.), které byly zřizovány bez zřetele na vlastnické hranice pozemku a hranice kat. území.

K § 4

Postup pozemkových úřadů v řízení o pozemkových úpravách uvedený v § 8 a v § 9 tohoto zákona nelze dodržet v území kde nebylo dokončeno přídělové řízení, neboť přidělené pozemky není možno identifikovat podle čísla parcel, polohy a výměry. Proto je možno užít zmíněná zákonná ustanovení jen přiměřeně podle daných okolností. Pokud by v důsledku upřesnění nebo rekonstrukce přídělu vznikl v celkové bilanci přebytek zemědělské půdy, je třeba upravit vlastnický vztah k této půdě obdobným způsobem jako je tomu v případech upravených v § 9g odst. 5.

K § 5

Postavení obce jako samostatného právního subjektu podle zákona č.367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, vyžaduje, aby obec byla vždy účastníkem řízení o pozemkových úpravách, a to i tehdy, když nevlastní pozemky. Tato potřeba vyplývá i ze skutečnosti, že podle zákona společná zařízení vybudovaná v rámci pozemkových úprav přecházejí do vlastnictví obce, pokud nedojde k jiné dohodě.

V řízení o pozemkových úpravách je značné množství účastníků a nemalý počet těch, kteří nejsou známi nebo jejichž pobyt není znám. Tato okolnost souvisí s tím, že v předchozím období nebyl kladen důraz na přesnou evidenci vlastnictví k pozemkům a ani nebylo postupováno způsobem určeným občanským zákoníkem v případě opuštění majetku. V současné době se většinou nedá došetřit a rozlišit, kdy jde o vlastníka neznámého nebo o vlastníka, jehož pobyt není znám. Podle správního řádu musí správní orgán ustavit těmto osobám opatrovníka. V zájmu ochrany práv zmíněných osob opatrovník nesmí souhlasit s nedodržením pravidel posuzování přiměřenosti kvality a výměry vyměňovaných pozemků ve smyslu vyhlášky č.427/1991 Sb.

Dosavadní praxe vyžaduje, aby byl upraven postup řízení o pozemkových úpravách v případech, kdy v průběhu pozemkových úprav vlastník zemře a dědictví není projednáno. Navrhuje se proto s ohledem na nutnost zachování kontinuity řízení, aby účastníky řízení byli dědicové, kteří podle sdělení soudu neodmítli dědictví.

K § 6

Podle dosavadního znění odst.1 tohoto ustanovení se řízení zahajuje na návrh některého z účastníků řízení, zatímco podle jeho odst.2 okresní pozemkový úřad zahájí řízení až poté, uzná-li důvody návrhu za opodstatněné. Navrhovaná úprava vypuštěním odst.1 odstraní rozpor mezi dikcí obou odstavců.

Ze znění odst.5 se vypouští slovo "obec", protože v novelizovaném znění § 5 odst. 1 se obec nově uvádí jako účastník řízení. Nové označení uvedených orgánů odpovídá jejich označení v příslušných nových nebo novelizovaných právních předpisech.

S ohledem na dosavadní ustanovení o zahájení řízení podle § 6 odst. 1 a 2 a ustanovení § 30 správního řádu bylo nejasné, zda lze zastavit řízení o pozemkových úpravách, nebylo-li již účelné dále v něm pokračovat. Proto se tato otázka výslovně upravuje v odstavci 7.

Doplnění odstavců 8 a 9 vyžaduje potřeba zajistit osobám pověřeným vykonávat činnosti pro pozemkové úpravy oprávnění vstupovat nebo vjíždět na pozemky. Dochází často ke konfliktům s některými vlastníky pozemků, kteří většinou, aniž uvedou konkrétní důvody, odmítají těmto osobám vstup, popř. vjezd na svůj pozemek. Současně je upraveno řešení náhrad majetkové újmy, kterou mohou osoby při výkonu činnosti pro pozemkové úpravy způsobit vlastníkům nebo jiným osobám. Nepředpokládá se, že by peněžní náhrady na majetkovou újmu vzniklou ve spojitosti s výkonem činnosti pro pozemkové úpravy vedlo ve svém důsledku ke zvýšení nároků na poskytnutí finančních prostředků ze státního rozpočtu, neboť okresní pozemkový úřad bude uplatňovat náhradu těchto nákladů vůči odpovědnému subjektu.

