Organizovaný zločin

Také v r. 1995 platí, že území ČR se stává cílovým objektem aktivit organizací mezinárodního zločinu. Na území ČR stále působí skupiny, které pocházejí ze zemí bývalého Sovětského svazu a bývalé Jugoslávie, z Izraele, Bulharska, Albánie, Turecka, Řecka, Itálie, Nigérie, arabských zemí a východní Asie. Čeští občané v těchto strukturách působí především jako tzv. servisní skupiny (krycí firmy, navazování kontaktů apod.).

Skupiny organizovaného zločinu vyvíjejí jednak skryté, jednak zjevné kriminální aktivity. Mezi skryté projevy patří finanční machinace, daňové podvody, "praní špinavých peněz" apod., jsou zaštítěny legálním podnikáním a provázeny pokusy o korupci a lobbismem. Zjevné projevy mají už jednoznačně kriminální podobu, jde o vydírání, vraždy, únosy, nelegální obchod se zbraněmi, výbušninami a jadernými látkami, o obchod s omamnými a psychotropními látkami a prekurzory, o převaděčství, organizovanou prostituci a obchod s kradenými vozy a starožitnostmi.

Do oblasti násilných trestných činů patří vraždy (na objednávku) a vydírání (mimosoudní vymáhání peněz i racketeering) a je spojena se zločineckými strukturami občanů států bývalého Sovětského svazu (např. Ukrajinci, Arménci apod.).

Zbraně a vojenský materiál jsou reexportovány do "třetích zemí" na podkladě udělených vývozních licencí získaných na padělané doklady, zejména EUC (doklad o konečném uživateli). Tento obchod, který oproti r. 1994 značně vzrostl, organizují opět zejména občané států bývalého Sovětského svazu. Také nabídka radioaktivních materiálů pochází vesměs z bývalého Sovětského svazu a na území ČR se dostává přes SR.

Protože vývoj směřuje ke stále vzrůstající odpovědnosti jednotlivých států (po zrušení COCOM) za systém národní kontroly obchodu se strategicky citlivými materiály, má dodržování příslušných mezinárodních dohod zásadní význam pro mezinárodní důvěryhodnost ČR.

Do sféry obchodu s lidmi patří nelegální migrace a organizovaná prostituce. S nelegální migrací je spojeno především organizované převaděčství. Česká republika v tomto směru slouží jako země tranzitní pro Západní Evropu i jako země cílová. Vstup na území ČR pozemní cestou jde především přes hranice se SR, u asijských přistěhovalců pak též leteckou linkou Moskva-Praha. Kromě českých převaděčů působí i osoby z bývalé Jugoslávie a z Bulharska, které se specializují na balkánské a turecké emigranty a Vietnamce, převádějící vlastní i čínské migranty. V r. 1995 stoupl počet tamilských uprchlíků ze Srí Lanky a občanů Afghánistánu.

Na organizování prostituce pro zahraničí (Itálie, Německo, Francie, Nizozemí, Thajsko) se podílejí české, nizozemské, jugoslávské, kosovo-albánské, turecké i slovenské skupiny.

Každý rok roste počet zajištěných padělků platidel. V r. 1995 se potvrdily signály z předchozího roku a v souvislosti s připravovanou konvertibilitou Kč dochází ke zvýšenému zájmu padělatelů a distributorů o naši měnu. Zatímco v minulých letech byly zjišťovány převážně padělky USD a DEM, v r. 1995 se nejvíce vyskytovaly padělané bankovky hodnoty 1 000,- Kč.

Krádeže a převozy vozidel jsou v rámci organizovaného zločinu spojeny s pojišťovacími podvody. ČR slouží jako tranzitní země (pro balkánské státy a SNS), jako zdroj pro krádeže i jako odbytiště.

Česká republika byla i v r. 1995 stále více využívána nejen pro tranzit, ale i jako odbytiště drog, především heroinu. Heroin se do ČR pašuje hlavně přes severní větev Balkánské cesty, tranzit zajišťují občané Turecka, import a distribuci, případně vývoz na Západ (SRN, Švýcarsko), skupiny kosovských Albánců. Na heroin se přeorientovávají arabské skupiny i občané Arménie a Ukrajiny, Češi jsou najímáni jako kurýři.

Přes letiště Praha-Ruzyně přepravují kurýři z jihoamerických i evropských zemí kokain. Ten může být také v zásilkách ukrytých v legálních zavazadlech po trase Caracas - Amsterodam - Praha nebo Bogotá - Frankfurt-Praha.

Pašování hašiše a marihuany ze severní Afriky, jihozápadní Asie a Blízkého východu řídí a provádějí arabské skupiny, které se v r. 1995 snažily usadit na území ČR.

V r. 1995 bylo spácháno celkem 1 208 trestných činů pod vlivem drog, což je o 325 tr.č. více než v r. 1994.

V budoucnosti lze očekávat zvýšení zájmu tzv. drogových turistů o nákup drog ve státech střední a východní Evropy, včetně ČR v důsledku dumpingové ceny. Pravděpodobně se zvýší role ČR jako tranzitního a depozitního prostoru při pašování drog z východních teritorií.

Ministerstvo vnitra v průběhu r. 1995 připravilo "Koncepci postupu proti organizovanému zločinu", kterou schválil ministr vnitra svým podpisem dne 14. 9. 1995. Program postupu Ministerstva vnitra a Policie ČR lze stručně charakterizovat následujícími body:

- snaha o řešení problému již mimo území ČR,

- vybudování dobře kontrolované hranice,

- systematická kontrola pobytu a podnikání na území ČR,

- výstavba systému pro sběr a distribuci informací o organizovaném zločinu a výstavba analytického pracoviště,

- policejní monitorování aktivit organizovaného zločinu,

- realizace případů organizovaného zločinu,

- rozšiřování pravomocí a zkvalitňování technických prostředků Policie ČR při postupu proti organizovanému zločinu,

- spolupráce Policie ČR a dalších orgánů činných v trestním řízení a ostatních státních subjektů, které se podílejí na boji proti organizovanému zločinu nebo jsou jím ohroženy,

- vazba na "ohrožené součásti státu", tj. varování orgánů státní správy, bank, osob atd.,

- využívání a prohlubování meziresortní a mezinárodní spolupráce.

Vzhledem k nebezpečnosti fenoménu organizovaného zločinu, jeho destruktivní činnosti i v oblasti státní správy a k jeho přesahům do oblasti společenského života, pokusilo se Ministerstvo vnitra o vypracování jednotného meziresortního programu postupu proti organizovanému zločinu. Citovaná Koncepce postupu proti organizovanému zločinu se stala podkladem pro jednání meziresortní pracovní skupiny složené ze zástupců 19 resortů a významných státních institucí a pro rozsáhlé připomínkové řízení. Z těchto jednání a s použitím připomínek všech zúčastněných resortů, vznikl komplexní materiál "Problematika organizovaného zločinu a účinného postupu proti tomuto typu trestné činnosti", který ministr vnitra předkládá vládě ČR současně s touto Zprávou. Tento materiál obsahuje celou problematiku organizovaného zločinu a jsou v něm podrobně a konkrétně rozebrány jednotlivé aktivity, legislativa i systém opatření. Proto v této Zprávě je celá tato problematika zmíněna jen stručně.

/viz Příloha č. 10/

Finanční machinace

Pracovníci služby policie pro odhalování korupce a závažné hospodářské trestné činnosti PČR (SPOK) upozorňují v r. 1995, v souvislosti s finanční kriminalitou na to, že se zvýšil počet cizích státních příslušníků i zahraničního finančního kapitálu, který vstupuje do podnikání na území ČR. V r. 1995 řešili příslušníci SPOK celkem 42 případů z oblasti finanční kriminality, z nichž nejvíce (34 případů) bylo podvodů (§ 250 tr. zák.). V rámci této finanční kriminality bylo např. 5 případů, kdy bez povolení ČNB vznikly české podnikatelské subjekty, které nezákonně (neoprávněné podnikání, § 118 tr. zák.) přijímaly vklady a následně je investovaly. Podobně vznikaly bez povolení státních orgánů (Ministerstvo financí) pojišťovny, popř. občané ČR zprostředkovali činnost zahraničních pojišťoven na našem území, přičemž plnění pojistných událostí se řídilo zahraničními právními normami.

V příštích letech lze očekávat hlavně snahu o legalizaci finančních prostředků z trestné činnosti formou reinvestic do ekonomických odvětví, pokusy o korupci ve státní správě a provádění rozsáhlých finančních podvodů, které mohou mít vliv na rozpočtové ztráty státu z neplacených daní a odvodů.

V r. 1995 bylo službě policie pro odhalování korupce a závažné hospodářské trestné činnosti PČR přiděleno navíc 18 tabulek (k 1. 1. 1995).

Vláda ČR přistoupila k podpisu a ratifikaci Úmluvy o praní, vyhledávání, zadržování a konfiskaci výnosů ze zločinu (Štrasburská Úmluva z 8. 11. 1990).

V r. 1995 byl vypracován návrh zákona o opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti. Legislativní i další opatření jsou obsažena v citovaném materiálu Ministerstva vnitra "Problematika organizovaného zločinu a účinného postupu proti tomuto typu trestné činnosti".


Rasové konflikty

V r. 1995 Policie ČR zasahovala zejména proti aktivitám přívrženců hnutí skinheads, kdy šlo především o útoky skinheads na občany romského etnika, ale také na Vietnamce či cizince tmavé pleti. Dále Policie ČR registrovala konflikty mezi skinheads a anarchisty, neonacistické projevy skinheads na koncertech, demonstracích apod., ale i jejich napadení Romy.

Nejvýznamnější aktivity přívrženců hnutí skinheads byly v Severomoravském, Východočeském a zejména v Jihomoravském kraji, kde došlo ke dvěma nejzávažnějším případům (vražda P. Berkiho ze Žďáru nad Sázavou a těžká újma na zdraví způsobená J. Polákovi z Břeclavi). Tyto závažné trestné činy jsou, z obecného pohledu, stále ještě spíše excesem a v žádném z krajů České republiky nenabyly projevy extremismu, včetně rasových konfliktů, masových projevů a nedošlo k závažnému a policií nezvládnutelnému narušení veřejného pořádku.

Ministerstvo vnitra předložilo vládě ČR "Informaci o projevech extremistických postojů v České republice", kterou vláda vzala na vědomí usnesením č. 279 z 10. května 1995. Materiál byl projednán ve výboru petičním, pro lidská práva a národnosti Parlamentu ČR (7. 9. 1995) a v Branném a bezpečnostním výboru (20. 10. 1995).

Na základě usnesení vlády ČR č. 279 a úkolů v něm obsažených přijali ministři vnitra i spravedlnosti řadu opatření týkajících se zintenzívnění sledování aktivit extremistických skupin. Analýzu a zhodnocení přijatých opatření předložili ministr vnitra a ministr spravedlnosti dne 17. října 1995 vládě ČR v "Informaci o opatřeních zajišťujících účinnější postup při předcházení postihu trestných činů a přestupků motivovaných rasovou a národnostní nesnášenlivostí nebo páchaných příznivci extremistických skupin".

Ministr vnitra uvolnil ze své rezervy 140 tabulkových míst, které byly rozděleny do krajů a velkých měst a určeny pro pracovníky zabývajícími se především problematikou kriminality mládeže a extremistickými projevy. S účinností od 1. 9. 1995 byl schválen vládní návrh novelizace tr. zákona jehož záměrem je přísněji postihovat trestnou činnost motivovanou rasovou nebo národnostní nesnášenlivostí.

Z uvedeného vyplývá, že vláda ČR věnovala vývoji na české extremistické scéně v r. 1995 zvýšenou pozornost. Vyjádřila se k případům závažných trestných činů a iniciovala, aby ministr vnitra a ministr spravedlnosti přijali zpřísněná opatření k eliminaci rasově motivované trestné činnosti.


2.2. Bezpečnostní rizika, která mají bezprostřední vliv na úroveň vědomí občanů o ochraně jejich svobod, zdraví a majetku

Občané se s kriminalitou, která je uváděna v této kapitole, bezprostředně setkávají a, jak již bylo několikrát uvedeno, podle dosahované úrovně jejího řešení posuzují celou práci Policie CR. V roce 1995 přibyly další poznatky o vzájemné provázanosti zde uváděných trestných činů s organizovanou kriminalitou, někdy již přímo s mezinárodním organizovaným zločinem.


Kriminalita některých skupin mládeže

Vláda ČR ve Zprávě o bezpečnostní situaci na území ČR za rok 1994 stanovila jako nové bezpečnostní riziko kriminalitu některých skupin mládeže. Vycházela přitom z analýzy bezpečnostní situace za rok 1994, včetně extremistických projevů a drogové scény.

V r. 1995 spáchala mládež (do 18 let) celkem 31 072 (+3 012) trestných činů, což je 19,48% ze všech objasněných trestných činů.

Podíl mládeže celkem na struktuře pachatelů (18,83%) zůstává ve srovnání s r. 1994 v podstatě konstantní, zatímco podíl mladistvých od 15 do 18 let nepatrně klesl (-0,61%) a podíl dětí, které se dopustily činu jinak trestného nepatrně stoupá (+0,72%). Tak, jako v minulých letech, i v roce 1995 stále roste brutalita a závažné trestní jednání (ve Středočeském kraji spáchali mladiství 3 vraždy). U kapesních krádeží a u loupeží se objevují prvky organizovaného jednání (Jihomoravský kraj). Pachatelé z řad mládeže se stále častěji rekrutují z uspořádaných (nebo zdánlivě uspořádaných) rodinných poměrů.

Zvláštní skupinu tvoří žáci učňovských zařízení, u nichž se ve větší míře projevují negativní jevy jako je právě kriminalita či inklinování k extremistickým projevům.

V souvislosti s kriminalitou některých skupin mládeže je třeba zmínit i trestnou činnost páchanou na mládeži (např. ohrožování mravní výchovy, podávání alkoholických nápojů), která vytváří kriminogenní zázemí pro vznik pozdější trestné činnosti. V r. 1995 se zlepšovalo vyhledávání této kriminality a tím i její účinnější postih.

V budoucnosti lze očekávat rostoucí počet trestných činů, které spáchá drogově závislá mládež buď pod vlivem drogy, nebo aby si opatřila prostředky na její obstarání.

Opatření přijímaná v této oblasti se zaměřují především na prevenci a v r. 1995 byl kladen důraz na účinnější spolupráci s mimoresortními orgány.

Meziresortní koordinační skupina pro harmonizaci postupu jednotlivých subjektů při řešení příčin a důsledků sociálně patologických jevů u mládeže, která vznikla při Ministerstvu práce a sociálních věcí v r. 1994, se v r. 1995 sešla 4 krát a k řešení vybraných problémů byly ad hoc vytvářeny specializované týmy. Komise se věnovala problému hlášení trestné činnosti nezletilců, iniciovala vznik léčebně výchovných ústavů pro mládež (toxikomany) v rámci resortu Ministerstva školství, projednávala útěky svěřenců ze zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy, otázku občanství, občanských průkazů apod.

V I. polovině r. 1995 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vypracovalo resortní program činností vztahujících se k prevenci kriminality (na základě vládního usnesení č. 341 z r. 1994). Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vytvořilo nabídku vzdělávacích kursů v oblasti kriminality a drog pro ředitele školských zařízení, pro okresní protidrogové koordinátory a zpracovalo koncepci právní a etické výchovy na základních školách. Dále na základě citovaného vládního usnesení byla projednána a zpracována koncepce nových forem práce pedagogickopsychologického poradenství ve vztahu k sociální prevenci a prevenci kriminality. Díky této koncepci bude posílena preventivní činnost poradenských center spadajících do resortu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Do r. 1995 bylo zřízeno 20 středisek výchovné péče a připravuje se zvyšování počtu lůžek ve výchovných ústavech i aplikace výsledků výzkumu "Příčiny zvýšené útěkovosti z výchovných ústavů".

Ministerstvo hospodářství v r. 1995 věnovalo prostřednictvím Správy přípravy učňů velkou pozornost prevenci negativních jevů u učňovské mládeže. Šlo zvláště o prevenci v oblasti drog a kriminality mládeže, i o zajišťování a postih negativních jevů v chování mládeže.

Odbor prevence Ministerstva vnitra předložil do vlády Zprávu o plnění úkolů vyplývajících z "Programu sociální prevence a prevence kriminality - aktuální stav a východiska do r. 1996". V tomto materiálu jsou podrobně rozebrána konkrétní opatření a spolupráce týkající se zejména kriminality některých skupin mladistvých /viz také kapitola Rasové konflikty - 140 tabulkových míst na kriminalitu mládeže/.

/viz Příloha č. 11/


Majetková kriminalita

Počet zjištěných trestných činů spadajících do majetkové kriminality klesl v r. 1995 o 3,78% (- 11 350 tr.č.), jejich podíl na celkové struktuře kriminality činí 76,94%. Ke snížení došlo ve všech kategoriích této trestné činnosti a z hlediska teritoriálního ve všech krajích, kromě Jihomoravského (+1 099 tr.č.) a Jihočeského (+790 tr.č.).

Občany citlivě vnímaný počet krádeží motorových vozidel sice v r. 1995 klesl o 2,17% (-556 tr.č.) a snížila se i výše způsobených škod (-528 000 tis. Kč), ale stoupá organizovanost těchto krádeží s přesně stanovenou dělbou práce a zvyšuje se počet podezření z pojišťovacích podvodů, zejména v Praze, v Severomoravském a v Severočeském kraji.

Česká republika projevila zájem o zapojení do projektu EUCARIS, který umožní propojení registrů automobilů. V současné době jsou do tohoto projektu zapojeny státy Beneluxu, SRN a Velká Británie. V nejbližších měsících roku 1996 bude připraveno Memorandum o připojení České republiky, v rámci něhož by holandská strana poskytla naší republice základní technické prostředky na zprovoznění projektu.

Občané jsou nejvíce postihováni tzv. pouliční kriminalitou, do které spadají kapesní krádeže, krádeže automobilů a věcí z nich i některé projevy násilné trestné činnosti (loupežná přepadení, úmyslná ublížení na zdraví apod.). Tato kriminalita má tradičně nízkou objasněnost a vysokou latenci (např. u kapesních krádeží), spadá do působnosti služby pořádkové policie a opatření k jejímu snižování je proto třeba směrovat ke zvýšení počtu příslušníků této služby i ke zlepšení jejího vybavení.

V r. 1995 pokračovaly rozsáhlé bezpečnostní akce zaměřené na kapesní krádeže, krádeže aut apod., při kterých spolupracovaly jednotlivé služby Policie ČR s městskou policií. Tyto akce jsou typické zejména pro hl. m. Prahu, která pouliční kriminalitou trpí nejvíce a kde má tato kriminalita vyhraněné prvky organizovanosti. (V Praze byl např. vytvořen tým Drogy složený z policistů ze všech krajů, který je zaměřen nejen na drogy, ale na pouliční kriminalitu jako takovou.)

Pozitivní je pokles počtu krádeží vloupáním (-10,56%), a to u obou rizikových, veřejností nejvíce sledovaných kategorií - krádeží vloupáním do bytů (-5,86%) a do rekreačních objektů (-14,75%). U obou těchto kategorií se zvýšila v r. 1995 i objasněnost, u vloupání do bytů na 28,30% (+3,50%) /v Jihočeském kraji dokonce na 48,43%/, u rekreačních objektů na 36,50% (+9,70%). Postižené byty jsou předem vytypovány podle společenského postavení majitelů a pachatelé, stejně jako u rekreačních objektů, páchají tzv. sériovou trestnou činnost.

Pokles této trestné činnosti zřejmě způsobila i přijatá konkrétní opatření v jednotlivých regionech zaměřená jak na posílení hlídkových služeb, tak na vytváření speciálních pracovních týmů, i na použití nových systémů nástrahové techniky. Nemalou měrou se v poklesu obráží i aktivita občanů při zajišťování vlastní bezpečnosti.

Do oblasti majetkové kriminality spadá i trestná činnost v oblasti kulturního dědictví, která v r. 1995 klesla oproti r. 1994 o 24,50%, celkové škody se však snížily jen o 5,30%. Odborníci upozorňují na rostoucí latenci této trestné činnosti na úseku nelegálních archeologických výkopů, krádeží archiválií a historických tisků z archivů, knihoven apod., kde způsobené škody činí řádově desítky miliónů korun. Zvyšuje se podíl krádeží na objednávku, které se vyznačují vysokou profesionalitou a spojením s mezinárodním nelegálním obchodem se starožitnostmi a s organizovaným zločinem.

Ke snížení počtu trestných činů došlo díky dobré spolupráci resortů Ministerstva kultury, Ministerstva vnitra (Policie ČR) a Ministerstva financí (Generální ředitelství cel), která jsou zastoupena v meziresortní komisi, která pracuje od r. 1993 a zabývá se rozvojem integrovaného systému ochrany movitého kulturního dědictví. Společné aktivity zahrnují evidenci a předávání informací, zabezpečení kulturních objektů a jejich napojování na pulty centralizované ochrany, kontrolu vývozu a legislativní aktivity. Tato komise vypracovala zprávu o výsledku průzkumu k dodržování zákona č. 71/1994 Sb., o prodeji a vývozu předmětů kulturní hodnoty, provedeného v r. 1995 a 1996 na vybraných hraničních přechodech České republiky. Projekt integrovaného systému ochrany movitého kulturního dědictví předloží Ministerstvo kultury vládě ČR v dubnu 1996.

/viz Příloha č. 12/


Hospodářská kriminalita

Po určité stagnaci v r. 1994 v r. 1995 významně vzrostl počet trestných činů (na 25.431 tr.č.) spadajících do oblasti hospodářské trestné činnosti, a to o 37,91% (+6 991 tr.č.) s přiměřeně rostoucí objasněností (89,28%, +3,82%). Jde o největší a jediný významný vzrůst kriminality v r. 1995. Způsobené škody dosáhly částky 13 836 000 tis. Kč (průměrná škoda na 1 případ je 544 tis. Kč) a jejich podíl na všech způsobených škodách je 56,68%.

Protože pro hospodářskou kriminalitu je typická vysoká latence, lze konstatovat, že rostoucí počet zjištěných a objasněných trestných činů koresponduje se zvýšeným úsilím, aktivitou a rostoucí odborností příslušných útvarů Policie ČR. Toto tvrzení je možné doložit i tím, že vysoký počet trestných činů (10 968) byl vyhledán příslušníky odboru hospodářské kriminality.

Největší podíl (44,62%) na hospodářské kriminalitě mají trvale trestné činy podvodu v hospodářské sféře (§ 250 tr. zák.), jejichž škody ve srovnání s r. 1994 výrazně vzrostly (+48,30%). Zejména šlo o podvodné jednání zahrnující vylákání zboží s úmyslem je nezaplatit, o podvodné smlouvy a o machinace s finančními prostředky. Stále roste počet pojišťovacích podvodů (osobní auta, vloupání), při nichž vyšetřování komplikují vazby pachatelů na pracovníky pojišťovny, případně na soudní znalce a negativní roli sehrává i to, že v některých případech byla trestná činnost spáchána v cizině ke škodě domácí pojišťovny /viz též kapitola 2.1. Bezpečnostní rizika, která bezprostředně souvisejí se stabilitou politického systému - Organizovaný zločin/.

Závažná je trestná činnost související s kapitálovým trhem, kde podvody v r. 1995 spočívají v podvodných převodech cenných papírů a kde může docházet i ke zneužívání důvěrných informací. Pachatelé podvodů na kapitálovém trhu prokázali značné odborné znalosti při využívání legislativních mezer a svoji pozornost zaměřovali na drobné investory, investiční fondy i na Fond národního majetku.

Trestný čin krácení daně se v r. 1995 podílel na všech zjištěných trestných činech hospodářské kriminality necelými 3% (2,99%, 762 tr.č.), ale škody dosáhly 21,54% (2 980 400 tis. Kč) a oproti r. 1994 vzrostly o 54,20%. V souvislosti s postupným zaváděním a novelizací daňových zákonů nedošlo v r. 1995 k poklesu daňových úniků, ale naopak ke kvalifikovanějším formám této trestné činnosti. Převládající formou této kriminality je nadále krácení daně z přidané hodnoty a machinace související s lihovými nápoji a tabákovými nálepkami, neodvádění plateb za sociální a zdravotní pojištění. Příslušníci SPOK řešili v souvislosti s daňovou kriminalitou celkem 31 případů, většinou spáchaných v souběhu s další trestnou činností finančního charakteru (§250 tr. zák).

Do hospodářské kriminality spadají i trestné činy spojené s nehmotnými právy - ochranná známka, autorské právo, video a audiokazety, počítačová kriminalita (podíl pirátského softwaru v ČR se odhaduje na cca 68%). Podle kriminologických expertů může být počítačová kriminalita přímá nebo nepřímá. Do přímé počítačové kriminality patří např. ilegální výroba hardware, kopírující cizí vzory a kopírování software, tedy počítačové pirátství, dále krádeže strojového času, počítačové sabotáže (ničení a poškozování počítačů a programů), neoprávněné získávání informací z databází. Do nepřímé počítačové kriminality lze zařadit např. vkládání lživých dat do počítačového systému, měnění programů a výsledků počítačového zpracování dat. Skupiny organizovaného zločinu využívají některé z uvedených forem při zahlazování vlastní kriminality, při vytváření podmínek pro praní špinavých peněz apod.

Se závažnou hospodářskou trestnou činností souvisí i řada informací vztahujících se ke korupčnímu jednání některých představitelů státní správy na regionální i republikové úrovni. Korupci využívá organizovaný zločin pro vybudování pozic a následné ovládnutí základních struktur státu. Příslušníci SPOK řešili v r. 1995 23 závažných případů korupčního jednání. Tato kriminalita se stává vyhledávaným zdrojem nelegálních příjmů a vyskytuje se zpravidla v úzké souvislosti s další závažnou hospodářskou kriminalitou. Má vysokou latenci, protože postižení občané ji nehlásí ze strachu před hmotnými (domnívají se, že by již nikdy nezískali požadované) i fyzickými následky (organizovaný zločin sem vnáší násilné praktiky až po vraždy).

Ministr vnitra zřídil zvláštní tým k práci na problematice lehkých topných olejů.

V r. 1995 bylo, díky spolupráci Policie ČR a zaměstnanců Celní správy, zabráněno celním a daňovým únikům v souvislosti s pašováním cigaret za více než 250 000 tis. Kč.

Podrobnější analýza závažné hospodářské trestné činnosti i korupce, včetně legislativních opatření, je opět podrobně rozebrána v citovaném materiálu MV "Problematika organizovaného zločinu a účinného postupu proti tomuto typu trestné činnosti".

/viz Příloha č. 13/


Násilná kriminalita

V období let 1992 až 1994 počet trestných činů násilné kriminality stále zvolna; stoupal. V r. 1995 se tento počet (21 712 tr.č.) zvýšil oproti předchozímu roku poněkud zřetelněji, o 7,61% (+1 535 tr.č.) a objasněnost dosáhla 78,58% (+2,26%). V r. 1995 měli na růstu násilné kriminality závažný podíl i migrující kriminální živly ve spojení s migrujícími cizinci.

Ve sledovaném roce zjistili policisté 277 vražd, což je o 3,15% (-9 tr.č.) méně než v r. 1994, jejich objasněnost dosáhla 86,30%. Nejčastějším motivem vraždy jsou stále osobní vztahy (115 tr.č.), ale nejzávažnější jsou vraždy podnikatelů s loupežným motivem (31 tr.č.), převážně "vraždy na objednávku". V r. 1995 se jako nový fenomén vyskytlo použití trhavin. Vraždy páchali především recidivisté (38,46%) a cizinci (10,12%), kteří byli ve 23 případech také jejich oběťmi.

Počet loupeží (3 978 tr.č.) v r. 1995 nepatrně stoupl (+3,97%, +152 tr.č.), jejich objasněnost zůstala konstantní, kolem 44%.

Nejčastějším trestným činem je stále úmyslné ublížení na zdraví, jehož počet (8 007 tr.č.) sice v r. 1995 o proti r. 1994 stoupl (+714 tr.č.), ale dostal se pod úroveň r. 1992 (-86 tr.č.). Pod vlivem alkoholu bylo spácháno 25% těchto trestných činů a se zbraní 8,38%.

Policie ČR vytváří k objasnění závažné násilné trestné činnosti specializované týmy, které pracují na určitých případech v daných teritoriích (např. vraždy v Jihomoravském kraji, Severočeském kraji a hl. m. Praze).

Se závažnou násilnou, ale i s majetkovou kriminalitou a dokonce s organizovaným zločinem je spojen sociální jev prostituce. Konkrétně je nejčastěji spojována s trestným činem kuplířství, jehož počet v r. 1995 vzrostl o 17,70% (+36 tr.č.), tedy na 239 trestných činů, což svědčí o důraznějším vyhledávání Policií ČR. Tento trestný čin má však vysokou latenci a jeho reálný počet mnohonásobně překračuje počet zjištěných trestných činů. V r. 1995 pokračuje "zakrývání" prostituce masážními salóny, night kluby, saunami apod., které mohou krýt aktivity organizovaného zločinu.

Také v r. 1995 se Policii ČR dařilo ve spolupráci s územními státními orgány, zejména v příhraničních regionech Severočeského a Západočeského kraje, účinněji potírat kriminalitu spojenou s prostitucí i "vytlačovat" prostitutky do předem vymezených oblastí. Ve vytypovaných lokalitách se uskutečnilo několik bezpečnostních akcí.

K řešení problému prostituce přispívá i § 17 zák. č. 279/1995 Sb., podle kterého mohou obce vyhláškou "stanovit, které činnosti, jež by mohly narušit veřejný pořádek v obci, lze vykonávat pouze na místech a v čase vyhláškou určených, nebo stanovit, že na některých veřejně přístupných místech v obci jsou takové činnosti zakázány".

/viz Příloha č. 14/


Bezpečnost silničního provozu

V r. 1995 došlo na území ČR ke 175 520 (+19 278) dopravním nehodám, při kterých bylo 1 384 (-89) osob usmrceno, 6 298 (+66) těžce a 30 866 (+1 276) lehce zraněno. Oproti r. 1994 vzrostl tedy počet nehod o 12,30%, odhad hmotných škod je o 14,40% (+6 14 300 tis. Kč) vyšší než v r. 1994. Pod vlivem alkoholu bylo způsobeno celkem 9 654 (5,70% všech nehod) nehod, cizinci způsobili 8 333 (5,40%) nehod.

Závažnost dopravních nehod v ČR je stále velmi vysoká a ve srovnání s vyspělými zeměmi více než dvojnásobná (v přepočtu na 1 mil. obyvatel je v ČR usmrceno cca 150 lidí, v Norsku 65, ve Velké Británii 67, ve Švédsku 72 apod.).

Příznivě lze však hodnotit vývoj nehodovosti dětí (počet usmrcených dětí se snížil o 24%, o 18), na nějž mohlo mít vliv i systematické výchovné působení na školách.

Každý rok, tedy i v r. 1995, probíhají na území ČR stovky dopravně bezpečnostních akcí, v řadě případech organizované společně několika okresy či kraji.

Opatření v oblasti bezpečnosti silničního provozu patří do sféry prevence a jsou tedy obsažena v citovaném materiálu Ministerstva vnitra (Zpráva o plnění úkolů vyplývajících z "Programu sociální prevence a prevence kriminality - aktuální stav a východiska do r. 1996").

Při Úřadu vlády ČR pracuje od r. 1990 Rada vlády ČR pro bezpečnost silničního provozu, která byla zřízena usnesením vlády ČR č. 276 z 11. 10. 1990 a jejímž předsedou je ministr vnitra a cleny jsou zástupci Ministerstva dopravy, Ministerstva financí, Ministerstva obrany, Ministerstva spravedlnosti, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstva zdravotnictví, Ministerstva životního prostředí, Policejního prezidia ČR a další odborníci ze samosprávy, médií apod.

Ministerstvo dopravy předložilo tzv. překlenovací zákon o technických podmínkách provozu motorových vozidel na pozemních komunikacích, který nabyl účinnosti dnem 1. července 1995, jako zákon č. 38/1995 Sb. K tomuto zákonu byly vydány dvě prováděcí vyhlášky, a to č. 102/1995 Sb., a č. 103/1995 Sb. /viz kapitola 3.2. Opatření v oblasti legislativy/.

Druhým tzv. překlenovacím zákonem je zákon o bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích, který předkládá Ministerstvo vnitra a je v současné době projednáván Parlamentem ČR /viz kapitola 3.2. Opatření v oblasti legislativy/.

/viz Příloha č. 15)


Ohrožení veřejného pořádku a vandalismus

Právě tak, jako v r. 1994, ani v r. 1995 nebylo hlášeno vážnější narušení veřejného pořádku a většina případných konfliktů probíhala na úrovni přestupkového řízení. Veřejný pořádek zpravidla vážně narušují akce extremistických hnutí, při kterých se jejich účastníci v některých ojedinělých případech dopouštějí vandalismu.

Zajišťování veřejného pořádku spadá do činnosti služby pořádkové policie PČR, která ve spolupráci s městskou policií zajišťuje klidný průběh kulturních, sportovních a společenských akcí na území ČR.

V r. 1995 byla zřízena na území hl. m. Prahy stálá pořádková jednotka.

/viz také kapitola 2.1. Bezpečnostní rizika, která bezprostředně souvisejí se stabilitou politického systému - Rasové konflikty a kapitola 2.2. Bezpečnostní rizika, která mají bezprostřední vliv na úroveň vědomí občanů o ochraně jejich svobod, zdraví a majetku - Kriminalita některých skupin mládeže/.


3. Opatření v oblasti prevence a legislativy a meziresortní spolupráce v r. 1995


3.1. Opatření v oblasti prevence

Platformou pro meziresortní spolupráci, koordinaci pro iniciování preventivnvních činností na úrovni ústředních orgánů státní správy je Republikový výbor pro prevenci kriminality, jehož předsedou je ministr vnitra.

Republikový výbor pro prevenci kriminality se v r. 1995 scházel v pravidelných měsíčních intervalech. Na jeho zasedáních byly projednávány úkoly, které pro jednotlivé resorty vyplynuly z plnění Programu sociální prevence a prevence kriminality, který byl vládou ČR přijat usnesením č. 341 ze dne 15. července 1994. Další aktivity Republikového výboru pro prevenci kriminality směřovaly k přípravě projektů prevence kriminality na místní úrovni, do oblasti mezinárodních kontaktů a spolupráce a do oblasti informačně koordinační. Z jeho podnětu byl vydán Katalog informací prevence kriminality.

Preventivní záměry jednotlivých ministerstev se uskutečňují v oblasti legislativní, metodické, informační, výkonné a vědeckovýzkumné. V roce 1995 byla hlavní pozornost v celé oblasti prevence věnována vytváření modelu prevence kriminality na místní úrovni, zvyšování počtu terénních sociálních pracovníků a poměrně rozsáhlé publikační činnosti.


3.2. Opatření v oblasti legislativy

V r. 1995 byla přijata následující legislativní opatření k zabezpečení úkolů v trestně bezpečnostní oblasti:

1. Vládní návrh zákona o bezpečnosti a plynulosti silničního provozu (překlenovací úprava).

Na dobu do vydání definitivní právní úpravy bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích (konec roku 1997) má tento zákon garantovat, že pravidla provozu nebudou zpochybňována pro nedostatek jejich zákonného základu. Návrh projednává poslanecká sněmovna (2. čtení).

2. Vládní návrh novel zákona o pobytu cizinců a zákona o uprchlících (azylového zákona).

Návrh zpřísňuje pobytový režim cizinců. Cizinci s dlouhodobým pobytem musí prokazovat, že trvá účel jejich pobytu. Policie smí snímat otisky prstů cizincům se zakázaným pobytem, smí požadovat opis rejstříku trestů cizince při povolování jeho pobytu atd. Návrh projednává poslanecká sněmovna (2. čtení).

3. Návrh koncepce reformy správního řízení, správního trestání a správního soudnictví.

Návrh sleduje dva základní cíle - zvýšení účinnosti výkonu státní správy v oblastech správního řízení, trestání a soudnictví a garantování přezkoumatelnosti správních rozhodnutí ve věcech práv osoby nezávislým orgánem soudního typu po stránce skutkové i právní. Návrh byl projednán vládou v říjnu 1995, práce na návrhu pokračuje pod vedením ÚLVS.

4. Poslanecká sněmovna přijala novely trestního zákona, trestního řádu a zákona o Policii České republiky a zákona o Vojenské policii.

Novelizace umožňuje konat účinnější opatření proti organizovanému zločinu např. zavedením trestnosti "zločinného spolčení", oprávněním policie k nasazení tajného agenta, používání předstíraného převodu věcí atd.

5. Poslanecká sněmovna přijala zákon o zbraních a střelivu (zákon č. 188/1995 Sb.). K přijetí směřuje obdobný vládní návrh zákona o soukromých bezpečnostních činnostech, který je projednáván poslaneckou sněmovnou (3. čtení).

Tyto zákony zavádějí přísné podmínky pro ozbrojování se občanů a povolování soukromého podnikání v oblasti bezpečnosti osob a majetku včetně dohledu nad ním. Mají zamezit rizikům ze zneužití či selhání ozbrojených osob a privátních bezpečnostních služeb.

6. Přijetí novely přestupkového zákona (zák. č. 82/1995 Sb.), které znamenalo především zjednodušení řízení o přestupcích a uvolnění policejních sil pro pořádkovou službu na ulicích.

7. Návrh novely celního zákona vytváří v rámci Celní správy ozbrojenou bezpečnostní složku s významným dopadem na potírání nejrůznějších forem podloudnictví.

V oblasti mezinárodně právní bylo v r. 1995 sjednáno celkem 8 mezinárodních smluv (z toho 3 prezidentské, 2 vládní a 3 resortní, včetně prováděcích dokumentů). Předpokládané uzavření dalších plánovaných smluv nebylo realizováno, protože se do konce r. 1995 buď nepovedlo ukončit expertní jednání, anebo tato jednání nebyla vůbec zahájena. Mimo plán byly sjednány další 4 resortní smlouvy.

V různém stádiu rozpracovanosti se k 31. 12. 1995 nacházelo celkem 25 mezinárodních smluv o policejní spolupráci a o otázkách týkajících se pohraničního styku.


3.3. Spolupráce při zajišťování bezpečnostní situace


3.3.1. Součinnost v resortu Ministerstva vnitra a meziresortní spolupráce

Bezpečnostní situaci na území ČR je možné úspěšně ovlivňovat jen dobře fungujícím systémem spolupráce jak v resortu Ministerstva vnitra samotném, tak mezi příslušnými resorty vlády ČR. V r. 1995 byla na dobré úrovni spolupráce jednotlivých složek Policie ČR, útvarů Ministerstva vnitra a Policejního prezidia ČR, i služeb Policie ČR s dalšími složkami činnými v trestním řízení. Pro zajišťování bezpečnostní situace v ČR je důležitá i dobrá spolupráce Policie ČR s Vojenskou policií, Ministerstvem financí - Generálním ředitelstvím cel a s orgány státní správy a samosprávy, která umožňuje širokou realizaci bezpečnostních akcí. Během r. 1995 se dále racionalizovala také spolupráce Policie ČR s městskou a obecní policií, zejména v některých okresech a obcích, která vedla k zlepšení pocitu bezpečnosti občanů na místní úrovni.

V r. 1995 byla podepsána Rámcová smlouva o spolupráci mezi Ministerstvem vnitra, Policií ČR a BIS. Na základě této smlouvy dochází k součinnosti při řešení konkrétních technických problémů a je poskytována vzájemná metodická pomoc. V průběhu r. 1995 poskytla BIS Policii ČR množství poznatků o trestné činnosti vedoucích k objasnění řady případů.

Již na počátku této zprávy bylo konstatováno, že v r. 1995 byly učiněny další kroky k upevňování systému meziresortní spolupráce, která přispívá ke koncepčnímu řízení, ke koordinaci legislativních aktivit a k odstraňování nekoordinovaných postupů. Tato spolupráce je realizována činností meziresortních pracovních skupin, výborů, komisí a rad, které se zaměřují na řešení konkrétních bezpečnostních problémů.

Ve Zprávě o bezpečnostní situaci na území ČR za rok 1994 byly podrobně uvedeny významné meziresortní pracovní orgány:

- Meziresortní skupina při Ministerstvu vnitra, která se zabývá analýzou a řešením pobytu cizinců na území ČR a podmínkami jejich podnikání.

- Republikový výbor pro prevenci kriminality při Ministerstvu vnitra.

- Koordinační skupina pro harmonizaci postupu jednotlivých subjektů při řešení příčin a důsledků sociálně patologických jevů u mládeže při Ministerstvu práce a sociálních věcí.

- Meziresortní protidrogová komise, která byla od 1. 4. 1995 převedena z gesce Ministerstva vnitra na Úřad vlády ČR, s Radou zástupců resortů při Meziresortní protidrogové komisi.

Již několik let při Úřadu vlády ČR pracuje

- Rada vlády ČR pro bezpečnost silničního provozu, zřízená usnesením vlády ČR č. 276 z 11. 10. 1990.

Od r. 1993 pracuje

- Komise zabývající se rozvojem integrovaného systému ochrany movitého kulturního dědictví složená ze zástupců Ministerstva kultury, Ministerstva financí a Ministerstva vnitra.

V r. 1995 vznikla:

- Pracovní skupina ke zpracování Koncepce postupu proti organizovanému zločinu pod gescí Ministerstva vnitra.

- Meziresortní komise zabývající se kompatibilitou statistických systémů Ministerstva vnitra a Ministerstva spravedlnosti, která vznikla při Policejním prezidiu ČR a je složena ze zástupců obou uvedených resortů.

- Pracovní komise pro přípravu rekodifikace trestního práva působí při Ministerstvu spravedlnosti a je složena ze zástupců resortu Ministerstva spravedlnosti, Ministerstva vnitra a Státního zastupitelství.




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP