Čtvrtek 14. května 1998

 

(pokračuje ministr Moos) 

Nemůžete mít za zlé Ministerstvu dopravy a spojů, že údržba a všechny práce, které náležejí k tomu, aby kvalita silnic a dálnic byla udržena v prvotřídní úrovni, nedosahuje takového stavu, aby motoristé byli plně spokojeni. Vydáváme obrovské úsilí k tomu, abychom za této situace, ve které jsme s rozpočtem, udrželi silnice alespoň bezpečné. Vedeme si o všech prvcích, o všech segmentech a celcích dálniční i silniční sítě naprosto podrobnou evidenci, pasportizaci, která respektuje i potřeby oprav. Máme na počítačové bázi databázi, která je dokonce vybavena expertním systémem a napovídá, kdy je optimální doba pro malé opravy, střední opravy, velké opravy, generální opravy, rekonstrukce jednotlivých dálničních úseků. Samozřejmě tyto časové intervaly musíme zabezpečovat s určitým ekonomickým rozpočtem, s určitými zdroji. Jestliže tyto zdroje omezíme, tak se pochopitelně dostaví deficit v těchto pracích. Nicméně státní údržba silnic a dálnic, Ředitelství silnic a dálnic, které má na starosti tyto práce, opravdu s nezměrným úsilím, za podmínek, kdy minimalizuje svoji režii, kdy skutečně je pod trvalým státním dohledem kvalita vozovek, tak v rámci těch možností, které jsem naznačil, ke kterým nepatrně přispívá zvýšení - v tom pozitivním slova smyslu - zvýšení poplatků dálničních, se snaží udržet v tom stavu, jak je.

Od 1. 1. 1998 zabezpečuje Ministerstvo financí v souladu s § 21 zákona č. 13/1997 o pozemních komunikacích distribuci a prodej dálničních nálepek na základě iniciativy Ministerstva dopravy a spojů. Z této iniciativy vyplývá i to, že připravuje Ministerstvo financí spolu s Ministerstvem dopravy a spojů změnu placení poplatků za užití dálnic a rychlostních silnic, ve které je navržen poplatek na kratší dobu, než je jeden rok. Vy jste se na to neptal. Chci říci, že my chceme vyhovět, my chceme získat pro potřebu silničního dálničního fondu více prostředků i určitým marketingovým působením na uživatele silnic a dálnic.

Pokud se týká rozbitého předního skla a rozbité a zničené dálniční známky. Věřte, že náklady na ty samolepky a náklady na specifické znaky jsou poměrně veliké. Jejich cena je poměrně veliká a samozřejmě ve výjimečných případech, kdy je doložitelnost nákupu té známky apod., by bylo možno dohledat a umožnit, že by se mohlo sáhnout k tomu, že by ta platba mohla být uznána a známka předána. Nicméně v souvislosti s náklady, které jsou s tímto spojeny, je praxe taková, že prakticky i s tím rozbitým sklem cena té známky je předmětem pojistné události a počítá se do nákladů, které pojišťovna hradí. Pokud je to prokazatelné. Pochopitelně.

Je to tak i v zahraničí. Neexistuje v žádné zemi kolem nás - tam, kde se ty známky používají - že by bylo možné známku zdarma obdržet nějakým procesem, který jste zřejmě měl na mysli. Nemám za to, že by ministerstvo z těchto známek pokrývalo náklady, které nesouvisejí s údržbou silnic. Skutečně my hledáme dokonce zdroje navíc, abychom stav, do kterého jsme se dostali a který mně je znám, podstatně zlepšili. Vidíte, že se dostáváme i k takové situaci, že technologická nekázeň, řekněme, při výstavbě prvních úseků dálnice někdy před rokem 1989 apod. se nám teď vrací v tom, že na úsecích, kde podle harmonogramu měla probíhat střední oprava, provádíme rekonstrukce, že zkrátka kvalita v předchozích letech nebyla taková, na kterou si zvykáme v poslední době, kdy na základě výběrových řízení si můžeme vybírat firmy podle toho, jak se osvědčily při rekonstrukcích a údržbě úseků předchozích.

Dále bych chtěl říci, že financování údržby silnic nedovoluje, abychom v této branži udrželi nejlepší odborníky, protože platové podmínky v silničním hospodářství jsou v rámci celého odvětví dopravy na té - řekl bych - nižší úrovni. Průměrný plat se tam pohybuje kolem 6000 a my máme problém skutečně pracovníky udržet v potřebné profesní skladbě. Ale zatím se to daří. A věřte, že stav, který máme, ale se kterým nejsme spokojeni, je maximálně možný v dané chvíli, s ohledem na zdroje, na které dosahujeme.

Pochopitelně že hledáme i do budoucna nové způsoby, jak na údržbu, ale i na výstavbu získat netradičním způsobem nejen nálepkami, nejenom těmi paušálními poplatky - a jejich norma, řekli bychom normalizovaným rozdělením podle délky silničních a dálničních úseků. Hledáme formy a chceme letos v červnu k tomu už uzavřít studijní práce. Hledáme firmy, které se blíží způsobům nazývaným v západní Evropě stínové mýtné, tak abychom mohli i jiné zdroje, než státní rozpočet, využít ve výstavbě a někde v pronajatých úsecích, třeba i v údržbě dálničních úseků. Mám za to, že s tímto problémem, s kvalitou povrchů, se potýkají všechny postkomunistické země.

Proto EU od nás požaduje, abychom do infrastruktury, do její kvality dali více prostředků, a dokonce je ochotna nám v rámci restrukturalizačních fondů a strukturálních fondů pomoci v této věci zjednat určité zlepšení. Nicméně tyto prostředky, které bychom potřebovali, nedostaneme bez toho, že budeme mít dobré projekty, které se týkají údržby silnic a dálnic. A proto věřte, že spolupráce s vědeckými pracovišti, kterou ministerstvo obnovilo, kde právě tvorba databáze s expertním systémem, který optimalizuje časové intervaly mezi jednotlivými operacemi, které v rámci rekonstrukce při malých, středních a velkých oprav děláme, tak aby se touto optimalizací ušetřily maximálně prostředky.

Nevím, jestli vás moje odpověď uspokojí. Věřte, že snahou je s těmi prostředky, které máme, s těmi stroji, s těmi lidmi, které máme, udělat maximum. A jenom snad je otázkou času, kdy snahy ministerstva po zlepšení stavu našich vozovek, zlepšení značení, zlepšení signalizace a systémů, které doprovázejí kvalitní silniční opravy, kdy ji poznáte ve větší míře než jenom na těch novějších úsecích dálničních sítí, které v poslední době dáváme do provozu. Děkuji vám za pozornost.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP