Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

2. VOLEBNÍ OBDOBÍ

44

Výroční zpráva Rady Českého rozhlasu

o činnosti a hospodaření Českého rozhlasu

za rok 1995

Zpráva Rady Českého rozhlasu

o činnosti a hospodaření Českého rozhlasu v roce 1995

Obsah

Úvodem

1. Rok 1995 v činnosti veřejnoprávního rozhlasu

1.1. Kontrola hlavních úkolů - celkové zhodnocení

2. Činnost Rady Českého rozhlasu

2.1. Základní charakteristika činnosti

2.2. Zasedání Rady

2.3. Nejvýznamnější projednávané okruhy otázek

2.4. Stížnosti na generálního ředitele

2.5. Kontakty Rady

2.6. Rozpočet a financování Rady Českého rozhlasu

3. Kontrola plnění programových záměrů

3.1. Zásadní otázky

3.2. Expertizy Rady ČRo a kontrola programu

3.3. Výzkumy poslechovosti

4. Charakteristika programových okruhů

4.1. ČRo 1 - Radiožurnál - 1. program Českého rozhlasu

4.2. ČRo 2 - Praha - 2. program Českého rozhlasu

4.3. ČRo - Vltava - 3. program Českého rozhlasu

4.4. ČRo 6 - RSE

4.5. Studia Českého rozhlasu

5. Vybrané oblasti programu

5.1. Vysílání huby

5.2. Vysílání pro národnostní menšiny

5.3. Centrum dopravních informací

5.4. Zahraniční vysílání

6. Vybrané mimoprogramové aktivity

6.1. Festivaly

6.2. Hudební vydavatelství Českého rozhlasu

6.3. Symfonický orchestr Českého rozhlasu

6.4. Dismanův rozhlasový dětský soubor Českého rozhlasu

6.5. Dětský pěvecký sbor

7. Problematika organizace a řízení Českého rozhlasu

7.1. Organizační struktura ČRo

7.2. Image ČRo

7.3. Úsek rozhlasové techniky

7.4. Úsek výpočetní techniky

8. Hospodaření Českého rozhlasu

8.1. Vývoj ekonomiky Českého rozhlasu

8.2. Charakteristika hospodaření ČRo v roce 1995

8.3. Komerční aktivity Českého rozhlasu

8.4. Problematika reklamy

8.5. Problematika rozhlasových poplatků

8.6. Plán a rozpočet ČRo rok 1996

8.7. Pronájem a prodej nemovitostí

9. Výhledy v činnosti Českého rozhlasu na rok 1996 a následující léta

Seznam příloh:

1. Jednací řád Rady Českého rozhlasu (ve znění novely z 6. 3. 1995)

2. Přehledy hospodaření Českého rozhlasu v roce 1995

3. Audit hospodaření Českého rozhlasu v roce 1995

4. Rozpočet Českého rozhlasu na rok 1996

5. Přehledy poslechovosti Českého rozhlasu v r. 1995

6. Přehled umělecké prvovýroby ČRo v letech 1994 a 1995

7. Organizační struktura Českého rozhlasu (k 1. 1. 1996)

8. síť vysílačů jednotlivých okruhů ČRo (mapy sítí)

9. Přehled o účinnosti akce proti neplatičům rozhlasových poplatků

10. Problematika Rozhlasového střediska Pankrác

11. Přehled hospodaření Rady Českého rozhlasu v roce 1995

12. Studia Českého rozhlasu

13. Přehled usnesení Rady

14. Výzkumy realizované pro Český rozhlas v roce 1995

15. Přehled pořadů, kterými se ČRo v roce 1995 účastnil festivalů a soutěží

16. Propagace vědy (včetně prezentace pavědy) ve vysílání Českého rozhlasu

Úvodem

V prvním roce činnosti rady v roce 1992 šlo v Českém rozhlase o základní transformaci státního média do podoby moderní veřejnoprávní instituce, o zrušení systému hlavních redakcí a zavedení systému okruhového. v roce 1993 se hlavní pozornost soustředila na personální naplnění této myšlenky a zprůhlednění celého procesu řízení, v roce 1994 byla připravena ekonomická reforma, jejíž součástí bylo i nezbytné snížení stavu pracovníků, v roce 1995 se sledovalo prověřování ekonomické reformy a hlavní pozornost byla věnována především otázkám programovým, včetně rozšíření vysílání veřejnoprávního rozhlasu. rada je toho názoru, že transformace Československého státního rozhlasu ve veřejnoprávní nezávislý Český rozhlas byla na roku 1995 úspěšně ukončena.

Podle zákona spočívá poslání Českého rozhlasu "ve službě veřejnosti", jmenovitě v povinnosti poskytovat "objektivní, ověřené, všestranné a vyvážené informace", "zprostředkovávat kulturní hodnoty a přispívat k zábavě posluchačů" (§ 2 zák 484/1991), a to na určité estetické a kulturní etické úrovni. Rada Českého rozhlasu by měla - vedle otázek ekonomických - dbát právě na plnění těchto hlavních úkolů.

Média jsou nepochybně nesmírně důležitým činitelem v soudobé společnosti a Rada sdílí pocit spoluodpovědnosti za mediální politiku. Jde také o to, jakým způsobem zabezpečit odpovídající postavení a podmínky pro nezávislost veřejnoprávních médií v demokratické společnosti a jak zajistit svobodu slova, právo na informace a zároveň i ochranu novinářů při jejich odpovědné a často rizikové práci. jsou to úkoly hodné trvalé pozornosti.

1. Rok 1995 v činnosti veřejnoprávního rozhlasu

1. Kontrola hlavních úkolů - celkové zhodnocení

V závěru Zprávy Rady o činnosti ČRo za rok 1994 byl na straně 35 výčet úkolů, které Rada pokládala za nutné řešit v roce 1995. Rada konstatuje, že převážná většina těchto úkolů byla zásadním způsobem řešena. Protože Rada preferuje přehlednou prezentaci faktů, jasnost a kontrolovatelnost před obsáhlým slovním líčením, předpokládá hned v úvodu přehled uvedených úkolů zprávy loňské, připojuje krátký komentář event. i odkaz na příslušné části nebo přílohy zprávy letošní.

Ve Zprávě za rok 1994 byly uvedeny následující úkoly a podněty ke zkvalitnění činnosti

ČRo:

a) Prodej rozhlasového střediska Pankrác.

Byl připraven komplexně po stránce právní a ekonomické; uzavření kupní smlouvy a platby byly přesunuty do roku 1996. Podrobněji na s 8 - 9 a Příloha 10.

b) Důkladně připravit investiční politiku ČRo do roku 2000.

Byly stanoveny zásady pro rozdělování investic do konce tisíciletí. V roce 1996 bude na ně navazovat finanční plán a kalendář získávání a vydávání investičních prostředků (rovněž do roku 2000).

c) Produktivněji využívat archívní fondy.

V roce 1995 ČRo vydal ze svých fondů řádu nosičů zvuku s využitím archivních materiálů - a to jak z oblasti hudby, tak mluveného slova, jak z oblasti umění, tak i politiky; navíc přibyly pořady založené přímo na existenci archivu ČRo (za všechny jmenujme alespoň pořad ČRo 1 "Takoví jsme byli").

d) Udržet dominanci ČRo mezi rozhlasovými subjekty.

ČRo si také v roce 1995 udržel své dominantní postavení v poslechovosti (v posledním čtvrtletí 1995 je dokonce posílil) a se čtyřmi celoplošnými a osmi regionálními stanicemi byl nejposlouchanější rozhlasovou sítí v České republice. Denně naladil v roce 1995 některou z veřejnoprávních stanic každý třetí občan České republiky, alespoň jednou týdně poslouchá programy Českého rozhlasu každý druhý.

e) Zpřesnit Hlavní programové zásady ČRo.

Byl zpracován a vydán materiál Zásady Českého rozhlasu.

f) Zlepšit programovou úroveň Klubu rozhlasového posluchače - Euroklubu.

Ačkoliv se skladba programů oproti předcházejícímu období zlepšila, roztříštěnost dramaturgie se projevovala prakticky až do konce roku 1995. Rada proto považuje za potřebné věnovat Divadlu hudby (Eurklubu) v roce 1996 větší pozornost.

g) Zlepšit propagaci ČRo, zejména ČRo 3.

ČRo měl svou reklamu v hlavních vysílacích časech České televize, pravidelně také inzeruje v některých novinách, kde na rozdíl od roku 1994 se pravidelně propagovaly také pořady ČRo 3 - Vltava.

h) Dokončit reorganizaci ČRo - Útvaru techniky, ČRo 3 a Studia ČRo Brno.

Podařilo se; jisté personální problémy, spojené zejména s odchody pracovníků a částečně i s reorganizací, však přetrvaly. Podrobněji viz příslušné oddíly Zprávy.

i) Dokončit rekonstrukci vysílacích pracovišť ČRo 2 a ČRo 3.

Bylo provedeno ve třetím čtvrtletí 1995.

j) Odstranit chyby a nedostatky nového ekonomického systému ČRo.

Výsledek hospodaření je kladný, ČRo se podařilo nahradit finanční ztráty z předchozích let a vytvořit hrubý zisk ve výši 78 milionů Kč. náklady na 1 minutu vysílání se přitom nezvyšovaly, jak by bylo vzhledem k inflaci logické - naopak se oproti roku 1993 snížily o více než 30,- Kč. Je to nepochybně výsledek dobré hospodářské politiky a kvalitního hospodaření.

k) Zdokonalit vazbu jednotlivých programových složek.

Dokladem zlepšení jsou zejména přehledy poslechovosti i větší průkazné využívání archivních fondů, a to jak pro vysílání, tak pro prodej nosičů zvuku.

l) Změřit v terénu reálné dosahy všech vysílacích prostředků ČRo.

Bylo realizováno v dostupné míře v prvním pololetí.

m) Usilovat o širší spektrum celoplošných frekvencí.

Rada podpořila vedení ČRo při prosazování novelizace zákona 484/91 sb. o Českém rozhlasu, která byla ve své podstatě přijata.

n) Usilovat o možnost denního vysílání na VKV frekvencích ČRo 2.

Tento úkol nezáležel jen na schopnostech nebo záměrech vedení ČRo. Ačkoliv tento problém Rada i na rok 1996 považuje za klíčový, bez podpory Rady ČR pro rozhlasové a televizní vysílání i Parlamentu jej nebude možné splnit nikdy. Rada ČRo by v roce 1996 měla sama v tomto směru postupovat mnohem aktivněji, než ve vztahu k výše jmenovaným orgánům činila doposud.

o) Dokončit instalaci počítačových sítí ve studiích ČRo.

Instalace byla dokončena, podrobněji viz část 7.4. Zprávy s. 37.

p) Usilovat o dosažení smlouvy na rozhlasové vysílání do zahraničí pro období delší než rok.

Podařilo se pouze zčásti. smlouva byla sice uzavřena pouze na období jednoho roku, její součástí je však tentokrát klauzule, podle které se zadavatel (Česká republika) zavázal provést v roce 1996 příslušný audit. Podle výsledků auditu se rozhlasové vysílání do zahraničí buď zruší, nebo bude uzavřena smlouva na delší časové období (případně dobu neurčitou).

17) Zlepšit úroveň plánování, koordinace a analýzy programů. Dokladem splnění jsou analýzy poslechovosti (Příloha č. 5).

18) Zvýšit prestiž a úroveň festivalů ČRo.

Nad festivalem Prix Bohemia Radio převzal záštitu president republiky; podrobněji viz část 6.1. Zprávy, s. 32.

19) Prohloubit spolupráci s Českou televizí.

Ačkoliv se spolupráce viditelně zlepšila, bude Rada a vedení ČRo usilovat o její další rozvoj. Novinkou roku 1995 byly informace České televize o některých pořadech ČRo, naopak i ČRo podrobněji informoval o pořadech veřejnoprávní televize.

20) Usilovat o vytvoření okruhu ČRo 4 - programu pro mladé posluchače.

Vytvoření okruhu není podle současného názoru Rady aktuální. Naproti tomu se proti původnímu předpokladu podařilo realizovat ČRo 6 (viz dále).

Kromě uvedených bodů je třeba vyzdvihnout, že se podařilo dosáhnout stability v oblasti vysílacích sítí, přidělených Českému rozhlasu. Za úspěch vedení Českého rozhlasu považuje Rada také to, že se ve spolupráci s Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR podařilo prosadit zákon o rozhlasových a televizních poplatcích, i když s platností posunutou na 1. 4. 1995. Masivní kampaň proti neplatičům se ukázala jako mimořádně úspěšná a v poměrně krátké době přinesla ČRo přes 100 milionů Kč (viz Příloha č. 9). Jako rozumné a v daném případě optimální řešení Rada hodnotí jednání o rozhlasovém středisku Pankrác i následné rozhodnutí o prodeji této stavby a o využití získaných prostředků k důkladné rekonstrukci současných budov Českého rozhlasu v Praze a v dalších městech (studia ČRo).

Uvedený přehled svědčí o tom, že nejdůležitější úkoly pro rok 1995 byly vedením ČRo splněny. Rada Českého rozhlasu považuje tak rok 1995 v činnosti ČRo po organizační a hospodářské stránce za velmi úspěšný, jisté výhrady měla pouze k činnosti programové.

Výroční zpráva Rady Českého rozhlasu o činnosti a hospodaření Českého rozhlasu za rok 1995 je koncipována stejně jako v předešlých letech tak, aby přehledně a srozumitelně informovala poslance a veřejnost o základních otázkách práce Rady a Českého rozhlasu v roce 1995. Po základní části následují podrobnější pohledy do jednotlivých oblastí činnosti, včetně ekonomiky rozhlasu a tvorby vysílání. součástí zprávy jsou přílohy, které poskytují detailní pohled k určité vybrané problematice. Zpráva usiluje o přehlednost, jasnou čitelnost a možnost rychlého nalezení požadovaných informací.

Zpracování zprávy vycházelo především z vlastních poznatků a zkušeností Rady a z podkladů pro ročenku ČRo 1995, která je základním informačním materiálem o všech aktivitách ČRo v uplynulém roce.

2. Činnost Rady Českého rozhlasu

Rada byla zvolena Českou národní radou v souladu se zákonem 484/1991 Sb. v lednu 1992 a členové Rady převzali své dekrety 14. února 1992. Rada ČRo je ze zákona orgánem kontrolním, stojí mezi Parlamentem České republiky a Českým rozhlasem. Úkoly, práva a povinnosti Rady ČRo jsou vymezeny a charakterizovány v Jednacím řádu Rady Českého rozhlasu, jehož druhé novelizované znění bylo přijato na zasedání 6. března 1995. Jednací řád Rady Českého rozhlasu tvoří přílohu č. 1 této zprávy.

2.1. Základní charakteristika činnosti

Úkoly stanovené zákonem se Rada Českého rozhlasu snažila v duchu přijatého Jednacího řádu také ve čtvrtém roce svého působení zodpovědně plnit. V roce 1995 se Rada po vyřešení základních otázek spojených s hledáním své identity a zásadními organizačními změnami v ČRo mohla v podstatnější míře již soustředit na otázky programové. Činila tak poměrně systematicky a téměř na každém zasedání.

V období od 1. října 1994 do 6. 3. 1995 pracovala Rada v nekompletním složení pouze o osmi členech, neboť na členství v Radě na vlastní žádost rezignovala mgr. Helena Klímová. Na její místo byla Parlamentem jmenována 8. 2. 1995 Václava Veselá.

Také v roce 1995 narážela ovšem činnost Rady na určité mezery zákona, zvláště pokud jde o roli Rady a její kompetence. Zásadní názorová diferenciace v Radě při řešení takřka všech problémů se stala běžnou součástí všech zasedání. Na rozdíl od minulých let však část Rady, zastávající výrazně kritické stanovisko ke způsobu vedení ČRo, nezůstalo v některých kausách zcela osamoceno a získalo podporu tzv. většinové části Rady (jde zejména o záležitost studia Hradec Králové, jíž se věnuje zvláštní bod zprávy). Přes vleklost diskusí o nalezení společného stanoviska a přes ostré kritiky části Rady pracovala Rada jako orgán, který většinou hlasů poskytoval podporu generálnímu řediteli ve všech zásadních otázkách.

Ve světle nesporných a prokazatelných úspěchů vedení Českého rozhlasu překvapuje aktivita dvou členů Rady, směřující nepokrytě k odstranění současného generálního ředitel. Toto úsilí, nabývající v posledních měsících na jisté systematičnosti, souviselo možná také s předvolební atmosférou i blížícím se ukončením mandátu činnosti této Rady v únoru 1997. Bohužel negativně ovlivňuje komunikaci v Radě samé i přirozenou komunikaci mezi vedením rozhlasu a Radou.

Názorové střety a různý pohled na práci Rady v několika případech dostaly také veřejnou publicitu, což mj. Radě vyneslo ostrou kritiku předsedy odborového svazu hromadných sdělovacích prostředků, tlumočenou dopisem místopředsedovi Parlamentu České republiky 20. ledna 1995. Další kausou s rozsáhlejší veřejnou pozorností byla již uvedená záležitost studia v Hradci Králové, projednávaná mj. rovněž na parlamentní půdě. Převážná část členů Rady se stejně jako v minulých letech neztotožňuje s formou řešení interních problémů Rady i Českého rozhlasu formou jednostranných informací ve sdělovacích prostředcích.

Je pravděpodobné, že základní rozpor v práci Rady spočívá v názoru na míru "ovládání" kontrolované organizace. Jestliže většina Rady se domnívá, že Rada by, vedle svého základního úkolu zprostředkovávat veřejnosti její právo na kontrolu, měla být jakýmsi supervizorem a zároveň mostem mezi Parlamentem a vedením rozhlasu, mostem k jiným organizacím, k vládě, ke společenským stykům, jednotlivci v Radě se v podstatě domnívají, že Rada by měla být jakýmsi druhým řídícím orgánem Českého rozhlasu, orgánem, který by řediteli přikazoval, co má dělat. Takové postavení Rady by bylo o to paradoxnější, že na rozdíl od ředitele, jemuž by Rada přikazoval, nenesla by sama Rada vůbec žádnou trestně právní odpovědnost.

2.2. Zasedání Rady

V roce 1995 Rada uskutečnila 22 řádných a 2 mimořádná zasedání. Na všech zasedáních byla Rada usnášeníschopná. O jednáních je veden zápis, který je již od července 1993 jako veřejná listina pravidelně vyvěšován na nástěnce zpráv generálního ředitele. Zápisy dostaly od 11. zasedání konaného 29. 5. 1995 novou pevnou strukturu, kterou Rada schválila jako přehlednější a kontrolovatelnější. Rada na svých zasedáních podstatně méně často než v předchozích letech řešila naléhavé mimořádné problémy právní či ekonomické povahy a mohla se více soustředit na koncepčnější práci, zejména pak na otázky programové, kterým specielně věnovala více než polovinu svých zasedání (!). Za úspěch Rada také považuje fakt, že poklesl počet takzvaných mimořádných zasedání z deseti v roce 1993 na tři v roce 1994 a dvě v roce 1995. I tento fakt svědčí o klidnější a věcnější práci Rady v roce 1995 a o celkové stabilizaci nejen činnosti Rady, ale Českého rozhlasu vůbec. Zápis byl vždy schvalován hlasováním, zvlášť se hlasovalo o usneseních, které jsou v přehledné formě pravidelně zasílány Parlamentu. Nadále trvala praxe připojování připomínek k práci ČRo, případně Rady, formou příloh k zápisu, což je jistá diskusní forma, mnohokrát některými členy Rady kritizovaná, nicméně dle Jednacího řádu možná.

Na svých zasedáních přijala Rada řadu hostů, s nimiž byly projednávány zejména otázky programové a otázky pronájmu. Pravidelným hostem většiny zasedání rady byl generální ředitel mgr. V. Ježek (případně jeho zástupce dr. J. Havel, programový ředitel ČRo), který vždy v úvodu informoval Radu o svých jednáních a řešených úkolech za uplynulé (většinou čtrnáctidenní období) a poté odpovídal na dotazy členů Rady.

2.3. Nejvýznamnější projednávané okruhy otázek

Konkursy na ředitele studií ČRo

Ze zákona má Rada na návrh generálního ředitele jmenovat ředitele studií ČRo. Otázkám studií ČRo věnovala Rada v roce 1995 zvýšenou pozornost. Ředitelem studia ČRo Brno byl s platností od 1. 3. jmenován Ivo Kučera. Po rezignaci 1. Kučery k 15. 11. 1995 jmenovala Rada na základě doporučení generálního ředitele dr. Tomáše Vencálka, který skončil v konkursu z 1. Kučerou na druhém místě.

S výjimkou ředitelů regionálních studií Rada v souladu se zákonem nemá právo do personálních otázek ČRo zasahovat: tato oblast je plně v kompetenci generálního ředitele. o obsazování klíčových míst, prováděném v konkurzním řízení, ale i bez něho, je Rada - obvykle dodatečně - informována. Nejvýznamnějšími personálními změnami na vedoucích místech v ČRo bylo jmenování programového ředitele Dr. Josefa Havla od 1. 3. 1995 na místo Jaroslava Pochmona, odvolaného k 20. 2. 1995, a jmenování Mgr. Oldřicha Knitla (do té doby vedoucího redakce rozhlasových her ČRo 3) do funkce šéfredaktora ČRo 3 na místo uvolněné rezignací (z důvodu nemoci) doc. Josefa Henke a jmenování nového ředitele Vysílání do zahraničí (od 1. 2. 1995) Mgr. Dušana Pálky (do té doby náměstka a zástupce ředitele VZ). O personální politice na nižší úrovni řízení bude ještě dále hovořeno (s. 12).

Rozhlasové středisko Pankrác

Loňská zpráva Rady o činnosti ČRo podrobně analyzoval situaci okolo prodeje rozestavěné gigantické stavby, nicméně k základním skutečnostem okolo vlastnického práva k rozestavěné budově RS Pankrác došlo až v roce 1995. Faktickým vlastníkem RS Pankrác se totiž Český rozhlas stal až na základě zápisu do katastru nemovitostí dne 4. 10. 1995, uskutečněném na základě smlouvy darovací, o postoupení pohledávek a o převzetí dluhů a jejich dodatků uzavřené Českým rozhlasem a Českou republikou - Ministerstvem financí dne 3. ledna 1995. Podrobný rozbor otázek kolem vlastnického práva k objektu RS Pankrác uvádí Příloha č. 10, vypracovaná právníkem ČRo, JUDr. J. Kočovou.

Ve světle nových poznatků přehodnotilo vedení Českého rozhlasu svůj postoj k otázce dostavby RS Pankrác a rozhodlo se připravovat prodej rozestavěné stavby formou veřejné obchodní soutěže, organizované přímo Českým rozhlasem. Rada s tímto postupem vyslovila na svém 1. zasedání 9. ledna 1995 formou usnesení (č. 5/95) svůj souhlas. Člen předsednictva Rady Pavel Scheufler se účastnil práce v příslušné komisi. Současně byl vypracován plán investiční výstavby a rekonstrukcí v Českém rozhlase na léta 1996 - 2000, který předpokládá prodej komplexu rozestavěného střediska Pankrác. v tomto plánu se předpokládá rekonstrukce objektu Vinohradská 12 a výstavba vysílací budovy v Římské ulici a dále rekonstrukce budov regionálních studií ČRo a výstavba studia Hradec Králové, na jehož současné sídlo jsou uplatňovány restituční nároky. Na svém mimořádném zasedání 19. 9. 1995 Rada svým usnesením č. 31 souhlasila s prodejem RS Pankrác vítězi konkursu - firmě NIKO podle předloženého návrhu kupní smlouvy, 20. 11. 1995 pak rada přijala usnesení č. 40/95, v němž souhlasila se změnou smlouvy na prodej RS Pankrác v duchu předloženého memoranda (č.j. 200/95).

Ochrana hospodářského a personálního tajemství

V průběhu roku se ukázalo, že práci Rady (a její spolupráci s vedením ČRo) brzdí skutečnost, že v zákoně o Českém rozhlase není pamatováno na povinnost členů Rady nezveřejňovat informace, jež jsou u běžných firem, společností, institucí a organizací chráněny obchodním tajemstvím. Jde o to, že zveřejnění některých informací by mohlo poškodit zájmy Českého rozhlasu. Týká se to především informací o programové koncepci, výhledových projektech apod., ale stejně tak i informací o obchodní strategii, záměrech a nabídkách. V minulosti došlo k tomu, že některé informace takového charakteru byly poskytnuty tisku - a ten, kdo je tisku poskytl, byl s největší pravděpodobností členem Rady ČRo. Je proto bohužel pochopitelné, že dokud nebude mít vedení ČRo jistotu, že nikdo z členů Rady důvěrné informace nezveřejní nebo neposkytne např. konkurenčním stanicím, nebude generální ředitel v plné míře a s předstihem informovat Radu o záměrech vedení a podrobnostech důležitých jednání. rada tak sice může plnit svou následnou kontrolní funkci, avšak jen těžko se může vyjadřovat ke koncepčním záměrům a důležitým ekonomickým rozhodnutím, Uvedený příklad zároveň dokládá, jak destruktivní činnost dvou členů Rady do určité míry paralyzuje akceschopnost celé Rady.

Někteří členové Rady se proto pokusili napravit tento nedostatek vlastním závazkem o mlčenlivosti o informacích, které usnesení Rady prohlásí za důvěrné. Jejich návrh bohužel nebylo možno uskutečnit, protože takový dokument nebyli ochotni podepsat všichni členové Rady, nebyli totiž ochotni se zavázat k tomu, že důvěrné informace nebudou publikovat. Takový postoj většina Rady považuje za absurdní. Nicméně se tu zároveň projevuje mezera zákona nejen ve směru kontrolovatelnosti a odpovědnosti členů Rady, ale také ve smyslu práva na úplné informace, ale zároveň povinnosti důvěrné informace nezveřejňovat. To, že je Český rozhlas veřejnoprávní institucí (i když zákon veřejnoprávní instituci jako takovou zatím nedefinuje) neznamená, že veřejnost má právo znát informace tvořící předmět obchodního tajemství, obchodní strategie, veřejnost má právo znát informace tvořící předmět obchodního tajemství, obchodní strategie, personálního tajemství (souvisejí mj. i s ochranou osobnosti). Kromě toho důvěrnost některých skutečností jasně definuje občanský zákoník (nelze například zveřejňovat výši platů pracovníků rozhlasu). Rada si v tomto směru dala vypracovat odbornou expertizu od JUDr. V. Vocetkové s názvem "Ochrana hospodářského a personálního tajemství ve veřejnoprávním Českém rozhlase v kontextu práce Rady ČRo". Rada tuto expertizu přijala usnesením č. 36/95. Problematikou mlčenlivosti členů Rady se zabývají usnesení Rady č. 16 a 17 z 29. 5. 1995. Pokud Rada nyní převezme důvěrné informace, konstatuje v zápise ze svého jednání, že se jedná o interní materiál.

Problematika vysílacích sítí

Jestliže v roce 1993 a 1994 se Rada na svých zasedáních právě problematikou vysílacích sítí zabývala nejčastěji, v roce 1995 sice tento problém poněkud ustoupil do pozadí, nicméně Rada stav ve vysílacích prostředcích ČRo jako veřejnoprávního média nepovažovala stále vzhledem k veřejnosti za zcela uspokojivý. rada Českého rozhlasu trvá na naplnění práva koncesionáře kvalitně slyšet všechny programy Českého rozhlasu na celém území republiky. Svým usnesením č. 32 Rada uvítala a podpořila doporučení Stálé komise pro sdělovací prostředky plénu Parlamentu, aby zákonem vrátil Českému rozhlasu II. středovlnnou síť a zákonem přidělil i síť dlouhovlnnou.

Ze zákona nyní ČRo vysílá na dvou sítích velmi krátkých vln (VKV) a na dvou středovlnných sítích (SV) programy celoplošných okruhů, na VKV frekvencích programy studií ČRo a na krátkých vlnách zahraniční vysílání České republiky. v rámci přijatého zákona užívá Český rozhlas v současné době ještě frekvenci 270 kHz na dlouhé vlně (DV). Rada nicméně stále považuje za problematické denní šíření programů ČRo 2 pouze v pásmu SV.

Mapy, znázorňující poslechovou situaci k 1. 1. 1996, tvoří Přílohu č. 8.

Změny programového schématu stanice Praha

Původním impulsem ke změnám programové koncepce ČRo 2 - Praha byla analýza poslechovosti vyhodnocená na počátku roku 1994. Se změnou prostředí, do něhož je program vysílán, se analýza snažila vysledovat určité trendy, jimž je třeba se přizpůsobit a zčásti změnit programovou skladbu. Již ve druhém pololetí roku 1994 se Rada obsáhle zabývala analýzou vysílání ČRo 2 a dospěla v tomto směru k prvním kritickým soudům na adresu odpoledního vysílání, které se průběžně opakovaly po celých deset měsíců roku 1995. bohužel kritické hlasy Rady byly dlouho neslyšeny a k zásadní změně nedocházelo. Počátek změn je možno spatřit 1. září 1995, kdy se učinila příslušná personální opatření na zajištění jiné dramaturgie odpoledního vysílání. Svým usnesením č. 43/1995 z 20. 11. 1995 Rada dokonce vyjádřila své znepokojení, jakým se vedení ČRo staví k opakované kritice odpoledního vysílání stanice Praha požádala generálního ředitele, aby jí předložil návrh nového programového schématu odpoledního vysílání této stanice. Nové programové schéma, v odpoledním vysílání zásadně odlišné, platí od 1. 1. 1996 a změny v něm uvedené přijala Rada s uspokojením.

K otázce odpoledního vysílání stanice Praha, které bylo frekventovaným tématem také u expertů (viz též s. 17), nutno podotknout, že Rada ČRo se nikterak nestaví proti tvůrčím experimentům ve veřejnoprávním vysílání, že naopak považuje za nutné odstraňovat zastaralé a nevhodné profesionální stereotypy a hledat nové cesty k osvěžení programu i na stanici Praha, charakterizované jako rodinná. Změny, ke kterým ve druhé polovině roku 1994 v odpoledním vysílání stanice Praha došlo a provázely téměř celý rok 1995, představovaly však podle názoru Rady neúnosně masivní a razantní vpád jednostranné orientovaného humoru a příliš specifické poetiky jediné tvůrčí skupiny.

Změny formátu stanice Radiožurnál

Na svém mimořádném zasedání 6. 11. 1995 přijala Rada usnesení č. 39, které se kriticky stavělo ke skutečnosti, že formát stanice Radiožurnál se začíná vymykat tomu, jak byl definován v příloze ke Stanovám Českého rozhlasu. Rada ve svém usnesení konstatovala, že "přílišný příklon k mladému posluchači, minimalizaci publicistiky, komerčnější zvuk" i omlazování v personálním obsazení nepovažuje za správné. Zdůraznila, že Radiožurnál nemá vystupovat jako konkurent komerčních rozhlasových stanic. V závěru svého usnesení Rada doporučila generálnímu řediteli, aby zrušil avizovanou změnu formátu Radiožurnálu a zvážil setrvání Alexandra Píchy ve funkci šéfredaktora stanice. (Současně Rada doporučila, aby GŘ pozastavil přípravu na stanici ČRo 4). Generální ředitel ČRo toto usnesení Rady v dopise odmítl. S usnesením vyjádřil zásadní nespokojenost místopředseda Rady Pavel Scheufler, jenž nebyl jednání přítomen.

Křesťanské vysílání ČRo

Rada ČRo byla informována o diskusi kolem křesťanského vysílání ČRo a o názorových střetech mezi redaktory redakce náboženského života na jedné strana a šéfredaktory stanic na straně druhé. Reagovala svými usneseními 33/95 (25. 9.) a 38/95 (30. 10.) na žádost generálního ředitele vyslala své zástupce k jednání mezi vedením Českého rozhlasu, zástupci české biskupské konference a Ekumenické rady církví. Z tohoto jednání vzešla nová smlouva o křesťanském vysílání, kterou Rada podporuje.

Situace ve Studiu Hradec Králové

Na základě stížnosti části pracovníků Studia ČRo Hradec Králové Rada na svém zasedání dne 20. 11. 1995 rozhodla vyslat tři členy Rady do studia k rozhovoru se zaměstnanci. Na následujícím řádném zasedání rada přijala zástupce všech stran včetně vedení studia a diskutovala s nimi o vznikajících problémech. Na zasedání dne 11. 12. 1995 přijala Rada usnesení, kterým doporučila generálnímu řediteli odvolat ředitele Studia ČRo Hradec Králové Hgr. Petra Haše. Generální ředitel využil svého práva a doporučení Rady nevyhověl. Problematika studia se poté přenesla na půdu Parlamentu. Výsledkem jednání ze dne 3. ledna 1996 bylo doporučení, aby Rada zpracovala materiál o studiích ČRo, který byl komisí projednáván na výjezdním zasedání v Harrachově dne 31. ledna 1996. Problematika studií ČRo přechází jako jedno z hlavních témat do roku 1996.

Personální politika mimo oblast vedoucích míst

Při hodnocení podstatných událostí roku 1995 v životě Českého rozhlasu nelze mezi výčtem hlavních projednávaných otázek pominout ani obecné personální otázky, přestože podle názoru většiny členů Rady nepatří tato oblast do kompetencí Rady. také v průběhu roku 1995 pokračoval v Českém rozhlase proces rušení nadbytečných pracovních míst. Z dvou a půl tisíce zaměstnanců v polovině roku 1993 jich na konci roku 1995 zbylo necelých 1.600, a to včetně zhruba 700 zaměstnanců v regionálních studiích a 110ti členného Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Lze říci, že v současné době již bylo dosaženo cílového počtu pracovníků, který plně odpovídá evropskému standardu ve veřejnoprávních rozhlasech se srovnatelnou programovou aktivitou (a dokonce je pod jejich průměrem).

Snižování počtu pracovníků se v některých případech neobešlo bez konfliktů. Někteří z těch, s nimiž byl rozvázán pracovní poměr, se obrátili na radu ČRo buď formou stížnosti na generálního ředitele, nebo formou žádosti o rozhovor. Přestože v zákonu o ČRo ani v jednacím řádu Rady není zakotvena povinnost vyslechnout stížnosti zaměstnanců (pokud nejde o stížnosti na GŘ), Rada v některých případech svolila k rozhovoru, aby se dozvěděla o podstatě problému přímo od osob, jichž se to týkalo. Obecně lze říci, že šlo především o ty pracovníky, u nichž údajně jejich vyšší věk, nižší výkonnost a neschopnost adaptace na nové pracovní metody byly podle příslušných řídících pracovníků překážkou jejich dalšího setrvání v ČRo, neboť nevyhovovali zvýšeným nárokům a vyžadované vyšší produktivitě práce. Všechny případy byly projednány odborovou organizací a všem těmto pracovníkům bylo údajně nabídnuto, aby se na činnosti ČRo podíleli jako externisté. Rada nemůže objektivně posoudit, do jaké míry byly důvody výpovědí oprávněné a v její kompetenci není posuzovat jednotlivé případy a zasahovat do pravomoci šéfredaktorů. Žádný pracovně právní spor v roce 1995 ČRo nevedl.

2.4. Stížnosti na Generálního ředitele

Rada obdržela během roku 1995 čtyři stížnosti na generálního ředitele:

1. Stížnost pna Františka Koňárka, bývalého zaměstnance ČRo, který si mj. stěžoval na to, že šéfredaktor ČRo 1 byl jmenován bez výběrového řízení a bez psychologických testů. Rada shledala jeho stížnost bezpředmětnou (usnesení 41/95 z 20. 11.).

2. Stížnost několika zaměstnanců studia ČRo v Hradci Králové na způsob, jakým generální ředitel řešil problematiku studia a jejich spor s ředitelem studia panem Mgr. Petrem Hašem. Rada vyslala do Hradce své zástupce, vyslechla na místě i při svých zasedáních v Praze zástupce všech zúčastněných stran a rozhodla svým usnesením 45/95 z 11. 12. 1995. V usnesení doporučila generálnímu řediteli ČRo, aby předložil Radě návrh na odvolání ředitele studia ČRo Hradec Králové pana Mgr. Petra Haše. Generální ředitel toto doporučení Rady neakceptoval, což je plně v jeho pravomoci.

3. Stížnost bývalé zaměstnankyně ČRo dr. Jitky Šestákové na okolnosti týkající se ukončení jejího pracovního poměru v ČRo a na způsob, jakým se v ČRo dějí personální změny. K vyřízení této stížnosti došlo až v roce 1996 (usnesení č. 3/96 z 22. 1. 96). Rada konstatovala, že z právního hlediska nelze důvodnost této stížnosti potvrdit.

4. Stížnost členky Rady ing. Jany Slánské týkající se neproplacení účastnického poplatku na mediální konferenci shledala Rada za oprávněnou a reagovala na ni svými usneseními č. 50 a 51/95.

2.5. Kontakty Rady

Rada Českého rozhlasu, resp. její zástupci, byli zváni na zasedání stálé komise pro sdělovací prostředky Poslanecké sněmovny Parlamentu, pokud se projednávala problematika rozhlasového vysílání.

Základním prostředkem kontaktů rady s veřejností je vzájemná korespondence. Nutno konstatovat, že v roce 1995 se na Radu obrátilo několikanásobně více posluchačů se svými podněty, dotazy a připomínkami než v předchozích letech, což mimo jiné signalizuje skutečnost, že Rada ČRo jako orgán vešla do povědomí veřejnosti. Lze dokonce říci, že vyřizování množství posluchačských dopisů byl (včetně vyhodnocování a shánění příslušných podkladů z vysílání) někdy již na hranici časových možností členů Rady. Celkem Rada obdržela 267 dopisů, sama odeslala 107 čísel jednacích. Dopisy se týkaly především programových otázek, částečně i vysílacích frekvencí.

Dalším prostředkem kontaktů Rady jsou prohlášení určená k uveřejnění prostřednictvím médií. V průběhu roku 1995 přijala Rada jedno takové zásadní prohlášení a to 29. 5. 1995 na 11. zasedání.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP