Čtvrtek 21. května 1998

 

(pokračuje Moos) 

Dále šlo o veliké náklady na konzultační činnost konzultantským firmám a podobné záležitosti.

Doložitelné nehospodárnosti byly vyčísleny do posledního detailu. A nejen to. Vrátili jsme zprávu panu generálnímu inspektorovi Hofkovi, jak správní rada, tak ministr, a požádali jsme, aby bylo určeno přesně časové období, kdy se nehospodárnosti objevily a kdo za ně jmenovitě mohl a jaké byly vyvozeny důsledky managementem Českých drah krátce po jejich zjištění.

Tato zpráva byla tak doplněna. Skutečně šlo o pracovníky, kteří jsou již mimo službu Českých drah. S jedním ještě nebylo ukončeno řízení v tom směru, jakou vinu na této činnosti nesl.

Nehospodárnostmi se zabýval také Nejvyšší kontrolní úřad, zprávu o nálezech podal prezident Nejvyššího kontrolního úřadu vládě, vláda dala za úkol ministrovi, aby zjistil, jaká opatření České dráhy učinily, a to nejen z pohledu vnitřní kontroly, tj. generální inspekce, ale i vnější kontroly Nejvyšším kontrolním úřadem, aby byla přijatá opatření řádně přezkoumána, zda jsou náležitá, či nikoli, a aby nehospodárnosti, které skutečně nabývaly nehorázných hodnot, se již neopakovaly.

V současné době se s generálním ředitelem Sosnou k jednotlivostem znovu vracíme a zkoumáme, zda opatření, která přijal ještě na konci minulého roku pod dohledem správní rady, byla účinná a zda přinesla to, co měla.

Generální inspektor pracuje i na dalších případech, které teď mám na stole, velmi aktivně a také správní rada se jimi bude zabývat. Závěry, které se rýsují a o kterých ještě nechci konkrétně hovořit, jsou stále předmětem šetření generální inspekce. Jsem rozhodnut ještě před ukončením funkčního období učinit personální závěry tak, aby můj nástupce ve funkci ministra měl i v této věci podstatně snazší úlohu.

Skutečně se jednalo o nehospodárnosti, které sahají do stamilionů. Jsou zejména zase z konzultačních činností. Nebyly to kupodivu nehospodárnosti, které se objevovaly v tisku, týkající se financování výstavby koridoru. Tam jsem se osobně podílel na prověrce technické připravenosti a průběhu výběrových řízení a toho celého řetězce, který začíná u investora a postupuje až k realizátorovi.

Až na jednu výjimku jsme zjistili, že tento řetězec je v pořádku, nejsou tam žádné provázanosti, osobní zájmy atd. Výjimku, kterou jsem naznačil, jsme okamžitě řešili a je to již v pořádku. Nicméně k tomu prodražení např. prvního koridoru došlo skutečně pod vlivem nedobré projekční připravenosti z let 1996-1997, což se projevilo ve vícenákladech, kdy při provádění stavby společnosti zjistily, že typ podloží označený v projektu je vlastně jiný, že místo na pevném podloží se staví na plovoucím písku, musely být dělány pilotáže atd. Konstrukce mostů, které jsou v koridoru, neodpovídají stavu, který byl zjištěn při ohledání celé stopy, ve které se koridor staví. Předprojekční příprava nebyla dobrá, mosty je třeba opravovat, rekonstruovat, tam, kde byly plánovány střední opravy, se dělají generální opravy atd.

Případ po případu jsme jednotlivé částky, které představovaly vícenáklady na koridor, probrali až do úmoru. Věřte, že bych nikomu tuto anabázi nepřál.

Dnes mohu říci, že máme přehled o financování koridoru docela v rukou, zavedli jsme řízení projektu, které je podporováno programově počítačem, aby bylo zřejmé, zda časování, finanční toky atd. jsou v pořádku, zda tam nedochází k finančním nesrovnalostem, únikům a neplánovaným operacím. Toto všechno je teď pod kontrolou. Stálo nás to ohromné úsilí.

Projektová příprava a financování dalších částí koridoru jsou teď v úplně jiné kvalitě. Také to ocenil velvyslanec Evropské unie pan Ter Haar, když otevíral stavbu na úseku Brno-Břeclav. Řízení projektu zde už probíhá podle zvyklostí a norem, které má Evropská unie.

Vracím se k Českým drahám jako k podniku, čili k tomu, co kritizoval pan poslanec. Nevím o tom, zda jel generální inspektor salonním vozem z nějakého svého rozmaru, o čemž předpokládám, že by si nedovolil. Prověřím to, beru tento námět vážně, je to moje povinnost. Jestliže tam takováto nehospodárnost, která se však nedá s těmi miliardami srovnat, byla, rozzlobí mě stejně, byť to jsou, v tomto případě, jen desetitisíce. Ty miliony a miliardy se totiž z těch desetitisíců skládají. Vyvodím z toho důsledky. Pro mne je to informace úplně nová a také mnou otřásla. Kdyby veřejnost věděla, že České dráhy se takto chovají, tak bych rozhodně svoji odpovědnost z tohoto případu nesejmul.

Další nehospodárnosti na Českých drahách vidíme v organizaci samotných Českých drah. Výrazně se snížily náklady reorganizací středních řídicích článků. Víte, že České dráhy měly velké množství obchodně provozních ředitelství. Jejich počet byl snížen na polovinu. Stejně tak se to týká divizí Dopravní cesty. Tím výrazně klesla úroveň nákladů do administrativy a do pomocných řídicích struktur, které se snaží všechny moderní společnosti ve světě odstranit, protože moderní společnost typu moderních Českých drah, ať už to bude akciová společnost, nebo státní podnik, se snaží přejít na strukturu, která má podstatně plošší pyramidu, tzn. nemá to obrovské množství vrstev mezi generálním ředitelem a výkonnými provozními pracovníky.

Chceme tu mezivrstvu podstatně snížit, postupně se nám to daří. V té organizační struktuře ještě vidíme možnost úspor.

Chceme, aby letos České dráhy snížily svoji ztrátu - podobně jako se to stalo loni - téměř o miliardu. Ve třetím čtvrtletí by se měla rýsovat již finální ztráta maximálně 3,8 mld. Kč. A chtěli bychom z toho ještě ubrat. Potřebujeme, aby tuto částku mělo Ministerstvo financí připravenu pro dofinancování Českých drah a České dráhy se tak zbavily toho obrovského vnitřního dluhu, který se pak promítá v nesolventnosti vůči partnerům - železničním opravnám atd.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP