Členové Rady se také zúčastňovali tiskových konferencí Českého rozhlasu. K osobním kontaktům členů Rady s veřejností a pracovníky rozhlasu slouží kancelář Rady se stanovenými návštěvními hodinami. Předsednictvo Rady pracovalo v roce 1995 ve stabilizovaném složení: MUDr. Zdeněk Susa, místopředsedkyně PhDr. Květoslava Neradová a místopředseda PavelScheufler. Na Výročním zasedání dne 5. 2. 1996 Rada volila nové předsednictvo, resp. starému dala svou důvěru a zvolila jej i pro další období.

2.6. Rozpočet a financování Rady Českého rozhlasu

V roce 1995 Rada neudržela vyrovnaný rozpočet. Rozpočet byl překročen výdaji za expertizy (ve výši 244 800,- Kč). Protože však ostatní položky nebyly celé vyčerpány, celkový schodek činí 177 100,- Kč. K otázkám výdajů za expertízy je třeba podotknout, že s vedením ČRo došlo k dohodě o racionálním využívání expertíz a koordinaci jejich zadávání. Rada opět dává Parlamentu ke zvážení možnost, aby expertízy byly financovány přímo Parlamentem.

Celkový přehled o hospodaření rady obsahuje Příloha č. 11.

3. Kontrola plnění programových záměrů Českého rozhlasu

3.1. Zásadní otázky

Rada Českého rozhlasu v souladu se zákonem a svým Jednacím řádem věnovala prvořadou pozornost tvorbě a šíření programů Českého rozhlasu. Své otázky obdobně jako v předchozích letech soustředila do následujících bodů:

a) Zasahuje program Českého rozhlasu žádoucím způsobem všechny skupiny obyvatel (věkové, etnické, národnostní či jiným způsobem menšinové) a činí tak vyváženě?

b) Je zpravodajství a publicistika na stanicích Českého rozhlasu objektivní, vyvážené, nezávislé?

c) Nezasahují do programu Českého rozhlasu komerční vlivy nad rámec daný zákonem?

d) Nevybočují programy Českého rozhlasu z norem etických, neakcentují rasistické, šovinistické tendence, pornografii?

e) Nedochází k projevům nedovolené reklamy?

f) Podporuje program ČRo vhodným způsobem vlastenectví, úctu k minulosti, úctu ke stáří, k národnostním a jiným menšinám, úctu k názorové pluralitě, pomoci bližním?

g) Splňuje ČRo v dostatečné míře svou vzdělávací a osvětovou funkci?

h) Je v ČRo vhodně pěstován a volen jazyk, nedochází k prohřeškům proti jazykové kultuře?

i) Věnuje ČRo dostatečnou pozornost popularizaci vědy oproti šíření pseudovědeckých názorů?

j) Zabývá se ČRo v dostatečné míře a vhodným způsobem otázkám prevence drogové závislosti?

k) Zabývá se ČRo v dostatečné míře stavem kriminality, působí vhodně na právní povědomí občanů?

ad a) Prostřednictvím celoplošných okruhů a studií ČRo zasahuje vysílání ČRo všechny skupiny obyvatel. Nejnižší poslechovost vykazují průzkumy u posluchačů ve věku 14 - 19 let. Řešením může být uvažovaný okruh pro mladé posluchače ČRo 4.

ad b) Zpravodajství a publicistika jsou jedním ze základních pilířů moderních médií; mají poskytnout posluchačům objektivní, vyvážené, přesné a včasné informace a přispívat k utváření vlastních postojů. Zpravodajství a publicistika se věnuje především sanice ČRo 1 a ČRo 6, ve vymezených časech také ČRo 2 a ČRo 3, jak to odpovídá zaměření těchto stanic. Rada v roce 1995 a stejně jako v předchozích letech průběžně sledovala základní kritéria objektivity, vyváženosti, přesnosti a včasnosti prezentovaných zpravodajských informací a neshledala v tomto směru podstatnějších závad. Zpravodajství a publicistika vysílané ČRo jsou nezávislé a v celkové proporci i objektivní a vyvážené.

c) Komerční vlivy nemohou do programové činnosti přímo zasahovat, protože je kompetenčně oddělena otázka rozhodování o programu (záležitost šéfredaktorů a rozhodování o komerčních klientech (záležitost šéfredaktora) a rozhodování o komerčních klientech (záležitost obchodního oddělení). Komerční aktivity ČRo, které se jakýmkoliv způsobem projevují ve vysílání, splňují kritéria zákonných norem pro tuto oblast, zejména zák. č. 36/93 Sb., zák. č. 468/91 Sb.,zák. č. 301/91 Sb. a zákon č. 40/95 Sb. Veškeré komerční aktivity ČRo jsou řádně podloženy smlouvami, které před uzavřením z hlediska zákonných norem posuzuje právník ČRo. Programy (pořady) ČRo nevznikají na základě komerčních vlivů. Pokud se pro některý pořad či akci ČRo podaří zajistit partnera, spolupořadatele či sponzora, neznamená to, že by partneři měli vliv na obsah, rozsah či dramaturgii pořadů. ČRo ani Rada ČRo dosud nezaznamenaly žádnou žalobu či stížnost na komercializaci svého vysílání. Je třeba také podotknout, že ČRo ze zásady nemá podbízivý charakter komerčních rádií. Podle příkladu všech evropských veřejnoprávních rozhlasů se ČRo snaží o přátelský, komunikativní i kontaktní projev, nikoliv však lacině podbízivého charakteru.

ad d) Pokud považujeme za etickou normu standardní úzus evropských veřejnoprávních médií, pak programy ČRo tyto normy bezvýhradně respektují. Rasistické a šovinistické tendence a projevy pornografie nebyly v programech ČRo zaznamenány. Neexistuje také stížnost dotýkající se uvedených projevů.

ad e) Skrytá reklama je definována v zákoně 40/95 Sb. Rada ČRo konstatuje, že dosud se nepodařilo ve vysílání ČRo prokázat ani jeden případ skryté reklamy. Po snížení povoleného procenta reklamy (z 1% na 0,2% vysílacího času) připravil generální ředitel zvláštní materiál o kryté reklamě.

ad f) Uvedené hodnoty Rada považuje za charakteristické pro vysílání veřejnoprávního rozhlasu a možno konstatovat, že na ČRo 2 a ČRo 3 jsou nedílnou součástí vysílání. Umělecká díla, která tyto stanice vysílají, obsahují většinou silný etický náboj a jsou tak živou zvukovou expozicí plurality, snášenlivosti, vzájemného porozumění, vlastenectví, úcty k minulosti a k práci předků. Také ČRo 1 podporuje úctu k odkazu minulosti, k menšinám a názorové pluralitě v pořadech typu Takoví jsme byli, kulaté stoly Radiofora, ve vysílání pro národnostní menšiny. Jako příklad charitativního působení možno uvést pořady ČRo 2 z cyklu Člověk volá člověka. Konkrétně např. pořad "Nohy pro Janu" o beznohé dívce z Blanska, které místní charitativní sdružení sbíralo peníze na auto s ručním ovládáním, znamenalo, že po odvysílání pořadu zaslali posluchači stanice Praha na Janino konto do Blanska během týdne na 22.000,- Kč. Značný význam měla také popularizace dárcovství krve (akce typu "Daruj krev s Českým rozhlasem").

ad g) ČRo podle názoru Rady splňuje v dostatečné míře svou osvětovou a vzdělávací funkci.

ad h) Jazykovou kulturou se všechny stanice ČRo průběžně zabývají ve spolupráci se vzdělávacím oddělením ČRo. Prohřešky proti jazykové kultuře jsou monitorovány a soustavně odstraňovány. Objektivní pohled na úroveň jazykové kultury v programech ČRo nabízejí posudky odborných expertů.

ad i) Popularizace vědy

Ve výčtu kvalitních pořadů je třeba zmínit na prvním místě pořad Studio 2001, který nevysílá jen zajímavá témata ze světa informatiky, vědy a řízení, ale také systematicky podporuje talentované studenty. Prostřednictvím národní soutěže středoškolských projekty vyhledává studio 2001 společně s asociací Amavet a ve spolupráce s Akademií věd ČR nové talenty pro budoucí špičková řešení ve vědě a technice. Autoři nejlepších prací mohli v létě 1995 odletět na mezinárodní výstavu vědeckého mládí ESI v Kuvajtu. Populární pořad Meteor vyzval na jaře 1995 své posluchače ke spolupráci při sčítání labutí. Mimořádný ohlas této výzvy a aktivita posluchačů Meteoru podstatnou měrou přispěly k úspěchu této vědecké akce. meteor rovněž založil novou tradici tím, že čestným titulem "Kniha Meteoru" ocenil tři vynikající populárně-vědecké publikace, vydané nakladatelstvím Makropulos. Velmi výrazným počinem v oblasti popularizace vědy s širokým posluchačským ohlasem byla expedice "Africká odysea", o níž pojednává zvláštní oddíl zprávy (s. 24). Na žádost Rady byl vedením ČRo zpracován komplexní materiál "Propagace vědy (včetně prezentace pavědy) ve vysílání ČRo", předaný 24. 1. 1996. Tento materiál obsahuje Příloha č. 16.

ad j) Otázkám prevence drogové závislosti věnuje ČRo mimořádnou pozornost, viditelně zesílenou v roce 1996. Konkrétně třeba uvést kampaň Děti a drogy (Víte, co dělá vaše dítě) prezentované na všech okruzích, či publicistický pořad Děti a drogy.

ad k) Stavem kriminality a právním povědomím občanů se Český rozhlas běžně zabývá podle jednotlivých událostí tak, jak je přináší život společnosti. Ke zvyšování právního vědomí může výrazně přispět řada právních rubrik.

ad l) Těžiště ekologické tématiky ve vysílání ČRo je na stanici ČRo 2 - Praha. Průměrně každé tři týdny přinášel populárně vědecký týdeník Meteor materiál o světových trendech v ochraně životního prostředí od Olgy Rýparové, novinářky českého původu působící v Kolíně nad Rýnem. Její materiály přinášejí někdy méně obvyklé pohledy, ale vždy jsou velmi inspirativní, neboť postihují situaci ve vyspělých zemích a v zemích s vyšší kulturou ekologického myšlení. Jednou měsíčně býval zařazen rozsáhlejší příspěvek od stejné autorky také do odpoledního publicistického bloku. Meteor průběžně zařazoval i další ekologická témata, vycházejí z aktuálních domácích problémů (Těžbě zlata v České republice, vlci nebo psi v Beskydech, seriál o fauně jižní Moravy...). ekologická tématika se uplatňovala i v četbách Meteoru (např. čtyřdílné nahlížení do Wilsonovy práce Rozmanitost života...). Problematika životního prostředí se také někdy objevovala ve vysílání dobrého jitra (přímé reportáže z Novomlýnských nádrží, Macochy...), v pořadu Svět, věda a my a v Pondělníku o vědě a zdraví.

3.2. Expertizy Rady ČRo a kontrola programu

Obdobně jako v předchozích letech vychází Rada při hodnocení Českého rozhlasu v rovině programové ze zadaných expertiz. Program Českého rozhlasu jako celek lze na základě těchto prací i vlastního poslechu označit za velmi dobrý i když s jistými výhradami. Mezi chválou literární a dramatické redakce a některých publicistických pořadů i celkové úrovně zpravodajství se v expertizách objevovala stále tvrdší a nekompromisnější kritika takřka všech pořadů, jejichž tvůrci se sdružovali pod označením Rádio Mana (jež je ovšem pojmem nepřesným a matoucím). Tato experimentální tvorba se stala natolik závažným problémem, že jí byla věnována mimořádná pozornost - včetně expertiz zaměřených přímo na projevy tohoto "rádia". Přesto, že došlo k názorové shodě mezi Radou a vedením Českého rozhlasu v tom smyslu, že pořady tohoto typu na stanici Praha (a zvláště do odpoledního vysílání) nepatří, vedení Českého rozhlasu přistoupilo k ráznějšímu řešení až počátkem roku 1996.

Během roku 1995 došlo též k některým změnám programových schémat, když největší diskusi vyvolaly změny v programu Českého rozhlasu 3 - stanice Vltava. Na podzim 1995 vstoupil do života další vysílací okruh veřejnoprávního rozhlasu - Český rozhlas 6. Vzhledem ke krátké době jeho existence se ho expertizy dotkly jen letmo, nicméně jednoznačně v pozitivním duchu.

Charakteristika expertiz jednotlivých autorů:

Expertizy K. Lukeše (v počtu 17) se zaměřovaly na publicistiku a zpravodajství, tedy především na Český rozhlas 1 a později též Český rozhlas 6. Mapovaly obsah vzdělávacích pořadů. Úroveň zpravodajství považoval expert za velmi dobrou. Kritizoval některé chyby moderátorů, zamyslel se nad vhodností zařazování telefonátů posluchačů do pořadu Radiofórum, který označil za nejkvalitnější pořad Českého rozhlasu 1. Pokud srovnával vysílání Českého rozhlasu s komerčním, hodnotil veřejnoprávní stanice velmi kladně. K vysílání Českého rozhlasu 2 se vyjádřil především jako kritik pořadů "rádia Mama" a poukazoval na nevhodnost tohoto typu vysílání na stanici Praha.

Expertizy V. Karfíka (v počtu 11) se zaměřovaly na literaturu a tedy především na ČRo 2 a ČRo 3. Kladně hodnotil literární redakci za šíři výběru. Doporučoval zvýšit podíl literárních pořadů na stanici Praha. Zamýšlel se také nad novým programovým schématem Českého rozhlasu 3 a doporučil ustoupit od "klipové" skladby programu.

Expertizy J. Štroblové se zaměřovaly na dramatickou tvorbu a literární pořady. Zabývaly se tvorbou pro mládež i pro dospělé. Podrobněji rozebíraly konkrétní pořady a konstatovaly celkově dobrou úroveň. Autorka vyslovila redakcím uznání za široké spektrum uváděných děl a upozornila také na pozoruhodnou tvorbu mimopražských redakcí, uplatněnou na celostátních okruzích.

Expertizy V. Volkové se zaměřovaly na odpolední vysílání Českého rozhlasu 2. Byly velmi kritické k pořadům "rádia Mama", podrobně uváděly obsah těchto pořadů a poukazovaly na jejich nevhodnost a často urážlivý postoj k posluchači.

Expertizy J. Vohryzka (v počtu 2) se vyjadřovaly převážně k pořadům pro národnostní menšiny. Několik expertiz studentky K. Koucké vyjádřilo pohled mladého posluchače na stanici Praha.

Při hledání odpovědí na své otázky v rovině programové rada samozřejmě vychází i z vlastního poslechu. V roce 1995 se členové Rady mnohem častěji než v předchozích letech seznamovali s vybranými bloky pořadů na magnetofonových záznamech, které si Rada vyžádal prostřednictvím generálního ředitele. Touto časově náročnou formou si nicméně členové Rady mohli učinit úsudek i o pořadech, které bezprostředně nesledovali v okamžiku jejich vysílání a v neposlední řadě mohli po prostudování záznamu o pořadu kvalifikovaněji diskutovat, aniž by byli odkázáni na expertní posudek.

Na základě zhodnocení všech expertiz Rady, vlastního poslechu členů Rady a s přihlédnutím k expertizám dalším, zadaných vedením ČRo, je možno konstatovat, že proti úrovni většiny programů ČRo (pokud jde o kulturu, zpravodajství a vážnou hudbu) nejsou zásadnější námitky.

3.3. Výzkumy poslechovosti

Z průzkumu veřejného mínění uskutečněného na konci roku 1995 vyplynulo, že si občané na Českém rozhlasu cení nejvíce jeho nezávislosti, serióznosti, a pohotovosti. Navíc je Český rozhlas nejposlouchanější rozhlasovou sítí v České republice. Denně naladil v roce 1995 některou z veřejnoprávních stanic každý třetí občan České republiky, alespoň jednou týdně poslouchá programy Českého rozhlasu každý druhý. Díky ČRo 1 (stanici Radiožurnál), ČRo 2 (stanici Praha), ČRo 3 (stanici Vltava), ČRo 5 (studiím Českého rozhlasu v osmi regionech) a nově též ČRo 6 (Rádiu Svobodná Evropa) má každý posluchač možnost výběru z nejrůznějších rozhlasových žánrů a forem. Denně ČRo v průměru odvysílal 11.280 mnut původních programů, nepočítaje v to české, francouzské, německé, anglické a španělské vysílání ČRo 7 - Vysílání do zahraničí (Radio Praha).

Trvajícího zájmu posluchačů dosahuje ČRo podle názoru rady právě tím, že setrvává na nejdůležitějších principech svého vysílání, to jest na objektivitě a úplnosti přinášených informací a na faktu, že celková kultura vysílání není v zásadě podbízivá. Dobré posluchačské ohlasy ČRo tedy Rada nechápe jako důkaz komercializace vysílání, ale odraz moderně uplatňovaných forem tvorby a šíření programů. Názory, že se Český rozhlas poněkud zpronevěřuje svému poslání veřejnoprávního média a že v jeho vysílání zaznívají také komerčnější tóny, byly v roce 1995 - na rozdíl od roku 1994 - ojedinělé.

Nejvyšší poslechovost a stabilnost v zájmu posluchačů (a to i ve srovnání s komerčními stanicemi) vykazuje 1. program - ČRo 1 (Radiožurnál). Rada se v roce 1995 soustředila zejména na hlubší analýzu programové skladby 2. programu ČRo, stanici Praha. Věnovala také větší pozornost analýzám mimopražských studií.

Stejně jako v letech minulých se největší sledovanosti těšily zpravodajsko-publicistické programy a programy rodinného typu, vyznávající tradiční etické a kulturní hodnoty. Je zřejmé, že Český rozhlas je posluchači chápán jako významný prvek stability, serióznosti, objektivnosti a pohotovosti. Přehled poslechovosti tvoří jednu z příloh zprávy.

Ve druhém pololetí roku 1995 se Rada několikrát zabývala otázkami a argumenty posluchačského ohlasu zejména v souvislosti se změnami na ČRo 3, na odpoledním vysílání ČRo 2 a v koncepci studia Hradec Králové. Rada nepovažuje soutěž v popularitě a argumenty poslechovosti za nejdůležitější kritérium hodnocení; za mnohem závažnější považuje dodržování statutu veřejnoprávního média. zájem Českého rozhlasu na získávání co nejširší posluchačské obce je ovšem třeba podporovat právě pro veřejnoprávní charakter jeho vysílání, neboť takové vysílání zpravidla nese významný kulturní a etický náboj, svou objektivitou a nestranností takové významně působí na veřejné mínění. Rada považuje za přirozené, že případná částečná ztráta posluchačské přízně je vyvažována kvalitou a obecnou společenskou prospěšností programů veřejnoprávního média. Případný pokles poslechovosti veřejnoprávního rozhlasu (i televize) nemůže být a priori považován za důkaz špatné programové koncepce, neboť veřejnoprávnímu rozhlasu ze zásady - jak již řečeno výše - nepřísluší v této rovině soutěžit. Nicméně míru poslechovosti je třeba sledovat a vyhodnocovat pokles i vzestup.

Rada se domnívá, že teoretickým otázkám výzkumu poslechovosti ve veřejnoprávních médiích by měla být v následujících letech věnována zvýšená pozornost. Jedná se o otázky, které mj. položil vedoucí výzkumného odboru BBC, Petr Menneer, inspirován torontským celosvětovým seminářem Výzkum veřejněprávních médií:

Mají veřejněprávní média v dnešním světě široké nabídky právo na existenci? Jaká je specifika role veřejnoprávních médií, jak definovat "veřejný zájem"? Existují dostatečně jasná, objektivní a spolehlivá kritéria, která zdůvodní raison d etre veřejněprávního vysílání?...

Peter Menneer zpracoval návrh dvaceti indikátorů, které by - za pomoci dat ve většině médií běžně dostupných - dokázaly na podobné otázky kvalifikovaně odpovídat. Jeho návrh vychází z pěti základních hledisek: univerzálnosti dosahu, kvality, různorodosti produkovaných pořadů, podpory národní identity a ekonomické náročnosti. do soboru navrhovaných ukazatelů zahrnuje:

a) týdenní dosah média i jeho dílčích stanic a dobu týdně věnovanou jejich poslechu v celku populace i jednotlivých sociodemografických skupinách

b) podíl nereprízovaných pořadů v celkové týdenní produkci, rovnoměrnost posluchačských hodnocení pořadů, názory veřejnosti na kvalitu, spolehlivost, nestrannost, úroveň vysílaných žánrů i míru, ve které respektuje důstojnost a morálku

c) všestrannost programových schémat, podíl zpravodajství a publicistiky v nejposlouchanějších obdobích dne, pozornost - měřenou poslechovostí - věnovanou různým žánrům a zpravodajství a publicistice zvlášť

d) podíl domácí a cizí produkce za celou instituci i její dílčí stanice, srovnání poslechovosti vlastních a cizích pořadů jako odpověď na otázku, zda je domácí produkce pro posluchače dostatečně přitažlivá

e) ekonomickou náročnost vysílání měřená vybranými poplatky a dobou, kterou veřejnost "konzumu" vysílání věnuje, ekonomickou náročnost jednotlivých stanic s ohledem na cenu hodiny vysílání a velikost posluchačských základen. Řada ukazatelů je podle Menneera ovšem smysluplná pouze ve srovnání se soukromým sektorem.

Výsledků výzkumů poslechovosti v ČRo v roce 1995 podává Příloha č. 5.

4. Charakteristika programových okruhů

Někdejší stanice ČRo 1 - Radiožurnál, ČRo 2 - Praha a ČRo 3 - Vltava se jasně deklarují jako části jednoho celku, jako "Český rozhlas 1, Český rozhlas 2 a Český rozhlas 3" a nově Český rozhlas 6 a toto označení se již ve veřejnosti vžilo. V terminologii "regionální studia" se přistoupilo k označování jako "studia Českého rozhlasu", což lépe vystihuje podstatu těchto zařízení a neevokuje pocit čehosi okrajového, co je mimo centrum dění.

4.1. ČRo 1 - Radiožurnál - 1. program Českého rozhlasu

Ve formátu ČRo 1 nedošlo v roce 1995 k tak výrazným změnám oproti přelomu let 1993/94, kdy vzniklo velké množství nových zpravodajských a publicistických relací a zmenšil se podíl hudby. Prohlubování zpravodajsko-publicistického charakteru stanice se nicméně projevilo zejména zavedením větších bloků zpravodajských pořadů i do pozdně večerních časů.

Celkový podíl slova v programu ČRo 1 vzrostl z asi 40% v roce 1993 na více než 55% v roce 1995. V časech hlavní sledovanosti stoupal podíl mluveného slova i více, zejména dopoledne. Počet vlastních pracovních míst ČRo 1 se v roce 1995 snížil ze 120 na 118. Nově byly na stanici zřízeny funkce hudebního dramaturga a marketingového manažera.

Charakteristika některých pořadů

Pojetí Ozvěn dne v 7:00, 12:00, 18:00 a 23:00 se v roce 1995 výrazně nezměnilo. Samozřejmostí se stal většinový podíl zvukových záznamů a autorských příspěvků ve zpravodajských relacích. Rychlost a operativnost zpravodajství ČRo 1 výrazně zlepšilo umístění počítačů se zpravodajským systémem BASYS přímo na vysílací pracoviště. Moderátoři tak vstupují prostřednictvím BASYSu jiný zpravodajský materiál. Akceschopnost parlamentního zpravodajství zkvalitnilo vybavení studia v Parlamentu počítačem napojeným na BASYS.

Základní struktura zpravodajského Ranního Radiožurnálu vytvořená v roce 1994 se osvědčila a zůstala v roce 1995 beze změn. V hledání formátu Dopoledního Radiožurnálu se prosadil model pravidelného týdenního rozvrhu moderátorů, kteří sami odpovídají za dopolední program a spolupráci s jednotlivými redakcemi. Nejčastějším programovým typem je tzv. Téma dne, ke kterému jsou přizváni odborníci; svými vstupy přispívají regionální a zahraniční zpravodajové. v odpoledním vysílání se zlepšila aktuálnost zpravodajství. Je patrná snaha vysílat přes polovinu příspěvků přímými vstupy zpravodajů. Novinkou Odpoledního Radiožurnálu se stal pravidelný týdenní pořad "Takoví jsme byli", který posluchačům předkládá zpravodajské archivní materiály z doby od třicátých let až po nedávnou minulost. Za nejlepší pořad stanice Rada a její experti považují Radiofórum.

Vysílání sportovních magazínů bylo rozšířeno na dopolední půlhodinu každý všední den. do vysílání se více prosadily přímé zpravodajské vstupy ze sportovních utkání. Ve večerním vysílání si udržovaly dobrou úroveň pořady pro slovenskou i romskou národnostní menšinu.

Nové pořady

Domácí a zahraniční redakce ČRo 1 začaly od října 1995 připravovat dva dvacetiminutové přehledy tisku denně a dva čtyřicetiminutové publicistické souhrny týdně pro ČRo 6 - Rádio Svobodná Evropa. Ve druhé polovině roku začala zpravodajská směna ČRo 1 připravovat zvláštní zpravodajské relace také pro ČRo 3 - Vltava. V čase po poledních Ozvěnách dne byly zavedeny nové pořady. Pondělní pořad "Dva na jednoho" je pojat jako příjemné nekonfrontační povídání, které z lidské stránky přibližuje přední osobnosti politického, společenského a kulturního života. Protikladem je čtvrteční pořad "O kom se mluví", ve kterém host čelí čtvrt hodiny mnohdy i nepříjemným otázkám moderátora. V další čtvrthodině volají posluchači do vysílání své názory na to, jak a o čem je host přesvědčil. Úterní pořad "Včera, dnes a zítra" je založen na zprostředkování zkušeností zahraničních zpravodajů ČRo. Předvíkendový Hudební telegraf se stal týdenním zpravodajsko-hudebním souhrnem dění na domácí i zahraniční scéně populární hudby. O víkendu nahradil pořad "Styl (95)" věnovaný životnímu stylu dřívější "Armádní magazín", připravovaný redaktory ministerstva obrany. Pořad "Takoví jsme byli" je zmíněn výše. Nedělní knihovničce podle názoru Rady ublížilo nahrazení herce Josefa Sommera hlasatelem. ČRo 1 - Radiožurnál se také rozhodl vyplnit mezeru v dosavadním vysílání pořadů s náboženskou tematikou Do nového pořadu "Doteky víry" jsou zváni náboženští představitelé, kteří v živém vysílání hovoří s telefonujícími posluchači nejen o otázkách duchovního života.

V roce 1995 v ČRo 1 definitivně skončil přímý podíl hudebních vydavatelství na hudebních pořadech. Tyto pořady byly ekonomicky výhodné, ale jako program sledovaly hlavně zájem vydavatelství. Kvalitativně novým pořadem se staly "Rádiohity", připravované na základě podkladů Nadace pro rozvoj české populární hudby. Jde o reprezentativní pořadí nejhranějších písniček v českých rádiích. Tento pořad připravuje a premiérově vysílá ČRo 1 a postupně ho reprízuje už kolem dvaceti soukromých rádií. ČRo 1 - Radiožurnál spojil s touto nadací i další aktivitu - soutěž a pravidelný měsíční pořad "Hledáme české hvězdy". Jeho účelem je dát příležitost začínajícím českým skladatelům a interpretům a podpořit tak rozvoj české populární hudby.

4.2. ČRo 2 - Praha - 2. program Českého rozhlasu

se deklaroval jako klasický typ "rodinné stanice", která má pobavit, poučit i potěšit mluveným slovem a hudbou všech žánrů širokou posluchačskou obec. Skutečná definice "rodinné stanice" je však velmi obtížná a Radou často diskutovaná. Nepochybně nelze pro jednu stanici získat posluchače všech věkových skupin, je těžké sjednotit na jednom programu celou rodinu včetně mladistvých. V současné době je možné považovat za optimální takovou charakteristiku, která vymezuje rodinnou stanici tím, že žádný z jejích pořadů není po některou z věkových skupin zásadně nepřijatelný.

Radikální změna vysílacího schématu ČRo 2 se realizoval již od 1. června 1993 a poté periodicky docházelo k dalším úpravám, realizovaným vždy v důsledku vyhodnocení posluchačského ohlasu. K některým významnějším úpravám v roce 1995 došlo na počátku měsíce října. Podle šéfredaktora stanice znamenal rok 1995 pro Prahu stabilizaci posluchačské obce. ČRo 2 si totiž udržuje třetí místo v žebříčku poslechovosti rozhlasových stanic s převahou posluchačů staršího a středního věku, a to i přesto, že je v rozhlasově nejdůležitějších částech dne odkázán na stále méně atraktivní středovlnné vysílání. Přes kritické výhrady, které Rada měla k odpolednímu vysílání ČRo 2 po tři čtvrtletí (zmiňované v jiné části zprávy), lze říci, že programové změny ke konci roku 1995 přinesly skutečně pozitivní výsledky při dotváření celkového výrazu vysílání a jeho obsahové a žánrové vyváženosti. Během roku se program stanice vskutku stabilizoval, pouze v určité části odpoledního vysílání všedního dne pokračovalo hledání optimálního tvaru a pokračovalo ovšem takřka tři čtvrtletí. Pokud jde o konkrétní typ programů, který podle názoru Rady může v odpoledním vysílání někomu chybět, lze uvést například krátkou povídku nebo tzv. vyšší populár.

Vybrané pořady

V hudebním vysílání je nutné vyzvednout především prestižní akci s významem pro celý ČRo a to přípravu a přímý přenos jazzového koncertu EUROBIGBANDU (EBU Public Jazz Concert) z divadla ve Slaném 18. listopadu 1995. ČRo 2 vysílala také 15. setkání jazz-blues-rockových zpěváků "Vokalíza" i AGHARTA PRAGUE JAZZ FESTIVALU 1995. Unikátní nahrávka společného koncertu čínské operní zpěvačky song Fenghuyn Vojtové a bubeníka Alana Vitouše (Song Fengyun a Alan Vitouš Live) získala nejen jednu z hlavních cen Prix Bohemia Radio 1995, ale i stříbrnou cenu na Mezinárodním rozhlasovém festivalu v Šanghaji. Koncertní sezóna Big Bandu Radio Praha v pražském hotelu Jalta přinesla kultivovanou hudební zábavu v podobě moderního velkokapelového jazzu a soudobé populární hudby. Na jednotlivých koncertech, které přitahovaly zájem odborné (i zahraniční) veřejnosti, vystoupila jako hosté řada špičkových interpretů. V květnu 1995 se uskutečnil přímý přenos z oslav 50. výročí ukončení 2. světové války na náměstí v Plzni. V listopadu byl společně s Českou televizí realizován společný projekt 60 let Elvise Presleyho. Mezi 3. červnem a 13. zářím 1995 se ve spolupráci se Správou Pražského hradu a Domem armády uskutečnilo odvysílali 13 přímých přenosů promenádních koncertů ze zahrady Na valech Pražského Hradu. V rámci měsíce francouzské kultury na vlnách Českého rozhlasu přinesl ČRo 2 několik pozoruhodných hudebních pořadů např. stylový večer francouzské populární hudby Soirée de France, Galantní doteky aneb České inspirace francouzskou hudbou a Francouzské šansony včera a dnes.

K nejpopulárnějším rozhlasovým zábavným pořadům vůbec patří tobogan s různými významnými hosty a průvodcem Tomášem Slámou. Jeho kvalita, až na drobné výtky týkající se úrovně některých rozhovorů, je nadprůměrná. Tři a půl hodiny swingové hudby, humoru a písní pod vedením Ferdinanda Havlíka se vysílají každý měsíc z imaginárního prostoru rozhlasové vinárny U zlatého ježka. cenným programovým počinem bylo znovuzavedení archivních zábavných programů ze Zlatého fondu Českého rozhlasu.

V oblasti publicistiky je třeba zvlášť vyzdvihnout páteční přímé přenosy rozhovorů se známými osobnostmi. Na konci roku 1995 už měl seriál sedmdesáté pokračování. Připomeňme, že začínal 2. září 1995 ve vilce manželů Zátopkových, 30. prosince 1995 uzavíral rok rozhlasový režisér Karel Weinlich. Význam cyklu Člověk volá člověka byl zmíněn již na jiném místě Zprávy. Měsíčník Noc-turné je netradičním pohledem do divadelního zákulisí. V roce 1995 se osobitým způsobem posluchačům představilo Divadlo ABC, Divadlo na Starém Městě, Dejvické divadlo, Viola, Horácké divadlo v Jihlavě, Severomoravské divadlo v Šumperku, Naivní divadlo v Liberci a Středočeské divadlo v Kladně. K velmi sledovaným náleží přímé přenosy z českých, moravských a slezských měst v rámci Dobrého jitra, přibližující všechny oblasti života regionů. Z oblasti kultury je třeba z řady realizací vyzdvihnout pořad Zelené peří, který každý první čtvrtek v měsíci uvádí mladé básníky. Autorsky pořad připravuje a texty autorů komentuje Mirek kovářík, známý i jako jeden z moderátor Dobrého jitra.

Ve vysílání pro děti a mládež má vedle již tradičních nedělních pohádek a sobotních her své stálé místo Domino. Vedle písniček, reportáží a rozhovorů s dětmi i dospělými, povídek, soutěží i tipů na strávení volného času se stalo také organizátorem různých akcí, jakými jsou například Rozloučení s prázdninami na Strahově nebo anketa Zlatý Ámos, v níž děti nominují do soutěže svého oblíbeného učitele.

Nejvýraznějším počinem v oblasti popularizace vědy v ČRo byla nepochybně Expedice Africká odyssea, která si zaslouží rozšířenější komentář Zprávy. Myšlenka uskutečnit tento (ve světovém měřítku unikátní) experiment vznikla právě na stanici Praha, jet se také stala jeho hlavním organizátorem. Na přípravě a realizaci projektu spolupracovala Ornitologická nadace W. Černého, Národní muzeum Praha a Akademie věd ČR. Podstatou projektu bylo bezprostředně sledovat za pomoci nejmodernější satelitní techniky podzimní tah ohrožených černých čápů do afrických zimovišť. Expedice přinesla nejen unikátní vědecké poznatky, ale umožnila doslova milionům posluchačů Českého rozhlasu sledovat prostřednictvím přímých reportáží vedoucího expedice, redaktora stanice Praha Miroslava Bobka, dobrodružnou cestu skupiny ornitologů z Čech přes Německo, Francii, Španělsko, Maroko a Mauritánii až do povodí řeky Falémé na hranicích Senegalu a Mali a později i do Čadu.

4.3. ČRo 3 - Vltava - 3. program Českého rozhlasu

je stanicí náročného posluchače s převážně kulturním programem. Přes poměrně složitý vývoj, změny ve vedení, ve vysílacích sítích a proměnu vysílacího schématu zůstalo zachováno její základní zaměření: slovesné umělecké žánry, vážná hudba a jazz, kulturní publicistika, vzdělávací pořady a umělecký experiment.

Rok 1995 byl pro stanici ČRo 3 - Vltava obdobím významnějších událostí a změn. V důsledku vážné nemoci doc. mgr. Josefa Henkeho byl řízením okruhu pověřen jeho dosavadní zástupce mgr. Oldřich Knitl. Od 1. 3. 1995 probíhal na stanici reorganizace, jež měla za cíl dosáhnout efektivnějšího využití fondu pracovních sil a finančních prostředků. Na základě analýzy činnosti všech redakcí a oddělení došlo ke snížení počtu pracovníků ze 114 k 1. 1. 1995 na 96 k 16. 1. 1996. Reorganizace také reagovala na stav stanice a její postavení v celkovém mediálním prostředí. Denní poslechovost se totiž již druhý rok pohybovala kolem 1%. týdenní nebo občasná poslechovost v posledních letech podle průzkumů AISA/GfK setrvale klesala z původních 15% v roce 1990 až na 5% v roce 1995 (v týdenním dosahu). Jednou z příčin poklesu byla bezpochyby náročnost podstatné části programu, který má naději oslovit jen určitou disponovanou menšinu. Podobný osud ovšem po roce 1989 potkal i řadu jiných kulturních institucí. Je třeba zdůraznit i to, že podobně zaměřené veřejnoprávní rozhlasové stanice v západní Evropě mají poslechovost na podobné úrovni.

Další uváděnou příčinou poklesu počtu posluchačů ČRo 3 mohla být také konkurence některých privátních stanic, jež se ovšem převážně nesou v jiném duchu a oslovují jinou posluchačskou obec, než je tradiční posluchačská základna Vltavy. Často uváděným důvodem poklesu zájmu posluchačů o stanici byla také jistá akademičnost programu. Na druhé straně nelze opomenout, že většina posluchačů této stanice odmítá radikální inovaci a trvá na tradiční formě programu. Po zveřejnění úryvku z Výroční zprávy Rady ČRo za rok 1994 v tisku, že totiž Vltava má minimální poslechovost, se zvedla vlna protestů, z nichž část bránila tradiční formou vysílání Vltavy, část připouštěla tendence k inovaci programu.

Vedení stanice se obrátilo na sociologa Ivana Gabala, který na základě rozboru sociologických dat a výsledků skupinových rozhovorů, provedených agenturou GfK, vypracoval studii "Poslechovost a posluchači rádia Vltava". Souběžně, a to během celého prvního pololetí, probíhalo detailní hodnocení pořadů stanice, na němž se podíleli všichni programoví pracovníci. Závěry Gabalovy studie i závěry vyplývající z hodnocení programu se promítly do nového vysílacího schématu, které vstoupilo v platnost 2. října. Sledovalo tyto cíle:

a) zachovat a rozšířit všeobecně kulturní zaměření stanice;

b) změnit její formát tak, aby poskytovala úplnější službu a lépe využívala předností rozhlasového vysílání, jako je zejména aktuálnost,pružnost a živý styk s prostředím;

c) rozšířit podíl kulturní publicistiky ve vysílání;

d) uspořádat program do přehledných celků.

Po dílčích korekturách schematu vysílání k 1. lednu 1996 Rada předpokládá, že ČRo 3 bude v roce 1996 pokračovat směrem k rozhlasové stanici, která má nezastupitelné místo v kulturním životě země. Před přelomem roku 1995/1996 stanici denně sledovalo 1,4% populace, v průměru tedy 112 000 posluchačů. Týdenní dosah stanice byl zmíněných 5% (400 000 posluchačů). Srovnáme-li počet posluchačů s jinými kulturními institucemi, je zřejmé, jakým významným kulturním fenoménem tato stanice je.

Vybrané pořady

Největší část programu zaujímal vážná hudba. Před zavedením programové změny bylo jí a publicistickým pořadům o ní věnováno 55,5% vysílacího času, po měně 51,7%. Redakce vážné hudby uskutečnila šest koncertů k 250. výročí úmrtí J. D. Zelenky, které byly vysílány přímým přenosem a nabídnuty do sítě EBU. Byla dokončena vysílána nahrávka opery I. Hurníka Dáma a lupiči. V oblasti prvovýroby uskutečnila redakce vážné hudby vůbec první zdejší nahrávky duchovních skladeb vynikajícího představitele českého baroka J. D. Zelenky.Systematicky pokračovala v natáčení gregoriánského chorálu a historických varhan. Přenosy a záznamy koncertů Pražského jara se uskutečnily v rozsahu našich současných možností tak, aby zachytily jeho dominanty. Jako každoročně, také v roce 1995 se uskutečnily přenosy a záznamy z rozhlasové soutěže a festivalu Concertino Praga a Concerto Bohemia. Byla uvedena souborná provedení velkých symfonických děl G. Mahlera s R. Kubelíkem a A. Brucknera s E. Jochumem. Na Prix Bohemia Radio 1995 získal v hudební kategorii hlavní cenu L. Hurník za pořad Da capo. Ze sítě EBU a z Metropolitní opery v New Yorku bylo převzato 54 koncertů a operních představení, do sítě naopak bylo nabídnuto 37 koncertů. Představení Smetanovy Libuše z Národního divadla převzalo 27 rozhlasových stanic.

Vedle vážné hudby patří ke komponovaným hudebním pořadům této stanice i jazz a samostatné pořady pro soudobou českou vážnou hudbu. Nadále by měla být věnována pozornost schematu ranních hudebních pořadů.

Literární pořady měly široké žánrové spektrum od poezie a umělecké prózy k literatuře faktu, esejistice, literární vědě, estetice a filozofii. Těžiště ovšem spočívalo ve vyváženém uvádění současné i klasické, české i světové literatury, a to především formou četby na pokračování. Mezi nejvýznamnější projekty roku patřilo čtrnáctidílné nastudování románu Anatola France Traktér U královny Pedauky, dvacetidílná četba románu Karla Schulze Kámen a bolest, vysílaná pod názvem V Zahradách medicejských, a ukončení mnohodílného cyklu Rudolfa Matyse Semper viva. Ke zdařilým počinům literární redakce náleželo i zahájení programové řady věnované filozofii "Myslím, tedy jsem".

V oblastech rozhlasové dramatiky a dokumentu přinesl rok 1995 několik zajímavých inscenací a pořadů. bylo to Henkeho nastudování Raddatzovy polodokumentární hry Proces Ezry Pounda, klasická Faryuaharova komedie galantní lest v režii H. Kofránkové, původní malá hra D. Fischerové Anděl a kniha rekordů, nastudovaná opět H. Kofránkovou, Bertoliho Slova jednoho dne v režii J. Červinky a série drobných Camiho parodií Noc orgií v Nesleské věži, které natočila režisérka L. Engelová. Z dokumentárních a publicistických pořadů upoutal pozornost Pechův Konec udavače, který také reprezentoval Český rozhlas na Prix Italia. Dále to byly pořady Spisovatel, legionář, generál - Medek autora K. Texela, Edvard Beneš známý, neznámý Z. Kufnerové a série Letních přemítání doc. ing. Jiřího Hermacha. Rada doufá, že pokles prvovýroby literárních a dramatických pořadů skončil a že brzy dojde k vzestupu.

Redakce rozhlasových her uspořádala také soutěž pro mladé tvůrce do třiceti let, nad kterou převzal záštitu předseda Parlamentu. Byla obeslána čtyřiceti dvěma pracemi a přivedla k rozhlasové práci několik slibných mladých autorů. V souvislosti se změnou vysílacího schématu a rozšířením formátu stanice došlo k podstatnému personálnímu posílení a přeměně redakce kultury. Původní dvacetiminutová Kulturní revue byla v zcela změněné a rozšířené podobě integrována do moderovaného Studia Vltava, které se vysílá každý všední den a má svou víkendovou přílohu.

Mimořádnou programovou akcí byl listopadový Měsíc francouzské kultury (pořádaný ve spolupráci s Francouzským velvyslanectvím v Praze), na jehož organizaci měla největší podíl redaktorka B. Stárková. Vyvrcholil mimořádně úspěšným Dnem v pařížské kultuře, čtyřiadvacetihodinovým vysíláním, které živě a rozmanitě přiblížilo českým posluchačům podobu francouzské metropole. Rada věří, že tento počin se stane počátkem nové tradice.

V listopadu 1995 začal vznikat posluchačský Klub Vltava, který by měl být příležitostí k bližším kontaktům mezi nejvěrnějšími posluchači a tvůrčím týmem stanice. Do konce roku se přihlásilo na tišíce členů, uskutečnila se první setkání a byl připraven první bulletin klubu. Vznik a činnost klubu rada vysoce oceňuje.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP