1. V případě sporu mezi kterýmikoli
dvěma nebo více Smluvními stranami o interpretaci
nebo uplatnění tohoto Protokolu budou Smluvní
strany, kterých se to týká, hledat urovnání
tohoto sporu vyjednáváním nebo jakýmkoli
jinými mírumilovnými prostředky podle
své vlastní volby. Sporné Smluvní
strany uvědomí o svém sporu Výkonný
sbor.
2. Při ratifikaci, přijetí, schválení
nebo přistoupení k tomuto Protokolu nebo kdykoli
později, může Smluvní strana, která
není organizací regionální ekonomické
integrace, v písemném dokumentu, předaném
Depozitáři, prohlásit, že pokud jde
o jakýkoli spor, týkající se interpretace
nebo aplikace Protokolu, uznává jeden nebo oba dále
uvedené prostředky urovnání sporu
jako povinné ipso facto a bez další dohody,
ve vztahu ke každé Smluvní straně, která
přijme stejný závazek:
(a) předložení sporu Mezinárodnímu
soudnímu dvoru,
(b) arbitráž v souladu s pravidly, která Smluvní
strany přijmou na některém zasedání
Výkonného sboru a to jak to bude nejdříve
možné, v Příloze o arbitrážním
řízení.
Smluvní strana, která je organizací regionální
ekonomické integrace může učinit prohlášení
s podobným účinkem ve vztahu k arbitráži
v souladu s pravidly, o nichž se zmiňuje pododstavec
(b) shora.
3. Prohlášení, učiněné
podle odstavce 2 zůstane v platnosti, dokud nevyprší
v souladu s tím, jak je časově omezeno nebo
až za tři měsíce poté, kdy bylo
u depozitáře uloženo písemné
oznámení, že se odvolává.
4. Nové prohlášení, oznámení
o odvolání nebo o vypršení platnosti
prohlášení se v žádném případě
nedotkne řízení, jež je v běhu
u Mezinárodního soudního dvora nebo před
arbitrážním tribunálem, ledaže
by se strany ve sporu dohodly jinak.
5. Kromě případu, kdy Smluvní strany
přijaly stejný prostředek urovnání
sporu podle odstavce 2, jestliže po dvanácti měsících
poté, kdy jedna Smluvní strana oznámila druhé,
že mezi nimi existuje spor, nebyly Smluvní strany,
kterých se to týká, schopny urovnat svůj
spor prostředky, zmíněnými v odstavci
1 shora, bude spor na žádost kterékoli z těchto
stran předložen k smírčímu řízení.
6. Pro účely odstavce 5 se vytvoří
komise pro smírčí řízení.
Komise bude složena z členů, které ve
stejném počtu jmenuje každá ze stran,
kterých se to týká, nebo tam, kde strany
účastné ve smírčím řízení
sdílejí týž zájem, je jmenuje
skupina sdílející tento zájem, a z
předsedy, kterého si zvolí takto jmenovaní
členové. Komise vydá doporučující
výrok, který obě strany v upřímném
úmyslu zváží.
Přílohy k tomuto Protokolu jsou jeho nedílnou
součástí. Přílohy I a IV mají
povahu doporučení.
1. Každá smluvní strana může podat
pozměňovací návrhy k tomuto Protokolu.
Každá Smluvní strana Úmluvy může
navrhnout úpravu v Příloze II k tomuto Protokolu,
aby bylo připojena k jejímu jménu, spolu
s úrovní emisí, horní hranice emisí
síry a procento snížení emisí.
2. Takové navržené úpravy a pozměňovací
návrhy budou v písemné formě předloženy
Výkonnému sekretáři Komise, který
je sdělí všem Smluvním stranám.
Smluvní strany budou projednávat předložené
pozměňovací návrhy a úpravy
na nejbližším zasedání Výkonného
sboru za předpokladu, že tyto návrhy byly Výkonným
sekretářem rozeslány Smluvním stranám
nejméně 90 dní předem.
3. Pozměňovací návrhy k tomuto Protokolu
a k jeho přílohám II, III a V budou přijímány
konsensem Smluvních stran přítomných
na zasedání Výkonného sboru a pro
ty Smluvní strany, které je přijaly, vstoupí
v platnost devadesátého dne po datu, kdy dvě
třetiny Smluvních stran uložily své
dokumenty o jejich přijetí. Pro každou jinou
stranu vstoupí pozměňovací návrhy
v platnost devadesátého dne poté, kdy tato
strana uložila svůj dokument o přijetí.
4. Pozměňovací návrhy k přílohám
k tomuto Protokolu, k jiným než které byly
uvedeny v odstavci 3 shora, budou přijímány
konsensem Smluvních stran přítomných
na zasedání Výkonného sboru. Po vypršení
devadesáti dní ode dne, kdy Výkonný
sekretář Komise oznámil pozměňovací
návrh k některé z těchto příloh,
nabude pozměňovací návrh účinnosti
pro ty Smluvní strany, které nepředložily
oznámení v souladu s ustanoveními odstavce
5 tohoto článku za předpokladu, že nejméně
šestnáct Smluvních stran takové oznámení
nepředložilo.
5. Kterákoli Smluvní strana, která není
schopna schválit pozměňovací návrh
k příloze, jiné než je příloha
uvedená v odstavci 3 shora, to písemně oznámí
Depozitáři do devadesáti dnů ode dne
sdělení o jeho přijetí. Depozitář
bez prodlení uvědomí všechny Smluvní
strany o každém takovém oznámení,
které obdržel. Smluvní strana může
kdykoli nahradit své předchozí oznámení
souhlasem a pozměňovací návrh k takové
příloze nabude pro tuto Smluvní stranu účinnosti.
6. Úpravy k Příloze II budou přijímány
konsensem Smluvních stran na zasedání Výkonného
sboru a nabudou účinnosti pro všechny Smluvní
strany tohoto Protokolu devadesátého dne po dni,
kdy Výkonný sekretář Komise těmto
Smluvním stranám písemně oznámí
přijetí úpravy.
1. Tento Protokol bude vyložen k podpisu v Oslo, od 13. června
1994 do 14. června 1994 včetně, potom v sídle
Spojených národů v New Yorku do 12. prosince
1994, pro státy, které jsou členy Komise
a také pro státy, které mají při
Komisi konzultativní status, v souladu s odstavcem 8 rezoluce
Hospodářské a sociální rady
č. 36 /IV/ z 28. března 1947, a pro organizace regionální
ekonomické integrace, tvořené suverénními
státy - členy Komise, které mají pravomoc
pokud jde o projednávání, uzavírání
a uplatňování mezinárodních
smluv v záležitostech spadajících pod
tento Protokol za předpokladu, že ty státy
a organizace, kterých se to týká, jsou Smluvními
stranami této Úmluvy a jsou zaneseny v seznamu v
Příloze II.
2. V záležitostech, které spadají pod
jejich pravomoc, budou tyto organizace regionální
ekonomické integrace ve svém vlastním zájmu
vykonávat práva a plnit odpovědnost, které
tento Protokol spojil s jejich členskými státy.
V tomto případě nebudou mít členské
státy těchto organizací oprávnění
vykonávat taková práva individuálně.
1. Tento Protokol podléhá ratifikaci, přijetí
nebo schválení svými signatáři.
2. Tento Protokol bude vyložen pro přistoupení
od 12. prosince 1994 pro státy a organizace, které
splňují požadavky Článku 12,
odstavce 1.
Dokumenty o ratifikaci, přijetí, schválení
nebo přistoupení budou uloženy u Generálního
sekretáře Spojených národů,
který bude vykonávat funkci depositáře.
1. Tento Protokol vstoupí v platnost devadesátého
dne po datu, kdy byl uložen šestnáctý
dokument o ratifikaci, přijetí schválení
nebo přístupu.
2. Pro každý stát a organizaci, o kterých
se zmiňuje článek 12, odstavec 1, který
ratifikuje, přijme nebo schválí tento Protokol
nebo k němu přistoupí po uložení
šestnáctého dokumentu o ratifikaci, přijetí,
schválení nebo přistoupení, vstoupí
tento Protokol v platnost devadesátého dne, následujícího
po datu, kdy tato Smluvní strana uložila svůj
dokument o ratifikaci, přijetí, schválení
nebo přistoupení.
Kdykoli po uplynutí pěti let ode dne, kdy tento
Protokol vstoupil v platnost pro některou Smluvní
stranu, může tato Smluvní strana na základě
písemného oznámení Depozitáři
od něj odstoupit. Každé takové odstoupení
nabude účinnosti devadesátého dne
po dni, kdy je Depozitář přijal anebo od
takového pozdějšího data, které
může být uvedeno v oznámení o
odstoupení.
Originál tohoto Protokolu, jehož anglicky, francouzský
a ruský text jsou stejně původní a
platné, bude uložen u Generálního sekretáře
Spojených národů.
Na znamení toho níže podepsaní,
řádně k tomu zmocnění, podepsali
tento Protokol.
Dáno v Oslo, dne 13. června 1994.
Příloha I
KRITICKÁ DEPOZICE SÍRY
(5-percentil v centigramech na m2 za rok)
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | ||
37 | 34 | 40 | 32 | 28 | 41 | 52 | 51 | 58 | 116 | 138 | 519 | 817 | 682 | 37 | ||||||||||||||
36 | 30 | 39 | 32 | 34 | 34 | 31 | 34 | 112 | 39 | 609 | 434 | 932 | 36 | |||||||||||||||
35 | 33 | 34 | 35 | 36 | 42 | 32 | 32 | 76 | 110 | 158 | 193 | 316 | 35 | |||||||||||||||
34 | 34 | 25 | 33 | 33 | 41 | 34 | 33 | 100 | 122 | 448 | 220 | 258 | 34 | |||||||||||||||
33 | 24 | 45 | 48 | 44 | 44 | 53 | 34 | 52 | 68 | 313 | 313 | 450 | 33 | |||||||||||||||
32 | 38 | 29 | 49 | 73 | 76 | 81 | 48 | 38 | 32 | 62 | 245 | 230 | 378 | 32 | ||||||||||||||
31 | 6 | 44 | 37 | 45 | 34 | 71 | 75 | 78 | 82 | 116 | 73 | 167 | 467 | 239 | 133 | 125 | 139 | 259 | 221 | 248 | 228 | 31 | ||||||
30 | 8 | 4 | 30 | 42 | 50 | 57 | 55 | 85 | 80 | 86 | 126 | 102 | 128 | 656 | 335 | 278 | 143 | 138 | 205 | 173 | 171 | 173 | 206 | 30 | ||||
29 | 4 | 11 | 37 | 18 | 37 | 54 | 56 | 55 | 81 | 117 | 143 | 125 | 718 | 296 | 379 | 297 | 542 | 209 | 226 | 215 | 164 | 171 | 162 | 29 | ||||
28 | 14 | 9 | 8 | 35 | 19 | 40 | 28 | 61 | 71 | 117 | 111 | 132 | 226 | 323 | 348 | 378 | 225 | 298 | 343 | 177 | 197 | 251 | 28 | |||||
27 | 10 | 7 | 7 | 27 | 28 | 44 | 30 | 26 | 84 | 99 | 96 | 115 | 130 | 541 | 403 | 267 | 209 | 579 | 449 | 196 | 176 | 199 | 27 | |||||
26 | 32 | 6 | 18 | 26 | 18 | 34 | 28 | 25 | 107 | 81 | 109 | 108 | 120 | 88 | 126 | 204 | 211 | 333 | 418 | 271 | 251 | 234 | 26 | |||||
25 | 10 | 5 | 23 | 24 | 27 | 27 | 37 | 115 | 70 | 97 | 98 | 129 | 88 | 88 | 215 | 190 | 409 | 363 | 394 | 338 | 25 | |||||||
24 | 10 | 6 | 24 | 31 | 54 | 85 | 192 | 146 | 97 | 84 | 126 | 146 | 93 | 102 | 211 | 179 | 418 | 384 | 226 | 24 | ||||||||
23 | 7 | 17 | 1 | 18 | 13 | 32 | 6 | 113 | 112 | 112 | 94 | 76 | 87 | 102 | 181 | 205 | 341 | 371 | 282 | 23 | ||||||||
22 | 13 | 5 | 14 | 11 | 20 | 29 | 56 | 45 | 101 | 76 | 79 | 121 | 114 | 126 | 184 | 196 | 281 | 606 | 22 | |||||||||
21 | 16 | 5 | 8 | 15 | 1 | 21 | 27 | 93 | 87 | 83 | 96 | 105 | 130 | 149 | 207 | 305 | 272 | 526 | 21 | |||||||||
20 | 74 | 11 | 2 | 20 | 3 | 11 | 65 | 119 | 79 | 91 | 116 | 131 | 155 | 165 | 224 | 97 | 96 | 165 | 265 | 20 | ||||||||
19 | 25 | 154 | 5 | 44 | 47 | 176 | 76 | 94 | 73 | 84 | 121 | 152 | 199 | 207 | 154 | 129 | 212 | 182 | 146 | 201 | 19 | |||||||
18 | 30 | 51 | 9 | 33 | 75 | 93 | 119 | 170 | 167 | 177 | 117 | 94 | 218 | 175 | 195 | 196 | 232 | 18 | ||||||||||
17 | 76 | 38 | 26 | 8 | 17 | 36 | 107 | 151 | 39 | 67 | 232 | 116 | 140 | 201 | 237 | 191 | 126 | 194 | 17 | |||||||||
16 | 72 | 47 | 70 | 197 | 43 | 43 | 30 | 41 | 51 | 69 | 63 | 104 | 159 | 157 | 142 | 179 | 126 | 153 | 118 | 169 | 164 | 16 | ||||||
15 | 38 | 34 | 36 | 19 | 37 | 45 | 43 | 42 | 38 | 57 | 60 | 71 | 73 | 135 | 267 | 201 | 171 | 1803 | 220 | 123 | 1335 | 1220 | 1653 | 1729 | 1783 | 15 | ||
14 | 16 | 76 | 59 | 63 | 106 | 92 | 76 | 132 | 48 | 50 | 94 | 32 | 84 | 238 | 154 | 529 | 583 | 372 | 1847 | 1311 | 1258 | 1418 | 1482 | 1501 | 14 | |||
13 | 19 | 67 | 84 | 45 | 89 | 79 | 124 | 131 | 96 | 55 | 71 | 77 | 40 | 70 | 150 | 153 | 157 | 179 | 178 | 13 | ||||||||
12 | 48 | 70 | 169 | 115 | 82 | 169 | 96 | 99 | 55 | 56 | 70 | 72 | 76 | 97 | 171 | 205 | 202 | 236 | 145 | 184 | 12 | |||||||
11 | 48 | 44 | 154 | 110 | 56 | 81 | 79 | 53 | 76 | 106 | 104 | 258 | 153 | 41 | 287 | 567 | 11 | |||||||||||
10 | 103 | 112 | 117 | 106 | 89 | 72 | 137 | 123 | 151 | 150 | 121 | 252 | 229 | 10 | ||||||||||||||
9 | 148 | 110 | 94 | 138 | 290 | 99 | 107 | 177 | 9 | |||||||||||||||||||
8 | 210 | 181 | 157 | 137 | 161 | 166 | 8 | |||||||||||||||||||||
7 | 203 | 299 | 312 | 265 | 318 | 168 | 7 | |||||||||||||||||||||
6 | 189 | 202 | 196 | 184 | 189 | 223 | 170 | 161 | 6 | |||||||||||||||||||
5 | 238 | 219 | 151 | 119 | 126 | 242 | 166 | 279 | 5 | |||||||||||||||||||
4 | 289 | 157 | 107 | 124 | 173 | 852 | 240 | 4 | ||||||||||||||||||||
3 | 172 | 202 | 190 | 125 | 141 | 184 | 196 | 3 | ||||||||||||||||||||
2 | 278 | 180 | 134 | 124 | 142 | 284 | 2 | |||||||||||||||||||||
1 | 96 | 76 | 43 | 79 | 1 | |||||||||||||||||||||||
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 |
Příloha II
HORNÍ HRANICE EMISÍ A PROCENTNÍ SNÍŽENÍ
EMISÍ
Horní hranice emisí síry, uvedené
v seznamu v připojené tabulce udávají
závazky, o nichž se zmiňuje odstavec 2 a 3
článku 2 tohoto Protokolu. Hladiny emisí
let 1980 a 1990 a procentní snížení
emisí v téže tabulce jsou uvedeny pouze pro
informaci.
Belgie | 828 | 443 | 248 | 232 | 215 | 70 | 72 | 50 |
Bělorusko | 740 | 456 | 400 | 370 | 38 | 46 | 50 | |
Bulharsko | 2050 | 2020 | 1374 | 1230 | 1127 | 33 | 40 | 45 |
Česká republika | 2257 | 1876 | 1128 | 902 | 632 | 50 | 60 | 72 |
Dánsko | 451 | 180 | 90 | 80 | ||||
Finsko | 584 | 260 | 116 | 80 | ||||
Francie | 3348 | 1202 | 868 | 770 | 737 | 74 | 77 | 78 |
Chorvatsko | 150 | 160 | 133 | 125 | 117 | 11 | 17 | 22 |
Irsko | 222 | 168 | 155 | 30 | ||||
Itálie | 3800 | 1330 | 1042 | 65 | 73 | |||
Kanada - celostátně | 4614 | 3700 | 3200 | 30 | ||||
- SOMA | 3245 | 1750 | 46 | |||||
Lichtenštejnsko | 0.4 | 0.1 | 0.1 | 75 | ||||
Lucembursko | 24 | 10 | 58 | |||||
Maďarsko | 1632 | 1010 | 898 | 816 | 653 | 45 | 50 | 60 |
Německo | 7494 | 5083 | 1300 | 990 | 83 | 87 | ||
Nizozemí | 466 | 207 | 106 | 77 | ||||
Norsko | 142 | 54 | 34 | 76 | ||||
Polsko | 4100 | 3210 | 2583 | 2173 | 1397 | 37 | 47 | 66 |
Portugalsko | 266 | 284 | 304 | 294 | 0 | 3 | ||
Rakousko | 397 | 90 | 78 | 80 | ||||
Ruská federace c) | 7161 | 4460 | 4440 | 4297 | 4297 | 38 | 40 | 40 |
Řecko | 400 | 510 | 595 | 580 | 570 | 0 | 3 | 4 |
Slovensko | 843 | 539 | 337 | 295 | 240 | 60 | 65 | 72 |
Slovinsko | 235 | 195 | 130 | 94 | 71 | 45 | 60 | 70 |
Spojené království | 4898 | 3780 | 2449 | 1470 | 980 | 50 | 70 | 80 |
Španělsko | 3319 | 2316 | 2143 | 35 | ||||
Švédsko | 507 | 130 | 100 | 80 | ||||
Švýcarsko | 126 | 62 | 60 | 52 | ||||
Ukrajina | 3850 | 2310 | 2118 | 1696 | 40 | 45 | 56 | |
ES | 25513 | 9598 | 62 |
Poznámky:
a) Jestliže v určitém roce před
r. 2005 některá Smluvní strana shledá,
že v důsledku zvláště chladné
zimy, zvláště suchého léta a
nepředvídatelné krátkodobé
ztráty kapacity v systému dodávky elektřiny
v tuzemsku či v sousední zemi, nemůže
splnit své závazky podle této Přílohy,
může ony závazky splnit zprůměrováním
svých národních emisí síry
v roce, o který jde, v předchozím roce a
v následujícím roce za předpokladu,
že hladina emisí v každém jednotlivém
roce není o více než 20 procent vyšší
než je horní hranice emise síry. Důvod
překročení v každém daném
roce a způsob vypočtu průměru za tři
roky budou sděleny Prováděcímu výboru.
b) Procentní snížení emisí,
uvedená pro Řecko a Portugalsko se zakládají
na horních hranicích emisi pro rok 2000.
c) Evropská část v rámci
území EMEP.
Příloha III
OZNAČENÍ ÚZEMÍ, KDE DOCHÁZÍ
K ŘÍZENÍ EMISÍ SÍRY (SOMA).
Pro účely tohoto protokolu se na seznam SOMA zapisuje
jak následuje:
SOMA jihovýchodní Kanady
Jde o území o rozloze 1 milionu km2,
které zahrnuje celé území provincií
Ostrova Prince Edwarda, Nova Scotia a New Brunswick, celé
území provincie Quebec jižně od přímky
mezi Havre-St. Pierra na severním břehu zálivu
sv. Vavřince a bodem, kde hranice mezi Quebecem a Ontariem
protíná pobřežní čáru
zálivu Jamesova, a celé území provincie
Ontario, jižně od přímky mezi bodem,
kde hranice mezi Ontariem a Quebecem protíná pobřežní
čáru zálivu Jamesova, řeka Nipigon
blíže severního břehu jezera Hořejšího.
Příloha IV
TECHNOLOGIE OMEZOVÁNÍ EMISÍ SÍRY
ZE STACIONÁRNÍCH ZDROJŮ
I. ÚVOD
1. Cílem této Přílohy je poskytnout
rámcovou informaci o postupech a technologiích omezení
emisí síry a tak účinně dostát
závazkům Protokolu.
2. Příloha je založena na informacích
o všeobecných možnostech volby, jak snížit
emise síry a zejména o technologických parametrech
a nákladech na omezování emisí z oficiální
dokumentace Výkonného sboru a jeho pomocných
orgánů.
3. Pokud není uvedeno jinak, jsou na seznamu uvedená
opatření k snižování emisí
síry založena na provozních zkušenostech,
ve většině případů za
několik let, a považují se za nejlépe
zavedené a ekonomicky uskutečnitelné nejlepší
dostupné technologie. Avšak soustavně se rozšiřující
zkušenosti s opatřeními a technologiemi s nízkými
emisemi v nových závodech, stejně jako nové
vybavování stávajících závodů
vyžadují, aby se Příloha neustále
rozšiřovala a pozměňovala.
4. Přestože Příloha uvádí
řadu opatření a technologií v širokém
rozsahu účinnosti a nákladovosti, nelze ji
považovat za vyčerpávající seznam
možností omezování. Kromě toho
volba opatření/technologií omezování
pro kterýkoli zvláštní případ
bude záviset na řadě faktorů, včetně
současných ustanovení zákonů
a nařízení a, zejména, požadavků
technologie omezování, skladby primární
energie, průmyslové infrastruktury, hospodářských
okolnostech a specifických podmínkách vlastního
závodu.
5. Příloha se zabývá především
omezováním emisí SO2, pojatých
jako suma oxidu siřičitého a oxidu sírového,
vyjádřeného jako SO2. Podíl
síry emitované buď jako SOX nebo
jiných sloučenin síry z jiných než
spalovacích procesů a jiných zdrojů
je malý ve srovnání s emisemi SOX
ze spalování.
6. Při projektování opatření
nebo technologií pro zdroje SOX emitující
jiné složky, zejména oxidy dusíku (NOX),
tuhé částice, těžké kovy
a prchavé organické látky (VOC), stojí
za to uvažovat o nich ve spojitosti s možnostmi omezování
specifických znečišťujících
látek proto, aby se maximalizoval celkový účinek
snížení a minimalizoval dopad na životní
prostředí a zvláště, aby nevznikal
problém přenosu znečišťování
do jiných médií (například
odpadových vod nebo pevného odpadu).
II. VELKE STACIONÁRNÍ ZDROJE EMISÍ SOX
7. Procesy spalování fosilních paliv jsou
hlavním zdrojem člověkem vytvořených
emisí SOX ze stacionárních zdrojů.
Nadto některé jiné procesy než spalování
mohou podstatně přispívat k emisím.
Velkými stacionárními zdroji emisí
SOX v rozdělení podle kategorií
na základě EMEP/CORINAIR ´90 jsou:
(i) Veřejné elektrárny, teplárny a
centrální výtopny:
(a) kotle
(b) stacionární spalovací turbiny a spalovací
motory.
(ii) Zdroje tepla drobného průmyslu, služeb
a obyvatelstva:
(a) kotle
(b) domácí vytápění
(iii) Průmyslové kotelny a procesy se spalováním:
(a) Kotle a procesní ohřev
(b) Zpracovatelské procesy, např. metalurgické operace jako pražení, spékání (slínování), koksárenské pece, zpracování oxidu titaničitého (TiO2) atd.;
(c) výroba celulozy,
(iv) Procesy bez spalování, např. výroba
kyseliny sírové, specifické procesy organické
syntézy, úprava povrchu kovů,
(v) Dobývání, zpracování a
distribuce fosilních paliv,
(vi) Zpracování a likvidace odpadu, např.
tepelné zpracování domovního a průmyslového
odpadu.
8. Celkové údaje (1990) za oblast EHK ukazují,
že asi 88% z celkových emisí SOX
pochází ze všech spalovacích procesů
(20% z průmyslového spalování), 5%
z výrobních procesů a 7% z rafinerií
ropy. V mnoha zemích je vedle sektoru výroby elektřiny
velkým samostatným zdrojem emisí SOX
také sektor průmyslu (včetně rafinerií).
Přestože jsou emise z rafinerií v zemích
EHK poměrně malé, jejich dopad na emise síry
z jiných zdrojů je velký, vzhledem k obsahu
síry v ropných produktech. Obvykle přechází
do ropných výrobků 60% z obsahu síry
v ropě, 30% se získává jako elementární
síra a 10% odchází jako emise z komínů
rafinerií.
III. OBECNÉ MOŽNOSTI SNIŽOVÁNÍ
EMISÍ SOX ZE SPALOVÁNÍ
9. Obecné možnosti snížení SOX
jsou:
(i) Opatření v hospodaření energií:
[Možnosti (i) (a) a (b) jsou spojeny s energetickou strukturou
a politikou Smluvní strany. Zavedení, účinnost
a náklady podle odvětví zde nejsou uvažovány.]
(a) úspora energie
Racionální využívání energie
(zvýšení energetické účinnosti/řízení
procesu, společná výroba elektřiny
a tepla a/ nebo úspory na straně poptávky)
má obvykle za následek snížení
emisí SOX.
(b) skladba zdrojů energie
Všeobecně vzato lze snížit emise SOX
tím, že se zvýší podíl zdrojů,
jimiž se vyrábí elektřina bez spalování
(např. vodní, jaderné, větrné
elektrárny) v celkové směsi zdrojů
energie. Nicméně je třeba uvážit
další dopady na životní prostředí.
(ii) Technologické možnosti:
(a) záměna paliva
Emise SO2 při spalování jsou v
přímé úměrnosti k obsahu síry
v použitém palivu.
Změny užitého paliva (např. z uhlí
o vysokém obsahu síry k uhlí s nízkým
obsahem síry a/ nebo k tekutým palivům nebo
z uhlí na plyn) vedou k snižování emisí
SOX, jsou tu však i určitá omezení,
jako např. zda je vůbec palivo s nízkým
obsahem síry k dispozici a zda lze stávající
systémy spalování přizpůsobit
na použití odlišných paliv. V mnoha zemích
EHK se některá spalovací zařízení
na uhlí nebo ropu nahrazují spalovacím zařízením
na plyn. Zařízení umožňující
používat dvojího paliva mohou přesuny
mezi palivy usnadňovat.
(b) Čištění paliva
Čištění zemního plynu je běžné
a z provozních důvodů se ho široce využívá.
Čištění odpadního plynu (plyn
z kyselé rafinace, koksárenský plyn, bioplyn
atd.) je rovněž běžnou technologií.
Odsíření tekutých paliv (lehké
a střední frakce) je běžnou technologií.
Odsíření těžkých frakcí
je technicky proveditelné, nicméně závisí
na vlastnostech surové ropy. Odsíření
atmosférického residua (zbytkový produkt
z atmosférických jednotek destilace surové
ropy) k výrobě palivového oleje s nízkým
obsahem síry se však běžně neprovádí;
obvykle se dává přednost zpracování
surové ropy s nízkým obsahem síry.
Hydrokrakování a technologie úplné
konverze jako výrobní procesy dosáhly plné
zralosti a spojují vysoké zachycení síry
se zvýšeným výtěžkem lehkých
produktů. Až dosud je však počet rafinerií
s úplnou konversí omezený. Tyto rafinérie
běžně vytěží 80 - 90% obsahu
síry a všechny zbytky dokáží přeměnit
na lehké produkty nebo jiné prodejné výrobky.
U tohoto typu rafinérií je zvýšena spotřeba
energie a zvýšeny investiční náklady.
Typický obsah síry u produktů rafinérií
podává tabulka č. 1.
Benzin | ||
Kerosin pro trysk. letadla | ||
Motorová nafta (diesel) | ||
Topná nafta | ||
Palivová nafta | ||
Nafta pro lodní pohon | ||
Nafta pro vlastní | ||
potřebu lodi |
Čištění černého (kamenného)
uhlí pomocí běžně uplatňovaných
technologií může přinést zhruba
50 procentní odstranění anorganické
síry (v závislosti na vlastnostech uhlí),
avšak neodstraní žádnou organickou síru.
Vyvíjejí se účinnější
technologie, které však vyžadují složitější
zařízení a jsou nákladné. Účinnost
odstraňování síry čištěním
uhlí je tudíž ve srovnání s odsířením
kouřových plynů omezena. V některých
zemích se však může dosáhnout místního
optima kombinace čištění uhlí
a čištění kouřových plynů.
(c) Technologie dokonalejšího spalování
Tyto technologie spalování s vyšší
tepelnou účinností a sníženými
emisemi SOX zahrnují: fluidní spalování
(FBC) a to: s bublinovou vrstvou (BFBC), cirkulační
(CFBC), a tlakové (PFBC); dále zplynování
integrované s paroplynovým cyklem (IGCC); a kombinovaný
paroplynový cyklus (CCGT).
Stacionární spalovací turbiny mohou být
integrovány se spalovacími systémy ve stávajících
běžných elektrárnách, což
může celkovou účinnost zvýšit
o 5 - 7 procent a tím například významně
snížit emise SO2. Je ovšem třeba
provést velké změny na stávajícím
systému topenišť.
Fluidní spalování je technologií pro
spalování kamenného a hnědého
uhlí, může však spalovat jiná pevná
paliva jako je ropný koks a méně hodnotná
paliva jako jsou odpadky, rašelina a dřevo. Emise
lze dodatečně snížit přídavkem
vápna /vápence do materiálu lože. Celková
instalovaná kapacita FBC dosáhla zhruba 30 000 MWth
(250 - 350 závodů), včetně 8 000 MWth
v jednotkových výkonech přes 50 MWth.
Vedlejší produkty tohoto procesu však mohou vyvolávat
problémy pokud jde o jejich užití a /nebo likvidaci
a je třeba vyčkat ještě dalšího
vývoje.
Proces IGCC spočívá ve zplynování
uhlí a výrobě elektřiny v kombinovaném
paroplynovém cyklu. Zplyňované uhlí
se spaluje ve spalovací komoře plynové turbiny.
Snížení emisí SOX se dociluje
používáním běžné
technologie čištění surového
plynu před vstupem do plynové turbiny. Tato technologie
existuje také pro zbytky těžkých olejů
a pro bituminové emulze. Instalovaná kapacita v
současné době činí asi 1 000
MWel (5 závodů).
Elektrárny s kombinovaným paroplynovým cyklem,
za použití zemního plynu jako paliva, s energetickou
účinností asi 48 - 52 procent jsou v současné
době ve stadiu projektů.
(d) Modifikace procesů a spalování
Neexistují modifikace spalování, srovnatelné
s opatřeními pro omezení emisí NOX,
neboť v průběhu spalování je
organicky a /nebo anorganicky vázaná síra
téměř úplně oxidována
na SOX (přičemž určité
procento, závisející na vlastnostech uhlí
a technologii spalování zůstane v popelu).
V této Příloze se přídavky
suchého aditiva do běžných kotlů
považují za modifikaci procesů, vzhledem k
tomu, že se do spalovacího prostoru vstřikuje
určité činidlo. Nicméně zkušenosti
ukázaly, že při použití těchto
procesů se snižuje tepelný výkon. Poměr
Ca/S je vysoký a odstranění síry je
nízké. Je třeba brát v úvahu
i problémy, spojené s dalším užitím
vedlejších produktů, takže se tohoto řešení
může obvykle použít jako prozatímního
opatření a jen pro menší jednotky (viz
tab. č. 2).
Neregulovatelné emise | Dávkování aditiva | Mokré odsíření a) | Polosuchá absorbce b) | |||||
Účinnost snížení emisí (%) | do 80 | 95 | do 90 | |||||
Vlastní spotřeba elektřiny (kWat/103m3/h) | 0,1 - 1 | 6 - 10 | 3 - 6 | |||||
Celková instal. kapacit (ECE Eur) (MWth) | 164 000 | 16 000 | ||||||
Typ vedl. produktu | směs soli Ca a popílku | sádra (kal/odpadní voda | směs CaSo3/2H20 a popílku | |||||
Specifická investice (náklady ECU 1990/kWat) | 20 - 50 | 60 - 250 | 50 - 220 | |||||
mg/m3 c/ | g/Whel | g/m3 c/ | g/kWhel | mg/m3 c/ | g/kWhel | mg/m3 c/ | g/kWhel | |
kamenné uhlí d) | 1 000 - 10 000 | 3,5 - 35 | 400 - 4 000 | 1,4 - 14 | <400 | <1,4 | <400 | <1,4 |
(<200,1 %S) | <0,7 | (<200,1 %S) | <0,7 | |||||
hnědé uhlí d) | 1 000 - 20 000 | 4,2 - 84 | 400 - 8 000 | 1,7 - 33,6 | <400 | <1,7 | <400 | <1,7 |
(<200,1 %S) | <0,8 | (200,1 %S) | <0,8 | |||||
těžký olej d) | 1 000 - 10 000 | 2,8 - 28 | 400 - 4 000 | 1,1 - 11 | <400 | <1,1 | <400 | <1,1 |
(<200,1 %S) | <0,6 | (200,1 %S) | <0,6 | |||||
čpavkový proces | Wellman - Lord a) | aktivní uhlík a) | kombin. katalyt a) | |||||
Účinnost snížení emisí (%) | do 90 | 95 | 95 | 95 | ||||
Vlastní spotřeba elektřiny (kWat/103m3/h) | 3 - 10 | 10 - 15 | 4 - 8 | 2 | ||||
Celková instal. kapacita (ECE Eur) (MWth) | 200 | 2 000 | 700 | 1 300 | ||||
Typ vedl. produktu | amonné hnojivo | elementární síra/kys. sírová (99%) | elementární síra/kys. sírová (99%) | kyselina sírová (70%) | ||||
Specifická investice (náklady ECU 1990/kWhel) | 230 - 270 el | 200 - 300 el | 280 - 320 el.tl | 320 - 350 el.tl | ||||
mg/m3 c/ | g/kWhel | mg/m3 c/ | g/kWhel | mg/m3 c/ | g/kWhel | mg/m3 c | g/kWhel | |
kamenné uhlí d) | <400 | <1,4 | <400 | <1,4 | <400 | <1,4 | <400 | <1,4 |
(<200,1 %S) | <0,7 | (<200,1 %S) | <0,7 | (<200,1 %S) | <0,7 | (<200,1 %S) | <0,7 | |
hnědé uhlí d) | <400 | <1,7 | <400 | <1,7 | <400 | <1,7 | <400 | <1,7 |
(<200,1 %S) | <0,8 | (<200,1 %S) | <0,8 | (<200,1 %S) | <0,8 | (<200,1 %S) | <0,8 | |
těžký olej d) | <400 | <1,1 | <400 | <1,1 | <400 | <1,1 | <400 | <1,1 |
(<200,1 %S) | <0,6 | (<200,1 %S) | <0,6 | (<200,1 %S) | <0,6 | (<200,1 %S) | <0,6 |
a/ Při vysokém obsahu síry v palivu může
být účinnost i jiná, současně
může být odvislá od specifičnosti
procesu. Obvyklou hodnotou je 95%
b/ Vhodné pro paliva s vysokým obsahem síry
c/ Emise v mg/m3S.TP/, suché spaliny, 6% kyslíku
pro pevná paliva, 3% kyslíku pro tekutá paliva
d/ Činitel konverze závisí na vlastnostech
paliva, specifickém objemu spalin a tepelné účinnosti
kotle. /Užití činitelé konverze [m3/kWhel],
tepelná účinnost 36%/: kamenné uhlí:
3,50, hnědé uhlí: 4,20; těžký
olej: 2,80/.
e/ Specifické investiční náklady vycházejí
z malého počtu zařízení.
f/ Specifické investiční náklady zahrnují
proces denitrifikace.
Tabulka byla sestavena hlavně pro velká spalovací
zařízení ve veřejném sektoru.
Možnosti omezení jsou však platné i pro
jiné sektory s podobnými odpadními plyny.
(e) Odsíření kouřových plynů
/FGD/
Tyto procesy se zaměřují na odstranění
již vytvořeného SOX a hovoří
se o nich také jako o sekundárních opatřeních.
Technologie čištění kouřových
plynů, odpovídající současnému
stavu techniky, jsou založeny na odstraňování
SOX mokrým, suchým/polosuchým
a katalytickým chemickým procesem.
K dosažení účinnějšího
snížení SOX, než dovolují
opatření uvedená sub (i) je třeba
uvažovat o programu, kombinujícím technologické
možnosti, označené sub (ii).
V některých případech mohou způsoby
snížení emisí SOX vést
i k snížení emisí CO2, NOX
a jiných znečišťujících
látek.
Ve veřejných elektrárnách, teplárnách
a výtopnách, se používá těchto
procesů čištění kouřových
plynů: mokrý vápno/vápencový
(LWS); rozprašovací absorpce (SDA), proces Wellman-Lordův
(WL); čpavkový (AS); a kombinovaných procesů
k odstraňování NOX/SOX
(AC - aktivovaným uhlíkem) a kombinované
katalytické odstraňování NOX/SOX.
V sektoru výroby elektřiny pokrývají
procesy LWS 85% a SDA 10% instalované kapacity odsiřování
spalin.
Několik nových odsiřovacích procesů
spalin, jako například suchý s ozářením
elektrony (EBDS) a Mark 13A ještě za sebou nemá
zkušební období.
Tabulka č. 2 ukazuje účinnost shora uvedených
sekundárních opatření, založených
na shrnutých praktických zkušenostech z velkého
počtu zařízení, na kterých
byly uplatněny. Uvádí se jak realizovaná
kapacita, tak i kapacitní rozsah. Přesto, že
několik technologií snižování
vykazuje srovnatelné účinky, mohou specifické
místní vlivy použití určité
technologie vylučovat.
Tabulka č. 2 obsahuje rovněž obvyklé
meze investičních nákladů při
použití technologií snížení
emisí SOX, uvedené pod (ii) (c), (d)
a (e). Avšak při použití těchto
technologií v jednotlivých případech
je třeba si uvědomit, že investiční
náklady na snížení emisí budou
kromě jiného záviset na konkrétním
zařízení, kde jsou aplikovány, na
požadovaném systému kontroly, na velikosti
zařízení, na rozsahu požadovaného
snížení a na časovém průběhu
cyklu údržby. Proto dává tabulka jen
hrubé rozmezí investičních nákladů.
Investiční náklady pro dodatečné
vybavení jsou obvykle vyšší než při
výstavbě nového závodu.