kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č.284/1991
Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových
úřadech, ve znění zákona České
národní rady č.38/1993 Sb., a zákon
č.455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon), ve znění
pozdějších předpisů.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České
republiky:
Zákon České národní rady č.284/1991
Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových
úřadech, ve znění zákona České
národní rady č.38/1993 Sb., se mění
a doplňuje takto:
1. V § 3 se za odstavec 2 vkládá nový
odstavec 3, který včetně poznámky
č.2e) zní:
"(3) Pozemky, k nimž trvá právo náhradního užívání 2e), nejsou vyloučeny z pozemkových úprav.
___________________
2e) § 22 odst.2 zákona č.229/1991 Sb.".
Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 4.
2. V § 3 se dosavadní odstavec 4 vypouští.
3.. V § 3 v nově označeném odstavci
4 se vypouští druhá část věty
ve znění:
"které tvoří obvod pozemkových
úprav." a za slovem "území"
se čárka nahrazuje tečkou.
4. V § 3 se za odstavec 4 doplňuje nový
odstavec 5, který zní:
"(5) Nebrání-li to účelu pozemkových
úprav nebo je-li to v zájmu jeho dosažení,
může být rozsah území dotčeného
pozemkovými úpravami (dále jen "obvod
pozemkových úprav") určen tak, že
do obvodu pozemkových úprav mohou být zahrnuty
i sousední pozemky z jiných katastrálních
území, bude-li tím dosaženo účelnějšího
tvaru a funkčního uspořádání
pozemků v obvodu pozemkových úprav. Jde-li
o katastrální území různých
okresů, okresní pozemkový úřad
/§ 11 písm.a)/, který zahájil řízení
o pozemkových úpravách, zahrne předmětné
pozemky do obvodu pozemkových úprav po dohodě
s okresním pozemkovým úřadem, v jehož
okrese se příslušné pozemky nacházejí.".
5. V § 4 odst. 2 se na konci odstavce doplňuje
text, který zní: "Při upřesnění
nebo rekonstrukci přídělu půdy postupuje
okresní pozemkový úřad po projednání
s přílušným katastrálním
úřadem přiměřeně podle
§ 8 odst.5, 6, 7, 9, 10 a 11, § 9 odst.3 a § 9g
odst.5.".
6. V § 5 odst.1 písm.c) se tečka nahrazuje
čárkou a připojuje se nové písmeno
d), které zní:
"d) obce, v jejichž územním obvodu jsou
nebo s jejichž územním obvodem sousedí
pozemky zahrnuté do obvodu pozemkových úprav
(dále jen "obce").".
7. V § 5 se za odstavec 1 vkládají nové
odstavce 2 a 3, které včetně poznámek
č.2f) a č.2g) znějí:
"(2) Účastníka řízení,
který není znám nebo jehož pobyt není
znám, zastupuje v řízení o pozemkových
úpravách opatrovník2f). Opatrovník
není oprávněn za účastníka
udělit souhlas k nedodržení pravidel pro posuzování
přiměřenosti kvality a výměry
vyměňovaných pozemků podle zvláštních
předpisů 2d).
(3) Zemřel-li vlastník pozemku, který je předmětem pozemkových úprav, a soud o dědictví pravomocně usnesením ještě nerozhodl 2g), jsou účastníky řízení pozemkových úprav dědici, kteří podle sdělení soudu neodmítli dědictví.
______________________
2f) § 16 odst.2 zákona č.71/1967 Sb.
2g) § 175a odst.3 a § 175q zákona č.99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů.".
Dosavadní odstavec 6 se vypouští a odstavce
2 až 5 se označují jako odstavce 4 až
7.
8. V § 6 odstavce 1 a 2 znějí:
"(1) Podnět k zahájení řízení
o pozemkových úpravách může okresnímu
pozemkovému úřadu podat účastník.
(2) Řízení o pozemkových úpravách
zahájí okresní pozemkový úřad
na základě podnětu účastníka,
pokud shledá, že důvody, naléhavost
a účelnost provedení pozemkových úprav
jsou opodstatněné; v opačném případě
vyrozumí účastníka o důvodech,
pro které řízení o pozemkových
úpravách nezahájil. Okresní pozemkový
úřad může zahájit řízení
o pozemkových úpravách i bez podnětu
účastníka.".
9. V § 6 v odstavci 6 se v první větě
slova "orgány geodézie a kartografie, územního
plánování, referáty životního
prostředí, stavební úřady a
obce, v jejichž územních obvodech jsou pozemky
zahrnuté do pozemkových úprav" nahrazují
slovy "příslušný katastrální
úřad, orgán územního plánování,
stavební úřad, orgán ochrany zemědělského
půdního fondu, orgán ochrany přírody,
vodohospodářský orgán a orgán
státní správy lesů.".
10. V § 6 se za odstavec 7 doplňují
nové odstavce 8, 9, 10 a 11, které včetně
poznámky č.3b) a č.3c) znějí:
"(8) Okresní pozemkový úřad zastaví
řízení odpadl-li důvod, pro který
řízení zahájil, nebo jestliže
se v průběhu pozemkových úprav vyskytly
takové překážky, pro které nelze
v řízení pokračovat.
(9) Osoby pověřené okresním pozemkovým
úřadem mohou po předchozím písemném
oznámení vstupovat a vjíždět
na pozemky a vykonávat činnost pro pozemkové
úpravy v době a nezbytně nutném rozsahu,
které vyplývají z pověření,
nestanoví-li zvláštní předpis
jinak.
(10) Vznikla-li vlastníkovi nebo oprávněnému
uživateli pozemku majetková újma v důsledku
výkonu činnosti pro pozemkové úpravy,
má právo na náhradu v penězích;
nahrazuje se skutečná škoda a to, co poškozenému
ušlo (ušlý zisk). Náhradu poskytuje stát;
právo na náhradu majetkové újmy musí
být uplatněno u okresního pozemkového
úřadu, jde-li o polní kultury, nejpozději
do 30 dnů ode dne jejího vzniku, v ostatních
případech do jednoho roku ode dne jejího
vzniku, jinak zaniká. Nedojde-li k dohodě o náhradě
a její výši, rozhoduje soud.
(11) V katastrálním území, v kterém je zahájeno řízení o pozemkových úpravách, jejichž výsledek bude sloužit i pro obnovu katastrálního operátu 3b), zajistí okresní pozemkový úřad na základě žádosti katastrálního úřadu v dohodnutém rozsahu vyhotovení podkladů pro obnovu souboru geodetických informací katastru nemovitostí 3b) včetně odpovídající dokumentace výsledků měření pro území, která jsou dle § 3 odst.2 z pozemkových úprav vyloučena. Při vyhotovování podkladů o nemovitostech důležitých z hlediska obrany státu 3c) je povinnost řídit se ustanoveními příslušných předpisů.
_____________________
3b) Zákon České národní rady č.344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon), ve znění zákona č.89/1996 Sb.
3c) § 2 odst.6 zákona č.344/1992 Sb.".
11. V § 7 odst.1 se slova "rozsah území
dotčeného pozemkovými úpravami"
nahrazují slovy "obvod pozemkových úprav".
Na konci odstavce se připojuje věta, která
zní: "Na určení obvodu a formy pozemkových
úprav se nevztahuje správní řád10).".
12. V 7 odst.2 se na konci tohoto odstavce v závorce
číslovka "2" označuje jako číslovka
"4".
13. § 8 odst.2 zní:
"(2) Zpracovatelem návrhu mohou být pouze fyzické
osoby, které mají k této činnosti
osvědčení podle § 8a. Jménem
právnické osoby může zpracovávat
návrh jen fyzická osoba, která má
k této činnosti osvědčení.".
14. V § 8 odstavce 4 až 8 včetně
poznámek č.3d) a č.3e) znějí:
"(4) Podkladem pro návrh komplexních pozemkových úprav je zaměření předmětů, které zůstanou obsahem souboru geodetických informací katastru nemovitostí i po ukončení pozemkových úprav a dalších polohopisných prvků potřebných pro zpracování návrhu pozemkových úprav, s geometrickým základem a přesností podle zvláštního předpisu 3d), nejsou-li již se stejnou kvalitou geometricky a polohově určeny v katastru nemovitostí. Je-li to na základě posouzení okresním pozemkovým úřadem účelné, vyhotovuje se tento podklad i pro návrh jednoduchých pozemkových úprav. Výsledky zeměměřických činností, které mají tvořit podklad pro návrh pozemkových úprav, musí být ověřeny fyzickou osobou, které bylo uděleno úřední oprávnění podle zvláštního předpisu 3e).
__________________
3d) Vyhláška Českého úřadu zeměměřického a katastrálního č.190/1996 Sb., kterou se provádí zákon č.265/1992 Sb., o zápisech vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem, ve znění zákona č.210/1993 Sb. a zákona č.90/1996 Sb., a zákon ČNR č.344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon), ve znění zákona č.89/1996 Sb.
3e) Zákon č.200/1994 Sb., o zeměměřictví
a o změně a doplnění některých
zákonů souvisejících s jeho zavedením.
(5) Okresní pozemkový úřad zabezpečí
vypracování soupisu nároků vlastníků
pozemků podle jejich výměry a ceny. Tento
soupis vyloží po dobu 15 dnů na místně
příslušném obecním úřadě.
Výpis ze soupisu nároků o pozemcích
zahrnutých do obvodu pozemkových úprav a
jejich ceně zároveň doručí
vlastníkům, jejichž pobyt je znám. K
tomuto soupisu nároků mohou vlastníci uplatnit
námitky ve lhůtě určené okresním
pozemkovým úřadem; k námitkám
proti opravám výměr pozemků vyplývajícím
ze zaměření obvodu pozemkových úprav
v terénu se nepřihlíží. Námitky
projedná okresní pozemkový úřad
se sborem, je-li zvolen, popřípadě s katastrálním
úřadem, jde-li o námitky proti údajům
z katastru nemovitostí. Vlastníci musí být
o vyřízení námitek písemně
vyrozuměni. Na jejich projednání a vyřízení
se nevztahuje správní řád 10).
(6) Okresní pozemkový úřad předloží
katastrálnímu úřadu seznam parcel,
které jsou dotčeny pozemkovými úpravami,
za účelem vyznačení zahájení
pozemkových úprav v katastru nemovitostí.
(7) Pokud se vlastníci pozemků nedohodnou o způsobu
stanovení ceny jinak, stanoví se cena pozemku podle
cenového předpisu platného ke dni vyložení
soupisu nároků podle odstavce 5.
(8) Základem pro ocenění zemědělského
pozemku podle platného cenového předpisu
jsou bonitované půdně ekologické jednotky
evidované v číselných a mapových
podkladech. Bonitovaná půdně ekologická
jednotka vyjadřuje pětimístným číselným
kódem hlavní půdní a klimatické
podmínky mající vliv na produkční
schopnost zemědělské půdy a její
ekonomické ohodnocení. Ministerstvo zemědělství
stanoví vyhláškou charakteristiku bonitovaných
půdně ekologických jednotek a postup pro
jejich vedení a aktualizaci.".
15. V § 8 se dosavadní odstavce 6 a 7 označují
jako odstavce 9 a 10.
16. V § 8 se dosavadní odstavec 8 označuje jako odstavec 11 a v třetí větě se za slovem "podmínky" doplňuje čárka a slova "prováděných pozemkových úprav, může pozemkový" se nahrazují slovy "za nichž byly pozemky do zatímního užívání přiděleny rozhodnutím okresního pozemkového úřadu, může tento". Poslední věta tohoto odstavce se nahrazuje textem, který včetně poznámky 3f) zní: "Obdobně může okresní pozemkový úřad změnit rozhodnutí o přidělení pozemků do časově omezeného nájmu 3f).
___________________
3f) § 19 odst.4 zákona č.229/1991 Sb.".
17. V § 8 se dosavadní odstavec 9 označuje
jako odstavec 12 a v textu tohoto odstavce se číslovka
"8" označuje jako číslovka "11".
18. V § 8 se dosavadní odstavec 10 označuje
jako odstavec 13 a na konci tohoto odstavce se v závorce
číslovky "2 a 5" označují
jako číslovky "4 a 7" a připojuje
se text: "Okresní pozemkový úřad
svolá všechny vlastníky, požádá-li
o to nejméně jedna třetina vlastníků,
nebo sbor, byl-li zvolen.".
19. V § 8 se za odstavec 13 vkládají
nové odstavce 14 a 15, které znějí:
"(14) Jestliže okresní pozemkový úřad
vyzve účastníky v průběhu řízení
k jednání, současně je upozorní,
že v případě jejich neúčasti
na jednání mají možnost písemně
se vyjádřit k předmětu jednání
ve lhůtě určené okresním pozemkovým
úřadem, která nesmí být kratší
než 15 dnů. Nevyjádří-li se ve
lhůtě stanovené v doručené
výzvě, má se za to, že účastník
k projednávané věci nemá připomínky.
(15) Souhlasy učiněné ve smyslu ustanovení
odstavců 7, 11, 17 a 18 mohou vlastníci pozemků,
popřípadě jejich právní nástupci,
vzít zpět jen se souhlasem okresního pozemkového
úřadu; ten může dát souhlas jen,
dovoluje-li to stav rozpracovanosti návrhu.".
20. V § 8 se odstavec 11 označuje jako odstavec
16 a na konci tohoto odstavce se tečka nahrazuje čárkou
a připojuje se text, který zní: "a pozemky
ve vlastnictví obce, které již dříve
sloužily pro společná zařízení.".
21. V § 8 se za odstavec 16 doplňují
nové odstavce 17 a 18, které včetně
poznámky č.4a) znějí:
"(17) Sousedí-li s obvodem pozemkových úprav
pozemky, na nichž se nacházejí stavby ve vlastnictví
státu (např. komunikace, železniční
dráha, upravený vodní tok) vybudované
do 24.6.1991, může okresní pozemkový
úřad poskytnout vlastníkům dotčených
pozemků směnou pozemek z vlastnictví státu
4), budou-li vlastníci s touto směnou souhlasit.
Takové pozemky mohou být zahrnuty do obvodu pozemkových
úprav. O výměně nebo přechodu
vlastnických práv rozhodne okresní pozemkový
úřad na základě schváleného
návrhu (§ 9 odst.5).
(18) Okresní pozemkový úřad může v řízení o pozemkových úpravách vypořádat spoluvlastnictví k pozemku, vedeném v katastru nemovitostí nebo dřívější pozemkové evidenci jako pozemek s charakterem bývalé polní cesty, tak, že spoluvlastníkům zvýší jejich nároky (§ 8 odst.5) o výměru odpovídající spolu- vlastnickému podílu k takovému pozemku, nedojde-li mezi spoluvlastníky k jiné dohodě. Nevlastní-li spoluvlastník v daném katastrálním území jiný pozemek než spoluvlastnický podíl k polní cestě, okresní pozemkový úřad může vykoupit spoluvlastnický podíl ve prospěch státu za náhradu podle platného cenového předpisu, pokud s tím všichni spoluvlastníci souhlasí. Spoluvlastnické podíly neznámých vlastníků je možno převést do vlastnictví státu rozhodnutím okresního pozemkového úřadu, vydaným v souladu se schváleným návrhem, za náhradu podle platného cenového předpisu, která bude složena do úschovy soudu 4a).
____________________
4a) § 185f občanského soudního řádu.".
22. Za § 8 se vkládá nový §
8a, který včetně nadpisu a poznámky
č.4b) zní:
(1) Odbornou způsobilost k projektování pozemkových
úprav prokazují fyzické osoby osvědčením
o odborné způsobilosti k projektování
pozemkových úprav (dále jen "osvědčení").
(2) Osvědčení uděluje ústřední
pozemkový úřad (§ 11 písm.b/
a § 13 písm.c/).
(3) Ústřední pozemkový úřad
udělí osvědčení na základě
písemné žádosti fyzické osobě,
která
a/ je způsobilá k právním úkonům,
b/ je bezúhonná,
c/ je občanem České republiky,
d/ získala znalosti z oblasti pozemkových úprav
v rámci ukončeného vysokoškolského
vzdělání na vysoké škole technické
nebo zemědělské a prokáže nejméně
2 roky praxe v činnostech při projektování
pozemkových úprav.
(4) Za bezúhonného se pro účely tohoto
zákona nepovažuje ten, kdo byl pravomocně odsouzen
pro úmyslný trestný čin.
(5) V žádosti podle odstavce 3 žadatel uvede:
a/ jméno a příjmení, titul, adresu
trvalého pobytu, datum narození a rodné číslo,
b/ dosažené vzdělání včetně
oboru nebo zaměření studia, popřípadě
specializace,
c/ délku vykonané odborné praxe v projektování
pozemkových úprav.
(6) K žádosti podle odstavce 3 žadatel připojí
tyto doklady:
a/ výpis z evidence Rejstříku trestů
ne starší 3 měsíců,
b/ ověřenou kopii dokladu o dosaženém
vzdělání,
c/ doklady o vykonání praxe v předepsané
délce, popřípadě jejich ověřené
kopie.
(7) Ústřední pozemkový úřad
vede seznam fyzických osob, kterým udělil
osvědčení.
(8) Osvědčení je platné na dobu pěti
let od jeho vydání. Platnost osvědčení
může být prodloužena o dalších
5 let na základě žádosti podané
ústřednímu pozemkovému úřadu
nejpozději do 6 měsíců před
dnem skončení jeho platnosti.
(9) Držitel osvědčení je povinen oznámit
ústřednímu pozemkovému úřadu,
že přestal splňovat podmínky podle odstavce
3 do 30 dnů ode dne, kdy tyto skutečnosti nastaly.
(10) Osvědčení zaniká
a/ uplynutím jeho platnosti,
b/ požádá-li o to písemně držitel
osvědčení,
c/ smrtí držitele osvědčení nebo
prohlášením za mrtvého,
d/ rozhodnutím ústředního pozemkového
úřadu o odnětí.
(11) Ústřední pozemkový úřad
odejme fyzické osobě osvědčení,
jestliže tato osoba přestala splňovat podmínky
pro udělení osvědčení podle
odstavce 3. Ústřední pozemkový úřad
může toto osvědčení odejmout
i v případě, že jeho držitel přes
písemné upozornění okresního
pozemkového úřadu opakovaně poruší
ustanovení tohoto zákona.
(12) Fyzické osobě, které bylo odňato
osvědčení podle odstavce 11, může
být znovu uděleno nejdříve po uplynutí
tří let od jeho odnětí, pokud splňuje
podmínky uvedené v odstavci 3.
(13) Fyzická osoba, která je již držitelem oprávnění uděleného podle dříve platných předpisů 4b), musí do dvou let od účinnosti tohoto zákona požádat o udělení osvědčení podle tohoto zákona.
__________________________
4b) § 45 odst.3 zákona č.50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, (stavební zákon), ve znění zákona č.103/1990 Sb., zákona č.425/1990 Sb., zákona č.262/1992 Sb. a zákona č.43/1994 Sb. Vyhláška SKVTIR č.186/1990 Sb., o oprávnění k projektové činnosti.
(14) Vydání osvědčení nepodléhá
správním poplatkům.".
23. V § 9 odst.1 se ve větě za středníkem
vypouští tento text: "v jejímž územním
obvodu jsou pozemky zahrnuté do pozemkových úprav."
a za slovem "obci" se čárka nahrazuje
tečkou.
24. § 9 odstavec 4 včetně poznámky
č.4c) zní:
"(4) Rozhodnutí o schválení návrhu okresní pozemkový úřad oznamuje veřejnou vyhláškou a doručí všem známým účastníkům. Z náležitostí návrhu 2d) se k rozhodnutí doručovanému účastníkům řízení připojí jen ta část návrhu, která se dotýká konkrétního účastníka řízení. Schválený návrh se všemi náležitostmi se ukládá u okresního pozemkového úřadu a u příslušného obecního úřadu, kde lze do návrhu nahlédnout. Rozhodnutí o schválení návrhu, které nabylo právní moci, okresní pozemkový úřad předá také katastrálnímu úřadu k vyznačení do katastru nemovitostí 4c).
____________________
4c) § 9 vyhlášky č.190/1996 Sb.".
25. V § 9 se za odstavec 4 vkládají
nové odstavce 5, 6, 7, 8 a 9, které včetně
poznámek č.4d) a č.4e) znějí:
"(5) Schválený návrh je závazným podkladem pro rozhodnutí okresního pozemkového úřadu o výměně nebo přechodu vlastnických práv, popřípadě o zřízení nebo zrušení věcného břemene k dotčeným pozemkům4d). Rovněž je závazným podkladem pro rozhodnutí o přechodu vlastnických práv k pozemkům, na nichž se nacházejí společná zařízení. Proti rozhodnutí o výměně nebo přechodu vlastnických práv vydanému na základě schváleného návrhu se nelze odvolat.
____________________
4d) § 19 odst.2 zákona č.229/1991 Sb.
(6) Rozhodnutí o přechodu vlastnických práv
podle odstavce 5 okresní pozemkový úřad
oznamuje veřejnou vyhláškou a doručí
všem vlastníkům pozemků známým
okresnímu pozemkovému úřadu. Toto
rozhodnutí nabývá právní moci
posledním dnem 15 denní lhůty, která
počne běžet dnem vyvěšení
rozhodnutí veřejnou vyhláškou. V případech,
kdy výsledek pozemkových úprav slouží
i jako obnovený katastrální operát
3b), stává se tento obnovený katastrální
operát platným dnem právní moci rozhodnutí
o výměně nebo přechodu vlastnických
práv 4d).
(7) Nebylo-li projednáno dědictví po vlastníkovi, jehož pozemky jsou předmětem pozemkových úprav, do doby rozhodnutí o přechodu vlastnických práv podle odstavce 5, jsou předmětem dědictví již pozemky evidované v katastru nemovitostí v souladu se schváleným návrhem namísto původních pozemků zůstavitele. V těchto případech bude po právní moci rozhodnutí podle odstavce 5 evidován v katastru nemovitostí jako vlastník takového předmětu dědictví zůstavitel, a to až do doby provedení záznamu 4e) o změně vlastnických a jiných věcných práv ve prospěch dědiců.
__________________
4e) § 7 a § 8 zákona č.265/1992 Sb., o
zápisech vlastnických a jiných věcných
práv k nemovitostem, ve znění pozdějších
předpisů.
(8) Navržený právní stav podle schváleného
návrhu je závazný i pro právní
nástupce vlastníků pozemků. Do vydání
rozhodnutí okresního pozemkového úřadu
dle odstavce 5 se v listinách o nabytí vlastnictví
nebo jiného oprávnění k pozemkům
(např. v kupní smlouvě, v usnesení
soudu o nabytí dědictví, v zástavní
smlouvě) kromě nabývaných pozemků
uvedou i jim odpovídající pozemky podle schváleného
návrhu; údaje o nich poskytuje okresní pozemkový
úřad. Jednotlivé pozemky nebo jejich části
nemůže jejich vlastník v uvedené době
bez souhlasu okresního pozemkového úřadu
zatížit nebo zcizit.
(9) Zástavní právo, které vázne
na pozemku zahrnutém do pozemkových úprav,
přechází na pozemek, který přešel
do vlastnictví zástavce podle schváleného
návrhu.".
26. V § 9 se dosavadní odstavec 5 označuje
jako odstavec 10 a dosavadní odstavec 6 se vypouští.
27. V názvu § 9a se vypouští slovo
"návrhu".
28. V § 9a odst.2 se v první větě
vkládají za slovo "vytyčeno" slova
"a označeno" a za slovo "v terénu"
se vkládá text "dle potřeby vlastníků
a to ještě před vydáním rozhodnutí
podle § 9 odst.5". V druhé větě
se slova "lze zahájit" nahrazují slovem
"zahájí".
29. V § 9a se za odstavec 4 doplňuje nový odstavec 5, který zní:
"(5) Je-li v průběhu řízení
o pozemkových úpravách nezbytně třeba
ještě před schválením návrhu
pozemkových úprav vybudovat přístupovou
komunikaci k pozemkům, popřípadě jiné
společné zařízení, postupuje
okresní pozemkový úřad podle zvláštních
předpisů 7). Takto lze postupovat jen se souhlasem
všech vlastníků pozemků dotčených
navrženou komunikací, popřípadě
jiným společným zařízením.".
30. Za § 9a se vkládají nové
paragrafy 9b až 9h, které včetně nadpisu
a poznámek č.4f), č.4g) a č.4h) znějí:
(1) Předmětem pozemkových úprav v územích s nedokončeným scelovacím řízením jsou všechny pozemky nacházející se v katastrálním území, v kterém nebylo dokončeno scelovací řízení podle dříve platných zvláštních předpisů 4f) (dále jen "scelování"), bez ohledu na dosavadní způsob jejich využití a existující vlastnické a užívací vztahy k nim.
______________________
4f) Zákonč.47/1948 Sb., o některých
technicko-hospodářských úpravách
pozemků. Vládní nařízení
č.171/1940 Sb., o scelování hospodářských
pozemků a jiných úpravách pozemkové
držby.
(2) V katastrálním území, v kterém
nebylo dokončeno scelování a katastr nemovitostí
vede vlastnictví k pozemkům v souladu s návrhem
scelovacího plánu 4f), platí, že vzniklo
vlastnictví k pozemkům podle tohoto návrhu.
(3) Po projednání s katastrálním úřadem
může okresní pozemkový úřad
vyloučit z pozemkových úprav ty pozemky,
které nejsou třeba pro dosažení účelu
pozemkových úprav a stanoví obvod pozemkových
úprav.
(1) Okresní pozemkový úřad zabezpečí
vypracování soupisu nároků vlastníků
pozemků (dále jen "soupis nároků")
podle jejich výměry a ceny. Podkladem pro vypracování
soupisu nároků jsou údaje o vlastnických
vztazích k pozemkům vedené v katastru nemovitostí.
Cena pozemků se určuje podle cenového předpisu
platného ke dni vyložení soupisu nároků
podle § 8 odst.5 nebo podle druhu pozemku vedeného
v bývalém pozemkovém katastru před
zahájením scelování, oceněného
podle cenového předpisu platného ke dni vyložení
nároků podle § 8 odst.5. Okresní pozemkový
úřad na úvodním jednání
stanoví, podle kterého z uvedených způsobů
ocenění se bude postupovat.
(2) Pokud z údajů scelovacího operátu,
který je založen u katastrálního úřadu,
vyplývá, že některý účastník
scelování neobdržel náhradu za své
pozemky pojaté do scelování, může
okresní pozemkový úřad po projednání
s katastrálním úřadem tomuto účastníkovi,
popřípadě jeho dědici stanovit nárok
na pozemky ve výměře odpovídající
neposkytnuté náhradě, je-li potřebná
výměra pozemků v obvodu pozemkových
úprav k dispozici.
(1) Jsou-li v důsledku nedokončeného scelování
u některých pozemků nebo jejich částí
zapsány v katastru nemovitostí jako vlastníci
dvě či více osob a nejde-li o spoluvlastnictví
4g), potom
a) je vlastníkem takového pozemku ta osoba nebo
její právní nástupce, která
sama pozemek nepřetržité užívá
od doby jeho převzetí ve scelování,
nebo
b) je vlastníkem takového pozemku ta osoba nebo
její právní nástupce, které
vlastnické právo k předmětným
pozemkům náleželo před zahájením
scelování.
(2) Osoby, jimž není založeno vlastnictví podle písmena a) nebo písmena b), mají právo na náhradu.
___________________
4g) § 136 a násl. občanského zákoníku.
(3) Osoba, které vzniklo právo na náhradu
podle odstavce 1, obdrží:
a) za zastavěný pozemek nebo pozemek určený
k zastavění peněžitou náhradu,
nebude-li jí možno poskytnout jako náhradu
jiný přiměřený pozemek. Výši
peněžité náhrady poskytne okresní
pozemkový úřad podle platného cenového
předpisu,
b) za zemědělský pozemek, popřípadě
lesní pozemek, náhradu v jiném přiměřeném
pozemku podle původního druhu před zahájením
scelování.
Pokud účastník scelování převzal
podle návrhu scelovacího plánu do užívání
za pozemky, s nimiž vstoupil do scelování a
které doposud vlastní, pozemky náhradní
ve vlastnictví jiných vlastníků a
tyto pozemky sám nebo jeho právní nástupce
dosud užívá a vlastní stavbu umístěnou
na některém z těchto pozemků nebo
jde o pozemek s trvalým porostem (sad, vinice, aj.), popřípadě
zahradu, okresní pozemkový úřad rozhodne
o přechodu vlastnického práva předmětného
pozemku na jeho uživatele. Dosavadní vlastník
obdrží náhradu v jiném pozemku podle
druhu před zahájením scelování.
V těch případech, kdy došlo k prodeji,
popřípadě k vyvlastnění podle
zvláštních předpisů 7), a náhrada
byla vyplacena jen jedné z osob zapsané jako vlastník
pozemku (§ 9d odst.1) nebo uživateli pozemku, jde-li
o případ podle § 9e, upraví se nároky
vlastníků (§ 9c) tak, že se nárok
zvýší osobě, která neobdržela
náhradu a sníží osobě, která
náhradu obdržela, a to o příslušnou
výměru původního pozemku téhož
druhu.