(v mld. Kč)
Dlouhodobé depozitum ČSOB a. s. | 3,000 | - | - | - |
Dlouhodobé depozitum (Ingolstadt - ropovod) | 1,500 | - | - | - |
Rezerva peněžních prostředků na | ||||
- úhradu soudních sporů | - | - | - | 0,500 |
- plnění závazků | - | - | - | 0,500 |
- plnění závazků z titulu ručení FNM ČR (§15 zák. 92/91 Sb.) | - | - | - | 1,575 |
Ostatní finanční potřeby celkem | 4,500 | - | - | 2,575 |
Stav k 1. 1. 1996 | 11,825 | 7,325 |
příjem peněžních prostředků v roce 1996 | 28,065 | 28,065 |
výdej peněžních prostředků v roce 1996 | 35,040 | 35,040 |
ostatní finanční potřeby v roce 1996 | - | - |
Stav k 31. 12. 1996 | 4,850 | 0,350 |
příjem peněžních prostředků v roce 1991 | 8,410 | 18,410 |
výdej peněžních prostředků v roce 1997 | 16,185 | 16,185 |
ostatní finanční potřeby v roce 1997 | - | 2,575 |
Stav k 31. 12. 1997 | 7,075 | 0 |
*) Disponibilní peněžní prostředky
jsou peněžní prostředky celkem ze sloupce
č. l snížené o ostatní finanční
potřeby.
Odhady očekávaných příjmů
vycházejí z dosud předaných schválených
a aktualizovaných privatizačních projektů
na FNM ČR k 31. 7. 1996 v celkové výši
účetní hodnoty 900 380 362 tis. Kč
a ze schvalovaných resp. neschválených privat.
projektů nepředaných na FNM ČR v období
2. pololetí 1996 a 1. pololetí 1997 v předpokládané
účetní hodnotě 13 000 000 tis. Kč
(podklad z MF ČR - sekce privatizace - 031).
Struktura očekávaných příjmů
zahrnuje příjmy z prodeje majetku (veř. dražba,
veř. soutěž, přímý prodej)
a z prodeje akcií a majetkových podílů
(vyjma prodeje akcií "strategických společností").
Dále příjmy z dividend a ostatní příjmy.
Celkové očekávané příjmy
v roce 1997 činí 18,410 mld. Kč. Z toho z
prodeje majetku a akcií 15,910 mld. Kč. V očekávaných
příjmech nejsou zahrnuty příjmy z
prodeje akcií strategických a. s.
Základem výpočtu očekávaných
příjmů je analýza, která vychází
z účetní hodnoty majetku privatizačních
projektů předávaných na FNM ČR,
průměrného tempa realizace privatizačních
projektů a z toho dosahovaných peněžních
příjmů, s promítnutím vlivů
cenových koeficientů dosahovaných u jednotlivých
metod privatizace, včetně vlivů splátkových
prodejů a neplatičů.
Ostatní položky očekávaných příjmů
tvoří dividendy, kde se očekává
příjem v roce 1997 ve výši 2 mld. Kč
a to z důvodu, že do konce roku 1996 bude FNM ČR
držet akcie strategických společností,
které budou úroveň dividend převážně
tvořit.
Ostatní příjmy FNM ČR v roce 1997
se očekávají ve výši 0,5 mld.
Kč. Jedná se zejména o úroky z depozit
a poskytnutých splátek, sankčních
úroků hrazených nabyvateli privatizovaného
majetku apod.
Zdrojem financování výdajů peněžních
prostředků FNM ČR jsou příjmy
získané z velké privatizace.
Zákon č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů
ČR ve věcech převodů majetku na jiné
osoby a o Fondu národního majetku ČR, ve
znění pozdějších předpisů,
taxativně vymezuje účel použití
těchto zdrojů. Většina konkrétních
výdajů FNM ČR musí být dle
tohoto zákona uskutečněna pouze na základě
rozhodnutí vlády ČR nebo na základě
rozhodnutí o privatizaci.
Úhrada nákladů na odstraňování
ekologických škod
Konkrétní postup při úhradě
nákladů na odstraňování ekologických
škod je upraven usnesením vlády ČR ze
dne 17. 3. 1993 č. 123.
Uvedené částky vycházejí z
příslušných usnesení vlády,
kde je FNM ČR uloženo uzavřít smlouvu
o náhradě ekologických škod až
do výše základního jmění
(u akciových společností), respektive kupní
ceny (u prodeje majetku).
V roce 1997 se očekává výrazný
nárůst těchto nákladů z důvodů
urychlení výběrů dodavatelů
sanačních prací dle nové metodiky
zpracované FNM ČR a Ministerstvem životního
prostředí ČR.
(§ 18. odst.2. písmeno b) bod 4 zákona
č. 171/1991 Sb., ve znění pozdějších
předpisů)
Financování výdajů na činnost
zbytkových podniků
Postup řešení finančních a personálních
problémů státních podniků je
upraven usnesením vlády ČR ze dne 25. 11.
1992 č. 658. Konkrétní výši dotace
státním podnikům schvaluje vláda ČR
na základě doporučení zakladatelů
státních podniků.
(§ 18 odst 2. písmeno b) bod 3 zákona
č. 171 1991 Sb. ve znění pozdějších
předpisů)
Dotace rozpočtu FNM ČR
Tento výdaj slouží k úhradě nákladů
spojených s činností FNM ČR včetně
nákladů souvisejících s realizací
privatizačních projektů. Rozpočet
FNM ČR je schvalován Poslaneckou sněmovnou
Parlamentu ČR.
(§19 zákona č. 171/1991 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů)
Úhrada restitučních a privatizačních
soudních sporů
Jedná se o náklady na vedení soudních
sporů (soudní poplatky) a finanční
úhrady v případě "prohraných"
soudních sporů.
Do výdajů je promítnut nárůst
soudních sporů. Postup ukončování
soudních sporů nelze časově odhadnout,
proto je nutné v roce 1997 zajistit finanční
rezervu ve výši 500 mil. Kč nad rámec
výsledné bilance pro potřeby případně
vzniklých nových dalších sporů
a nebo z důvodů případného
urychlení některých soudních procesů.
(§18 odst. 2, písmeno e) zákona
č. 171/1991 Sb.,ve znění pozdějších
předpisů)
Plnění závazků podniků
určených k privatizaci
Čerpání těchto prostředků
je podmíněno schválením vládou
ČR. Jedná se o mimořádné případy,
kdy je efektivní podnik oddlužit před privatizací.
(§18 odst. 2, písmeno b) bod 1 zákona
č. 171/1991 Sb., ve znění pozdějších
předpisů)
Financování rozvoje železniční
dopravní cesty
Uvedená částka pro rok 1997 vychází
z očekávaných příjmů
získaných privatizací majetku českých
drah. Dle zákona č. 171/1991 může FNM
ČR na základě rozhodnutí vlády
ČR použít výnos z privatizace majetku
českých drah na financování rozvoje
železniční dopravní cesty.
(§ 18 odst. 2. písmeno b) bod 7 zákona
č. 171/1991 Sb., ve znění pozdějších
předpisů)
Splátka krátkodobých dluhopisů
Dluhopisy na posílení rezervního fondu Konsolidační
banky vydal a prodal FNM ČR k 31. 12. 1993 na základě
rozhodnutí vlády ČR č. 28 ze dne 19.
1. 1994. Splácení těchto dluhopisů
je třeba z důvodů vysokého úrokového
zatížení FNM ČR v roce 1997 maximálně
urychlit. K 31. 12. 1997 budou činit nesplacené
obligace 0,200 mld. Kč.
(§ 18 odst. 2, písmeno b) bod 8 zákona
č. 171/1991 Sb., ve znění pozdějších
předpisů)
Nákup - úpis akcií
Doposud se FNM ČR zúčastnil úpisu
akcií v případech, kdy bylo nutno zachovat
stávající podíl FNM ČR v akciových
společnostech (zejména banky).
Pro rok 1997 z důvodů nedostatku finančních
prostředků úpis akcií u akciových
společností, kde FNM ČR má předkupní
právo, není plánován.
Úhrada nákladů a ztráty nemocenských
pojišťoven
Výdaj pro rok 1997 je v souladu s příslušnými
usneseními vlády ČR k postupům při
slučovaní některých zdravotních
pojišťoven.
FNM ČR do tohoto procesu vstupuje prostřednictvím
Konsolidační banky, které hradí náklady
a ztráty spojené s příslušnými
operacemi.
(§18 odst. 2, písmeno b) bod 8 zákona
č. 171/1991 Sb., ve znění pozdějších
předpisů)
Doplnění zdrojů České
inkasní s. r. o.
Plánovaný výdaj pro rok 1997 je v souladu
s usnesením vlády ČR č. 336 ze dne
7. 6. 1995 o doplňování zdrojů České
inkasní s. r. o. k úhradě jejich závazků
v rámci II. fáze transformace ČSOB a. s.
(6,128 mld. Kč) a s usnesením vlády ČR
č. 527 ze dne 16. 10. 1996 k návrhu restrukturalizace
finančních závazků ČKD Praha
(0,200 mld. Kč).
(§18 odst. 2, písmeno b) bod 9 zákona
č. 171/1991 Sb., ve znění pozdějších
předpisů)
Pro komplexní posouzení finanční situace
FNM ČR v roce 1997 je nutné kromě výdajových
položek vzít v úvahu i "ostatní
finanční potřeby", které svým
charakterem nejsou výdajem FNM ČR - zůstávají
součástí peněžních depozit.
Jedná se o peněžní prostředky,
které jsou dlouhodobě vázány na pětiletém
terminovaném vkladu u ČSOB a. s. (3 000 mil. Kč)
- řešení nesplacených pohledávek
v zahraničí.
Dále jde o finanční prostředky, které
FNM ČR musí na základě smlouvy dlouhodobě
deponovat u ČNB (1 500 mil. Kč) - realizace záruky
FNM ČR v souvislosti s výstavbou ropovodu "Ingolstadt".
V ostatních finančních potřebách
je uvedena rezerva na úhradu soudních sporů
(500 mil. Kč), na plnění závazků
privatizovaných subjektů (500 mil. Kč) a
na plnění závazků z titulu ručení
FNM ČR (1 575 mil. Kč). Dne 16. 10. 1996 byl vynesen
rozsudek Nejvyššího soudu, kterým byl
FNM ČR odsouzen k úhradě závazků
z titulu ručení podle zákona č. 92/91
Sb. V souvislosti s tímto rozsudkem lze očekávat,
že FNM ČR bude odsouzen i v dalších obdobných
případech. Celkový objem dosud zažalovaných
závazků je cca 5 mld. Kč. Lze očekávat,
že v průběhu roku 1997 může částka
prohraných žalob dosáhnout až 2 mld. Kč.
Finanční rezerva je vytvořena u položek,
jejichž konkrétní potřeby v roce 1997
lze velmi obtížně odhadnout.
1) Finanční dopady "Programu posílení
bankovního sektoru České republiky"
- dle usnesení vlády ČR č. 539 ze
dne 16. 10. 1996 FNM ČR nemá ke dni předložení
návrhu rozpočtu dostatečné podklady
pro kvantifikaci tohoto dopadu.
2) Škoda, koncern Plzeň a. s. - úhrada úroků
(úroky z úvěru + sankční úroky)
v celkové výši 384 485 tis. Kč.
Usnesením vlády ČR č. 596 ze dne 14.
10. 1992 odsouhlasila vláda ČR částečné
zrušení splácení úvěru
Konsolidační bance do výše 1,888 mld.
Kč z prostředků FNM ČR (částečné
oddlužení a. s.).
Prezídium FNM ČR problematiku oddlužení
a. s. na svých jednáních pravidelně
řešilo a úhradu odsouhlasilo až v prosinci
1993.
V současné době akciová společnost
vyvolala jednání a požaduje, aby z důvodů
časové prodlevy mezi schválením příslušného
usnesení a skutečnou úhradou úvěru
uhradil FNM ČR dodatečně za akciovou společnost
vzniklé úroky.
3) Úhrada nákladů Konsolidační
bance v souvislosti se zvýhodněným depozitem
v Pragobance, a. s. - cca 500 mil. Kč.
Na základě předběžných
jednaní o řešení situace v Kreditní
bance Plzeň, Pragobance a České pojišťovně
lze očekávat, že Konsolidační
bance bude uloženo deponovat peněžní prostředky
v Pragobance za účelem posílení likvidity
této banky. FNM ČR bude zřejmě hradit
Konsolidační bance úrokové náklady
související s poskytnutím tohoto depozita.
1) Rozpočet je závazný v těchto položkách:
I. Provozní náklady bez mzdových a ostatních
osobních nákladů
II. Mzdové a ostatní osobní náklady
(dále jen "OON")
III. Investiční náklady
IV. Náklady celkem
Ostatní položky uvedené v tabulkové
části jsou orientační.
2) Na základě usnesení Poslanecké
sněmovny Parlamentu ČR (dále jen "SP
ČR") č. 464 ze dne 27. 9. 1994 je hospodářský
výbor PSP ČR pověřen, aby svým
usnesením schvaloval případné, FNM
ČR požadované, přesuny finančních
prostředků mezi závaznými položkami
rozpočtu, kromě položky II. Mzdové náklady
a OON.
3) Odměny členům prezídia a dozorčí
rady FNM ČR za rok 1997 schvaluje na návrh FNM ČR
hospodářský výbor PSP ČR.
4) Výši položky "Rozpočtové
omezení nákladů na realizaci privatizačních
projektů" stanovuje následující
vzorec:
NRP = (TSD x 0,02) + [(MZ + PP) x 0,05)] + [0,5 x (HPSo + HPSI)
x 0,003]
NRP = náklady na realizaci privatizačních
projektů v daném rozpočtovém období
TSD - tržby získané prodejem majetku ve veřejných
soutěžích a ve veřejných dražbách
v daném období
MZ = hodnota majetku zpětvzatého v daném
období na základě odstoupení FNM ČR
od smlouvy z důvodu nezaplacení kupní ceny,
resp. zmařené dražby
PP = příjmy z pohledávek, u nichž je
lhůta splatnosti překročena o více
než 90 dní, inkasované v daném období
HPSI = účetní hodnota pohledávek,
o které vedl FNM ČR soudní spor na konci
daného období
HPSo = účetní hodnota pohledávek,
o které vedl FNM ČR soudní spor na počátku
daného období
V tabulkové části se uvede "Odhad nákladů
na realizaci privatizačních projektů".
Tento odhad bude dvakrát ročně upřesněn
dle skutečných výsledků realizace.
Toto upřesnění dle skutečných
hodnot dosazených do výše uvedeného
vzorce je pro FNM ČR v daném období závazným
limitem.
Výpočet "Rozpočtového omezení
nákladů na realizaci privatizačních
projektů" a srovnání se skutečným
čerpáním těchto nákladů
provede FNM ČR k 30. 6. 1997 a k 31. 12. 1997 a předloží
je vládě ČR a PSP ČR.
5) Vzhledem k právní závaznosti uzavíraných
zprostředkovatelských smluv a vzhledem k časovému
posunu mezi uzavíráním smluv s externími
subjekty a platbami, které na jejich základě
FNM ČR uskuteční, bude analogický
vzorec pro stanovení položky "Rozpočtové
omezení nákladů na realizaci privatizačních
projektů" použit v rozpočtu FNM ČR
i v dalších letech.
V případě, že v běžném
roce bude v položce "Náklady na realizaci privatizačních
projektů" dosaženo úspory nebo překročení
oproti "Rozpočtovému omezení" vypočtenému
podle reálných hodnot pro dané období,
zvyšuje se resp. snižuje se "Rozpočtové
omezení" stejné položky rozpočtu
pro následující období automaticky
o výši dosažené úspory resp. překročení.
6) V případě, že PSP ČR neschválí
rozpočet FNM ČR před začátkem
roku 1998, je FNM ČR oprávněn čerpat
měsíčně finanční prostředky
maximálně do výše 1/12 celkového
objemu schváleného rozpočtu pro rok 1997.
I. Provozní náklady bez mzdových prostředků a ostatních osobních nákladů | 82 216 | 79 086 | 83 423 | 101,46 | 105,48 | |
v tom | spotřeba materiálu a paliv | 6 550 | 6 500 | 6 750 | 103,05 | 103,84 |
spotřeba energie | 3 500 | 3 100 | 3 500 | 100,00 | 112,90 | |
opravy a udržování | 6 000 | 5 900 | 5 000 | 83,33 | 84,74 | |
výkony spojů | 4 000 | 3 900 | 4 500 | 112,50 | 115,38 | |
ostatní výkony materiál. povahy | 6 500 | 6 300 | 6 500 | 100,00 | 103,17 | |
drobný hmotný neinvestiční majetek | 3 800 | 3 200 | 3 000 | 78,94 | 93,75 | |
služby nemateriální povahy | 23 000 | 22 500 | 23 000 | 100,00 | 102,22 | |
odvod sociál. a zdrav. pojištění | 23 730 | 23 300 | 25 975 | 109,46 | 111,48 | |
tvorba FKSP na vrub nákladu | 1 286 | 1 286 | 1 448 | 112,59 | 112,59 | |
ostatní finanční náklady | 3 850 | 3 100 | 3 750 | 97,40 | 120,96 | |
II. Mzdové a ostatní osobní náklady | 66 840 | 65 840 | 74 214 | 111,03 | 112,71 | |
v tom | mzdové náklady | 64 340 | 64 340 | 72 414 | 112,54 | 112,54 |
ostatní osobní náklady | 2 500 | 1 500 | 1 800 | 72,00 | 120,00 | |
z toho odměny členům prezídia a dozorčí rady | 1 089 | 1 089 | 1 198 | 110,00 | 110,00 | |
III. Investiční náklady | 11 400 | 11 400 | 12 300 | 107,89 | 107,89 | |
IV. Náklady celkem | 160 456 | 156 326 | 169 937 | 105,90 | 108,70 |
Částka příslušného rozpočtu | 228 000 | - | 220 000 | 96,49 | - |
Převod nevyčerpané částky rozpočtu 1995 | 56 847 | - | - | - | - |
Celkem | 284 847 | 280 417 | 220 000 | 77,23 | 78,45 |
Vlastní rozpočet FNM ČR pro rok 1997 je sestaven
v souladu se zákonem č. 171/1991 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, v souladu
s pokyny MF ČR odbor metodiky finančního
hospodaření a účetnictví č.
j. V-2.24 705/91 ze dne 28. 11. 1991 a v souladu s výkazem
"FOND ÚČ NM 1-02".
Předložený rozpočet obsahuje dvě
části, část textovou a část
tabulkovou. Textová část obsahuje pravidla,
podle nichž bude posuzováno plnění rozpočtu
v jednotlivých položkách a způsob výpočtu
"Rozpočtového omezení nákladů
na realizaci privatizačních projektů".
V tabulkové části jsou uvedeny konkrétní
hodnoty rozpočtovaných položek a odhad výše
nákladů na realizaci privatizačních
projektů. Pro porovnání je v návrhu
rozpočtu pro rok 1997 uveden rozpočet a očekávaná
skutečnost roku 1996.
Návrh rozpočtu se skládá stejně
jako v roce 1996 ze tří hlavních nákladových
položek limitovaných fixními částkami:
I. provozní náklady bez mzdových nákladů
a OON
II. mzdové náklady a OON
III. investiční náklady
Kromě toho je v rozpočtu stanoveno omezení
pro výši nákladů na realizaci privatizačních
projektů, kde FNM ČR využívá
externích firem. Výše těchto nákladů
vyplyne zejména z mandátních smluv uzavřených
již v průběhu roku 1996, z výše
dosažených výnosů a ze skutečnosti,
jak velkou část agendy se v daném období
podaří uzavřít. FNM ČR ovlivňuje
výši nákladů pouze tím, jaký
stanovuje vyplacený podíl na výnosech. Proto
není rozpočtem stanovena apriori pevná částka,
ale vzorec schválený rozhodnutím PSP ČR
v rozpočtu roku 1995 z něhož vyplývá,
že odměny externích firem nesmí být
v průměru stanoveny výše než 2%
tržeb z veřejných soutěží
a dražeb, 5% hodnoty majetku dobytého od neplatičů
a 0,3% hodnoty majetku, o který vede FNM ČR soudní
spory.
Vzorec bude naplněn skutečnými čísly
dvakrát do roka, k 30. 6. 1997 a k 31. 12. 1997. Vypočtené
rozpočtové omezení nákladu za daně
období bude srovnáno s reálnou výší
těchto nákladů v daném období
a informace o plnění či překročení
stanoveného rozpočtového omezení bude
předložena vládě ČR a PSP ČR.
Pro orientaci je v tabulkové části uveden
odhad těchto nákladů odpovídající
očekávaným výsledkům hospodaření
FNM ČR v roce 1997.
Ostatní principy textové části rozpočtu
zůstávají stejné jako v roce 1996.