C. HODNOCENÍ

výročních zpráv a účetních závěrek zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven za rok 1995, kterým nebyl schválen zdravotně pojistný plán na rok 1996 a byly zrušeny likvidací nebo sloučením s jinou zdravotní pojišťovnou

Úvod

U těchto zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven se uvádí pouze orientační informace o zajišťování úhrad za poskytnutou zdravotní péči a o výsledcích jejich hospodaření za rok 1995. Předkládané informace jsou však u některých zaměstnaneckých pojišťoven omezeny nekvalitním a neúplným zpracováním předložených výročních zpráv.

202 - Hornická zaměstnanecká zdravotní pojišťovna

Výroční zpráva včetně účetní závěrky byly Ministerstvu zdravotnictví předloženy ve stanoveném termínu avšak bez schválení správní a dozorčí radou HZZP. Auditem byla ověřena pouze účetní závěrka a to s výhradou. Výroční zpráva nebyla auditorovi předána a není tedy doložena auditem.

Zdravotní politika Hornické zaměstnanecké zdravotní pojišťovny (dále jen HZZP) spočívala m. j. na poskytování nadstandardní péče a to v podstatě až do 30. 11. 1995. Celkové náklady na zdravotní péči dosáhly 101% z celkových výnosů po přerozdělení, náklady na zdravotní péči na jednoho pojištěnce činily 6 154 Kč (průměr 6 915 Kč), t. j. 513 Kč měsíčně (průměr 576 Kč).

HZZP měla k 31. prosinci 1995 469.195 pojištěnců, saldo výnosů a nákladů činilo -452 mil. Kč a provozní náklady včetně odpisů 9,1% z celkových výnosů po přerozdělení (limit 7%).

Celkové závazky činily 1.132 mil. Kč, v tom závazky vůči zdravotnickým zařízením ve lhůtě splatnosti 377 mil. Kč a po lhůtě splatnosti 750 mil. Kč. Proti tomu celkové pohledávky činily pouze 62 mil. Kč. Bankovní úvěr činil 17,5 mil. Kč. Hmotný investiční majetek představoval hodnotu 246 mil. Kč a finanční majetek 93 mil. Kč.

Dne 24. 1. 1996 byla v HZZP zavedena nucená správa ve smyslu § 7 odst. 1 písm. b) zákona ČNR č. 280/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, která nesplnila svůj účel, proto Ministerstvo zdravotnictví ČR rozhodlo o zrušení HZZP likvidací k 29. únoru 1996 s tím, že pojištěnci HZZP byli k 1. březnu 1996 převedeni ke Všeobecné zdravotní pojišťovně ČR.

Usnesením Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 9. února 1996 byl prohlášen konkurs na majetek HZZP a ustaven správce konkursní podstaty. K zápisu konkursu v obchodním rejstříku došlo dne 7. června 1996.

Závěr:

Výroční zpráva a účetní závěrka za rok 1995 se doporučují neschválit z těchto důvodů:

- výroční zpráva není ověřená auditem

- není doloženo projednání výroční zprávy a účetní závěrky správní radou a dozorčí radou HZZP.

210 - Zdravotní pokladna škodováků

Výroční zpráva včetně účetní závěrky byly schváleny správní a dozorčí radou Zdravotní pokladny škodováků (dále jen ZPŠ) a předloženy Ministerstvu zdravotnictví ve stanoveném termínu včetně auditu, který je pozitivní.

Náklady na zdravotní péči činily 92% z celkových výnosů po přerozdělení, nejnákladnější byla ambulantní péče, z toho nejvyšší u ambulantních specialistů. Průměrné náklady na zdravotní péči na jednoho pojištěnce činily 6.985 Kč, t. j. měsíčně 582 Kč (průměr 576 Kč).

ZPŠ měla k 31. prosinci 1995 52.612 pojištěnců, saldo výnosů a nákladů činilo + 8 mil. Kč. Toto saldo zahrnuje částku 33 mil. Kč, kterou je zůstatková cena prodaného nemovitého investičního majetku, po jejímž odečtení jde o saldo ve výši -41 mil. Kč. Náklady na provoz včetně odpisů činily 6,2% z celkových výnosů po přerozdělení (limit 7%).

Celkové závazky činily 134 mil. Kč, v tom závazky vůči zdravotnickým zařízením ve lhůtě splatnosti 52 mil. Kč a po lhůtě splatnosti 62 mil. Kč. Proti tomu celkové pohledávky činily 51 mil. Kč. Bankovní úvěr čerpán nebyl. Hmotný investiční majetek představoval hodnotu 4 mil. Kč a finanční majetek 18 mil. Kč.

Dne 24. 4. 1996 vydalo Ministerstvo zdravotnictví rozhodnutí o zrušení ZPŠ likvidací s tím, že pojištěnci ZPŠ se ke dni 1. března 1996 převádějí do Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR. K zápisu likvidace v obchodním rejstříku dosud nedošlo.

Závěr:

Výroční zpráva a účetní závěrka za rok 1995 se doporučují schválit.

215 - Moravskoslezská zdravotní pojišťovna IMPULS

Výroční zpráva včetně účetní závěrky byly zpracovány ke dni 30. 11. 1995 z důvodu integrace do Zdravotní pojišťovny SPORT ke dni 1. 12. 1995. Byly schváleny správní a dozorčí radou Moravskoslezské zdravotní pojišťovny IMPULS (dále jen ZP IMPULS) a předloženy Ministerstvu zdravotnictví ve stanoveném termínu včetně auditu, který je pozitivní.

Náklady na zdravotní péči činily 119% z celkových výnosů po přerozdělení, nejnákladnější byla ambulantní péče, z toho nejvyšší u ambulantních specialistů. Průměrné náklady na zdravotní péči na jednoho pojištěnce za 11 měsíců rok činily 5.219 Kč, t. j. měsíčně 474 Kč (průměr 576 Kč).

ZP IMPULS měla k 30. 11. 1995 50.234 pojištěnců, saldo výnosů a nákladů činilo -85 mil. Kč a vykázané náklady na provoz včetně odpisů 6,6% z celkových výnosů po přerozdělení (limit 7%), při propočtu z předaného výkazu zisků a ztrát jde o čerpání ve výši 7%.

Celkové závazky (bez úvěru) činily 154 mil. Kč, v tom závazky vůči zdravotnickým zařízením ve lhůtě splatnosti 16 mil. Kč a po lhůtě splatnosti 109 mil. Kč. Proti tomu celkové pohledávky činily 15 mil. Kč. Bankovní úvěr činil 18 mil. Kč. Hmotný investiční majetek představoval hodnotu 13 mil. Kč a finanční majetek 1 mil. Kč.

ZP IMPULS byla rozhodnutím své správní rady ze dne 17. 11. 1995 zrušena ke dni 1. 12. 1995 likvidací s tím, že pojištěnci budou převedeni ke Zdravotní pojišťovně SPORT. Dne 21. 11. 1995 došlo k podpisu kupní smlouvy mezi ZP IMPULS a Zdravotní pojišťovnou SPORT o prodeji ZP IMPULS.

Likvidace ZP IMPULS byla zapsána v obchodním rejstříku dne 7. března 1996.

Závěr:

Výroční zpráva a účetní závěrka za rok 1995 se doporučují schválit.

216 - Sdružená dopravní a zemědělsko-podnikatelská zdravotní pojišťovna SALVUS

Výroční zpráva včetně účetní závěrky byly schváleny správní a dozorčí radou Sdružené dopravní a zemědělsko-podnikatelské zdravotní pojišťovny SALVUS (dále jen ZP SALVUS) a předloženy Ministerstvu zdravotnictví ve stanoveném termínu včetně auditu, který je pozitivní.

Náklady na zdravotní péči činily 109% z celkových výnosů po přerozdělení, nejnákladnější byla ambulantní péče, z toho nejvyšší u ambulantních specialistů. Průměrné náklady na zdravotní péči na jednoho pojištěnce činily 6 247 Kč (průměr 6 915 Kč), t. j. měsíčně 521 Kč (průměr 576 Kč).

ZP SALVUS měla k 31. prosinci 1995 170 719 pojištěnců, saldo výnosů a nákladů činilo -151 mil. Kč a náklady na provoz včetně odpisů 5,6% z celkových výnosů po přerozdělení (limit 7%).

Celkové závazky činily 375 mil. Kč, v tom závazky vůči zdravotnickým zařízením ve lhůtě splatnosti 135 mil. Kč a po lhůtě splatnosti 234 mil. Kč. Proti tomu celkové pohledávky činily 134 mil. Kč. Bankovní úvěr činil 8 mil. Kč. Hmotný investiční majetek představoval hodnotu 47 mil. Kč a finanční majetek 18 mil. Kč.

Na základě žádosti Regionální zdravotní pojišťovny REZAPO a Sdružené dopravní a zemědělsko-podnikatelské zdravotní pojišťovny SALVUS vydalo Ministerstvo zdravotnictví ČR dne 24. dubna 1996 povolení ke sloučení těchto zaměstnaneckých pojišťoven ke dni 1. května 1996 s tím, že k tomuto dni dochází ke zrušení ZP SALVUS bez likvidace a k převodu jejích pojištěnců do Regionální zdravotní pojišťovny REZAPO.

K výmazu ZP SALVUS z obchodního rejstříku došlo dne 1. května 1996.

Závěr:

Výroční zpráva a účetní závěrka za rok 1995 se doporučují schválit.

219 - Prostějovská zdravotní pojišťovna

Výroční zpráva včetně účetní závěrky zpracované ke dni 15. 12. 1995 z důvodu integrace Prostějovské zdravotní pojišťovny (dále jen Prostějovská ZP) do Zdravotní pojišťovny SPORT byly schváleny správní a dozorčí radou Prostějovské ZP a předloženy Ministerstvu zdravotnictví ve stanoveném termínu včetně auditu, který je pozitivní.

Náklady na zdravotní péči činily 108% z celkových výnosů po přerozdělení, nejnákladnější byla ambulantní péče, z toho nejvyšší u ambulantních specialistů. Průměrné náklady na zdravotní péči na jednoho pojištěnce činily 6 423 Kč (6 915 Kč), t. j. měsíčně 535 Kč (průměr 576 Kč).

Prostějovská ZP měla k 15. prosinci 1995 30.550 pojištěnců, saldo výnosů a nákladů činilo -23 mil. Kč a náklady na provoz včetně odpisů 12% z celkových výnosů po přerozdělení (limit 7%). Celkové závazky (bez úvěru) činily 35 mil. Kč, v tom závazky vůči zdravotnickým zařízením ve lhůtě splatnosti 12 mil. Kč a po lhůtě splatnosti 22 mil. Kč. Proti tomu celkové pohledávky činily 8 mil. Kč. Bankovní úvěr činil 6 mil. Kč. Hmotný investiční majetek představoval hodnotu 4 mil. Kč a finanční majetek 1 mil. Kč.

Prostějovská ZP byla rozhodnutím své správní rady ze dne 30. 11. 1995 zrušena ke dni 15. 12. 1995 likvidací s tím, že pojištěnci budou převedeni ke Zdravotní pojišťovně SPORT. Na základě kupní smlouvy mezi Prostějovskou ZP a Zdravotní pojišťovnou SPORT o prodeji Prostějovské ZP došlo k převodu všech práv, závazků a majetku na Zdravotní pojišťovnu SPORT.

Likvidace Prostějovské ZP byla zapsána v obchodním rejstříku dne 4. dubna 1996.

Závěr:

Výroční zpráva a účetní závěrka za rok 1995 se doporučují schválit.

220 - Zaměstnanecká zdravotní pojišťovna PRIMA

Výroční zpráva včetně účetní závěrky Zaměstnanecké zdravotní pojišťovny PRIMA (dále jen ZP PRIMA) byly předloženy Ministerstvu zdravotnictví ve stanoveném termínu včetně auditu, který je pozitivní. Schválení správní a dozorčí radou nebylo předáno.

Náklady na zdravotní péči činily 92% z celkových výnosů po přerozdělení, nejnákladnější byla ambulantní péče, z toho nejvyšší u ambulantních specialistů. Průměrné náklady na zdravotní péči na jednoho pojištěnce činily 6 373 Kč (6 915), t. j. měsíčně 531 Kč (průměr 576 Kč).

ZP PRIMA měla k 31. prosinci 1995 4 019 pojištěnců, saldo výnosů a nákladů činilo -1 mil. Kč a náklady na provoz včetně odpisů 12% z celkových výnosů po přerozdělení (limit 7%).

Celkové závazky činily 6 mil. Kč, v tom závazky vůči zdravotnickým zařízením ve lhůtě splatnosti 5 mil. Kč a po lhůtě splatnosti 147 tis. Kč. Proti tomu celkové pohledávky činily 0,5 mil. Kč. Bankovní úvěr čerpán nebyl. Hmotný investiční majetek představoval hodnotu 0,4 mil. Kč a finanční majetek 1,6 mil. Kč.

Na základě žádosti Zdravotní pojišťovny CRYSTAL a ZP PRIMA vydalo Ministerstvo zdravotnictví ČR dne 26. února 1996 povolení ke sloučení těchto zaměstnaneckých pojišťoven ke zrušení ZP PRIMA dochází bez likvidace a její pojištěnci jsou převáděni do Zdravotní pojišťovny CRYSTAL.

K výmazu ZP PRIMA z obchodního rejstříku došlo dne 1. dubna 1996.

Závěr:

Výroční zpráva a účetní závěrka za rok 1995 se doporučují schválit.

223 - Zemědělsko-potravinářská zdravotní pojišťovna

Termín předání výroční zprávy včetně účetní závěrky 1. května 1996 nebyl dodržen. Materiály byly předány až po písemných urgencích dne 18. června 1996. Výrok auditora k účetní závěrce je pozitivní, audit k výroční zprávě nebyl předložen.

Správní ani dozorčí rada Zemědělsko-potravinářské zdravotní pojišťovny (dále jen ZEPO) výroční zprávu a účetní závěrku neprojednaly. Výroční zpráva nebyla zpracována ve smyslu předané metodiky pro zpracování výročních zpráv.

Průměrné náklady na zdravotní péči na jednoho pojištěnce činily 4 671 Kč, t. j. měsíčně 389 Kč (průměr 576 Kč).

ZEPO 31. prosinci 1995 2 104 pojištěnců, výnosy po přerozdělení činily 10 mil. Kč, veškeré náklady 19 mil. Kč, saldo výnosů a nákladů činilo -9 mil. Kč. Náklady na provoz včetně odpisů činily 87% (!) z celkových výnosů po přerozdělení (limit 7%), náklady na zdravotní péči 95% z celkových výnosů po přerozdělení.

Celkové závazky (bez úvěru) činily 15 mil. Kč, v tom závazky vůči zdravotnickým zařízením ve lhůtě splatnosti 9 mil. Kč a po lhůtě splatnosti 6 mil. Kč. Proti tomu celkové pohledávky činily 0,4 mil. Kč. Bankovní úvěr čerpán nebyl.

ZEPO byla rozhodnutím své správní rady ze dne 8. ledna 1996 zrušena ke dni 1. února 1996 likvidací s tím, že pojištěnci budou převedeni ke Zdravotní pojišťovně SPORT. Na základě kupní smlouvy mezi ZEPO a Zdravotní pojišťovnou SPORT o prodeji ZEPO mělo dojít k převodu všech práv, závazků a majetku a pojištěnců na Zdravotní pojišťovnu SPORT.

Vzhledem k tomu, že ke dni vydání rozhodnutí Ministerstva zdravotnictví o likvidaci Zdravotní pojišťovny SPORT nedošlo k zápisu do obchodního rejstříku o likvidaci ZEPO, vydalo Ministerstvo zdravotnictví dne 24. dubna 1996 rozhodnutí o zrušení Zemědělsko-potravinářské zdravotní pojišťovny likvidací s tím, že pojištěnci ZEPO se převádějí ke dni 1. května 1996 do Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR.

K zápisu likvidace ZEPO do obchodního rejstříku dosud nedošlo.

Závěr:

Výroční zpráva a účetní závěrka za rok 1995 se doporučují neschválit a to z těchto důvodů:

- nebyl předložen audit k výroční zprávě

- není doloženo projednání výroční zprávy a účetní závěrky správní radou a dozorčí radou ZEPO.

224 - Zaměstnanecká zdravotní pojišťovna RADIX

Termín předání výroční zprávy včetně účetní závěrky 1. května 1996 nebyl dodržen. Materiály byly předány až po písemných urgencích dne 5. června 1996. Výrok auditora k účetní závěrce je s výhradou, audit k výroční zprávě nebyl předložen.

Správní ani dozorčí rada Zaměstnanecké zdravotní pojišťovny RADIX (ZP RADIX) výroční zprávu a účetní závěrku neprojednaly. Výroční zpráva nebyla zpracována ve smyslu předané metodiky pro zpracování výročních zpráv a chybí většina požadovaných údajů.

ZP RADIX měla k 31. prosinci 1995 752 pojištěnců, výnosy po přerozdělení činily 2 mil. Kč, veškeré náklady 8 mil. Kč, saldo výnosů a nákladů činilo -6 mil. Kč.

Celkové závazky činily 4 mil. Kč, v tom závazky vůči zdravotnickým zařízením ve lhůtě splatnosti 2 mil. Kč a po lhůtě splatnosti 0 mil. Kč, ostatní závazky po lhůtě 2 mil. Kč. Proti tomu celkové pohledávky činily 18 mil. Kč. Bankovní úvěr čerpán nebyl.

ZP RADIX byla rozhodnutím své správní rady ze dne 20. 12. 1995 zrušena ke dni 22. 12. 1995 likvidací s tím, že pojištěnci budou převedeni ke Zdravotní pojišťovně SPORT ke dni 1. ledna 1996. Na základě kupní smlouvy mezi ZP RADIX a Zdravotní pojišťovnou SPORT o prodeji ZP RADIX mělo dojít k převodu všech práv, závazků a majetku a pojištěnců na Zdravotní pojišťovnu SPORT.

Vzhledem k tomu, že ke dni vydání rozhodnutí Ministerstva zdravotnictví o likvidaci Zdravotní pojišťovny SPORT nedošlo k zápisu do obchodního rejstříku o likvidaci ZP RADIX, vydalo Ministerstvo zdravotnictví dne 24. dubna 1996 rozhodnutí o zrušení ZP RADIX s tím, že pojištěnci ZP RADIX se převádějí ke dni 1. května 1996 do Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR.

K zápisu likvidace ZP RADIX do obchodního rejstříku dosud nedošlo.

Závěr:

Výroční zpráva a účetní závěrka za rok 1995 se doporučují neschválit a to z těchto důvodů:

- audit k výroční zprávě nebyl předložen

- není doloženo projednání výroční zprávy a účetní závěrky správní radou a dozorčí radou ZP RADIX

- v účetní závěrce podle auditu nebyla dostatečným způsobem zdokumentována inventarizace majetku a závazků a některé stavy nebyly uvedeny ve správné výši a dále nedostatečnou metodikou účtování a kontrolou v oblasti pohledávek za pojištěnci nelze správně posoudit výši vykazovaných výnosů z titulu pojistného a nelze dohledat nevykazovaný stav neuhrazených pohledávek.

225 - Zdravotní pojišťovna SPORT

Termín předání výroční zprávy včetně účetní závěrky 1. května 1996 nebyl dodržen. Materiály byly předány až po písemných urgencích dne 31. května 1996. Výrok auditora k účetní závěrce je s výhradou, k výroční zprávě je pozitivní.

Správní ani dozorčí rada Zdravotní pojišťovny SPORT (dále jen ZP SPORT) výroční zprávu a účetní závěrku neprojednaly. Výroční zpráva nebyla zpracována ve smyslu předané metodiky pro zpracování výročních zpráv a chybí řada požadovaných údajů.

ZP SPORT měla k 31. 12. 1995 780 pojištěnců, průměrný přepočtený stav byl 249 pojištěnců.

Výnosy z pojistného po přerozdělení činily 756 tis. Kč a byly dále zvýšeny ostatními výnosy o 30 mil. Kč, které nejsou blíže specifikovány.

Náklady na provoz představují 15,3 mil. Kč, t. j. na jednoho pojištěnce 61 tis. Kč (průměr 404 Kč), náklady na poskytnutou zdravotní péči 300 tis. Kč, t. j. na jednoho pojištěnce 1 207 Kč (průměr 576 Kč).

ZP SPORT byla rozhodnutím Ministerstva zdravotnictví ze dne 24. dubna 1996 zrušena likvidací s tím, že pojištěnci ZP SPORT se převádějí ke dni 1. května 1996 do Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR.

K zápisu likvidace ZP SPORT do obchodního rejstříku došlo dne 4. června 1996.

Závěr:

Výroční zpráva a účetní závěrka za rok 1995 se doporučují neschválit a to z těchto důvodů:

- není doloženo projednání výroční zprávy a účetní závěrky za rok 1995 správní radou a dozorčí radou ZP SPORT

- podle auditu účetní závěrka nepodává zcela přesný a věrný pohled na majetek, závazky a na výsledky hospodaření ZP SPORT za účetní období 1995.

226 - Zdravotní pojišťovna chemie, zdravotnictví a farmacie

Zdravotní pojišťovna chemie, zdravotnictví a farmacie (dále jen ZP LEROS) nezahájila činnost v oblasti všeobecného zdravotního pojištění a neměla ke dni 31. 12. 1995 žádné pojištěnce. Dne 31. ledna 1996 správní rada ZP LEROS rozhodla o její likvidaci.

Výnosy činily 852 tis. Kč, náklady na provoz 1 586 tis. Kč, z toho mzdy 570 tis. Kč. Výdaje na pořízení investic 709 tis. Kč, splátky úvěru 260 mil. Kč.

K zápisu likvidace ZP LEROS do obchodního rejstříku dosud nedošlo.

Závěr:

Výroční zpráva a účetní závěrka za rok 1995 se doporučují neschválit a to z těchto důvodů:

- výroční zpráva je neúplná a nelze proto provést hodnocení veškeré činnosti ZP LEROS

- není doloženo projednání výroční zprávy a účetní závěrky správní radou a dozorčí radou ZP LEROS

- výroční zpráva ZP LEROS nebyla ověřena auditem.

IV

Tabulkové zpracování

výročních zpráv a účetních závěrek zdravotních pojišťoven za rok 1995 včetně komentáře

(tabulky č. 1 - 15/19)

Přehled o použitých zkrácených názvech zdravotních pojišťoven:

111 - Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky (VZP)

201 - Vojenská zdravotní pojišťovna České republiky (VOJENSKÁ)

202 - Hornická zaměstnanecká zdravotní pojišťovna (HORNICKÁ ZZP)

203 - Železniční zdravotní pojišťovna GRÁL (ŽZP GRÁL)

204 - Zdravotní pojišťovna GARANT-HOSPITAL (GARANT)

205 - Hutnická zaměstnanecká pojišťovna (HUTNICKÁ)

206 - Moravská zdravotní pojišťovna (MORAVSKÁ)

207 - Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank a pojišťoven (OBOROVÁ)

208 - Zaměstnanecká zdravotní pojišťovna ATLAS (ATLAS)

209 - Zaměstnanecká pojišťovna ŠKODA (ŠKODA)

210 - Zdravotní pokladna škodováků (ŠKODOVÁKŮ)

211 - Zdravotní pojišťovna Ministerstva vnitra ČR (MIN. VNITRA)

212 - Stavební zdravotní pojišťovna (STAVEBNÍ)

213 - Revírní bratrská pokladna v Ostravě (REVÍRNÍ)

214 - Regionální zaměstnanecká zdravotní pojišťovna Brno (REZAPO)

215 - Moravskoslezská zdravotní pojišťovna IMPULS (IMPULS)

216 - Sdružená dopravní a zemědělsko-podnikatelská zdravotní pojišťovna SALVUS (SALVUS)

217 - Zdravotní pojišťovna METAL-ALIANCE (METAL)

218 - Zdravotní pojišťovna CRYSTAL (CRYSTAL)

219 - Prostějovská zdravotní pojišťovna (PROSTĚJOVSKÁ)

220 - Zaměstnanecká zdravotní pojišťovna PRIMA

221 - Mendlova zdravotní pojišťovna (MENDLOVA)

222 - Česká národní zdravotní pojišťovna (ČESKÁ NÁRODNÍ)

223 - Zemědělsko-potravinářská zdravotní pojišťovna (Zemědělsko-potravinářská)

224 - Zaměstnanecká zdravotní pojišťovna RADIX (RADIX)

225 - Zdravotní pojišťovna SPORT (SPORT)

226 - Zdravotní pojišťovna chemie, zdravotnictví a farmacie (LEROS)

Komentář

k výročním zprávám a k ročním účetním závěrkám zdravotních pojišťoven

za rok 1995

Komplexní analýza hospodaření byla zpracována Ministerstvem zdravotnictví na základě výročních zpráv schválených správními radami pojišťoven, jakož i auditorsky ověřených účetních závěrek, a to všech zdravotních pojišťoven, s výjimkou zdravotních pojišťoven Zemědělsko-potravinářská, SPORT, RADIX a LEROS, které ve stanoveném ani v prodlouženém náhradním termínu podkladové materiály nepředložily vůbec nebo v rozsahu, jež neumožnil získání základních informací o jejich hospodaření. Tyto pojišťovny byly zrušeny rozhodnutím Ministerstva zdravotnictví nebo správní rady zdravotní pojišťovny o vstupu do likvidace. Vzhledem k zanedbatelnému podílu na celkovém objemu nákladů a výnosů systému zdravotního pojištění a nepatrnému počtu pojištěnců lze i bez těchto subjektů považovat materiál předložený Ministerstvem zdravotnictví za analýzu, která zahrnuje celou oblast všeobecného zdravotního pojištění České republiky.

Pro hodnocení výročních zpráv pojišťoven byly částečně využity schválené pojistné plány na rok 1995. Porovnávání skutečných výsledků hospodaření s pojistným plánem však není objektivní, neboť jejich výši, s výjimkou některých ukazatelů v oblasti provozních nákladů, nebyly pojišťovny schopny, a vzhledem k legislativním změnám realizovaným v průběhu roku ani oprávněny, ovlivnit.

Zdravotní pojišťovny účtují v systému podvojného účetnictví. V analýze hospodaření je tedy, na rozdíl od zdravotně pojistných plánů, uvažováno pouze v kategorii nákladů a výnosů. Zjištění údajů o skutečně dosažených příjmech (tedy o pohybu na bankovních účtech a v pokladně) je mimořádně problematické, neboť jejich součástí jsou i přijaté úvěry, příjmy účtované jako výnosy až v příštích období, změny stavu pohledávek a další vlivy. Ještě větší problémy přináší slučování pojmů náklady a výdaje, které jsou však svým obsahem značně odlišné, neboť např. výdaje na splátky úvěrů nebo na pořízení investic se do nákladů nezapočítávají, naopak odpisy nebo zůstatková hodnota prodaného majetku účtované do nákladů se jako výdaj finanční hotovosti vůbec neprojeví. V kategorii příjmů a výdajů lze účtovat pouze v soustavě jednoduchého účetnictví, ev. modifikovaně v systému rozpočtových organizací. Rozdíly mezi příjmy a výnosy, jakož i mezi výdaji a náklady činí řádově mld. Kč.

I. Pojištěnci

Průměrný počet pojištěnců vykazovaných v systému zdravotního pojištění ve výši 10 718 tis. osob zachovává stabilizovaný trend, kopírující demografickou strukturu obyvatelstva státu. Vzájemné rozdíly mezi souhrnem počtů pojištěnců evidovaných v registrech zdravotních pojišťoven, údaji Centrálního registru pojištěnců vedeného VZP a oficiálními statistickými údaji o počtu obyvatel jsou způsobeny duplicitními záznamy u jednotlivých pojišťoven, evidováním zdravotně pojištěných cizinců apod. Zdrojem údajů této analýzy jsou výroční zprávy, které vychází z vlastních registrů pojišťoven.

Rozdíl mezi průměrným počtem pojištěnců za rok 1995 a počtem k 31. 12. 1995 činí cca 100 tis. pojištěnců. Ke snížení stavu ke konci roku došlo postupným odstraňováním duplicitních údajů v registrech pojišťoven a v Centrálním registru pojištěnců vedeným VZP ČR. Ve srovnání se stavem v roce 1994 je v hodnoceném období vykázán nárůst pouze cca 5 tis. pojištěnců.

Z celkového počtu pojištěnců jsou ženy zastoupeny 50,7%.

K podstatným změnám však dochází v příslušnosti pojištěnců ke konkrétním zdravotním pojišťovnám. Ve srovnání s úrovní roku 1993 se počet pojištěnců zaměstnaneckých pojišťoven zvýšil na úkor VZP o 2 958 tis. osob, tj. o 72%, oproti úrovni r. 1994 pak o 1 106 tis. osob, tj. o 27%.

Vzájemné proporce průměrných počtů pojištěnců zaměstnaneckých pojišťoven a VZP jsou následující (v mil. osob):

Přesuny pojištěnců mezi jednotlivými pojišťovnami byly v průběhu roku ovlivněny zejména přijetím novelizace zákona č. 550/1991 Sb., o všeobecném zdravotním pojištění, kterou byly m. j. omezeny možnosti pojišťoven při poskytování tzv. nadstandardní péče, pojištěncům byla prodloužena lhůta pro další změnu zdravotní pojišťovny, byly stanoveny čtvrtletní termíny pro přehlášení k jiné pojišťovně apod. Zásadní vliv na počet pojištěnců zejména Hornické ZP, ZP Škodováků a některých dalších zaměstnaneckých pojišťoven měla publicita jejich ekonomických potíží, která vedla k opětovnému posílení stavu pojištěnců VZP v závěru roku.

I v roce 1995 se výrazně nezměnila diferenciace zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven z hlediska jejich velikosti, neboť zabezpečovaly od cca 4 tis. pojištěnců ZZP PRIMA do 681 tis. pojištěnců HORNICKÉ ZZP. Ke konci roku registrovaly tyto pojišťovny celkem 3 961 tis. pojištěnců v následujícím členění (v tis. osob):


Počet pojištěnců, za něž je plátcem pojistného stát, se ve srovnání s předchozím rokem 1994 snížil o 2% a dosáhl v průměru 5 651 tis. osob (53% z celku), z toho ve věkové kategorii nad 60 let celkem 1 838 tis. osob (17% z celku).

Podrobný rozbor celkových počtů i jednotlivých kategorií pojištěnců se uvádí v tabulce č. 3. Vývoj celkových počtů z dlouhodobého hlediska je uveden v tab. č. 4.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP