Materiál se předkládá na základě
usnesení vlády ČR č. 280 z 9. května 1996 | Obsah: | I. Důvodová zpráva II. Zpráva o bezpečnostní situaci na území ČR v roce 1995 |
Předkládá: | Prof. ing. Václav KLAUS, Csc. v. r. |
předseda vlády |
Ministerstvo vnitra předkládá Zprávu
o bezpečnostní situaci na území ČR
v r. 1995 na základě plánu práce vlády
ČR pro 1. pololetí 1996.
Zpráva byla zpracována Ministerstvem vnitra ve spolupráci
s Ministerstvem spravedlnosti, Ministerstvem obrany, Ministerstvem
financí (včetně Generálního
ředitelství cel), Ministerstvem kultury, Ministerstvem
hospodářství, Ministerstvem práce
a sociálních věcí, Ministerstvem školství,
mládeže a tělovýchovy a Ministerstvem
dopravy. Jmenovaní zástupci uvedených ministerstev
připravili podklady, které se týkaly bezpečnostní
situace v České republice z pohledu jednotlivých
resortů.
Předkládaný materiál hodnotí
bezpečnostní situaci na území ČR
v r. 1995 (ve srovnání s rokem 1994), zejména
z hlediska bezpečnostních rizik stanovených
vládou ČR na tento rok. Cílem zprávy
je zjistit, zda bezpečnostní rizika pro r. 1995
byla stanovena v souladu s nejdůležitějšími
problémy, které se týkají vnitřního
i vnějšího ohrožení České
republiky i s těmi, které pociťuje jako nejzávaznější
veřejnost a stanovit bezpečnostní rizika
pro r. 1996.
Materiál je velmi obsáhlý a zahrnuje velké
množství informací. Ve vlastním textu
zprávy jsou uvedeny základní údaje,
které jsou pak v přílohách doplněny
dalšími podrobnostmi, konkrétními daty,
případně grafy a tabulkami. Proto teprve
obě části zprávy, textová a
přílohová, dávají komplexní
přehled o bezpečnostní situaci.
Ministr vnitra v 1. čtvrtletí 1996 předložil
vládě ČR dva závažné materiály,
které spadají do problematiky jíž se
předkládaná zpráva zabývá.
Především jde o "Zprávu o plnění
programu sociální prevence a prevence kriminality
- aktuální stav a východiska na rok 1996".
Tento materiál popisuje konstituování systému
prevence v ČR, hodnotí činnost Republikového
výboru pro prevenci kriminality a stanovuje priority jednotlivých
resortů v oblasti prevence na rok 1996. Dále jde
o "Informaci o situaci v oblasti migrace v ČR v r.
1995", která zachycuje v základních
rysech stav migrace v ČR a přehled aktivit vládních
i nevládních organizací, které se
legální i nelegální migrace týkají.
Protože oba materiály vláda ČR již
projednala, popisuje tato zpráva dotyčnou problematiku
jen stručně.
Z předložené Zprávy o bezpečnostní
situaci na území ČR v r. 1995 vyplývá,
že bezpečnostní rizika pro r. 1995 byla vládou
ČR stanovena správně, a že opatření
k nim přijímaná, zejména v oblasti
legislativy a práce Policie ČR, pomohla v r. 1995
stabilizovat kriminalitu a zkvalitnit policejní práci.
Pro rok 1996 vláda ČR nově zařadila
počítačovou kriminalitu mezi bezpečnostní
rizika působící v rámci hospodářské
kriminality. Ostatní rizika zůstávají
v platnosti.
Úvod
1. Trestná činnost a dynamika jejího vývoje
1.1. Teritoriální rozdíly dynamice kriminality
1.2. Přestupky
1.3. Trestná činnost příslušníků Policie ČR, Armády ČR a zaměstnanců Celní správy
1.4. Pachatelé trestné činnosti
1.5. Oběti trestné činnosti
1.6. Problematika vyšetřování, trestního
řízení a vězeňství
2. Bezpečnostní rizika a vývoj jednotlivých
druhů trestné činnosti v r. 1995
2.1. Bezpečnostní rizika, která bezprostředně souvisejí se stabilitou politického systému
Ochrana informací
Migrace
Organizovaný zločin
Finanční machinace
Rasové konflikty
2.2. Bezpečnostní rizika, která mají bezprostřední vliv na úroveň vědomí občanů o ochraně jejich svobod, zdraví a majetku
Kriminalita některých skupin mládeže
Majetková kriminalita
Hospodářská kriminalita
Násilná kriminalita
Bezpečnost silničního provozu
Ohrožení veřejného pořádku
a vandalismus
3. Opatření v oblasti prevence a legislativy
a meziresortní spolupráce v r. 1995
3.1. Opatření v oblasti prevence
3.2. Opatření v oblasti legislativy
3.3. Spolupráce při zajišťování
bezpečnostní situace
4. Připravované aktivity v oblasti prevence a
legislativy pro rok 1996
4.1. Oblast prevence
4.2. Oblast legislativy
5. Ekonomická a personální opatření
v Policii ČR
5.1. Ekonomická opatření
5.2. Oblast personální
6. Priority základního zaměření
práce Policie ČR v r. 1996
7. Bezpečnostní rizika na rok 1996 - shrnutí
7.1. Bezpečnostní rizika, která bezprostředně souvisejí se stabilitou politického systému
7.2. Bezpečnostní rizika, která mají
bezprostřední vliv na úroveň vědomí
občanů o ochraně jejich svobod, zdraví
a majetku
Závěr
Vláda ČR se zabývá každý
rok stavem kriminality i bezpečnostní situací
jako celku a pokládá pocit bezpečnosti občanů
za důležitý sociální faktor.
