Uvedené úkoly zajišťovalo do 28. 2. 1995
obchodní oddělení ČRo se 7 pracovníky.
Od 1. 3. se toto oddělení spojilo s bývalým
odborem TIPA (Tisk, informace, programová analýza)
a vznikl Odbor marketingu a Public relations (OMPR), který
zastřešuje od 1. 3. i veškeré komerční
aktivity ČRo. Plán výnosů pro odbor
stanovil zajistit celkem 100.750 tis. Kč (z toho reklama
měla činit 98.000,- tis. Kč). U komerčních
aktivit s výjimkou reklamy se mělo podle plánu
získat 2.750 tis. Kč. Dobrou celoroční
prací se podařilo v těchto aktivitách
několikanásobně překročit plán
a zajistit celkem 13.901 tis. Kč se podařilo získat
pouze 54.855 tis. Kč. Reklamu ČRo exkluzivně
prodává na základě smlouvy agentura
INTEI Media (od 1. 1. 96 přejmenována na R-media).
Pokles příjmů z reklamy postihl většinu
subjektů na reklamním trhu a byl zapříčiněn
celkovou nepříznivou situací na trhu reklamy.
S výjimkou prodeje reklamních časů
(Intei - R-media) byly všechny ostatní aktivity zajišťovány
přímo odborem OMPR.
Mezi nejúspěšnější komerční
činnosti zcela jistě patří vydavatelská
činnost ČRo a sponzoring. O aktivitách vydavatelství
ČRo viz též s. 33. Významné překročení
plánu výnosů bylo zaznamenáno i u
pronájmu studií a přetáčení
pořadů. V roce 1996 by odbor měl dosáhnout
výnosů ve výši 75.685 tis. Kč
při plánovaném počtu 35 pracovníků.
Pokud nedojde k významným změnám v
oblasti reklamního trhu nebo k zásadním legislativním
úpravám, považuje Rada tento plán za
reálný a splnitelný.
8.4. Problematika reklamy
Přípustný rozsah reklamy byl původně
stanoven zákonem ČNR č. 484/91 Sb. o Českém
rozhlasu na jedno procento denního vysílacího
času. Na konci roku 1995 přijal Poslanecká
sněmovna Parlamentu závažné rozhodnutí,
kterým byl tento limit změněn s platností
od 1. 4. 1996 na pouhé 0.2 procenta denního vysílacího
času. Tento krok významně zasáhl do
rozpočtu Českého rozhlasu v době,
kdy již byl připraven a schválen a nebýt
prozíravosti vedení ČRo, který velikostí
rozpočtové rezervy do jisté míry tento
krok předvídalo, mohl se ČRo stát
náhle deficitním.
I když Rada českého rozhlasu opakovaně
vyjádřila názor, že podstatné
snížení času věnovaného
reklamě by jí z programových hledisek nikterak
nevadilo, považujeme za potřebné upozornit
na to, že rozhodování o změnách
zákonů v této oblasti významně
mění výnosové položky Českého
rozhlasu, a proto je potřebné přistupovat
k nim obezřetně, s daleko větším
předstihem, a také tyto změny provádět
současně s navýšením základních
výnosových zdrojů - tedy rozhlasových
poplatků. Ačkoli členové Parlamentní
komise pro sdělovací prostředky opakovaně
souběh těchto dvou kroků připouštěli,
s platností od 1. 7. 1996 se v ročním vyjádření
zhruba o 60 milionů Kč sníží
českému rozhlasu příjem z reklamy,
aniž by byla ke stejnému datu upravena výše
rozhlasového poplatku.
8.5. Problematika rozhlasových poplatků
Rozhlasové poplatky jsou základním výnosovým
zdrojem ČRo. Rada považuje za dobré, že
se ve spolupráci s poslaneckou sněmovnou Parlamentu
a vládou podařilo dosáhnout zvýšení
rozhlasových poplatků a možnost uplatnit sankce
a neplatiče. Rada ovšem zároveň upozorňuje,
že zákon o rozhlasových a televizních
poplatcích sice sankce za jeho porušení stanovuje,
avšak nedává žádnou reálnou
možnost k fyzické kontrole jeho dodržování.
V předchozím odstavce Výroční
zprávy byla doložena vzájemná souvislost
mezi základním výnosovým zdrojem ČRo
- rozhlasovými poplatky a zákonem povoleného
reklamního času, který byl pro ČRo
pronikavě snížen. Považujeme proto za
nutné upozornit na nutnost novelizace paragrafu 4 Zákona
252/94 Sb o rozhlasových a televizních poplatcích.
Doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu,
aby tuto novelu vydala s platností k 1. 1. 1997, a aby
v ní výše poplatku byla stanovena tak, aby
příjmy českého rozhlasu v roce 1997
plně odpovídaly předpokládanému
a Radou schválenému rozsahu činnosti. Předpokládáme,
že rozhlasový poplatek by měl být zvýšen
na úroveň 36,- Kč. Doporučujeme zároveň,
aby byl výše citovaný zákon doplněn
o paragraf, který stanoví automatické meziroční
zvyšování poplatku v závislosti na státem
uznané inflaci. Takové posupné zvyšování
poplatku o velmi malé částky, známé
například ze Spolkové republiky Německo,
je podle našeho názoru pro občany přijatelnější,
než skokové zvyšování jednou za
tři až pět let, které navíc podstatně
znesnadňuje plánování na víc
než jeden rok dopředu.
8.6. Plán a rozpočet ČRo rok 1996
Rozpočet Českého rozhlasu na rok 1996 spolu
s komentářem obsahuje Příloha č.
4.
8.7. Pronájem a prodej nemovitostí
Ze zákona vyplývá pro Radu ČRo povinnost
sledovat hospodaření Českého rozhlasu
včetně sledování pronájmů
a prodeje budov. V roce 1995 vyslovila Rada souhlas prodejem následujících
prostor podle předložených návrhů
kupních smluv:
1) Na svém mimořádném zasedání
18. září 1995 s prodejem RS Pankrác
firmě NIKO
2) Na zasedání 30. října 1995 s prodejem
rekreační chaty Tisá.
Dále Rada vyslovila 15. 5. 1995 souhlas s odprodejem účelového
zařízení Těšov formou výběrového
řízení.
Všechny realizované prodeje byly doplněny před
schválením Radou podrobnou analýzou. Vzhledem
k závažnosti problematiky prodeje RS Pankrác
připojuje Rada ke své zprávě jako
přílohu 10 obsáhlý podrobnější
materiál.
Otázku pronájmu řešila Rada v roce 1995
v jediném případě a to ve formě
souhlasu s předloženou nájemní smlouvou
na nebytové prostory v ČRo Plzeň na zasedání
29. 5. 1995.
Oproti roku 1994 schvalovala Rada mnohem menší počet
pronájmů i prodejů, což souvisí
se skutečností, že většina nutných
realizací podobného typu proběhla právě
v roce 1994.
9. Výhledy v činnosti Českého rozhlasu
na rok 1996 a následující léta
Rada ČRo považuje rok 1996 za rok dotvoření
programových změn a optimalizace programového
schématu a za počátek investičních
přestaveb nemovitostí ČRo zásadního
významu, které ovlivní vysílání
ČRo po roce 2000.
K hlavním úkolům vedení Českého
rozhlasu v roce 1996 proto patří:
- uskutečnit prodej RS Pankrác
- začít realizovat plánované investice
- udržet dominanci ČRo mezi rozhlasovými subjekty v České republice
- dořešit skladbu programů Studií ČRo v regionech
- stabilizovat situace Studií ČRo
- usilovat o vytvoření okruhu ČRo 4 - programu pro mladé posluchače
- pokračovat ve spolupráci s Českou televizí
- vzhledem k celospolečenské situaci věnovat zvýšenou pozornost vysílání pro romskou národnostní menšinu
- dosáhnout takové optimalizace frekvencí ČRo, po které by mohl být šířen program ČRo 2 i v denních hodinách (6 - 18 hod.) prostřednictvím (byť nedokonalé) sítě VKV
- pokusit se zefektivnit vybírání rozhlasových
poplatků v vyvíjet tlak na takovou formu návrhu
zákona o rozhlasových a televizních koncesionářských
poplatcích, kterou by se jejich výše automaticky
upravovala a státem uznanou inflaci a řešila
možnost kontroly neplatičů rozhlasových
poplatků.
Rada považuje za velmi potěšitelné, že
ve spolupráci s poslaneckou sněmovnou Parlamentu
a vládou podařilo Českému rozhlasu
vyřešit některé klíčové
otázky. Nadále přetrvávají
některé další problémy, jejichž
řešení není v možnostech českého
rozhlasu ani jeho Rady a musí na ně odpovědět
vláda Parlament. Patří k nim nepochybně
- přijetí zákona o neziskových organizacích;
- řešení otázky monopolů a.s. České radiokomunikace a České pošty;
- řešení otázky vysílacích
sítí takovým způsobem, aby byla ve
všech regionech zachována možnost kvalitně
celý den slyšet všechny stanice ČRo.
V Praze dne 1. dubna 1996 | Předsednictvo Rady Českého rozhlasu: |
Příloha 1 |
Rada Českého rozhlasu (dále jen "Rada")
je ve smyslu zák. č. 484/1991 Sb. orgánem,
jímž se uplatňuje právo veřejnosti
na kontrolu tvorby a šíření programů
Českého rozhlasu, není však součástí
Českého rozhlasu. Je spojovacím článkem
mezi parlamentem České republiky a Českým
rozhlasem a v této roli zastupuje zájem veřejnosti.
Kontrola programu je vnější a následná,
t.zn. že Rada nezasahuje do přímého
řízení Českého rozhlasu, záležitostí
ekonomických, provozních a personálních
(kromě úkolů vymezených zákonem).
Čl. I. Účel řádu
1. Jednací řád Rady stanoví pravidla
pro jednání, rozhodování a volby v
Radě.
2. Rozvíjí při tom základní ustanovení o Radě, vyplývající ze zákonů České národní rady
č. 484/1991 Sb. o českém rozhlasu, zejména jeho §§ 4, 5, 6, 7, 8 a 9 a
č. 36/1993 Sb. o některých opatřeních
v oblasti rozhlasového a televizního vysílání,
zejména jeho čl. I, § 5 a čl. V, odst.
1.
3. Pokud v tomto jednacím řádu není
jednoznačně určen postup jednání,
rozhoduje o něm Rada ad hoc, a to nadpoloviční
většinou hlasů všech svých členů.
Čl. II. Úkoly Rady
1. Rada provádí kontrolu tvorby a šíření
programů Českého rozhlasu (dále jen
"Čro"). Tato kontrola je vnější
a následná. Rada ji provádí jednak
sama, jednak pomocí odborných expertiz, které
zadává, reaguje také na písemné
neanonymní podněty posluchačů. Při
získávání informací o názorech
na úroveň programu a vysílání
využívá Rada veřejných setkání
s rozhlasovými tvůrci, posluchači a p.
2. Rada jmenuje a odvolává generálního
ředitele ČRo a na jeho návrh ředitele
rozhlasových studií; generálnímu řediteli
stanovuje plat.
3. Rada při svých jednáních vyžaduje
od generálního ředitele ČRo pravidelné
zprávy o aktuální problematice ČRo.
4. Rada schvaluje rozpočet a závěrečný
účet ČRo na základě zprávy
nezávislého auditora.
5. Rada schvaluje Statut ČRo navržený generálním
ředitelem.
6. Rada zřizuje ruší regionální
rozhlasová studia ČRo s výjimkou rozhlasových
studií v Plzni, v Českých Budějovicích,
v Praze, v Ústí nad Labem, v Hradci Králové,
v Brně a v Ostravě.
7. Rada (příp. na základě analýz
ekonomických a právních expertů) dává
generálnímu řediteli předchozí
souhlas ke zcizení nemovitostí ČRo nebo jejich
částí, či k jejich zatížení
nebo pronájmu na dobu delší 3 měsíců.
8. Rada kontroluje, zda ČRo plní ustanovení
zákona č. 36/1993 Sb. § 5 odst. 3 a 4, týkající
se ochrany autorských práv a užití děl.
Kontrolu provádí Rada na základě předložených
smluv mezi ČRo a ochrannými organizacemi autorskými,
výrobci a uživateli.
9. Rada rozhoduje o stížnostech týkajících
se generálního ředitele.
10. Rada předkládá poslanecké sněmovně
parlamentu České republiky výroční
zprávu o své činnosti a o činnosti
a hospodaření ČRo.
Čl. III. Postavení Rady
1. Rada je spojovacím článkem mezi parlamentem
české republiky a Českým rozhlasem
a v této roli zastupuje zájem veřejnosti.
rada není součástí ČRo.
2. Rada je ze své činnosti odpovědna poslanecké
sněmovně parlamentu České republiky.
3. Partnerem Rady v ČRo je generální ředitel
ČRo, který je Radě odpovědný
ze zákona. Ostatní zaměstnanci ČRo
jsou odpovědni řediteli, který za ne a jejich
činnost Radě odpovídá. Personální,
provozní a ekonomické otázky jsou v pravomoci
ředitele (kromě kompetencí, které
zákon určuje Rady) a Rada uplatňuje své
požadavky na ČRo jeho prostřednictvím.
Čl. IV. Usnášení a volby v Radě
1. K platnosti usnesení a voleb je třeba, aby pro
ně hlasoval nadpoloviční většina
všech členů Rady, t. j. nejméně
pět. Výjimkou je rozhodnutí o odvolání
generálního ředitele ČRo před
uplynutím jeho funkční doby, k jehož
platnosti jsou nutné hlasy alespoň dvou třetin
všech členů Rady, t. j. šesti.
2. Hlasuje se obvykle aklamací. Předsedající
hlasuje též. Jestliže o to pořádá
některý člen Rady, hlasuje se tajně
hlasovacími lístky. Hlasovat tajně hlasovacími
lístky se musí při volbě ředitele
ČRo a při rozhodování o odvolání
ředitele před uplynutím jeho funkčního
období.
Čl. V. Předsednictvo Rady
1. Předsednictvo Rady je tříčlenné
a tvoří jej předseda a dva místopředsedové,
které Rada volí ze svého středu.
2. Jeden člen předsednictva je zvolen mluvčím
Rady pro jednání se zástupci sdělovacích
prostředků.
3. Volbu předsedy Rady řídí věkem
nejstarší z těch členů Rady,
kteří nejsou kandidováni.
4. Předseda či některý z místopředsedů
Rady může být odvolán před koncem
funkčního období na základě
rozhodnutí nadpoloviční většiny
všech členů Rady při tajném hlasování.
5. Předseda a místopředsedové se podle
vlastní dohody střídají v řízení
jednání.
6. Předsednictvo vystupuje jménem Rady při
oficiálních jednáních v parlamentu
české republiky i při jiných významných
příležitostech.
7. Mezi zasedáními Rady je předsednictvo
oprávněno jednat jménem Rady. Svá
rozhodnutí předloží ke schválení
nejbližšímu zasedání Rady.
Čl. VI. Jednání Rady
1. Rada jedná podle potřeby, nejméně
však dvanáctkrát do roka.
2. K právoplatnému jednání Rady je
potřebí přítomnosti nadpoloviční
většiny členů, t. j. nejméně
pěti. Všichni členové Rady musí
být prokazatelně pozváni. Nepřítomný
člen nemůže svůj hlas delegovat.
3. Sídlem Rady je Praha. Rada se může podle
potřeby rozhodnout, že bude zasedat na jiném
místě, na příklad v některém
mimopražském studiu ČRo.
4. Na svém zasedání Rada rozhoduje o místě
a času příštího jednání,
pokud není určeno schváleným harmonogramem.
5. Mimořádné zasedání může
svolat předseda Rady. Pokud o svolání mimořádného
zasedání požádají nejméně
tři členové Rady, předseda je svolat
musí.
6. Jednání Rady je uzavřené.
7. Rada může do svých jednání
přizvat podle potřeby hosty, experty a poradce.
O jejich přizvání rozhodne Rada hlasováním.
8. Ředitel ČRo má ze zákona právo
zúčastňovat se zasedání Rady.
Pokud bude Rada jednat o otázkách volby či
odvolání ředitele nebo o stížnostech
týkajících se ředitele, požádá
ho, aby po dobu tohoto jednání nevyužil svého
práva účastnit se zasedání.
9. Program jednání navrhuje předseda nebo
jeho zástupce. Své návrhy programu mohou
předložit i jednotliví členové
Rady. Program každého jednání musí
být schválen většinou. Generální
ředitel ČRo má právo navrhnout bod
programu týkající se jeho kompetence.
10. Předsedající řídí
rozpravu, udílí slovo, předkládá
otázky k hlasování, prohlašuje jeho
výsledek a diktuje do zápisu.
Čl. VII. Kompetence Rady
1. Rada se pravidelně informuje o tvorbě a šíření
programu ČRo i o hospodaření ČRo.
2. Potřebné interní informace programového,
organizačního a ekonomického charakteru získávají
členové Rady prostřednictvím svého
předsedy od generálního ředitele ČRo.
3. Jednotliví členové Rady jsou povinni respektovat
usnesení, přijatá většinou. Jestliže
některý člen Rady chce zveřejnit svůj
odlišný názor, může tak učinit
pouze jako soukromá osoba.
4. Podněty, stížnosti a připomínky,
které nespadají do kompetence Rad, předává
Rada generálnímu řediteli ČRo. Pokud
Rada uzná za potřebné připojit k materiálu
své stanovisko, učiní tak formou upozornění
nebo doporučení.
5. Rada má právo vystoupit v ČRo, aby seznámila
veřejnost se svými stanovisky.
6. Jménem Rady mohou ve sdělovacích prostředcích
vystupovat pouze členové předsednictva, nebo
člen rady, jenž byl usnesením Rady tímto
úkolem pověřen.
Čl. VIII. Sekretariát Rady
1. Sekretariát Rady se zřizuje v Praze.
2. Jeho struktura, personální a materiální
vybavení i jeho úkoly budou předmětem
zvláštního statutu, který není
součástí tohoto řádu.
3. Členové sekretariátu jsou v pracovně-právním
vztahu k ČRo. Činnost sekretariátu je hrazena
z prostředků ČRo.
Čl. IX. Výroční zasedání
Rady
1. Jedenkrát do roka se Rada schází k výročnímu
zasedání.
2. Úkolem výročního zasedání
je komplexní zhodnocení činnosti Rady za
poslední rok. Předsednictvo připraví
jako úvod do diskuse stručnou výroční
zprávu.
3. Povinností Rady je při výročním
zasedání zhodnotit práci předsednictva
a rozhodnout, zda se přistoupí k odvolání
a nové volbě předsedy nebo některého
z místopředsedů. Toto rozhodnutí se
vykoná tajně lístky.
4. Dalším úkolem výročního
zasedání je zhodnotit činnost ředitele
v uplynulém roce.
Čl. X. Komise Rady
1. Rada se může usnést, že některé
otázky a návrhy svěří k projednání
komisím, které si k tomu účelu zvolí.
2. Komise mohou být trvalé nebo ad hoc.
3. Do komisí mohou být Radou jmenováni kromě
členů Rady i experti, odborní poradci a zástupci
veřejnosti.
4. Komise pořizuje zápis o svém jednání
a shrne výsledky svých porad v návrzích,
které předkládá Radě.
Čl. XI. Zápis ze zasedání Rady
1. O každém zasedání Rady bude vyhotoven
zápis obsahující údaj, jakým
způsobem bylo zasedání svoláno, jeho
místo a den, jména účastníků,
jméno předsedajícího a zapisovatele,
předměty a pořad jednání, podstatný
obsah rozpravy, otázky předložené k
hlasování a výsledek hlasování.
2. Zápis diktuje předsedající po každém
jednotlivém projednaném bodu zapisovateli (členu
sekretariátu nebo pověřenému členu
Rady). Na závěr schůze se zápis přečte
a hlasováním schválí.
3. Usnesení Rady musí být jasně formulované
a úkoly termínované a kontrolovatelné.
4. K zápisu připojí všechny předlohy
a písemné návrhy, případné
zprávy komisí. Připojí se též
eventuální stížnost na Radu nebo jejího
člena (členy).
5. Protesty a odchylná stanoviska mohou být přiloženy
k zápisu jen tehdy, jestliže byl v zasedání
vysloven návrh je přiložit a byly předány
předsedajícímu před skončením
zasedání.
6. Originál zápisu se uloží v sekretariátu
Rady, kopie zápisu se odešle do 14 dnů všem
členům Rady.
7. Zápisy jednání Rady jsou kdykoliv k nahlédnutí
všem poslancům Parlamentu České republiky.
Čl. XII. Hospodaření Rady
1. Rada hospodaří podle vlastního rozpočtu.
Rozpočet se připravuje jednou ročně
a nejméně jednou ročně kontroluje.
Rozpočet připraví a kontrolují určení
členové Rady. Tento rozpočet není
součástí tohoto řádu.
Čl. XIII. Platnost řádu
1. Znění této novely jednacího řádu
Rady Českého rozhlasu bylo schváleno usnesením
Rady ze dne 6. března 1995. tímto dnem nabyl tento
jednací řád platnosti.
2. Stejným dnem pozbývá platnosti dosavadní
jednací řád Rady ze dne 22. března
1993.
Přehledy hospodaření Českého rozhlasu v roce 1995 | Příloha 2 |
VÝVOJ NÁKLADÙ
náklady na vysílání | 263 117 | 235 579 | 89,5 |
poplatky za inkaso | 98 000 | 89 400 | 91,2 |
honoráře placené organizacím | 28 399 | 26 094 | 91,9 |
zpravodajství agentur | 10 290 | 11 014 | 107,0 |
záznamový materiál | 7 766 | 7 390 | 95,2 |
ostatní materiál | 12 351 | 24 662 | 199,7 |
služby | 820756 | 106 883 | 129,2 |
energie | 12 512 | 11 725 | 93,7 |
opravy a udržování | 16 169 | 13 121 | 81,1 |
cestovné | 7 530 | 9 146 | 121,5 |
mzdové a sociální náklady | 336 531 | 347 729 | 103,3 |
odpisy | 53 132 | 62 725 | 118,1 |
ostatní náklady | 10 380 | 64 573 | 622,1 |
centrální rezerva | 33 253 | 0 | 0,0 |
vnitropodnikové náklady | 87 243 | 57 589 | 66,0 |
náklady celkem | 1 059 429 | 1 067 630 | 100,8 |
VÝVOJ MZDOVÝCH NÁKLADÙ
Mzdové náklady stanovené rozpočtem
na rok 1995 čerpal ČRo na 106,8%. V porovnání
se stejným obdobím minulého roku vzrostly
tyto náklady o 9,0%. Limit mezd dodržely všechny
divize. Průměrný výdělek vzrostl
ve srovnání s rokem 1994 o 19%. Na tomto nárůstu
se takřka stejnou měrou podílel pokles počtu
pracovníků a meziroční nárůst
mzdových nákladů. V roce 1995 měl
ČRo celkem v přepočtu na plnou pracovní
dobu 1603 zaměstnanců.
VÝVOJ VÝNOSÙ
rozhlasové poplatky | 818 000 | 898 240 | 109,8 |
reklama | 109 671 | 66 998 | 61,1 |
sponzoring | 4 670 | 12 455 | 266,7 |
tržby z vydavatelské prod. | 690 | 7 970 | 1155,1 |
písničky na přání | 5 454 | 5 352 | 98,1 |
vysílání do zahraničí | 51 570 | 41 755 | 81,0 |
ostatní tržby | 21 704 | 55 155 | 254,1 |
vnitropodnikové výnosy | 47 670 | 57 589 | 120,8 |
výnosy celkem | 1 059 429 | 1 145 514 | 108,1 |
Náklady na jednu minutu vysílání
Náklady na minutu vysílání vycházejí
z celkových skutečných nákladů
programových divizí a celkového počtu
skutečně odvysílaných minut v roce
1995.
ČRo 1 - Radiožurnál | 69 320 | 519 900 | 133,3 |
ČRo 2 - Praha | 64 950 | 512 700 | 126,7 |
ČRo 3 - Vltava | 56 257 | 506 220 | 111,1 |
ČRo ČESKÉ BUDĚJOVICE | 21 024 | 211 120 | 99,6 |
ČRo PLZEŇ | 29 173 | 262 800 | 111,0 |
ČRo ÚSTÍ NAD LABEM | 21 645 | 262 800 | 82,4 |
ČRo HRADEC KRÁLOVÉ | 18 422 | 239 280 | 77,0 |
ČRo BRNO | 37 486 | 220 200 | 170,2 |
ČRo OSTRAVA | 27 838 | 256 020 | 108,7 |
ČRo REGINA PRAHA | 16 543 | 274 212 | 60,3 |
ČRo OLOMOUC | 8 343 | 94 950 | 87,9 |
Výše nákladů na jednu minutu vysílání
u studií ČRo je ovlivněna náklady
na výrobu pořadů pro celoplošné
stanice. To se týká zejména ČRo BRNO,
OSTRAVA a PLZEŇ. Ekonomickou situaci ČRo REGINA
PRAHA ovlivňuje skutečnost, že pro toto studio
zajišťuje některé režijní
činnosti ČRo Praha (mzdy, stravování,
účetnictví atd.), tudíž tyto
náklady na rozdíl od ostatních studií
ČRo REGINA PRAHA nezatěžují.
Základní výsledek hospodaření
náklady | 1 059 429 | 1 067 630 |
výnosy | 1 059 429 | 1 145 514 |
hospodářský výsledek | 0 | 77 884 |
Ing. Marta Bössová | |
vedoucí ekonomického úseku |
Příloha 3 |
Dr. Luboš Holý
auditor
č. dekr. 371
V Praze 21. března 1996 |
Vedení Českého rozhlasu předloží
Radě ČRo rozborový materiál k výsledkům
hospodaření roku 1995. Budou v něm komentovány
číselné údaje, které pokládám
za objektivní a doložené.
Rok 1995 v historii Českého rozhlasu nebyl rokem
z ekonomických hledisek jednoduchým, nicméně
jedno je jisté a pozitivní. I když nový
koncesionářský poplatek Kč 25 měs.
byl uplatněn až od dubna 95, postačilo to k
tomu, že byla odbourána ztrátovost a bylo dosaženo
zisku /před zdaněním/ 77,9 mil. Kč
Interpretace, že totiž změna zmíněné
sazby byla jedinou ovlivňující skutečností,
je přespříliš zjednodušující
a tudíž nevystihující. Je to současně
výsledkem pružnějších zásad
vnitropodnikového řízení /které
se mohou promítat i do programové pestrosti/. Stačí
tu uvést dva vystihující údaje, že
totiž proti rozpočtu bylo dosaženo výnosů
o 8,1 % vyšších, zatímco náklady
celkem byly vyšší jen o 0,8 %.
Skutečnost, že za poslední měsíc
roku 95 byl zisk od počátku roku snížen
o 15 mil., souvisí s tím, že do účetnictví
byl včleněn i doběh nákladů,
které se věcně roku 95 týkají
/je to v souladu se zákonem o účetnictví/.
Z rozborových údajů vyplyne rovněž
skutečnost, že se v roce 1995 podařilo rasantněji
než kdykoliv dříve snížit četnost
posluchačů "černých". I
tu to není jen přírůstek výnosů,
protože to vyvolávalo nezanedbatelné náklady
účtované poštou.
Nicméně složitost ekonomického vývoje
v roce 1995 a přechod od několikaleté /byť
mírné a tvrdě regulované/ ztrátovosti
k dosažení zisku před zdaněním
vedlo vedení Českého rozhlasu k zadání
speciálně daňového auditu, jehož
provedení je spojeno s prodloužením definitivní
lhůty pro předložení daňového
přiznání maximálně do 30. 6.
96.
Rada Českého rozhlasu tedy může projednat
a zhodnotit dosažené výsledky roku 1995 /a
to i na základě tohoto nezávislého
stanoviska/, nemůže ale zatím projednat použití,
rozdělení dosaženého hospodářského
výsledku, protože daň z příjmu
podle daňového přiznání je
poslední, závěrečnou nákladovou
položkou roku 1995.
Ke zhodnocení dosažených výsledků
nutno konstatovat, že na základě systematického
ověřování v měsících
od listopadu 95 do března 96 by bylo možné
se vyjádřit bez výhrad, alespoň -
s ohledem na rozsah a četnost hospodářských
operací - bez výhrad podstatnějšího
rázu. Přesto ale auditor jednu výhradu vyslovit
musí /formálně s ohledem na § 30, odst
3 zákona 563/91.
Jde o inventarizaci, a to konkrétně hmotného
inv. majetku výhradně v Praze. Inventarizace na
všech regionálních studiích proběhly,
proběhly i v Praze, ale tu nebyl ještě u zbytku
dokončen proces dohledání a zúčtování.
Samozřejmě se tak dodatečně stane
a po zúčtování rozdíly nebudou
podstatněji ohrožovat hospodaření v
roce 1996.
Na základě tohoto souhrnného stanoviska doporučuje
auditor Radě Českého rozhlasu rozborové
materiály ČRo projednat s tím, že po
proúčtování daňového
přiznání bude možno rozhodnout i o použití
hospodářského výsledku.
O postupném ověřování rozborovaných
výsledků je zpracována podrobnější
důvodová zpráva, která zahrne i auditorovu
činnost poradenskou ve prospěch ČRo.
Rozpočet Českého rozhlasu na rok 1996 | Příloha 4 |
V průběhu roku 1994 vypracoval Český
rozhlas zcela nová Pravidla ekonomického řízení.
Cílem nového ekonomického systému
bylo zejména zprůhlednění hospodaření
jednotlivých vnitropodnikových útvarů.
Veškeré podstatné náklady byly dovedeny
do útvarů, které jsou jejich nositelem. Tím
se vytvořilo prostředí, v němž
je každý útvar odpovědný za své
ekonomické počínání a jeho
výsledky.
Nový systém ekonomického řízení
byl uplatněn v praxi s účinností od
1. ledna 1995. Na jeho základě byl na rok 1995 vypracován
vyrovnaný rozpočet jak celého ČRo,
tak jednotlivých divizí. Nový způsob
řízení ekonomiky přenesl odpovědnost
za souhrnné hospodaření divizí na
jejich vedoucí. Vytvoření systému
rovnováhy nákladů a výnosů
prostřednictvím vnitropodnikových dotací
motivovalo divize k ekonomickému chování.
Při zavedení systému do ověřovacího
provozu se projevily různé nedostatky. Na základě
souhrnu poznatků, které byly zjištěny
v prvním pololetí 1995, byla vypracována
upravená Pravidla ekonomického řízení
platná pro rok 1996. Podle takto upravených pravidel
byl zpracován rozpočet na rok 1996.
Proces tvorby rozpočtu proběhl opět ve třech
samostatných fázích. V první etapě
byly rozděleny prvotní výnosy ČRo
na rok 1996. V centrální správě byly
ponechány výnosy určené k pokrytí
takových nákladů, které nemohou útvary
buď ovlivnit vůbec, nebo jen v malé míře.
Rozúčtování těchto nákladů
by znamenalo značné zvýšení administrativních
činností bez potřebného efektu. Ostatní
výnosy byly rozděleny mezi jednotlivé divize
ČRo.
Ve druhé etapě proběhlo uzavírání
vnitropodnikových smluv, při němž si
jednotlivé divize ujasnily, jaký objem zdrojů
nad rámec přidělených prvotních
výnosy získají od jiných útvarů,
nebo kolik prostředků budou potřebovat na
úhradu za vyrobené pořady nebo poskytnuté
služby.
Ve třetí etapě již všechny divize
znaly konečný objem prostředků, který
mají pro rok 1996 k dispozici. Na základě
toho zpracovaly svůj konečný rozpočet.
Na tomto základě byl vypracován konečný
rozpočet Českého rozhlasu na rok 1996, který
je uveden v příloze.
Rozpočet ČRo na rok 1996 je opět vyrovnaný,
a to jak z hlediska celku, tak v jednotlivých divizích.
V průběhu roku 1996 proběhne poslední
doplňování pravidel tak, aby od roku 1997
měl Český rozhlas koncepční
řídící ekonomický systém.
Rozpočet nákladů a výnosů
ČRo dle divizí pro rok 1996
ČRo 1 - Radiožurnál | 64 459 | 16 721 | 81 180 | 3 270 | 3 270 | 77 910 | 81 180 | |
ČRo 2 - Praha | 48 106 | 23 880 | 71 986 | 690 | 2 343 | 3 033 | 68 953 | 71 986 |
ČRo 3 - Vltava | 44 064 | 19 517 | 63 581 | 320 | 3 520 | 3 840 | 59 741 | 63 581 |
ČRo 6 | 7 910 | 4 090 | 12 000 | 0 | 0 | 12 000 | 12 000 | |
Stanice celkem | 164 539 | 64 208 | 228 747 | 4 280 | 5 863 | 10 143 | 218 604 | 228 747 |
S Regina | 18 679 | 2 178 | 20 857 | 3 294 | 3 294 | 17 563 | 20 857 | |
S Ústí n. L. | 18 427 | 1 135 | 19 562 | 3 008 | 83 | 3 091 | 16 471 | 19 562 |
S Hradec Králové | 18 148 | 955 | 19 103 | 2 901 | 616 | 3 517 | 15 586 | 19 103 |
S České Budějovice | 20 250 | 1 066 | 21 316 | 3 950 | 400 | 4 350 | 16 966 | 21 316 |
S Plzeň | 26 385 | 1 696 | 28 081 | 7 050 | 818 | 7 868 | 20 213 | 28 081 |
S Ostrava | 23 865 | 1 256 | 25 121 | 4 438 | 1 521 | 5 959 | 19 162 | 25 121 |
S Olomouc | 16 507 | 869 | 17 376 | 1 267 | 602 | 1 869 | 15 507 | 17 376 |
S Brno | 27 456 | 1 445 | 28 901 | 3 866 | 4 136 | 8 002 | 20 899 | 28 901 |
Studia celkem | 169 717 | 10 600 | 180 317 | 29 774 | 8 176 | 37 950 | 142 367 | 180 317 |
APF | 18 605 | 965 | 19 570 | 41 | 8 502 | 8 543 | 11 027 | 19 570 |
SOČR | 32 119 | 190 | 32 309 | 8 800 | 8 800 | 23 509 | 32 309 | |
Euroclub | 5 233 | 96 | 5 329 | 2 690 | 50 | 2 740 | 2 589 | 5 329 |
Progr. útv. cel. | 55 957 | 1 251 | 57 208 | 11 531 | 8 552 | 20 083 | 37 125 | 57 208 |
KGŘ | 10 773 | 3 813 | 14 586 | 2 720 | 0 | 2 720 | 11 866 | 14 586 |
PPO | 5 528 | 34 | 5 562 | 0 | 0 | 0 | 5 562 | 5 562 |
Ekonomický úsek | 28 298 | 1 717 | 30 015 | 0 | 0 | 30 015 | 30 015 | |
OM + PR | 43 891 | 3 750 | 47 641 | 4 235 | 50 | 4 285 | 43 356 | 47 641 |
Mezinárodní odd. | 2 292 | 125 | 2 417 | 0 | 0 | 0 | 2 417 | 2 417 |
Úsek výp. techniky | 36 961 | 980 | 37 941 | 600 | 600 | 1 200 | 36 741 | 37 941 |
Správní úsek | 44 230 | 2 818 | 47 048 | 10 | 7 810 | 7 820 | 39 228 | 47 048 |
Rada ČRo | 1 373 | 2 | 1 375 | 0 | 0 | 1 375 | 1 375 | |
Ost. útv. celkem | 173 364 | 13 239 | 186 585 | 7 565 | 8 460 | 16 025 | 170 560 | 186 585 |
Vysílání do zahr. | 36 961 | 15 039 | 52 000 | 52 000 | 52 000 | 0 | 52 000 | |
Úsek techniky | 68 444 | 2 690 | 71 134 | 0 | 28 389 | 28 389 | 42 745 | 71 134 |
Zúčtovací stř. | 440 245 | 0 | 440 245 | 1 051 646 | 1 051 646 | -611 401 | 440 245 | |
ČRo celkem | 1 109 209 | 107 027 | 1 216 236 | 1 156 796 | 59 440 | 1 216 236 | 0 | 1 216 236 |