Parlament se usnesl na tomto zákoně České
republiky:
Tento zákon upravuje:
a) způsob stanovování technických požadavků na výrobky,
které by mohly ohrozit zdraví a bezpečnost
osob nebo by mohly ohrozit majetek,
b) práva a povinnosti osob, které uvádějí
na trh výrobky, které by mohly ohrozit zdraví
a bezpečnost osob nebo by mohly ohrozit majetek,
c) práva a povinnosti právnických nebo fyzických
osob pověřených k činnostem podle
tohoto zákona, které souvisí s tvorbou a
uplatňováním českých technických
norem nebo se státním zkušebnictvím.
Pro účely tohoto zákona se rozumí:
a) výrobkem jakákoliv věc, která byla
vyrobena, vytěžena nebo jinak získána
bez ohledu na stupeň jejího zpracování
a je určena k uvedení na trh,
b) uvedením výrobku na trh okamžik, kdy výrobek
poprvé přechází úplatně
nebo bezúplatně z fáze výroby nebo
dovozu do fáze distribuce jako zboží určené
k prodeji nebo uvedení do provozu,
c) dovozcem fyzická nebo právnická osoba,
která uvede na trh výrobek z jiného státu
nebo uvedení takového výrobku na trh zprostředkuje,
d) distributorem fyzická nebo právnická osoba,
která výrobky prodává, jejich prodej
zprostředkovává nebo jiným způsobem
je poskytuje uživatelům i když svou činností
přímo neovlivňuje vlastnosti výrobků,
e) technickou specifikací charakteristika výrobku
z hlediska bezpečnosti, ochrany zdraví a bezpečnosti
osob a majetku, rozměrů, funkčnosti, jakosti,
včetně požadavků na jeho název,
pod kterým je prodáván, úprava terminologie,
symbolů, zkoušení výrobku a zkušebních
metod, balení, značení nebo označování
výrobku a postupů pro posuzování shody
výrobku s právními předpisy nebo s
českými technickými normami.
Technickým předpisem pro účely tohoto
zákona je právní předpis, který
určuje charakteristiku výrobků nebo k nim
se vztahující postupy a výrobní metody,
včetně administrativních ustanovení,
jejichž dodržování je závazné.
Může také zahrnovat nebo se týkat výhradně
terminologie, symbolů, předpisů a balení,
značení nebo označování výrobků,
výrobního postupu nebo metody.
(1) Česká technická norma je dokument, vytvořený
podle tohoto zákona a označený písmenným
označením ČSN, jehož vydání
bylo oznámeno ve Věstníku Úřadu
pro technickou normalizaci, metrologii a státní
zkušebnictví (dále jen "Věstník
Úřadu").
(2) Název česká technická norma a
písmenné označení ČSN nesmějí
být použity k označení jiných
dokumentů.
(3) Česká technická norma poskytuje pro obecné
a opakované používání pravidla,
směrnice nebo charakteristiky činností nebo
jejich výsledků zaměřené na
dosažení optimálního stupně uspořádání
ve vymezených souvislostech.
(4) Harmonizovaná česká technická
norma je česká technická norma, která
byla jako harmonizovaná česká technická
norma určena Úřadem pro technickou normalizaci,
metrologii a státní zkušebnictví (dále
jen "Úřad"), jde-li o českou technickou
normu, jejíž určení je nezbytné
ve vztahu k nařízením vlády vydaným
podle toho zákona, nebo v ostatních případech
určenou ministerstvem nebo jiným ústředním
správním úřadem, v jehož pravomoci
je dozor nad dodržováním příslušného
technického předpisu a jejíž vydání
bylo oznámeno ve Věstníku Úřadu.
Splnění harmonizované české
technické normy se považuje v rozsahu stanoveném
technickým předpisem, s nímž je harmonizována,
za splnění obecných požadavků
stanovených tímto technickým předpisem.
Úřad je povinen na základě požadavku
ministerstva nebo jiného ústředního
správního úřadu zabezpečit
vydání harmonizované české
technické normy a řádné a včasné
oznámení o jejím určení.