Jestliže výsledek pozemkových úprav má sloužit i pro obnovu katastrálního operátu vyhotovením nových souborů geodetických a popisných informací ve smyslu ust. katastrálního zákona, navržená právní úprava v odst. 10 umožňuje pozemkovému úřadu vyhotovit podle potřeby katastrálního úřadu i podklady pro obnovu souboru geodetických informací katastru nemovitostí pro území vyloučená z pozemkových úprav podle § 3 tohoto zákona. Navrhovaná úprava sleduje hospodárnější využití státem vynakládaných prostředků, jak pro pozemkové úpravy, tak pro obnovu katastrálního operátu.

K § 7

V dosavadním ustanovení odst. 1 se využívá textu legislativní zkratky uvedené v § 3 odst. 5 "obvod pozemkových úprav". Dále se navrženou úpravou odstraňují pochybnosti ohledně povahy úkonů o určení obvodu a formy pozemkových úprav tak, aby bylo zřejmé, že nejde o správní rozhodování.

K § 8

Změna odstavce 2 souvisí s novou úpravou oprávnění k výkonu projektování pozemkových úprav uvedenou v novém § 8a.

Výsledky pozemkových úprav slouží i k obnově katastrálního operátu a proto s tím související šetření a zeměměřické práce, které jsou podkladem pro návrh pozemkových úprav, musí odpovídat ustanovení zvláštního předpisu, kterým je vyhláška č.190/1996 Sb.

Novelizovaná úprava o stanovení nároků vlastníků pozemků v pozemkových úpravách a projednání námitek proti jejich stanovení navazuje na novou úpravu obsahu a závaznosti katastru nemovitostí. Protože do katastru nemovitostí byly převzaty všechny údaje evidence nemovitostí, včetně nepřesností vyplývajících z nedostatečně prováděné aktualizace jejích údajů, nelze přihlížet k případným námitkám proti výměře zjištěné zaměřením skutečného stavu v terénu.

V zájmu obecné informovanosti občanů o změnách, resp. budoucích změnách ve vlastnických a užívacích vztazích k pozemkům, které jsou předmětem pozemkových úprav, bylo nutno promítnout do právní úpravy i vyznačení zahájení pozemkových úprav v katastru nemovitostí.

Novelizací navržený postup urychlí a zhospodární průběh pozemkových úprav. S ohledem na to, že během pozemkových úprav může dojít i ke změně cenových předpisů, je v novelizovaném znění jednoznačně stanoveno, že cena pozemků se řídí podle cenového předpisu platného ke dni vyložení nároků ve smyslu ust. odst. 5.

Základním prvkem pro určení ceny pozemku je stanovení plošného zastoupení bonitovaných půdně ekologických jednotek na oceňovaném pozemku ve smyslu cenového předpisu. Pozemkové úřady s údaji bonitovaných půdně ekologických jednotek tedy pracují, ale žádný právní předpis doposud neobsahuje jejich pojmové vymezení, a to i přes to, že se již v současné době zavádějí tyto údaje, zejména pro účely daňové reformy, do katastru nemovitostí. Z hlediska věcného obsahu údajů bonitovaných půdně ekologických jednotek a jejich využití při pozemkových úpravách bylo proto po dohodě s MF a ČÚZK pojmové vymezení zařazeno do novely zákona o pozemkových úpravách.

Navržená změna odst. 11 přesněji formuluje dosavadní znění. Poslední věta z tohoto odstavce se vypouští z důvodu, že zákon neřeší situaci, kdy nedojde k dohodě pozemkového úřadu se sborem zástupců při rozhodování o zatímním užívání.

Stejně jako v průběhu trvání zatímního užívání se mohou změnit okolnosti, za kterých bylo založeno, může dojít k jejich změně i v případech řešených prostřednictvím časově omezeného nájmu podle § 19 odst. 4 zákona o půdě. Jde sice o pojmově odlišné instituty, oba však ve své podstatě shodně zakládají v řízení o pozemkových úpravách určitému subjektu přechodné užívací právo k pozemku jiného vlastníka. Je proto třeba umožnit změnu i tohoto užívacího institutu, změní-li se podmínky, za kterých byl správním rozhodnutím založen.

Zpracovatel návrhu pozemkových úprav je povinen v průběhu jeho zpracování projednávat navrhovaná opatření s vlastníky pozemku. Pro ochranu zájmu a práv vlastníků v průběhu zpracovávání návrhu pozemkových úprav se novelizovaným ustanovením odst. 13 zakládá povinnost pozemkovému úřadu, aby svolal všechny vlastníky, pokud o to požádá jejich 1/3 nebo sbor, je-li zvolen, a zabezpečil projednání jejich připomínek nebo námitek k řešení pozemkových úprav.

Dosavadní postup v řízení o pozemkových úpravách podle správního řádu je vzhledem ke značnému počtu účastníků řízení časově náročný a ve většině případů neumožňuje rychlý a hospodárný průběh pozemkových úprav a někdy znemožňuje jejich dokončení. Proto bylo třeba stanovit, že souhlasy účastníků uvedené v průběhu řízení jsou závazné až do jejich skončení, a to i pro jejich případné právní nástupce. Rovněž bylo nezbytné upravit, jak postupovat v případech, kdy účastník řízení nemá zájem na součinnosti s pozemkovým úřadem, ale podle zákona bez jeho souhlasu k určitým úkonům nelze v řízení dále pokračovat.

Navržená úprava odst. 16 rozšiřuje možnost použít pro zřízení společných zařízení vedle půdy ve vlastnictví státu i pozemky ve vlastnictví obce, pokud již k těmto účelům dříve sloužily, byť i na jiném místě (např. polní cesty).

V mnoha případech pro výstavbu tzv. liniových staveb na zemědělské půdě stavební úřady důsledně nevyžadovaly majetkoprávní vypořádání dotčených pozemků s jejich vlastníky a spokojily se pouze se souhlasem jejich uživatelů (bývalé zemědělské organizace). Tento stav nebyl doposud vyřešen. Navazuje-li taková stavba na souvislou plochu zemědělských pozemků, které byly pojaty do obvodu pozemkových úprav, nabízí se možnost řešit poskytnutí náhrad dotčeným vlastníkům v rámci pozemkových úprav, a to z pozemků ve vlastnictví státu, budou-li s tímto postupem vlastníci souhlasit.

Polní cesty vedené v dřívějším pozemkovém katastru byly často ve spoluvlastnictví více osob. Tyto cesty jsou převážně již zrušeny a neexistuje jejich spojitost s dalším pozemkovým vlastnictvím jejich spoluvlastníků. Někdy již spoluvlastník nevlastní jiné pozemky. V katastru nemovitostí jsou ovšem zmíněné pozemky, včetně jejich spoluvlastníků, stále evidovány. Za tohoto stavu se ukazuje jako racionální postup umožnit zrušení a vypořádání zmíněných spoluvlastnických podílů v pozemkových úpravách.

Finanční vyrovnání nároků vlastníků ve smyslu předkládané novely nebude běžným způsobem řešení a ke krytí potřebné finanční částky ve spojitosti s tímto vypořádáním postačí dosavadní finanční zdroje vyčleněné pro účely pozemkových úprav.

K § 8a

Odborná způsobilost k projektování pozemkových úprav byla udělována na základě zkoušek zvláštní způsobilosti podle zákona č. 50/1976 Sb. a vyhlášky FMTIR č. 8/1983 Sb., ve znění vyhlášky SKVTIR č. 186/1990 Sb., o oprávnění k projektové činnosti.

Zákon o pozemkových úpravách v § 8 odst. 2 zmocňuje Ministerstvo zemědělství stanovit podmínky k udělování oprávnění k projektování pozemkových úprav, a to obecně závazným právním předpisem. Protože stanovení takových podmínek je zásahem do práv a svobod občana, mělo by se tak stát zákonem. Proto se z hlediska legislativního procesu pro stanovení těchto podmínek využívá novelizace zmíněného zákona.

Při posuzování odborné způsobilosti je důraz kladen zejména na dosažené vzdělání, jímž se rozumí vysokoškolské vzdělání na vysoké škole zemědělské nebo technické a délku odborné praxe v projektování (2 roky praxe v činnostech při projektování pozemkových úprav). Obecné podmínky udělení oprávnění pro projektování pozemkových úprav jsou stanoveny v souladu s právní úpravou této problematiky pro jiné obory činností. Kromě povinností a práv osob, kterým bude osvědčení udělováno, se stanoví i pravidla, pro jeho odnětí. Závažné nedostatky v činnosti osoby, jíž bylo osvědčení uděleno, je třeba spatřovat zejména v postupu, který by byl v rozporu se zákonem a vyhláškou o jeho provádění č. 427/1991 Sb., jestliže by zpracovaný návrh opakovaně vykazoval závažné odborné nedostatky mající vliv na jeho kvalitu nebo pokud by se při řešení návrhu neposuzovaly skutečnosti objektivně a nedbalo se práv účastníka řízení.

K § 9

Navržená a doplněná ustanovení tohoto paragrafu upřesňují postup pozemkových úřadů při schvalování návrhu pozemkových úprav a rozhodování o přechodu vlastnických práv k pozemkům s cílem tento postup zracionalizovat a specificky upravují i otázku doručování rozhodnutí pozemkového úřadu. Vzhledem ke značnému množství účastníků řízení v pozemkových úpravách bylo by technicky značně obtížné a finančně velmi náročné každému jednotlivému z nich doručit rozhodnutí s kompletně vypracovaným a schváleným návrhem pozemkových úprav. Proto se umožňuje připojit k příslušnému rozhodnutí jen ta část schváleného návrhu, která se týká konkrétního účastníka řízení.

Schválený návrh pozemkových úprav je závazným podkladem pro rozhodnutí o výměně nebo přechodu vlastnických práv a jeho obsahem je vázán nejen správní orgán, ale i účastníci řízení, popř. jejich právní nástupci. K dosažení tohoto záměru je třeba, aby tento dokument byl zaznamenán v údajích katastru nemovitostí, který je veřejný. Potom každý, kdo o údaje z katastru požádá, bude informován o tom, že u předmětného pozemku nastanou změny podle schváleného návrhu.

K dosažení ochrany výsledků schválených pozemkových úprav má sloužit i opatření o vyloučení možnosti odvolání proti rozhodnutí o výměně, popřípadě přechodu vlastnických práv k pozemkům. Podle dosavadní úpravy má příslušný správní orgán povinnost všechna navržená opatření projednávat s vlastníky pozemků v průběhu řízení a k přijetí těchto opatření musí vlastníci pozemků vyslovit souhlas. Navíc mají možnost se proti rozhodnutí o schválení pozemkových úprav odvolat, popřípadě požádat o jeho přezkum v rámci mimořádných opravných prostředků, či cestou soudní. Vydané rozhodnutí o přechodu vlastnických práv má tedy sloužit již jen jako doklad o vlastnických vztazích a pro převzetí výsledků pozemkových úprav do katastru nemovitostí. Proto vyloučení možnosti podat odvolání proti rozhodnutí o přechodu vlastnických práv k pozemkům podle schváleného návrhu není omezením práv účastníků, neboť tito je již mohli uplatnit v první fázi správního rozhodování. Připuštěním odvolacího prostředku proti zmíněnému rozhodnutí by se zásadně narušila pravomocně ukončená, časově a finančně náročná první etapa řízení o pozemkových úpravách. Vznikl by další složitý proces, ve kterém by s ohledem na časový odstup a již uskutečněné změny podle schváleného návrhu, zejména v držbě pozemku a provedených vlastnických změnách, které na sebe navzájem navazují, nebylo možno obnovit výchozí stav platný před zahájením pozemkových úprav.

Promítnutí nového právního stavu do katastru nemovitostí ve smyslu schváleného návrhu vyžaduje specifickou úpravu doručování rozhodnutí o přechodu vlastnických práv k pozemkům vlastníkům. S tím souvisí rovněž úprava, podle které v případě neprojednaných dědictví do doby vydání rozhodnutí o přechodu vlastnických práv, budou předmětem dědictví již pozemky nově evidované v katastru nemovitostí v souladu se schváleným návrhem, namísto původních pozemků zůstavitele.

S ohledem ke značné časové a finanční náročnosti řízení o pozemkových úpravách je snahou zabezpečit, aby do doby realizace uspořádání změn vlastnických práv podle schváleného návrhu, se případnými následnými právními úkony nezmařil výsledek pozemkových úprav. Proto se zavádí stanovení povinnosti uvádět v listinách o nabytí vlastnictví nebo jiného oprávnění i údaje podle schváleného návrhu. Tyto údaje poskytne pozemkový úřad. Ze stejného důvodu se omezuje dispoziční právo vlastníka nakládat samostatně s jednotlivými pozemky, popřípadě s jejich částmi, bez souhlasu pozemkového úřadu.

Zástavy váznoucí na pozemcích nemohou být překážkou pro provedení pozemkových úprav. Proto bylo v zákoně doplněno ustanovení o tom, že zástavní právo, které vázne na pozemku zahrnutém do pozemkových úprav, přechází na pozemek získaný zástavcem podle schváleného návrhu. Zástavní věřitel má možnost se k přechodu zástavy na nový pozemek vyjádřit v průběhu řízení jako jeho účastník ve smyslu § 5.

K § 9a

Úpravou odst. 2 se odstraňuje dosavadní nejasnost o tom, kdy lze vytyčit pozemky a ujmout se hospodaření podle schváleného návrhu pozemkových úprav.

Je-li třeba již v průběhu pozemkových úprav realizovat některá opatření pro zabezpečení hospodářské činnosti nebo k ochraně jiných veřejných zájmů v daném území, která budou společnými zařízeními pozemkových úprav, umožňuje se v odst. 5 jejich provedení ještě před schválením návrhu pozemkových úprav. Takto však bude možno postupovat jen se souhlasem všech dotčených vlastníků.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP