Úvod
U těchto zaměstnaneckých zdravotních
pojišťoven se uvádí pouze orientační
informace o zajišťování úhrad za
poskytnutou zdravotní péči a o výsledcích
jejich hospodaření za rok 1995. Předkládané
informace jsou však u některých zaměstnaneckých
pojišťoven omezeny nekvalitním a neúplným
zpracováním předložených výročních
zpráv.
Výroční zpráva včetně
účetní závěrky byly Ministerstvu
zdravotnictví předloženy ve stanoveném
termínu avšak bez schválení správní
a dozorčí radou HZZP. Auditem byla ověřena
pouze účetní závěrka a to s
výhradou. Výroční zpráva nebyla
auditorovi předána a není tedy doložena
auditem.
Zdravotní politika Hornické zaměstnanecké
zdravotní pojišťovny (dále jen HZZP) spočívala
m. j. na poskytování nadstandardní péče
a to v podstatě až do 30. 11. 1995. Celkové
náklady na zdravotní péči dosáhly
101% z celkových výnosů po přerozdělení,
náklady na zdravotní péči na jednoho
pojištěnce činily 6 154 Kč (průměr
6 915 Kč), t. j. 513 Kč měsíčně
(průměr 576 Kč).
HZZP měla k 31. prosinci 1995 469.195 pojištěnců,
saldo výnosů a nákladů činilo
-452 mil. Kč a provozní náklady včetně
odpisů 9,1% z celkových výnosů po
přerozdělení (limit 7%).
Celkové závazky činily 1.132 mil. Kč,
v tom závazky vůči zdravotnickým zařízením
ve lhůtě splatnosti 377 mil. Kč a po lhůtě
splatnosti 750 mil. Kč. Proti tomu celkové pohledávky
činily pouze 62 mil. Kč. Bankovní úvěr
činil 17,5 mil. Kč. Hmotný investiční
majetek představoval hodnotu 246 mil. Kč a finanční
majetek 93 mil. Kč.
Dne 24. 1. 1996 byla v HZZP zavedena nucená správa
ve smyslu § 7 odst. 1 písm. b) zákona ČNR
č. 280/1992 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, která nesplnila svůj účel,
proto Ministerstvo zdravotnictví ČR rozhodlo o zrušení
HZZP likvidací k 29. únoru 1996 s tím, že
pojištěnci HZZP byli k 1. březnu 1996 převedeni
ke Všeobecné zdravotní pojišťovně
ČR.
Usnesením Krajského soudu v Ústí nad
Labem ze dne 9. února 1996 byl prohlášen konkurs
na majetek HZZP a ustaven správce konkursní podstaty.
K zápisu konkursu v obchodním rejstříku
došlo dne 7. června 1996.
Závěr:
Výroční zpráva a účetní
závěrka za rok 1995 se doporučují
neschválit z těchto důvodů:
- výroční zpráva není ověřená
auditem
- není doloženo projednání výroční
zprávy a účetní závěrky
správní radou a dozorčí radou HZZP.
Výroční zpráva včetně
účetní závěrky byly schváleny
správní a dozorčí radou Zdravotní
pokladny škodováků (dále jen ZPŠ)
a předloženy Ministerstvu zdravotnictví ve
stanoveném termínu včetně auditu,
který je pozitivní.
Náklady na zdravotní péči činily
92% z celkových výnosů po přerozdělení,
nejnákladnější byla ambulantní
péče, z toho nejvyšší u ambulantních
specialistů. Průměrné náklady
na zdravotní péči na jednoho pojištěnce
činily 6.985 Kč, t. j. měsíčně
582 Kč (průměr 576 Kč).
ZPŠ měla k 31. prosinci 1995 52.612 pojištěnců,
saldo výnosů a nákladů činilo
+ 8 mil. Kč. Toto saldo zahrnuje částku 33
mil. Kč, kterou je zůstatková cena prodaného
nemovitého investičního majetku, po jejímž
odečtení jde o saldo ve výši -41 mil.
Kč. Náklady na provoz včetně odpisů
činily 6,2% z celkových výnosů po
přerozdělení (limit 7%).
Celkové závazky činily 134 mil. Kč,
v tom závazky vůči zdravotnickým zařízením
ve lhůtě splatnosti 52 mil. Kč a po lhůtě
splatnosti 62 mil. Kč. Proti tomu celkové pohledávky
činily 51 mil. Kč. Bankovní úvěr
čerpán nebyl. Hmotný investiční
majetek představoval hodnotu 4 mil. Kč a finanční
majetek 18 mil. Kč.
Dne 24. 4. 1996 vydalo Ministerstvo zdravotnictví rozhodnutí
o zrušení ZPŠ likvidací s tím,
že pojištěnci ZPŠ se ke dni 1. března
1996 převádějí do Všeobecné
zdravotní pojišťovny ČR. K zápisu
likvidace v obchodním rejstříku dosud nedošlo.
Závěr:
Výroční zpráva a účetní
závěrka za rok 1995 se doporučují
schválit.
Výroční zpráva včetně
účetní závěrky byly zpracovány
ke dni 30. 11. 1995 z důvodu integrace do Zdravotní
pojišťovny SPORT ke dni 1. 12. 1995. Byly schváleny
správní a dozorčí radou Moravskoslezské
zdravotní pojišťovny IMPULS (dále jen
ZP IMPULS) a předloženy Ministerstvu zdravotnictví
ve stanoveném termínu včetně auditu,
který je pozitivní.
Náklady na zdravotní péči činily
119% z celkových výnosů po přerozdělení,
nejnákladnější byla ambulantní
péče, z toho nejvyšší u ambulantních
specialistů. Průměrné náklady
na zdravotní péči na jednoho pojištěnce
za 11 měsíců rok činily 5.219 Kč,
t. j. měsíčně 474 Kč (průměr
576 Kč).
ZP IMPULS měla k 30. 11. 1995 50.234 pojištěnců,
saldo výnosů a nákladů činilo
-85 mil. Kč a vykázané náklady na
provoz včetně odpisů 6,6% z celkových
výnosů po přerozdělení (limit
7%), při propočtu z předaného výkazu
zisků a ztrát jde o čerpání
ve výši 7%.
Celkové závazky (bez úvěru) činily
154 mil. Kč, v tom závazky vůči zdravotnickým
zařízením ve lhůtě splatnosti
16 mil. Kč a po lhůtě splatnosti 109 mil.
Kč. Proti tomu celkové pohledávky činily
15 mil. Kč. Bankovní úvěr činil
18 mil. Kč. Hmotný investiční majetek
představoval hodnotu 13 mil. Kč a finanční
majetek 1 mil. Kč.
ZP IMPULS byla rozhodnutím své správní
rady ze dne 17. 11. 1995 zrušena ke dni 1. 12. 1995 likvidací
s tím, že pojištěnci budou převedeni
ke Zdravotní pojišťovně SPORT. Dne 21.
11. 1995 došlo k podpisu kupní smlouvy mezi ZP IMPULS
a Zdravotní pojišťovnou SPORT o prodeji ZP IMPULS.
Likvidace ZP IMPULS byla zapsána v obchodním rejstříku
dne 7. března 1996.
Závěr:
Výroční zpráva a účetní
závěrka za rok 1995 se doporučují
schválit.
Výroční zpráva včetně
účetní závěrky byly schváleny
správní a dozorčí radou Sdružené
dopravní a zemědělsko-podnikatelské
zdravotní pojišťovny SALVUS (dále jen
ZP SALVUS) a předloženy Ministerstvu zdravotnictví
ve stanoveném termínu včetně auditu,
který je pozitivní.
Náklady na zdravotní péči činily
109% z celkových výnosů po přerozdělení,
nejnákladnější byla ambulantní
péče, z toho nejvyšší u ambulantních
specialistů. Průměrné náklady
na zdravotní péči na jednoho pojištěnce
činily 6 247 Kč (průměr 6 915 Kč),
t. j. měsíčně 521 Kč (průměr
576 Kč).
ZP SALVUS měla k 31. prosinci 1995 170 719 pojištěnců,
saldo výnosů a nákladů činilo
-151 mil. Kč a náklady na provoz včetně
odpisů 5,6% z celkových výnosů po
přerozdělení (limit 7%).
Celkové závazky činily 375 mil. Kč,
v tom závazky vůči zdravotnickým zařízením
ve lhůtě splatnosti 135 mil. Kč a po lhůtě
splatnosti 234 mil. Kč. Proti tomu celkové pohledávky
činily 134 mil. Kč. Bankovní úvěr
činil 8 mil. Kč. Hmotný investiční
majetek představoval hodnotu 47 mil. Kč a finanční
majetek 18 mil. Kč.
Na základě žádosti Regionální
zdravotní pojišťovny REZAPO a Sdružené
dopravní a zemědělsko-podnikatelské
zdravotní pojišťovny SALVUS vydalo Ministerstvo
zdravotnictví ČR dne 24. dubna 1996 povolení
ke sloučení těchto zaměstnaneckých
pojišťoven ke dni 1. května 1996 s tím,
že k tomuto dni dochází ke zrušení
ZP SALVUS bez likvidace a k převodu jejích pojištěnců
do Regionální zdravotní pojišťovny
REZAPO.
K výmazu ZP SALVUS z obchodního rejstříku
došlo dne 1. května 1996.
Závěr:
Výroční zpráva a účetní
závěrka za rok 1995 se doporučují
schválit.
Výroční zpráva včetně
účetní závěrky zpracované
ke dni 15. 12. 1995 z důvodu integrace Prostějovské
zdravotní pojišťovny (dále jen Prostějovská
ZP) do Zdravotní pojišťovny SPORT byly schváleny
správní a dozorčí radou Prostějovské
ZP a předloženy Ministerstvu zdravotnictví
ve stanoveném termínu včetně auditu,
který je pozitivní.
Náklady na zdravotní péči činily
108% z celkových výnosů po přerozdělení,
nejnákladnější byla ambulantní
péče, z toho nejvyšší u ambulantních
specialistů. Průměrné náklady
na zdravotní péči na jednoho pojištěnce
činily 6 423 Kč (6 915 Kč), t. j. měsíčně
535 Kč (průměr 576 Kč).
Prostějovská ZP měla k 15. prosinci 1995
30.550 pojištěnců, saldo výnosů
a nákladů činilo -23 mil. Kč a náklady
na provoz včetně odpisů 12% z celkových
výnosů po přerozdělení (limit
7%). Celkové závazky (bez úvěru) činily
35 mil. Kč, v tom závazky vůči zdravotnickým
zařízením ve lhůtě splatnosti
12 mil. Kč a po lhůtě splatnosti 22 mil.
Kč. Proti tomu celkové pohledávky činily
8 mil. Kč. Bankovní úvěr činil
6 mil. Kč. Hmotný investiční majetek
představoval hodnotu 4 mil. Kč a finanční
majetek 1 mil. Kč.
Prostějovská ZP byla rozhodnutím své
správní rady ze dne 30. 11. 1995 zrušena ke
dni 15. 12. 1995 likvidací s tím, že pojištěnci
budou převedeni ke Zdravotní pojišťovně
SPORT. Na základě kupní smlouvy mezi Prostějovskou
ZP a Zdravotní pojišťovnou SPORT o prodeji Prostějovské
ZP došlo k převodu všech práv, závazků
a majetku na Zdravotní pojišťovnu SPORT.
Likvidace Prostějovské ZP byla zapsána v
obchodním rejstříku dne 4. dubna 1996.
Závěr:
Výroční zpráva a účetní
závěrka za rok 1995 se doporučují
schválit.
Výroční zpráva včetně
účetní závěrky Zaměstnanecké
zdravotní pojišťovny PRIMA (dále jen ZP
PRIMA) byly předloženy Ministerstvu zdravotnictví
ve stanoveném termínu včetně auditu,
který je pozitivní. Schválení správní
a dozorčí radou nebylo předáno.
Náklady na zdravotní péči činily
92% z celkových výnosů po přerozdělení,
nejnákladnější byla ambulantní
péče, z toho nejvyšší u ambulantních
specialistů. Průměrné náklady
na zdravotní péči na jednoho pojištěnce
činily 6 373 Kč (6 915), t. j. měsíčně
531 Kč (průměr 576 Kč).
ZP PRIMA měla k 31. prosinci 1995 4 019 pojištěnců,
saldo výnosů a nákladů činilo
-1 mil. Kč a náklady na provoz včetně
odpisů 12% z celkových výnosů po přerozdělení
(limit 7%).
Celkové závazky činily 6 mil. Kč,
v tom závazky vůči zdravotnickým zařízením
ve lhůtě splatnosti 5 mil. Kč a po lhůtě
splatnosti 147 tis. Kč. Proti tomu celkové pohledávky
činily 0,5 mil. Kč. Bankovní úvěr
čerpán nebyl. Hmotný investiční
majetek představoval hodnotu 0,4 mil. Kč a finanční
majetek 1,6 mil. Kč.
Na základě žádosti Zdravotní
pojišťovny CRYSTAL a ZP PRIMA vydalo Ministerstvo zdravotnictví
ČR dne 26. února 1996 povolení ke sloučení
těchto zaměstnaneckých pojišťoven
ke zrušení ZP PRIMA dochází bez likvidace
a její pojištěnci jsou převáděni
do Zdravotní pojišťovny CRYSTAL.
K výmazu ZP PRIMA z obchodního rejstříku
došlo dne 1. dubna 1996.
Závěr:
Výroční zpráva a účetní
závěrka za rok 1995 se doporučují
schválit.
Termín předání výroční
zprávy včetně účetní
závěrky 1. května 1996 nebyl dodržen.
Materiály byly předány až po písemných
urgencích dne 18. června 1996. Výrok auditora
k účetní závěrce je pozitivní,
audit k výroční zprávě nebyl
předložen.
Správní ani dozorčí rada Zemědělsko-potravinářské
zdravotní pojišťovny (dále jen ZEPO) výroční
zprávu a účetní závěrku
neprojednaly. Výroční zpráva nebyla
zpracována ve smyslu předané metodiky pro
zpracování výročních zpráv.
Průměrné náklady na zdravotní
péči na jednoho pojištěnce činily
4 671 Kč, t. j. měsíčně 389
Kč (průměr 576 Kč).
ZEPO 31. prosinci 1995 2 104 pojištěnců, výnosy
po přerozdělení činily 10 mil. Kč,
veškeré náklady 19 mil. Kč, saldo výnosů
a nákladů činilo -9 mil. Kč. Náklady
na provoz včetně odpisů činily 87%
(!) z celkových výnosů po přerozdělení
(limit 7%), náklady na zdravotní péči
95% z celkových výnosů po přerozdělení.
Celkové závazky (bez úvěru) činily
15 mil. Kč, v tom závazky vůči zdravotnickým
zařízením ve lhůtě splatnosti
9 mil. Kč a po lhůtě splatnosti 6 mil. Kč.
Proti tomu celkové pohledávky činily 0,4
mil. Kč. Bankovní úvěr čerpán
nebyl.
ZEPO byla rozhodnutím své správní
rady ze dne 8. ledna 1996 zrušena ke dni 1. února
1996 likvidací s tím, že pojištěnci
budou převedeni ke Zdravotní pojišťovně
SPORT. Na základě kupní smlouvy mezi ZEPO
a Zdravotní pojišťovnou SPORT o prodeji ZEPO
mělo dojít k převodu všech práv,
závazků a majetku a pojištěnců
na Zdravotní pojišťovnu SPORT.
Vzhledem k tomu, že ke dni vydání rozhodnutí
Ministerstva zdravotnictví o likvidaci Zdravotní
pojišťovny SPORT nedošlo k zápisu do obchodního
rejstříku o likvidaci ZEPO, vydalo Ministerstvo
zdravotnictví dne 24. dubna 1996 rozhodnutí o zrušení
Zemědělsko-potravinářské zdravotní
pojišťovny likvidací s tím, že pojištěnci
ZEPO se převádějí ke dni 1. května
1996 do Všeobecné zdravotní pojišťovny
ČR.
K zápisu likvidace ZEPO do obchodního rejstříku
dosud nedošlo.
Závěr:
Výroční zpráva a účetní
závěrka za rok 1995 se doporučují
neschválit a to z těchto důvodů:
- nebyl předložen audit k výroční
zprávě
- není doloženo projednání výroční
zprávy a účetní závěrky
správní radou a dozorčí radou ZEPO.
Termín předání výroční
zprávy včetně účetní
závěrky 1. května 1996 nebyl dodržen.
Materiály byly předány až po písemných
urgencích dne 5. června 1996. Výrok auditora
k účetní závěrce je s výhradou,
audit k výroční zprávě nebyl
předložen.
Správní ani dozorčí rada Zaměstnanecké
zdravotní pojišťovny RADIX (ZP RADIX) výroční
zprávu a účetní závěrku
neprojednaly. Výroční zpráva nebyla
zpracována ve smyslu předané metodiky pro
zpracování výročních zpráv
a chybí většina požadovaných údajů.
ZP RADIX měla k 31. prosinci 1995 752 pojištěnců,
výnosy po přerozdělení činily
2 mil. Kč, veškeré náklady 8 mil. Kč,
saldo výnosů a nákladů činilo
-6 mil. Kč.
Celkové závazky činily 4 mil. Kč,
v tom závazky vůči zdravotnickým zařízením
ve lhůtě splatnosti 2 mil. Kč a po lhůtě
splatnosti 0 mil. Kč, ostatní závazky po
lhůtě 2 mil. Kč. Proti tomu celkové
pohledávky činily 18 mil. Kč. Bankovní
úvěr čerpán nebyl.
ZP RADIX byla rozhodnutím své správní
rady ze dne 20. 12. 1995 zrušena ke dni 22. 12. 1995 likvidací
s tím, že pojištěnci budou převedeni
ke Zdravotní pojišťovně SPORT ke dni 1.
ledna 1996. Na základě kupní smlouvy mezi
ZP RADIX a Zdravotní pojišťovnou SPORT o prodeji
ZP RADIX mělo dojít k převodu všech
práv, závazků a majetku a pojištěnců
na Zdravotní pojišťovnu SPORT.
Vzhledem k tomu, že ke dni vydání rozhodnutí
Ministerstva zdravotnictví o likvidaci Zdravotní
pojišťovny SPORT nedošlo k zápisu do obchodního
rejstříku o likvidaci ZP RADIX, vydalo Ministerstvo
zdravotnictví dne 24. dubna 1996 rozhodnutí o zrušení
ZP RADIX s tím, že pojištěnci ZP RADIX
se převádějí ke dni 1. května
1996 do Všeobecné zdravotní pojišťovny
ČR.
K zápisu likvidace ZP RADIX do obchodního rejstříku
dosud nedošlo.
Závěr:
Výroční zpráva a účetní
závěrka za rok 1995 se doporučují
neschválit a to z těchto důvodů:
- audit k výroční zprávě nebyl
předložen
- není doloženo projednání výroční
zprávy a účetní závěrky
správní radou a dozorčí radou ZP RADIX
- v účetní závěrce podle auditu
nebyla dostatečným způsobem zdokumentována
inventarizace majetku a závazků a některé
stavy nebyly uvedeny ve správné výši
a dále nedostatečnou metodikou účtování
a kontrolou v oblasti pohledávek za pojištěnci
nelze správně posoudit výši vykazovaných
výnosů z titulu pojistného a nelze dohledat
nevykazovaný stav neuhrazených pohledávek.
Termín předání výroční
zprávy včetně účetní
závěrky 1. května 1996 nebyl dodržen.
Materiály byly předány až po písemných
urgencích dne 31. května 1996. Výrok auditora
k účetní závěrce je s výhradou,
k výroční zprávě je pozitivní.
Správní ani dozorčí rada Zdravotní
pojišťovny SPORT (dále jen ZP SPORT) výroční
zprávu a účetní závěrku
neprojednaly. Výroční zpráva nebyla
zpracována ve smyslu předané metodiky pro
zpracování výročních zpráv
a chybí řada požadovaných údajů.
ZP SPORT měla k 31. 12. 1995 780 pojištěnců,
průměrný přepočtený
stav byl 249 pojištěnců.
Výnosy z pojistného po přerozdělení
činily 756 tis. Kč a byly dále zvýšeny
ostatními výnosy o 30 mil. Kč, které
nejsou blíže specifikovány.
Náklady na provoz představují 15,3 mil. Kč,
t. j. na jednoho pojištěnce 61 tis. Kč (průměr
404 Kč), náklady na poskytnutou zdravotní
péči 300 tis. Kč, t. j. na jednoho pojištěnce
1 207 Kč (průměr 576 Kč).
ZP SPORT byla rozhodnutím Ministerstva zdravotnictví
ze dne 24. dubna 1996 zrušena likvidací s tím,
že pojištěnci ZP SPORT se převádějí
ke dni 1. května 1996 do Všeobecné zdravotní
pojišťovny ČR.
K zápisu likvidace ZP SPORT do obchodního rejstříku
došlo dne 4. června 1996.
Závěr:
Výroční zpráva a účetní
závěrka za rok 1995 se doporučují
neschválit a to z těchto důvodů:
- není doloženo projednání výroční
zprávy a účetní závěrky
za rok 1995 správní radou a dozorčí
radou ZP SPORT
- podle auditu účetní závěrka
nepodává zcela přesný a věrný
pohled na majetek, závazky a na výsledky hospodaření
ZP SPORT za účetní období 1995.
Zdravotní pojišťovna chemie, zdravotnictví
a farmacie (dále jen ZP LEROS) nezahájila činnost
v oblasti všeobecného zdravotního pojištění
a neměla ke dni 31. 12. 1995 žádné pojištěnce.
Dne 31. ledna 1996 správní rada ZP LEROS rozhodla
o její likvidaci.
Výnosy činily 852 tis. Kč, náklady
na provoz 1 586 tis. Kč, z toho mzdy 570 tis. Kč.
Výdaje na pořízení investic 709 tis.
Kč, splátky úvěru 260 mil. Kč.
K zápisu likvidace ZP LEROS do obchodního rejstříku
dosud nedošlo.
Závěr:
Výroční zpráva a účetní
závěrka za rok 1995 se doporučují
neschválit a to z těchto důvodů:
- výroční zpráva je neúplná
a nelze proto provést hodnocení veškeré
činnosti ZP LEROS
- není doloženo projednání výroční
zprávy a účetní závěrky
správní radou a dozorčí radou ZP LEROS
- výroční zpráva ZP LEROS nebyla ověřena
auditem.
Přehled o použitých zkrácených
názvech zdravotních pojišťoven:
111 - Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky (VZP)
201 - Vojenská zdravotní pojišťovna České republiky (VOJENSKÁ)
202 - Hornická zaměstnanecká zdravotní pojišťovna (HORNICKÁ ZZP)
203 - Železniční zdravotní pojišťovna GRÁL (ŽZP GRÁL)
204 - Zdravotní pojišťovna GARANT-HOSPITAL (GARANT)
205 - Hutnická zaměstnanecká pojišťovna (HUTNICKÁ)
206 - Moravská zdravotní pojišťovna (MORAVSKÁ)
207 - Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank a pojišťoven (OBOROVÁ)
208 - Zaměstnanecká zdravotní pojišťovna ATLAS (ATLAS)
209 - Zaměstnanecká pojišťovna ŠKODA (ŠKODA)
210 - Zdravotní pokladna škodováků (ŠKODOVÁKŮ)
211 - Zdravotní pojišťovna Ministerstva vnitra ČR (MIN. VNITRA)
212 - Stavební zdravotní pojišťovna (STAVEBNÍ)
213 - Revírní bratrská pokladna v Ostravě (REVÍRNÍ)
214 - Regionální zaměstnanecká zdravotní pojišťovna Brno (REZAPO)
215 - Moravskoslezská zdravotní pojišťovna IMPULS (IMPULS)
216 - Sdružená dopravní a zemědělsko-podnikatelská zdravotní pojišťovna SALVUS (SALVUS)
217 - Zdravotní pojišťovna METAL-ALIANCE (METAL)
218 - Zdravotní pojišťovna CRYSTAL (CRYSTAL)
219 - Prostějovská zdravotní pojišťovna (PROSTĚJOVSKÁ)
220 - Zaměstnanecká zdravotní pojišťovna PRIMA
221 - Mendlova zdravotní pojišťovna (MENDLOVA)
222 - Česká národní zdravotní pojišťovna (ČESKÁ NÁRODNÍ)
223 - Zemědělsko-potravinářská zdravotní pojišťovna (Zemědělsko-potravinářská)
224 - Zaměstnanecká zdravotní pojišťovna RADIX (RADIX)
225 - Zdravotní pojišťovna SPORT (SPORT)
226 - Zdravotní pojišťovna chemie, zdravotnictví
a farmacie (LEROS)
Komplexní analýza hospodaření byla
zpracována Ministerstvem zdravotnictví na základě
výročních zpráv schválených
správními radami pojišťoven, jakož
i auditorsky ověřených účetních
závěrek, a to všech zdravotních pojišťoven,
s výjimkou zdravotních pojišťoven Zemědělsko-potravinářská,
SPORT, RADIX a LEROS, které ve stanoveném ani v
prodlouženém náhradním termínu
podkladové materiály nepředložily vůbec
nebo v rozsahu, jež neumožnil získání
základních informací o jejich hospodaření.
Tyto pojišťovny byly zrušeny rozhodnutím
Ministerstva zdravotnictví nebo správní rady
zdravotní pojišťovny o vstupu do likvidace. Vzhledem
k zanedbatelnému podílu na celkovém objemu
nákladů a výnosů systému zdravotního
pojištění a nepatrnému počtu
pojištěnců lze i bez těchto subjektů
považovat materiál předložený Ministerstvem
zdravotnictví za analýzu, která zahrnuje
celou oblast všeobecného zdravotního pojištění
České republiky.
Pro hodnocení výročních zpráv
pojišťoven byly částečně
využity schválené pojistné plány
na rok 1995. Porovnávání skutečných
výsledků hospodaření s pojistným
plánem však není objektivní, neboť
jejich výši, s výjimkou některých
ukazatelů v oblasti provozních nákladů,
nebyly pojišťovny schopny, a vzhledem k legislativním
změnám realizovaným v průběhu
roku ani oprávněny, ovlivnit.
Zdravotní pojišťovny účtují
v systému podvojného účetnictví.
V analýze hospodaření je tedy, na rozdíl
od zdravotně pojistných plánů, uvažováno
pouze v kategorii nákladů a výnosů.
Zjištění údajů o skutečně
dosažených příjmech (tedy o pohybu na
bankovních účtech a v pokladně) je
mimořádně problematické, neboť
jejich součástí jsou i přijaté
úvěry, příjmy účtované
jako výnosy až v příštích
období, změny stavu pohledávek a další
vlivy. Ještě větší problémy
přináší slučování
pojmů náklady a výdaje, které jsou
však svým obsahem značně odlišné,
neboť např. výdaje na splátky úvěrů
nebo na pořízení investic se do nákladů
nezapočítávají, naopak odpisy nebo
zůstatková hodnota prodaného majetku účtované
do nákladů se jako výdaj finanční
hotovosti vůbec neprojeví. V kategorii příjmů
a výdajů lze účtovat pouze v soustavě
jednoduchého účetnictví, ev. modifikovaně
v systému rozpočtových organizací.
Rozdíly mezi příjmy a výnosy, jakož
i mezi výdaji a náklady činí řádově
mld. Kč.
I. Pojištěnci
Průměrný počet pojištěnců
vykazovaných v systému zdravotního pojištění
ve výši 10 718 tis. osob zachovává stabilizovaný
trend, kopírující demografickou strukturu
obyvatelstva státu. Vzájemné rozdíly
mezi souhrnem počtů pojištěnců
evidovaných v registrech zdravotních pojišťoven,
údaji Centrálního registru pojištěnců
vedeného VZP a oficiálními statistickými
údaji o počtu obyvatel jsou způsobeny duplicitními
záznamy u jednotlivých pojišťoven, evidováním
zdravotně pojištěných cizinců
apod. Zdrojem údajů této analýzy jsou
výroční zprávy, které vychází
z vlastních registrů pojišťoven.
Rozdíl mezi průměrným počtem
pojištěnců za rok 1995 a počtem k 31.
12. 1995 činí cca 100 tis. pojištěnců.
Ke snížení stavu ke konci roku došlo postupným
odstraňováním duplicitních údajů
v registrech pojišťoven a v Centrálním
registru pojištěnců vedeným VZP ČR.
Ve srovnání se stavem v roce 1994 je v hodnoceném
období vykázán nárůst pouze
cca 5 tis. pojištěnců.
Z celkového počtu pojištěnců
jsou ženy zastoupeny 50,7%.
K podstatným změnám však dochází
v příslušnosti pojištěnců
ke konkrétním zdravotním pojišťovnám.
Ve srovnání s úrovní roku 1993 se
počet pojištěnců zaměstnaneckých
pojišťoven zvýšil na úkor VZP o 2
958 tis. osob, tj. o 72%, oproti úrovni r. 1994 pak o 1
106 tis. osob, tj. o 27%.
Vzájemné proporce průměrných
počtů pojištěnců zaměstnaneckých
pojišťoven a VZP jsou následující
(v mil. osob):
Přesuny pojištěnců mezi jednotlivými
pojišťovnami byly v průběhu roku ovlivněny
zejména přijetím novelizace zákona
č. 550/1991 Sb., o všeobecném zdravotním
pojištění, kterou byly m. j. omezeny možnosti
pojišťoven při poskytování tzv.
nadstandardní péče, pojištěncům
byla prodloužena lhůta pro další změnu
zdravotní pojišťovny, byly stanoveny čtvrtletní
termíny pro přehlášení k jiné
pojišťovně apod. Zásadní vliv na
počet pojištěnců zejména Hornické
ZP, ZP Škodováků a některých
dalších zaměstnaneckých pojišťoven
měla publicita jejich ekonomických potíží,
která vedla k opětovnému posílení
stavu pojištěnců VZP v závěru
roku.
I v roce 1995 se výrazně nezměnila diferenciace
zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven
z hlediska jejich velikosti, neboť zabezpečovaly od
cca 4 tis. pojištěnců ZZP PRIMA do 681 tis.
pojištěnců HORNICKÉ ZZP. Ke konci roku
registrovaly tyto pojišťovny celkem 3 961 tis. pojištěnců
v následujícím členění
(v tis. osob):
Počet pojištěnců, za něž
je plátcem pojistného stát, se ve srovnání
s předchozím rokem 1994 snížil o 2%
a dosáhl v průměru 5 651 tis. osob (53% z
celku), z toho ve věkové kategorii nad 60 let celkem
1 838 tis. osob (17% z celku).
Podrobný rozbor celkových počtů i
jednotlivých kategorií pojištěnců
se uvádí v tabulce č. 3. Vývoj celkových
počtů z dlouhodobého hlediska je uveden v
tab. č. 4.