Pátek 22. května 1998

 

(pokračuje Filip) 

Při řádném předávání a vyhodnocování informací muselo být minimálně od 15. až 16. hodiny zřejmé, že celá část zásahové jednotky - 30 policistů - nemůže na tento dav stačit. Pochod začínal po 18. hodině, to znamená, že policie minimálně tři hodiny věděla o tom, že má jednotku ve stavu, kdy není schopna účinným způsobem zabezpečit majetek, zdraví a životy občanů, kteří neměli s příslušnou demonstrací vůbec nic společného.

Pokud jde o ostatní otázky, nechtěl bych se zabývat tím, co zde pan ministr docela přesně popsal, to znamená, jakým způsobem se demonstranti ubírali, kolik policistů zasahovalo, jakými prostředky a proč se jim nepodařilo pochod zastavit. Jako zcela nelogické ovšem vidím, že policie potom sama nasměrovala pochod do hustě zastavěné části Prahy, přímo do centra, do okolí Václavského náměstí. To znamená, že samotný akt vedl k jasnému promíchání demonstrantů s ostatními obyvateli, kteří byli v sobotu odpoledne v Praze v oblasti Václavského náměstí.

Pokud jde o to, s čím nesouhlasím ve zprávě, je podle mého soudu zřejmé, že agresivní jednání demonstrujících a rabujících nezvládla policie proto, že nebyla patřičně vybavena technicky ani psychologicky. Z profesionálního hlediska musela policie zcela jednoznačně předpokládat a předvídat, ale také počítat s tím, že se klidné a pokojné demonstrace po požití takového množství alkoholu a drog mohou změnit v násilí a vandalismus. Celý zásah potom byl nepřipravený a živelný.

Otázkou, kterou mi pravděpodobně pan ministr Výborný nezodpoví, je, jestli skutečně existoval záznam, který je třeba pořizovat při zásahu pod tzv. jednotným velením, tedy jestli byly splněny podmínky § 48 zákona o Policii České republiky, aby se tím případně mohl výbor pro obranu a bezpečnost, který jistě příští sněmovna zvolí, zabývat.

Myslím si, že došlo ke dvěma zcela logickým koncům nepřipravenosti správních orgánů a policie, to znamená drancování, vandalismu, násilí a následně k neadekvátnímu zásahu. Nemyslím tím zásah jednotlivých policistů. Jsem přesvědčen, že zásah, který byl, je věcí vedení policie, nikoliv těch pár policistů, kteří nakonec zasáhli proti dvěma stům rabujících demonstrantů.

Nechci zde hodnotit ani ty, kteří byli poškozeni z řad demonstrantů, ani policisty, kteří byli poškozeni na zdraví, ale jsem přesvědčen o tom, že není možné se dále nečinně dívat na to, jakým způsobem nefunguje komunikační systém v bezpečnostních službách tohoto státu. Proto předkládám návrh, aby Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky požádala vládu České republiky, aby minimálně zajistila vlastním opatřením zlepšení úrovně komunikace mezi bezpečnostními složkami České republiky, tak aby alespoň byla prováděna v zákonem stanovené míře, a to nejméně pokud z vyhodnocení samotného zásahu - na základě včerejšího sdělení pana ministra vnitra a na základě nám známého usnesení vlády České republiky - nebude vyvozen závěr směřující ke změně příslušných zákonných norem. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Jaroslav Zvěřina: Děkuji. Současně žádám, pane kolego, abyste se ujal funkce zpravodaje k této věci. Děkuji vám.

Dalším přihlášeným do diskuse je kolega Jan Klas, kterého prosím, aby se ujal slova. Připraví se kolega Vik.

 

Poslanec Jan Klas: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vážené kolegyně, kolegové, je zcela jasné, že každý slušný občan si váží náročné práce policistů, pokud je dělána poctivě. Policie je v demokratickém státě službou nebo určitým servisem pro občana, daňového poplatníka, a proto musí garantovat ochranu jeho života, zdraví a majetku.

Dovolte mi, abych zareagoval na některé informace, které sněmovně sdělil pan ministr vnitra Svoboda.

Za prvé jsem přesvědčen o tom, že základem neúspěšného zásahu je především nedostatečné monitorování příprav celé akce a nedostatečné monitorování samotného průběhu akce.

K první otázce. Nedostatečné monitorování příprav: Celá akce, jak už zde bylo několikrát řečeno, byla předem nahlášena i s odhadem počtu osob, které se akce účastní. Chtěl bych zde zdůraznit, že do České republiky přijížděli příslušníci anarchistického hnutí i z cizích států. To znamená, že v tomto okamžiku měla již zafungovat česká kontrarozvědka a předat tuto informaci správě hlavního města. Protože už pouze z tohoto faktu se dalo odvodit, že počet účastníků akce zcela určitě překročí nahlášený počet 250 osob.

Druhým závažným momentem, jak jsem se již zmínil, je špatné monitorování samotného průběhu akce, které měla realizovat především kriminální policie i ostatní příslušné služby. Je třeba si uvědomit, že počet účastníků demonstrace se zvyšoval v intervalu několika hodin. Z těchto důvodů došlo k nasazení neadekvátního počtu policistů, dokonce v určitém momentu osmnácti, jak uvedl sám pan ministr. Těchto 18 policistů bylo navíc zcela nedostatečně vybaveno. Zde mám na mysli výrok pana ministra, že na policisty házeli demonstrující lahve, dlažební kostky a kameny. Jak je možné, že policisté nedostali štíty? To, že při takovýchto střetech je kámen první zbraní, která se používá, je myslím každému z nás zcela jasné.

Upozornění občanů před zásahem policie musí splňovat dva faktory, jinak je zcela zbytečné. Musí být včasné a především účinné. Právě proto, že toto nebylo naplněno na sto procent, má za následek stížnosti občanů, kteří se demonstrace nezúčastnili.

Při této akci se projevila zároveň nedostatečná vycvičenost policistů, a to především v oblasti taktiky, kterou se každý policista učí. Takto početný dav se nezastavuje na širokých magistrálách, ale v úzkých ulicích.

Dovolte mi, abych vám přiblížil jenom krátkými informacemi, z čeho se skládá výcvik policistů v současné době. Za tento výcvik nese plnou zodpovědnost policejní prezident. Výcvik se skládá z těchto činností:

1. Kondiční příprava. Zde vás chci upozornit, že existují neuvěřitelně měkké limity, např. na cvik sed-leh v určité věkové kategorii existuje norma 16 těchto cviků za dvě minuty. Myslím si, že toto splníme my všichni, kteří zde sedíme.

2. Použití donucovacích prostředků. Největším problémem pro policisty v této přípravě je poutání, to znamená zajištění občana, který nerespektuje zákon, což je velice smutné.

Co se týká taktiky, do dnešního dne nebyl vypracován ucelený metodický předpis, podle kterého by se policisté mohli učit tuto věc.

A konečně střelecká příprava, kde opět chci uvést názorný příklad. Jsou tam tak měkké limity, že některé složky policie střílejí na terč, který je větší než standardní terč, z 10 metrů. Kdo jste kdy v ruce držel střelnou zbraň, víte, že z 10 metrů se trefí opět každý z nás do takto velkého cíle, jako je ten speciálně upravený terč.

Ale to jsem odbočil. Chtěl jsem vám jen ukázat na několika případech, jak zoufalý je výcvik policistů pro tyto akce.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP