Článek 9

UROVNÁNÍ SPORŮ

1. V případě sporu mezi kterýmikoli dvěma nebo více Smluvními stranami o interpretaci nebo uplatnění tohoto Protokolu budou Smluvní strany, kterých se to týká, hledat urovnání tohoto sporu vyjednáváním nebo jakýmkoli jinými mírumilovnými prostředky podle své vlastní volby. Sporné Smluvní strany uvědomí o svém sporu Výkonný sbor.

2. Při ratifikaci, přijetí, schválení nebo přistoupení k tomuto Protokolu nebo kdykoli později, může Smluvní strana, která není organizací regionální ekonomické integrace, v písemném dokumentu, předaném Depozitáři, prohlásit, že pokud jde o jakýkoli spor, týkající se interpretace nebo aplikace Protokolu, uznává jeden nebo oba dále uvedené prostředky urovnání sporu jako povinné ipso facto a bez další dohody, ve vztahu ke každé Smluvní straně, která přijme stejný závazek:

(a) předložení sporu Mezinárodnímu soudnímu dvoru,

(b) arbitráž v souladu s pravidly, která Smluvní strany přijmou na některém zasedání Výkonného sboru a to jak to bude nejdříve možné, v Příloze o arbitrážním řízení.

Smluvní strana, která je organizací regionální ekonomické integrace může učinit prohlášení s podobným účinkem ve vztahu k arbitráži v souladu s pravidly, o nichž se zmiňuje pododstavec (b) shora.

3. Prohlášení, učiněné podle odstavce 2 zůstane v platnosti, dokud nevyprší v souladu s tím, jak je časově omezeno nebo až za tři měsíce poté, kdy bylo u depozitáře uloženo písemné oznámení, že se odvolává.

4. Nové prohlášení, oznámení o odvolání nebo o vypršení platnosti prohlášení se v žádném případě nedotkne řízení, jež je v běhu u Mezinárodního soudního dvora nebo před arbitrážním tribunálem, ledaže by se strany ve sporu dohodly jinak.

5. Kromě případu, kdy Smluvní strany přijaly stejný prostředek urovnání sporu podle odstavce 2, jestliže po dvanácti měsících poté, kdy jedna Smluvní strana oznámila druhé, že mezi nimi existuje spor, nebyly Smluvní strany, kterých se to týká, schopny urovnat svůj spor prostředky, zmíněnými v odstavci 1 shora, bude spor na žádost kterékoli z těchto stran předložen k smírčímu řízení.

6. Pro účely odstavce 5 se vytvoří komise pro smírčí řízení. Komise bude složena z členů, které ve stejném počtu jmenuje každá ze stran, kterých se to týká, nebo tam, kde strany účastné ve smírčím řízení sdílejí týž zájem, je jmenuje skupina sdílející tento zájem, a z předsedy, kterého si zvolí takto jmenovaní členové. Komise vydá doporučující výrok, který obě strany v upřímném úmyslu zváží.

Článek 10

PŘÍLOHY

Přílohy k tomuto Protokolu jsou jeho nedílnou součástí. Přílohy I a IV mají povahu doporučení.

Článek 11

POZMĚŇOVACÍ NÁVRHY

1. Každá smluvní strana může podat pozměňovací návrhy k tomuto Protokolu. Každá Smluvní strana Úmluvy může navrhnout úpravu v Příloze II k tomuto Protokolu, aby bylo připojena k jejímu jménu, spolu s úrovní emisí, horní hranice emisí síry a procento snížení emisí.

2. Takové navržené úpravy a pozměňovací návrhy budou v písemné formě předloženy Výkonnému sekretáři Komise, který je sdělí všem Smluvním stranám. Smluvní strany budou projednávat předložené pozměňovací návrhy a úpravy na nejbližším zasedání Výkonného sboru za předpokladu, že tyto návrhy byly Výkonným sekretářem rozeslány Smluvním stranám nejméně 90 dní předem.

3. Pozměňovací návrhy k tomuto Protokolu a k jeho přílohám II, III a V budou přijímány konsensem Smluvních stran přítomných na zasedání Výkonného sboru a pro ty Smluvní strany, které je přijaly, vstoupí v platnost devadesátého dne po datu, kdy dvě třetiny Smluvních stran uložily své dokumenty o jejich přijetí. Pro každou jinou stranu vstoupí pozměňovací návrhy v platnost devadesátého dne poté, kdy tato strana uložila svůj dokument o přijetí.

4. Pozměňovací návrhy k přílohám k tomuto Protokolu, k jiným než které byly uvedeny v odstavci 3 shora, budou přijímány konsensem Smluvních stran přítomných na zasedání Výkonného sboru. Po vypršení devadesáti dní ode dne, kdy Výkonný sekretář Komise oznámil pozměňovací návrh k některé z těchto příloh, nabude pozměňovací návrh účinnosti pro ty Smluvní strany, které nepředložily oznámení v souladu s ustanoveními odstavce 5 tohoto článku za předpokladu, že nejméně šestnáct Smluvních stran takové oznámení nepředložilo.

5. Kterákoli Smluvní strana, která není schopna schválit pozměňovací návrh k příloze, jiné než je příloha uvedená v odstavci 3 shora, to písemně oznámí Depozitáři do devadesáti dnů ode dne sdělení o jeho přijetí. Depozitář bez prodlení uvědomí všechny Smluvní strany o každém takovém oznámení, které obdržel. Smluvní strana může kdykoli nahradit své předchozí oznámení souhlasem a pozměňovací návrh k takové příloze nabude pro tuto Smluvní stranu účinnosti.

6. Úpravy k Příloze II budou přijímány konsensem Smluvních stran na zasedání Výkonného sboru a nabudou účinnosti pro všechny Smluvní strany tohoto Protokolu devadesátého dne po dni, kdy Výkonný sekretář Komise těmto Smluvním stranám písemně oznámí přijetí úpravy.

Článek 12

PODEPSÁNÍ

1. Tento Protokol bude vyložen k podpisu v Oslo, od 13. června 1994 do 14. června 1994 včetně, potom v sídle Spojených národů v New Yorku do 12. prosince 1994, pro státy, které jsou členy Komise a také pro státy, které mají při Komisi konzultativní status, v souladu s odstavcem 8 rezoluce Hospodářské a sociální rady č. 36 /IV/ z 28. března 1947, a pro organizace regionální ekonomické integrace, tvořené suverénními státy - členy Komise, které mají pravomoc pokud jde o projednávání, uzavírání a uplatňování mezinárodních smluv v záležitostech spadajících pod tento Protokol za předpokladu, že ty státy a organizace, kterých se to týká, jsou Smluvními stranami této Úmluvy a jsou zaneseny v seznamu v Příloze II.

2. V záležitostech, které spadají pod jejich pravomoc, budou tyto organizace regionální ekonomické integrace ve svém vlastním zájmu vykonávat práva a plnit odpovědnost, které tento Protokol spojil s jejich členskými státy. V tomto případě nebudou mít členské státy těchto organizací oprávnění vykonávat taková práva individuálně.

Článek 13

RATIFIKACE, PŘIJETÍ, SCHVÁLENÍ A PŘSTOUPENÍ

1. Tento Protokol podléhá ratifikaci, přijetí nebo schválení svými signatáři.

2. Tento Protokol bude vyložen pro přistoupení od 12. prosince 1994 pro státy a organizace, které splňují požadavky Článku 12, odstavce 1.

Článek 14

DEPOZITÁŘ

Dokumenty o ratifikaci, přijetí, schválení nebo přistoupení budou uloženy u Generálního sekretáře Spojených národů, který bude vykonávat funkci depositáře.

Článek 15

VSTOUPENÍ V PLATNOST

1. Tento Protokol vstoupí v platnost devadesátého dne po datu, kdy byl uložen šestnáctý dokument o ratifikaci, přijetí schválení nebo přístupu.

2. Pro každý stát a organizaci, o kterých se zmiňuje článek 12, odstavec 1, který ratifikuje, přijme nebo schválí tento Protokol nebo k němu přistoupí po uložení šestnáctého dokumentu o ratifikaci, přijetí, schválení nebo přistoupení, vstoupí tento Protokol v platnost devadesátého dne, následujícího po datu, kdy tato Smluvní strana uložila svůj dokument o ratifikaci, přijetí, schválení nebo přistoupení.

Článek 16

ODSTOUPENÍ

Kdykoli po uplynutí pěti let ode dne, kdy tento Protokol vstoupil v platnost pro některou Smluvní stranu, může tato Smluvní strana na základě písemného oznámení Depozitáři od něj odstoupit. Každé takové odstoupení nabude účinnosti devadesátého dne po dni, kdy je Depozitář přijal anebo od takového pozdějšího data, které může být uvedeno v oznámení o odstoupení.

Článek 17

PŮVODNÍ ZNĚNÍ

Originál tohoto Protokolu, jehož anglicky, francouzský a ruský text jsou stejně původní a platné, bude uložen u Generálního sekretáře Spojených národů.

Na znamení toho níže podepsaní, řádně k tomu zmocnění, podepsali tento Protokol.

Dáno v Oslo, dne 13. června 1994.


Příloha I

KRITICKÁ DEPOZICE SÍRY

(5-percentil v centigramech na m2 za rok)

 1213 14151617 181920 21222324 252627 28293031 323334 35363738  
37      34 403228 41525158 116138519 817682         37
36      30 393234 343134112 39609434 932          36
35      33 343536 42323276 110158193 316          35
34      34 253333 413433100 122448220 258          34
33      24 454844 44533452 68313313 450          33
32     38 29497376 814838 3262245 230378         32
31   64437 45347175 7882116 73167467 239133125 139259221 248228    31
30  8 43042 50575585 8086126 102128656 335278143 138205173 171173206   30
29  4 113718 37545655 81117143 125718296 379297542 209226215 164171162   29
28  14 9835 19402861 71117111 132226323 348378225 298343177 197251    28
27  10 7727 28443026 849996 115130541 403267209 579449196 176199   27
26  32 61826 18342825 10781109 10812088 126204211 333418271 251234    26
25   10523 24272737 1157097 9812988 88215190 409363394 338     25
24   10624 315485192 1469784 12614693 102211179 418384226      24
23   7171 1813326 113112112 947687 102181205 341371282      23
22   13514 11202956 4510176 79121114 126184196 281606       22
21   1658 1512127 938783 96105130 149207305 272526      21
20   74112 2031165 1197991 116131155 16522497 96165265      20
19  25  1545 4447176 76947384 121152199 207154129 212182146 201     19
18  30     51933 7593119 170167177 11794218 175195196 232    18
17 76 3826    817 36107151 3967232 116140201 237191126 194     17
16 72 4770197   4343 304151 6963104 159157142 179126153 118169164    16
15 38 34361937 454342 38576071 73135267 2011711803 2201231335 12201653 1729178315
14 16 765963106 9276132 485094 3284238 154529583  3721847 131112581418 14821501 14
13 19 67844589 79124131 965571 774070150 153157179 178        13
12 48 70169115 8216996 99555670 727697 171205202 236145184       12
11 48 44 154110 568179 5376106 104258153 41   287567       11
10     103 112117106 8972137 123 151150   121 252229      10
9        148110 94138  29099107   177        9
8        210181 157137   161166           8
7      203 299312265 318168                7
6    189202 196184189 223170161                6
5    238219 151119126 242166279                5
4     289 157107124 173852240                4
3     172 202190125 141184196                3
2     278 180134124 142284                2
1      96 764379                  1
 1213 14151617 181920 21222324 252627 28293031 323334 35363738  



Příloha II

HORNÍ HRANICE EMISÍ A PROCENTNÍ SNÍŽENÍ EMISÍ

Horní hranice emisí síry, uvedené v seznamu v připojené tabulce udávají závazky, o nichž se zmiňuje odstavec 2 a 3 článku 2 tohoto Protokolu. Hladiny emisí let 1980 a 1990 a procentní snížení emisí v téže tabulce jsou uvedeny pouze pro informaci.

Stát
Úroveň emisí
Horní hranice emisí síry a)
Procentní snížení emisí (%)
 
kt SO2
kt SO2
 
 
za rok
za rok
(výchozí rok 1980 b))
 
1980
1990
2000
2005
2010
2000
2005
2010
Belgie828443 248232215 707250
Bělorusko740 456400370 384650
Bulharsko20502020 137412301127 334045
Česká republika2257 18761128902 6325060 72
Dánsko451180 90   80  
Finsko 584 260116  80  
Francie33481202 868770737 747778
Chorvatsko150160 133125117 111722
Irsko222168 155   30  
Itálie3800 13301042 6573 
Kanada - celostátně4614 37003200  30   
- SOMA3245 1750   46  
Lichtenštejnsko0.4 0.10.1  75  
Lucembursko24 10   58  
Maďarsko16321010 898816653 455060
Německo74945083 1300990 8387 
Nizozemí466207 106   77  
Norsko14254 34   76  
Polsko41003210 258321731397 374766
Portugalsko266284 304294  03 
Rakousko39790 78   80  
Ruská federace c)7161 446044404297 42973840 40
Řecko400510 595580570 034
Slovensko843539 337295240 606572
Slovinsko235195 1309471 456070
Spojené království 489837802449 147098050 7080
Španělsko3319 23162143  35   
Švédsko507 130100  80  
Švýcarsko126 6260  52  
Ukrajina3850 231021181696 404556
ES25513 9598   62  

Poznámky:

a) Jestliže v určitém roce před r. 2005 některá Smluvní strana shledá, že v důsledku zvláště chladné zimy, zvláště suchého léta a nepředvídatelné krátkodobé ztráty kapacity v systému dodávky elektřiny v tuzemsku či v sousední zemi, nemůže splnit své závazky podle této Přílohy, může ony závazky splnit zprůměrováním svých národních emisí síry v roce, o který jde, v předchozím roce a v následujícím roce za předpokladu, že hladina emisí v každém jednotlivém roce není o více než 20 procent vyšší než je horní hranice emise síry. Důvod překročení v každém daném roce a způsob vypočtu průměru za tři roky budou sděleny Prováděcímu výboru.

b) Procentní snížení emisí, uvedená pro Řecko a Portugalsko se zakládají na horních hranicích emisi pro rok 2000.

c) Evropská část v rámci území EMEP.


Příloha III

OZNAČENÍ ÚZEMÍ, KDE DOCHÁZÍ K ŘÍZENÍ EMISÍ SÍRY (SOMA).

Pro účely tohoto protokolu se na seznam SOMA zapisuje jak následuje:

SOMA jihovýchodní Kanady

Jde o území o rozloze 1 milionu km2, které zahrnuje celé území provincií Ostrova Prince Edwarda, Nova Scotia a New Brunswick, celé území provincie Quebec jižně od přímky mezi Havre-St. Pierra na severním břehu zálivu sv. Vavřince a bodem, kde hranice mezi Quebecem a Ontariem protíná pobřežní čáru zálivu Jamesova, a celé území provincie Ontario, jižně od přímky mezi bodem, kde hranice mezi Ontariem a Quebecem protíná pobřežní čáru zálivu Jamesova, řeka Nipigon blíže severního břehu jezera Hořejšího.


Příloha IV

TECHNOLOGIE OMEZOVÁNÍ EMISÍ SÍRY ZE STACIONÁRNÍCH ZDROJŮ

I. ÚVOD

1. Cílem této Přílohy je poskytnout rámcovou informaci o postupech a technologiích omezení emisí síry a tak účinně dostát závazkům Protokolu.

2. Příloha je založena na informacích o všeobecných možnostech volby, jak snížit emise síry a zejména o technologických parametrech a nákladech na omezování emisí z oficiální dokumentace Výkonného sboru a jeho pomocných orgánů.

3. Pokud není uvedeno jinak, jsou na seznamu uvedená opatření k snižování emisí síry založena na provozních zkušenostech, ve většině případů za několik let, a považují se za nejlépe zavedené a ekonomicky uskutečnitelné nejlepší dostupné technologie. Avšak soustavně se rozšiřující zkušenosti s opatřeními a technologiemi s nízkými emisemi v nových závodech, stejně jako nové vybavování stávajících závodů vyžadují, aby se Příloha neustále rozšiřovala a pozměňovala.

4. Přestože Příloha uvádí řadu opatření a technologií v širokém rozsahu účinnosti a nákladovosti, nelze ji považovat za vyčerpávající seznam možností omezování. Kromě toho volba opatření/technologií omezování pro kterýkoli zvláštní případ bude záviset na řadě faktorů, včetně současných ustanovení zákonů a nařízení a, zejména, požadavků technologie omezování, skladby primární energie, průmyslové infrastruktury, hospodářských okolnostech a specifických podmínkách vlastního závodu.

5. Příloha se zabývá především omezováním emisí SO2, pojatých jako suma oxidu siřičitého a oxidu sírového, vyjádřeného jako SO2. Podíl síry emitované buď jako SOX nebo jiných sloučenin síry z jiných než spalovacích procesů a jiných zdrojů je malý ve srovnání s emisemi SOX ze spalování.

6. Při projektování opatření nebo technologií pro zdroje SOX emitující jiné složky, zejména oxidy dusíku (NOX), tuhé částice, těžké kovy a prchavé organické látky (VOC), stojí za to uvažovat o nich ve spojitosti s možnostmi omezování specifických znečišťujících látek proto, aby se maximalizoval celkový účinek snížení a minimalizoval dopad na životní prostředí a zvláště, aby nevznikal problém přenosu znečišťování do jiných médií (například odpadových vod nebo pevného odpadu).

II. VELKE STACIONÁRNÍ ZDROJE EMISÍ SOX

7. Procesy spalování fosilních paliv jsou hlavním zdrojem člověkem vytvořených emisí SOX ze stacionárních zdrojů. Nadto některé jiné procesy než spalování mohou podstatně přispívat k emisím. Velkými stacionárními zdroji emisí SOX v rozdělení podle kategorií na základě EMEP/CORINAIR ´90 jsou:

(i) Veřejné elektrárny, teplárny a centrální výtopny:

(a) kotle

(b) stacionární spalovací turbiny a spalovací motory.

(ii) Zdroje tepla drobného průmyslu, služeb a obyvatelstva:

(a) kotle

(b) domácí vytápění

(iii) Průmyslové kotelny a procesy se spalováním:

(a) Kotle a procesní ohřev

(b) Zpracovatelské procesy, např. metalurgické operace jako pražení, spékání (slínování), koksárenské pece, zpracování oxidu titaničitého (TiO2) atd.;

(c) výroba celulozy,

(iv) Procesy bez spalování, např. výroba kyseliny sírové, specifické procesy organické syntézy, úprava povrchu kovů,

(v) Dobývání, zpracování a distribuce fosilních paliv,

(vi) Zpracování a likvidace odpadu, např. tepelné zpracování domovního a průmyslového odpadu.

8. Celkové údaje (1990) za oblast EHK ukazují, že asi 88% z celkových emisí SOX pochází ze všech spalovacích procesů (20% z průmyslového spalování), 5% z výrobních procesů a 7% z rafinerií ropy. V mnoha zemích je vedle sektoru výroby elektřiny velkým samostatným zdrojem emisí SOX také sektor průmyslu (včetně rafinerií). Přestože jsou emise z rafinerií v zemích EHK poměrně malé, jejich dopad na emise síry z jiných zdrojů je velký, vzhledem k obsahu síry v ropných produktech. Obvykle přechází do ropných výrobků 60% z obsahu síry v ropě, 30% se získává jako elementární síra a 10% odchází jako emise z komínů rafinerií.

III. OBECNÉ MOŽNOSTI SNIŽOVÁNÍ EMISÍ SOX ZE SPALOVÁNÍ

9. Obecné možnosti snížení SOX jsou:

(i) Opatření v hospodaření energií: [Možnosti (i) (a) a (b) jsou spojeny s energetickou strukturou a politikou Smluvní strany. Zavedení, účinnost a náklady podle odvětví zde nejsou uvažovány.]

(a) úspora energie

Racionální využívání energie (zvýšení energetické účinnosti/řízení procesu, společná výroba elektřiny a tepla a/ nebo úspory na straně poptávky) má obvykle za následek snížení emisí SOX.

(b) skladba zdrojů energie

Všeobecně vzato lze snížit emise SOX tím, že se zvýší podíl zdrojů, jimiž se vyrábí elektřina bez spalování (např. vodní, jaderné, větrné elektrárny) v celkové směsi zdrojů energie. Nicméně je třeba uvážit další dopady na životní prostředí.

(ii) Technologické možnosti:

(a) záměna paliva

Emise SO2 při spalování jsou v přímé úměrnosti k obsahu síry v použitém palivu.

Změny užitého paliva (např. z uhlí o vysokém obsahu síry k uhlí s nízkým obsahem síry a/ nebo k tekutým palivům nebo z uhlí na plyn) vedou k snižování emisí SOX, jsou tu však i určitá omezení, jako např. zda je vůbec palivo s nízkým obsahem síry k dispozici a zda lze stávající systémy spalování přizpůsobit na použití odlišných paliv. V mnoha zemích EHK se některá spalovací zařízení na uhlí nebo ropu nahrazují spalovacím zařízením na plyn. Zařízení umožňující používat dvojího paliva mohou přesuny mezi palivy usnadňovat.

(b) Čištění paliva

Čištění zemního plynu je běžné a z provozních důvodů se ho široce využívá. Čištění odpadního plynu (plyn z kyselé rafinace, koksárenský plyn, bioplyn atd.) je rovněž běžnou technologií. Odsíření tekutých paliv (lehké a střední frakce) je běžnou technologií. Odsíření těžkých frakcí je technicky proveditelné, nicméně závisí na vlastnostech surové ropy. Odsíření atmosférického residua (zbytkový produkt z atmosférických jednotek destilace surové ropy) k výrobě palivového oleje s nízkým obsahem síry se však běžně neprovádí; obvykle se dává přednost zpracování surové ropy s nízkým obsahem síry. Hydrokrakování a technologie úplné konverze jako výrobní procesy dosáhly plné zralosti a spojují vysoké zachycení síry se zvýšeným výtěžkem lehkých produktů. Až dosud je však počet rafinerií s úplnou konversí omezený. Tyto rafinérie běžně vytěží 80 - 90% obsahu síry a všechny zbytky dokáží přeměnit na lehké produkty nebo jiné prodejné výrobky. U tohoto typu rafinérií je zvýšena spotřeba energie a zvýšeny investiční náklady. Typický obsah síry u produktů rafinérií podává tabulka č. 1.

Tabulka 1

Obsah síry v rafinačních produktech

Obsah síry v %

 
Typická současná hodnota
Očekávaná budoucí hodnota
Benzin
0,1
0,05
Kerosin pro trysk. letadla
0,1
0,01
Motorová nafta (diesel)
0,05 - 0,3
< 0,05
Topná nafta
0,1 - 0,2
< 0,1
Palivová nafta
0,2 - 3,5
< 1
Nafta pro lodní pohon
0,5 - 1,0
< 0,5
Nafta pro vlastní
3,0 - 5,0
< 1 (pobřežní území)
potřebu lodi 
< 2 (na širém moři)

Čištění černého (kamenného) uhlí pomocí běžně uplatňovaných technologií může přinést zhruba 50 procentní odstranění anorganické síry (v závislosti na vlastnostech uhlí), avšak neodstraní žádnou organickou síru. Vyvíjejí se účinnější technologie, které však vyžadují složitější zařízení a jsou nákladné. Účinnost odstraňování síry čištěním uhlí je tudíž ve srovnání s odsířením kouřových plynů omezena. V některých zemích se však může dosáhnout místního optima kombinace čištění uhlí a čištění kouřových plynů.

(c) Technologie dokonalejšího spalování

Tyto technologie spalování s vyšší tepelnou účinností a sníženými emisemi SOX zahrnují: fluidní spalování (FBC) a to: s bublinovou vrstvou (BFBC), cirkulační (CFBC), a tlakové (PFBC); dále zplynování integrované s paroplynovým cyklem (IGCC); a kombinovaný paroplynový cyklus (CCGT).

Stacionární spalovací turbiny mohou být integrovány se spalovacími systémy ve stávajících běžných elektrárnách, což může celkovou účinnost zvýšit o 5 - 7 procent a tím například významně snížit emise SO2. Je ovšem třeba provést velké změny na stávajícím systému topenišť.

Fluidní spalování je technologií pro spalování kamenného a hnědého uhlí, může však spalovat jiná pevná paliva jako je ropný koks a méně hodnotná paliva jako jsou odpadky, rašelina a dřevo. Emise lze dodatečně snížit přídavkem vápna /vápence do materiálu lože. Celková instalovaná kapacita FBC dosáhla zhruba 30 000 MWth (250 - 350 závodů), včetně 8 000 MWth v jednotkových výkonech přes 50 MWth. Vedlejší produkty tohoto procesu však mohou vyvolávat problémy pokud jde o jejich užití a /nebo likvidaci a je třeba vyčkat ještě dalšího vývoje.

Proces IGCC spočívá ve zplynování uhlí a výrobě elektřiny v kombinovaném paroplynovém cyklu. Zplyňované uhlí se spaluje ve spalovací komoře plynové turbiny. Snížení emisí SOX se dociluje používáním běžné technologie čištění surového plynu před vstupem do plynové turbiny. Tato technologie existuje také pro zbytky těžkých olejů a pro bituminové emulze. Instalovaná kapacita v současné době činí asi 1 000 MWel (5 závodů).

Elektrárny s kombinovaným paroplynovým cyklem, za použití zemního plynu jako paliva, s energetickou účinností asi 48 - 52 procent jsou v současné době ve stadiu projektů.

(d) Modifikace procesů a spalování

Neexistují modifikace spalování, srovnatelné s opatřeními pro omezení emisí NOX, neboť v průběhu spalování je organicky a /nebo anorganicky vázaná síra téměř úplně oxidována na SOX (přičemž určité procento, závisející na vlastnostech uhlí a technologii spalování zůstane v popelu).

V této Příloze se přídavky suchého aditiva do běžných kotlů považují za modifikaci procesů, vzhledem k tomu, že se do spalovacího prostoru vstřikuje určité činidlo. Nicméně zkušenosti ukázaly, že při použití těchto procesů se snižuje tepelný výkon. Poměr Ca/S je vysoký a odstranění síry je nízké. Je třeba brát v úvahu i problémy, spojené s dalším užitím vedlejších produktů, takže se tohoto řešení může obvykle použít jako prozatímního opatření a jen pro menší jednotky (viz tab. č. 2).

Tabulka 2

Emise SOX po aplikaci možných technologií u kotlů,

spalujících fosilní paliva

 Neregulovatelné emise Dávkování aditiva Mokré odsíření a) Polosuchá absorbce b)
Účinnost snížení emisí (%)   do 80  95  do 90 
Vlastní spotřeba elektřiny (kWat/103m3/h)   0,1 - 1  6 - 10 3 - 6 
Celková instal. kapacit (ECE Eur) (MWth)      164 000  16 000 
Typ vedl. produktu  směs soli Ca a popílku sádra (kal/odpadní voda směs CaSo3/2H20 a popílku
Specifická investice (náklady ECU 1990/kWat)   20 - 50  60 - 250 50 - 220 
 mg/m3 c/g/Whel g/m3 c/g/kWhelmg/m3 c/ g/kWhelmg/m3 c/g/kWhel
kamenné uhlí d)1 000 - 10 000 3,5 - 35400 - 4 000 1,4 - 14<400<1,4 <400<1,4
      (<200,1 %S) <0,7(<200,1 %S) <0,7
hnědé uhlí d)1 000 - 20 000 4,2 - 84400 - 8 000 1,7 - 33,6<400<1,7 <400<1,7
      (<200,1 %S) <0,8(200,1 %S)<0,8
těžký olej d)1 000 - 10 000 2,8 - 28400 - 4 000 1,1 - 11<400<1,1 <400<1,1
      (<200,1 %S) <0,6(200,1 %S)<0,6
          
 čpavkový proces Wellman - Lord a)aktivní uhlík a) kombin. katalyt a)
Účinnost snížení emisí (%) do 90 95  95  95 
Vlastní spotřeba elektřiny (kWat/103m3/h) 3 - 10 10 - 15  4 - 8 2 
Celková instal. kapacita (ECE Eur) (MWth) 200 2 000  700  1 300 
Typ vedl. produktuamonné hnojivo elementární síra/kys. sírová (99%) elementární síra/kys. sírová (99%) kyselina sírová (70%)
Specifická investice (náklady ECU 1990/kWhel) 230 - 270 el 200 - 300 el  280 - 320 el.tl 320 - 350 el.tl 
 mg/m3 c/g/kWhel mg/m3 c/g/kWhelmg/m3 c/ g/kWhelmg/m3 cg/kWhel
kamenné uhlí d)<400 <1,4<400<1,4 <400<1,4<400 <1,4
 (<200,1 %S)<0,7 (<200,1 %S)<0,7 (<200,1 %S)<0,7(<200,1 %S) <0,7
hnědé uhlí d)<400 <1,7<400<1,7 <400<1,7<400 <1,7
 (<200,1 %S)<0,8 (<200,1 %S)<0,8 (<200,1 %S)<0,8(<200,1 %S) <0,8
těžký olej d)<400 <1,1<400<1,1 <400<1,1<400 <1,1
 (<200,1 %S)<0,6 (<200,1 %S)<0,6 (<200,1 %S)<0,6(<200,1 %S) <0,6

a/ Při vysokém obsahu síry v palivu může být účinnost i jiná, současně může být odvislá od specifičnosti procesu. Obvyklou hodnotou je 95%

b/ Vhodné pro paliva s vysokým obsahem síry

c/ Emise v mg/m3S.TP/, suché spaliny, 6% kyslíku pro pevná paliva, 3% kyslíku pro tekutá paliva

d/ Činitel konverze závisí na vlastnostech paliva, specifickém objemu spalin a tepelné účinnosti kotle. /Užití činitelé konverze [m3/kWhel], tepelná účinnost 36%/: kamenné uhlí: 3,50, hnědé uhlí: 4,20; těžký olej: 2,80/.

e/ Specifické investiční náklady vycházejí z malého počtu zařízení.

f/ Specifické investiční náklady zahrnují proces denitrifikace.

Tabulka byla sestavena hlavně pro velká spalovací zařízení ve veřejném sektoru. Možnosti omezení jsou však platné i pro jiné sektory s podobnými odpadními plyny.

(e) Odsíření kouřových plynů /FGD/

Tyto procesy se zaměřují na odstranění již vytvořeného SOX a hovoří se o nich také jako o sekundárních opatřeních. Technologie čištění kouřových plynů, odpovídající současnému stavu techniky, jsou založeny na odstraňování SOX mokrým, suchým/polosuchým a katalytickým chemickým procesem.

K dosažení účinnějšího snížení SOX, než dovolují opatření uvedená sub (i) je třeba uvažovat o programu, kombinujícím technologické možnosti, označené sub (ii).

V některých případech mohou způsoby snížení emisí SOX vést i k snížení emisí CO2, NOX a jiných znečišťujících látek.

Ve veřejných elektrárnách, teplárnách a výtopnách, se používá těchto procesů čištění kouřových plynů: mokrý vápno/vápencový (LWS); rozprašovací absorpce (SDA), proces Wellman-Lordův (WL); čpavkový (AS); a kombinovaných procesů k odstraňování NOX/SOX (AC - aktivovaným uhlíkem) a kombinované katalytické odstraňování NOX/SOX.

V sektoru výroby elektřiny pokrývají procesy LWS 85% a SDA 10% instalované kapacity odsiřování spalin.

Několik nových odsiřovacích procesů spalin, jako například suchý s ozářením elektrony (EBDS) a Mark 13A ještě za sebou nemá zkušební období.

Tabulka č. 2 ukazuje účinnost shora uvedených sekundárních opatření, založených na shrnutých praktických zkušenostech z velkého počtu zařízení, na kterých byly uplatněny. Uvádí se jak realizovaná kapacita, tak i kapacitní rozsah. Přesto, že několik technologií snižování vykazuje srovnatelné účinky, mohou specifické místní vlivy použití určité technologie vylučovat.

Tabulka č. 2 obsahuje rovněž obvyklé meze investičních nákladů při použití technologií snížení emisí SOX, uvedené pod (ii) (c), (d) a (e). Avšak při použití těchto technologií v jednotlivých případech je třeba si uvědomit, že investiční náklady na snížení emisí budou kromě jiného záviset na konkrétním zařízení, kde jsou aplikovány, na požadovaném systému kontroly, na velikosti zařízení, na rozsahu požadovaného snížení a na časovém průběhu cyklu údržby. Proto dává tabulka jen hrubé rozmezí investičních nákladů. Investiční náklady pro dodatečné vybavení jsou obvykle vyšší než při výstavbě nového závodu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP