Čtvrtek 21. května 1998

 

(Schůze opět zahájena v 17.02 hodin.) 

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy a pánové, s omluvou za drobné zpoždění zahajuji další bod našeho jednání, což jsou ústní interpelace na členy vlády České republiky.

Jako první je na řadě pan poslanec Rudolf Tomíček s interpelací na pana ministra Petra Moose ve věci nehospodárnosti na Českých drahách.

 

Poslanec Rudolf Tomíček: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, vážený pane ministře, já jsem zde již několikrát interpeloval vašeho předchůdce ve věci nehospodárnosti na Českých drahách, což samozřejmě mělo dopad i do omezování provozu na regionálních tratích. O nehospodárnosti hovoří i zpráva NKÚ z prosince minulého roku. Zde však chci pouze uvést příklad, který je zřetelný.

Instituce, která má kontrolovat aktivity Českých drah a napomáhat tomu, aby peníze daňových poplatníků byly používány uváženě, je Generální inspekce Českých drah. Pozitivní nálezy této instituce skončily výměnou nepohodlného generálního inspektora za inspektora s největší pravděpodobností silně povolnějšího. Aktivity skončily, k žádným šetřením již patrně nedošlo. Hlavní starost pana generálního inspektora se patrně přesunula do sféry turistiky. Jinak si totiž nelze vysvětlit jeho "spanilou jízdu", kterou vykonal tento generální inspektor se svým náměstkem první dubnový týden až na Slovensko. Nevím přesně, co důležitého jeli vyřizovat, ovšem potřebovali k tomu se souhlasem generálního ředitele přistavit jeho salonní vůz a cestu absolvovali v něm ještě spolu se dvěma dalšími podřízenými, tedy jeden salonní vůz i s personálem pro čtyři lidi.

Jen pro přesnost uvádím, že takové položky jsou taktéž započítávány do nákladů na osobní přepravu, která je dle uváděných statistik nejvíce ztrátovou položkou Českých drah.

Ptám se tedy, jak se bude vysvětlovat cestujícím, že v době, kdy České dráhy hospodaří s obrovskou ztrátou a je jim vytýkána nehospodárnost v provozu, propouštění tisíců zaměstnanců v produktivním věku, jezdí tito dva penzisté - generálnímu inspektorovi je 63 a jeho náměstkovi 62 let - v salonním voze. Oni mají kontrolovat nota bene i generálního ředitele Českých drah, avšak jezdí si v jeho salonním voze na výlety. Děkuji za odpověď.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Tomíčkovi. Prosím, aby se slova ujal pan ministr Petr Moos.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Petr Moos: Vážený pane předsedající, vážený pane poslanče, dámy a pánové, s mým nástupem na Ministerstvo dopravy a spojů jsem si zprvu myslel, že jsem se stal ministrem železnic, protože největší problémy se právě točí kolem železnice. Ve skutečnosti je problematika podstatně širší. Věřte mi ale, že se problematice železnic věnuji rád.

Co se týče Generální inspekce Českých drah a výměny generálního inspektora, vzpomínám si, že jsem jako novopečený člen správní rady - poněvadž jsem čtyři měsíce působil ve správní radě Českých drah těsně před nástupem do své funkce - zažil právě odchod předchozího generálního inspektora, který byl velmi aktivní, ale bohužel nedokázal najít komunikační prostředky pro komunikaci jak se správní radou, tak s generálním ředitelem. Šlo o pana inženýra Vránu, vynikajícího specialistu v oblasti železnice. Jsem rád, že tato skutečnost se nakonec změnila a že s bývalým generálním inspektorem, dnes předsedou Sdružení soukromých železnic, ing. Vránou mohu spolupracovat a nalézat mnoho shodných postojů a nálezů, které se týkají železnice.

Nemohu vám říci, jak pracoval nový generální inspektor za minulého ministra. Jeho práci za toto období hodnotit nechci. Chci hodnotit jeho práci za období po mém nástupu. Požádal jsem ho, aby všechny kauzy, ke kterým došel minulý inspektor pan inženýr Vrána, znovu prošetřil, a nejen to, aby je vyndal z trezoru, předložil správní radě Českých drah se všemi detaily, které předchozí generální inspektor inženýr Vrána zjistil.

Musím říci, že generální inspektor pan Hofka se této práce zhostil velmi aktivně. Mám dnes na stole nejen já, ale i správní rada, přehled o skutečných nehospodárnostech, které na Českých drahách bylo možno analyticky zjistit, analyzovat je, v letech 1996 až 1997. Ty částky jsou obrovské. Myslím si, že není pro vás tajemstvím, že nehospodárnosti na Českých drahách v období předposledních dvou let se ve své sumě blížily téměř 1 mld. Kč. To je suma otřesná.

Správní rada požádala též současného generálního ředitele, aby k těmto nehospodárnostem zaujal stanovisko a řešil je. O co šlo? Šlo především o opravy kolejových vozidel, které oproti výběrovým řízením a jejich výsledkům byly předražené.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP