4.4. ČRo 6 - RSE

ČRo 6 Rádio Svobodná Evropa je od 6. 11. 1995 novou celoplošnou stanicí Českého rozhlasu jako společný projekt Českého rozhlasu, Rádia Svobodná Evropa, Hlasu Ameriky, NBC a Deutsche Welle. U jejího zrodu stály tři myšlenky: 1) prohloubit politické vysílání, aby se v něm důkladně projevily zahraniční názory na nás i na okolní svět, 2) realizovat tuto ideu co nejlaciněji, 3) pro její naplnění využít už existující české vysílání zahraničních rádií. Zrod stanice byl poněkud zkomplikován postojem Rady pro rozhlasové a televizní vysílání.

Do konce roku 1995 ČRo 6 vysílal na stávající síti vysílačů Svobodné Evropy na frekvenci 1287 kHz a v Brně 1485 kHz, a to ve všední dny od šesti hodin ráno do půlnoci, v sobotu a v neděli od 12 hodin do půlnoci.

Jednotlivé zmíněné stanice si v rámci celodenního programu "šestky" zachovávají svou identitu. Ve všední den dodává české vysílání Svobodné Evropy kolem osmi vysílacích hodin svých pořadů. Čtyřmi hodinami se podílí slovenské vysílání Svobodné Evropy, takže český posluchač je podrobně informován o dění na Slovensku a slovenský o tom, co se děje v českých zemích. Přes pět hodin pořadů zajišťuje Český rozhlas, o zbytek času se dělí Hlas Ameriky, BBC a Deutsche Welle. O víkendu zaplní české vysílání Svobodné Evropy šest hodin, slovenské tři, Český rozhlas a zbývající stanice po hodině a půl. Každou celou hodinu si posluchač nového okruhu může vyslechnout desetiminutové zprávy. Oboustrannou výhodu představuje čerpání zpráv jak z informací Svobodné Evropy, tak i Českého rozhlasu. Bloky hlavních politických pořadů jsou složeny především z analýz, komentářů, poznámek a panelových diskusí k aktuálním tématům. Zúčastněn rozhlasové stanice, sídlící nadále v zahraničí, zajišťují především americký, britský a německý pohled na světové a domácí dění, o pohled ruský a francouzský se dělí Svobodná Evropa s Českým rozhlasem. V dvouhodinovém odpoledním živém vysílání mohou nejen redaktoři, ale prostřednictvím telefonu i posluchači, oslovit osobnosti politického, ekonomického i kulturního života. Ve vnitropolitických pořadech je mnoho místa věnováno regionům, především konkrétní činnosti místních samospráv, ČRo 6 se rovněž zabývá otázkami občanské společnosti, zákony v České republice, naší minulostí i vědou ve společenských souvislostech. Důležitou roli hraje v našem programovém schématu ekonomika, od informací přes rozbory až po servis pro podnikatele. Opomenuty nejsou ani otázky ekologické. Vysílají se také kursy angličtiny a němčiny. Již v prvních týdnech vysílání Rada ocenila vysokou úroveň zpravodajství, publicistiky i jazykové kultury této stanice.

4.5. Studia Českého rozhlasu (RS ČRo)

Přehled o programech a problematice studií Českého rozhlasu tvoří Příloha č. 12. Na tomto mstě se Rada vyjádří k otázkám studií ČRo obecně a s výhledem do budoucna ve smyslu své přednesené zprávy o regionálních studiích stálé Komisi pro sdělovací prostředky na jednání v Harrachově dne 31. 1. 1996.

Postavení studií ČRo

V závěru roku 1995 vzhledem k událostem ve Studiu ČRo Hradec Králové vyvstala potřeba vymezit (patrně novým způsobem) postavení a činnost RS ČRo. V zamyšlení o činnosti a postavení studií ČRo je třeba předem oddělit dvě rovnocenné části:

a) výrobu programů pro celoplošné vysílání,

b) výrobu programů pro region.

Dle názoru Rady právě vinou neujasněnosti tohoto rozdělení mohou vznikat problémy, které přerostou rámec studia. Je tedy naprosto nutné, aby vedení ČRo metodiku výroby pořadů a jejich zaměření zřetelně formulovalo. Rada si je ovšem vědoma, že není snadné formulovat tyto věci obecně způsobem, který bude možno aplikovat na každý konkrétní případ. Přesto však je třeba, aby alespoň v základních pojmech bylo toto rozdělení konstatováno a aby tak bylo učiněno jasným a srozumitelným dokumentem, jehož jednotlivé body bude možno aplikovat na každodenní praxi.

Uveďme několik příkladů:

1) Na významné akce politické, kulturní, sportovní nebo společenské, jež se v regionu odehrávají (a které mají celorepublikovou platnost), je nutno reagovat dvojím způsobem: jednak výrobou pořadu, jenž je předem určen pro celoplošné vysílání (přímý přenos koncertu, sportovního utkání apod., případně jiným typem pořadu, který akci zprostředkuje celorepublikově), dále pak kratšími nebo delšími pořady výhradně regionálního charakteru, jež budou akci předem propagovat, rozebírat její detaily a posléze komentovat).

2) U publicistických pořadů, které se týkají lidí v regionu (nebo hostujících osobností se vztahem k regionu) a které mají celorepublikovou platnost, musí být předem specifikováno jejich využití. Je-li pořad určen např. pro stanici Praha, může být jen ve výjimečných případech opakován v regionálním vysílání. Pořady by měly mít tak vyhraněný charakter, že jejich použit v obou typech vysílání je prakticky vyloučeno.

3) Zpravodajství je nutno rozdělit na zpravodajství s celorepublikovým významem (včetně zpráv ze zahraničí) a zpravodajství regionální. První typ zpráv by bylo vhodné přebírat od celoplošných stanic. Druhý typ zpráv pak musí mít vysloveně místní charakter: to znamená i rozšířené spektrum témat. Do regionálního zpravodajství nesporně patří nejen prezentace politických, kulturních, sportovních a společenských aktualit z regionu, nýbrž například i zpravodajství o pracovních příležitostech, o nabídce zboží a služeb, o dopravní situaci a povětrnostních podmínkách. Sem patří bezesporu i "černá kronika". Často slýchané argumenty, že v regionu se toho málo děje (zvláště o víkendu), nelze akceptovat.

4) Prezentace hudby by měla být striktně rozdělena podle účelu. Je-li hudba nezbytným doplňkem zpravodajství a publicistiky, je možné vysílat (z důvodů větší přitažlivosti) nahrávky běžné včetně zahraničních. Avšak v případech speciálních hudebních pořadů, vysílaných pouze pro region, by mělo být pravidlem, že dramaturgie vyhledává především nahrávky, jejichž autoři, interpreti či výrobci jsou spojeni s regionem. Zde není na místě soupeření s regionálními komerčními stanicemi, jejichž hudební dramaturgie se neliší od celoplošných stanic.

5) U literárních pořadů je jejich určení ještě markantnější. Určovat, zda pořad bude vysílán celoplošně nebo regionálně, nelze až po natočení pořadu. Je-li pořad určen pro regionální vysílání, pak musí být od počátku zcela jasné, kdy a k jakému účelu bude použit, jak zapadne do celkové programové skladby.

6) Ať se to studiím ČRo líbí nebo ne, je zřejmé, že mezi jejich posluchače patří především lidé starší. Snaha o snížení věkové hranice posluchačů nemá velkou naději na úspěch a může být prosazována jen zvolna, v delším časovém plánu. Regionální studia jsou poslouchána především staršími lidmi, kteří chtějí slyšet právě to, co se děje v jejich blízkosti. Často hraje roli i zvyk, nebo neochota přelaďovat. Posluchači vyšší věkové kategorie často poslouchají jen jednu stanici - a bývala to v minulosti právě ta regionální ČRo. Nebylo by vhodné měnit charakter stanice natolik, aby je to odradilo.

7) Krajové odlišnosti musí hrát ve vysílání regionální stanice jednu z nejdůležitějších rolí. To se týká jednak hudební složky (folklor, dechovka, příp. jiné žánry krajově oblíbené), dále pak národnostních a etnických menšin, sociálních odlišností (vyšší nezaměstnanost), ekologických problémů apod. Také otázky kriminality v regionu by měly být reflektovány velmi často.

8) Při volbě, který pořad má být vyroben pro regionální vysílání, musí být brán v úvahu celoplošný program, který je na této vlně vysílán ve večerních a nočních časech. Pokud jsou pořady Prahy, vysílané večer a v noci na této frekvenci, typově nebo tématicky podobné těm, které v průběhu dne vysílá regionální studio, může to mít negativní vliv na reakci posluchačů.

5. Vybrané obasti programu

5.1. Vysílání hudby

Na rozdíl od předchozího hodnoceného roku, roku 1994, kdy se Rada zabývala hudebním vysíláním podrobněji, soustředíme se na stručnou charakteristiku hudebního vysílání na jednotlivých stanicích.

Na stanici Radiožurnál je vysílána převážně populární hudba - plní vesměs roli výplně mezi publicistikou, zpravodajstvím a dalšími mluvenými pořady. Přibližně čtvrtinu vysílacího času tvoří pořady, o nichž se dá říci, že jsou na hudbě postaveny. Výběr skladeb je důsledně veden vytipovaným vzorkem posluchačů, hlavně pokud jde o věk. Řádově se tento vzorek dá vymezit 25 - 45 lety. Jde tedy o hudbu zčásti retrospektivní (především nahrávky z šedesátých a sedmdesátých let), ale i o nahrávky současné, jež této věkové kategorii konvenují. Vysloveně komerční hudba, zvláště pak módní nahrávky typu "techno" a rapové zaměření v souladu s veřejnoprávním principem vysílány nejsou. Dramaturgie se snaží plnit svůj vlastní závazek: vysílat alespoň z padesáti procent nahrávky tuzemské, to znamená českou hudbu nebo české verze skladeb zahraničních. Daří se jí to někdy méně, někdy více. Jako nedostatek se dá hodnotit malá pestrost žánrová a rytmická. Stává se často, že v řadě za sebou následují nahrávky podobného typu. Škála vysílaných interpretů by mohla být daleko širší, chybějí ze především nové české nahrávky, které ještě nevešly do obecného povědomí. Dramaturgie by měla ve větší míře hledat, objevovat a představovat jednak nová jména nové zajímavé nahrávky začínajících interpretů, dále pak upozorňovat na starší kvalitní nahrávky, které byly rozhlasovými stanicemi v minulosti z nějakého důvodu opomíjeny. Rada se domnívá, že nelze argumentovat nedostatkem kvalitních českých nahrávek. Na rozdíl od komerčních stanic totiž může a musí Radiožurnál vysílat nejen "žebříčkové" písničky, ale i ty skladby, jež jsou na albech vždy trochu ve stínu, a pro sovu nekomerčnost se málo vysílají. Bylo by jistě potřebné, aby vedení stanice požádalo o pomoc odborníky (kritiky a publicisty), kteří by opomíjené nahrávky doporučovali.

Na stanici Praha je (na rozdíl od ČRo 1) pestrost vysílané populární hudby větší: v programu se pravidelně objevuje nejen dechovka, ale i žánry oblíbené u náročnějších posluchačů, například jazz. Větší počet vysloveně hudebních pořadů dává možnost uplatnění názoru hostujících vyhraněných osobností, jejichž osobní výběr zpestřuje repertoáru stanice. Stejně jako v případě Radiožurnálu však zatím zcela nefunguje archiv, z něhož je možno vybírat. Není příliš rozsáhlý a vyhledávání skladeb je příliš složité.

Vysílání populární hudby na stanici Vltava je omezeno na náročnější typy skladeb, což odpovídá jejímu zaměření. Často se objevuje jazz, šanson a zpívaná poezie. Rozšíření spektra nahrávek však i zde pokládáme za možné a potřebné. O vážné hudbě na stanici Vltava viz s. 25.

V roce 1995 se ukázalo, že představa studií ČRo o dramaturgii vysílané populární hudby není jednotná. Na jedné straně si studia z pochopitelných důvodů hodlají ponechat právo vysílat i zahraniční hity, na druhé straně jsou někdy do programu zařazovány nahrávky místní, jejichž kvalita i působnost neodpovídá zájmu posluchačů, například instrumentální skladby tzv. vyššího populáru. V těchto případech přežívá vžitý způsob práce: do programu se prosazují nahrávky, jejichž autory nebo interprety jsou sami zaměstnanci studia nebo jejich přátelé.

5.2. Vysílání pro národnostní menšiny

Vysíláním pro menšiny je naplňována litera zákona o Českém rozhlasu, a to paragrafu 2 o rozvíjení kulturní identity národnostních a etnických menšin v České republice. Podobně jako v předchozích letech mělo nejvyšší roční stopáž vysílání pro polskou menšinu (celkem 5875 minut, o 505 minut více než v roce 1994). Na přípravě pořadů se podílí přirozeně nejvíce Studio ČRo v Ostravě. Počtem odvysílaných minut se na druhé míso řadí pořady pro menšinu slovenskou (4698 minut, o 94 minut více než v roce 1994). Vysílání ve slovenštině připravují různá studia a ČRo 1 - Radiožurnál. Zvláštním typem pořadu je Klub dorozumění na Regině Praha, kde se slovensky vysílá každé sudé úterý (17,10 - 17,30). Třetí největší roční stopáž mělo vysílání pro romskou menšinu (celkem 2460 minut). V klubu dorozumění Reginy Praha se česky a romsky vysílá každé liché pondělí.

Vysílání pro německou menšinu mělo v roce 1995 také větší stopáž oproti roku 1994 (2080 minut, zvýšení o 80 minut). V Klubu dorozumění se česky a německy vysílalo každé liché úterý. Pro další národnostní menšiny, tj. maďarskou, ukrajinskou a chorvatskou, se vysílalo ve vybrané pravidelné dny prostřednictvím pořadu Klub dorozumění pro každou z menšin v roční stopáži 520 minut, což bylo o 80 minut pro každou menšinu více než v roce 1994. Shodná stopáž ve stejném pořadu se vysílala pro menšinu vietnamskou, zde však zvýšení oproti roku 1994 činilo celkem 260 minut. V roce 1995 vznikl nový pořad Šalom aljechem pro pražské židovské obce, který vysílala Regina Praha v počtu celkem 780 minut. Pro úplnost je třeba dodat, že Regina Praha vysílá také pro anglicky mluvící turisty Radio Prague Calling, které je posloucháno také americkou komunitou v Praze.

Při celkovém pohledu na vysílání pro národnostní menšiny možno konstatovat jednak významnější zvýšení počtu odvysílaných minut, jednak celkovou větší pestrost tohoto vysílání. Zvláštní pozornost vyžaduje vysílání pro romskou menšinu. Problémem zůstává nedostatečná znalost skutečného dopadu tohoto vysílání.

5.3. Centrum dopravních informací

Myšlenka zajistit pohotové a přesné informování o otázkách dopravy všech rozhlasových a televizních stanic z jednoho centra našla své naplnění v Centru dopravních informací (CDI) v Praze. CDI, které poskytuje zpravodajství z celého území České republiky, zřídily na základě dohody silničního provozu. CDI pracuje nepřetržitě po dobu 24 hodin, trvalou obsluhu zajišťují pracovníci Policejního prezidia. technickou stránku zajišťuje Český rozhlas.

V roce 1995 sídlilo CDI na pracovišti Českého rozhlasu. Pro svou práci využívá technické a programové prostředky výpočetní techniky Českého rozhlasu, které představuje zejména komplexní zpravodajský systém BASYS. Komunikační prostředky, jako např. vysílačky, poskytla Česká policie. Informačními zdroji CDI jsou např. jednotlivé útvary policie (dopravní, cizinecká a pohraniční) a další organizace zainteresované na bezpečnosti silničního provozu (ÚAMK, ČESMAD). Informace CDI zahrnují jak aktuální informace o situaci na silnicích a hraničních přechodech, tak dlouhodobé informace na téma objížďky, uzavírky a prognózy rušivých vlivů na silniční provoz na hlavních tazích. Zpravodajský servis zahrnuje policejní informace, které vyžadují širokou publicitu, od pátrání po pohřešovaných osobách a odcizených vozidel až po změny ve vystavování cestovních dokladů.

Služby CDI využívají všechna celoplošná rádia a televize a také řada regionálních studií. Mezi uživatele patří dále Česká televize i televize NOVA, Radio VOX, Frekvence 1 a další. K velmi dobrým příkladům využití patří bezesporu víkendové vysílání oblastní Zelené vlny studia ČRo Regina Praha. Uživatelé jsou připojeni pomocí datových linek a technické nároky na koncového uživatele tak vyžadují modem a osobní počítač. Po dohodě s Českou policií byla přijata zásada, že uživatelé dostávají informace zdarma, podílejí se však na provozních nákladech CDI. Tím je zajištěna velká dostupnost informací i pro ty, kteří neposlouchají Český rozhlas. Je zřejmé, že včasná informovanost umožní okamžitě reagovat na vzniklou dopravní situaci a zabránit tak zbytečným materiálním škodám nebo úrazům. Proto lze servis CDI, poskytovaný Českým rozhlasem a Českou policií, považovat za typickou veřejně prospěšnou činnost.

5.4. Zahraniční vysílání

Také v roce 1995 provozoval ČRo zahraniční vysílání na základě jednoročního kontraktu s Úřadem vlády ČR. Podařilo se stabilizovat personální obsazení i programovou skladbu. Vysílání se skládalo z sedmnácti půlhodinových denních pořadů, šířených na krátkých vlnách ze dvou vysílačů v Litomyšli a jednoho vysílače v Rimavské Sobotě na Slovensku. Vysílacími jazyka zůstaly i nadále čeština, němčina, francouzština, angličtina a španělština. Od poloviny roku vysílalo Radio Praha znovu (a to po dvaceti letech) živě zpravodajství. V roce 1995 se zahraniční vysílání připojilo k mezinárodní počítačové síti Internet a začalo této sítě aktivně využívat. Počet míst, na které se zpravodajství rozesílalo, vzrostl z počátečních 30 na více než 1200 v prosinci 1995. Největší zájem byl o texty v angličtině a češtině. Zpravodajství si lze v jednom z pěti jazyků subskribovat na e-mailové adrese: cr@radio.cz. Na konci roku 1995 zřídilo Radio Praha také svoji Home Page na adrese: http://www. radio.cz/. Programy Radio Praha - Vysílání do zahraničí byly od 6. února 1995 k dispozici v satelitním proudu společnosti World Radio Network z Londýna. Tím se Radio Praha stalo první stanicí v České republice vysílající svůj program ze satelitů. V síti WRN Radio Praha vysílá prozatím anglicky pro Evropu a pro Severní Ameriku. Dvakrát týdně Radio Praha připravovalo příspěvky pro krajanské rozhlasové stanice v Melbourne a Sydney, a to v rozsahu od 3 do 15 minut. Mimo jiné Radio Praha vyrobilo na 400 pořadů pro zahraniční partnery a česká zastupitelství, a to jak česky, tak v jiných jazycích na objednávku.

V roce 1996 Radio Praha plánuje zahájení vysílání přes satelity v češtině pro Severní Ameriku a němčině pro Evropu. Kromě toho hodlá Radio Praha pronajmout subnosný kmitočet satelitu na celých 24 hodin v Evropě. V Internetu plánuje Radio Praha rozšířit svoji databázi a vstoupit do World Wide Web. V roce 1996 také proběhne soutěž pro děti v kreslení na témata z českých dějin. Vítězné obrázky, vystavené v Národním technickém muzeu, se stanou součástí databáze v Internetu.

3. srpna 1996 Radio Praha oslaví šedesát let své existence.

6. Vybrané mimoprogramové aktivity

6.1. Festivaly

Festival PRIX BOHEMIA RADIO 1995

Festival rozhlasové tvorby Prix Bohemea Radio se konal ve dnech 2. - 5. října 1995 v Poděbradech pod záštitou prezidenta České republiky Václava Havla. Vyhlášeny byly čtyři soutěžní kategorie: rozhlasová reportáž (mezinárodní soutěž), hudební pořad, zábavný pořad, rozhlasová reklama. Přihlášené pořady posuzovaly odborné poroty a ty také vyhlásily výsledek. Festivalu se v roce 1995 dostalo (na rozdíl od předešlých let) výrazně větší propagace a to jak ve vysílání Českého rozhlasu, tak v tisku i ve vysílání České televize i TV Premiéra. Prestiž festivalu se zvýšila účastí celé řady osobností z kulturního i politického života. Součástí tohoto výjimečného setkání rozhlasových tvůrců bylo letos poprvé vyhlášení posluchačské ankety RADIO 1995 o nejlepší moderátory celoplošných a lokálních stanic a nejoblíbenější rozhlasový pořad. Uskutečnilo se historické setkání a diskuse zástupců Českého rozhlasu a soukromých rádií. Celkový přehled pořadů, kterými se ČRo v roce 1995 účastnil festivalů a soutěží tvoří Příloha č. 15.

6.2. Hudební vydavatelství Českého rozhlasu

Rok 1995 byl pro začínající vydavatelství nelehkou zkouškou, jak se uplatnit v konkurenci mnoha dalších vydavatelů a získat si dobré jméno i přízeň posluchačů českého rozhlasu. Mnohé tituly, jež vyšly v rámci Edičního plánu pro rok 1995, splňují vysoká umělecká kritéria kladená na zvukové záznamy českého rozhlasu a jsou dokladem vysoké kulturnosti mnoha generací českého národa i profesionality svých tvůrců. Jako příklad uveďme historickou nahrávku opery Bedřicha Smetany Libuše z r. 1949, vynikajícím způsobem zrekonstruované digitální technikou. Toto CD, bylo prvním ze "Zlaté řady Českého rozhlasu". Česká varhanní tvorba tří staletí zazněla na CD "Památné varhany Čech a Moravy", příznivci Symfonického orchestru Českého rozhlasu dočkali nových nahrávek operních předeher G. Rossiniho, Honeggerova Letního pastorale, Novákovy Slovácké suity a Lašských tanců L. Janáčka za řízení vladimíra Válka. Album K. Růžičky "nikdy nejsi sám" s rozhlasovým Big Bandem je dokladem, že Český rozhlas disponuje skvostným archivem i v oblasti jazzu. Ojedinělá nahrávka slavných pochodů J.P. Sousy spojenými dechovými orchestry armády České republiky a Hradní stráže vydaná k 50. výročí ukončení 2. světové války se úspěšně prodává i v zahraničí. značný ekonomický úspěch měla Dechovková hitparáda. K doplnění obrazu činnosti vydavatelství třeba uvést ještě titul "Naši prezidenti", jež je zvukovou podobiznou všech devíti dosavadních prezidentů Československa a České republiky od roku 1919 do roku 1995.

Celkem bylo vydáno 18 novinek a 2 tituly v koprodukce (Vážná hudba 5, Jazz: 3, dechovka 6 titulů, Pop music: 2 Hudební pořady a mluvené slovo: 4).

V edičním plánu pro rok 1996 je celkem 22 titulů (8 titulů soudobé české hudby, 2 - 3 volné tituly). Po personální stránce pracuje vydavatelství pouze se dvěma (!) zaměstnanci.

6.3. Symfonický orchestr Českého rozhlasu

je jedním ze tří stálých pražských profesionálních těles. Za dobu své existence postupně dosáhl velmi vysoké profesionální úrovně. Těleso je významným reprezentantem Českého rozhlasu a nemalou měrou se podílí na jeho propagaci. Již jedenáctým rokem stojí v čele orchestru šéf dirigent Vladimír Válek, který má osobní zásluhu na současné umělecké úrovni tělesa. V roce 1995 orchestr vystoupil v České republice celkem na 28 koncertech, z čehož 11 koncertů se uskutečnilo v rámci vlastního, stoprocentně vyprodaného abonentního cyklu v Rudolfinu. Kromě vlastních koncertů vystoupil orchestr i pro jiné pořadatele, mezi nejvýznamnější se řadí Pražské jaro, Pražský podzim, Festa a další.

V roce 1995 uskutečnil SOČR dva zahraniční zájezdy, a to v březnu do Paříže a v červenci do Itálie. Jeden Koncert v Itálii řídil bulharský dirigent J. Kovatchev, všechny další Vladimír Válek. Veškerá vystoupení orchestru byla přijata zahraničním publikem s ovacemi a všechny odborné recenze byly vysoce pozitivní. Orchestr se představil nejen s tradičními hodnotami české hudby, ale i se světovým repertoárem. Za zmínku stojí společný koncert s renomovaným ruským houslistou Sergejem Stadlerem v Itálii.

V rámci studiové provovýroby pro český rozhlas natočil SOČR celkem 31 skladeb. Čeští skladatelé jsou zastoupeni A. Dvořákem, L. Janáčkem, V. Novákem, M. Vackem, J. Rutem a J. K. Vaňhalem. Jako významný dramaturgický počin lze hodnotit natočení CD pro firmu Clarton, na němž je poprvé nahrána kantáta Antonína Dvořáka Americký prapor a píseň Old Folks at Home. CD je doplněno autorovou suitou A dur a Te Deum. Pro Českou televizi natočil orchestr 6 populárních skladeb pro pořad "Top of Classic", který slouží popularizaci vážné hudby pro nejširší diváckou veřejnost. Orchestr nepochybně patří mezi nejznámější a nejkvalitnější evropské rozhlasové orchestry. jeho příspěvky do sítě EBU znamenají vždy významné dramaturgické obohacení. V roce 1996 čeká SOČR řada prestižních zahraničních turné, mezi něž patří zájezd do Japonska, Švýcarska, Rakouska. 1. října 1996 oslaví orchestr 70 výročí svého založení.

6.4. Dismanův rozhlasový dětský soubor Českého rozhlasu

Rok 1995 byl pro Dismanův soubor (DRDS) rokem jubilejním - 15. září uplynulo 60 let od jeho založení. Miloslav Disman, vynikající pedagog a erudovaný rozhlasový tvůrce, osobně stál v čele souboru až do roku 1973. V letech 1973 až 1990 jej vedl režisér Jan Berger. Od září 1990 jsou jeho sbormistry Zdena a Václav Fleglovi. Vyvrcholením oslav bylo setkání bývalých členů Dismanova souboru, které se uskutečnilo v sobotu 7. října 1995 v hotelu Pyramida v Praze 6. Český rozhlas při této příležitosti pořídil záznam hlavního programu.

Během umělecké sezóny 1995/1996, obdobně jako v minulých desetiletích, byla činnost souboru koncipována jako všestranná kulturní dílna, v níž se děti setkávají s nejrůznějšími formami umění a získávají základní znalosti a dovednosti ve stěžejních oborech, které souvisejí s mluveným projevem, tvořivou dramatikou a publicistikou. Příprava členů souboru je zčásti směřována přímo k tvorbě vlastních rozhlasových pořadů, zejména pak pro programový okruh ČRo 2 - Praha, který je nyní přímým zřizovatelem souboru. Tak jako v minulých desetiletích členové DRDS interpretují dětské role v rozhlasových hrách. Na sklonku roku 1995 byla současnými členy Dismanova souboru - opět po plných šedesáti letech od historického nastudování M. Dismanem - pořízena kompletní rozhlasová nahrávka Máchova Máje. Nad tento rámec se soubor intenzivně věnuje scénickým realizacím - během jediné sezóny byly uvedeny tři premiéry, uskutečnilo se několik desítek představení v Praze i na zájezdech, včetně zahraničního turné do Belgie a Holandska. K nejúspěšnějším titulům současného jevištního repertoáru DRDS patří dětská opera Hanse Krásy Brundibár (dosud téměř 60 repríz), nastudování kompletního Máchova Máje a montáž shakespearovských textů s názvem Shakesappeal. Úzké kontakty s francouzským souborem Les Mauvaises Herbes vyústily po vzájemných výměnách vlastních divadelních představení ve společné scénické projekty. Soubor také trvale spolupracuje s různými uměleckými agenturami, dabingovými a televizními studii. Firma Music Entertainment natočila s dětmi s DRDS CD Děti z Bullerbynu (režie Karel Weinlich). Vlastní diskografii z posledních let (soubor často natáčel zejména v padesátých a šedesátých letech) tvoří nahrávka dětské opery Hanse Krásy Brundibár z roku 1993 a titul Bumtarata na vrata.

6.5. Dětský pěvecký sbor

Dětský pěvecký sbor (DPS) má v Českém rozhlase od svého poválečného znovuobnovení v roce 1945 nezastupitelní místo. Soubor se tehdy stal ve velmi krátké době v oblasti hudební kultury Československa významným pojmem. Po celé půlstoletí byl inspirativní studnicí českých skladatelů a díky jemu se zrodily stovky vynikajících sborových skladeb. Proto se v jubilejním roce 1995 obrátili sbormistři sboru zejména ke třem osobnostem, v jejichž celoživotní tvorbě představují skladby pro dětské sbory mimořádné místo: ke skladatelům M. Ebenovi, I. Hurníkovi a J. Hanušovi. Vedle koncertního sboru Dismanova pěveckého sboru se na vysílání za plné účasti publika podílí také přípravné oddělení DPS. Tradičními se staly jarní a vánoční koncerty sboru, pořádané v roce 1995 v Rudolfinu a v Národním muzeu. Je třeba zdůraznit i mimořádný výchovný přínos sboru, který působí na vkus dětí a pěstuje jejich estetické a společenské cítění.

7. Problematika organizace a řízení Českého rozhlasu

7.1. Organizační struktura ČRo

O vývoji organizační struktury ČRo projednávají předchozí Výroční zprávy. Nová organizační struktura Českého rozhlasu, platná od 1. 1. 1995, tvoří přílohu č. 7.

7.2. Image Českého rozhlasu

Celkové image rozhlasu vedle programové složky významně ovlivňuje jeho technické vybavení, struktura řízení a zapojení do mezinárodního systému. Český rozhlas je členem European Broadcasting Union (Evropská unie televizních a rozhlasových institucí - EBU), spolupráce s EBU je pak těžištěm činnosti Mezinárodního oddělení ČRo. V roce 1995 Český rozhlas vstoupil do mezinárodní počítačové sítě INTERNET. ČRo 1 začal plně využívat výhod služby Radio Data System, který do budoucna poskytne posluchačům celou řadu servisních vylepšení. (Již v této době plně funguje automatické přelaďování VKV frekvencí ČRo 1 u těch rozhlasových přijímačů, které jsou vybaveny dekodérem R.D.S. V praxi to znamená, že autorádio se při cestě Českou republikou plynule přelaďuje po VKV frekvencích).

V roce 1995 český rozhlas přistoupil ke změně svého loga. Svá loga posléze získaly i jednotlivé programové okruhy.

7.3. Úsek rozhlasové techniky

Úsek techniky Českého rozhlasu procházel v roce 1995 reorganizací, která byla zaměřena na změnu struktury, změnu organizace řízení a zvýšení efektivity úseku jako celku. V rámci reorganizace byly spojeny některé organizační celky a následně byly zřízeny čtyři provozní odbory: odbor provozu vysálání, odbor realizace ve studiu, odbor realizace v terénu, odbor technické péče. V rámci kanceláře technického ředitel ČRi byly zřízeny technickým ředitelem přímo řízené referáty: ekonomický, telekomunikací a referát nových technologií. Celkový počet pracovníků úseku techniky byl zredukován k 1. lednu 1996 na 175.

Mimo standardní služby výše zmíněných složek byly v roce 1995 prováděny následující zásadnější akce:

- byly rekonstruovány vysílací komplexy VP2 (Praha) a VP3 (Vltava), kde bylo využito pro ČRo netradiční koncepce a využití akustických materiálů ve studiích a režii;

- byla zprovozněna stanice pro rekonstrukci historických zvukových snímků SONIC SOLUTION, včetně unikátního systému NO NOISE;

- společně se společností France Telecom byla vybudována satelitní digitální distribuční stereofonní trasa do všech studií ČRo na území České republiky; tato trasa rovněž umožňuje jednosměrný přenos dat a dálkové řízení koncových audio zařízení;

- v průběhu celého roku byl vlastními silami úseku techniky vytvářen počítačový síťový program pro objednávání, plánování a vyhodnocování služeb techniky systémem ON-LINE s přímým připojením do jednotlivých redakcí;

- bylo provedeno měření dosahu vysílacích prostředků sloužících k šíření modulace jednotlivých okruhů ČRo a zahájena příprava pro efektivnější využití přidělených kmitočtů tak, aby bylo možné využit FM vysílačů pro celodenní šíření programu ČRo 2;

- z iniciativy vedení úseku techniky a vedoucího Úřadu rady pro RTV byly započaty přípravy pro založení České komise pro DAB (Digital Audio Broadcasting), kde bude mít ČRo dominantní úlohu při zavádění nového typu šíření modulace rozhlasového vysílání.

Pro nadcházející období byly provedeny přípravy následujících akcí:

- rekonstrukce produkčních pracovišť v Karlíně (studio A a B);

- vybavení dvou nových VKV přenosových vozů (VW Transporter) tak, aby bylo možné jejich autonomní využívání pro živé vysílání, včetně přenosu modulace vlastními mobilními prostředky,

- rozšíření přenosu modulace satelitní trasou na jednotlivé vysílače pro ČRo 1 - ČRo 3;

- vybudování přepisových pracovišť pro Archivní a programové fondy ČRo na bázi digitální pracovní stanice s realizací výsledného záznamu na CD-R;

- vybudování vysílacího a produkčního pracoviště v budově Dykova;

- modernizace pracovišť pro zahraniční vysílání a ČRo 6.

Zároveň se úsek techniky společně s dalšími divizemi Českého rozhlasu účastní na přípravě výstavby nového komplexu v ulici Římská, kde budou nové koncipovaná vysílací pracoviště, včetně potřebného technologického zázemí. Rovněž zde bude vybudován nový plně digitální přepojovač modulací a satelitní vysílací středisko. V nových provozech se plánuje opuštění standardní technologie 1/4" magnetofonového pásu a její nahrazení novým perspektivním digitálním médiem MOD (magnet-optický disk) a editační digitálním systémem. V předstihu jsou zaváděna digitální zařízení v oblasti reportážní techniky a pořizování zvukových snímků přímo v terénu (např. nahrávky historických varhan apod.).

7.4. Úsek výpočetní techniky

Úsek výpočetní techniky Českého rozhlasu je odpovědný za podporu tvůrčích i rutinních činností všech útvarů a studií čRo v oblasti řízení, zpravodajství a publicistiky, plánování výroby a vysílání, programových fondů, sociálně - ekonomických agend a dalších činností souvisejících s provozem a využitím výpočetní techniky. Činnost jednotlivých odborů v roce 1995 vycházela z plánu hlavních úkolů úseku, z rozdělení investičních prostředků a operativně se přizpůsobovala potřebám ČRo. Mezi hlavní úkoly patřilo dokončení počítačových sítí studií ČRo, zajištění vícenásobného přístupu do zpravodajského systému BASYS ze studií ČRo a výběr nového systému pro zpracování sociálně - ekonomických informací.

Odbor provozu výpočetní techniky zajišťoval rutinní zpracování ekonomických agend: mzdy, personalistika, účetnictví, honoráře, evidence majetku. Od 1. 1. 1995 začal rutinní provoz Centra dopravních informací (CDI) a do povinností pracovníků útvaru přibyl styk s českou policií a více než deseti odběrateli informací CDI. Za technický stav prostředků výpočetní techniky a počítačové sítě ČRo odpovídá Odbor technické péče. V roce 1995 spolupracoval při tvorbě lokálních počítačových sítí se všemi studii ČRo a při zapojování těchto lokálních sítí do rozlehlé sítě WAN ČRo (Wide Area Network). V roce 1995 byla přestavěna část počítačového sálu útvaru na učebnu pro SAP R/3 a spolupracováno na přípravě rekonstrukce budovy Vinohradská. Odbor databází a operačních systémů řeší nejzávažnější úkoly z oblasti výpočetní techniky v ČRo. Vytváří koncepce, navrhuje systémová řešení, jak programová, tak i technická, a podílí se na jejich realizaci. Vykonává funkci správce WAN sítě čRo, správce systému FIS a školí se na funkci správce systému SAP R/3. Mezi hlavní činnosti Oboru projektování sociálně ekonomických informací v oblasti mezd a účetnictví patřila podpora Ekonomického úseku při práci se systémem FIS. V současné době se realizuje přímé připojení tohoto systému a honorářové agendy se spolupracující bankou. Odbor je hlavním garantem útvaru výpočetní techniky za implementaci systému SAP R/3. Velké úsilí Odboru projektování a analýz programu bylo věnováno vytvoření systému AIS, jeho naplnění aktuálními daty a zavedení do běžného provozu. V oblasti naplnění AIS ostrými daty ČRo byly zavedeny všechny číselníky, například 130 000 hudebních a slovesných snímků. Pracovníci průběžně školí uživatele výpočetní techniky, pomáhají při zahájení nového vysílání ČRo 3 - Vltava, zajišťují přenos dat mezi ČRo, Statistickým úřadem a českou poštou v problematice neplatičů rozhlasových poplatků. Odbor regionálních studií se sídlem v ČRo Brno se věnoval především úpravám SRS podle požadavků uživatelů, dále převodům dat a zaškolování uživatelů a správců SRS ve studiích ČRo. Činnost Odboru evidence práv byla zaměřena na zpracování dat, tvorbu statistik výkonů ve vysílání a spolupráci s ochrannými organizacemi OSA a Intergram. Zpracování dat pro úhrady reprízného za okruhy Praha, Vltava a Radiožurnál probíhalo v souladu s uzavřenými smlouvami. V Odboru evidence práv také zpracovává podklady pro potřeby ČSÚ, UNESCO, mezinárodní hudební výměny a pro potřebu útvarů ČRo. Spolupracoval dále na řešení 28 sporů a úhradách reprízného.

8. Hospodaření Českého rozhlasu

8.1. Vývoj ekonomiky Českého rozhlasu

V roce 1994 byla dokončena příprava reformy vnitřního ekonomického systému v českém rozhlasu. Rok 1995 úspěšně ověřil základní principy této reformy. Jestliže v roce 1994 ještě v zásadě přetrvával v Českém rozhlasu ekonomický systém z minulých let, tak roku 1995 se již v praxi realizoval nová pravidla ekonomického řízení. Základní princip těchto nových ekonomických pravidel spočívá na decentralizovaném řízení procesů v ČRo prostřednictvím ekonomických nástrojů za respektování specifických podmínek veřejnoprávního sdělovacího prostředku v prostředí české republiky. Nová ekonomická pravidla byla zavedena do ověřovací praxe od 1. ledna 1995. Záměrem bylo prověřit v roce 1995 funkčnost celého systému a postupně odstranit jeho podstatnější nedostatky. V roce 1996 jsou ekonomická pravidla doladěna do takové míry, aby od roku 1997 fungoval v čRo perspektivní ekonomický řídící systém, který se bude dále pružně rozvíjet, a který bude tvořit základní osu ekonomických procesů.

Značná pozornost, kterou ČRo věnoval v posledních dvou letech ekonomice, mnohdy zdánlivě na úkor jiných, zejména tvůrčích činností, se projevila v narůstající ekonomické efektivnosti. Rok 1993 skončil účetní ztrátou cca 21,5 mil. Kč a relativní platební neschopností ve výši zhruba 46 mil. Kč, kterou se podařilo vyrovnat teprve v červnu následujícího roku. V roce 1994 činila ztráta cca 6,4 mil. Kč, přičemž ČRo zůstal mírně solventní. V roce 1995 se již podařilo dosáhnout zisku a současně trvale narůstala spolehlivá platební schopnost ČRo.

Na úspěšném hospodaření ČRo v roce 1995 se podílely tři faktory: Prvním z nich byla kampaň na snížení neplatičů rozhlasových poplatků, která proběhla v prvním čtvrtletí. Druhým faktorem bylo vydání zákona o rozhlasových a televizních poplatcích a zvýšení rozhlasových poplatků z dvaceti na pětadvacet korun od 1. dubna 1995. Třetím faktorem byla postupná změna ekonomického chování ČRo. Dosažený efekt umožnil ČRo zahájit tvorbu sociálního systému a současně vytváření rezerv, které mohou do budoucna vyrovnávat ekonomické výkyvy a vytvářet prostor pro rozšířenou reprodukci. Uvedené skutečnosti vytváří postupně podmínky pro dobrou konkurenceschopnost ČRo ve všech oblastech jeho činnosti.

8.2. Charakteristika hospodaření ČRo v roce 1995

Při praktickém použití se nová pravidla ekonomického řízení ukázala jako funkční. Některé nedostatky a nepřesnosti v konstrukci systému, které se v průběhu roku 1995 projevily, byly odstraňovány. Změna ekonomického chování ČRo se projevila již při přípravě ekonomických pravidel. Systém totiž umožňuje postupně odhalovat neekonomické přístupy, chyby ve vazbách uvnitř pracovních procesů i mezi procesy navzájem, motivuje vnitropodnikové divize i zaměstnance k respektování ekonomiky jako kontinuální součásti jakéhokoliv tvůrčího procesu. Nový ekonomický systém vyvolal spontánní zájem o informační toky zcela jiného charakteru než v předchozí době, neboť komplexní a pohotové informace umožňují správně ekonomicky reagovat. Zavedením ekonomických pravidel dostalo i vnitropodnikové účetnictví novou roli. Zatímco dříve bylo účetnictví a základní výstupy z něj cílem, při uplatnění nového ekonomického řízení se stalo základním kamenem pro dodávání informací. Stejně tak se změnily potřeby rychlosti přísunu informací. Namísto účetních sestav zpracovávaných se značnou zpětnou platností vznikla potřeba informací v reálném čase. Z toho důvodu byl v průběhu roku 1995 vyhledáván takový řídící ekonomický systém, který by odpovídal nejenom těmto požadavkům, nýbrž i ekonomické koncepci v budoucnosti. Výběrové řízení na vyhledání odpovídajícího softwaru a vhodné partnerské firmy trvalo zhruba půl roku. Výsledkem je postupné zavádění komplexního řídícího ekonomického softwaru SAP R/3, jehož principem je jednota tvůrčích, řídících a ekonomických procesů v reálném čase. Zavedení všech potřebných modulů SAP R/3 do rutinního provozu předpokládá ČRo od roku 1997.

Nový ekonomický systém prověřil, jak řečeno výše, úspěšný hospodářský výsledek ČRo v roce 1995. Konkrétní číselné přehledy hospodaření obsahuje Příloha č. 2, audit příloha č. 3.

8.3. Komerční aktivity Českého rozhlasu

Komerční aktivity provozované Českým rozhlasem zajišťují důležitý doplňkový zdroj financování činností Českého rozhlasu. do komerčních (obchodních) aktivit zahrnujeme:

- prodej reklamních časů,

- zajišťování sponzoringu, spoluprací a koprodukcí,

- pronájmy studií a techniky,

- prodej produkce vydavatelství ČRo,

- prodej licencí pro vydavatelské účely,

- přetáčení pro posluchače a instituce,

- výrobu reklamních spotů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP