příloha č. 1

Schéma prevence kriminality

PREVENCE
primární
sekundární
terciární
 
zaměřená na celou společnost, především na dosud kriminálně nezasaženou část populace
zaměřená na kriminálně rizikové skupiny, případně i oběti
zaměřená na osoby a skupiny osob, které se již kriminálních činů dopustily
sociální

orientovaná na společenské faktory kriminality
opatření směřující k podpoře hodnotového systému odmítajícího protizákonné jednání, cílená především na děti, mládež a jejich rodiče (škola, sport, skauting, armáda)

účinnost jednotlivých opatření, většinou finančně a organizačně značně náročných, se obtížně vyhodnocuje
velmi různá, úzce cílená, opatření zaměřená na konkrétní druhy rizikových skupin v rozlišení dle věku, míry a druhu ohrožení, teritoria a pod.

poměrně dobře zjistitelná účinnost jednotlivých aktivit
racionalizační opatření uplatňovaná jak v průběhu výkonu trestu, tak po propuštění (účinná jsou většinou u prvotrestaných)

účinnost opatření je dobře ověřitelná
 
MŠMT, MO, MPSV, MZ, MS (legislativa), obce
MPSV, MŠMT, MZ, MO, obce
MS (vězeňství), MŠMT, MPSV, MZ, MO, obce
situační

orientovaná na omezování kriminogenních situací a na zvýšení pravděpodobnosti odhalení pachatele
zvyšování informovanosti o možnosti obrany proti nejčastěji se vyskytujícím druhům kriminality a o správném chování občanů v případě výskytu trestného činu či podezření z něj

účinnost opatření lze obtížně posoudit
opatření ekonomického (snížení daní výrobcům bezpečnostního zařízení a bezpečnostním službám, snížení pojistného u dobře zabezpečených objektů a pod.) a organizačního charakteru (častější výskyt policistů na ulici, obecné povědomí o vysoké profesionalitě policistů) a zhoršení podmínek pro páchání kriminálních deliktů

účinnost opatření lze dobře posoudit
úzce cílená opatření na zhoršení podmínek pro páchání konkrétních druhů kriminality příp. ve vymezených teritoriích, zvýšení míry objasněnosti trestných činů


účinnost opatření lze velmi dobře posoudit
 
MV, MO, obce
MV, MO, obce
MV, MO, obce


POMOC OBĚTEM TRESTNÝCH ČINŮ
primární
sekundární
terciární
 
zvyšování informovanosti cílené zvyšování o možnosti ochrany proti nejčastěji se vyskytujícím druhům kriminality a o správném chování občanů v případě ohrožení trestným činem
cílené zvyšování informovanosti o možnosti ochrany proti nejčastěji se vyskytujícím druhům kriminality
právní, psychologická a zdravotnická pomoc a poradenství, odškodnění obětí
 
MNV, MŠMT, MO, MZ, obce
MV, MŠMT, MZ, MO, obce
MZ, MPSV, MS, MV, MO


příloha č. 2

Systém vynakládání finančních prostředků vyplývající z usnesení vlády č. 418 ze dne 12. července 1995

Ve "Zprávě o plnění úkolů vyplývajících z Programu sociální prevence a prevence kriminality - aktuální stav a východiska do roku 1996", k níž vláda přijala usnesení č. 418/1995, byly uplatněny účelové finanční prostředky ve výši 180,1 mil. Kč na realizaci sociální prevence a prevence kriminality v působnosti jednotlivých resortů pro rok 1996.

Schválením rozpočtu České republiky na rok 1996 byly vyčleněny v kapitole 398 - Všeobecná pokladní správa finanční prostředky na prevenci jen ve výši 100 mil. Kč. Na jednání Republikového výboru pro prevenci kriminality dne 12. 1. 1996 byla tato částka po dohodě všech resortů rozdělena následujícím způsobem:

Za nakládání s uvolněnými finančními prostředky z kapitoly 398 - Všeobecná pokladní správa - odpovídají jednotlivé resorty podle stanovených rozpočtových pravidel.

Při financování projektů prevence mají priority programy sociální prevence a prevence kriminality na místní úrovni. Tyto programy budou projednávány na zasedáních Republikového výboru pro prevenci kriminality a bude určena i participace jednotlivých resortů.

RESORTY
A
B
Ministerstvo vnitra70 000 31 500
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 76 60042 000
Ministerstvo práce a sociálních věcí 1 5000
Ministerstvo spravedlnosti0 10 000
Ministerstvo zdravotnictví10 000 4 500
Ministerstvo obrany22 000 12 000
CELKEM180 100 100 000

Legenda k tabulce:

sloupec A - původní požadavky resortů v tis. Kč

sloupec B - dohodnuté konečné rozdělení v tis. Kč

Financování oblastí prevence v jednotlivých resortech

(RVPPK doporučuje resortům financovat následující aktivity)

RESORT
TÉMATA
FINANCE tis. Kč
MV-vydávání metodických materiálů zaměřených k prevenci kriminality, 700
 -informační, vzdělávací a propagační publikace pro veřejnost, 1900
 -vytváření informačního systému ve vztahu k sociální prevenci a prevenci kriminality, 1 300
 -preventivní pořady pro televizní stanice a další hromadné sdělovací prostředky 2 400
 -vydání mimořádných čísel časopisu "Policista" se zaměřením na ochranu majetku a zdraví fyzických a právnických osob, trestnou činnost mládeže a trestnou činnost páchanou na mládeži, na oblast drog, alkoholu a jiných závislostí a na pomoc potencionálním a skutečným obětem trestné činnosti, 110
 -vydávání publikací (katalogů obecně prospěšných společností a dalších subjektů zabývajících se prevencí), reedice zajímavých publikací z oblasti prevence, 800
 -výchovně vzdělávací akce (semináře, školení, besedy, výchovně osvětová činnost, mezinárodní spolupráce, studijní cesty), 2 890
 -komplexní místní projekty prevence kriminality včetně situační prevence (na základě analýz kriminality, projekty zpracované na odborné úrovni v součinnosti příslušných resortů se zaměřením na jednotlivé rizikové skupiny občanů úměrně jejich ohrožení kriminalitou), 18 500
 -jednotlivé konkrétní akce směřující k prevenci a eliminaci kriminality (primární, situační prevence, potencionální a skutečné oběti trestné činnosti). Financování preventivních aktivit Policie ČR (nové formy pořadů pro učňovskou a středoškolskou mládež), dílčí projekty nevládních organizací. 2 900
  celkem 31 500


RESORT
TÉMATA
FINANCE tis. Kč
MŠMT-věcné náklady na školní poradenské pracovníky (stávající systém výchovných poradců nezaručuje dostatečný podíl poradenství na optimalizaci výchovně-vzdělávacího procesu včasném odhalování osobnostních a sociálních poruch vývoje žáků), 9 000
 -snížení počtů dětí ve výchovných skupinách (snížení počtu dětí povede k individualizaci výchovné péče a jejímu zkvalitnění, snížení útěkovosti z výchovných ústavů), 6 000
 -metodická příprava poradenských pracovníků (pro činnost v primární a sekundární prevenci a uplatnění nových úkolů školských poradenských zařízení v lokálních programech je třeba vypracovat metodiku a proškolit poradenské pracovníky), 500
 -zvýšení počtu lůžek ve výchovných ústavech (zkvalitnění sekundární a terciární prevence v resortu školství), 14 000
 -věcné náklady na nové pracovníky pedagogicko-psychologických poraden, 8 000
 -centra sociální prevence na vysokých školách, 1 000
 -metodická příprava učitelů (učitelé budou školeni v oblastech primární a sekundární prevence sociálně negativních jevů a kriminality), 1 000
 -metodika a činnost ve výchově mimo vyučování, (školní dužiny, školní kluby, domy dětí a mládeže), 1 000
 -zavedení peer programu do praxe (peer programy se ve školství uplatňují hlavně v oblasti prevence zneužívání návykových látek, jejich aplikace je závislá na zpracování metodiky, výcviku "trenérů" a po té jejich zavedení do praxe bude významným faktorem v místních programech prevence sociálně negativních jevů), 500
 -metodické pomůcky, texty, filmy pro učitele, výchovné a poradenské pracovníky. 1 000
  celkem 42 000


RESORT
TÉMATA
FINANCE tis. Kč
MPSV-nenavrhuje uvolnit nad rámec programu sociální prevence pro své potřeby žádné dodatečné zdroje (všechny náklady Programu jsou hrazeny z rozpočtů okresních úřadů).  
 celkem 0


RESORT
TÉMATA
FINANCE tis. Kč
MS Institut kriminologie a sociální prevence  
 -rozšíření dosavadního nákladu publikací vydávaných IKSP, určených institucím a organizacím, které se podílí na potlačování trestné činnosti a na preventivních aktivitách, 208  
 -překlady cizojazyčných pramenů ze zahraniční pro publikace v tuzemsku, 152
 -metodická pomoc při zavádění a rozvíjení preventivních aktivit na místní úrovni, 48
 -doplnění odborné knihovny IKSP o publikace a periodika vydávaná v zahraničí, 37
 -výzkumná činnost (trestní politika ČR, trestná činnost dětí a mládeže), 85
 -zahraniční služební cesty (semináře, konference). 84
  Státní zastupitelství všech stupňů  
 -odborná literatura, 235
 -pořízení programů se zaměřením na prevenci kriminality, 88
 -semináře státních zástupců k problematice prevence kriminality, 158
 -zahraniční pracovní cesty (kongresy) 269
  Generální ředitelství vězeňské služby  
 -realizace systému kontinuálního resocializačního působení včetně programů přípravy odsouzených na propuštění z výkonu trestu odnětí svobody a úhrady poplatků spojených s legalizací pobytu nesolventních občanů SR na území ČR po propuštění z výkonu trestu odnětí svobody, 2 050
 -realizace koncepce zacházení s mladistvými vězni včetně zvýšení počtu učebních oborů pro mladistvé odsouzené, 2 750
 -zpracování koncepce využití sportu při resocializaci odsouzených včetně zřízení a vybavení prostor pro jednoduché tělovýchovné aktivity, 2 200
 -realizace vybraných resocializačních programů realizovaných v součinnosti s církvemi a nestátními subjekty. 1 636
 celkem 10 000


RESORT
TÉMATA
FINANCE tis. Kč
MZ-program prevence úrazů a otrav u dětí, semináře a propagační činnost, 500
 -dětské krizové centrum v Praze 4, (seznamování lékařů s problematikou týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte), 1 000
 -kurzy zaměřené na plánované rodičovství, sexuální výchovu a prevenci sexuální kriminality (peer program a školení lektorů), 500
 -centrum sociálně zdravotní prevence dětské kriminality (prevence týrání a sexuálního zneužívání dětí, drogové závislosti, dětská prostituce, atd.). 2 500
 celkem 4 500


RESORT
TÉMATA
FINANCE tis. Kč
MO-rozvíjet konkrétní preventivní činnost především přímo u útvaru se zaměřením na vojáky v základní službě a mladé vojáky z povolání (publikace, přednášky, videopořady, časopisy, didaktické pomůcky), 1 600
 -zabezpečovat odborné vzdělávání (civilní a vojenské vysoké školy, kurzy, stáže, semináře) pro velitele a další pracovníky zodpovědné v resortu za prevenci kriminality (příslušníci Vojenské policie, vojenští lékaři, personalisté, humanitní služba), 2 200
 -zjišťovat prostřednictvím sociologických, psychologických, pedagogických a lékařských výzkumů aktuální postoje branecké populace, vojáků v zákadní službě a vojáků z povolání ke kriminálnímu jednání, 1 800
 -zkvalitnit odvodní řízení a výběr osob do AČR zavedením psychologického vyšetření, zřízení pracoviště branné psychologie, 2 300
  investice, 500
 -rozvíjet zdravý životní styl vojáků v základní službě a mladých vojáků z povolání, podporovat činnost diagnosticko-regeneračních center napomáhajících odstranění negativních návyků a úpravě životního stylu, organizovat sportovní a kulturní akce v místech posádek, 3 200
  investice. 400
 celkem 12 000


příloha č. 3

SYSTÉM SOCIÁLNÍ PREVENCE A PREVENCE KRIMINALITY NA ÚSTŘEDNÍCH ORGÁNECH STÁTNÍ SPRÁVY

1. Ministerstvo vnitra

V rámci odboru public relations a prevence bylo na Ministerstvu vnitra začátkem roku 1993 zřízeno oddělení prevence. Po zřízení Republikového výboru pro prevenci kriminality plnilo oddělení funkci jeho sekretariátu.

Mimo to se oddělení zabývalo vytvářením modelu komplexního programu prevence kriminality na místní úrovni. Navázalo kontakty s orgány státní správy, se zástupci měst a obcí a s nevládními organizacemi, jejichž činnost je orientována do oblasti prevence kriminality. Výsledkem bylo vytvoření databáze subjektů, o nichž lze předpokládat, že budou spoluvytvářet koncepci vlády v oblasti předcházení sociálně patologickým jevům.

Od 1. ledna 1996 je oblast prevence kriminality zajišťována prostřednictvím nově vzniklého odboru prevence. Odbor prevence má 32 pracovníků a je členěn na oddělení prevence kriminality (8 pracovníků), oddělení bezpečnosti silničního provozu (BESIP) a redakci časopisu Policista.

Oddělení prevence kriminality plní nadále úkoly sekretariátu Republikového výboru pro prevenci kriminality a Koordinační komise k problematice diváckého násilí a nevhodného chování při sportovních utkáních, zvláště při fotbalových zápasech a je koncepčním, koordinačním, metodickým a informačním pracovištěm pro oblast prevence kriminality v rámci resortu Ministerstva vnitra.

2. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Těžiště činnosti ministerstva spočívá:

- ve vytváření podmínek pro optimalizaci průběhu výchovně vzdělávacího procesu dětí a mládeže,

- v oblasti volného času, zájmové činnosti, výchovy mimo vyučování,

- v oblasti pedagogicko psychologického poradenství,

- v provozování školských zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy a preventivně výchovné péče,

- ve vědecko výzkumné činnosti.

Ministerstvo prozatím vyčlenilo v rámci odboru mládeže 1 pracovní místo na problematiku prevence drogových závislostí a prevence kriminality.

Vyčleněné finanční prostředky na zřizování a provoz středisek výchovné péče pro rok 1995 představovaly 35 mil. Kč z rozpočtu resortu.

V Programech podpory a ochrany dětí a mládeže je každoročně vyhlašován program "Porozumění". Tento program řeší mimo jiné i ochranu mládeže před sociálně patologickými jevy a pomoc v obtížných životních situacích.

Celkově bylo na Programy podpory a ochrany dětí a mládeže v roce 1995 vyčleněno ze státního rozpočtu 220 mil. Kč pro podporu činností občanských sdružení. Cílem programu "Porozumění" je omezení, případně eliminace vlivu drog, alkoholu, prostituce, působení na děti a mládež z dysfunkčních rodin a z asociálních skupin mládeže. V rámci programu EXTRA byla dotována mimo jiné i projektová oblast rizikové skupiny dětí a mládeže (z rozpočtu resortu na rok 1995 byla vyčleněna k tomuto účelu částka 2,2 mil. Kč).

Výzkumnou a analytickou činnost v rámci resortu zajišťují organizace přímo řízené Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy: Ústav pro informace ve vzdělávání, Výzkumný ústav pedagogický (6 odborných pracovníků), Institut pedagogicko psychologického poradenství (5 pracovníků), Institut dětí a mládeže (2 pracovníci). Uvedené jsou počty pracovníků, kteří se zabývají problematikou prevence.

Tato výzkumná a odborná pracoviště se zabývají především statisticko analytickou činností školské problematiky, tvorbou metodik a učebních dokumentů pro všechny druhy škol a školských zařízení. Pro příklad lze uvést vypracování metodiky činnosti středisek výchovné péče, jejichž hlavní náplní je sekundární prevence kriminality. Institut pedagogicko psychologického poradenství zpracoval metodiku diagnózy a intervence při výskytu šikanování ve školách. Výzkumný ústav pedagogický zpracoval analýzu příčin zvýšené útěkovosti z výchovných ústavů s návrhem na jejich omezení, dále metodiku peer programů (principem je neformální působení prostřednictvím vrstevníků) k prevenci závislostí na návykových látkách. Tato metodika je zaváděna například pedagogicko psychologickými poradnami do praxe.

3. Ministerstvo práce a sociálních věcí

V rámci resortu bylo k 1. 9. 1992 zřízeno specializované pracoviště orientované na prevenci sociálně patologických jevů (oddělení sociální prevence). Toto oddělení je organizačně začleněno do odboru sociální politiky, agendou se zabývá celkem 5 pracovníků. Oddělení sociální prevence mimo jiné metodicky řídí sociální kurátory a sociální asistenty a zajišťuje úkoly sekretariátu resortní protidrogové komise.

Kromě uvedeného pracoviště na ministerstvu tradičně pracuje oddělení sociálně právní ochrany rodiny a dítěte. 6 pracovníků oddělení metodicky vede pracovníky oddělení péče o děti a mládež OkÚ a kurátory pro mládež, zabývá se problematikou sociálně právní ochrany ohrožených, týraných a zneužívaných dětí (včetně jejich vyhledávání) a otázkou dětí a mladistvých, kteří se dopustili trestné činnosti či přestupku nebo u kterých se projevují závažné výchovné problémy (např. závislosti, absence ve škole, agresivita). Podílí se na tvorbě metodiky prevence sociálně patologických jevů u mládeže.

Vedle těchto oddělení se preventivními aktivitami v rámci ministerstva zabývá především odbor poradenství a zprostředkování Správy služeb zaměstnanosti, který ve smyslu § 9 zákona č. 1/199 1 Sb., o zaměstnanosti věnuje ve své koncepci poradenské činnosti ve spolupráci s úřady práce zvýšenou pozornost občanům, kteří při svém uplatnění na trhu práce potřebují zvláštní pomoc, neboť mají v tomto směru objektivně ztíženou možnost svého uplatnění. Koncepce poradenství je rozpracována na jednotlivé poradenské směry. Pro občany se ztíženou možností uplatnění na trhu práce jsou na každém úřadu práce k dispozici odborní poradci, kteří se cíleně zaměřují na poskytování pomoci lidem z tzv. marginálních skupin obyvatelstva.

Součástí koncepce poradenství na úřadech práce je i poradenství zaměřené na volbu povolání. Při všech úřadech práce jsou zřízena Informační poradenská střediska pro volbu povolání, která sehrávají významnou preventivní roli především u skupiny mladistvých, kteří poprvé vstupují do zaměstnání. Těmto mladým lidem poskytují kompletní poradenský servis při volbě povolání.

V rámci dotační politiky uvolnilo ministerstvo v roce 1995 celkem 32,1 mil. Kč na podporu činnosti nestátním subjektům, které se orientují na pomoc lidem v sociální nouzi (lidé bez přístřeší, osamělé matky s dětmi, mladí lidé v krizových situacích, ohrožené děti atd.).

4. Ministerstvo spravedlnosti

Ministerstvo spravedlnosti se podílí na problematice prevence kriminality v oblasti legislativní, soudů a státních zastupitelství, kde probíhají preventivní aktivity kontinuálně.

Výzkumnou a analytickou činnost v oblasti prevence kriminality a sociální prevence v rámci resortu zajišťuje výzkumné pracoviště mezioborového zaměření - Institut pro kriminologii a sociální prevenci.

V roce 1995 se odbornou činností na úseku prevence zabývali 4 pracovníci týmu prevence kriminality. Výzkum byl zaměřen na ověření možností preventivních aktivit v lokalitách a s tím související kriminologický výzkum. Pracovníci právní skupiny se zabývali problematikou účinnosti trestního zákonodárství, alternativami za trest odnětí svobody, formami odklonu, probací a problematikou mládeže, tedy tématy majícími těsný vztah k prevenci kriminality prostředky trestního práva.

Z běžných rozpočtových prostředků Institutu pro kriminologii a sociální prevenci na rok 1995 bylo na krytí nákladů spojených s těmito úkoly vynaloženo zhruba 1 470 tis. Kč. Úkol "Prevence kriminality na místní úrovni" byl kromě toho kryt také finančními prostředky přidělenými formou grantu Grantovou agenturou České republiky ve výši 307 tis. Kč. Tato finanční podpora Grantové agentury České republiky skončila dnem 31. 12. 1995 z důvodů dokončení tříletého grantového projektu.

V edici Institutu bylo vydáno několik publikací s významem pro oblast prevence, konkrétně metodická příručka "K vybraným aspektům prevence kriminality na místní úrovni", studie k výskytu násilného a sociálně nežádoucího jednání rodičů vůči dětem a překlady zahraničních právních norem a materiálů k systémům trestní justice v Evropě, vynaložené rozpočtové prostředky představovaly 90 tis. Kč.

5. Ministerstvo zdravotnictví

K hlavním oblastem působnosti resortu ve vztahu k problematice prevence kriminality patří:

- sféra primární zdravotní péče (prvotní kontakt pacienta se zdravotnickým zařízením, zaměření pozornosti na výskyt příznaků např. týraného, zneužívaného dítěte, mentálního poškození a pohlavních nemocí),

- činnost krizových center a obdobných zařízení nabízejících pomoc a radu ve složitých životních situacích (zaměření na rizikové skupiny dětí a mládeže),

- plánované rodičovství a sexuální výchova,

- léčba nezletilých a mladistvých narkomanů.

V rámci resortu Ministerstva zdravotnictví bylo vyčleněno 1 pracovní místo v odboru zdravotní péče na protidrogovou prevenci.

6. Ministerstvo obrany

Ministerstvo řeší problematiku sociální prevence a prevence kriminality pod souhrnným označením prevence sociálně patologických jevů. Jde o soubor aktivit zakotvených v koncepci resortu obrany. Postihuje dva hlavní směry působení. Prvním je prevence zneužívání drog a alkoholismu, druhým prevence kriminality, mimořádných událostí, vážných kázeňských přestupků, šikanování, projevů rasismu apod. Na realizaci prevence se podílí více složek (např. Vojenská policie, personální orgány, vojenské zdravotnictví apod.) Koordinační roli plní resortní Komise pro prevenci sociálně patologických jevů.

Oddělení personálních služeb odboru personalistiky ministerstva připravuje koncepční materiály a zprostředkovává styk s mimoresortními institucemi a orgány. Oddělení sociální prevence a pomoci Hlavního personálního úřadu je výkonným orgánem s celoresortní působností.

Oddělení sociální prevence a pomoci má 4 odborné pracovníky. Jeho činnost je zaměřena na prevenci sociálně patologických jevů nejčastěji se vyskytujících v armádě a zahrnuje především:

- koordinaci preventivních činností v resortu,

- rozpracovávání koncepčních záměrů a jejich realizaci v Armádě České republiky,

- iniciaci normativních úprav a novelizací právních norem platných v Armádě České republiky,

- organizační a obsahové zabezpečení činnosti resortní komise,

- spolupráci s civilními institucemi při zabezpečování prevence,

- organizaci využívání armádních sdělovacích prostředků k propagaci prevence,

- zabezpečování vzdělávacích aktivit v dané oblasti (kurzy pro velitele, pedagogické pracovníky apod.),

- zabezpečování zájmových akcí na podporu prevence sociálně patologických jevů.

V roce 1995 byly náklady prevence kriminality uhrazeny z rozpočtových položek jednotlivých subjektů k zabezpečení záměrů a jejich realizaci.

7. Meziresortní pracovní komise

7. 1. Meziresortní orgány v působnosti Úřadu vlády

V rámci Úřadu vlády České republiky jsou zřízeny zejména dva orgány, jejichž činnost souvisí se sociální prevencí a prevencí kriminality.

Meziresortní protidrogová komise - je koordinačním, iniciativním a metodickým orgánem ve věcech koncepce a politiky státu v oblasti prevence omamných a psychotropních látek. Členy komise jsou ministři vnitra, práce a sociálních věcí, spravedlnosti, školství, mládeže a tělovýchovy, zdravotnictví, financí, průmyslu a obchodu, obrany, zemědělství, zahraničních věcí. Působnost Meziresortní protidrogové komise do značné míry souvisí s působností dalších podobných meziresortních orgánů, které se zabývají oblastí sociálně patologických jevů.

Rada pro národnosti vlády České republiky - je poradním, koordinačním a kontrolním orgánem vlády České republiky pro otázky národnostní politiky. V rámci svých jednání řeší i problémy související s projevy xenofobie, rasismu a antisemitismu ve společnosti. Členy jsou ministerstvo vnitra, práce a sociálních věcí, kultury, financí, školství, mládeže a tělovýchovy, zahraničních věcí, Kancelář prezidenta České republiky a zástupci jednotlivých národnostních menšin.

7. 2. Meziresortní orgány, komise a pracovní skupiny zřízené v gesci jednotlivých ministrů

a) Ministerstvo vnitra je mimo Republikový výbor pro prevenci kriminality gestorem připravované Koordinační komise k problematice diváckého násilí a nevhodného chování při sportovních utkáních, zvláště při fotbalových zápasech. Členy jsou zástupci ministerstva vnitra, policie a ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Externími spolupracovníky komise budou zástupci sportovních svazů. Zřízení této komise vychází z usnesení vlády České republiky č. 27 z 11. ledna 1995, kterým přistoupila Česká republika k Evropské úmluvě k diváckému násilí a nevhodnému chování při sportovních utkáních, zvláště při fotbalových zápasech.

Ministerstvo vnitra je spolu s ministerstvem financí členem Komise ministerstva kultury pro ochranu movitého kulturního dědictví. K hlavním úkolům komise patří příprava návrhů novel právních předpisů, výměna informací o odcizených, nalezených předmětech kulturního dědictví České republiky a vytváření komplexního Integrovaného systému ochrany movitého kulturního dědictví.

b) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy nese gesci za činnost Meziresortní grantové komise na projekty řešící problémy rizikových skupin dětí a mládeže. Komise je koordinační a kontrolní orgán. Hlavním úkolem je vzájemné předávání informací o přidělování finančních prostředků na granty v jednotlivých resortech. Členové komise - ministerstva vnitra, školství, mládeže a tělovýchovy, zdravotnictví, kultury, hospodářství a Úřadu vlády (zástupce z Rady pro národnosti) se podílejí na činnosti při výběrových řízeních a v konkurzních komisích jednotlivých ministerstev, které rozhodují o přidělování státních dotací na projekty.

Ustanoveny byly i pracovní resortní komise pro prevenci drogových závislostí a prevence kriminality. Výstupy z těchto komisí směřují k tvorbě koncepčních materiálů a k plnění úkolů uložených ministerstvu školství a aktivitám resortu dle potřeb prevence kriminality v terénu.

c) Ministerstvo práce a sociálních věcí zřídilo na základě usnesení vlády č. 549 ze dne 5. října 1994 Meziresortní koordinační skupinu pro harmonizaci postupu jednotlivých subjektů při řešení příčin a důsledků sociálně patologických jevů u mládeže. Členy této skupiny jsou zástupci ministerstva práce a sociálních věcí, vnitra, zdravotnictví, Nejvyššího soudu, Vrchního státního zastupitelství, Ředitelství služby kriminální policie ČR, Úřadu vyšetřování pro ČR, Ředitelství vězeňské služby ČR, Rady pro národnosti Úřadu vlády ČR, Institutu pro kriminologii a sociální prevenci a odborníci z praxe. Těžiště činnosti koordinační skupiny spočívá v řešení dílčích otázek prostřednictvím ad hoc vytvořených specializovaných týmů.

V rámci služeb zaměstnanosti je při Ministerstvu práce a sociálních věcí zřízena pracovní skupina pro posuzování programů pro pomoc a ochranu dětí a mládeže (zastoupení ministerstev práce a sociálních věcí, školství, mládeže a tělovýchovy, kultury a zdravotnictví), pracovní skupina pro tvorbu programů a projektů pro nekvalifikovanou mládež a tvorbu videoklipů profesí (zastoupení ministerstev práce a sociálních věcí, školství, mládeže a tělovýchovy a hospodářství). Při Ministerstvu práce a sociálních věcí pracuje i Meziresortní rekvalifikační komise (zastoupení všech resortů).

d) Při Ministerstvu zdravotnictví pracuje Meziresortní komise pro řešení problematiky týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte. Zástupci za jednotlivé resorty v této komisi jsou ministerstva zdravotnictví, školství, mládeže a tělovýchovy, práce a sociálních věcí, Policie ČR a ministerstvo spravedlnosti (zastoupené Institutem pro kriminologii a sociální prevenci), Státní zastupitelství a specialisté z věcně příslušných zařízení (např. Dětské krizové centrum SOS vesniček, Psychiatrická klinika I. lékařské fakulty, Kriminální služba Policie ČR Brno, Dětská chirurgie, Psychiatrická léčebna Bohnice, Dětský domov Stránčice). Výstupem komise jsou návrhy preventivních opatření týkajících se žen a dětí v působnosti resortu zdravotnictví a zajištění vzájemné informovanosti o připravovaných předpisech a přijímaných opatřeních v působnosti jednotlivých resortů s přímým dopadem do praxe.

V rámci Ministerstva zdravotnictví existuje ještě poradní sbor pro boj proti alkoholismu a jiným toxikomaniím.

e) Ministerstvo obrany je smluvní stranou "Smlouvy o spolupráci a vzájemných vztazích" mezi Vojenskou policií a Policií ČR a "Dohody mezi Ministerstvem obrany ČR a Ministerstvem financí ČR o vzájemné pomoci a součinnosti Celní správy ČR s Vojenskou policií". Ministerstvo obrany zřídilo resortní Komisi pro prevenci sociálně patologických jevů, která vznikla spojením Komise pro prevenci kriminality a Protidrogové komise.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP