K TABULKOVÉ ČÁSTI

I. Obecný komentář

Celková výše rozpočtovaných nákladů na provoz FNM ČR (položka I. - III.) se v roce 1997 navrhuje zvýšit o 5,90%. Návrh vychází z očekávaného zvýšení provozních nákladů pouze o 1,46%, mzdových nákladů a OON o 11,03% a investičních nákladů o 7,89%.

Rozpočet mzdových nákladů předpokládá snížení pracovníků v roce 1997 na 298 pracovníků (průměrný přepočtený stav) tj. proti rozpočtu r. 1996 snížení o 3,69%.

Porovnáme-li rozpočet nákladů na vlastní činnost FNM ČR jakožto instituce s celkovými očekávanými příjmy a výdaji uvedenými v kapitole II, zjistíme, že rozpočtované náklady činí 0,92% z celkových očekávaných příjmů v roce 1997 a 1,05% z celkových očekávaných výdajů FNM ČR v roce 1997.

Výše částky odhadu nákladů na realizaci privatizačních projektů by měla v roce 1997 činit 220.000 tis. Kč, tj. 96,49% schváleného rozpočtu pro rok 1996. Proti očekávané skutečnosti za rok 1996 ve výši 280.417 tis. Kč jde o 78,45%.

Očekávané náklady na realizaci privatizačních projektů činí 1,19% z celkových očekávaných příjmů a 1,35% z celkových očekávaných výdajů FNM ČR v roce 1997.

Celkové náklady obsažené v návrhu rozpočtu (provoz FNM ČR jakožto instituce a náklady na realizaci privatizačních projektů) pak činí 2,11% očekávaných příjmů a 2,41% očekávaných výdajů FNM ČR v roce 1997.

2. Komentář k jednotlivým položkám

ad 1. Provozní náklady bez mzdových prostředků a ostatních osobních nákladů - návrh 83,423 tis. Kč

Rozpočet provozních nákladu je navržen prakticky na úrovni schváleného rozpočtu pro rok 1996, jedná se zde o růst pouze ve výši 1,46%.

Spotřeba materiálu je navržena o 250 tis. Kč vyšší než je očekávaná skutečnost r. 1996, spotřeba energie je v návrhu vyšší o 400 tis. Kč z objektivních důvodů očekávaných změn v cenové relaci u energií, u oprav a udržovaní se částka navrhuje o 900 tis. Kč nižší, výkony spojů o 600 tis. Kč vyšší oproti očekávané skutečnosti r. 1996, ostatní výkony materiálové povahy vyšší o 200 tis. Kč, avšak na úrovni schváleného rozpočtu pro r. 1996, u drobného neinvestičního majetku je návrh rovněž nižší než rozpočet r. 1996, a to o 800 tis. Kč a je i nižší než očekávaná skutečnost roku 1996. Položka služeb nemateriální povahy je navrhována ve stejné výši rozpočtu roku 1996. Tato položka se velmi obtížně rozpočtuje. Obsahuje především náklady na externě zajišťované odborné služby (právní, auditorské a znalecké posudky a analýzy) nutné především pro řešení různých žádostí a stížností nabyvatelů privatizovaného majetku.

Odvod sociálního a zdravotního pojištění stejně jako návrh přídělu prostředků do fondu kulturních a sociálních potřeb navazuje na návrh objemu mzdových prostředků.

U ostatních finančních nákladů je návrh o 650 tis. Kč vyšší než očekávaná skutečnost r. 1996, avšak o 100 tis. Kč nižší proti schválenému rozpočtu r. 1996.

Jednotlivé provozní náklady druhově členěné v souladu s účetní metodikou, s nimiž se v rozpočtu pro rok 1997 počítá jsou následující:

a) spotřeba materiálu a paliv - návrh 6.750 tis. Kč

Částka na tyto výdaje je navrhována o 250 tis. Kč vyšší než je očekávaná skutečnost r. 1996 a obsahuje náklady na spotřební materiál ve výši 4.250 tis. Kč, dále na pohoštění 500 tis. Kč, pohonné hmoty 1.200 tis. Kč a tiskoviny ve výši 800 tis. Kč.

Rozpočtované prostředky v této položce pro rok 1997 jsou jen o 250 tis. Kč vyšší než je očekávaná skutečnost roku 1996, protože v roce 1996 FNM ČR kulminoval ve svém počtu kmenových pracovníků, měl plné vybavení regionálních pracovišť. Případný růst cen, který by měl vliv na vyšší požadavky nad očekávanou skutečnost r. 1996, se předpokládá kompenzovat úspornými opatřeními a snížením nákladů souvisejícím s postupným snižováním počtu pracovníků.

b) spotřeba energie - návrh 3.500 tis. Kč

Očekávaná skutečnost ve spotřebě energie, kam jsou zahrnovány položky za elektrickou energii, vodné a stočné a plyn pro vytápění, je v roce 1996 o 400 tis. Kč nižší než očekávaná skutečnost 1996, návrh pro rok 1997 je ve výši schváleného rozpočtu roku 1996. Vývoj těchto nákladů souvisí především s vývojem cen. Rozpočet roku 1996 již počítal s uvolněním cen energií. Vzhledem k tomu, že k uvolnění dosud nedošlo, nebude tato položka rozpočtu vyčerpána. Pro rok 1997 je s určitým nárůstem rovněž počítáno. U vodného a stočného došlo ke snížení, neboť již nejsou a nebudou prováděny stavební úpravy, které si vyžádaly jeho přechodné značné čerpání. Očekávané náklady na provoz regionálních pracovišť, rovněž nebyly čerpány, neboť byly zahrnuty pronajímateli prostor do nájemného.

c) opravy a udržování - návrh 5.000 tis. Kč

Návrh pro rok 1997 je o 900 tis. Kč nižší než očekávaná skutečnost r. 1996, kdy jsou předpokládány náklady ve výši 5 900 tis. Kč. Částka návrhu je dělena takto: 2 000 tis. Kč na opravy budovy a 3 000 tis. Kč na ostatní opravy, zejména autoparku a kancelářské a výpočetní techniky. Snížení požadavku souvisí s tím, že budova FNM ČR je již v dobrém provozním stavu a nevyžaduje takových nákladu jako v předchozích obdobích. Naproti tomu náklady na opravy ostatní jsou vyšší vzhledem k značnému množství kancelářské a výpočetní techniky.

d) výkony spojů - návrh 4.500 tis. Kč

Návrh je o 600 tis. Kč vyšší než očekávaná skutečnost r. 1996, pokrývá zejména zvýšení předpokládané cenové úrovně, což se projeví zejména u poštovného. Celkově vysoké náklady na spoje zahrnují i telekomunikační služby pro obchodovaní s cennými papíry - systém Nextel (BCPP, RM-S, EOTEL).

e) ostatní výkony materiální povahy - návrh 6.500 tis. Kč

Očekávaná skutečnost v této položce činí 6.300 tis. Kč, proti schválenému rozpočtu r. 1996 ve výši 6.500 tis. Kč. Z uvedené částky jsou hrazeny příspěvky na závodní stravování pracovníků, které v r. 1997 budou činit 2.400 tis. Kč, další část na práce výrobní povahy (např. List privatizace, výroční zpráva FNM ČR, hlavičkové papíry a ostatní účelové tiskoviny). Samotný List privatizace, který se jako tiskové periodikum o investičních příležitostech a o základních metodických postupech v r. 1995 a r. 1996 osvědčil, předpokládá náklady ve výši 2.500 tis. Kč. Tento časopis je vydáván měsíčně v české verzi nákladem 7.000 výtisků a neperiodicky v anglické verzi v nákladu 3.000 výtisků. Náklady na jeden výtisk činí průměrně 50.- Kč v závislosti na počtu stran.

f) drobný hmotný neinvestiční majetek - návrh 3.000 tis. Kč

Návrh je o 200 tis. Kč nižší než očekávaná skutečnost roku 1996, schválený rozpočet představoval 3.800 tis. Kč.

g) služby nemateriální povahy - návrh 23.000 tis. Kč

Návrh je na úrovni rozpočtu roku 1996. Prostředky této položky jsou vzhledem k množství nakupovaných služeb tradičně na vyšší úrovni čerpání a rovněž představují oblast, která se jen velmi obtížně vzhledem k odborné činnosti FNM ČR odhaduje.

Jde o tyto náklady:

- cestovné tuzemské a zahraniční (náklady na ubytování, diety, dopravu včetně rezervy na cesty k soudům v zahraničí) 1 650 tis. Kč
- nájemné1 200 tis. Kč
- ostraha1 600 tis. Kč
- úklid1 200 tis. Kč
- školení pracovníků, jazykové kurzy 1 400 tis. Kč
- tiskové služby a inzerce 300 tis. Kč
- ekonomicky audit FNM ČR300 tis. Kč
- evidence převodů CP a SCP poplatky za převody 3 700 tis. Kč
- překlady400 tis. Kč
- správa informačního systému a systém UNIX 550 tis. Kč
- kancelářský SW, licence LN WORD 1 900 tis. Kč
- konzultace progress, LN, Novell200 tis. Kč
- externí právní služby 5 000 tis. Kč
- ostatní specializované služby (auditoři notáři, ekonomické poradenství) 1 600 tis. Kč


h) odvod sociálního a zdravotního pojištění - návrh 25.975 tis. Kč

Jedná se o výpočtovou částku podle příslušných zákonných opatření, tj. 35% z rozpočtovaného objemu navrhovaných mezd ve výši 74 214 tis. Kč.

i) tvorba FKSP - návrh 1.448 tis. Kč

Jedná se o výpočtovou částku podle příslušných zákonných opatření, tj. 2% z rozpočtovaných mzdových nákladů bez OON v částce 72.414 tis. Kč.

j) ostatní finanční náklady - návrh 3.750 tis. Kč

Očekávaná skutečnost r. 1996 představuje 3.100 tis. Kč a návrh je o 650 tis. Kč vyšší. Z částky je hrazeno pojistné budovy FNM ČR (400 tis. Kč) a movitého majetku včetně autoparku, dále zákonné pojištění pracovníků (250 tis. Kč) a poplatky za užívání veřejného prostranství, poplatky, kolky, daň z nemovitosti.

Úroveň nákladů proti roku 1996 zůstává v roce 1997 v položkách pojištění na stejné úrovni, požadované zvýšení proti skutečnosti pokrývá zvýšenou cenu účtovanou Obvodním úřadem pro Prahu 2 za užívání parkoviště (r. 1996 cca 600 tis. Kč, nárůst o 600 tis. Kč za kalendářní rok, tj. v roce 1997 1.200 tis. Kč).

ad II. Mzdové a ostatní osobní náklady - návrh 74.214 tis. Kč

z toho:mzdové náklady 72.414 tis. Kč
 OON1.800 tis. Kč


Návrh rozpočtu mzdových nákladů vychází z plánovaného počtu pracovníků a předpokládaného růstu průměrných platů. V roce 1997 se plánuje průměrný počet pracovníků 298, což je oproti roku 1996 pokles o 11 pracovníků. Nárůst mzdových prostředků je navržen o 12,54% a nárůst mzdových prostředků na jednoho pracovníka o 16,7%.

Pro rok 1997 se počítá ve státní správě s průměrným nárůstem mezd o 12,5%. Toto tempo růstu bylo zvažováno i při přípravě rozpočtu FNM ČR. V návrhu je však nárůst mezd na jednoho pracovníka o 4,2% vyšší než ve státní správě. Důvody, které k tomu orgány FNM ČR vedly, jsou dvojího druhu. V první řadě jde o kompenzaci negativního vývoje reálných mezd na FNM ČR v roce 1996, v neposlední řadě jde o kompenzaci veřejně vnímané dočasnosti FNM ČR, která odrazuje řadu zájemců o práci, kterou FNM ČR zajišťuje.

V roce 1996 rostly nominální mzdy na FNM ČR jen o 6,5%, oproti 15% ve státní správě. Ve srovnání se státní správou i ve srovnání s mírou inflace za dané období tak došlo na FNM ČR k poklesu reálných mezd. To bylo jedním z faktorů, proč z FNM ČR odešlo 5 vedoucích pracovníků a 38 vysokoškolských specialistů (17 právníků a 21 ekonomů). Celková míra fluktuace činila více než 20%.

Schválením růstu mezd v roce 1997 o 16,7% (12,5% je narůst mezd ve státní správě v roce 1997 - 4,2% je polovina rozdílu růstu mezd v roce 1996) by došlo alespoň k poloviční kompenzaci negativního vývoje mezd v roce 1996.

Pro celkově vyšší úroveň mezd pracovníků FNM ČR hovoří řada aspektů. Ty hlavní z nich jsou:

- Čím více se diskutuje o dočasnosti FNM ČR a čím více se reálný počet transformací blíží ke konci, tím je obtížnější motivovat lidi, aby na FNM ČR vydrželi do konce, nebo aby dokonce nově nastoupili. Srovnáváme-li FNM ČR s ministerstvy, kde je pracovní poměr vnímán jako definitiva, je vyšší mzda hlavním motivem, který může někoho motivovat k nástupu na FNM ČR a k setrvání do doby, kdy bude činnost FNM ČR utlumena a dojde k propouštění.

- Srovnáváme-li FNM ČR se soukromým sektorem, je konkurenceschopnost FNM ČR ještě nižší, protože činnost fondu si konkuruje zejména s firmami, kde je výše průměrných mezd ve shodných profesích výrazně vyšší - např. investiční fondy, makléřské firmy, realitní a aukční kancelářské, právní, auditorské a poradenské firmy, advokacie, vymáhání pohledávek. Pokud si fond nemůže dovolit zaplatit stejně kvalitní pracovníky jako soukromé firmy, projevuje se to negativně zejména ve výsledcích soudních sporů, při vymáhání pohledávek a při správě společností.

- Pracovníci FNM ČR odpovídají za strategické řízení společností, kde platy top-managementu jsou násobně vyšší než platy těch, kteří na ně mají dohlížet, řídit je a regulovat je.

- Zaškolování nových lidi je o to náročnější, že i standardní činnosti jsou na FNM ČR regulovány privatizačními zákony a předpisy odlišně od soukromého sektoru, takže zapracování nováčků je časově náročnější. Tyto zvláštní znalosti a zkušenosti se často dají využít pro druhou stranu - pro privatizující soukromé firmy. Pokud není silný motiv zůstat, funguje FNM ČR jako průtokové školící zařízení pro soukromý sektor.

- Čím menší je fluktuace na FNM ČR, tím plynulejší je činnost fondu a tím dříve může fond sám sebe zrušit. Úspory v pracovní oblasti se projeví ve výsledcích realizace a v národohospodářském měřítku se projeví jako neekonomické. Úspora několika miliónů může mít dopady v miliardových hodnotách, protože FNM ČR ročně zajišťuje převody majetku v řádu desítek miliard Kč.

ad III. Investiční náklady - návrh 12.300 tis. Kč

Návrh rozpočtu investičních nákladů ve výši 12.300 tis. Kč předpokládá tyto investice:

- nákup osobních automobilů v počtu 6 ks. na obnovu autoparku 2. 100 tis. Kč
(nové automobily nahradí následující auta, která bude nutno v průběhu roku z bezpečnostních důvodů vyřadit z provozu:  
Škoda Favoritrok výroby 1991 najeto 130 tis. km,  
 rok výroby 1992 najeto 80 tis. km,  
 rok výroby 1992 najeto 103 tis. km,  
 rok výroby 1992 najeto 77 tis. km,  
 rok výroby 1993 najeto 93 tis. km,  
Nissanrok výroby 1993 najeto 160 tis. km)  
- výměna serveru pro CIS 800 tis. Kč  
- nákup PC pro dokompletovaní sítě 1 250 tis. Kč  
- upgrade hardware (zlepšení parametrů starších počítačů) 1 950 tis. Kč
- strukturovaná kabeláž na posílení sítě 3 700 tis. Kč
- ostatní investice (výměna reprografické techniky, telefaxu apod.) 2 500 tis. Kč


II.

STANOVISKO

dozorčí rady Fondu národního majetku ČR

k návrhu rozpočtu Fondu na rok 1997

DR FNM ČR přijala k návrhu rozpočtu FNM ČR na rok 1997 toto usnesení:

1) bere na vědomí předložený materiál "Rozpočet FNM ČR pro rok 1997" s tím, že doporučuje upravit položku "Náklady celkem" na 167.937 tis. Kč se snížením v této položce:

III. Investiční náklady na 10.300 tis. Kč.

2) doporučuje takto upraveny rozpočet schválit.

3) konstatuje, že položku "Odhad nákladů na realizaci privatizačních projektů" ve výši 220.000 tis. Kč považuje pouze za orientační a

žádá VV FNM o předkládání pravidelné rozborové zprávy o čerpání nákladů v této položce.





V Praze, dne 20. listopadu 1996


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP