příloha č. 1
Schéma prevence kriminality
PREVENCE | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
příloha č. 2
Systém vynakládání finančních
prostředků vyplývající z usnesení
vlády č. 418 ze dne 12. července 1995
Ve "Zprávě o plnění úkolů
vyplývajících z Programu sociální
prevence a prevence kriminality - aktuální stav
a východiska do roku 1996", k níž vláda
přijala usnesení č. 418/1995, byly uplatněny
účelové finanční prostředky
ve výši 180,1 mil. Kč na realizaci sociální
prevence a prevence kriminality v působnosti jednotlivých
resortů pro rok 1996.
Schválením rozpočtu České republiky
na rok 1996 byly vyčleněny v kapitole 398 - Všeobecná
pokladní správa finanční prostředky
na prevenci jen ve výši 100 mil. Kč. Na jednání
Republikového výboru pro prevenci kriminality dne
12. 1. 1996 byla tato částka po dohodě všech
resortů rozdělena následujícím
způsobem:
Za nakládání s uvolněnými finančními
prostředky z kapitoly 398 - Všeobecná pokladní
správa - odpovídají jednotlivé resorty
podle stanovených rozpočtových pravidel.
Při financování projektů prevence
mají priority programy sociální prevence
a prevence kriminality na místní úrovni.
Tyto programy budou projednávány na zasedáních
Republikového výboru pro prevenci kriminality a
bude určena i participace jednotlivých resortů.
RESORTY | ||
Ministerstvo vnitra | 70 000 | 31 500 |
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | 76 600 | 42 000 |
Ministerstvo práce a sociálních věcí | 1 500 | 0 |
Ministerstvo spravedlnosti | 0 | 10 000 |
Ministerstvo zdravotnictví | 10 000 | 4 500 |
Ministerstvo obrany | 22 000 | 12 000 |
CELKEM | 180 100 | 100 000 |
Legenda k tabulce:
sloupec A - původní požadavky resortů
v tis. Kč
sloupec B - dohodnuté konečné rozdělení
v tis. Kč
RESORT | FINANCE tis. Kč | ||
MV | - | vydávání metodických materiálů zaměřených k prevenci kriminality, | 700 |
- | informační, vzdělávací a propagační publikace pro veřejnost, | 1900 | |
- | vytváření informačního systému ve vztahu k sociální prevenci a prevenci kriminality, | 1 300 | |
- | preventivní pořady pro televizní stanice a další hromadné sdělovací prostředky | 2 400 | |
- | vydání mimořádných čísel časopisu "Policista" se zaměřením na ochranu majetku a zdraví fyzických a právnických osob, trestnou činnost mládeže a trestnou činnost páchanou na mládeži, na oblast drog, alkoholu a jiných závislostí a na pomoc potencionálním a skutečným obětem trestné činnosti, | 110 | |
- | vydávání publikací (katalogů obecně prospěšných společností a dalších subjektů zabývajících se prevencí), reedice zajímavých publikací z oblasti prevence, | 800 | |
- | výchovně vzdělávací akce (semináře, školení, besedy, výchovně osvětová činnost, mezinárodní spolupráce, studijní cesty), | 2 890 | |
- | komplexní místní projekty prevence kriminality včetně situační prevence (na základě analýz kriminality, projekty zpracované na odborné úrovni v součinnosti příslušných resortů se zaměřením na jednotlivé rizikové skupiny občanů úměrně jejich ohrožení kriminalitou), | 18 500 | |
- | jednotlivé konkrétní akce směřující k prevenci a eliminaci kriminality (primární, situační prevence, potencionální a skutečné oběti trestné činnosti). Financování preventivních aktivit Policie ČR (nové formy pořadů pro učňovskou a středoškolskou mládež), dílčí projekty nevládních organizací. | 2 900 | |
celkem | 31 500 |
RESORT | FINANCE tis. Kč | ||
MŠMT | - | věcné náklady na školní poradenské pracovníky (stávající systém výchovných poradců nezaručuje dostatečný podíl poradenství na optimalizaci výchovně-vzdělávacího procesu včasném odhalování osobnostních a sociálních poruch vývoje žáků), | 9 000 |
- | snížení počtů dětí ve výchovných skupinách (snížení počtu dětí povede k individualizaci výchovné péče a jejímu zkvalitnění, snížení útěkovosti z výchovných ústavů), | 6 000 | |
- | metodická příprava poradenských pracovníků (pro činnost v primární a sekundární prevenci a uplatnění nových úkolů školských poradenských zařízení v lokálních programech je třeba vypracovat metodiku a proškolit poradenské pracovníky), | 500 | |
- | zvýšení počtu lůžek ve výchovných ústavech (zkvalitnění sekundární a terciární prevence v resortu školství), | 14 000 | |
- | věcné náklady na nové pracovníky pedagogicko-psychologických poraden, | 8 000 | |
- | centra sociální prevence na vysokých školách, | 1 000 | |
- | metodická příprava učitelů (učitelé budou školeni v oblastech primární a sekundární prevence sociálně negativních jevů a kriminality), | 1 000 | |
- | metodika a činnost ve výchově mimo vyučování, (školní dužiny, školní kluby, domy dětí a mládeže), | 1 000 | |
- | zavedení peer programu do praxe (peer programy se ve školství uplatňují hlavně v oblasti prevence zneužívání návykových látek, jejich aplikace je závislá na zpracování metodiky, výcviku "trenérů" a po té jejich zavedení do praxe bude významným faktorem v místních programech prevence sociálně negativních jevů), | 500 | |
- | metodické pomůcky, texty, filmy pro učitele, výchovné a poradenské pracovníky. | 1 000 | |
celkem | 42 000 |
RESORT | FINANCE tis. Kč | ||
MPSV | - | nenavrhuje uvolnit nad rámec programu sociální prevence pro své potřeby žádné dodatečné zdroje (všechny náklady Programu jsou hrazeny z rozpočtů okresních úřadů). | |
celkem | 0 |
RESORT | FINANCE tis. Kč | ||
MS | Institut kriminologie a sociální prevence | ||
- | rozšíření dosavadního nákladu publikací vydávaných IKSP, určených institucím a organizacím, které se podílí na potlačování trestné činnosti a na preventivních aktivitách, 208 | ||
- | překlady cizojazyčných pramenů ze zahraniční pro publikace v tuzemsku, | 152 | |
- | metodická pomoc při zavádění a rozvíjení preventivních aktivit na místní úrovni, | 48 | |
- | doplnění odborné knihovny IKSP o publikace a periodika vydávaná v zahraničí, | 37 | |
- | výzkumná činnost (trestní politika ČR, trestná činnost dětí a mládeže), | 85 | |
- | zahraniční služební cesty (semináře, konference). | 84 | |
Státní zastupitelství všech stupňů | |||
- | odborná literatura, | 235 | |
- | pořízení programů se zaměřením na prevenci kriminality, | 88 | |
- | semináře státních zástupců k problematice prevence kriminality, | 158 | |
- | zahraniční pracovní cesty (kongresy) | 269 | |
Generální ředitelství vězeňské služby | |||
- | realizace systému kontinuálního resocializačního působení včetně programů přípravy odsouzených na propuštění z výkonu trestu odnětí svobody a úhrady poplatků spojených s legalizací pobytu nesolventních občanů SR na území ČR po propuštění z výkonu trestu odnětí svobody, | 2 050 | |
- | realizace koncepce zacházení s mladistvými vězni včetně zvýšení počtu učebních oborů pro mladistvé odsouzené, | 2 750 | |
- | zpracování koncepce využití sportu při resocializaci odsouzených včetně zřízení a vybavení prostor pro jednoduché tělovýchovné aktivity, | 2 200 | |
- | realizace vybraných resocializačních programů realizovaných v součinnosti s církvemi a nestátními subjekty. | 1 636 | |
celkem | 10 000 |
RESORT | FINANCE tis. Kč | ||
MZ | - | program prevence úrazů a otrav u dětí, semináře a propagační činnost, | 500 |
- | dětské krizové centrum v Praze 4, (seznamování lékařů s problematikou týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte), | 1 000 | |
- | kurzy zaměřené na plánované rodičovství, sexuální výchovu a prevenci sexuální kriminality (peer program a školení lektorů), | 500 | |
- | centrum sociálně zdravotní prevence dětské kriminality (prevence týrání a sexuálního zneužívání dětí, drogové závislosti, dětská prostituce, atd.). | 2 500 | |
celkem | 4 500 |
RESORT | FINANCE tis. Kč | ||
MO | - | rozvíjet konkrétní preventivní činnost především přímo u útvaru se zaměřením na vojáky v základní službě a mladé vojáky z povolání (publikace, přednášky, videopořady, časopisy, didaktické pomůcky), | 1 600 |
- | zabezpečovat odborné vzdělávání (civilní a vojenské vysoké školy, kurzy, stáže, semináře) pro velitele a další pracovníky zodpovědné v resortu za prevenci kriminality (příslušníci Vojenské policie, vojenští lékaři, personalisté, humanitní služba), | 2 200 | |
- | zjišťovat prostřednictvím sociologických, psychologických, pedagogických a lékařských výzkumů aktuální postoje branecké populace, vojáků v zákadní službě a vojáků z povolání ke kriminálnímu jednání, | 1 800 | |
- | zkvalitnit odvodní řízení a výběr osob do AČR zavedením psychologického vyšetření, zřízení pracoviště branné psychologie, | 2 300 | |
investice, | 500 | ||
- | rozvíjet zdravý životní styl vojáků v základní službě a mladých vojáků z povolání, podporovat činnost diagnosticko-regeneračních center napomáhajících odstranění negativních návyků a úpravě životního stylu, organizovat sportovní a kulturní akce v místech posádek, | 3 200 | |
investice. | 400 | ||
celkem | 12 000 |
příloha č. 3
1. Ministerstvo vnitra
V rámci odboru public relations a prevence bylo na Ministerstvu
vnitra začátkem roku 1993 zřízeno
oddělení prevence. Po zřízení
Republikového výboru pro prevenci kriminality plnilo
oddělení funkci jeho sekretariátu.
Mimo to se oddělení zabývalo vytvářením
modelu komplexního programu prevence kriminality na místní
úrovni. Navázalo kontakty s orgány státní
správy, se zástupci měst a obcí a
s nevládními organizacemi, jejichž činnost
je orientována do oblasti prevence kriminality. Výsledkem
bylo vytvoření databáze subjektů,
o nichž lze předpokládat, že budou spoluvytvářet
koncepci vlády v oblasti předcházení
sociálně patologickým jevům.
Od 1. ledna 1996 je oblast prevence kriminality zajišťována
prostřednictvím nově vzniklého odboru
prevence. Odbor prevence má 32 pracovníků
a je členěn na oddělení prevence kriminality
(8 pracovníků), oddělení bezpečnosti
silničního provozu (BESIP) a redakci časopisu
Policista.
Oddělení prevence kriminality plní nadále
úkoly sekretariátu Republikového výboru
pro prevenci kriminality a Koordinační komise k
problematice diváckého násilí a nevhodného
chování při sportovních utkáních,
zvláště při fotbalových zápasech
a je koncepčním, koordinačním, metodickým
a informačním pracovištěm pro oblast
prevence kriminality v rámci resortu Ministerstva vnitra.
2. Ministerstvo školství, mládeže a
tělovýchovy
Těžiště činnosti ministerstva
spočívá:
- ve vytváření podmínek pro optimalizaci
průběhu výchovně vzdělávacího
procesu dětí a mládeže,
- v oblasti volného času, zájmové
činnosti, výchovy mimo vyučování,
- v oblasti pedagogicko psychologického poradenství,
- v provozování školských zařízení
pro výkon ústavní výchovy, ochranné
výchovy a preventivně výchovné péče,
- ve vědecko výzkumné činnosti.
Ministerstvo prozatím vyčlenilo v rámci odboru
mládeže 1 pracovní místo na problematiku
prevence drogových závislostí a prevence
kriminality.
Vyčleněné finanční prostředky
na zřizování a provoz středisek výchovné
péče pro rok 1995 představovaly 35 mil. Kč
z rozpočtu resortu.
V Programech podpory a ochrany dětí a mládeže
je každoročně vyhlašován program
"Porozumění". Tento program řeší
mimo jiné i ochranu mládeže před sociálně
patologickými jevy a pomoc v obtížných
životních situacích.
Celkově bylo na Programy podpory a ochrany dětí
a mládeže v roce 1995 vyčleněno ze státního
rozpočtu 220 mil. Kč pro podporu činností
občanských sdružení. Cílem programu
"Porozumění" je omezení, případně
eliminace vlivu drog, alkoholu, prostituce, působení
na děti a mládež z dysfunkčních
rodin a z asociálních skupin mládeže.
V rámci programu EXTRA byla dotována mimo jiné
i projektová oblast rizikové skupiny dětí
a mládeže (z rozpočtu resortu na rok 1995 byla
vyčleněna k tomuto účelu částka
2,2 mil. Kč).
Výzkumnou a analytickou činnost v rámci
resortu zajišťují organizace přímo
řízené Ministerstvem školství,
mládeže a tělovýchovy: Ústav
pro informace ve vzdělávání, Výzkumný
ústav pedagogický (6 odborných pracovníků),
Institut pedagogicko psychologického poradenství
(5 pracovníků), Institut dětí a mládeže
(2 pracovníci). Uvedené jsou počty pracovníků,
kteří se zabývají problematikou prevence.
Tato výzkumná a odborná pracoviště
se zabývají především statisticko
analytickou činností školské problematiky,
tvorbou metodik a učebních dokumentů pro
všechny druhy škol a školských zařízení.
Pro příklad lze uvést vypracování
metodiky činnosti středisek výchovné
péče, jejichž hlavní náplní
je sekundární prevence kriminality. Institut pedagogicko
psychologického poradenství zpracoval metodiku diagnózy
a intervence při výskytu šikanování
ve školách. Výzkumný ústav pedagogický
zpracoval analýzu příčin zvýšené
útěkovosti z výchovných ústavů
s návrhem na jejich omezení, dále metodiku
peer programů (principem je neformální působení
prostřednictvím vrstevníků) k prevenci
závislostí na návykových látkách.
Tato metodika je zaváděna například
pedagogicko psychologickými poradnami do praxe.
3. Ministerstvo práce a sociálních věcí
V rámci resortu bylo k 1. 9. 1992 zřízeno
specializované pracoviště orientované
na prevenci sociálně patologických jevů
(oddělení sociální prevence). Toto
oddělení je organizačně začleněno
do odboru sociální politiky, agendou se zabývá
celkem 5 pracovníků. Oddělení sociální
prevence mimo jiné metodicky řídí
sociální kurátory a sociální
asistenty a zajišťuje úkoly sekretariátu
resortní protidrogové komise.
Kromě uvedeného pracoviště na ministerstvu
tradičně pracuje oddělení sociálně
právní ochrany rodiny a dítěte. 6
pracovníků oddělení metodicky vede
pracovníky oddělení péče o
děti a mládež OkÚ a kurátory
pro mládež, zabývá se problematikou
sociálně právní ochrany ohrožených,
týraných a zneužívaných dětí
(včetně jejich vyhledávání)
a otázkou dětí a mladistvých, kteří
se dopustili trestné činnosti či přestupku
nebo u kterých se projevují závažné
výchovné problémy (např. závislosti,
absence ve škole, agresivita). Podílí se na
tvorbě metodiky prevence sociálně patologických
jevů u mládeže.
Vedle těchto oddělení se preventivními
aktivitami v rámci ministerstva zabývá především
odbor poradenství a zprostředkování
Správy služeb zaměstnanosti, který
ve smyslu § 9 zákona č. 1/199 1 Sb., o zaměstnanosti
věnuje ve své koncepci poradenské činnosti
ve spolupráci s úřady práce zvýšenou
pozornost občanům, kteří při
svém uplatnění na trhu práce potřebují
zvláštní pomoc, neboť mají
v tomto směru objektivně ztíženou možnost
svého uplatnění. Koncepce poradenství
je rozpracována na jednotlivé poradenské
směry. Pro občany se ztíženou možností
uplatnění na trhu práce jsou na každém
úřadu práce k dispozici odborní poradci,
kteří se cíleně zaměřují
na poskytování pomoci lidem z tzv. marginálních
skupin obyvatelstva.
Součástí koncepce poradenství na úřadech
práce je i poradenství zaměřené
na volbu povolání. Při všech úřadech
práce jsou zřízena Informační
poradenská střediska pro volbu povolání,
která sehrávají významnou preventivní
roli především u skupiny mladistvých,
kteří poprvé vstupují do zaměstnání.
Těmto mladým lidem poskytují kompletní
poradenský servis při volbě povolání.
V rámci dotační politiky uvolnilo ministerstvo
v roce 1995 celkem 32,1 mil. Kč na podporu činnosti
nestátním subjektům, které se orientují
na pomoc lidem v sociální nouzi (lidé bez
přístřeší, osamělé
matky s dětmi, mladí lidé v krizových
situacích, ohrožené děti atd.).
4. Ministerstvo spravedlnosti
Ministerstvo spravedlnosti se podílí na problematice
prevence kriminality v oblasti legislativní, soudů
a státních zastupitelství, kde probíhají
preventivní aktivity kontinuálně.
Výzkumnou a analytickou činnost v oblasti prevence
kriminality a sociální prevence v rámci resortu
zajišťuje výzkumné pracoviště
mezioborového zaměření - Institut
pro kriminologii a sociální prevenci.
V roce 1995 se odbornou činností na úseku
prevence zabývali 4 pracovníci týmu
prevence kriminality. Výzkum byl zaměřen
na ověření možností preventivních
aktivit v lokalitách a s tím související
kriminologický výzkum. Pracovníci právní
skupiny se zabývali problematikou účinnosti
trestního zákonodárství, alternativami
za trest odnětí svobody, formami odklonu, probací
a problematikou mládeže, tedy tématy majícími
těsný vztah k prevenci kriminality prostředky
trestního práva.
Z běžných rozpočtových prostředků
Institutu pro kriminologii a sociální prevenci na
rok 1995 bylo na krytí nákladů spojených
s těmito úkoly vynaloženo zhruba 1 470 tis.
Kč. Úkol "Prevence kriminality na místní
úrovni" byl kromě toho kryt také finančními
prostředky přidělenými formou grantu
Grantovou agenturou České republiky ve výši
307 tis. Kč. Tato finanční podpora Grantové
agentury České republiky skončila dnem 31.
12. 1995 z důvodů dokončení tříletého
grantového projektu.
V edici Institutu bylo vydáno několik publikací
s významem pro oblast prevence, konkrétně
metodická příručka "K vybraným
aspektům prevence kriminality na místní úrovni",
studie k výskytu násilného a sociálně
nežádoucího jednání rodičů
vůči dětem a překlady zahraničních
právních norem a materiálů k systémům
trestní justice v Evropě, vynaložené
rozpočtové prostředky představovaly
90 tis. Kč.
5. Ministerstvo zdravotnictví
K hlavním oblastem působnosti resortu ve vztahu
k problematice prevence kriminality patří:
- sféra primární zdravotní péče
(prvotní kontakt pacienta se zdravotnickým zařízením,
zaměření pozornosti na výskyt příznaků
např. týraného, zneužívaného
dítěte, mentálního poškození
a pohlavních nemocí),
- činnost krizových center a obdobných
zařízení nabízejících
pomoc a radu ve složitých životních situacích
(zaměření na rizikové skupiny dětí
a mládeže),
- plánované rodičovství a sexuální
výchova,
- léčba nezletilých a mladistvých
narkomanů.
V rámci resortu Ministerstva zdravotnictví bylo
vyčleněno 1 pracovní místo
v odboru zdravotní péče na protidrogovou
prevenci.
6. Ministerstvo obrany
Ministerstvo řeší problematiku sociální
prevence a prevence kriminality pod souhrnným označením
prevence sociálně patologických jevů.
Jde o soubor aktivit zakotvených v koncepci resortu
obrany. Postihuje dva hlavní směry působení.
Prvním je prevence zneužívání
drog a alkoholismu, druhým prevence kriminality, mimořádných
událostí, vážných kázeňských
přestupků, šikanování, projevů
rasismu apod. Na realizaci prevence se podílí více
složek (např. Vojenská policie, personální
orgány, vojenské zdravotnictví apod.)
Koordinační roli plní resortní
Komise pro prevenci sociálně patologických
jevů.
Oddělení personálních služeb
odboru personalistiky ministerstva připravuje koncepční
materiály a zprostředkovává styk s
mimoresortními institucemi a orgány. Oddělení
sociální prevence a pomoci Hlavního personálního
úřadu je výkonným orgánem s
celoresortní působností.
Oddělení sociální prevence a pomoci
má 4 odborné pracovníky. Jeho
činnost je zaměřena na prevenci sociálně
patologických jevů nejčastěji se vyskytujících
v armádě a zahrnuje především:
- koordinaci preventivních činností v resortu,
- rozpracovávání koncepčních
záměrů a jejich realizaci v Armádě
České republiky,
- iniciaci normativních úprav a novelizací
právních norem platných v Armádě
České republiky,
- organizační a obsahové zabezpečení
činnosti resortní komise,
- spolupráci s civilními institucemi při
zabezpečování prevence,
- organizaci využívání armádních
sdělovacích prostředků k propagaci
prevence,
- zabezpečování vzdělávacích
aktivit v dané oblasti (kurzy pro velitele, pedagogické
pracovníky apod.),
- zabezpečování zájmových akcí
na podporu prevence sociálně patologických
jevů.
V roce 1995 byly náklady prevence kriminality uhrazeny
z rozpočtových položek jednotlivých
subjektů k zabezpečení záměrů
a jejich realizaci.
7. Meziresortní pracovní komise
7. 1. Meziresortní orgány v působnosti
Úřadu vlády
V rámci Úřadu vlády České
republiky jsou zřízeny zejména dva orgány,
jejichž činnost souvisí se sociální
prevencí a prevencí kriminality.
Meziresortní protidrogová komise - je koordinačním,
iniciativním a metodickým orgánem ve věcech
koncepce a politiky státu v oblasti prevence omamných
a psychotropních látek. Členy komise
jsou ministři vnitra, práce a sociálních
věcí, spravedlnosti, školství, mládeže
a tělovýchovy, zdravotnictví, financí,
průmyslu a obchodu, obrany, zemědělství,
zahraničních věcí. Působnost
Meziresortní protidrogové komise do značné
míry souvisí s působností dalších
podobných meziresortních orgánů, které
se zabývají oblastí sociálně
patologických jevů.
Rada pro národnosti vlády České
republiky - je poradním, koordinačním a kontrolním
orgánem vlády České republiky pro
otázky národnostní politiky. V rámci
svých jednání řeší i problémy
související s projevy xenofobie, rasismu a antisemitismu
ve společnosti. Členy jsou ministerstvo vnitra,
práce a sociálních věcí, kultury,
financí, školství, mládeže a tělovýchovy,
zahraničních věcí, Kancelář
prezidenta České republiky a zástupci jednotlivých
národnostních menšin.
7. 2. Meziresortní orgány, komise a pracovní
skupiny zřízené v gesci jednotlivých
ministrů
a) Ministerstvo vnitra je mimo Republikový výbor
pro prevenci kriminality gestorem připravované Koordinační
komise k problematice diváckého násilí
a nevhodného chování při sportovních
utkáních, zvláště při
fotbalových zápasech. Členy jsou zástupci
ministerstva vnitra, policie a ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy. Externími
spolupracovníky komise budou zástupci sportovních
svazů. Zřízení této komise
vychází z usnesení vlády České
republiky č. 27 z 11. ledna 1995, kterým přistoupila
Česká republika k Evropské úmluvě
k diváckému násilí a nevhodnému
chování při sportovních utkáních,
zvláště při fotbalových zápasech.
Ministerstvo vnitra je spolu s ministerstvem financí členem
Komise ministerstva kultury pro ochranu movitého kulturního
dědictví. K hlavním úkolům
komise patří příprava návrhů
novel právních předpisů, výměna
informací o odcizených, nalezených předmětech
kulturního dědictví České republiky
a vytváření komplexního Integrovaného
systému ochrany movitého kulturního dědictví.
b) Ministerstvo školství, mládeže a
tělovýchovy nese gesci za činnost Meziresortní
grantové komise na projekty řešící
problémy rizikových skupin dětí a
mládeže. Komise je koordinační a
kontrolní orgán. Hlavním úkolem je
vzájemné předávání informací
o přidělování finančních
prostředků na granty v jednotlivých resortech.
Členové komise - ministerstva vnitra, školství,
mládeže a tělovýchovy, zdravotnictví,
kultury, hospodářství a Úřadu
vlády (zástupce z Rady pro národnosti) se
podílejí na činnosti při výběrových
řízeních a v konkurzních komisích
jednotlivých ministerstev, které rozhodují
o přidělování státních
dotací na projekty.
Ustanoveny byly i pracovní resortní komise pro prevenci
drogových závislostí a prevence kriminality.
Výstupy z těchto komisí směřují
k tvorbě koncepčních materiálů
a k plnění úkolů uložených
ministerstvu školství a aktivitám resortu dle
potřeb prevence kriminality v terénu.
c) Ministerstvo práce a sociálních věcí
zřídilo na základě usnesení
vlády č. 549 ze dne 5. října 1994
Meziresortní koordinační skupinu pro harmonizaci
postupu jednotlivých subjektů při řešení
příčin a důsledků sociálně
patologických jevů u mládeže. Členy
této skupiny jsou zástupci ministerstva práce
a sociálních věcí, vnitra, zdravotnictví,
Nejvyššího soudu, Vrchního státního
zastupitelství, Ředitelství služby kriminální
policie ČR, Úřadu vyšetřování
pro ČR, Ředitelství vězeňské
služby ČR, Rady pro národnosti Úřadu
vlády ČR, Institutu pro kriminologii a sociální
prevenci a odborníci z praxe. Těžiště
činnosti koordinační skupiny spočívá
v řešení dílčích otázek
prostřednictvím ad hoc vytvořených
specializovaných týmů.
V rámci služeb zaměstnanosti je při
Ministerstvu práce a sociálních věcí
zřízena pracovní skupina pro posuzování
programů pro pomoc a ochranu dětí a mládeže
(zastoupení ministerstev práce a sociálních
věcí, školství, mládeže
a tělovýchovy, kultury a zdravotnictví),
pracovní skupina pro tvorbu programů a projektů
pro nekvalifikovanou mládež a tvorbu videoklipů
profesí (zastoupení ministerstev práce
a sociálních věcí, školství,
mládeže a tělovýchovy a hospodářství).
Při Ministerstvu práce a sociálních
věcí pracuje i Meziresortní rekvalifikační
komise (zastoupení všech resortů).
d) Při Ministerstvu zdravotnictví pracuje
Meziresortní komise pro řešení problematiky
týraného, zanedbávaného a zneužívaného
dítěte. Zástupci za jednotlivé
resorty v této komisi jsou ministerstva zdravotnictví,
školství, mládeže a tělovýchovy,
práce a sociálních věcí, Policie
ČR a ministerstvo spravedlnosti (zastoupené Institutem
pro kriminologii a sociální prevenci), Státní
zastupitelství a specialisté z věcně
příslušných zařízení
(např. Dětské krizové centrum SOS
vesniček, Psychiatrická klinika I. lékařské
fakulty, Kriminální služba Policie ČR
Brno, Dětská chirurgie, Psychiatrická léčebna
Bohnice, Dětský domov Stránčice).
Výstupem komise jsou návrhy preventivních
opatření týkajících se žen
a dětí v působnosti resortu zdravotnictví
a zajištění vzájemné informovanosti
o připravovaných předpisech a přijímaných
opatřeních v působnosti jednotlivých
resortů s přímým dopadem do praxe.
V rámci Ministerstva zdravotnictví existuje ještě
poradní sbor pro boj proti alkoholismu a jiným toxikomaniím.
e) Ministerstvo obrany je smluvní stranou "Smlouvy
o spolupráci a vzájemných vztazích"
mezi Vojenskou policií a Policií ČR a
"Dohody mezi Ministerstvem obrany ČR a Ministerstvem
financí ČR o vzájemné pomoci a součinnosti
Celní správy ČR s Vojenskou policií".
Ministerstvo obrany zřídilo resortní
Komisi pro prevenci sociálně patologických
jevů, která vznikla spojením Komise pro
prevenci kriminality a Protidrogové komise.