Čtvrtek 21. května 1998

 

(pokračuje Moos) 

Ono totiž když ta platební neschopnost se výrazně objevuje v provozních operacích, musí si České dráhy brát rychlé půjčky, které jsou podstatně dražší, a právě z důvodů těchto dluhů se objevují další nehospodárnosti z narůstajících úroků, které z těchto půjček plynou. Tomu chceme zamezit a snažit se tu ztrátu srazit.

Z toho vyplývají i některé projekty omezování osobní dopravy a tam je veřejnost velmi rozezlena na České dráhy. Já to pochopitelně chápu, protože povinnost Českých drah zachovat dopravní obslužnost je maximální. To je prvotní. Ale věřte, že tady je snaha omezit ten rozmach, ke kterému se České dráhy nechaly rozletět v letech 1992-1993, kdy nabídka pětkrát až šestkrát převyšovala poptávku a kdy se vlastně vlaky nebo jednotlivé soupravy pohybovaly po dopravní cestě např. se třemi čtyřmi vozovými jednotkami a v celé soupravě byli dva nebo tři cestující ve večerních hodinách, v ranních hodinách. Tam se objevovaly obrovské nehospodárnosti - v takovéto nabídce, kdy kvůli dvěma třem cestujícím se provozovala souprava o pěti vozových jednotkách. Tyto nehospodárnosti se snažíme minimalizovat. Objevilo se to i v grafikonu.

Grafikon je redukován v tomto roce na úroveň roku 1993. Byl bych šťasten, kdyby nemusel být, kdyby se podařilo Českým drahám marketingovou politikou, respektive svou obchodní politikou získat takové zakázky, takové množství cestujících, aby z tržeb mohly udržet poměr mezi náklady a zisky v podstatně příznivější podobě, než tomu je teď. To se podaří teprve až po instalaci marketingové studie a marketingových plánů, které jsme realizovali za mého působení během posledních tří měsíců. Na základě těchto marketingových studií a průzkumů, kde jsme zapojili studenty, veřejnost, kdy jsme zapojili města a obce, je možné počítat s tím, že dojde k úpravám, k vyladění grafikonu ještě na podzim, ale zejména pak v příštím roce.

Věřím, že s nástupem marketingové strategie Českých drah a s činností tzv. obchodních oblastních center se podaří zlepšit hospodářský výsledek Českých drah tak, aby bylo možné udržet grafikon, ke kterému jsme se dostali letos. Na příští rok a na další období se žádné redukce nepřipravují. Toto bylo poslední.

Dále mezi nehospodárnosti je možno počítat i časovou ztrátu, která vyplývá z nepřípojů apod. V letošním grafikonu, v tomto grafikonu, který byl optimalizován ještě na začátku tohoto roku, se podařilo snížit proti grafikonu roku 1996-1997 počet nepřípojů na polovinu, neboli se zlepšil podstatně. Jestliže v roce 1996-97 bylo kolem 600 nepřípojů a lidé skutečně se právem zlobili a přes své poslance interpelovali špatnou činnost Českých drah, tak letos tento grafikon, který teď přichází, má těch nepřípojů polovinu. Další zlepšení se připravuje.

Ale věřte, že nebylo možné všechna tato zlepšení realizovat během několika málo měsíců. Zvláště když si vezmete, že já jsem analýzu toho, do čeho jsem přišel, dělal zhruba měsíc a půl, což je minimum. I když mi v tom pomáhalo mnoho lidí. Dokonce i páni poslanci, jako třeba pan poslanec Kapoun. Dokonce i odboráři, pan Dušek mi pomohl mnoha zjištěními, ne jím vykonanými, ale těmi lidmi, kteří jsou v provozu. Takže to všechno jsme respektovali. Budu respektovat i připomínku, respektive námět, který mi dal pan poslanec Tomíček dnes. A jestliže tomu tak skutečně bylo, že dva nebo tři pracovníci generální inspekce využili salonní vůz na cestě - ani nevím kam, já o tom nevím, pak se za to omlouvám za resort dopravy a zjednáme v tom nápravu. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu ministrovi. Pan poslanec Tomíček s doplňujícím dotazem.

 

Poslanec Rudolf Tomíček: Děkuji panu ministrovi za vyčerpávající odpověď, musím se trochu omluvit, asi jsem měl svou otázku formulovat trochu specifičtěji. Nicméně jsem rád, že pan ministr odpověděl tak vyčerpávajícím způsobem. Hlavně to signalizuje to, že o problémy dopravy, a zvláště železnice, má skutečně zájem a že patrně s ním bude jiná domluva než s předcházejícím ministrem dopravy.

Nicméně jsem chtěl říci - ano, velké ztráty jsou na velkých akcích, ať je to koridor, ať je to jakákoliv jiná velká akce, ale pravdou je také to, že si musíme uvědomit, že regionální tratě jsou odstavovány kvůli 100 - 200 - 300 tisícům dluhu nebo hospodářského výsledku negativního. Tudíž tyto maličkosti, byť třeba cesta generálního inspektora je maličkostí, hrají roli v tom, že dvě, tři, čtyři, deset takových maličkostí způsobí, že je odříznuta od trati celá oblast.

Staré české přísloví říká, že dobrá hospodyňka pro pírko i přes plot skočí. Měli bychom si to pamatovat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji. Prosím řečníky o dodržování zákonem určeného limitu. Pan ministr si přeje zareagovat? Není tomu tak. Dámy a pánové, dalším interpelujícím bude pan poslanec Martin Smetana. Interpeluje pana ministra vnitra Cyrila Svobodu ve věci špatné organizace voleb v roce 1998.

 

Poslanec Martin Smetana: Vážený pane ministře, dovoluji si obrátit se na vás ve věci organizace voleb 1998. Ačkoliv se organizace voleb teprve rozjíždí, již nyní je možné konstatovat, že ze strany Ministerstva vnitra nejsou zvládnuty ty nejzákladnější a triviální úkony. Dle zákona mohly kandidující subjekty do 10. května navrhnout ministrovi vnitra dva členy a dva náhradníky krajské volební komise. Ministr vnitra nebyl schopen v mnoha případech včas rozeslat pozvánky na první zasedání krajské volební komise. Navíc neuznal za vhodné, aby informoval zapisovatele krajské volební komise o jménech navržených členů volební komise. To ve svém důsledku znamenalo, že mnozí členové krajské volební komise nedostali vůbec pozvánky, a pakliže se na základě vlastní iniciativy kandidujícího subjektu dostavili na jednání komise, nebyla jim účast umožněna. Účast byla umožněna až poté, co bylo jejich delegování nad rámec zákona potvrzeno kandidujícím subjektem.

V zásadě je možné konstatovat, že je to věc triviální, ale zarážející je, že ministr vnitra není schopen zvládnout jednoduché úkony, které jsou jeho povinností ze zákona. Pan ministr má asi jiné starosti, např. starat se o to, jak je označován nelegitimně zvolený Václav Havel či jeho tzv. první dáma. Můžete mi, pane ministře, vysvětlit vaši práci?

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: S odpovědí na interpelaci vystoupí pan ministr vnitra Cyril Svoboda.

 

Ministr vnitra ČR Cyril Svoboda: Vážený pane místopředsedo, vážení páni poslanci, vážené paní poslankyně. To, co jste řekl, není otázka nezvládnutí voleb. Vy zmiňujete jeden případ, kdy se takto stalo. Tam šlo o změnu termínu, všichni byli řádně a včas vyrozuměni dodatečně, dokonce dříve, než došel ten dopis. To znamená, že tady k žádnému pochybení nedošlo a zákon nikde nebyl porušen. Nevím o něčem, co by mělo narušit chod voleb.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP