Ostatní finanční potřeby FNM ČR

(v jednotlivých letech nutno přičíst k očekávaným výdajům, dostaneme celkovou finanční potřebu Fondu v daném roce)

(v mld. Kč)

Finanční potřeba
Rok 1991 - 1995
Rok 1996 stav k 30. 6. 96
Rok 1996 celkem
Rok 1997
Dlouhodobé depozitum ČSOB a. s. 3,000-- -
Dlouhodobé depozitum (Ingolstadt - ropovod) 1,500-- -
Rezerva peněžních prostředků na      
- úhradu soudních sporů --- 0,500
- plnění závazků --- 0,500
- plnění závazků z titulu ručení FNM ČR (§15 zák. 92/91 Sb.) --- 1,575
Ostatní finanční potřeby celkem 4,500- -2,575


Rekapitulace očekávaných příjmů a výdajů peněžních prostředků FNM ČR

z velké privatizace (v mld. Kč)

 
Stav peněžních prostředků celkem
Disponibilní peněžní prostředky ze sloupce č. 1 *)
 
Sl. č. 1
Sl. č. 2
Stav k 1. 1. 199611,825 7,325
příjem peněžních prostředků v roce 1996 28,06528,065
výdej peněžních prostředků v roce 1996 35,04035,040
ostatní finanční potřeby v roce 1996 --
Stav k 31. 12. 19964,850 0,350
příjem peněžních prostředků v roce 1991 8,41018,410
výdej peněžních prostředků v roce 1997 16,18516,185
ostatní finanční potřeby v roce 1997 -2,575
Stav k 31. 12. 19977,075 0

*) Disponibilní peněžní prostředky jsou peněžní prostředky celkem ze sloupce č. l snížené o ostatní finanční potřeby.

A) PENĚŽNÍ PŘÍJMY

Odhady očekávaných příjmů vycházejí z dosud předaných schválených a aktualizovaných privatizačních projektů na FNM ČR k 31. 7. 1996 v celkové výši účetní hodnoty 900 380 362 tis. Kč a ze schvalovaných resp. neschválených privat. projektů nepředaných na FNM ČR v období 2. pololetí 1996 a 1. pololetí 1997 v předpokládané účetní hodnotě 13 000 000 tis. Kč (podklad z MF ČR - sekce privatizace - 031).

Struktura očekávaných příjmů zahrnuje příjmy z prodeje majetku (veř. dražba, veř. soutěž, přímý prodej) a z prodeje akcií a majetkových podílů (vyjma prodeje akcií "strategických společností"). Dále příjmy z dividend a ostatní příjmy.

Celkové očekávané příjmy v roce 1997 činí 18,410 mld. Kč. Z toho z prodeje majetku a akcií 15,910 mld. Kč. V očekávaných příjmech nejsou zahrnuty příjmy z prodeje akcií strategických a. s.

Základem výpočtu očekávaných příjmů je analýza, která vychází z účetní hodnoty majetku privatizačních projektů předávaných na FNM ČR, průměrného tempa realizace privatizačních projektů a z toho dosahovaných peněžních příjmů, s promítnutím vlivů cenových koeficientů dosahovaných u jednotlivých metod privatizace, včetně vlivů splátkových prodejů a neplatičů.

Ostatní položky očekávaných příjmů tvoří dividendy, kde se očekává příjem v roce 1997 ve výši 2 mld. Kč a to z důvodu, že do konce roku 1996 bude FNM ČR držet akcie strategických společností, které budou úroveň dividend převážně tvořit.

Ostatní příjmy FNM ČR v roce 1997 se očekávají ve výši 0,5 mld. Kč. Jedná se zejména o úroky z depozit a poskytnutých splátek, sankčních úroků hrazených nabyvateli privatizovaného majetku apod.

B) PENĚŽNÍ VÝDAJE

Zdrojem financování výdajů peněžních prostředků FNM ČR jsou příjmy získané z velké privatizace.

Zákon č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů ČR ve věcech převodů majetku na jiné osoby a o Fondu národního majetku ČR, ve znění pozdějších předpisů, taxativně vymezuje účel použití těchto zdrojů. Většina konkrétních výdajů FNM ČR musí být dle tohoto zákona uskutečněna pouze na základě rozhodnutí vlády ČR nebo na základě rozhodnutí o privatizaci.

Komentář k výdajovým položkám v roce 1997

Úhrada nákladů na odstraňování ekologických škod

Konkrétní postup při úhradě nákladů na odstraňování ekologických škod je upraven usnesením vlády ČR ze dne 17. 3. 1993 č. 123.

Uvedené částky vycházejí z příslušných usnesení vlády, kde je FNM ČR uloženo uzavřít smlouvu o náhradě ekologických škod až do výše základního jmění (u akciových společností), respektive kupní ceny (u prodeje majetku).

V roce 1997 se očekává výrazný nárůst těchto nákladů z důvodů urychlení výběrů dodavatelů sanačních prací dle nové metodiky zpracované FNM ČR a Ministerstvem životního prostředí ČR.

(§ 18. odst.2. písmeno b) bod 4 zákona

č. 171/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů)

Financování výdajů na činnost zbytkových podniků

Postup řešení finančních a personálních problémů státních podniků je upraven usnesením vlády ČR ze dne 25. 11. 1992 č. 658. Konkrétní výši dotace státním podnikům schvaluje vláda ČR na základě doporučení zakladatelů státních podniků.

(§ 18 odst 2. písmeno b) bod 3 zákona

č. 171 1991 Sb. ve znění pozdějších předpisů)

Dotace rozpočtu FNM ČR

Tento výdaj slouží k úhradě nákladů spojených s činností FNM ČR včetně nákladů souvisejících s realizací privatizačních projektů. Rozpočet FNM ČR je schvalován Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR.

(§19 zákona č. 171/1991 Sb.,

ve znění pozdějších předpisů)

Úhrada restitučních a privatizačních soudních sporů

Jedná se o náklady na vedení soudních sporů (soudní poplatky) a finanční úhrady v případě "prohraných" soudních sporů.

Do výdajů je promítnut nárůst soudních sporů. Postup ukončování soudních sporů nelze časově odhadnout, proto je nutné v roce 1997 zajistit finanční rezervu ve výši 500 mil. Kč nad rámec výsledné bilance pro potřeby případně vzniklých nových dalších sporů a nebo z důvodů případného urychlení některých soudních procesů.

(§18 odst. 2, písmeno e) zákona

č. 171/1991 Sb.,ve znění pozdějších předpisů)

Plnění závazků podniků určených k privatizaci

Čerpání těchto prostředků je podmíněno schválením vládou ČR. Jedná se o mimořádné případy, kdy je efektivní podnik oddlužit před privatizací.

(§18 odst. 2, písmeno b) bod 1 zákona

č. 171/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů)

Financování rozvoje železniční dopravní cesty

Uvedená částka pro rok 1997 vychází z očekávaných příjmů získaných privatizací majetku českých drah. Dle zákona č. 171/1991 může FNM ČR na základě rozhodnutí vlády ČR použít výnos z privatizace majetku českých drah na financování rozvoje železniční dopravní cesty.

(§ 18 odst. 2. písmeno b) bod 7 zákona

č. 171/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů)

Splátka krátkodobých dluhopisů

Dluhopisy na posílení rezervního fondu Konsolidační banky vydal a prodal FNM ČR k 31. 12. 1993 na základě rozhodnutí vlády ČR č. 28 ze dne 19. 1. 1994. Splácení těchto dluhopisů je třeba z důvodů vysokého úrokového zatížení FNM ČR v roce 1997 maximálně urychlit. K 31. 12. 1997 budou činit nesplacené obligace 0,200 mld. Kč.

(§ 18 odst. 2, písmeno b) bod 8 zákona

č. 171/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů)

Nákup - úpis akcií

Doposud se FNM ČR zúčastnil úpisu akcií v případech, kdy bylo nutno zachovat stávající podíl FNM ČR v akciových společnostech (zejména banky).

Pro rok 1997 z důvodů nedostatku finančních prostředků úpis akcií u akciových společností, kde FNM ČR má předkupní právo, není plánován.

Úhrada nákladů a ztráty nemocenských pojišťoven

Výdaj pro rok 1997 je v souladu s příslušnými usneseními vlády ČR k postupům při slučovaní některých zdravotních pojišťoven.

FNM ČR do tohoto procesu vstupuje prostřednictvím Konsolidační banky, které hradí náklady a ztráty spojené s příslušnými operacemi.

(§18 odst. 2, písmeno b) bod 8 zákona

č. 171/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů)

Doplnění zdrojů České inkasní s. r. o.

Plánovaný výdaj pro rok 1997 je v souladu s usnesením vlády ČR č. 336 ze dne 7. 6. 1995 o doplňování zdrojů České inkasní s. r. o. k úhradě jejich závazků v rámci II. fáze transformace ČSOB a. s. (6,128 mld. Kč) a s usnesením vlády ČR č. 527 ze dne 16. 10. 1996 k návrhu restrukturalizace finančních závazků ČKD Praha (0,200 mld. Kč).

(§18 odst. 2, písmeno b) bod 9 zákona

č. 171/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů)

C) OSTATNÍ FINANČNÍ POTŘEBY

Pro komplexní posouzení finanční situace FNM ČR v roce 1997 je nutné kromě výdajových položek vzít v úvahu i "ostatní finanční potřeby", které svým charakterem nejsou výdajem FNM ČR - zůstávají součástí peněžních depozit. Jedná se o peněžní prostředky, které jsou dlouhodobě vázány na pětiletém terminovaném vkladu u ČSOB a. s. (3 000 mil. Kč) - řešení nesplacených pohledávek v zahraničí.

Dále jde o finanční prostředky, které FNM ČR musí na základě smlouvy dlouhodobě deponovat u ČNB (1 500 mil. Kč) - realizace záruky FNM ČR v souvislosti s výstavbou ropovodu "Ingolstadt".

V ostatních finančních potřebách je uvedena rezerva na úhradu soudních sporů (500 mil. Kč), na plnění závazků privatizovaných subjektů (500 mil. Kč) a na plnění závazků z titulu ručení FNM ČR (1 575 mil. Kč). Dne 16. 10. 1996 byl vynesen rozsudek Nejvyššího soudu, kterým byl FNM ČR odsouzen k úhradě závazků z titulu ručení podle zákona č. 92/91 Sb. V souvislosti s tímto rozsudkem lze očekávat, že FNM ČR bude odsouzen i v dalších obdobných případech. Celkový objem dosud zažalovaných závazků je cca 5 mld. Kč. Lze očekávat, že v průběhu roku 1997 může částka prohraných žalob dosáhnout až 2 mld. Kč.

Finanční rezerva je vytvořena u položek, jejichž konkrétní potřeby v roce 1997 lze velmi obtížně odhadnout.

D) DALŠÍ POŽADAVKY NA PENĚŽNÍ ZDROJE FNM ČR, KTERÉ NEJSOU ZAHRNUTY V PŘEDLOŽENÉM MATERIÁLU

1) Finanční dopady "Programu posílení bankovního sektoru České republiky" - dle usnesení vlády ČR č. 539 ze dne 16. 10. 1996 FNM ČR nemá ke dni předložení návrhu rozpočtu dostatečné podklady pro kvantifikaci tohoto dopadu.

2) Škoda, koncern Plzeň a. s. - úhrada úroků (úroky z úvěru + sankční úroky) v celkové výši 384 485 tis. Kč.

Usnesením vlády ČR č. 596 ze dne 14. 10. 1992 odsouhlasila vláda ČR částečné zrušení splácení úvěru Konsolidační bance do výše 1,888 mld. Kč z prostředků FNM ČR (částečné oddlužení a. s.).

Prezídium FNM ČR problematiku oddlužení a. s. na svých jednáních pravidelně řešilo a úhradu odsouhlasilo až v prosinci 1993.

V současné době akciová společnost vyvolala jednání a požaduje, aby z důvodů časové prodlevy mezi schválením příslušného usnesení a skutečnou úhradou úvěru uhradil FNM ČR dodatečně za akciovou společnost vzniklé úroky.

3) Úhrada nákladů Konsolidační bance v souvislosti se zvýhodněným depozitem v Pragobance, a. s. - cca 500 mil. Kč.

Na základě předběžných jednaní o řešení situace v Kreditní bance Plzeň, Pragobance a České pojišťovně lze očekávat, že Konsolidační bance bude uloženo deponovat peněžní prostředky v Pragobance za účelem posílení likvidity této banky. FNM ČR bude zřejmě hradit Konsolidační bance úrokové náklady související s poskytnutím tohoto depozita.

III. Návh rozpčtu FNM ČR pro rok 1997

A) TEXTOVÁ ČÁST

1) Rozpočet je závazný v těchto položkách:

I. Provozní náklady bez mzdových a ostatních osobních nákladů

II. Mzdové a ostatní osobní náklady (dále jen "OON")

III. Investiční náklady

IV. Náklady celkem

Ostatní položky uvedené v tabulkové části jsou orientační.

2) Na základě usnesení Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR (dále jen "SP ČR") č. 464 ze dne 27. 9. 1994 je hospodářský výbor PSP ČR pověřen, aby svým usnesením schvaloval případné, FNM ČR požadované, přesuny finančních prostředků mezi závaznými položkami rozpočtu, kromě položky II. Mzdové náklady a OON.

3) Odměny členům prezídia a dozorčí rady FNM ČR za rok 1997 schvaluje na návrh FNM ČR hospodářský výbor PSP ČR.

4) Výši položky "Rozpočtové omezení nákladů na realizaci privatizačních projektů" stanovuje následující vzorec:

NRP = (TSD x 0,02) + [(MZ + PP) x 0,05)] + [0,5 x (HPSo + HPSI) x 0,003]

NRP = náklady na realizaci privatizačních projektů v daném rozpočtovém období

TSD - tržby získané prodejem majetku ve veřejných soutěžích a ve veřejných dražbách v daném období

MZ = hodnota majetku zpětvzatého v daném období na základě odstoupení FNM ČR od smlouvy z důvodu nezaplacení kupní ceny, resp. zmařené dražby

PP = příjmy z pohledávek, u nichž je lhůta splatnosti překročena o více než 90 dní, inkasované v daném období

HPSI = účetní hodnota pohledávek, o které vedl FNM ČR soudní spor na konci daného období

HPSo = účetní hodnota pohledávek, o které vedl FNM ČR soudní spor na počátku daného období

V tabulkové části se uvede "Odhad nákladů na realizaci privatizačních projektů". Tento odhad bude dvakrát ročně upřesněn dle skutečných výsledků realizace. Toto upřesnění dle skutečných hodnot dosazených do výše uvedeného vzorce je pro FNM ČR v daném období závazným limitem.

Výpočet "Rozpočtového omezení nákladů na realizaci privatizačních projektů" a srovnání se skutečným čerpáním těchto nákladů provede FNM ČR k 30. 6. 1997 a k 31. 12. 1997 a předloží je vládě ČR a PSP ČR.

5) Vzhledem k právní závaznosti uzavíraných zprostředkovatelských smluv a vzhledem k časovému posunu mezi uzavíráním smluv s externími subjekty a platbami, které na jejich základě FNM ČR uskuteční, bude analogický vzorec pro stanovení položky "Rozpočtové omezení nákladů na realizaci privatizačních projektů" použit v rozpočtu FNM ČR i v dalších letech.

V případě, že v běžném roce bude v položce "Náklady na realizaci privatizačních projektů" dosaženo úspory nebo překročení oproti "Rozpočtovému omezení" vypočtenému podle reálných hodnot pro dané období, zvyšuje se resp. snižuje se "Rozpočtové omezení" stejné položky rozpočtu pro následující období automaticky o výši dosažené úspory resp. překročení.

6) V případě, že PSP ČR neschválí rozpočet FNM ČR před začátkem roku 1998, je FNM ČR oprávněn čerpat měsíčně finanční prostředky maximálně do výše 1/12 celkového objemu schváleného rozpočtu pro rok 1997.

B) TABULKOVÁ ČÁST

Položka
Rozpočet r. 1996 tis. Kč
Očekávaná skutečnost r. 1996 tis. Kč
Návrh rozpočtu r. 1997 tis. Kč
Index rozpočet 97/rozpočet 96 x 100
Index rozpočet 97/oč. skutečnost x 100
I. Provozní náklady bez mzdových prostředků a ostatních osobních nákladů 82 21679 086 83 423101,46 105,48
v tomspotřeba materiálu a paliv 6 5506 5006 750 103,05103,84
 spotřeba energie 3 5003 1003 500 100,00112,90
 opravy a udržování 6 0005 9005 000 83,3384,74
 výkony spojů 4 0003 9004 500 112,50115,38
 ostatní výkony materiál. povahy 6 5006 3006 500 100,00103,17
 drobný hmotný neinvestiční majetek 3 8003 2003 000 78,9493,75
 služby nemateriální povahy 23 00022 50023 000 100,00102,22
 odvod sociál. a zdrav. pojištění 23 73023 30025 975 109,46111,48
 tvorba FKSP na vrub nákladu 1 2861 2861 448 112,59112,59
 ostatní finanční náklady 3 8503 1003 750 97,40120,96
II. Mzdové a ostatní osobní náklady 66 84065 840 74 214111,03 112,71
v tommzdové náklady 64 34064 34072 414 112,54112,54
 ostatní osobní náklady 2 5001 5001 800 72,00120,00
 z toho odměny členům prezídia a dozorčí rady 1 0891 0891 198 110,00110,00
III. Investiční náklady 11 40011 400 12 300107,89 107,89
IV. Náklady celkem 160 456156 326 169 937105,90 108,70


Odhad nákladu na realizaci privatizačních projektů
Rozpočet r. 1996 tis. Kč
Očekávaná skutečnost r. 1996 tis. Kč
Návrh rozpočtu r. 1997 tis. Kč
Index rozpočet 97/rozpočet 96 x 100
Index rozpočet 97/oč. skutečnost x 100
Částka příslušného rozpočtu 228 000-220 000 96,49-
Převod nevyčerpané částky rozpočtu 1995 56 847-- --
Celkem284 847 280 417220 000 77,2378,45

IV. Důvodová zpráva k návrhu rozpočtu FNM ČR pro rok 1997

K TEXTOVÉ ČÁSTI

Vlastní rozpočet FNM ČR pro rok 1997 je sestaven v souladu se zákonem č. 171/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, v souladu s pokyny MF ČR odbor metodiky finančního hospodaření a účetnictví č. j. V-2.24 705/91 ze dne 28. 11. 1991 a v souladu s výkazem "FOND ÚČ NM 1-02".

Předložený rozpočet obsahuje dvě části, část textovou a část tabulkovou. Textová část obsahuje pravidla, podle nichž bude posuzováno plnění rozpočtu v jednotlivých položkách a způsob výpočtu "Rozpočtového omezení nákladů na realizaci privatizačních projektů". V tabulkové části jsou uvedeny konkrétní hodnoty rozpočtovaných položek a odhad výše nákladů na realizaci privatizačních projektů. Pro porovnání je v návrhu rozpočtu pro rok 1997 uveden rozpočet a očekávaná skutečnost roku 1996.

Návrh rozpočtu se skládá stejně jako v roce 1996 ze tří hlavních nákladových položek limitovaných fixními částkami:

I. provozní náklady bez mzdových nákladů a OON

II. mzdové náklady a OON

III. investiční náklady

Kromě toho je v rozpočtu stanoveno omezení pro výši nákladů na realizaci privatizačních projektů, kde FNM ČR využívá externích firem. Výše těchto nákladů vyplyne zejména z mandátních smluv uzavřených již v průběhu roku 1996, z výše dosažených výnosů a ze skutečnosti, jak velkou část agendy se v daném období podaří uzavřít. FNM ČR ovlivňuje výši nákladů pouze tím, jaký stanovuje vyplacený podíl na výnosech. Proto není rozpočtem stanovena apriori pevná částka, ale vzorec schválený rozhodnutím PSP ČR v rozpočtu roku 1995 z něhož vyplývá, že odměny externích firem nesmí být v průměru stanoveny výše než 2% tržeb z veřejných soutěží a dražeb, 5% hodnoty majetku dobytého od neplatičů a 0,3% hodnoty majetku, o který vede FNM ČR soudní spory.

Vzorec bude naplněn skutečnými čísly dvakrát do roka, k 30. 6. 1997 a k 31. 12. 1997. Vypočtené rozpočtové omezení nákladu za daně období bude srovnáno s reálnou výší těchto nákladů v daném období a informace o plnění či překročení stanoveného rozpočtového omezení bude předložena vládě ČR a PSP ČR. Pro orientaci je v tabulkové části uveden odhad těchto nákladů odpovídající očekávaným výsledkům hospodaření FNM ČR v roce 1997.

Ostatní principy textové části rozpočtu zůstávají stejné jako v roce 1996.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP