3. 3. Ministerstvo práce a sociálních věcí

Vládním usnesením č. 341 ze dne 15. června 1994 bylo Ministerstvu práce a sociálních věcí v bodě 2 ve spolupráci s ministrem vnitra, přednosty okresních úřadů, primátory měst Plzně, Brna a Ostravy a primátorem hlavního města Prahy uloženo:

- - nadále vytvářet podmínky pro zřízení 1 000 funkčních míst terénních sociálních pracovníků oddělení péče o rodinu a děti, okresních a obvodních úřadů a funkční místa průběžně v letech 1994 až 1996 naplňovat,

- - nadále vytvářet podmínky pro zřízení 250 funkčních míst kurátorů pro mládež,

- - v dalších vybraných lokalitách s výskytem vysoké koncentrace dětí a mládeže ohrožených sociálně patologickým vývojem experimentálně zavést funkci sociálního asistenta a po vyhodnocení experimentu případně postupně zavádět tuto funkci do systému sociální práce.

a) terénní sociální práce

Zvyšování počtu terénních sociálních pracovníků oddělení péče o rodinu a děti okresních úřadů i zvyšování počtu kurátorů pro mládež zabezpečuje oddělení sociálně právní ochrany dětí a rodiny odboru sociální politiky. Na základě analýzy počtu řešených případů v jednotlivých okresech a po konzultacích se zástupci okresních úřadů byl na léta 1994 - 1996 vypracován návrh na zvýšení počtu pracovníků oddělení péče o rodinu a děti a kurátorů pro mládež, přičemž se vychází i ze specifik jednotlivých okresů. Současně je též magistrátům měst Brna, Ostravy a Plzně a magistrátu hlavního města Prahy doporučeno konkrétní zvýšení počtu pracovníků. Tímto způsobem došlo v roce 1994 ke zvýšení počtu pracovníků referátů sociálních věcí okresních úřadů o 265 pracovníků a v roce 1995 o cca 310 pracovníků. V současné době pracuje na okresních úřadech přibližně 1 300 terénních sociálních pracovníků v oddělení péče o rodinu a děti, 300 kurátorů pro mládež a 138 sociálních kurátorů (pro dospělé).

V průběhu roku 1994 byla poprvé v České republice zavedena nová forma terénní sociální práce - práce na ulici (street work), orientovaná na starší děti a mládež. Jejím posláním je ochrana ohrožených skupin mládeže před sociální patologií, nabídka pozitivních alternativ, orientace směrem ke zdravému životnímu stylu, výchova k toleranci jiných postojů a názorů. Nově zavedená funkce sociálního asistenta se orientuje na děti staršího školního věku a mládež odmítající institucionální nabídky a trávící svůj volný čas převážně na ulici. Sociální asistent vyhledává a kontaktuje skupiny i jednotlivce v jejich přirozeném prostředí, tj. na ulicích, diskotékách, v hernách, v rockových klubech apod.

V uplynulých dvou letech vykonávalo dosud funkci sociálního asistenta celkem 24 osob (22 mužů, 2 ženy). Výběr lokalit pro jejich působení nebyl prováděn direktivně "shora" podle určitého klíče, nýbrž podle zájmu, který v připomínkovém řízení k Programu sociální prevence projevili přednostové okresních úřadů. V současné době vykonává tuto funkci celkem 22 pracovníků (jeden je pracovníkem nestátního sdružení, dva zaměstnanci městského úřadu a ostatní jsou zaměstnanci OkÚ) v těchto lokalitách - Most, Brno, Ostrava, Náchod, Jaroměř, Pardubice, Hradec Králové, Příbram, Klatovy, České Budějovice, Kladno, Plzeň, Jablonec n. Nisou, Karlovy Vary, Frýdek-Místek (2 pracovníci), Chrudim (2 pracovníci), Uherské Hradiště, Praha 9, Louny a Liberec.

Již dnes se ukazuje, že tato nová forma sociální práce se osvědčila. V následujících letech považujeme za žádoucí napojení této terénní formy sociální práce na centra komunitní práce, krizová centra pro děti a mládež, střediska Diakonie a jiných nestátních subjektů zabývajících se shodnou problematikou.

b) sociální práce s pachateli trestné činnosti

Stejným usnesením uložila vláda v bodě 4 ministru práce a sociálních věcí ve spolupráci s ministrem spravedlnosti koncipovat do 31. března 1995 systém kontinuálního resocializačního (průběžně nápravného) působení ve fázi výkonu trestu a po výkonu trestu a prohloubit spolupráci sociálních kurátorů se sociálními pracovníky vězeňské služby při vypracovávání individuálních programů znovuzačlenění propuštěných do občanského života.

Ke splnění tohoto úkolu zpracovalo MPSV ve spolupráci s MS a s odborníky z teorie a praxe "Informaci o kontinuální sociální práci s pachateli trestné činnosti", se kterou se vláda seznámila dne 5. dubna 1995.

c) speciální pracoviště sociální prevence

V bodě 5 téhož usnesení vlády bylo uloženo přednostům okresních úřadů, primátorům měst Plzně, Brna a Ostravy a primátorovi hlavního města Prahy stabilizovat a rozšiřovat existující specializovaná pracoviště sociální prevence a podle potřeby je zřizovat v dalších městech a okresech (obvodech).

V průběhu roku 1994 a 1995 vznikla specializovaná pracoviště sociální prevence na více než 30 okresních úřadech (magistrátech měst). Tato oddělení spojují zpravidla výkon agendy sociálního kurátora a kurátora pro mládež, přičemž další agendy oddělení jsou podle místních podmínek a potřeb různé (např. protidrogový koordinátor, sociální asistent, poradce pro národnostní menšiny, psycholog, právník). Činnost těchto oddělení je mj. orientována na organizaci preventivních programů v oblasti kriminality, gamblingu, zneužívání drog a na komunitní práci, linky důvěry, metodickou činnost směrem k azylovým domům, městským a obecním úřadům, spolupráci s nestátními subjekty apod. V souladu s programem sociální prevence je prioritou v práci těchto oddělení práce kurátora s mládeží, některá z těchto pracovišť se angažovala i v ověřování institutu narovnání mezi pachatelem a poškozeným.

3. 4. Ministerstvo spravedlnosti

a) legislativní oblast

- - Ministerstvo spravedlnosti v legislativní oblasti splnilo úkol uložený usnesením vlády č. 341 ze dne 15. června 1994, když zpracovalo návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 140/1961 Sb., ve znění pozdějších zákonných úprav, trestní zákon, zákon č. 141/1961 Sb., ve znění pozdějších zákonných úprav, o trestním řízení soudním (soudní řád), zákon ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii ČR, zákon č. 189/1994 Sb., o vyšších soudních úřednících a zákon č. 59/1965 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody. Uvedený zákon byl schválen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu dne 29. června 1995 a publikován pod č. 152/1995 Sb.,

- - v zákoně je zakotven nový druh trestů "obecně prospěšné práce" jako alternativní trest k trestu odnětí svobody. Nově bylo doplněno ustanovení § 40 trestního zákona, upravující mimořádné zmírnění trestu odnětí svobody,

- - nově je zakotven do oddílu čtvrtého institut "zločinné spolčení" jako významný represivní prvek v boji proti organizovanému zločinu,

- - novelizován byl zákon č. 141/1961 Sb., trestní řád, zavedením institutu "narovnání", jakožto jedné z forem odklonu umožňujícího soudu rozhodnout o něm a zastavit trestní stíhání obviněného,

- - je zpracováno paragrafové znění návrhu zákona o výkonu trestu odnětí svobody. Zákon sleduje komparaci světových trendů a našich podmínek při výkonu trestu odnětí svobody a prohloubení integrační funkce výkonu trestu ve smyslu začleňování odsouzených do společnosti,

- - jakožto základ budování probační služby vznikla v rámci institutu vyšších soudních úředníků koncepce probačních úředníků. Tato služba je podmínkou k praktickému zajištění institutu probačního charakteru v širším slova smyslu, což míří k vhodnějšímu zacházení s vybranými pachateli trestných činů. Pro účely vzdělávání probačních úředníků bude využita nedávno zřízená resortní justiční škola v Kroměříži, která poskytuje tříleté pomaturitní studium.

b) oblast soudnictví a státního zastupitelství

- - těžiště preventivní práce v oblasti soudnictví a státního zastupitelství spočívá v rychlosti, správnosti a přesnosti rozhodování, v zachovávání všech procesních náležitostí a věcně bezchybném zdůvodnění rozhodnutí. Tato činnost orgánů státního zastupitelství a soudů je veřejností velmi pozorně sledována. Z toho vyplývá, že důsledné dodržování právního řádu a přesvědčení o kvalitní justici je důležitým předpokladem preventivní práce,

- - soudci a státní zástupci prováděli právně výchovnou činnost v oblasti právní osvěty, především v obvodech okresních a krajských soudů a státních zastupitelství. Jednotlivé akce byly zaměřeny zejména na ty oblasti trestné činnosti, které jsou závažným problémem (trestná činnost proti majetku, násilná trestná činnost, zejména s rasovým kontextem, ublížení na zdraví, trestné činy spáchané mladistvými pachateli a trestná činnost páchaná pod vlivem alkoholických nápojů a dalších návykových látek),

- - na uvedenou problematiku trestné činnosti byla zaměřena i hlavní líčení s veřejností, spojená s následnými besedami v některých závažných případech trestné činnosti.

c) Vězeňská služba ČR

- - ve Vězeňské službě ČR byl ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí vytvořen systém kontinuálního resocializačního působení,

- - programy přípravy odsouzených na propuštění z výkonu trestu nejsou v potřebném rozsahu realizovány. Důvodem je chybějící úprava zákona o výkonu trestu (v současné době je návrh zákona zpracován), nedostatečná ubytovací kapacita věznic a nedostatečný oběh investičních i provozních prostředků,

- - resocializační programy aplikované ve výkonu trestu odnětí svobody byly hodnoceny pozitivně, jejich realizaci je nutno věnovat ze strany odboru výkonu vazby a trestu GŘ Vězeňské služby ČR zvýšenou metodickou pozornost,

- - průběžně je plněn úkol systematického zajišťování vhodné pracovní příležitosti pro vězně a zlepšování spolupráce s úřady práce, církvemi, charitativními institucemi, zájmovými sdruženími občanů a nevládními organizacemi. Připravována je dohoda o spolupráci s nadací "Klíč". Ke zvýšení zaměstnanosti odsouzených je připravován materiál, který bude v prvém čtvrtletí roku 1996 předložen vládě ČR,

- - ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, Fakultou tělesné výchovy a sportu UK Praha a Fakultou tělesné výchovy UP Olomouc, byl splněn úkol zpracovat koncepci využití sportu při resocializaci odsouzených,

- - postupně je realizována koncepce zacházení s mladistvými pachateli. Odbor výkonu vazby a trestu GŘ Vězeňské služby ČR harmonizuje spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí a Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy v rámci koordinační skupiny pro harmonizaci postupu jednotlivých subjektů při řešení příčin a důsledků sociálně patologických jevů mládeže,

- - průběžně je realizován projekt schválený Ministerstvem spravedlnosti "Soubor protidrogových opatření ve výkonu trestu odnětí svobody",

- - průběžně je připravována ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví koncepce výkonu ochranného léčení v návaznosti na výkon trestu odnětí svobody, v souvislosti s přípravou návrhu nového zákona o výkonu trestu odnětí svobody.

d) vědecko-výzkumná oblast

Prevence kriminality na místní úrovni.

Byla zpracována teoreticko-metodická publikace k preventivnímu působení na místní úrovni včetně seznámení s preventivními programy uplatňovanými v zahraničí. Ve vybrané lokalitě byl zkoumán strach z kriminality ve vazbě na konkrétní výskyt trestné činnosti a byly zpracovány mapy kriminality, s cílem konkretizovat potřeby situační prevence. Na úrovni městských úřadů byl proveden průzkum využívání stávajících právních možností pro preventivní působení a byla uskutečněna metodická příprava vybraných pracovníků městských a obvodních úřadů některých lokalit, které projevily zájem o praktickou realizaci preventivních aktivit.

Vyhodnocení užití institutu podmíněného zastavení trestního stíhání.

V roce 1995 proběhlo anketní šetření u pracovníků justičních orgánů a dále analýza a vyhodnocení relevantních spisových materiálů. Úkol trvá.

Problematika a možnosti uplatnění alternativních trestů.

Pracovníci právní skupiny Institutu pro kriminologii a sociální prevenci se podíleli na přípravě příslušných legislativních úprav včetně zpracování srovnávací studie navrhovaných úprav právního řádu ČR se zahraniční praxí. Úkol trvá.

Stav a trendy ve vybraných oblastech sociální patologie mající vztah k mládeži v České republice.

Jedná se o dvouletý úkol. V roce 1995 byly řešeny vstupní dílčí úkoly (výzkum extremismu mezi mládeží, hodnotové orientace pražské mládeže ve vztahu k lidským právům, problematika týraných dětí), byla navázána spolupráce s policejními orgány při zkoumání obecné a mravnostní trestné činnosti ve vztahu k mládeži. Úkol trvá.

Vyhodnocení účinnosti prostředků preventivního působení zakotvených v trestním řádu a vypracování návrhu jejich budoucího promítnutí do nového zákona o trestním řízení.

Úkol byl rozšířen ve smyslu analýzy a vyhodnocení účinnosti veškerých legislativních úprav trestního zákona a trestního řádu. Proběhla matematicko-statistická analýza dat a obsahová analýza pramenů.

Prvá část úkolu, významná především obecně z hlediska metodického přístupu, bude uzavřena počátkem roku 1996, ve druhé fázi se předpokládá posouzení právních a preventivních aspektů některých nových institutů trestního zákona a trestního řádu.

3. 5. Ministerstvo zdravotnictví

V rámci resortního rozpočtu plnilo v roce 1995 úkoly související s prevencí kriminality tvorbou právních norem (zdravotní řád, zákon o podmínkách poskytování zdravotní péče).

a) osvětová činnost

Propagace v rámci boje proti kouření, alkoholismu a drogám byla realizována ve spolupráci s Národním centrem podpory zdraví a následně se Státním zdravotním ústavem formou osvěty (billboardy, výchovně vzdělávací akce, informační materiály).

b) plánované rodičovství a sexuální výchova

Zásady správné sexuální výchovy byly zveřejňovány formou osvětových a výchovných akcí. Formou dotací bylo podpořeno rozšíření poraden v rámci center ochrany nenarozeného života. Tato centra zahájila svoji činnost již v 15 městech České republiky.

c) krizová zařízení pro děti a mládež

Finančně i metodicky byla podpořena občanská sdružení a záchranná pracoviště pro děti a mládež v krizových situacích (např. Linka bezpečí, Bílý kruh bezpečí) při realizaci preventivně zaměřených projektů. Projekty se týkaly např. resocializace prvotrestaných dívek, pomoci traumatizovaným obětem trestných činů. Ministerstvo zdravotnictví zpracovalo metodiku peer programů zaměřených na zdravotně sociální prevenci (např. AIDS) a postupně ji ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy zavádí do škol. Ve spolupráci s Ministerstvem spravedlnosti a Ministerstvem práce a sociálních věcí byla dokončena příprava resocializace zejména prvotrestaných dívek ve věznici Řepy. Ve spolupráci s Národním centrem podpory zdraví a následně s Ústavem veřejného zdravotnictví a preventivního lékařství 2. lékařské fakulty UK je vytvářen monitoring dětských úrazů včetně otrav.

3. 6. Ministerstvo obrany

V souladu s usnesením vlády ČR č. 341 ze dne 15. června 1994 zpracovalo Ministerstvo obrany Koncepci a program prevence kriminality. Na základě usnesení resortní Komise pro prevenci sociálně patologických jevů byla v průběhu roku 1995 rozšířena o oblast protidrogové prevence a 22. listopadu 1995 schválena ministrem obrany.

Úkoly prevence kriminality jsou plněny v souladu s touto koncepcí a programem. V letošním roce byly především zabezpečovány aktivity v primární prevenci, i když nebyla opomíjena ani prevence sekundární a terciární.

Vzhledem k tomu, že hlavními subjekty preventivních aktivit na všech stupních řízení jsou velitelé, byla pozornost věnována jejich přípravě. Byl zabezpečen odborný kurz výcviku sociálně-psychologických dovedností, byly distribuovány a jsou připravovány publikace k otázkám vojenských trestných činů, k prevenci drogových závislostí. Byl zpracován videopořad k prevenci drogových závislostí. Pro nastávající vojáky v základní službě je připravována příručka "Deset kapitol o vojně", která si klade za cíl stručně informovat o průběhu vojenské základní služby (práva a povinnosti vojáků, vojenská kázeň, denní řád apod.). V prevenci sociálně patologických jevů je využíváno vojenského tisku - pro vojáky v základní službě (Magazín) i pro vojáky z povolání (Výběr statí, "A" Report).

Na prevenci kriminality se podílí rovněž Vojenská policie, především formou besed s vojáky v základní službě, kontrolní činností apod. Úkoly v této oblasti plní i další složky resortu (odbor pro styk s veřejností, odbor vojenských škol a vzdělávání, odbor vojenského zdravotnictví). Pokračuje realizace projektu zaměřeného proti majetkové kriminalitě - ochrana majetku technickými prostředky.

Skupiny humanitní služby, které již působí v Armádě České republiky, věnují mimo jiné pozornost prevenci sociálně patologických jevů, především šikaně.

Problému šikanování je v resortu věnována trvalá pozornost. Armádní výzkumy neustále dokazují, že tento negativní jev je zde velmi rozšířen a boj proti němu bude záležitost dlouhodobá. Zapojuje se do něj i Svaz vojenské mládeže, který ve spolupráci s 2. armádním sborem vyvíjí aktivitu " Šikaně stop" zaměřenou především na využívání peer programu ve vojenském prostředí.

4. PRIORITY RESORTŮ ZASTOUPENÝCH V REPUBLIKOVÉM VÝBORU PRO PREVENCI KRIMINALITY NA ROK 1996

4. 1. Priority Ministerstva vnitra

1. Ministerstvo vnitra se prioritně soustředí na koncepční a metodickou pomoc při realizaci činností v oblasti prevence kriminality na místní úrovni.

2. Zpracovat koncepci spolupráce s nevládními organizacemi v oblasti prevence kriminality a pomoci obětem trestných činů.

3. Na základě analýzy vývoje kriminality v České republice bude formulovat hlavní směry prevence kriminality v oblasti legislativní, koncepční, metodické a výkonné pro následující období.

4. Soustředěná pozornost bude věnována sociálně patologickým jevům mezi mládeží (kriminalita, projevy rasismu a xenofobie, gambling, prostituce, gangy).

5. V oblasti propagačně informační akcentovat působení na veřejnost prostřednictvím sdělovacích a dalších prostředků s cílem posílit osobní zodpovědnost za bezpečnost vlastní i svého okolí.

6. V oblasti činnosti Policie ČR propracovat metody situační prevence. Zkvalitnit práci policistů informační a vzdělávací přípravou na preventivní činnost a na pomoc obětem trestných činů.

7. V rámci grantového systému Ministerstva vnitra finančně podporovat projekty řešící problematiku prevence kriminality.

Na realizaci Programu sociální prevence a prevence kriminality požaduje MV 31,5 mil. Kč ze státního rozpočtu na rok 1996.

4. 2. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

1. V oblasti výchovně-vzdělávací činnosti je prioritou optimalizovat podmínky a průběh vzdělávání v celém kontextu působení školy jako vzdělávací instituce a důležitého sociálního prostředí. Dítě zde buduje své postavení ve společnosti, přejímá sociální role, získává představu a poznatky o sociálních vazbách a životě společnosti.

2. V oblasti výchovy mimo vyučování je prioritou zabezpečení dostatečné nabídky hodnotných aktivit pro volný čas, podpora občanských sdružení dětí a mládeže, Domů dětí a mládeže pro volný čas, sportovní činnosti mladých lidí a uměleckých škol.

3. V oblasti pedagogicko psychologického poradenství je prioritou zabezpečit:

- - včasnou depistáž a diagnózu příznaků odchylného vývoje dětí a mládeže a vytvoření podmínek pro rychlé zjednání nápravy a odstraňování příčin (pedagogičtí pracovníci, školní psychologové),

- - vytvoření dostatečné sítě zařízení poskytujících odborné pedagogicko psychologické poradenské služby za spolupráce všech zúčastněných subjektů (pedagogicko psychologické poradny, střediska výchovné péče, diagnostické ústavy a linky důvěry).

4. V oblasti ústavní a ochranné výchovy rozšířit a zkvalitnit síť těchto školských zařízení, a to zvýšením počtu lůžek, snížením počtu dětí ve výchovných skupinách, individualizací výchovné péče, snížením útěkovosti.

Na realizaci Programu sociální prevence a prevence kriminality požaduje MŠMT 42 mil. Kč ze státního rozpočtu na rok 1996.

4. 3. Ministerstvo práce a sociálních věcí

1. V rámci služeb zaměstnanosti:

- - i nadále zvýšená péče při zprostředkování zaměstnání občanům, kteří mají ztíženou možnost uplatnění na trhu práce (zákon č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti),

- - vypracování návrhu na zintenzívnění spolupráce příslušných odborných pracovníků - poradců pro nezaměstnané se ztíženou možností uplatnění na trhu práce s pracovníky středisek (oddělení) sociální prevence, sociálními kurátory a sociálními asistenty v regionech v oblasti sociální prevence.

2. V oblasti sociální práce:

- - završení personálního posílení terénních sociálních pracovníků oddělení péče o děti a rodinu okresních úřadů a kurátorů pro mládež v souladu s usnesením vlády č. 341 ze dne 15. června 1994,

- - rozšíření funkce sociálního asistenta do dalších lokalit a plynulé zařazení této sociální služby do systému sociální práce v České republice,

- - zavádění systému kontinuální sociální práce s pachateli trestné činnosti do práce všech sociálních kurátorů.

Na realizaci Programu sociální prevence a prevence kriminality nepožaduje MPSV ze státního rozpočtu na rok 1996 žádné finanční prostředky.

4. 4. Ministerstvo spravedlnosti

1. V legislativní oblasti budou pokračovat práce na přípravě návrhu rekodifikace trestního zákona a trestního řádu a příprava návrhu zákona o částečném odškodňování obětí trestné činnosti.

2. V oblasti soudů a státních zastupitelství bude těžiště preventivní práce spočívat v rychlosti, správnosti a přesnosti rozhodování, v zachovávání všech procesních náležitostí a v bezchybném a přesvědčivém zdůvodňování rozhodnutí. Bude pokračovat vytváření probační služby včetně výchovy vhodných pracovníků pro tuto oblast.

3. V oblasti vězenství bude prioritním úkolem v roce 1996 dotvořit ucelený systém kontinuálního resocializačního působení na odsouzené, včetně jejich přípravy na propuštění z výkonu trestu odnětí svobody, v úzké součinnosti s Ministerstvem práce a sociálních věcí. Dalším úkolem je zkvalitnit integrační péči o odsouzené, zejména o odsouzené mladistvé pachatele a o pachatele s psychopatickými rysy.

4. V oblasti vědecko-výzkumné práce budou hlavními úkoly vypracování Koncepce probační služby v justici, metodická pomoc lokalitám při rozvíjení jejich vlastních preventivních aktivit, včetně posuzování preventivních projektů vzniklých na místní úrovni, úkoly na úseku trestní politiky ve vztahu k prevenci a výzkumná činnost zaměřená na otázky patologických jevů u dětí a mládeže a možnosti jejich předcházení.

Na realizaci Programu sociální prevence a prevence kriminality požaduje MS 10 mil. Kč ze státního rozpočtu na rok 1996.

4. 5. Ministerstvo zdravotnictví

1. Podílet se na prevenci kriminality ve sféře primární zdravotní péče, tzn. v linii prvotního kontaktu pacienta se zdravotnickým zařízením. Zvýšit citlivost zdravotnické veřejnosti na případy latentní kriminality, především na týrání dětí nebo mentálně postižených, šíření pohlavních chorob atd.

2. Podporovat vznik krizových center a obdobných zařízení nabízejících radu a pomoc ve složitých životních situacích a zařízení zaměřených na pomoc rizikovým skupinám především mládeže.

3. Vytvářet takové typy programů zdravotní prevence, které by předcházely vzniku rizikového chování.

4. Podporovat relevantní občanské iniciativy, které vedou k posílení aktivní úlohy občana při zachování vlastního zdraví.

5. Vytvořit předpoklady pro léčbu nezletilých a mladistvých toxikomanů.

Na realizaci Programu sociální prevence a prevence kriminality požaduje MZ 4,5 mil. Kč ze státního rozpočtu na rok 1996.

4. 6. Ministerstvo obrany

1. Rozpracovat koncepci sociálně patologických jevů do činnosti vojsk. Sjednotit a zefektivnit působení všech odpovědných složek resortu obrany v této oblasti. Zkvalitňovat činnost všech subjektů podílejících se v resortu obrany na výchově a procesu adaptace mladých lidí na vojenskou službu. Odbornou přípravu velitelů a ostatních vedoucích pracovníků zaměřit na "umění jednat s lidmi".

2. Výzkumnou činnost zaměřit na odhalování příčin vzniku sociálně patologických jevů v armádě a navrhovat účinnější postupy v jejich prevenci. Využívat zkušeností armád demokratických států.

3. U příslušníků Armády České republiky rozvíjet zdravý životní styl. Podporovat aktivní využívání volného času - významnou složku primární prevence sociálně patologických jevů.

Na realizaci Programu sociální prevence a prevence kriminality požaduje MO 12 mil. Kč ze státního rozpočtu na rok 1996.

5. PRIORITY REPUBLIKOVÉHO VÝBORU PRO PREVENCI KRIMINALITY NA ROK 1996

1. Zintenzívnit propagační a informační kampaň o významu uskutečňování preventivních aktivit na místní úrovni pro omezování kriminality.

2. Vytvořit model organizace preventivní práce na místní úrovni, tento model ověřit na omezeném počtu měst. Města budou vybrána na základě daných podmínek, které vyhlásí Republikový výbor pro prevenci kriminality. Výsledky posoudí odborný tým jmenovaný Republikovým výborem pro prevenci kriminality.

3. Zpracovat systém finanční podpory preventivním aktivitám na místní úrovni ze státního rozpočtu.

4. Zpracovat koncepci propojení činností jednotlivých resortů v oblasti prevence, a to především s důrazem na metody a formy spolupráce na úrovni místa (např. města).

5. Zpracovat realistickou nabídku spolupráce státních institucí s institucemi města při realizaci preventivních programů.

6. Vytvářet otevřenou databázi informací o pozitivních a negativních zkušenostech z preventivních programů.

7. Na základě analýzy vývoje kriminality a dalších sociálně patologických jevů formulovat náměty a možné směry preventivního působení a zajišťovat podmínky jejich realizace.

8. Vyjadřovat se ke všem zákonům, které by mohly mít vztah k prevenci kriminality.

9. Vyhodnotit plnění vládního usnesení č. 341 ze dne 15. června 1994 k Programu sociální prevence a prevence kriminality - aktuální stav a východiska do roku 1996 a připravit podklady pro nový dlouhodobý program v této oblasti.

10. Projednávat vynakládání finančních prostředků na realizaci komplexních programů sociální prevence a prevence kriminality na místní úrovni z rozpočtů jednotlivých resortů v kooperaci s místními zdroji.

6. ZÁVĚR

V průběhu zpracovávání předkládaného materiálu se došlo k následujícím závěrům:

1. Prevence se stává významným společenským tématem. Přetrvává však nejasnost v chápání jejího obsahu a tendence ke státnímu paternalismu. To se projevuje jak v přenášení plné odpovědnosti za organizaci, řízení a financování preventivních opatření na stát, tak i v přeceňování preventivního významu represe. Současně je nedoceňována úloha občanů a místních zastupitelstev při iniciování, organizování a financování preventivní činnosti.

2. Předpoklad pro koordinaci v oblasti sociální prevence a prevence kriminality na úrovni resortů zastoupených v Republikovém výboru pro prevenci kriminality je v zásadě splněn. Mechanismus informačních vazeb mezi orgány zabývajícími se problematikou sociálně patologických jevů není po vertikální ani po horizontální úrovni systémově propracován.

3. Ingerence státu do preventivně zaměřených programů je zatím jak po metodické, tak po koordinační i finanční stránce nezbytná, přičemž dlouhodobým cílem je decentralizace preventivních programů.

4. Programy prevence kriminality a sociálně patologických jevů, včetně prevence zneužívání drog, se překrývají a nelze je navzájem jednoznačně specifikovat. To se odráží i v oblasti projektování a financování těchto programů.

5. Při plánování využití účelově vázaných finančních prostředků na programy sociální prevence a prevence kriminality mají resorty sklon z těchto zdrojů zajišťovat aktivity, které by měly být financovány z běžného rozpočtu resortu.

Je tedy nezbytné vytvořit systém propojení meziresortních orgánů zabývajících se problematikou prevence sociálně patologických jevů a systém sdružování a využívání finančních, materiálních a personálních zdrojů na realizaci preventivních programů. To se ostatně týká i zajištění takových programů na místní úrovni. V rámci těchto opatření je nutné jednoznačně stanovit povinnosti a odpovědnosti orgánů státní správy na jednotlivých úrovních, včetně hodnotících mechanismů.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP