3.3.2. Mezinárodní spolupráce

Pro řešení bezpečnostních problémů, zejména těch, které jsou spojeny s nejzávažnějšími bezpečnostními riziky jako je migrace či organizovaný zločin a závažná hospodářská kriminalita, je bezpodmínečně nutná mezinárodní spolupráce. Ta se v r. 1995 realizovala na různých úrovních řízení (vládní, resortní, regionální atd.) a týkala se vždy dvou či více subjektů. Rozvoj zahraničních styků byl do značné míry ovlivněn dalším začleňováním CR do politických, hospodářských i bezpečnostních evropských integračních struktur.

V r. 1995 se zástupce ČR zúčastnil dvou setkání rozšířené Rady justice a vnitra, čímž byl zahájen dialog v této oblasti mezi členskými státy EU a přidruženými zeměmi. V řídícím Výboru K4 Rady justice a vnitra pracují na některých tématech (drogy, vzdělávání, policie, organizovaný zločin) i experti Policie ČR.

Experti Ministerstva vnitra ČR pracují v orgánech Rady Evropy, ať už jde o Evropský výbor pro migraci (CDMG), či Expertní výbor pro otázky územního azylu, uprchlíků a osob bez státní příslušnosti (CAHAR).

V listopadu r. 1995 se Česká republika připojila k Mezinárodní organizaci pro migraci. Z hlediska migrační politiky je významné i podepsání Ujednání mezi Ministerstvem vnitra ČR a Mezinárodním centrem pro vývoj migračních politik (ICMPD) o spolupráci při zamezování nelegální migrace, běžná spolupráce s UNHCR nebo dvou či vícestranné dohody o zaměstnávání cizinců garantované Ministerstvem práce a sociálních věcí.

Podrobněji viz citovaný materiál Ministerstva vnitra "Informace o situaci v oblasti migrace na území ČR v r. 1995".

Mezi dvoustranné dohody patří např. Smlouva mezi ČR a SRN o ulehčení pohraničního odbavování v železniční, silniční a vodní dopravě, Dohoda mezi vládou ČR a SR o přechodu práv a povinností vyplývajících z výkonu vojenské základní (náhradní) služby ve Vojskách MV a ve Federálním policejním sboru (FPS) a vojáků základní (náhradní) službě povolaných k plnění úkolů ve FPS a Sboru hradní policie a Dohoda mezi MV ČR a MV SR o technické spolupráci. Dále smlouvy mezi ČR a Polskou republikou o malém pohraničním styku a o společných státních hranicích podepsané ministry vnitra obou států a Dohoda o spolupráci mezi MV ČR a Maďarskou republikou. V návaznosti na jednání ministrů vnitra ČR a Maďarské republiky se zástupce Ministerstva vnitra ČR zúčastnil v Budapešti zahájení činnosti Mezinárodní policejní akademie.

V oblasti vzdělávání spolupracovalo Ministerstvo vnitra zejména se SRN, Holandskem, Kanadou a Velkou Británií, a to jak pokud šlo o přípravu instruktorů a učitelů SPŠ MV, tak o odbornou přípravu policistů (modelové situace, bloková výuka). Mezinárodní spolupráce s Velkou Británií se uskutečňovala i v oblasti personální politiky, zejména zaváděním objektivních metod výběru do řídících funkcí.

Intenzivní spolupráce probíhala i v oblasti výměny informací mezi Policií ČR a zahraničními partnery, která se opět týkala zejména činnosti mezinárodních zločineckých organizací. Zahraniční partneři (především FBI, BKA a Scotland Yard) poskytovali expertům Policie ČR metodickou i odbornou pomoc při řešení konkrétních případů v oblasti organizovaného zločinu a závažné finanční kriminality. Výměna informací probíhala v rámci operativní spolupráce na společných případech, prostřednictvím koordinačních pracovišť na hranicích (nelegální migrace, pašování a převoz kradených vozidel), prostřednictvím styčných důstojníků sídlících v Praze a Vídni a stala se pro Policii ČR součástí každodenní rutinní práce.

Česká republika bude pokračovat v jednání o vyslání svých styčných důstojníků zejména do Haagu (EUROPOL), Ruska, Ukrajiny, Itálie, Turecka, Thajska.


4. Připravované aktivity v oblasti prevence a legislativy pro rok 1996


4.1. Oblast prevence

Aktivity v oblasti prevence budou v r. 1996 zaměřeny zejména na plnění následujících úkolů:

Vypracovat Zprávu o plnění úkolů vyplývajících z "Programu sociální prevence a prevence kriminality - aktuální stav a východiska do r. 1996". /Zpráva byla projednána vládou ČR 21. února 1996./

Zajišťovat činnost sekretariátu Republikového výboru pro prevenci kriminality, zejména:

- zabezpečovat přípravu a realizaci komplexních součinnostních programů sociální prevence a prevence kriminality,

- vytvořit mechanismus sdružování finančních prostředků na programy sociální prevence, prevence kriminality a prevence drogových závislostí /předložit do vlády do konce srpna 1996/.

- vytvořit informační propojení mezi resortními orgány zaměřenými na prevenci sociálně patologických jevů se zvláštním zřetelem na financování těchto programů ze státního rozpočtu.

Zajišťovat činnost sekretariátu Koordinační komise k problematice diváckého násilí a nevhodného chování při sportovních utkáních, zvláště při fotbalových zápasech:

- iniciovat preventivní, výchovnou a informační činnost k této problematice,

- zabezpečovat účast České republiky na jednáních Stálého výboru Rady Evropy.

Realizovat vnitroresortní koncepci prevence kriminality:

- zpracovat systém vynakládání účelově vázaných finančních prostředků ze státního rozpočtu přidělených Ministerstvu vnitra na realizaci programu prevence kriminality,

- vytvořit koncepci mediální politiky v oblasti prevence kriminality,

- vytvořit koncepci pro oblast situační prevence v rámci Policie ČR,

- vytvořit a realizovat koncepci spolupráce s nevládními organizacemi, soukromými a pojišťovacími společnostmi,

- vytvořit koncepci pomoci obětem trestných činů v rámci Policie ČR a podpory těmto aktivitám nestátních subjektů.

V rámci odboru bezpečnosti silničního provozu (BESIP):

- zpracovat Akční program bezpečnosti silničního provozu, kterým bude konkretizován Systémový program zvýšení bezpečnosti silničního provozu,

- zahájit transformaci dětských dopravních hřišť na centra pro děti a mládež se zaměřením i do oblasti prevence kriminality včetně primární protidrogové prevence.


4.2. Oblast legislativy

V několika uplynulých letech bylo legislativní úsilí zaměřeno k rychlému řešení aktuálních potřeb a problémů právní regulace v bezpečnostní oblasti formou řady novel zákonů a formou tzv. překlenovací úpravy (nouzová legislativa).

Nastávající období by se naopak mělo vyznačovat legislativními pracemi, které by směřovaly k uceleným úpravám zákonů a k rekodifikacím v těchto oblastech:

1. Nová právní úprava utajování skutečností ve veřejném zájmu a prověřování spolehlivosti osob pro seznamování se s utajovanými skutečnostmi odpovídající standardům ES/NATO.

2. Vytvoření legislativních předpokladů pro převod správních činností na úseku občanských průkazů, cestovních dokladů a evidence obyvatel z policejní na civilní státní správu a současná modernizace právní úpravy v daných úsecích.

3. Přepracování právní úpravy cizineckého režimu a azylu s cílem zvýšení kompatibility s právem ES a vytváření efektivních prostředků k regulaci migrace a k ochraně ČR před nebezpečnou imigrací.

4. Pokračování prací směřujících k novému uspořádání správního řízení, trestání a soudnictví.

5. Pokračování prací na definitivní zákonné úpravě bezpečnosti a plynulosti silničního provozu.

6. Výhledovým směrem legislativní činnosti je uskutečnění změn policejního práva ČR (zákon o Policii ČR a zákon o obecní policii).

8. Návrh zákona o částečném finančním odškodnění obětí trestné činnosti.

9. Věcný záměr rekodifikace trestního práva hmotného a procesního.

V oblasti mezinárodně právní se v r. 1996 předpokládá sjednání celkem 54 mezinárodních smluv. Z r. 1995 je převedeno 28 smluv a dalších 26 bylo zařazeno na základě podnětů uplatněných jednotlivými útvary Ministerstva vnitra a Policie ČR. Předmětem expertních jednání budou zejména otázky související se smluvní úpravou předávání a přebírání osob, malého pohraničního styku, hraničních otázek a policejní spolupráce.


5. Ekonomická a personální opatření v Policii ČR


5.1. Ekonomická opatření

V r. 1995 byl zpracován minimální bezpečnostní standard resortu, který je nutným předpokladem k zabezpečení ochrany dat při realizaci dalších projektů v oblasti informatiky a datové komunikace.

Zakoupena byla kvalitní technologie pro řešení datové komunikační potřeby Policie ČR k propojení počítačů.

V závěru r. 1995 rozhodlo vedení resortu Ministerstva vnitra o vyčlenění výkonných ekonomických subjektů (materiálový odbor a odbor servisních služeb týlové sekce) z ministerstva a o jejich začlenění do struktury Policie ČR. Uvedené opatření znamená významný přesun kompetencí v oblasti materiálně technického zabezpečení z ministerstva do řídící sféry Policejního prezidia ČR.

Kromě finančních prostředků na běžné zabezpečení činnosti byly vyčleněny finanční prostředky nad rámec rozpočtových prostředků resortu na krytí tzv. vyjmenovaných plateb. Šlo o zabezpečení letecké záchranné služby a o ochranu kulturního dědictví a kulturních památek.

Na úseku odměňování policistů se v průběhu r. 1995 příznivě projevil vliv úpravy tarifních platů, které byly od 1. srpna 1995 zvýšeny o 10% na základě nařízení vlády ČR č. 143/1995 Sb. Poskytnutí jednoho dalšího platu policistům umožňuje § 12 nařízení vlády č. 79/1994 Sb. (ve znění pozdějších předpisů) a na stabilizaci policistů ve vybraných specifických činnostech mělo vliv i poskytnutí jednorázové peněžní náležitosti podle nařízení vlády č. 73/1995 Sb. V r. 1995 dosáhl průměrný plat policisty 14 367,- Kč měsíčně, což je oproti r. 1994 zvýšení o 11,70%.

K 1. květnu 1996 bude realizováno rozhodnutí vedení Ministerstva vnitra o vyčlenění výkonných ekonomických subjektů z Ministerstva vnitra do struktury Policie ČR.

/viz též Příloha č. 17/


5.2. Oblast personální

Cílem personální politiky je kvalitní obsazení a správná struktura pracovních míst i maximální snaha o celkovou stabilizaci policejního sboru.

Personální stabilizaci policie dokládá klesající počet policistů, kteří odešli v letech 1993 až 1995: v roce 1993 odešlo 3 108 policistů, v r. 1994 2 916 a v r. 1995 2 279 policistů, tedy o 21,84% méně než v r. 1994. Celková naplněnost stavu policie se v r. 1995 zvýšila o 891 policistů. Ke stabilizaci Policie ČR přispělo i jmenování devíti nových ředitelů okresních ředitelství PČR a jednoho ředitele krajské správy PČR.

Ve sledovaném roce pokračovalo přijímání nových policistů, přičemž se díky zvýšenému zájmu i kvalitě uchazečů nábor postupně změnil ve výběr. Tento pozitivní vývoj umožní další zpřísnění kritérií výběru i další zkvalitnění výuky na středních policejních školách. Otevřena byla nová střední policejní škola (SPŠ) v Balkové s cílovou kapacitou cca 450 posluchačů a kapacita SPŠ v Jihlavě se zvýšila na dvojnásobek (cca 300 posluchačů). V roce 1995 byl dobudován systém odborné praxe v rámci základní odborné přípravy, který zajišťuje 10 školních policejních středisek zřízených při krajských správách Policie ČR. Rozšíření kapacit SPŠ spolu s výukou podle nových učebních osnov, které akcentují moderní interaktivní metody výuky, přispělo ke zkvalitnění přípravy policistů.

Také služební výcvik, který je zaměřen především na zlepšení připravenosti policistů pro výkon služby, včetně přiměřeného použití zbraní a donucovacích prostředků, doznal v r. 1995 pozitivní posun. Zvýšila se účast policistů na tomto výcviku a proti minulým letům se zlepšilo i plnění prověrkových testů (použití zbraně, právnické znalosti apod.).

V roce 1995 byla experimentálně ověřována metoda nového systému hodnocení pracovního výkonu policistů ve vybraných odděleních Policie ČR v Severočeském kraji. Tento nový systém hodnocení by měl být v r. 1996 zaveden v celé Policii ČR.

/viz Příloha č. 16/


6. Priority základního zaměření práce Policie ČR v r. 1996

Jedním ze základních úkolů Policie ČR je vyhledávání a objasňování trestné činnosti. Čím kvalifikovaněji policie pracuje, tím více se projevuje její preventivní působení - počet trestných činů klesá a roste procento objasněnosti.

Vedle tohoto stěžejního úkolu byly na základě analýzy hlavních aktuálních problémů práce policie v minulých letech stanoveny Priority základního zaměření Policie ČR v r. 1995. Jedná se o dlouhodobé úkoly (až na úkol č. 7) charakterizované jednak snahou vedení Policie ČR a Ministerstva vnitra o lepší přístup policistů k plnění úkolů i k veřejnosti a jednak snahou zlepšit technické vybavení Policie ČR jako celku. Proto se priority stanovené vládou na r. 1995 týkaly jak konkrétního zaměření práce Policie ČR, tak i přednostního vybavování finančními a technickými prostředky.

Plnění priorit v r. 1995 se příznivě projevilo v kvalitě činnosti Policie ČR i ve výsledcích její práce, podařilo se stabilizovat růst počtu trestných činů a zvýšit objasněnost.

Policejní prezidium ČR vypracovalo podrobnou analýzu plnění priorit, která je přílohou této zprávy.

/viz Příloha č. 17/

Při stanovení priorit na r. 1996 vycházelo vedení Ministerstva vnitra a Policie ČR opět z nutnosti řešit dlouhodobé zásadní problémy, jako je pocit bezpečnosti občanů, jednání policistů s nimi a výslednost práce policie. Jedním ze základních úkolů Policie ČR nadále zůstává vyhledávání a objasňování trestné činnosti.

Na základě analýzy práce policie z r. 1995 potvrzuje vedení resortu i pro rok 1996 priority z r. 1995 (kromě úkolu č. 7) a doplňuje je o úkol č. 2 a 7.

Úkol č. 1

Zvýšit důvěru občanů v Policii ČR a její image především:

a) vstřícným a adekvátním jednáním policistů s poškozenými a veřejností vůbec,

b) profesionálními zásahy a včasnými příjezdy Policie ČR na místo činu,

c) vhodnou prezentací jejich úkolů a výsledků činnosti zejména v hromadných sdělovacích prostředcích.

Úkol č. 2

Zlepšit právní vědomí policistů a zvýšit úroveň jejich psychické odolnosti při výkonu služby.

Úkol č. 3

Důsledně postupovat proti nekázni v dopravě a při zajišťování plynulosti a bezpečnosti silničního provozu.

Úkol č. 4

Přednostně zabezpečovat útvary Policie ČR podílející se na boji proti organizovanému zločinu potřebnou technikou a naplňovat tyto útvary speciálně vyškoleným personálem.

Úkol č. 5

Razantně postupovat proti veřejným projevům rasové nesnášenlivosti a extremistickým vystoupením.

Úkol č. 6

Zlepšit úroveň technického vybavení v oblasti výpočetní techniky, informatiky a datových přenosů.

Úkol č. 7

Podílet se na důsledném zabezpečení veřejného klidu a pořádku při volbách do zastupitelských orgánů.


7. Bezpečnostní rizika na rok 1996 - shrnutí

Vláda ČR na základě analýzy bezpečnostní situace v r. 1995 stanovila tato bezpečnostní rizika pro rok 1996.


7.1. Bezpečnostní rizika, která bezprostředně souvisejí se stabilitou politického systému

Nevyhovující systém ochrany utajovaných skutečností

Rychlá a zásadní změna systému ochrany utajovaných skutečností je nezbytná především z těchto důvodu:

a) začlenění ČR do NATO a západoevropských bezpečnostních struktur,

b) zvyšujícího se počtu případů úniku utajovaných skutečností,

c) zamezení získání utajovaných skutečností cizími zpravodajskými službami,

d) zamezení získání utajovaných skutečností organizovanými zločineckými skupinami. Vláda ČR v r. 1996 navrhne nový zákon o ochraně utajovaných skutečností, jehož záměr připravilo v r. 1995 Ministerstvo vnitra.

Migrace (legální, nelegální)

V roce 1995 došlo k dalšímu zpomalení migrační vlny způsobené politickými změnami ve střední a východní Evropě a ozbrojenými konflikty (bývalá Jugoslávie a bývalý SSSR). ČR je migraci neprodukující zemí, v porovnání se státy EU je v současné době zemí tranzitní. Postupně se však stává imigračním státem. Negativními průvodními jevy tohoto vývoje je především:

a) nelegální podnikání některých legálně usazených cizinců,

b) zaměstnávání nelegálně usazených cizinců,

c) kriminalita některých skupin cizinců.

Koncepce postupu vlády proti negativním průvodním projevům migrace spočívá v přijímání regulativních opatření a vychází zejména z doporučení tzv. Budapešťské skupiny a orgánů Evropské Unie a Rady Evropy.

Ministerstvo vnitra předkládá vládě jedenkrát ročně Informaci o situaci v oblasti migrace na území ČR. Vláda v roce 1995 předložila k projednání Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR novely zákona o pobytu cizinců a zákona o uprchlících (azylového zákona). Pokračovalo uzavírání mezinárodních smluv o zaměstnávání dohodnutého počtu cizinců.

V následujícím období bude nutno přijmout tato opatření:

a) koncipovat vízovou politiku a praxi ČR se zřetelem na vízovou politiku států Evropské Unie,

b) předložit novou legislativní úpravu podmínek pobytu, podnikání a zaměstnávání cizinců a podmínek pro poskytování azylu,

c) posílit ochranu zejména východní státní hranice ČR

Organizovaný zločin (finanční machinace, problematika drog)

Také v r. 1995 bylo území ČR místem aktivit organizovaného zločinu, které ovlivňovaly rizika s mezinárodním prvkem (oblast migrace, finančních machinací, drog), ale i rizika, která bezprostředně ohrožují občany (majetková, násilná a zejména hospodářská kriminalita).

V rámci organizovaného zločinu ze své latence vystupuje nejzřetelněji finanční kriminalita, která by ve svých důsledcích mohla ohrozit stabilitu finančního systému.

Území ČR slouží v současné době již nejen pro tranzit, ale i jako odbytiště drog.

V r. 1995 a počátkem r. 1996 došlo k významnému posunu v postupu proti organizovanému zločinu. V r. 1995 byla schválena významná legislativní opatření (novela trestního zákona, trestního řádu a zákona o Policii ČR, byl vypracován návrh zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti). V rámci mezinárodní spolupráce vláda ČR přistoupila k podpisu a ratifikaci Úmluvy o praní, vyhledávání, zadržování a konfiskaci výnosů ze zločinu (Štrasburská Úmluva z 8. 11.1990). Počátkem roku 1996 byl také schválen zákon o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti. Současně s touto zprávou se vláda ČR zabývá i materiálem "Problematika organizovaného zločinu a účinného postupu proti tomuto typu trestné činnosti", který obsahuje analýzu situace a systém opatření k jejímu zvládnutí ve formě konkrétních úkolů pro jednotlivé členy vlády.

Počátkem roku 1996 byly vypracovány nové legislativní návrhy na řešení nedovolené výroby, obchodu, distribuce a držení drog a uvolněny finanční prostředky určené na protidrogovou politiku.

Rasové konflikty

V roce 1995 došlo k zavedení jednotné policejní evidence trestných činů a přestupků motivovaných rasovou nebo národnostní nesnášenlivostí, z níž bude možné získat informace o vývoji v dané oblasti.

Vláda ČR iniciovala v r. 1995 přísná opatření ke snížení tohoto druhu trestné činnosti ("Informace o projevech extremistických postojů v ČR"). Opatření, která přijali ministři vnitra a spravedlnosti, vedla k důslednějšímu a rychlejšímu postihu uvedených trestných činů ("Informace o opatřeních zajišťujících účinnější postup při předcházení a postihu trestných činů a přestupků motivovaných rasovou a národnostní nesnášenlivostí nebo páchaných příznivci extremistických skupin"). S účinností od 1. 9. 1995 byl schválen vládní návrh novelizace trestního zákona, jehož záměrem je přísněji postihovat trestnou činnost motivovanou rasovou nebo národnostní nesnášenlivostí.

V r. 1996 bude vláda ČR přijatá opatření opět vyhodnocovat. Aktualizovanou "Informaci o trestných činech a přestupcích motivovaných rasovou a národnostní nesnášenlivostí nebo páchaných příznivci extremistických skupin" předloží Ministerstvo vnitra.


7.2. Bezpečnostní rizika, která mají bezprostřední vliv na úroveň vědomí občanů o ochraně jejich svobod, zdraví a majetku.

Kriminalita některých skupin mládeže

Riziko vyplývající z kriminality mládeže v ČR spočívá jednak v rostoucím počtu spáchaných trestných činů (okolo 20% všech spáchaných trestných činů), zejména však v rostoucí brutalitě a zvyšujícím se podílu závažné kriminality.

Těžiště opatření k tomuto riziku je v oblasti prevence. Je budován systém meziresortní spolupráce v návaznosti na preventivní opatření Policie ČR. V r. 1996 budou tato preventivní opatření součástí prevence kriminality na místní úrovni a vláda ČR o nich bude informována ve Zprávě o plnění programu sociální prevence a prevence kriminality, kterou jí jedenkrát ročně předkládá Ministerstvo vnitra. Počátkem roku 1996 byly uvolněny finanční prostředky na financování programů prevence na místní úrovni.

Majetková kriminalita (krádeže a vykrádání automobilů, pouliční kriminalita, krádeže vloupáním do bytů a rekreačních objektů)

V r. 1995 mírně klesl počet majetkových trestných činů a snížil se i podíl majetkové kriminality na kriminalitě celkové. Vzrostla však specializovanost a organizovanost pachatelů. Přestože počet krádeží vloupáním do bytů a rekreačních objektů klesá a počet krádeží aut stagnuje, je nutno tuto kriminalitu stále považovat za jedno z vážných ohrožení bezpečnosti občanů. Problémem zůstává růst krádeží věcí z aut a tzv. pouliční kriminalita (např. krádeže, kapesní krádeže, loupežná přepadení, úmyslné ublížení na zdraví apod.).

Policie ČR organizovala četné bezpečnostní akce zaměřené na tato rizika a pokračovala ve vytváření speciálních týmů směrovaných ke konkrétním problémům i do rizikových oblastí. V r. 1996 se tento osvědčený model bude dále specifikovat. Legislativní opatření se v r. 1995 zaměřovala na uvolnění policejních sil pro pořádkovou službu (novela přestupkového zákona) i na rozšíření pravomocí zaměstnanců Celní správy (návrh novely celního zákona). Dále byla navržena nová koncepce správního řízení, trestání i soudnictví a pokračovaly práce na rekodifikaci trestního práva hmotného i procesního, jejíž věcný záměr bude předložen v r. 1996.

Hospodářská kriminalita (daňové úniky, podvody, počítačová kriminalita)

Hospodářská kriminalita zaznamenává největší zvýšení počtu odhalených trestných činů v rámci celkové trestné činnosti což svědčí o zmenšování latence hospodářské kriminality a o větší aktivitě i rostoucí odbornosti kriminalistů pracujících v této oblasti.

V rámci hospodářské kriminality představují stále nejzávažnější bezpečnostní rizika daňové úniky a podvody (v obchodně právní sféře). Právě při této trestné činnosti dochází k nejvyšším finančním škodám a často ke spojení s organizovaným zločinem (finanční machinace). Vláda ČR pro rok 1996 zařazuje v rámci hospodářské kriminality nové bezpečnostní riziko - počítačovou kriminalitu, na kterou v r. 1995 upozorňovala Policie ČR, odborná místa i resort Ministerstva kultury.

Ve snaze o zvládání hospodářské kriminality se projevila i vyšší meziresortní spolupráce (Ministerstvo vnitra, Ministerstvo spravedlnosti, Ministerstvo financí) a legislativní úpravy, které byly uváděny u bezpečnostních rizik organizovaného zločinu jsou významné i pro tuto oblast (zákon o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti).

Násilná kriminalita

Celosvětový růst násilí se projevuje i v ČR stálým zvyšováním počtu násilných trestných činů. V České republice, kde je počet vražd podstatně nižší a stabilizovaný, jde spíše o loupeže a zejména o trestný čin úmyslného ublížení na zdraví (viz pouliční kriminalita), který svědčí o rostoucí brutalitě, jako takový je obzvláště varující. Policie ČR při zvládání násilné kriminality vytváří specializované týmy zaměřené na odhalování a objasňování této trestné činnosti a organizuje výše uváděné bezpečnostní akce (viz. majetková kriminalita). V r. 1996 se v této souvislosti bude zvyšovat působení na občany (vyhýbání se rizikovým místům, poskytování svědectví) v rámci místních preventivních programů.

Bezpečnost silničního provozu

Dopravní nehodovost v r. 1995 opět vzrostla. Policie ČR ročně pořádá stovky dopravně bezpečnostních akcí s různým zaměřením a v různých teritoriích. V r. 1996 bude zesíleno preventivní působení na děti a mládež, které se osvědčilo už v r. 1995.

V r. 1995 byl vypracován návrh zákona o bezpečnosti a plynulosti silničního provozu (překlenovací úprava) a v roce 1996 bude předložen věcný záměr zcela nové právní úpravy bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. Zároveň dojde ke zvýšení dohledu nad dodržováním dopravních předpisů (posílení početních stavů služby dopravní policie, častější provádění dopravně bezpečnostních akcí, atd.).

Nová koncepce reformy správního řízení, správního trestání a správního soudnictví umožní zvýšení efektivity postihu pachatelů dopravních přestupků, což bude mít pozitivní dopad i na bezpečnost silničního provozu.

Ohrožení veřejného pořádku (vandalismus)

V roce 1995 nedošlo k závažnějšímu hromadnému narušení veřejného pořádku. Byly posíleny příslušné policejní útvary a vydány interní normy upravující postup policie při zabezpečování ochrany veřejného pořádku v případech jeho hromadného narušení. Preventivní opatření jsou uvedeny v části 7.1. - rasové konflikty.


8. Závěr

Bezpečnostní rizika stanovená pro rok 1995 zůstávají aktuální i v roce 1996. Navíc je připojeno nové bezpečnostní riziko v rámci hospodářské trestné činnosti - počítačová kriminalita.

Lze konstatovat, že bezpečnostní situace v ČR byla v r. 1995 stabilizovaná a podstatně se nelišila od bezpečnostní situace ve vyspělých západoevropských zemích. Vláda přijímala adekvátní opatření, která se zakládala stoupající měrou na meziresortní spolupráci a systémovém řešení problémů.

Byla připravena zcela nová koncepce ochrany utajovaných skutečností (věcný záměr zákona o ochraně utajovaných skutečnosti). V r. 1995 došlo zejména k významnému posunu v řešení fenoménu organizovaného zločinu a byly položeny základy meziresortního postupu proti tomuto typu trestné činnosti. Byly stanoveny zásady nové trestní politiky (vypracovány věcné záměry nových trestních kodexů a byla předložena nová koncepce správního řízení a správního trestání. Byla připravena nová politika v oblasti migrace (vypracovány věcné záměry zákona o pobytu cizinců a zákona o azylu).

V následujícím období bude hlavní pozornost upřena na oblast prevence. Opatření Policie ČR se budou zvýšenou měrou zaměřovat na zvládání ataku bagatelní pouliční kriminality a v souvislosti s ní na eliminaci základních nejjednodušších vnějších projevů kriminality (např. dopravní přestupky), které mohou vyvolávat domnění, že dodržování zákona není důsledně vynucováno. Cílená opatření (bezpečnostní akce, speciální týmy, mzdové prostředky a technika) budou směřovat zejména na území s vysokou úrovní kriminality.

Pokud jde o mezinárodní spolupráci, vláda ČR dbá důsledně na funkční slučitelnost právní úpravy, organizačních struktur a technických prostředků s NATO a Evropské Unie. ČR se bude i nadále velmi účinně zapojovat do mezinárodních aktivit při řešení problematiky migrace a organizovaného zločinu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP