Čtvrtek 14. května 1998

 

Místopředseda PSP Jaroslav Zvěřina: Děkuji. Přeje si pan kolega položit doplňující otázku? Přeje, takže opět pan kolega Šmucr.

 

Poslanec Rudolf Šmucr: Pane ministře, říkáte, že jste převzal resort s o jednu třetinu nižším rozpočtem. Já nemohu za to, že koaliční vláda váš resort o tuto částku ochudila jen proto, aby se tyto finanční prostředky přesunuly do resortu obrany na nákup zastaralé vojenské techniky ze západních zemí. Děkuji za odpověď.

 

Místopředseda PSP Jaroslav Zvěřina: Děkuji. Přeje si pan ministr reagovat? To nebyl dotaz. Děkuji.

Čtvrtý vylosovaný je pan kolega Josef Krejsa, který interpeluje pana ministra vnitra Cyrila Svobodu ve věci stížnosti občana na policejní teror zrcátkem. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Josef Krejsa: Vážený pane předsedající, já po dohodě s panem ministrem svou interpelaci stahuji. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jaroslav Zvěřina: To mě neobyčejně mrzí, já jsem se těšil na ten teror zrcátkem, nebude. Děkuji.

Pátý vylosovaný je pan poslanec Miloš Titz, který interpeluje pana ministra obrany Michala Lobkowicze ve věci rušení veřejných soutěží a vypovídání smluv. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Miloš Titz: Vážený pane předsedající, pane ministře, který zde nejste, dámy a pánové, je jistě chvályhodné, že se ministr obrany chce zabývat některými výběrovými řízeními, neboť mnohá z nich zanechala ve veřejnosti značnou pachuť. Tato výběrová řízení by měla být vedena tak, aby nevznikl ani stín pochybnosti. Zatím to spíše vypadá na ani stín naděje. Poněkud složitější je však situace při odstupování od již uzavřených smluv.

Moje interpelace se týká zrušení smlouvy na dodávku padáků pro armádu ČR, zrušení zveřejněné zatím jen ve sdělovacích prostředcích, přičemž podle mého názoru neexistují adekvátní důvody pro její vypovězení. Firma ANEX CIRUS vyrábí vojenské tandemové padákové soupravy VTP 100 na základě zadání takticko-technických dat Armádou ČR. Firma postupně navrhla a vyrobila tuto padákovou soupravu a po zkouškách prototypů a ověření armádou požadované nezvykle veliké ověřovací série 187 souprav přikročila v roce 1997 podle smlouvy k výrobě 557 souprav. Přestože platí kupní smlouva na dodávky VTP 100 sériové výroby pro rok 1997, nebyla dodávka převzata. Jaká je situace u vojsk? Cituji náčelníka skupiny přípravy vojsk elitní čtvrté brigády rychlého nasazení. "U brigády mám 1800 lidí a mám pro ně necelých 200 padáků, přitom jenom prapor v Chrudimi, který by jich měl podle normy mít 800, jich má 113. Životnost padáků je pětiletá při 250 seskocích. My máme hrstku padáků starých 12 let, které se trhají při 60 seskocích. Místo minimálních 15 seskoků absolvují vojáci ve výcviku 4 až 5 seskoků."

Shrňme si několik faktů vztahujících se komplexně k situaci s padáky VTP 100:

1. Smluvní pokuta z důvodu neplnění kupní smlouvy na rok 1997 ze strany kupujícího dosahuje k dnešnímu dni již více než 3 miliony korun a stále narůstá. Ze strany resortu byl tento závazek uznán, nicméně se stává neuhrazeným závazkem vůči prodávajícímu.

2. V současné době nemá Armáda ČR k použití ani jeden padák VTP 100 z dodávky ověřovací série pro rok 1996 a z dodávky sériové výroby pro rok 1997.

3. Zmíněná firma podala soudní žalobu na Ministerstvo obrany o určení obsahu kupní smlouvy na rok 1998, neboť Ministerstvo obrany dlouhodobě neplní smluvní závazek vyplývající ze smlouvy o uzavření smlouvy budoucí, to je zahájit jednání o uzavření kupní smlouvy na běžný rok nejpozději do 1. února běžného roku.

4. V případě odstoupení od smlouvy o uzavření budoucí smlouvy ze strany resortu bude ze strany firmy uplatněna úhrada škod, které by zřejmě přesáhly 100 milionů korun, což v současných cenách představuje dodávku cca 550 kusů padákových souprav VTP 100. Pro srovnání - cena padákové souprava NC 10 z USA činí 8200 USD v roce 1996, což představuje cenu bez dopravních nákladů a cla. Cena našeho padáku je 60 % ceny padáku z USA.

5. K 5. 1. tohoto roku přistoupila firma k reorganizaci v důsledku opakovaného a dlouhodobého neplnění smluvních závazků a příslibů ze strany resortu Ministerstva obrany. Zásadním způsobem jsou utlumovány všechny činnosti související s výrobou a dodávkami padáků VTP 100 pro Armádu ČR, což znamená, že se masově propouští.

 

Místopředseda PSP Jaroslav Zvěřina: Chci upozornit, pane kolego, že vám uplynul čas.

 

Poslanec Miloš Titz: Poslední větu - mohu?

 

Místopředseda PSP Jaroslav Zvěřina: Prosím.

 

Poslanec Miloš Titz: Děkuji. Závěrem poslední věta. U nás navržený a vyráběný padák VTP 100 je na světové úrovni, o čemž svědčí značný zájem renomovaných zahraničních firem. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jaroslav Zvěřina: Děkuji. Prosím pana ministra o odpověď.

 

Ministr obrany ČR Michal Lobkowicz: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych odpověděl na interpelaci pana poslance Titze, přičemž v úvodu musím říci, že mě poněkud překvapuje tón a informace, které pan poslanec Titz uvádí, protože celá řada z nich byla velmi jednostranná a musím říci, že také značně zavádějící.

Já bych začal možná celou problematiku trošičku zeširoka. Snad omluvíte, protože myslím, že je to v tomto kontextu důležité. Mým záměrem je, aby prestiž Ministerstva obrany, a tím pádem celého resortu a naší armády byla co nejvyšší. Na této prestiži mimo jiné závisí výše armádního rozpočtu. Také na této prestiži samozřejmě závisí schopnost armády získávat kvalitní lidi. Průzkumy veřejného mínění, které byly dělány jak v široké veřejnosti, tak v samotné armádě, ukazují, že současná prestiž naší armády je na nižší úrovni, než bychom si představovali, a že je možná překvapivě jednou z hlavních příčin, kterou lidé uvádějí pro nedostatečnou víru ve schopnost naší armády bránit náš stát. Je představa, která je - jak říkám - překvapivě všeobecně sdílená, a to představa nebo názor, že v naší armádě panuje korupce. Já osobně při svém nástupu na Ministerstvo obrany jsem si jako jeden ze základních cílů svého působení stanovil bojovat proti tomuto přesvědčení a bojovat proti tomu, aby zakázky, které armáda zadává, byly netransparentní, aby o nich mohly panovat jakékoliv pochybnosti, aby nemohly být následně zpochybňovány. Také jsem si stanovil jako jeden z cílů, který bych chtěl ještě splnit, nastavit pro budoucnost takové systémy uvnitř resortu obrany, které zajistí průhlednost výběrových řízení, které zajistí, že veškeré procesy zavádění výzbroje do armády budou probíhat transparentně, budou probíhat korektně.

Nyní bych se věnoval jedné z kauz tohoto typu, kde byly velké pochybnosti a velké dohady o tom, jak probíhal jednak způsob výběru a jednak jak nakonec probíhalo zavádění do výzbroje, a to zavádění padáků VTP 100. Původní záměr Ministerstva obrany bylo zakoupit nový typ padáků pro jednotky speciálního a hloubkového průzkumu. Tento záměr byl v dubnu 1996 změněn a bylo rozhodnuto, že tento padák VTP 100 bude zaveden v širší míře do výzbroje armády. Procedura tohoto rozšíření původního použití padáku není zcela jasná a je jedním z předmětů mých zjištění, že procesy, kterými probíhá zavádění výzbroje v armádě, nejsou takové, jak bych si představoval. Po zvážení okolností a po zvážení toho, jak tento proces probíhal, jsme rozhodli - také na základě závěru konečné zprávy o mimořádné události, která proběhla v minulém roce, byla to známá tragédie, při které došlo ke smrti vojáka při seskoku na padáku typu VTP 100 - jsme rozhodli nebo rozhodl náčelník generálního štábu, v jehož je to kompetenci, o přidělení padáku typu VTP 100 pouze jednotkám speciálního a hloubkového průzkumu, kdy budou seskoky provádět pouze výsadkáři, vojáci z povolání, kteří mají předchozí seskokové zkušenosti.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP