Dozor nad tím, zda pro stanovené výrobky
uváděné na trh bylo vydáno prohlášení
o shodě a zda vlastnosti stanovených výrobků
uvedených na trh a náležitosti posouzení
shody odpovídají stanoveným podmínkám
vydaného prohlášení o shodě,
provádí Česká obchodní inspekce
[Zákon ČNR č. 64/1986 Sb., o České
obchodní inspekci, ve znění pozdějších
předpisů] (dále jen "orgán
dozoru").
(1) Orgán dozoru uloží pokutu do výše 20 milionů Kč tomu, kdo
a) neoprávněně nebo klamavě užil českou značku shody, certifikát nebo prohlášení o shodě, nebo kdo je padělal nebo zfalšoval,
b) uvedl na trh nebo distribuoval stanovené výrobky bez prohlášení o shodě nebo s nepravdivým prohlášením o shodě nebo bez stanoveného označení českou značkou shody,
c) nesplnil rozhodnutí o ochranném opatření.
(2) Výrobcům, dovozcům nebo distributorům,
kteří neposkytnou orgánu dozoru ve stanovené
lhůtě požadované podklady nebo pravdivé
informace nebo neumožní jejich prověření
nebo jinak ztěžují postup řízení,
může uložit orgán dozoru pokutu do výše
500 tisíc Kč.
(3) Úřad na základě podnětu, který obdrží nebo na základě vlastního zjištění, uloží pokutu do výše 1 milionu Kč tomu, kdo
a) neoprávněně označil dokument značkou ČSN,
b) neoprávněně rozmnožil nebo rozšířil českou technickou normu,
c) neoprávněně vystupoval jako akreditující osoba nebo jako autorizovaná osoba nebo jako osoba, které bylo vydáno osvědčení o akreditaci,
d) neoprávněně vydal osvědčení
o akreditaci nebo certifikát.
(4) Při ukládání pokut se přihlíží
zejména k závažnosti, způsobu, době
trvání a následkům protiprávního
jednání.
(5) Pokutu lze uložit do jednoho roku ode dne, kdy se orgán
oprávněný k uložení pokuty dověděl
o porušení povinností, nejpozději však
do pěti let ode dne, kdy k porušení takové
povinnosti došlo.
(6) Pokuta je splatná do 30 dnů od nabytí
právní moci rozhodnutí o uložení
pokuty.
(7) Pokuty vybírá a vymáhá podle zákona
o správě daní a poplatků [Zákon
č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků,
ve znění pozdějších předpisů]
orgán, který je uložil.
(8) Výnos pokut uložených podle tohoto zákona
je příjmem státního rozpočtu.
(9) Uložením pokuty není dotčena povinnost
k náhradě škody.
V řízení o pověření
právnické osoby k tvorbě a vydávání
českých technických norem nebo o odnětí
tohoto pověření, o pověření
právnické osoby k akreditaci, nebo o odnětí
tohoto pověření, o autorizaci nebo jejím
odnětí a o ukládání pokut nebo
ochranných opatření se postupuje podle správního
řádu [Zákon č. 71/1967 Sb., o správním
řízení, ve znění pozdějších
předpisů].
(1) Dosavadní technické normy označené
ČSN platné ke dni účinnosti tohoto
zákona se považují za české technické
normy podle tohoto zákona.
(2) Právnické nebo fyzické osoby oprávněné
k podnikatelské činnosti a správní
úřady jsou do 31. 12. 1998 povinny řídit
se těmi ustanoveními českých technických
norem, která jsou označena jako závazná
podle § 3 zákona č. 142/1991 Sb., ve znění
zákona č. 632/1992 Sb. Pokud byla závaznost
příslušných ustanovení českých
technických norem stanovena na základě stanovisek
ministerstev nebo jiných ústředních
správních úřadů, povolují
výjimky ze závaznosti uvedených ustanovení
tato ministerstva nebo jiné ústřední
správní úřady.
(3) Řízení zahájená podle §
29 zákona č. 30/1968 Sb., o státním
zkušebnictví, ve znění pozdějších
předpisů, se dokončí podle dosavadních
předpisů.
(4) Autorizace udělené podle dosavadních
předpisů o státním zkušebnictví
se považují za autorizaci podle tohoto zákona
nejdéle po dobu 2 let ode dne účinnosti tohoto
zákona.
(5) Řízení o schvalování a
certifikaci výrobků, zahájená před
nabytím účinnosti tohoto zákona, se
dnem účinnosti tohoto zákona zastavují.
Pokud nařízení vlády vydané
podle tohoto zákona stanoví posouzení shody
za účasti autorizované osoby, posoudí
autorizovaná osoba shodu příslušného
výrobku podle postupu posuzování shody stanoveného
příslušným nařízením
vlády bez žádosti, s využitím dosavadních
zjištění. V ostatních případech
předá státní zkušebna výsledky
dosavadních zjištění přihlašovateli.
(6) Rozhodnutí o schválení výrobků
nebo o certifikaci výrobků vydané podle dosavadních
předpisů o státním zkušebnictví
se po dobu jejich platnosti považují za certifikáty
prokazující shodu ve smyslu tohoto zákona
a mohou být použity jako podklad pro prohlášení
o shodě podle § 13 odst. 2 tohoto zákona. Platnost
těchto rozhodnutí zaniká uplynutím
doby v nich uvedené. Pokud v těchto rozhodnutích
není uvedena doba platnosti, zaniká jejich platnost
uplynutím pěti let od účinnosti tohoto
zákona.
(7) Osvědčení o akreditaci, která
vydal před účinností tohoto zákona
Český institut pro akreditaci, zůstávají
v platnosti po dobu v nich uvedenou, pokud nebudou zrušena
podle tohoto zákona.
Vláda České republiky k provedení § 12 a 13 tohoto zákona upraví nařízeními:
a) technické charakteristiky výrobků z hlediska ochrany zdraví a bezpečnosti osob a majetku včetně požadavků na jejich název, pod kterým je prodáván, terminologie, symbolů, zkoušení výrobků a zkušebních metod, balení a značení nebo označování výrobků,
b) povinné podmínky pro uvádění výrobků na trh, zahrnující postupy pro posuzování shody výrobků s technickými předpisy nebo s českými technickými normami,
c) grafickou podobu české značky shody včetně vymezení způsobu jejího provedení a umístění na výrobku nebo jeho obalu nebo v průvodní dokumentaci,
d) náležitosti prohlášení o shodě.
Zákon České národní rady č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci, ve znění zákona č. 240/1992 Sb., se mění a doplňuje takto:
1. V § 2 odst. 2 písm. f) se na konci tečka nahrazuje čárkou. Vkládá se nové písm. g), které včetně odkazu pod čarou zní:
"g) zda bylo vydáno prohlášení
o shodě pro stanovené výrobky uváděné
na trh, dále zda vlastnosti stanovených výrobků
uvedených na trh a náležitosti posouzení
shody odpovídají stanoveným podmínkám
vydaného prohlášení o shodě [Zákon
č. .../1996 Sb., o technických požadavcích
na výrobky a o změně a doplnění
některých zákonů]."
2. V poznámce pod čarou č. 1 se vypouští
slova: "Zákon č. 142/1991 Sb., o československých
technických normách.".
3. § 4 odst. 1 písm. d) zní:
"d) odebírat za náhradu od kontrolovaných
osob potřebné vzorky výrobků nebo
zboží k posouzení jakosti a bezpečnosti
těchto výrobků nebo zboží. Za
odebrané vzorky výrobků nebo zboží
se kontrolované osobě poskytne náhrada ve
výši ceny, za kterou se výrobek nebo zboží
v okamžiku odebrání vzorku nabízí.
Náhrada se neposkytne, jestliže se jí kontrolovaná
osoba vzdá. Nárok na náhradu nevzniká,
pokud jde o výrobek nebo zboží, které
nesplňuje požadavky stanovené zvláštními
předpisy,".
4. V § 4 odst. 1 písm. e) se na konci tečka nahrazuje čárkou. Vkládá se nové písm. f), které včetně odkazu pod čarou zní:
"f) vstupovat do objektů výrobce, dovozce nebo
distributora a vyžadovat předložení příslušné
dokumentace a poskytnutí pravdivých informací.
Výrobce, dovozce nebo distributor může být
inspektorem vyzván, aby zajistil a předložil
mu odborná vyjádření autorizované
osoby k předmětu dozoru, nebo si k dozoru může
inspektor autorizovanou osobu za úhradu přizvat.
Cena za výkony autorizované osoby se sjednává
podle zvláštního předpisu [Zákon
č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění
zákona č. 135/1994 Sb.]".
5. za § 7 se vkládá § 7a, který
zní:
(1) Ředitel inspektorátu je oprávněn
uložit rozhodnutím výrobci, dovozci nebo distributorovi
ochranné opatření, kterým je
a) pozastavení uvádění výrobku
nebo jeho výrobních partií na trh na určenou
dobu, v případě podezření na
nebezpečí vážného ohrožení
zdraví a bezpečnosti osob nebo majetku,
b) zákaz uvádění výrobku nebo
jeho výrobních partií na trh nebo rozhodnutí
o stažení těchto výrobků z trhu,
popřípadě i z používání
v případě, ve kterém výrobky
prokazatelně mohou ohrozit zdraví a bezpečnost
osob nebo majetek,
c) stanovení povinnosti účinným způsobem
bezodkladně informovat osoby, které by mohly být
vystaveny nebezpečí plynoucímu z výrobku,
o tomto nebezpečí v případech, ve
kterých bylo uloženo ochranné opatření
podle písm. a) nebo b).
(2) Odvolání podané proti rozhodnutí
o ochranném opatření nemá odkladný
účinek.
(3) Náklady spojené s plněním ochranných
opatření hradí ten, kdo výrobky ohrožující
zdraví a bezpečnost osob nebo majetek uvedl na trh.
(4) Zjistí-li inspektoři neplnění
povinností výrobcem, dovozcem nebo distributorem,
hradí náklady spojené s dozorem a s činností
autorizovaných osob výrobce, dovozce nebo distributor.".
6. V § 17 se slova "pokuty nebo pořádkové
pokuty" nahrazují slovy "pokuty, pořádkové
pokuty nebo ochranného opatření".
Zákon České národní rady č.
20/1993 Sb., o zabezpečení výkonu státní
správy v oblasti technické normalizace, metrologie
a státního zkušebnictví, se mění
a doplňuje takto:
1. V § 2 se vypouští písm. d), v písm. c) se čárka nahrazuje tečkou.
2. Část druhá zní:
Ministerstvo v oblasti technické normalizace, metrologie a státního zkušebnictví
a) vypracovává návrh koncepce rozvoje tohoto odvětví,
b) řídí Úřad a Český metrologický institut,
c) rozhoduje o opravných prostředcích proti
rozhodnutím Úřadu [Zákon č.
71/1967 Sb., o správním řízení
(správní řád)]."
Úřad v oblasti technické normalizace, metrologie
a státního zkušebnictví
a) řídí a zabezpečuje metrologii v rozsahu stanoveném zákonem [Zákon č. 505/1990 Sb., o metrologii] Federálnímu úřadu pro normalizaci a měření,
b) zabezpečuje jednotnost a správnost stanovených měřidel a měření a výkon státní metrologie v rozsahu stanoveném zákonem [Zákon č. 505/1990 Sb., o metrologii],
c) rozhoduje o opravných prostředcích proti rozhodnutím metrologických orgánů [§ 4 odst. 1 zákona č. 505/1990 Sb.],
d) zabezpečuje organizaci přípravy převzetí technických předpisů Evropských společenství, přejímaných nařízeními vlády,
e) smluvně zabezpečuje úkoly vyplývající z mezinárodních smluv, kterými je Česká republika vázána a úkoly vyplývající z požadavků ministerstev a jiných ústředních správních úřadů.
Český metrologický institut zabezpečuje
odbornou a výkonnou činnost státní
metrologie v rozsahu stanoveném zákonem Československému
metrologickému ústavu a Státnímu metrologickému
inspektorátu [§ 14 a 15 zákona č.
505/1990 Sb.]."
3. Poznámky pod čarou č. 4/, 5/, 6/, 8/ a
10/ se vypouštějí.
4. Poznámka pod čarou č. 11/ zní:
"11/ § 13 odst. 2 písm. c), § 16, 20 a 21
zákona č. 505/1990 Sb.".
Zrušují se:
1. zákon č. 30/1968 Sb., o státním
zkušebnictví, ve znění zákonů
č. 54/1987 Sb., 194/1988 Sb. a 479/1992 Sb.,
2. zákon č. 142/1991 Sb., o československých
technických normách, ve znění zákona
č. 632/1992 Sb.,
3. vyhláška Úřadu pro normalizaci a
měření č. 104/1984 Sb., o ověřování
zbraní a kontrole střeliva pro civilní potřebu,
4. vyhláška Úřadu pro normalizaci a
měření č. 101/1988 Sb., o certifikaci
výrobků, ve znění vyhlášky
č. 233/1993 Sb.,
5. vyhláška Federálního úřadu pro normalizaci a měření č. 585/1992 Sb., kterou se provádí zákon č. 30/1968 Sb., o státním zkušebnictví, ve znění vyhlášky č. 232/1993 Sb.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1997.
Obecná část
Uvádění výrobků na trh je spojeno
s administrativními povinnostmi výrobců a
dovozců. Vymezení těchto povinností
je dosud obsaženo v právních předpisech
převážně s původem v centrálně
řízené ekonomice. Tehdy tyto předpisy
spolu se závaznými technickými normami a
působením státního zkušebnictví
tvořily součást centralizovaného systému,
kterým se stát snažil určovat i jakost
výrobků. Přes výrazný pokrok,
kterého bylo dosaženo v posledních letech při
jejich liberalizaci, již dále pokročit nelze
bez změny pojetí celého systému. Další
liberalizace je přitom nezbytná jak z hlediska vytvoření
náležitého klimatu pro podnikání,
tak i z hlediska usnadnění zahraničního
obchodu.
Technické požadavky na výrobky jsou v České
republice obsaženy převážně v právních
předpisech vydávaných jednotlivými
ministerstvy a jinými ústředními správními
úřady v rámci zmocnění obsaženého
v příslušných zákonech. Tyto
předpisy upravují technické požadavky
především konkrétním způsobem.
Uvedený resortní přístup se podstatně
liší od pojetí uplatňovaného
v Evropské unii, kde úprava technických předpisů
je většinou komoditní (předpis upravuje
pro určité skupiny výrobků všechny
technické požadavky, které je nutno regulovat
ve veřejném zájmu). Dále se v Evropské
unii prosazuje liberální pojetí těchto
technických předpisů. Požadavky jsou
v nich formulovány převážně obecně
s tím, že je současně formulován
právní předpoklad v tom smyslu, že tyto
obecné požadavky je možno splnit buď dodržením
nezávazných evropských norem nebo jiným
stanoveným průkazem o shodě použitého
technického řešení se soudobými
poznatky vědy a techniky. Takové pojetí je
podstatně přijatelnější pro podnikatelskou
sféru než dosavadní pojetí, kde vlastnosti
výrobků jsou stanovovány do velkých
podrobností předpisy, které pak jsou často
zastaralé a brzdí podnikání. Rozhodujícím
zákonem stanovujícím podmínky uvádění
výrobků do oběhu je zákon č.
30/1968 Sb., o státním zkušebnictví,
ve znění pozdějších předpisů.
Tento zákon pochází z r. 1968 a byl vícekrát
novelizován, naposledy v r. 1992, kdy byly především
zrušeny instituty suplující dříve
neexistující trh prostřednictvím státního
posuzování jakosti a kdy byla umožněna
autorizace nestátních subjektů jako státních
zkušeben. Umožněno bylo rovněž uznávání
zahraničních certifikátů pro usnadnění
zahraničního obchodu.
Se zákonem o státním zkušebnictví
úzce souvisí zákon č. 142/1991 Sb.,
o československých technických normách,
ve znění zákona č. 632/1992 Sb., který
byl koncipován jako zákon přechodný,
umožňující zvládnout složitý
přechod od technických norem jako zcela závazných
dokumentů k normám jako doporučením,
jak je tomu ve všech státech s tržní ekonomikou.
I tyto technické normy byly původně nástrojem
centrálního řízení. Byla v
nich obsažena ustanovení na ochranu veřejného
zájmu, kterou je nutno zajistit i nadále. Pro zrušení
obecné právní závaznosti technických
norem bylo proto nutno stanovit potřebnou lhůtu.
Od l.l.1995 existuje místo původních 25 tisíc
závazných technických norem již jen
méně než 300 norem obsahujících
závazná ustanovení. Ostatní technické
normy jsou nezávazné. Postupně tak mizí
důvody, které vedly k přijetí úpravy
z r. 1991, a je možno přijmout úpravu definitivní,
plně srovnatelnou se stavem ve státech s liberální
ekonomikou.
Návrh zákona je koncipován tak, aby odstranil
nedostatky současného stavu a výrazně
vyjádřil přesun z odpovědnosti státu
za preventivní působení v dané oblasti
k odpovědnosti podnikatelů za výsledek jejich
činnosti.
Návrh vychází ze zásady, že stát
musí určovat především podstatné,
rámcově definované technické požadavky
na výrobky, omezené na ochranu veřejného
zájmu na zdraví a bezpečnosti osob a na ochranu
majetku a zabezpečovat potřebné prostředky.
Těmi jsou jednak soustava nezávazných českých
technických norem plně sladěných s
mezinárodními a především evropskými
normami, jednak systém posuzování shody výrobků
s požadavky technických předpisů a technických
norem, krátce v souladu se zahraniční vžitou
terminologií posuzování shody. Pro zabezpečení
posuzování shody je vytvářen rámec
soustavy autorizovaných a akreditovaných osob, nemajících
již povahu orgánů státní správy.
Při tom se zavádí pojetí vyjadřující,
že především ten, kdo chce výrobky
vyrábět nebo dovážet (uvádět
na trh), musí znát stav soudobých technických
poznatků vyjádřených zejména
v českých technických normách a znát
i rizika spojená s užíváním výrobků
a principy ochrany před nimi. Realizací návrhu
bude dosažen výchozí stav, plně srovnatelný
s obecně uznávanými podmínkami liberální
ekonomiky, a budou vytvořeny nezbytné právní
podmínky pro plnění čl. 75 Evropské
dohody a tím pro zapojení ČR do vnitřního
trhu EU (současně i EHP).
S tím je spojeno i řešení umožňující
efektivní a průkazné přejímání
technických předpisů (směrnic Rady
ES) upravujících technické požadavky
na výrobky v zájmu zdraví a bezpečnosti
osob a ochrany majetku, a to formou nařízení
vlády tam, kde by jinak vzhledem ke kompetencím
více resortů bylo nezbytné jeden předpis
EU rozdělit do více resortních předpisů.
To by vedlo ke ztrátě konzistentnosti předpisů
a k nepřehlednosti našeho právního řádu
pro podnikatele. Vyloučit není možno ani to,
že některé části směrnic
by nebylo možno takto přijmout pro nedostatek kompetencí.
Návrh obsahuje řešení problému
při zachování stávajících
kompetencí jednotlivých ministerstev a současně
vyhovuje požadavku na komplexnost náhrady dosavadního
zákona o československých technických
normách a zákona o státním zkušebnictví,
vyplývajícímu z předchozích
jednání k návrhu zásad zákona
o českých normách v r. 1994.
Realizace návrhu:
a) ve vztahu k občanům nepřinese povinnosti
a naopak jim zjednoduší dokazování v
případných soukromoprávních
nárocích na náhradu škod způsobených
výrobkem a hrozbou účinných sankcí
vytvoří prostředí obavy výrobců
z prodeje nebezpečných výrobků,
b) ve vztahu k podnikatelům přinese administrativní
zjednodušení odstraněním správního
řízení při zkouškách výrobků
a tím i určité možné snížení
nákladů a současně zvýší
jejich odpovědnost za výrobky, které uvádějí
na trh a odpovědnost autorizovaných a akreditovaných
osob za správnost jimi vydaných certifikátů
a dalších dokumentů,
c) ve vztahu ke státní správě
přinese snížení počtu orgánů
vykonávajících státní správu,
d) ve vztahu ke státnímu rozpočtu
přinese zvýšení požadavků
nad rámec současného stavu odhadem o 5 milionů
Kč ročně na nákup vzorků výrobků
nezbytných pro činnost orgánu dozoru, které
jsou v současnosti odebírány pro kontrolu
bez náhrady a na úhradu nákladů autorizovaných
osob, pokud budou k dozoru přizvány. Na druhé
straně budou příspěvky ze státního
rozpočtu omezeny jen na činnosti uskutečňované
výlučně ve veřejném zájmu.
Celkový dopad do státního rozpočtu
by měl být téměř vyrovnaný.
Velmi významný je očekávaný dopad do celkového klimatu pro podnikání. Jedná se o významnou deregulační iniciativu, která se může podle zahraničních pramenů týkajících se obdobných iniciativ promítnout do tvorby hrubého národního produktu ve výši řádově až procenta. Dalším efektem bude výrazná podpora exportu, neboť zákon umožní odstranit významné překážky obchodu vůči EU a ESVO, které již dnes tvoří nejvýznamnější zahraničně obchodní partnery. Stejný systém by měl být zaváděn i ve státech CEFTA. Na straně druhé budou liberalizovány i dovozy. Realizace návrhu umožní i napravit současný nevyhovující stav, kdy o rozsahu státních kontrol, který má zmíněné nezanedbatelné dopady do celkové hospodářské politiky státu, často rozhodují státní úředníci na nižších úrovních.
Realizace návrhu přinese negativní dopady
do hospodářských výsledků dnešních
státních zkušeben. Provedený předběžný
průzkum ukazuje, že v některých případech,
kde dosud bylo schvalování výrobků
hlavní náplní práce, dojde až
k 90 % propadu. Zákon vytvoří předpoklady
pro odstátnění většiny těchto
institucí, postupovat se bude podle individuálních
privatizačních projektů.
Realizace návrhu umožní
a) vytvořit základní důkaz o plnění
čl. 75 Evropské dohody (dosažení plné
kompatibility s EU v oblasti technických předpisů,
evropských norem a postupů pro posuzování
shody),
b) vnitrostátně zabezpečit plnění
příslušné části Dohody
o technických překážkách obchodu,
která je součástí Dohody o zřízení
Světové obchodní organizace publikované
sdělením Ministerstva zahraničních
věcí č. 191/1995 Sb.,
c) začlenit do českého právního
řádu tyto předpisy (dokumenty) ES:
- Směrnice Rady EHS 92/59 z 29. června 1992 o všeobecné
bezpečnosti výrobků (s výjimkou částí
týkajících se výlučně
členů EU),
- obecné principy Rezoluce Rady ES č. 90/C 10/01
z 21. prosince 1989 o globálním přístupu
k posuzování shody,
- obecné principy Rozhodnutí Rady ES č. 93/465/EHS
z 22. července 1993 o modulech na různé fáze
posuzování shody a pravidlech pro udělování
a používání označení shody
CE, určených do harmonizovaných směrnic
s technickým obsahem,
- obecné principy Rezoluce Rady ES ze 7. května
1985 o novém přístupu k technické
harmonizaci a normám (85/C 136/01),
d) vytvořit podmínky pro racionální
zavádění technických předpisů
ES tak, aby každou technickou směrnici ES nebylo nutno
přebírat formou zvláštního zákona.
Návrh zákona je v souladu s ratifikovanými
mezinárodními smlouvami a v souladu s ústavním
pořádkem České republiky.