(1) Tvorbu a vydávání českých
technických norem v rozsahu vymezeném tímto
zákonem zaručuje stát.
(2) Ministerstvo hospodářství (dále
jen "Ministerstvo") může pověřit
právnickou osobu zabezpečováním tvorby
a vydáváním českých technických
norem (dále jen "pověřená právnická
osoba").Toto pověření je nepřevoditelné.
Po dobu, po kterou je toto pověření platné,
nesmí být touto činností pověřena
jiná právnická osoba. Na udělení
pověření není právní
nárok. (3) Ministerstvo rozhoduje o pověření
právnické osoby na základě její
žádosti. Posuzuje při tom zejména, zda
žadatel bude schopný plnit všechny podmínky
stanovené tímto zákonem.
(4) Pokud pověřená právnická
osoba neplní podmínky, stanovené v tomto
zákoně a v rozhodnutí o pověření
nebo pokud o to požádá, Ministerstvo pověření
zruší.
(5) Rozhodnutí o pověření právnické
osoby jakož i zrušení tohoto rozhodnutí
zveřejní Ministerstvo ve formě sdělení
ve Sbírce zákonů.
(6) Pokud není tvorba a vydávání českých
technických norem zabezpečena pověřenou
právnickou osobou, zabezpečuje plnění
jejích úkolů Úřad.
(7) Náklady na tvorbu českých technických
norem hradí ten, kdo požaduje jejich zpracování.
Náklady na tvorbu českých technických
norem zpracovaných na základě požadavku
ministerstev nebo jiných ústředních
správních úřadů a náklady
spojené s členstvím v mezinárodních
a evropských normalizačních organizacích
hradí stát.
(8) České technické normy vydané na
jakémkoliv nosiči smí být rozmnožovány
a rozšiřovány jen se souhlasem právnické
osoby pověřené jejich tvorbou a vydáváním,
nebo za podmínek stanovených v odst. 6 se souhlasem
Úřadu.
Při tvorbě a vydávání českých technických norem musí být zajištěny podmínky stanovené v rozhodnutí o pověření, kterými jsou zejména:
a) včasné zveřejňování oznámení o připravovaných návrzích českých technických norem a vydaných českých technických normách,
b) jednotnost a vzájemný soulad českých technických norem a jejich soulad s právními předpisy,
c) využívání dosaženého stupně rozvoje vědy a techniky,
d) uplatňování ochrany zdraví a bezpečnosti osob a majetku a ochrany životního prostředí,
e) plnění povinností vyplývajících z členství v mezinárodních a evropských normalizačních organizacích a využívání výsledků mezinárodní spolupráce,
f) projednání návrhu české technické normy s každým, kdo se přihlásí ve lhůtě stanovené ve zveřejněném oznámení o zahájení zpracování návrhu české technické normy u osoby uvedené v tomto oznámení, nebo s každým, kdo zašle své stanovisko ke zveřejněnému návrhu české technické normy ve lhůtě stanovené v oznámení o jeho zveřejnění; tyto lhůty nesmí být kratší než tři týdny,
g) řádná distribuce vydaných českých
technických norem do dvou týdnů po doručení
objednávky.
(1) Informaci o návrhu technického předpisu
zasílaného k zaujetí stanoviska ministerstvům,
jiným ústředním správním
úřadům a České národní
bance, k němuž se vztahuje informační
povinnost vyplývající z mezinárodních
smluv, předávají ministerstva, jiné
ústřední správní úřady
a Česká národní banka Úřadu.
Obdobně postupuje vláda, pokud se vyjadřuje
k návrhům zákonů, jejich změn
nebo doplnění, týkají-li se technické
specifikace výrobků.
(2) Pokud tak stanoví mezinárodní smlouva,
nesmí být návrh technického předpisu
předložen ke schválení před uplynutím
jí stanovené lhůty pro podání
připomínek.
(3) Úřad jako informační místo
zabezpečuje oznamování o návrzích
technických předpisů, českých
technických norem a postupů pro posuzování
shody v rozsahu stanoveném mezinárodními
smlouvami a zabezpečuje informování příslušných
ministerstev a jiných ústředních správních
úřadů a České národní
banky o návrzích zahraničních technických
předpisů, technických norem a postupů
pro posuzování shody.
(1) Výrobce a dovozce je povinen uvádět na
trh jen bezpečné výrobky.
(2) Bezpečným výrobkem je výrobek,
který za běžných nebo rozumně
předvídatelných podmínek užití
nepředstavuje po dobu stanovené nebo obvyklé
použitelnosti žádné nebezpečí
nebo jeho užití představuje pouze minimální
nebezpečí, které lze považovat za přijatelné
při užívání výrobku vzhledem
k odpovídající vysoké úrovni
ochrany bezpečnosti a zdraví osob a majetku.
(3) Při posuzování bezpečnosti výrobků
se podle povahy výrobků sledují:
a) vlastnosti výrobku, včetně jeho životnosti,
složení, balení a návodů pro
jeho montáž a uvedení do provozu, užití,
údržbu a likvidaci,
b) vlivy výrobku na další výrobky, jestliže
lze důvodně předpokládat, že
výrobek bude užíván s dalším
výrobkem nebo výrobky,
c) způsoby předvádění výrobku,
jeho označení a návody pro použití
a likvidaci výrobku a jakékoliv další
údaje a informace poskytnuté výrobcem,
d) kategorie uživatelů, kteří mohou
být vážně ohroženi při užití
výrobku, zejména děti.
(4) Možnost dosažení vyšší úrovně
bezpečnosti nebo dostupnost jiných výrobků
s nižším stupněm rizika nesmí být
důvodem pro to, aby výrobek byl považován
za nebezpečný.
(5) Za bezpečný se považuje výrobek
splňující požadavky příslušného
technického předpisu. Jestliže technický
předpis pro daný výrobek neexistuje, považuje
se za bezpečný výrobek, který buď
splňuje odpovídající požadavky
českých technických norem nebo odpovídá
stavu vědeckých a technických poznatků
známých v době uvedení výrobků
na trh.
(6) Dbát o uvádění bezpečných
výrobků na trh je též povinen distributor,
který zejména nesmí distribuovat výrobky,
o kterých na základě informací, které
má a svých odborných znalostí ví,
nebo může předpokládat, že tomuto
požadavku neodpovídají.
(7) Výrobce, dovozce nebo distributor je dále podle
povahy výrobků povinen zejména:
a) poskytnout uživatelům informace, které jim
umožní posoudit obvyklé nebo rozumně
předvídatelné nebezpečí spojené
s užíváním výrobků, které
by mohlo ohrozit osoby nebo majetek po dobu předpokládané
životnosti výrobku, pokud toto nebezpečí
není zřejmé bez odpovídajícího
upozornění. Tato informace nezbavuje žádnou
osobu povinnosti dodržovat požadavky na bezpečnost
výrobků stanovených tímto zákonem
a technickými předpisy,
b) učinit opatření, aby jednotlivé
výrobky nebo výrobní partie výrobků,
které mohou představovat možné ohrožení
zdraví a bezpečnosti osob a majetku, byly snadno
identifikovatelné.
Státní zkušebnictví je soubor činností
uskutečňovaných Úřadem a právnickými
nebo fyzickými osobami pověřenými
podle tohoto zákona, jejichž cílem je zabezpečit
u výrobků, stanovených podle tohoto zákona,
posouzení shody s požadavky technických předpisů
a s požadavky stanovenými na bezpečnost výrobků
(§ 8 odst. 5).
Certifikace podle tohoto zákona je činnost nezávislé
autorizované nebo akreditované osoby, která
vydáním certifikátu osvědčí,
že výrobek je ve shodě s určitými
požadavky.
(1) Autorizací se pro účely tohoto zákona
rozumí pověření právnické
osoby k činnostem při posuzování shody
výrobků stanovených podle tohoto zákona
(dále jen "autorizovaná osoba"). Autorizaci
pro činnost podle tohoto zákona uděluje na
žádost rozhodnutím Úřad po dohodě
s ministerstvy a jinými ústředními
správními úřady, jejichž pravomoci
se týká posuzování stanovených
výrobků prováděné autorizovanými
osobami. Nedojde-li k takové dohodě, rozhodne o
autorizaci Úřad, jehož rozhodnutí může
na základě podnětu dotčeného
ministerstva nebo jiného ústředního
správního úřadu zrušit vláda.
Úřad v rozhodnutí o autorizaci stanoví
podmínky pro dodržování jednotného
postupu autorizovaných osob při jejich činnosti
a vymezí jeho rozsah.
(2) Úřad může vydat rozhodnutí
o autorizaci na základě zjištění,
pokud se žadatel o autorizaci zaváže ke splnění
všech podmínek k řádnému zajištění
činnosti při posuzování shody výrobků,
kterými jsou:
a) odborná úroveň ve vztahu k procesu posuzování
shody,
b) neexistence finančních nebo jiných zájmů,
které by mohly ovlivnit výsledky činnosti
autorizované osoby,
c) vybavení vlastními zařízeními
k technickým a administrativním úkonům
a přístupnost k zařízení pro
speciální posuzování,
d) existence nezbytného počtu zaměstnanců
s odborným výcvikem, znalostmi a schopnostmi,
e) existence závazku zaměstnanců k mlčenlivosti
o skutečnostech, o nichž se dovídají
při činnosti autorizované osoby,
f) existence závazku uzavřít v rozsahu udělené
autorizace smlouvu o provedení úkonů podle
stanoveného postupu posuzování shody.
Při rozhodování o autorizaci lze využít
zjištění prokázaných při
akreditaci (§ 14 až 16). Na udělení autorizace
není právní nárok.
(3) Úřad kontroluje, zda autorizované osoby
dodržují ustanovení tohoto zákona a
podmínky uvedené v rozhodnutí o autorizaci.
Pověření zaměstnanci Úřadu
jsou oprávněni vstupovat do objektů autorizovaných
osob a vyžadovat předložení dokumentace
související s činností autorizované
osoby. Zaměstnanci autorizovaných osob jsou tuto
dokumentaci povinni na žádost předložit.
(4) Neplní-li autorizovaná osoba podmínky
stanovené v tomto zákoně a v rozhodnutí
o autorizaci nebo pokud o to požádá, Úřad
po projednání se zúčastněnými
ministerstvy a jinými ústředními správními
úřady rozhodnutí o autorizaci změní
nebo zruší.
(5) Autorizace, jejich rozsah a změny se zveřejňují
oznámením ve Věstníku Úřadu.
(6) Není-li pro posouzení shody stanoveného
výrobku určena autorizovaná osoba, zabezpečí
posouzení shody Úřad.
(1) Vláda nařízením stanoví
výrobky, které představují zvýšenou
míru rizika ohrožení zdraví a bezpečnosti
osob a majetku a u kterých proto musí být
posouzena shoda jejich vlastností s požadavky technických
předpisů a s požadavky na bezpečnost
výrobků stanovených v § 8 tohoto zákona
(dále jen "stanovené výrobky"),
a technické specifikace těchto výrobků,
pokud nejsou upraveny zvláštními zákony
nebo předpisy vydanými k jejich provedení.
Současně určí, které z těchto
stanovených výrobků musí být
při uvádění na trh označeny
českou značkou shody nebo jinou značkou stanovenou
nařízením vlády, pokud to vyplývá
z mezinárodní smlouvy, kterou je Česká
republika vázána.
(2) Českou značku shody, která vyjadřuje, že stanovený výrobek odpovídá stanoveným požadavkům a že při posuzování shody byly dodrženy podmínky stanovené tímto zákonem, tvoří písmena CCZ. (3) Vláda upraví nařízením pro jednotlivé skupiny stanovených výrobků, v závislosti na jejich technické složitosti a míře možného nebezpečí spojeného s jejich užíváním, rozsah úkonů a podmínky, které musí být splněny při posuzování shody (dále jen "postupy posuzování shody"), a to konkretizací nebo kombinací jednotlivých postupů posuzování shody. Jednotlivými postupy posuzování shody jsou zejména:
a) posouzení shody za stanovených podmínek výrobcem nebo dovozcem,
b) posouzení shody vzorku (prototypu) výrobku autorizovanou osobou,
c) posouzení shody, při níž autorizovaná osoba zkouší specifické vlastnosti a namátkově kontroluje dodržení stanovených požadavků u výrobků,
d) posouzení systému jakosti výroby v podniku autorizovanou osobou a provádění dohledu nad jeho řádným fungováním,
e) posouzení systému jakosti výrobků v podniku autorizovanou osobou a provádění dohledu nad jeho řádným fungováním,
f) ověřování shody výrobků s certifikovaným typem výrobku nebo se stanovenými požadavky, které provádí výrobce, dovozce nebo autorizovaná osoba na každém výrobku nebo statisticky vybraném vzorku,
g) ověřování shody každého výrobku se stanovenými požadavky autorizovanou osobou,
h) dohled nad řádným fungováním
systému jakosti v podniku autorizovanou osobou a v případě
potřeby ověření shody výrobku
s požadavky technických předpisů v etapě
návrhu výrobku.
(4) Náklady spojené s činností autorizované
osoby při posuzování shody nese výrobce
nebo dovozce. Cena za tyto výkony se sjednává
podle zvláštního předpisu [Zákon
č. 526/1990 Sb., o cenách ve znění
zákona č. 135/1994 Sb.].
(5) Ustanovení odstavce 1 až 3 se nepoužije u
výrobků, u kterých zvláštní
zákon stanoví jinak.
(1) Stanovené výrobky mohou výrobci nebo
dovozci uvést na trh jen po posouzení shody jejich
vlastností s požadavky na bezpečnost výrobků
stanovenými tímto zákonem a technickými
předpisy (dále jen "posouzení shody")
způsobem odpovídajícím stanoveným
postupům posuzování shody.
(2) Výrobce nebo dovozce stanoveného výrobku
je povinen před uvedením výrobku na trh vydat
písemné prohlášení o shodě
výrobku s technickými předpisy a o dodržení
stanoveného postupu posouzení shody (dále
jen "prohlášení o shodě").
(3) Výrobce nebo dovozce je oprávněn označit
stanovený výrobek, o kterém bylo vydáno
prohlášení o shodě, českou značkou
shody. Pokud je to stanoveno nařízením vlády
vymezujícím stanovené výrobky, je
výrobce nebo dovozce povinen každý výrobek
označit českou značkou shody. Jestliže
je posuzování shody vázáno na posouzení
autorizovanou osobou, připojuje se její identifikační
číslo k české značce shody.
(4) Doklady o použitém způsobu posouzení
shody a prohlášení o shodě a podklady
k němu je výrobce nebo dovozce povinen uchovat na
území České republiky a kdykoliv poskytnout
na vyžádání orgánu dozoru do
10 let od ukončení výroby, dovozu nebo uvedení
na trh.Tato doba může být nařízením
vlády upravujícím stanovené výrobky
určena odchylně.
(5) Distributor nesmí prodávat stanovené
výrobky, u kterých nemá ujištění
o tom, že výrobce nebo dovozce vydal prohlášení
o shodě.
(6) Prohlášení o shodě nezbavuje výrobce
a dovozce odpovědnosti za vady výrobků ani
za škody jimi způsobené.
(1) Akreditací se pro účely tohoto zákona
rozumí postup, na jehož základě se vydává
osvědčení o tom, že právnická
nebo fyzická osoba, která o ni požádala,
je způsobilá ve vymezeném rozsahu provádět
zkoušky výrobků, kalibraci měřidel
a certifikační nebo jinou obdobnou technickou činnost.
(2) Náklady spojené s akreditací hradí
žadatel o akreditaci. Cena se sjednává podle
zvláštního předpisu [Zákon
č. 526/1990 Sb., o cenách ve znění
zákona č. 135/1994 Sb.].
(3) Provádění akreditace v rozsahu vymezeném
tímto zákonem zaručuje stát.
(1) Ministerstvo může prováděním
akreditace rozhodnutím pověřit právnickou
osobu (dále jen "akreditující osoba").
Toto pověření je nepřevoditelné.
Po dobu, po kterou je toto rozhodnutí platné, nesmí
být touto činností pověřena
jiná právnická osoba. Na udělení
pověření není právní
nárok.
(2) Ministerstvo rozhoduje o pověření právnické
osoby k provádění akreditace na základě
její žádosti. Posuzuje při tom zejména,
zda-li právnická osoba bude schopna plnit podmínky
stanovené tímto zákonem.
(3) Neplní-li akreditující osoba podmínky
stanovené v tomto zákoně nebo v rozhodnutí
o pověření nebo pokud o to požádá,
Ministerstvo rozhodnutí o pověření
zruší.
(4) Rozhodnutí o pověření akreditující
osoby jakož i zrušení tohoto rozhodnutí
zveřejní Ministerstvo ve formě sdělení
ve Sbírce zákonů.
(5) Náklady, které akreditující osobě
vzniknou při činnostech vyplývajících
z mezinárodní spolupráce v oblasti akreditace,
hradí stát.
(6) Pokud není provádění akreditace
zabezpečeno akreditující osobou, zabezpečuje
ji Úřad.
(7) Pro udělení pověření k
provádění akreditace musí být
splněny tyto podmínky:
a) nestrannost vzhledem k žadatelům o vydání
osvědčení o akreditaci s vyloučením
všech vlivů, které by mohly ovlivnit objektivitu
akreditace,
b) zabezpečení souladu podmínek a postupů
posuzování žadatelů s pravidly mezinárodních
organizací zabývajících se akreditací
(dále jen "akreditační pravidla"),
c) plnění povinností vyplývajících
z členství v mezinárodních organizacích
zabývajících se akreditací,
d) finanční stabilita a zajištění
zdrojů potřebných pro správu akreditačního
systému,
e) personální zabezpečení činnosti
stálými zaměstnanci.
(8) Další podmínky může stanovit
Ministerstvo v rozhodnutí o pověření,
zejména je-li to nezbytné pro zapojení do
mezinárodní spolupráce v oblasti akreditace.
(1) Akreditující osoba vydá právnické
nebo fyzické osobě na její žádost
osvědčení o akreditaci. Toto osvědčení
vydá, pokud žadatel splňuje akreditační
pravidla pro zkoušení výrobků, kalibraci
měřidel a certifikační nebo jiné
obdobné technické činnosti a nemá
žádné obchodní, finanční
nebo jiné zájmy nebo vazby, které by mohly
ovlivnit jeho nálezy. Osvědčení o
akreditaci vymezuje předmět, rozsah a podmínky
těchto činností a dobu, na kterou bylo vydáno.
(2) Vydaná osvědčení se zveřejňují
ve Věstníku Úřadu.
(3) Akreditující osoba provádí dozor
nad dodržováním akreditačních
pravidel. Zjistí-li nedostatky v plnění těchto
pravidel, podle závažnosti nedostatků pozastaví
účinnost osvědčení nebo je
odejme.
(1) Úřad může uznávat zahraniční
dokumenty (certifikáty, osvědčení
apod.) nebo značky jako dokumenty osvědčující
posouzení shody, nebo jako českou značku
shody podle tohoto zákona, pokud je zabezpečena
obdobná úroveň ochrany před uváděním
nebezpečných výrobků na trh.
(2) Úřad zveřejňuje uznávání
zahraničních dokumentů nebo značek
oznámením publikovaným ve Věstníku
Úřadu.