I. Obecný komentář
Celková výše rozpočtovaných nákladů
na provoz FNM ČR (položka I. - III.) se v roce 1997
navrhuje zvýšit o 5,90%. Návrh vychází
z očekávaného zvýšení
provozních nákladů pouze o 1,46%, mzdových
nákladů a OON o 11,03% a investičních
nákladů o 7,89%.
Rozpočet mzdových nákladů předpokládá
snížení pracovníků v roce 1997
na 298 pracovníků (průměrný
přepočtený stav) tj. proti rozpočtu
r. 1996 snížení o 3,69%.
Porovnáme-li rozpočet nákladů na vlastní
činnost FNM ČR jakožto instituce s celkovými
očekávanými příjmy a výdaji
uvedenými v kapitole II, zjistíme, že rozpočtované
náklady činí 0,92% z celkových očekávaných
příjmů v roce 1997 a 1,05% z celkových
očekávaných výdajů FNM ČR
v roce 1997.
Výše částky odhadu nákladů
na realizaci privatizačních projektů by měla
v roce 1997 činit 220.000 tis. Kč, tj. 96,49% schváleného
rozpočtu pro rok 1996. Proti očekávané
skutečnosti za rok 1996 ve výši 280.417 tis.
Kč jde o 78,45%.
Očekávané náklady na realizaci
privatizačních projektů činí
1,19% z celkových očekávaných příjmů
a 1,35% z celkových očekávaných výdajů
FNM ČR v roce 1997.
Celkové náklady obsažené v návrhu
rozpočtu (provoz FNM ČR jakožto instituce a
náklady na realizaci privatizačních projektů)
pak činí 2,11% očekávaných
příjmů a 2,41% očekávaných
výdajů FNM ČR v roce 1997.
2. Komentář k jednotlivým položkám
ad 1. Provozní náklady bez mzdových
prostředků a ostatních osobních nákladů
- návrh 83,423 tis. Kč
Rozpočet provozních nákladu je navržen
prakticky na úrovni schváleného rozpočtu
pro rok 1996, jedná se zde o růst pouze ve výši
1,46%.
Spotřeba materiálu je navržena o 250 tis. Kč
vyšší než je očekávaná
skutečnost r. 1996, spotřeba energie je v návrhu
vyšší o 400 tis. Kč z objektivních
důvodů očekávaných změn
v cenové relaci u energií, u oprav a udržovaní
se částka navrhuje o 900 tis. Kč nižší,
výkony spojů o 600 tis. Kč vyšší
oproti očekávané skutečnosti r. 1996,
ostatní výkony materiálové povahy
vyšší o 200 tis. Kč, avšak na úrovni
schváleného rozpočtu pro r. 1996, u drobného
neinvestičního majetku je návrh rovněž
nižší než rozpočet r. 1996, a to
o 800 tis. Kč a je i nižší než očekávaná
skutečnost roku 1996. Položka služeb nemateriální
povahy je navrhována ve stejné výši
rozpočtu roku 1996. Tato položka se velmi obtížně
rozpočtuje. Obsahuje především náklady
na externě zajišťované odborné
služby (právní, auditorské a znalecké
posudky a analýzy) nutné především
pro řešení různých žádostí
a stížností nabyvatelů privatizovaného
majetku.
Odvod sociálního a zdravotního pojištění
stejně jako návrh přídělu prostředků
do fondu kulturních a sociálních potřeb
navazuje na návrh objemu mzdových prostředků.
U ostatních finančních nákladů
je návrh o 650 tis. Kč vyšší než
očekávaná skutečnost r. 1996, avšak
o 100 tis. Kč nižší proti schválenému
rozpočtu r. 1996.
Jednotlivé provozní náklady druhově
členěné v souladu s účetní
metodikou, s nimiž se v rozpočtu pro rok 1997 počítá
jsou následující:
a) spotřeba materiálu a paliv - návrh
6.750 tis. Kč
Částka na tyto výdaje je navrhována
o 250 tis. Kč vyšší než je očekávaná
skutečnost r. 1996 a obsahuje náklady na spotřební
materiál ve výši 4.250 tis. Kč, dále
na pohoštění 500 tis. Kč, pohonné
hmoty 1.200 tis. Kč a tiskoviny ve výši 800
tis. Kč.
Rozpočtované prostředky v této položce
pro rok 1997 jsou jen o 250 tis. Kč vyšší
než je očekávaná skutečnost roku
1996, protože v roce 1996 FNM ČR kulminoval ve svém
počtu kmenových pracovníků, měl
plné vybavení regionálních pracovišť.
Případný růst cen, který by
měl vliv na vyšší požadavky nad očekávanou
skutečnost r. 1996, se předpokládá
kompenzovat úspornými opatřeními a
snížením nákladů souvisejícím
s postupným snižováním počtu
pracovníků.
b) spotřeba energie - návrh 3.500 tis. Kč
Očekávaná skutečnost ve spotřebě
energie, kam jsou zahrnovány položky za elektrickou
energii, vodné a stočné a plyn pro vytápění,
je v roce 1996 o 400 tis. Kč nižší než
očekávaná skutečnost 1996, návrh
pro rok 1997 je ve výši schváleného
rozpočtu roku 1996. Vývoj těchto nákladů
souvisí především s vývojem cen.
Rozpočet roku 1996 již počítal s uvolněním
cen energií. Vzhledem k tomu, že k uvolnění
dosud nedošlo, nebude tato položka rozpočtu vyčerpána.
Pro rok 1997 je s určitým nárůstem
rovněž počítáno. U vodného
a stočného došlo ke snížení,
neboť již nejsou a nebudou prováděny stavební
úpravy, které si vyžádaly jeho přechodné
značné čerpání. Očekávané
náklady na provoz regionálních pracovišť,
rovněž nebyly čerpány, neboť byly
zahrnuty pronajímateli prostor do nájemného.
c) opravy a udržování - návrh 5.000
tis. Kč
Návrh pro rok 1997 je o 900 tis. Kč nižší
než očekávaná skutečnost r. 1996,
kdy jsou předpokládány náklady ve
výši 5 900 tis. Kč. Částka návrhu
je dělena takto: 2 000 tis. Kč na opravy budovy
a 3 000 tis. Kč na ostatní opravy, zejména
autoparku a kancelářské a výpočetní
techniky. Snížení požadavku souvisí
s tím, že budova FNM ČR je již v dobrém
provozním stavu a nevyžaduje takových nákladu
jako v předchozích obdobích. Naproti tomu
náklady na opravy ostatní jsou vyšší
vzhledem k značnému množství kancelářské
a výpočetní techniky.
d) výkony spojů - návrh 4.500 tis. Kč
Návrh je o 600 tis. Kč vyšší než
očekávaná skutečnost r. 1996, pokrývá
zejména zvýšení předpokládané
cenové úrovně, což se projeví
zejména u poštovného. Celkově vysoké
náklady na spoje zahrnují i telekomunikační
služby pro obchodovaní s cennými papíry
- systém Nextel (BCPP, RM-S, EOTEL).
e) ostatní výkony materiální povahy
- návrh 6.500 tis. Kč
Očekávaná skutečnost v této
položce činí 6.300 tis. Kč, proti schválenému
rozpočtu r. 1996 ve výši 6.500 tis. Kč.
Z uvedené částky jsou hrazeny příspěvky
na závodní stravování pracovníků,
které v r. 1997 budou činit 2.400 tis. Kč,
další část na práce výrobní
povahy (např. List privatizace, výroční
zpráva FNM ČR, hlavičkové papíry
a ostatní účelové tiskoviny). Samotný
List privatizace, který se jako tiskové periodikum
o investičních příležitostech
a o základních metodických postupech v r.
1995 a r. 1996 osvědčil, předpokládá
náklady ve výši 2.500 tis. Kč. Tento
časopis je vydáván měsíčně
v české verzi nákladem 7.000 výtisků
a neperiodicky v anglické verzi v nákladu 3.000
výtisků. Náklady na jeden výtisk činí
průměrně 50.- Kč v závislosti
na počtu stran.
f) drobný hmotný neinvestiční majetek
- návrh 3.000 tis. Kč
Návrh je o 200 tis. Kč nižší než
očekávaná skutečnost roku 1996, schválený
rozpočet představoval 3.800 tis. Kč.
g) služby nemateriální povahy - návrh
23.000 tis. Kč
Návrh je na úrovni rozpočtu roku 1996. Prostředky
této položky jsou vzhledem k množství
nakupovaných služeb tradičně na vyšší
úrovni čerpání a rovněž
představují oblast, která se jen velmi obtížně
vzhledem k odborné činnosti FNM ČR odhaduje.
Jde o tyto náklady:
- cestovné tuzemské a zahraniční (náklady na ubytování, diety, dopravu včetně rezervy na cesty k soudům v zahraničí) | 1 650 tis. Kč |
- nájemné | 1 200 tis. Kč |
- ostraha | 1 600 tis. Kč |
- úklid | 1 200 tis. Kč |
- školení pracovníků, jazykové kurzy | 1 400 tis. Kč |
- tiskové služby a inzerce | 300 tis. Kč |
- ekonomicky audit FNM ČR | 300 tis. Kč |
- evidence převodů CP a SCP poplatky za převody | 3 700 tis. Kč |
- překlady | 400 tis. Kč |
- správa informačního systému a systém UNIX | 550 tis. Kč |
- kancelářský SW, licence LN WORD | 1 900 tis. Kč |
- konzultace progress, LN, Novell | 200 tis. Kč |
- externí právní služby | 5 000 tis. Kč |
- ostatní specializované služby (auditoři notáři, ekonomické poradenství) | 1 600 tis. Kč |
h) odvod sociálního a zdravotního pojištění
- návrh 25.975 tis. Kč
Jedná se o výpočtovou částku
podle příslušných zákonných
opatření, tj. 35% z rozpočtovaného
objemu navrhovaných mezd ve výši 74 214 tis.
Kč.
i) tvorba FKSP - návrh 1.448 tis. Kč
Jedná se o výpočtovou částku
podle příslušných zákonných
opatření, tj. 2% z rozpočtovaných
mzdových nákladů bez OON v částce
72.414 tis. Kč.
j) ostatní finanční náklady - návrh
3.750 tis. Kč
Očekávaná skutečnost r. 1996 představuje
3.100 tis. Kč a návrh je o 650 tis. Kč vyšší.
Z částky je hrazeno pojistné budovy FNM ČR
(400 tis. Kč) a movitého majetku včetně
autoparku, dále zákonné pojištění
pracovníků (250 tis. Kč) a poplatky za užívání
veřejného prostranství, poplatky, kolky,
daň z nemovitosti.
Úroveň nákladů proti roku 1996 zůstává
v roce 1997 v položkách pojištění
na stejné úrovni, požadované zvýšení
proti skutečnosti pokrývá zvýšenou
cenu účtovanou Obvodním úřadem
pro Prahu 2 za užívání parkoviště
(r. 1996 cca 600 tis. Kč, nárůst o 600 tis.
Kč za kalendářní rok, tj. v roce 1997
1.200 tis. Kč).
ad II. Mzdové a ostatní osobní náklady
- návrh 74.214 tis. Kč
z toho: | mzdové náklady | 72.414 tis. Kč |
OON | 1.800 tis. Kč |
Návrh rozpočtu mzdových nákladů
vychází z plánovaného počtu
pracovníků a předpokládaného
růstu průměrných platů. V roce
1997 se plánuje průměrný počet
pracovníků 298, což je oproti roku 1996 pokles
o 11 pracovníků. Nárůst mzdových
prostředků je navržen o 12,54% a nárůst
mzdových prostředků na jednoho pracovníka
o 16,7%.
Pro rok 1997 se počítá ve státní
správě s průměrným nárůstem
mezd o 12,5%. Toto tempo růstu bylo zvažováno
i při přípravě rozpočtu FNM
ČR. V návrhu je však nárůst mezd
na jednoho pracovníka o 4,2% vyšší než
ve státní správě. Důvody, které
k tomu orgány FNM ČR vedly, jsou dvojího
druhu. V první řadě jde o kompenzaci negativního
vývoje reálných mezd na FNM ČR v roce
1996, v neposlední řadě jde o kompenzaci
veřejně vnímané dočasnosti
FNM ČR, která odrazuje řadu zájemců
o práci, kterou FNM ČR zajišťuje.
V roce 1996 rostly nominální mzdy na FNM ČR
jen o 6,5%, oproti 15% ve státní správě.
Ve srovnání se státní správou
i ve srovnání s mírou inflace za dané
období tak došlo na FNM ČR k poklesu reálných
mezd. To bylo jedním z faktorů, proč
z FNM ČR odešlo 5 vedoucích pracovníků
a 38 vysokoškolských specialistů (17 právníků
a 21 ekonomů). Celková míra fluktuace činila
více než 20%.
Schválením růstu mezd v roce 1997 o 16,7%
(12,5% je narůst mezd ve státní správě
v roce 1997 - 4,2% je polovina rozdílu růstu mezd
v roce 1996) by došlo alespoň k poloviční
kompenzaci negativního vývoje mezd v roce 1996.
Pro celkově vyšší úroveň
mezd pracovníků FNM ČR hovoří
řada aspektů. Ty hlavní z nich jsou:
- Čím více se diskutuje o dočasnosti
FNM ČR a čím více se reálný
počet transformací blíží ke konci,
tím je obtížnější motivovat
lidi, aby na FNM ČR vydrželi do konce, nebo aby dokonce
nově nastoupili. Srovnáváme-li FNM ČR
s ministerstvy, kde je pracovní poměr vnímán
jako definitiva, je vyšší mzda hlavním
motivem, který může někoho motivovat
k nástupu na FNM ČR a k setrvání do
doby, kdy bude činnost FNM ČR utlumena a dojde k
propouštění.
- Srovnáváme-li FNM ČR se soukromým
sektorem, je konkurenceschopnost FNM ČR ještě
nižší, protože činnost fondu si konkuruje
zejména s firmami, kde je výše průměrných
mezd ve shodných profesích výrazně
vyšší - např. investiční
fondy, makléřské firmy, realitní a
aukční kancelářské, právní,
auditorské a poradenské firmy, advokacie, vymáhání
pohledávek. Pokud si fond nemůže dovolit zaplatit
stejně kvalitní pracovníky jako soukromé
firmy, projevuje se to negativně zejména ve výsledcích
soudních sporů, při vymáhání
pohledávek a při správě společností.
- Pracovníci FNM ČR odpovídají za
strategické řízení společností,
kde platy top-managementu jsou násobně vyšší
než platy těch, kteří na ně mají
dohlížet, řídit je a regulovat je.
- Zaškolování nových lidi je o to náročnější,
že i standardní činnosti jsou na FNM ČR
regulovány privatizačními zákony a
předpisy odlišně od soukromého sektoru,
takže zapracování nováčků
je časově náročnější.
Tyto zvláštní znalosti a zkušenosti se
často dají využít pro druhou stranu
- pro privatizující soukromé firmy. Pokud
není silný motiv zůstat, funguje FNM ČR
jako průtokové školící zařízení
pro soukromý sektor.
- Čím menší je fluktuace na FNM ČR,
tím plynulejší je činnost fondu a tím
dříve může fond sám sebe zrušit.
Úspory v pracovní oblasti se projeví ve výsledcích
realizace a v národohospodářském měřítku
se projeví jako neekonomické. Úspora několika
miliónů může mít dopady v miliardových
hodnotách, protože FNM ČR ročně
zajišťuje převody majetku v řádu
desítek miliard Kč.
ad III. Investiční náklady - návrh
12.300 tis. Kč
Návrh rozpočtu investičních nákladů
ve výši 12.300 tis. Kč předpokládá
tyto investice:
- nákup osobních automobilů v počtu 6 ks. na obnovu autoparku | 2. 100 tis. Kč | |
(nové automobily nahradí následující auta, která bude nutno v průběhu roku z bezpečnostních důvodů vyřadit z provozu: | ||
Škoda Favorit | rok výroby 1991 najeto 130 tis. km, | |
rok výroby 1992 najeto 80 tis. km, | ||
rok výroby 1992 najeto 103 tis. km, | ||
rok výroby 1992 najeto 77 tis. km, | ||
rok výroby 1993 najeto 93 tis. km, | ||
Nissan | rok výroby 1993 najeto 160 tis. km) | |
- výměna serveru pro CIS 800 tis. Kč | ||
- nákup PC pro dokompletovaní sítě 1 250 tis. Kč | ||
- upgrade hardware (zlepšení parametrů starších počítačů) | 1 950 tis. Kč | |
- strukturovaná kabeláž na posílení sítě | 3 700 tis. Kč | |
- ostatní investice (výměna reprografické techniky, telefaxu apod.) | 2 500 tis. Kč |
DR FNM ČR přijala k návrhu rozpočtu
FNM ČR na rok 1997 toto usnesení:
1) bere na vědomí předložený
materiál "Rozpočet FNM ČR pro rok 1997"
s tím, že doporučuje upravit položku
"Náklady celkem" na 167.937 tis. Kč se
snížením v této položce:
III. Investiční náklady na 10.300 tis. Kč.
2) doporučuje takto upraveny rozpočet schválit.
3) konstatuje, že položku "Odhad nákladů
na realizaci privatizačních projektů"
ve výši 220.000 tis. Kč považuje pouze
za orientační a
žádá VV FNM o předkládání
pravidelné rozborové zprávy o čerpání
nákladů v této položce.