Ve své Zprávě o bezpečnostní
situaci na území CR za rok 1994 stanovila i pro
rok 1995 bezpečnostní rizika, která stimulují
činnost bezpečnostních složek státu
na omezení růstu těch druhů kriminality
bezprostředně se dotýkající
občanů a na řešení těch
bezpečnostních problémů, které
mohou ohrožovat demokracii a ekonomickou stabilitu státu.
Z analýzy bezpečnostní situace vyplývá,
že v r. 1995 došlo ke stagnaci růstu trestné
činnosti, ke zvýšení počtu policií
objasněných trestných činů
a že vládou sledovaná a přijímaná
opatření byla ve zvýšené míře
založena na meziresortní spolupráci, což
znamená další posun ve směru k systémovému
řešení závažných problémů.
V neposlední řadě je třeba uvést,
že rok 1995 je rokem stabilizace Policie ČR jako celku.
Z analýzy bezpečnostní situace dále
vyplývá, že stejně jako v předchozích
letech ani pro rok 1996 nelze z žádného vnějšího
nebo vnitřního bezpečnostního rizika
vyvodit bezprostřední ohrožení ČR
a jejího obyvatelstva.
V roce 1995 byly učiněny další kroky
ke stabilizování bezpečnostní situace
v ČR a k upevňování systému
legislativních, personálních, organizačních
a preventivních opatření, který je
vytvářen v meziresortní spolupráci.
Prohloubila se personální stabilizace Policie
ČR, a to i v řídících funkcích,
zkvalitněním výběru se zvýšila
úroveň profesní přípravy policistů
a zlepšila se kvalifikační struktura řídících
pracovníků policie /viz kapitola 5.2. Oblast
personální/.
1. Trestná činnost a dynamika jejího vývoje
Rok 1995 potvrdil zbrzdění růstu počtu
zjištěných trestných činů,
který kulminoval v roce 1993, a který ve sledovaném
roce zůstal prakticky na úrovni roku 1994 (+0,86%,
+3 203 tr. č.).
Roste počet objasněných trestných
činů (+17,22%, +22 302 tr. č.) i procentní
objasněnost (+5,64%), jejíž výše
je stále jedním z hlavních ukazatelů
účinnosti práce policie a jako taková
je vnímána i veřejností. Je možné
konstatovat, že dosažením 40,42% objasněnosti
se v r. 1995 stávají výsledky práce
Policie ČR srovnatelnými s prací policie
vyspělých západoevropských států
(v r. 1993 SRN 43,80%, Rakousko 46,80%). Průměrná
objasněnost přitom stoupla ve všech sledovaných
kategoriích trestné činnosti, nejvíce
u hospodářské (+3,82%, na 89,28%) a u majetkové
(+3,50%, na 26,37%).
V r. 1995 bylo dodatečně objasněno celkem
7 691 trestných činů, které byly
spáchány v minulých letech a nebyly dosud
uvedeny v žádné statistice objasněných
trestných činů.
Výše zjištěných škod
způsobených trestnou činností klesla
oproti r. 1994 téměř o 19% (-5 723 609
tis. Kč), a to ve všech kategoriích závažné
majetkové i v hospodářské trestné
činnosti jako celku.
/viz Příloha č. 1/
V celkovém počtu trestných činů
je zahrnut i počet trestných činů
spáchaných na železnici, které sleduje
služba železniční policie. Tento počet
je součástí statistiky celkové kriminality
v ČR, neodráží se však ve statistikách
jednotlivých krajů, protože teritoriální
rozdělení SŽP se nekryje s působností
krajských správ Policie ČR. V r. 1995 se
sice počet těchto trestných činů
zvýšil na 7 006 (+9,83%), ale zároveň
došlo k podstatnému zvýšení
objasněnosti (+12,48%, na 36,84%). Dominující
kriminalitou na železnici zůstávají
i v r. 1995 krádeže součástí
z barevných kovů, které mohou mít
za následek ohrožení bezpečnosti a plynulosti
železničního provozu.
/viz Příloha č. 2/
1.1. Teritoriální rozdíly v dynamice kriminality
Stabilizování trestné činnosti se
s určitými odchylkami projevuje u všech krajských
správ PČR. Některé kraje se počtem
zjištěných trestných činů
dostávají pod úroveň situace v r.
1992 - Západočeský (r. 1992 26 422 tr.č.,
r. 1995 24 769 tr.č.), Severočeský (r.
1992 51 615 tr.č., r. 1995 48 634 tr.č.) a Severomoravský
(r. 1992 73 894 tr.č., r. 1995 67 793 tr.č.)
kraj. Ve srovnání s r. 1994 se počet trestných
činů poněkud snížil také
ve Východočeském (-151 tr.č.) a Středočeském
(-414 tr.č.) kraji. Nepatrně vzrostla kriminalita
na území Správy hl. m. Prahy (+250 tr.č.),
významněji v Jihočeském kraji (+1
672 tr.č.), kde je ovšem stále nejnižší
v ČR, nejvíce pak v kraji Jihomoravském
(+3 484 tr.č.).
Uvedená čísla potvrzují tendenci naznačenou
již ve Zprávě za rok 1994, dynamikou trestné
činnosti se nejvíce a nejméně zatížené
kraje začínají navzájem přibližovat
(nikoliv zatím v absolutních číslech).
Vezmeme-li za základ r. 1993, kdy byl zaznamenán
nejvyšší počet trestných činů,
klesl tento počet v Severočeském kraji
v r. 1995 o 7 239 tr.č. a v Severomoravském kraji
dokonce o 13 457 tr.č., zatímco v Jihočeském
kraji stoupl nápad o 656 tr.č. a v kraji Jihomoravském
o 3 060 tr.č.
Pořadí krajů podle absolutní výše
počtu zjištěných trestných činů
zůstává v podstatě stejné jako
v r. 1994 - na prvních dvou místech je Praha a Severomoravský
kraj, na posledních jsou kraje Jihočeský
a Západočeský. Objasněnost je stále
nejvyšší ve Východočeském
a Jihočeském kraji a nejnižší v
Praze a v Severočeském kraji.
Jihomoravský kraj se v r. 1995, z hlediska výše
nápadu (ve všech základních kategoriích
trestné činnosti), i z hlediska výskytu závažné
trestné činnosti a jejího napojení
na organizovaný zločin, dostal jednoznačně
mezi tři nejrizikovější kraje ČR
a Severočeský kraj se posunuje na 4. místo.
Protože kriminogenní faktory v Severočeském
kraji trvají, je třeba snížení
nápadu i zlepšení pocitu bezpečnosti
občanů přičíst na vrub práci
Policie ČR. Podobně lze hodnotit i kraj Severomoravský,
kde došlo k největšímu snížení
počtu trestných činů ve srovnání
s rokem 1993, k druhému největšímu snížení
(-500 tr.č.) oproti r. 1994 a zejména k největšímu
zvýšení objasněnosti oproti r. 1993
(+10,47%).
V dříve nejzatíženějších
oblastech dochází tedy k největšímu
poklesu počtu trestných činů a zvyšování
objasněnosti. Nejde jen o kraj Severočeský
a Severomoravský, ale i o hl. m. Prahu, kde při
stagnaci výše kriminality došlo k významnému
zvýšení počtu objasněných
trestných činů (+5 799 tr.č.) a tím
i objasněnosti (+6,68%). Tento stav je výsledkem
soustředěné pozornosti vedení Ministerstva
vnitra i Policejního prezidia ČR zaměřené
na tyto regiony a cílených opatření
jak v oblasti organizační (rozmístění,
bezpečnostní akce), tak personální
(přeskupování příslušníků
PČR do rizikových oblastí apod.). Díky
tomuto soustředěnému tlaku však dochází
k tzv. vytlačování kriminality (pachatelů)
a jejímu přesunu do dosud klidnějších
a tím i méně sledovaných regionů
(Jihomoravský, Jihočeský).
/viz Příloha č. 3/
1.2. Přestupky
Snížení počtu protiprávního
jednání bylo zaznamenáno i v oblasti přestupků,
kdy např. příslušníci služby
pořádkové policie zjistili v r. 1995 celkem
1 072 252 přestupků, což je o 3 500
méně než v r. 1994. Tím byly prakticky
vyvráceny úvahy, které se objevily při
novelizaci trestně právních předpisů
v r. 1994 o tzv. umělém přesunu kriminality
z oblasti trestných činů do oblasti přestupků,
což se mělo projevit jejich nárůstem.
Nejvíce přestupků bylo zjištěno
na úseku bezpečnosti a plynulosti silničního
provozu, a to 724 402 (+9 509), což je 67,56% všech
přestupků zjištěných pořádkovou
policií. Dále následují přestupky
na úseku veřejného pořádku
a občanského soužití, kterých
bylo 161 939 (+6 258) a přestupky proti majetku (140 539),
jejichž počet však stále klesá
(-21 543). Zvyšují se i celkové částky
vybrané pořádkovou a dopravní policií
ČR v blokových pokutách.
Zákon ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích,
ve znění pozdějších předpisů,
byl novelizován zákonem č. 82 z 18. dubna
1995 s účinností od 1. června 1995.
Podstata novelizace spočívala především
ve zjednodušení řízení o přestupcích
/viz kapitola 3.2. Opatření v oblasti legislativy/.
/viz Příloha č. 4/
1.3. Trestná činnost příslušníků
Policie ČR, Armády ČR a zaměstnanců
Celní správy
Po růstu počtu trestných činů
policistů v r. 1993 (376 tr.č.) nastal v r. 1994
pokles (355 tr.č.), který pokračoval i v
r. 1995 na 321 (-9,60%) tr.č. Počet obviněných
policistů se v r. 1995 dostal nepatrně pod úroveň
r. 1992 (r. 1992 - 271, r. 1995 - 270). Vezmeme-li v úvahu
zvýšení stavu policistů, klesla v r.
1995 jejich kriminalita dokonce pod úroveň r. 1989
(v r. 1989 na 1 000 policistů připadalo 8 tr.č.,
v r. 1995 7,1 tr.č.).
V r. 1995 se snížil počet trestných
činů zneužívání pravomoci
veřejného činitele (-39,40%, -54 tr.č.),
který od r. 1993 klesl na polovinu. Rovněž
klesl počet trestných činů krádeže
(-12 tr.č., -30%). V r. 1995 nebyla zaznamenána
žádná loupež spáchaná příslušníkem
PČR (v r. 1994 4 tr.č.). Na druhé straně
stoupl počet podvodů (+19 tr.č., +
126,70%), nedovoleného ozbrojování (+5 tr.č.,
+125%) a výtržnictví (+4 tr.č., +100%).
Na základě vyhodnocení činnosti
Inspekce ministra vnitra byla v závěru roku 1995
přijata nová koncepce. Tato koncepce obrací
pozornost především na závažnou
trestnou činnost příslušníků
PČR až po jejich případné vazby
na organizovaný zločin. V souvislosti s tím
byly ustaveny týmy specializované na jednotlivé
problematiky trestné činnosti policistů a
podpůrná skupina operativní kontroly pro
potřeby dokumentace. Byly vytvořeny organizační
a personální předpoklady k plnění
tohoto základního záměru.
/viz Příloha č. 5/
V roce 1995 šetřila Vojenská policie celkem
5 618 případů podezření ze
spáchání trestné činnosti a
3 669 protiprávních jednání. Stále
roste počet trestných činů vojenských
(+11,80%), jejichž podíl na celkové trestné
činnosti vojáků činí 69%. Majetková
kriminalita příslušníků Armády
ČR se snížila o 14,60% (v r. 1994 stoupla o
7,50%) a její objasněnost stále stoupá,
v r. 1995 na 64,50%. Roste i počet případů
tzv. šikanování a drogové kriminality.
Vzhledem k tomu, že se snižuje věková
hranice osob závislých na návykových
látkách, bude se pravděpodobně zvyšovat
i podíl těchto osob na celkovém počtu
nových odvedenců. Protiprávním jednáním
byla Vojenské správě způsobena škoda
za více než 38 900 tis. Kč (podle prvotních
odhadů).
Vojenská policie pro podezření ze spáchání
trestné činnosti prováděla v r. 1995
šetření proti 322 vojákům z povolání,
z toho bylo 55,90% praporčíků a 44,10% důstojníků.
Rozkazem ministra obrany byla v r. 1995 vytvořena Komise
pro prevenci sociálně patologických jevů,
která je jeho poradním orgánem a předsedá
jí náměstkyně ministra obrany pro
sociální otázky.
V listopadu 1995 schválil ministr obrany Koncepci a
program prevence sociálně patologických jevů
v resortu obrany na léta 1995 - 1998.
Opatření Ministerstva obrany v oblasti prevence
a účast v meziresortní komisi jsou obsazena
ve Zprávě o plnění "Programu
sociální prevence a prevence kriminality - aktuální
stav a východiska do r. 1996", kterou projednala vláda
ČR 21. února 1996.
/viz Příloha č. 5/
Podle údaj Ministerstva financí - Generálního
ředitelství cel vzniklo v r. 1995 v oblasti
Celní správy v 53 případech důvodné
podezření ze spáchání trestného
činu. z toho v 38 případech šlo
o zneužití pravomoci veřejného činitele,
ve 20 o přijímání úplatku a
ve 4 případech o maření úkolu
veřejného činitele z nedbalosti (v některých
případech šlo o souběh trestných
činů).
Ministerstvo financí - Generální ředitelství
cel uvádí, že vznikne-li podezření
na porušení pracovní kázně zvlášť
hrubým způsobem, okamžitě zruší
se zaměstnancem pracovní poměr, aniž
čeká na výsledek vyšetřování.
Neexistuje však již zpětná vazba a nelze
tedy přesně uvést kolik z těchto zaměstnanců
bylo obviněno, případně odsouzeno.
V r. 1995 bylo takto propuštěno 115(+5) zaměstnanců.
Návrh novely celního zákona, jejíž
účinnost se předpokládá od
1. července 1996, mj. umožní celním
orgánům, při splnění zákonných
podmínek, používat operativně pátrací
prostředky a operativní techniku a v souvislosti
s novými kompetencemi navrhuje upřesnit a rozšířit
další oprávnění celníků
(např. sledování osob a věcí,
vyhledávání, otevírání
a zkoumání dopravovaných zásilek apod.).
Celníci by měli být zařazeni do služebního
poměru k Ministerstvu financí, který se bude
řídit zákonem o služebním poměru
příslušníků Policie ČR
a Celní správa tedy bude moci postupovat v případech
trestné činnosti v souladu s tímto zákonem
/viz kapitola 3.2. Opatření v oblasti legislativy/.
/viz Příloha č. 5/
1.4. Pachatelé trestné činnosti
Recidivisté spáchali v r. 1995 58 262 trestných
činů, což je o 11,40% (+6 658 tr.č.)
více než v r. 1994, přičemž jejich
podíl na struktuře pachatelů zůstal
prakticky nezměněn (-0,49%) a je více
méně konstantní ve všech krajích
ČR. Recidivisté se více zapojovali do sériově
páchané kriminality (vykrádání
chat, bytů, železničních zásilek
apod.) a nadále se specializovali na určité
druhy trestné činnosti (např. kvalifikovaná
majetková kriminalita). Objevují se i signály
zapojení zvláště kvalifikovaných
recidivistů do organizované kriminality, případně
s prvky mezinárodního organizovaného zločinu
(např. hospodářská trestná
činnost).
Stále roste počet prvotrestaných pachatelů
(podle soudních statistik tvořili téměř
polovinu osob odsouzených v r. 1995), což klade zvýšené
nároky na péči o vězně i na
postpenitenciární péči.
V gesci Ministerstva práce a sociálních
věcí byl vypracován a 5. 4. 1995 vládě
ČR předložen materiál "Informace
o kontinuální sociální práci
s pachateli trestné činnosti", který
definuje působení resortu Ministerstva práce
a sociálních věcí a ministerstva spravedlnosti
na pachatele trestné činnosti a určuje způsoby
vzájemné spolupráce obou resortů.
Materiál dále vymezuje konkrétní nástroje
působení na pachatele ve vězení a
postavení sociálního kurátora.
V r. 1995 proběhlo na úrovni krajů několik
pracovních setkání sociálních
kurátorů a kurátorů pro mládež
s pracovníky Vězeňské služby.
/viz Příloha č. 6/
Od r. 1990 roste v ČR počet pachatelů
- cizinců, poněkud však kolísá
jejich procentní podíl na celkové kriminalitě.
Pro oba údaje platí významné zvýšení
v r. 1994, od kdy jsou mezi cizince započítáváni
občané SR. V r. 1995 bylo v ČR trestně
stíháno 7 167 (+366) cizích státních
příslušníků, což je 6,24%
všech trestně stíhaných osob.
V souvislosti s nelegální migrací roste
nejen drobná majetková, případně
násilná kriminalita v příhraničních
okresech, ale objevuje se i organizovaná trestná
činnost. cizinci, převedení převaděči
nebo vrácení policií z jiného státu,
pobývají na teritoriu příslušného
regionu různě dlouhou dobu, často bez finančních
prostředků a dokladů a páchají
zde převážně majetkovou trestnou činnost.
Tato kriminalita činí celkově téměř
50% všech trestných činů spáchaných
cizinci. Závažný je růst počtu
cizinci spáchaných trestných činů
hospodářské kriminality, zejména podvodů.
/viz Příloha č. 6/
1.5. Oběti trestné činnosti
Otázky postavení a práv obětí
trestného činu jsou v naší společnosti
stále diskutovanějším tématem.
Dosud jediným orgánem činným v trestním
řízení, který sbírá
statistické údaje o obětech trestné
činnosti, je policie, ale i zde se evidují pouze
tzv. objekty napadení, zejména v případě
násilné a mravnostní kriminality. V r.
1995 se zvýšil počet takto evidovaných
osob na 42 926 (+7,10%). Dílčí informace
o obětech trestných činů je možné
získat i z jiných státních a nestátních
zdrojů (zdravotnická zařízení,
Bílý kruh bezpečí apod.) a ze speciálních
sociologických výzkumů.
V r. 1995 bylo učiněno několik důležitých
kroků ke zlepšení vztahu policie k obětem
i k lepšímu sociálnímu a legislativnímu
řešení této problematiky /viz kapitola
5.3. Priority základního zaměření
Policie ČR v r. 1995/.
Ministerstvo vnitra koncem r. 1995 vydalo materiál poskytující
občanům základní informace o tom,
jak se chovat v situaci, kdy se buď jako poškozený,
svědek nebo oznamovatel setkávají s trestným
činem. Brožura "S.O.S. Informace pro oznamovatele,
poškozeného, svědka v trestním řízení",
jejíž náklad byl 100.000 výtisků,
by měla být od počátku roku 1996 k
dispozici na každém útvaru Policie ČR,
na úřadech vyšetřování
a na odborech sociální péče okresních
úřadů.
Ministerstvo vnitra v rámci grantového systému
zadalo v r. 1996 grant Oběti trestné činnosti
jako problém sociologického výzkumu a policejní
praxe.
Ministerstvo spravedlnosti připravuje na I. pololetí
roku 1996 do plánu hlavních úkolů
vlády ČR návrh zákona o částečném
finančním odškodnění obětí
trestné činnosti. Jeho smyslem je poskytnutí
účinné pomoci osobám, kterým
byla způsobena závažná újma na
zdraví v případech, kdy rychlou náhradu
škody nelze v dohledné době dosáhnout
na pachateli. Návrh by měl být plně
srovnatelný se zákony, které přijala
většina vyspělých evropských
států ke splnění závazků
vyplývajících z Evropské úmluvy
o kompenzaci obětí násilných trestných
činů sjednané ve Štrasburku 24.11.1983
/viz kapitola 4.2. Oblast legislativy/.
/viz Příloha č. 7/
1.6. Problematika vyšetřování, trestního
řízení a vězeňství
Rok 1994 byl poznamenán zaváděním
novely trestního řádu a zákona (vešla
v účinnost od 1.1. 1994) do praxe všech orgánů
činných v trestním řízení.
Sjednocení výkladu některých právních
institucí, spolu se zintenzívněným
dozorem státního zastupitelství nad vyšetřováním,
přispělo v r. 1995 ke zlepšení spolupráce
mezi státními zástupci a vyšetřovateli.
Byla též odstraněna většina problémů
z r. 1994, které se vyskytly mezi vyšetřovateli
a soudci působícími v přípravném
řízení (např. jejich dosažitelnost
v mimopracovní době). Některé problémy
se však nepodařilo odstranit ani v r. 1995. Nenastal
dosud žádoucí obrat ve směru odformalizování
a zjednodušování přípravného
trestního řízení. Soudy nadále
trvají na provedení důkazů již
v přípravném řízení
v procesní formě a přípravné
řízení stále více zatěžuje
institut pokračování v trestném činu.
Na výsledcích práce úřadů
vyšetřování PČR se však
přesto pozitivně projevila relativní stabilizace
zákonné úpravy i stabilizace kriminality
v ČR. Oproti r. 1994 se o 17% snížila
rozpracovanost a počet nevyřízených
spisů na jednoho vyšetřovatele klesl z
15,1 v r. 1994 na 11,8 v r. 1995. Podíl věcí
předaných státním zastupitelstvím
do dvou měsíců vzrostl o 9,10% a poprvé
od r. 1989 byl podíl vyšetřovacích spisů
vrácených státním zástupcem
nebo soudem k došetření nižší
než 10% (přesně 9,60%, v r. 1994 12,10%).
Ve sledovaném období přetrvávaly personální
problémy úřadů vyšetřování,
stále se nepříznivě měnila
kvalifikační a vzdělanostní struktura,
protože kvalifikovaní a zkušení vyšetřovatelé
odcházeli. Nezájem právníků
o práci vyšetřovatele (kvalifikací pro
vyšetřovatele je právnické vzdělání)
je dán zejména její značnou odbornou
a psychickou náročností i poměrně
nízkým finančním ohodnocením,
které hraje roli ve srovnání s vysoce lukrativním
zaměstnáváním právníků
mimo státní správu. Celou situaci zatím
podstatně neovlivnilo ani zavedení bakalářského
studia na Policejní akademii ČR.
Sekce personální práce a vzdělávání
MV předložila v březnu 1996 zevrubnou analýzu
personální situace a odměňování
na úřadech vyšetřování
PČR, ve které se posuzuje období od 1. 4.
1994 do 31. 10. 1995. Tato analýza obsahuje návrhy
opatření, které se týkají zlepšení
kvalifikační a vzdělanostní struktury
vyšetřovatelů i výše jejich finančního
ohodnocení.
Od 1. ledna 1995 byl zřízen Úřad
pro dokumentaci a vyšetřování zločinů
komunismu, jehož pracovníci v průběhu
r. 1995 převzali do vyšetřování
70 věcí a v 15 věcech sdělili obvinění
celkem 29 osobám.
V r. 1995 soudy ČR pravomocně odsoudily 54
997 (+5,80%) osob, což představuje největší
počet odsouzených v posledních 6 letech.
Přestože soudy využívají procesních
institutů zjednodušujících řízení
(trestní příkaz, podmíněné
zastavení trestního stíhání),
průměrná rychlost trestního řízení
(od nápadu věcí do právní
moci rozsudku) se v r. 1995 mírně zhoršila
- z 5,6 měsíce v r. 1994 na 5,9 měsíce
v r. 1995. Toto zpomalení bylo způsobeno hlavně
objemem zpracovávané agendy. Ve sledovaném
roce soudy zpracovávaly téměř o
13 000 trestních věcí více než
v r. 1994, čímž vzrostl k 31. 12. 1995
i počet trestních nedodělků o 5 000
věcí oproti předchozímu roku.
Ministerstvo spravedlnosti v r. 1996 zamýšlí
posílit prověrkovou činnost zaměřenou
na věci vazební, na nejstarší trestní
nedodělky i na případy sledovaných
okruhů kriminality, zejména motivovaných
národnostní a rasovou nesnášenlivostí.
Skladba trestné činnosti i ukládaných
trestů zůstala v podstatě stejná jako
v r. 1994 a majetkové trestné činy zůstávají
na prvním místě.
Dosud není možné učinit srovnání
mezi údaji o počtu trestných činů,
zjištěných pachatelů a odsouzených
v jednom roce. K vytvoření kompatibility soudní
a kriminalistické statistiky však již byly v
r. 1995 vytvořeny první předpoklady.
V srpnu 1995 byla ustavena a začala pracovat meziresortní
komise složená ze zástupců Ministerstva
spravedlnosti a Ministerstva vnitra, která se zabývá
kompatibilitou statistických systémů obou
resortů. K odstranění největších
problémů by mělo přispět zavedení
statistických informačních systémů
v resortu Ministerstva spravedlnosti. Jednání komise
vyprovokovala i další spolupráci zástupců
obou resortů ke konkrétním problémům
statistických výstupů (průběh
a výsledky trestního řízení
jednotlivých pachatelů, zejména údaje
o pobytu pachatelů ve vězení, přerušení
trestu, možné styky pachatelů během
vazby apod.). Jednání komise i užších
skupin pokračují v r. 1996.
K 31. 12.1995 bylo ve výkonu vazby 8 000 (-824) obviněných
a ve výkonu trestu odnětí svobody 11 508
(+1 583) odsouzených, celkem tedy 19 508 (+755) vězňů.
Měsíční přírůstek
činil průměrně 130 osob. Přes
vysokou naplněnost věznic ani v r. 1995 nedošlo
k hromadným nepokojům a počet mimořádných
událostí byl, ve srovnání se situací
v zahraničí, relativně nízký.
32 vězňů uprchlo a 29 vězňům
bylo v útěku zabráněno. Vězni
napadli 45 příslušníků při
výkonu služby a 48 příslušníků
mimo službu.
Prozatím se nedaří v plné míře
zajišťovat možnosti zaměstnávání
vězňů, které se liší podle
jednotlivých typů věznic. Zájmem vězeňské
služby je zaměstnávat co nejvíce vězňů
ve vlastních objektech.
Vězeňská služba podala návrh
na zvýšení počtu tabulkových
míst pro přímou práci s vězni.
V rámci přidělených rozpočtových
prostředků byla věnována pozornost
technickým, signálním zabezpečovacím,
spojovacím a dopravním prostředkům.
V r. 1995 byl zpracován a v současné době
je projednáván Poslaneckou sněmovnou ČR
návrh nového zákona o výkonu trestu
odnětí svobody, který sleduje dosazení
větší účinnosti výkonu
trestu, odstranění zbytečných úkonů
a širší zapojování obcí
do zajišťování výkonu trestu /viz
kapitola 3.2. Opatření v oblasti legislativy/.
V plánu vlády na I. pololetí 1996 je věcný
záměr rekodifikace trestního práva
hmotného a procesního, v němž by
systematika trestů měla lépe odrážet
hierarchii hodnot zakotvenou zejména v Listině základních
práv a svobod, a který by měl obsahovat i
účinnější systém tzv.
alternativních trestů. Sleduje zejména zrychlení
trestního procesu, odstranění zbytečné
duplicity, posílení aktivity procesních stran
a širší využití tzv. odklonů
v trestním řízení jako formy rychlého
a méně formálního vyřizování
/viz kapitola 4.2. Oblast legislativy/.
/viz Příloha č. 8/
2. Bezpečnostní rizika a vývoj jednotlivých
druhů trestné činnosti v r. 1995
Vláda ČR ve Zprávě o bezpečnostní
situaci v ČR v r. 1994 stanovila bezpečnostní
rizika pro rok 1995 a zároveň se zavázala,
že se eliminaci nejzávažnějších
z těchto rizik bude průběžně
věnovat. Při přijímání
všech opatření vláda ČR důsledně
dbá na funkční slučitelnost právní
úpravy, organizační struktury a standardizaci
technických prostředků se státy zemí
EU.
2.1. Bezpečnostní rizika, která bezprostředně
souvisejí se stabilitou politického systému
Ochrana informací
Na návrh Ministerstva vnitra a Ministerstva obrany vláda
ČR určila pro rok 1995 nové bezpečnostní
riziko - ochranu informací. Toto riziko je závažné
jak z hlediska vnitřní bezpečnosti státu
- ochrana státního tajemství a ochrana údajů
v registracích státní správy a v informačním
systému bezpečnostních složek, tak z
hlediska mezinárodní spolupráce - ochrana
informací předávaných státy
i zahraničními podniky (obranný průmysl,
špičkové technologie) apod.
Podle mezinárodních zvyklostí je podepsání
bilaterálních bezpečnostních smluv
se státy a organizacemi (NATO) podmíněno
existencí Národního bezpečnostního
úřadu, který odpovídá za
oboustranné předávání státem
chráněných informací, za jejich ochranu
na svém teritoriu a za kontrolu této ochrany. Od
1. 4. 1995 vykonává Ministerstvo vnitra ČR
též funkci Národního bezpečnostního
úřadu. Tento úřad v průběhu
r. 1995 doplnil seznamy skutečností tvořících
předmět státního tajemství
o informace poskytované ČR organizací NATO/PfP.
V roce 1995 vystupuje do popředí potřeba
změn v systému ochrany utajovaných skutečností
v resortu Ministerstva vnitra. Tato potřeba vyplývá
ze snahy ČR o začlenění do západoevropských
bezpečnostních struktur, která s sebou přináší
i nutnost vypracovat systémy ochrany utajovaných
skutečností kompatibilní s bezpečnostními
standardy EU. Klíčovým problémem je
vytvoření systému personální
ochrany a vytvoření předpokladů, které
by omezily rizika vyplývající ze selhání
lidského faktoru.
Sekce ochrany utajovaných skutečností,
archivní a spisové služby Ministerstva vnitra
vypracovala "Zprávu o stavu ochrany utajovaných
skutečností v oboru působnosti MV za rok
1995" Tento materiál je analýzou současného
stavu a obsahuje i základní úkoly pro nejbližší
budoucnost. V rámci obecně platné resortní
úpravy bude v r. 1996 vypracováván funkční
systém vnitřní kontrolní a preventivní
činnosti na úrovni standardů EU.
V průběhu r. 1995 připravilo Ministerstvo
vnitra legislativní záměr nového
zákona o ochraně utajovaných skutečností,
který zahrnuje otázky průmyslové bezpečnosti,
zavedení prověrek a kontrol podniků a zabývá
se mechanismy pro mezinárodní výměnu
a ochranu utajovaných skutečností /viz kapitola
4.2. Oblast legislativy/. Rozsáhlé změny
se předpokládají u označování
stupňů utajení a u bezpečnostních
prověrek osob. Záměr má na zřeteli
funkční slučitelnost se západoevropskými
státy a návaznost na radu dalších zákonů.
Na jeho finální podobě závisí
realizace závazků, které plynou z dohod o
mezinárodní spolupráci v této oblasti.
V r. 1996 jej ministr vnitra předloží vládě
ČR.
Ministerstvo obrany se v r. 1996 zaměří
především na růst profesionality příslušníků
vojenského zpravodajství a na zvyšování
úrovně zpravodajské a policejní ochrany
resortu i na zkvalitnění informačního
servisu pro ústavní orgány ČR v otázkách
obrany a bezpečnosti.
Migrace
Nežádoucí migrace může negativně
působit na vnitřní bezpečnostní
situaci v ČR. Vzájemné propojení takové
migrace s organizovaným zločinem pak tento dopad
násobí a má vliv na úroveň
závažné trestné činnosti a tím
i na pocit bezpečnosti občanů.
Legální migrace
Přeshraniční pohyb osob se v r. 1995 (cca
282 231 tis. osob) oproti r. 1994 poněkud snížil
(cca - 8 000 tis. osob). Z celkového počtu odbavených
osob na hranicích bylo téměř 68% cizinců.
Za posledních pět let se na území
ČR zvýšil počet cizinců s trvalým
a dlouhodobým pobytem přibližně 4,5
krát, přičemž největší
meziroční nárůst byl právě
mezi rokem 1994 a 1995 (cca 55 000 cizinců).
V průběhu r. 1995 dostalo povolení k trvalému
pobytu 6 674 cizinců, zamítnuto bylo 384 žádostí
(5,40%). Koncem r. 1995 žilo v ČR trvale nejvíce
občanů Polska (31,30%). Nejvíce cizinců
s trvalým pobytem je hlášeno v Severomoravském
kraji. Nejvíce povolení k trvalému pobytu
obdrželi občané SR (57%).
Výrazně roste počet cizinců s dlouhodobým
pobytem v ČR a také poměr počtu
cizinců s trvalým a dlouhodobým pobytem se
v posledních letech změnil ve prospěch dlouhodobého
pobytu (koncem r. 1995 75%). V r. 1995 dostalo povolení
k dlouhodobému pobytu 75 493 cizinců, zamítnuto
bylo 1 835 (2,40%) žádostí. Nejvíce
povolení dostali občané SR (34%) a Ukrajiny
(27,50%).
Institutu dočasného útočiště
využívalo k 31. 12. 1995 celkem 1 284 osob,
z nichž 644 bylo ubytováno v soukromí a 640
v humanitárních střediscích.
Riziko plynoucí z legální migrace zůstává
především v oblasti podnikání
některých legálně usedlých
cizinců, kde může docházet i k propojování
s aktivitami mezinárodního organizovaného
zločinu.
V r. 1994 byla ustavena meziresortní komise, která
měla zpracovat materiál k podnikání
cizinců na území ČR a předložit
jej k projednání vládě ČR.
V r. 1995, při vlastním zpracování
konečné verze materiálu, komise již
jako celek nepracovala, ale dílčí otázky
se řešily formou dvoustranných konzultací
mezi příslušnými odbornými pracovišti
resortů v komisi zastoupenými. V průběhu
roku byl uvedený materiál dopracován a dne
8.8.1995 projednán na poradě ministrů vlády
ČR.
Ministerstvo práce a sociálních věcí
spolupracuje s orgány cizinecké a pohraniční
policie ČR při vypracovávání
a projednávání dvoustranných nebo
mnohostranných mezinárodních smluv, na jejichž
základě je v ČR zaměstnáván
dohodnutý počet pracovníků druhého
státu. V současné době jsou v platnosti
mezivládní dohody se SRN (1991), Polskem (1992),
Vietnamem (1994) a s Ukrajinou (1996).
Ministerstvo práce a sociálních věcí
upravilo zaměstnávání cizinců
v ČR resortními materiály:
- Metodický pokyn vrchního ředitele Správy
služeb zaměstnanosti č. 5/1993.
- Správní ujednání mezi Ministerstvem
práce a sociálních věcí ČR
a Ministerstvem práce a sociálních věcí
SR ve Smlouvě o vzájemném zaměstnávání
mezi ČR a SR. /viz též kapitola 3.2. Opatření
v oblasti legislativy/
Nelegální migrace
S určitými výkyvy pokračuje pokles
počtu nelegálních přechodů
státních hranic, který začal počátkem
r. 1994 v souvislosti s úpravou vízové politiky
ČR vůči vybraným státům
a následně i se stejnou úpravou ze strany
SR. V r. 1995 bylo při pokusu o nelegální
přechod státní hranice zadrženo 19 172
(-1 308) osob. Nejvíce osob bylo odhaleno při
přechodu do SRN, zvyšuje se i počet nedovolených
přechodů do Polska a počet cizinců,
kteří do ČR vstupují ze SR.
Závažnou trestnou činnosti je převaděčství,
které stále častěji zajišťují
dokonale organizované skupiny, nezřídka s
mezinárodním propojením. Tyto skupiny používají
špičková zařízení k padělání
a pozměňování dokladů (např.
vstupních víz, povolení k pobytu a pracovní
činnosti) a zisk jim přitom plyne jednak
z vlastního převaděčství, jednak
od legálních firem, které nelegální
migranty zaměstnávají a od zločineckých
organizací, pro které jsou migranti snadno využitelnými
spolupracovníky (např. dealeři).
V rámci přeshraniční kriminality evidovalo
ředitelství služby cizinecké a pohraniční
policie 206 (-83) případů pašování,
nejvíce na hranicích s Polskem (76). Předmětem
pašování byly nejčastěji cigarety
a automobily.
Celní orgány předaly orgánům
činným v trestním řízení
celkem 361 (+118) případů pašování,
jejichž předmětem bylo zboží v
hodnotě cca 1 055 600 tis. Kč (+480 600 tis. Kč)
a 302 případů předaly k vyřízení
jiným státním orgánům (finančním
a živnostenským úřadům).
Za porušování zákonů ČR
byl v r. 1995 zakázán pobyt 8 211 (-3 581) cizincům.
Oproti letům 1993 a 1994, kdy byl nejčastějším
důvodem zákazu pobytu nedovolený přechod
státních hranic, bylo nejčastějším
důvodem v r. 1995 porušování pobytového
režimu (42,50%).
Počet administrativně vyhoštěných
cizinců v r. 1995 klesl na 297 (-66), počet soudně
vyhoštěných cizinců naopak stoupl na
613 (+204).
V r. 1995 byl zpracován návrh nové dohody
se SRN o spolupráci v boji proti trestné činnosti,
který zahrnuje přímou součinnost jak
na úrovni centrál, tak policejních sborů
v příhraničních oblastech.
Ministerstvo vnitra předložilo 27. 3. 1996 vládě
ČR Informaci o situaci v oblasti migrace v ČR v
r. 1995, kde je problematika legální i nelegální
migrace podrobně rozebrána.
Ministerstvo vnitra předložilo novelu zákona
o pobytu cizinců a zákona o uprchlících,
která obsahuje zpřísnění pobytového
režimu cizinců a je v současné době
projednávána sněmovnou Parlamentu ČR
(1. čtení) /viz též kapitola 3.2. Opatření
v oblasti legislativy/.
Migrační politika zahrnuje zejména mechanismy
pro potírání nelegální migrace
a obchodu s lidmi, vízovou politiku a praxi, regulativní
mechanismy pro imigraci a ochranu trhu práce, mechanismy
tykající se kontrol cizinců a vyhošťování
cizinců, azylovou politiku, readmisní dohody, ochranu
hranic a kontroly na hraničních přechodech,
související právní úpravu vstupu
a pobytu cizinců a azylu a respektování svobody
pohybu a pobytu osob s návaznými dohodami o přeshraniční
spolupráci. Vláda ČR věnuje všem
otázkám migrace zvýšenou pozornost.
Zabývá se potřebnou legislativou a na základě
materiálu předkládaného ministrem
vnitra (Informace o situaci v oblasti migrace v ČR v r.
1995) zadává úkoly příslušným
ministrům.