(pokračuje Payne)
Jestli takto na takovéto úrovni pracuje náš špičkový legislativní institut, pak jej, prosím, okamžitě zrušme. Budu navrhovat odebrání finančních prostředků Akademii věd na provoz této instituce. Tolik k tomuto stanovisku.
I po odborné stránce evropské legislativy tu ministr Pilip uváděl, že vlastně jejich stanovisko je velmi nekompetentní, právě s odkazem na čl. 45 a 46, takže musím říci, že mě tato instituce, jako že jsem o ní nikdy neměl velké mínění, tak i v tomto případě prokázala, že si zaslouží, aby byla zrušena.
Dále bych rád reagoval na kolegu Boráka, který říkal, že loterie se automaticky ve všech případech nebo začasté kombinují se zločinem jiného charakteru. Je-li tomu tak, pak zakažme všechny loterie, včetně našich vnitrostátních loterií. Nevidím žádný důvod, proč by loterie s domácím kapitálem měly být morálnější než loterie se zahraničním kapitálem. Nedělám si iluze o české morálce v podnikatelském prostředí a troufám si tvrdit, že je tomu možná naopak. Jestli v zahraničním prostředí se vyskytuje kriminalita spojená s pořádáním loterií, pak v našem prostředí tomu bude bezesporu mnohonásobně více, takže tolik reakce na pana kolegu Boráka.
Naposledy - přihlašuji se k tomu, že loterie jsou velmi zvláštní, specifický druh podnikání, který může svádět k tomu, že mnoho lidí se zúčastní v tomto podnikání, a ve své podstatě neprodukují žádný hrubý domácí produkt. Kdybychom to přehnali do extrému, tak se může stát, že nějaká podstatná část pracující populace bude pouze podnikat v oblasti loterií v domnění, že na tom bude vydělávat, a přestane pracovat. Svým způsobem něco podobného se stalo v Albánii, kde nakonec došlo ke zhroucení státu právě v důsledku pořádání loterií.
Připomínám, že jiné civilizované státy, např. Švýcarsko, mají vůbec kasina a loterie podobného typu zcela zakázány na svém území. Pravda, pokud Švýcaři chtějí hrát takové loterie, jezdí tak činit do Francie. Ale skutečně, je-li tomu tak, jak říkal kolega Borák, pak se hlásím k tomu - zakažme loterie vůbec. Děkuji.
Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu poslanci Paynovi, slovo má paní ministryně Parkanová, připraví se pan ministr Šedivý.
Ministryně spravedlnosti ČR Vlasta Parkanová: Vážený pane předsedo, vážené kolegyně a kolegové, já jsem před několika dny dostala dopis pana velvyslance Evropské unie pana Terhaara zde v Praze a považuji za užitečné seznámit vás s několika málo větami z tohoto dopisu. V podstatě tím naváži na vyjádření a stanovisko, které zde přednesl přede mnou pan ministr financí.
Předseda PSP Miloš Zeman: Promiňte, paní ministryně. Abych vás nenutil zbytečně zvyšovat hlas a překřikovat vaše kolegy, prosím ještě jednou stojící poslance, aby, mám-li napodobit pana místopředsedu Vlacha, šli do - dlouhá pomlčka - kuloárů. Prosím o to i pana předsedu Rumla, pana poslance Kužílka a všechny další bez ohledu na to, zda jsou na levici, nebo na pravici.
Pokračujte, paní ministryně.
Ministryně spravedlnosti ČR Vlasta Parkanová: Já si dovolím ocitovat několik málo vět z dopisu pana Terhaara.
"Ekonomické a obchodní vztahy mezi Českou republikou a Evropskou unií se řídí evropskou dohodou. Evropská dohoda má za cíl vytvořit a rozvíjet otevřené obchodní prostředí, které má napomáhat postupné integraci České republiky do evropského trhu. Jedním ze základních principů obsažených v této dohodě je princip rovnoprávného postavení občanů a společností pocházejících z České republiky a Evropské unie. V době, kdy Česká republika zahájila proces rozhovorů o vstupu do Evropské unie, by bylo velmi nešťastné, kdyby byla schopnost zahraničních investorů podnikat v České republice omezována ne na základě jejich podnikatelských aktivit, ale na základě faktu, že nespadají do kategorie právnických osob se stoprocentní domácí majetkovou účastí. Jedním z kritérií členství v Evropské unii je zabezpečení kapacity vyrovnat se s konkurenčními tržními tlaky, které v rámci unie existují. Překážky v podnikání nejsou dobrým nástrojem vedoucím ke zvýšení konkurenceschopnosti českých podniků, ba naopak, mohou pouze zbrzdit jejich rozvoj."
Tolik citace z dopisu pana velvyslance Terhaara. Já se o tuto argumentaci chci opřít, když vám chci doporučit, abyste návrh, který prezident republiky vrátil, nepodpořili.
Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji paní ministryni Parkanové, uděluji slovo panu ministru Šedivému.
Místopředseda vlády ČR Jaroslav Šedivý: Pane předsedo, paní a pánové, považuji za svou povinnost upozornit na zahraničněpolitický aspekt projednávané novely zákona o loteriích a jiných podobných hrách.
Zpřesnění právní úpravy loterií a podobných her je žádoucí, a to bych chtěl zdůraznit. Neměli bychom se však dostat do situace, kdy nová právní úprava může být považována za spornou z hlediska našich platných mezinárodních závazků a může vzbudit zbytečné reakce v zahraničí. Už tu na to téma mluvil pan ministr Pilip i paní ministryně Parkanová.
Nechci se pouštět do právních rozborů, ale nicméně je zapotřebí upozornit na možnost nejednoznačné interpretace této novely ve vztahu k mezinárodním závazkům České republiky, a to nikoli jen vůči spojeným státům evropským nebo vůči Evropské unii, ale i vůči OECD nebo ke Světové obchodní organizaci.
I když můžeme být přesvědčeni, že touto novelou princip národního zacházení, k němuž se Česká republika v různých dohodách zavázala, nebude porušen nebo nebyl porušen nebo nebyl by porušen, ukazuje se, že už jenom návrh na začlenění spotřebitelských soutěží, a to je to citlivé místo, mezi loterie a jiné podobné hry okamžitě vyvolá řadu nepříznivých reakcí ze strany našich zahraničních partnerů. Už tu bylo zmíněno, že zastupitelský úřad Spojených států amerických dal svůj právní rozbor k této věci. Byl tu rovněž zmíněn názor delegace Evropské komise v Praze a z toho vyplývá, že jak Spojené státy, tak i Evropská unie se jednoznačně přiklánějí k názoru, že by novela v tomto znění porušila jednak Dohodu mezi Českou republikou a Spojenými státy o vzájemné podpoře a ochraně investic, a dále i Evropskou dohodu o přidružení České republiky k Evropské unii. Vstupem novely v platnost by se Česká republika zřejmě mohla dostat do vleklých správních sporů, jejichž výsledek nelze předem odhadnout. Nelze vyloučit, že by se k těmto sporům mohly připojit i organizace typu Světové obchodní organizace nebo OECD, kde je rovněž zakotven princip národního zacházení. A Česká republika by se tak mohla ocitnout pod celkem dosti soustředěným tlakem.
Navrhovaná novela je podle mého názoru v rozporu s duchem Evropské dohody. Navíc jsme v období, kdy byly zahájeny všechny rozhovory o přístupu České republiky k Evropské unii a kdy probíhají technická jednání, tzv. analytické prozkoumávání legislativy. To je proces, při kterém Česká republika prokazuje svoji schopnost převzít acquis communautaire a prezentuje harmonogram převzetí těch předpisů Evropského společenství, které ještě do svého právního řádu netransformovala.
Přijetí navrhované novely by v tomto kontextu znamenalo krok zpět, vzdálení naší právní úpravy od základního principu jednotného vnitřního trhu Evropské unie, ústup od závazků harmonizovat svou legislativu, a to znamená nepřijímat takovou zákonnou úpravu, která by byla v rozporu s principy práva Evropského společenství. Přijetí novely by mohlo poškodit důvěryhodnost České republiky jako státu, který se zodpovědně připravuje na členství v Evropské unii.
Myslím, že když navrhovaná novela nevstoupí v platnost, Česká republika si ušetří řadu nepříjemných jednání, vysvětlování a sporů a vyhne se nepříjemným důsledkům možného nepříznivého rozhodnutí v případě soudních sporů, či dokonce eventuálně přijetí protiopatření ze strany mezinárodních organizací či států.
***