PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna

1997

II. volební období

139

Vládní návrh

zákon

ze dne ..............1997

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č.284/1991 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech, ve znění zákona České národní rady č.38/1993 Sb., a zákon č.455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů.

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Čl.I

Zákon České národní rady č.284/1991 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech, ve znění zákona České národní rady č.38/1993 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. V § 3 se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3, který včetně poznámky č.2e) zní:

"(3) Pozemky, k nimž trvá právo náhradního užívání 2e), nejsou vyloučeny z pozemkových úprav.

___________________

2e) § 22 odst.2 zákona č.229/1991 Sb.".

Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 4.

2. V § 3 se dosavadní odstavec 4 vypouští.

3.. V § 3 v nově označeném odstavci 4 se vypouští druhá část věty ve znění:

"které tvoří obvod pozemkových úprav." a za slovem "území" se čárka nahrazuje tečkou.

4. V § 3 se za odstavec 4 doplňuje nový odstavec 5, který zní:

"(5) Nebrání-li to účelu pozemkových úprav nebo je-li to v zájmu jeho dosažení, může být rozsah území dotčeného pozemkovými úpravami (dále jen "obvod pozemkových úprav") určen tak, že do obvodu pozemkových úprav mohou být zahrnuty i sousední pozemky z jiných katastrálních území, bude-li tím dosaženo účelnějšího tvaru a funkčního uspořádání pozemků v obvodu pozemkových úprav. Jde-li o katastrální území různých okresů, okresní pozemkový úřad /§ 11 písm.a)/, který zahájil řízení o pozemkových úpravách, zahrne předmětné pozemky do obvodu pozemkových úprav po dohodě s okresním pozemkovým úřadem, v jehož okrese se příslušné pozemky nacházejí.".

5. V § 4 odst. 2 se na konci odstavce doplňuje text, který zní: "Při upřesnění nebo rekonstrukci přídělu půdy postupuje okresní pozemkový úřad po projednání s přílušným katastrálním úřadem přiměřeně podle § 8 odst.5, 6, 7, 9, 10 a 11, § 9 odst.3 a § 9g odst.5.".

6. V § 5 odst.1 písm.c) se tečka nahrazuje čárkou a připojuje se nové písmeno d), které zní:

"d) obce, v jejichž územním obvodu jsou nebo s jejichž územním obvodem sousedí pozemky zahrnuté do obvodu pozemkových úprav (dále jen "obce").".

7. V § 5 se za odstavec 1 vkládají nové odstavce 2 a 3, které včetně poznámek č.2f) a č.2g) znějí:

"(2) Účastníka řízení, který není znám nebo jehož pobyt není znám, zastupuje v řízení o pozemkových úpravách opatrovník2f). Opatrovník není oprávněn za účastníka udělit souhlas k nedodržení pravidel pro posuzování přiměřenosti kvality a výměry vyměňovaných pozemků podle zvláštních předpisů 2d).

(3) Zemřel-li vlastník pozemku, který je předmětem pozemkových úprav, a soud o dědictví pravomocně usnesením ještě nerozhodl 2g), jsou účastníky řízení pozemkových úprav dědici, kteří podle sdělení soudu neodmítli dědictví.

______________________

2f) § 16 odst.2 zákona č.71/1967 Sb.

2g) § 175a odst.3 a § 175q zákona č.99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů.".

Dosavadní odstavec 6 se vypouští a odstavce 2 až 5 se označují jako odstavce 4 až 7.

8. V § 6 odstavce 1 a 2 znějí:

"(1) Podnět k zahájení řízení o pozemkových úpravách může okresnímu pozemkovému úřadu podat účastník.

(2) Řízení o pozemkových úpravách zahájí okresní pozemkový úřad na základě podnětu účastníka, pokud shledá, že důvody, naléhavost a účelnost provedení pozemkových úprav jsou opodstatněné; v opačném případě vyrozumí účastníka o důvodech, pro které řízení o pozemkových úpravách nezahájil. Okresní pozemkový úřad může zahájit řízení o pozemkových úpravách i bez podnětu účastníka.".

9. V § 6 v odstavci 6 se v první větě slova "orgány geodézie a kartografie, územního plánování, referáty životního prostředí, stavební úřady a obce, v jejichž územních obvodech jsou pozemky zahrnuté do pozemkových úprav" nahrazují slovy "příslušný katastrální úřad, orgán územního plánování, stavební úřad, orgán ochrany zemědělského půdního fondu, orgán ochrany přírody, vodohospodářský orgán a orgán státní správy lesů.".

10. V § 6 se za odstavec 7 doplňují nové odstavce 8, 9, 10 a 11, které včetně poznámky č.3b) a č.3c) znějí:

"(8) Okresní pozemkový úřad zastaví řízení odpadl-li důvod, pro který řízení zahájil, nebo jestliže se v průběhu pozemkových úprav vyskytly takové překážky, pro které nelze v řízení pokračovat.

(9) Osoby pověřené okresním pozemkovým úřadem mohou po předchozím písemném oznámení vstupovat a vjíždět na pozemky a vykonávat činnost pro pozemkové úpravy v době a nezbytně nutném rozsahu, které vyplývají z pověření, nestanoví-li zvláštní předpis jinak.

(10) Vznikla-li vlastníkovi nebo oprávněnému uživateli pozemku majetková újma v důsledku výkonu činnosti pro pozemkové úpravy, má právo na náhradu v penězích; nahrazuje se skutečná škoda a to, co poškozenému ušlo (ušlý zisk). Náhradu poskytuje stát; právo na náhradu majetkové újmy musí být uplatněno u okresního pozemkového úřadu, jde-li o polní kultury, nejpozději do 30 dnů ode dne jejího vzniku, v ostatních případech do jednoho roku ode dne jejího vzniku, jinak zaniká. Nedojde-li k dohodě o náhradě a její výši, rozhoduje soud.

(11) V katastrálním území, v kterém je zahájeno řízení o pozemkových úpravách, jejichž výsledek bude sloužit i pro obnovu katastrálního operátu 3b), zajistí okresní pozemkový úřad na základě žádosti katastrálního úřadu v dohodnutém rozsahu vyhotovení podkladů pro obnovu souboru geodetických informací katastru nemovitostí 3b) včetně odpovídající dokumentace výsledků měření pro území, která jsou dle § 3 odst.2 z pozemkových úprav vyloučena. Při vyhotovování podkladů o nemovitostech důležitých z hlediska obrany státu 3c) je povinnost řídit se ustanoveními příslušných předpisů.

_____________________

3b) Zákon České národní rady č.344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon), ve znění zákona č.89/1996 Sb.

3c) § 2 odst.6 zákona č.344/1992 Sb.".

11. V § 7 odst.1 se slova "rozsah území dotčeného pozemkovými úpravami" nahrazují slovy "obvod pozemkových úprav". Na konci odstavce se připojuje věta, která zní: "Na určení obvodu a formy pozemkových úprav se nevztahuje správní řád10).".

12. V 7 odst.2 se na konci tohoto odstavce v závorce číslovka "2" označuje jako číslovka "4".

13. § 8 odst.2 zní:

"(2) Zpracovatelem návrhu mohou být pouze fyzické osoby, které mají k této činnosti osvědčení podle § 8a. Jménem právnické osoby může zpracovávat návrh jen fyzická osoba, která má k této činnosti osvědčení.".

14. V § 8 odstavce 4 až 8 včetně poznámek č.3d) a č.3e) znějí:

"(4) Podkladem pro návrh komplexních pozemkových úprav je zaměření předmětů, které zůstanou obsahem souboru geodetických informací katastru nemovitostí i po ukončení pozemkových úprav a dalších polohopisných prvků potřebných pro zpracování návrhu pozemkových úprav, s geometrickým základem a přesností podle zvláštního předpisu 3d), nejsou-li již se stejnou kvalitou geometricky a polohově určeny v katastru nemovitostí. Je-li to na základě posouzení okresním pozemkovým úřadem účelné, vyhotovuje se tento podklad i pro návrh jednoduchých pozemkových úprav. Výsledky zeměměřických činností, které mají tvořit podklad pro návrh pozemkových úprav, musí být ověřeny fyzickou osobou, které bylo uděleno úřední oprávnění podle zvláštního předpisu 3e).

__________________

3d) Vyhláška Českého úřadu zeměměřického a katastrálního č.190/1996 Sb., kterou se provádí zákon č.265/1992 Sb., o zápisech vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem, ve znění zákona č.210/1993 Sb. a zákona č.90/1996 Sb., a zákon ČNR č.344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon), ve znění zákona č.89/1996 Sb.

3e) Zákon č.200/1994 Sb., o zeměměřictví a o změně a doplnění některých zákonů souvisejících s jeho zavedením.

(5) Okresní pozemkový úřad zabezpečí vypracování soupisu nároků vlastníků pozemků podle jejich výměry a ceny. Tento soupis vyloží po dobu 15 dnů na místně příslušném obecním úřadě. Výpis ze soupisu nároků o pozemcích zahrnutých do obvodu pozemkových úprav a jejich ceně zároveň doručí vlastníkům, jejichž pobyt je znám. K tomuto soupisu nároků mohou vlastníci uplatnit námitky ve lhůtě určené okresním pozemkovým úřadem; k námitkám proti opravám výměr pozemků vyplývajícím ze zaměření obvodu pozemkových úprav v terénu se nepřihlíží. Námitky projedná okresní pozemkový úřad se sborem, je-li zvolen, popřípadě s katastrálním úřadem, jde-li o námitky proti údajům z katastru nemovitostí. Vlastníci musí být o vyřízení námitek písemně vyrozuměni. Na jejich projednání a vyřízení se nevztahuje správní řád 10).

(6) Okresní pozemkový úřad předloží katastrálnímu úřadu seznam parcel, které jsou dotčeny pozemkovými úpravami, za účelem vyznačení zahájení pozemkových úprav v katastru nemovitostí.

(7) Pokud se vlastníci pozemků nedohodnou o způsobu stanovení ceny jinak, stanoví se cena pozemku podle cenového předpisu platného ke dni vyložení soupisu nároků podle odstavce 5.

(8) Základem pro ocenění zemědělského pozemku podle platného cenového předpisu jsou bonitované půdně ekologické jednotky evidované v číselných a mapových podkladech. Bonitovaná půdně ekologická jednotka vyjadřuje pětimístným číselným kódem hlavní půdní a klimatické podmínky mající vliv na produkční schopnost zemědělské půdy a její ekonomické ohodnocení. Ministerstvo zemědělství stanoví vyhláškou charakteristiku bonitovaných půdně ekologických jednotek a postup pro jejich vedení a aktualizaci.".

15. V § 8 se dosavadní odstavce 6 a 7 označují jako odstavce 9 a 10.

16. V § 8 se dosavadní odstavec 8 označuje jako odstavec 11 a v třetí větě se za slovem "podmínky" doplňuje čárka a slova "prováděných pozemkových úprav, může pozemkový" se nahrazují slovy "za nichž byly pozemky do zatímního užívání přiděleny rozhodnutím okresního pozemkového úřadu, může tento". Poslední věta tohoto odstavce se nahrazuje textem, který včetně poznámky 3f) zní: "Obdobně může okresní pozemkový úřad změnit rozhodnutí o přidělení pozemků do časově omezeného nájmu 3f).

___________________

3f) § 19 odst.4 zákona č.229/1991 Sb.".

17. V § 8 se dosavadní odstavec 9 označuje jako odstavec 12 a v textu tohoto odstavce se číslovka "8" označuje jako číslovka "11".

18. V § 8 se dosavadní odstavec 10 označuje jako odstavec 13 a na konci tohoto odstavce se v závorce číslovky "2 a 5" označují jako číslovky "4 a 7" a připojuje se text: "Okresní pozemkový úřad svolá všechny vlastníky, požádá-li o to nejméně jedna třetina vlastníků, nebo sbor, byl-li zvolen.".

19. V § 8 se za odstavec 13 vkládají nové odstavce 14 a 15, které znějí:

"(14) Jestliže okresní pozemkový úřad vyzve účastníky v průběhu řízení k jednání, současně je upozorní, že v případě jejich neúčasti na jednání mají možnost písemně se vyjádřit k předmětu jednání ve lhůtě určené okresním pozemkovým úřadem, která nesmí být kratší než 15 dnů. Nevyjádří-li se ve lhůtě stanovené v doručené výzvě, má se za to, že účastník k projednávané věci nemá připomínky.

(15) Souhlasy učiněné ve smyslu ustanovení odstavců 7, 11, 17 a 18 mohou vlastníci pozemků, popřípadě jejich právní nástupci, vzít zpět jen se souhlasem okresního pozemkového úřadu; ten může dát souhlas jen, dovoluje-li to stav rozpracovanosti návrhu.".

20. V § 8 se odstavec 11 označuje jako odstavec 16 a na konci tohoto odstavce se tečka nahrazuje čárkou a připojuje se text, který zní: "a pozemky ve vlastnictví obce, které již dříve sloužily pro společná zařízení.".

21. V § 8 se za odstavec 16 doplňují nové odstavce 17 a 18, které včetně poznámky č.4a) znějí:

"(17) Sousedí-li s obvodem pozemkových úprav pozemky, na nichž se nacházejí stavby ve vlastnictví státu (např. komunikace, železniční dráha, upravený vodní tok) vybudované do 24.6.1991, může okresní pozemkový úřad poskytnout vlastníkům dotčených pozemků směnou pozemek z vlastnictví státu 4), budou-li vlastníci s touto směnou souhlasit. Takové pozemky mohou být zahrnuty do obvodu pozemkových úprav. O výměně nebo přechodu vlastnických práv rozhodne okresní pozemkový úřad na základě schváleného návrhu (§ 9 odst.5).

(18) Okresní pozemkový úřad může v řízení o pozemkových úpravách vypořádat spoluvlastnictví k pozemku, vedeném v katastru nemovitostí nebo dřívější pozemkové evidenci jako pozemek s charakterem bývalé polní cesty, tak, že spoluvlastníkům zvýší jejich nároky (§ 8 odst.5) o výměru odpovídající spolu- vlastnickému podílu k takovému pozemku, nedojde-li mezi spoluvlastníky k jiné dohodě. Nevlastní-li spoluvlastník v daném katastrálním území jiný pozemek než spoluvlastnický podíl k polní cestě, okresní pozemkový úřad může vykoupit spoluvlastnický podíl ve prospěch státu za náhradu podle platného cenového předpisu, pokud s tím všichni spoluvlastníci souhlasí. Spoluvlastnické podíly neznámých vlastníků je možno převést do vlastnictví státu rozhodnutím okresního pozemkového úřadu, vydaným v souladu se schváleným návrhem, za náhradu podle platného cenového předpisu, která bude složena do úschovy soudu 4a).

____________________

4a) § 185f občanského soudního řádu.".

22. Za § 8 se vkládá nový § 8a, který včetně nadpisu a poznámky č.4b) zní:

"§ 8a

Odborná způsobilost k projektování pozemkových úprav

(1) Odbornou způsobilost k projektování pozemkových úprav prokazují fyzické osoby osvědčením o odborné způsobilosti k projektování pozemkových úprav (dále jen "osvědčení").

(2) Osvědčení uděluje ústřední pozemkový úřad (§ 11 písm.b/ a § 13 písm.c/).

(3) Ústřední pozemkový úřad udělí osvědčení na základě písemné žádosti fyzické osobě, která

a/ je způsobilá k právním úkonům,

b/ je bezúhonná,

c/ je občanem České republiky,

d/ získala znalosti z oblasti pozemkových úprav v rámci ukončeného vysokoškolského vzdělání na vysoké škole technické nebo zemědělské a prokáže nejméně 2 roky praxe v činnostech při projektování pozemkových úprav.

(4) Za bezúhonného se pro účely tohoto zákona nepovažuje ten, kdo byl pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin.

(5) V žádosti podle odstavce 3 žadatel uvede:

a/ jméno a příjmení, titul, adresu trvalého pobytu, datum narození a rodné číslo,

b/ dosažené vzdělání včetně oboru nebo zaměření studia, popřípadě specializace,

c/ délku vykonané odborné praxe v projektování pozemkových úprav.

(6) K žádosti podle odstavce 3 žadatel připojí tyto doklady:

a/ výpis z evidence Rejstříku trestů ne starší 3 měsíců,

b/ ověřenou kopii dokladu o dosaženém vzdělání,

c/ doklady o vykonání praxe v předepsané délce, popřípadě jejich ověřené kopie.

(7) Ústřední pozemkový úřad vede seznam fyzických osob, kterým udělil osvědčení.

(8) Osvědčení je platné na dobu pěti let od jeho vydání. Platnost osvědčení může být prodloužena o dalších 5 let na základě žádosti podané ústřednímu pozemkovému úřadu nejpozději do 6 měsíců před dnem skončení jeho platnosti.

(9) Držitel osvědčení je povinen oznámit ústřednímu pozemkovému úřadu, že přestal splňovat podmínky podle odstavce 3 do 30 dnů ode dne, kdy tyto skutečnosti nastaly.

(10) Osvědčení zaniká

a/ uplynutím jeho platnosti,

b/ požádá-li o to písemně držitel osvědčení,

c/ smrtí držitele osvědčení nebo prohlášením za mrtvého,

d/ rozhodnutím ústředního pozemkového úřadu o odnětí.

(11) Ústřední pozemkový úřad odejme fyzické osobě osvědčení, jestliže tato osoba přestala splňovat podmínky pro udělení osvědčení podle odstavce 3. Ústřední pozemkový úřad může toto osvědčení odejmout i v případě, že jeho držitel přes písemné upozornění okresního pozemkového úřadu opakovaně poruší ustanovení tohoto zákona.

(12) Fyzické osobě, které bylo odňato osvědčení podle odstavce 11, může být znovu uděleno nejdříve po uplynutí tří let od jeho odnětí, pokud splňuje podmínky uvedené v odstavci 3.

(13) Fyzická osoba, která je již držitelem oprávnění uděleného podle dříve platných předpisů 4b), musí do dvou let od účinnosti tohoto zákona požádat o udělení osvědčení podle tohoto zákona.

__________________________

4b) § 45 odst.3 zákona č.50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, (stavební zákon), ve znění zákona č.103/1990 Sb., zákona č.425/1990 Sb., zákona č.262/1992 Sb. a zákona č.43/1994 Sb. Vyhláška SKVTIR č.186/1990 Sb., o oprávnění k projektové činnosti.

(14) Vydání osvědčení nepodléhá správním poplatkům.".

23. V § 9 odst.1 se ve větě za středníkem vypouští tento text: "v jejímž územním obvodu jsou pozemky zahrnuté do pozemkových úprav." a za slovem "obci" se čárka nahrazuje tečkou.

24. § 9 odstavec 4 včetně poznámky č.4c) zní:

"(4) Rozhodnutí o schválení návrhu okresní pozemkový úřad oznamuje veřejnou vyhláškou a doručí všem známým účastníkům. Z náležitostí návrhu 2d) se k rozhodnutí doručovanému účastníkům řízení připojí jen ta část návrhu, která se dotýká konkrétního účastníka řízení. Schválený návrh se všemi náležitostmi se ukládá u okresního pozemkového úřadu a u příslušného obecního úřadu, kde lze do návrhu nahlédnout. Rozhodnutí o schválení návrhu, které nabylo právní moci, okresní pozemkový úřad předá také katastrálnímu úřadu k vyznačení do katastru nemovitostí 4c).

____________________

4c) § 9 vyhlášky č.190/1996 Sb.".

25. V § 9 se za odstavec 4 vkládají nové odstavce 5, 6, 7, 8 a 9, které včetně poznámek č.4d) a č.4e) znějí:

"(5) Schválený návrh je závazným podkladem pro rozhodnutí okresního pozemkového úřadu o výměně nebo přechodu vlastnických práv, popřípadě o zřízení nebo zrušení věcného břemene k dotčeným pozemkům4d). Rovněž je závazným podkladem pro rozhodnutí o přechodu vlastnických práv k pozemkům, na nichž se nacházejí společná zařízení. Proti rozhodnutí o výměně nebo přechodu vlastnických práv vydanému na základě schváleného návrhu se nelze odvolat.

____________________

4d) § 19 odst.2 zákona č.229/1991 Sb.

(6) Rozhodnutí o přechodu vlastnických práv podle odstavce 5 okresní pozemkový úřad oznamuje veřejnou vyhláškou a doručí všem vlastníkům pozemků známým okresnímu pozemkovému úřadu. Toto rozhodnutí nabývá právní moci posledním dnem 15 denní lhůty, která počne běžet dnem vyvěšení rozhodnutí veřejnou vyhláškou. V případech, kdy výsledek pozemkových úprav slouží i jako obnovený katastrální operát 3b), stává se tento obnovený katastrální operát platným dnem právní moci rozhodnutí o výměně nebo přechodu vlastnických práv 4d).

(7) Nebylo-li projednáno dědictví po vlastníkovi, jehož pozemky jsou předmětem pozemkových úprav, do doby rozhodnutí o přechodu vlastnických práv podle odstavce 5, jsou předmětem dědictví již pozemky evidované v katastru nemovitostí v souladu se schváleným návrhem namísto původních pozemků zůstavitele. V těchto případech bude po právní moci rozhodnutí podle odstavce 5 evidován v katastru nemovitostí jako vlastník takového předmětu dědictví zůstavitel, a to až do doby provedení záznamu 4e) o změně vlastnických a jiných věcných práv ve prospěch dědiců.

__________________

4e) § 7 a § 8 zákona č.265/1992 Sb., o zápisech vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem, ve znění pozdějších předpisů.

(8) Navržený právní stav podle schváleného návrhu je závazný i pro právní nástupce vlastníků pozemků. Do vydání rozhodnutí okresního pozemkového úřadu dle odstavce 5 se v listinách o nabytí vlastnictví nebo jiného oprávnění k pozemkům (např. v kupní smlouvě, v usnesení soudu o nabytí dědictví, v zástavní smlouvě) kromě nabývaných pozemků uvedou i jim odpovídající pozemky podle schváleného návrhu; údaje o nich poskytuje okresní pozemkový úřad. Jednotlivé pozemky nebo jejich části nemůže jejich vlastník v uvedené době bez souhlasu okresního pozemkového úřadu zatížit nebo zcizit.

(9) Zástavní právo, které vázne na pozemku zahrnutém do pozemkových úprav, přechází na pozemek, který přešel do vlastnictví zástavce podle schváleného návrhu.".

26. V § 9 se dosavadní odstavec 5 označuje jako odstavec 10 a dosavadní odstavec 6 se vypouští.

27. V názvu § 9a se vypouští slovo "návrhu".

28. V § 9a odst.2 se v první větě vkládají za slovo "vytyčeno" slova "a označeno" a za slovo "v terénu" se vkládá text "dle potřeby vlastníků a to ještě před vydáním rozhodnutí podle § 9 odst.5". V druhé větě se slova "lze zahájit" nahrazují slovem "zahájí".

29. V § 9a se za odstavec 4 doplňuje nový odstavec 5, který zní:

"(5) Je-li v průběhu řízení o pozemkových úpravách nezbytně třeba ještě před schválením návrhu pozemkových úprav vybudovat přístupovou komunikaci k pozemkům, popřípadě jiné společné zařízení, postupuje okresní pozemkový úřad podle zvláštních předpisů 7). Takto lze postupovat jen se souhlasem všech vlastníků pozemků dotčených navrženou komunikací, popřípadě jiným společným zařízením.".

30. Za § 9a se vkládají nové paragrafy 9b až 9h, které včetně nadpisu a poznámek č.4f), č.4g) a č.4h) znějí:

"Pozemkové úpravy v územích s nedokončeným scelovacím řízením

§ 9b

(1) Předmětem pozemkových úprav v územích s nedokončeným scelovacím řízením jsou všechny pozemky nacházející se v katastrálním území, v kterém nebylo dokončeno scelovací řízení podle dříve platných zvláštních předpisů 4f) (dále jen "scelování"), bez ohledu na dosavadní způsob jejich využití a existující vlastnické a užívací vztahy k nim.

______________________

4f) Zákonč.47/1948 Sb., o některých technicko-hospodářských úpravách pozemků. Vládní nařízení č.171/1940 Sb., o scelování hospodářských pozemků a jiných úpravách pozemkové držby.

(2) V katastrálním území, v kterém nebylo dokončeno scelování a katastr nemovitostí vede vlastnictví k pozemkům v souladu s návrhem scelovacího plánu 4f), platí, že vzniklo vlastnictví k pozemkům podle tohoto návrhu.

(3) Po projednání s katastrálním úřadem může okresní pozemkový úřad vyloučit z pozemkových úprav ty pozemky, které nejsou třeba pro dosažení účelu pozemkových úprav a stanoví obvod pozemkových úprav.

§ 9c

(1) Okresní pozemkový úřad zabezpečí vypracování soupisu nároků vlastníků pozemků (dále jen "soupis nároků") podle jejich výměry a ceny. Podkladem pro vypracování soupisu nároků jsou údaje o vlastnických vztazích k pozemkům vedené v katastru nemovitostí. Cena pozemků se určuje podle cenového předpisu platného ke dni vyložení soupisu nároků podle § 8 odst.5 nebo podle druhu pozemku vedeného v bývalém pozemkovém katastru před zahájením scelování, oceněného podle cenového předpisu platného ke dni vyložení nároků podle § 8 odst.5. Okresní pozemkový úřad na úvodním jednání stanoví, podle kterého z uvedených způsobů ocenění se bude postupovat.

(2) Pokud z údajů scelovacího operátu, který je založen u katastrálního úřadu, vyplývá, že některý účastník scelování neobdržel náhradu za své pozemky pojaté do scelování, může okresní pozemkový úřad po projednání s katastrálním úřadem tomuto účastníkovi, popřípadě jeho dědici stanovit nárok na pozemky ve výměře odpovídající neposkytnuté náhradě, je-li potřebná výměra pozemků v obvodu pozemkových úprav k dispozici.

§ 9d

(1) Jsou-li v důsledku nedokončeného scelování u některých pozemků nebo jejich částí zapsány v katastru nemovitostí jako vlastníci dvě či více osob a nejde-li o spoluvlastnictví 4g), potom

a) je vlastníkem takového pozemku ta osoba nebo její právní nástupce, která sama pozemek nepřetržité užívá od doby jeho převzetí ve scelování, nebo

b) je vlastníkem takového pozemku ta osoba nebo její právní nástupce, které vlastnické právo k předmětným pozemkům náleželo před zahájením scelování.

(2) Osoby, jimž není založeno vlastnictví podle písmena a) nebo písmena b), mají právo na náhradu.

___________________

4g) § 136 a násl. občanského zákoníku.

(3) Osoba, které vzniklo právo na náhradu podle odstavce 1, obdrží:

a) za zastavěný pozemek nebo pozemek určený k zastavění peněžitou náhradu, nebude-li jí možno poskytnout jako náhradu jiný přiměřený pozemek. Výši peněžité náhrady poskytne okresní pozemkový úřad podle platného cenového předpisu,

b) za zemědělský pozemek, popřípadě lesní pozemek, náhradu v jiném přiměřeném pozemku podle původního druhu před zahájením scelování.

§ 9e

Pokud účastník scelování převzal podle návrhu scelovacího plánu do užívání za pozemky, s nimiž vstoupil do scelování a které doposud vlastní, pozemky náhradní ve vlastnictví jiných vlastníků a tyto pozemky sám nebo jeho právní nástupce dosud užívá a vlastní stavbu umístěnou na některém z těchto pozemků nebo jde o pozemek s trvalým porostem (sad, vinice, aj.), popřípadě zahradu, okresní pozemkový úřad rozhodne o přechodu vlastnického práva předmětného pozemku na jeho uživatele. Dosavadní vlastník obdrží náhradu v jiném pozemku podle druhu před zahájením scelování.

§ 9f

V těch případech, kdy došlo k prodeji, popřípadě k vyvlastnění podle zvláštních předpisů 7), a náhrada byla vyplacena jen jedné z osob zapsané jako vlastník pozemku (§ 9d odst.1) nebo uživateli pozemku, jde-li o případ podle § 9e, upraví se nároky vlastníků (§ 9c) tak, že se nárok zvýší osobě, která neobdržela náhradu a sníží osobě, která náhradu obdržela, a to o příslušnou výměru původního pozemku téhož druhu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP