Místopředseda vlády ČR Josef Lux: Vážený pane předsedající, vážený pane poslanče, chtěl bych informovat, že zhruba před deseti dny v zákonné lhůtě jsem vám odpověděl na vaši písemnou interpelaci, ale opakujete-li ji ústně, velmi stručně odpovím.
Rozhodnutí ohledně této restituce nepodléhalo nějakému dojmu, jestli se jedná o šlechtu či nešlechtu. Toto rozhodnutí bylo na základě zákona. Rozhodnutí bylo vydáno okresním úřadem, resp. Pozemkovým úřadem v Rychnově. Toto rozhodnutí nebylo v žádném případě napadeno. Má-li někdo, kterýkoli občan konkrétní důkazy svědčící o nezákonnosti některého rozhodnutí pozemkového úřadu, má možnost podat ústřednímu pozemkovému úřadu podnět na přezkoumání rozhodnutí, což se ale nestalo. To znamená, že toto rozhodnutí nebylo v žádném případě zpochybněno ani napadeno z žádné strany.
Co se týká oněch rybníků, ty byly vydány na základě zákona o půdě, § 11 a 18, jako náhrady v plnění majetku. Protože část toho původního majetku nemohla být vydána.
Co se týká oněch rodinných domků, chtěl bych vás informovat, že tyto domky byly vydány na základě posudku soudních znalců a na základě ustanovení zákona o půdě ve znění vyhlášky č. 316/1991. Co se týká předkupního práva nájemců v rodinných domcích, chtěl bych říci, že pozemkový fond má k dispozici vyjádření a podpisy nájemníků, kteří uvádějí, že souhlasí s podnájmem u nového nabyvatele. To znamená, že s tímto krokem vyslovili souhlas.
Chtěl bych říci, že celé toto řízení je v souladu se zákonem, nebylo zpochybněno a podrobně vám odpovídám na vaše dotazy v té písemné odpovědi. Děkuji.
Místopředseda PSP Jaroslav Zvěřina: Děkuji, pane ministře. Přeje si pan kolega položit doplňující dotaz? Přeje. Prosím, máte slovo.
Poslanec Pavel Maixner: Faktem je, že písemná interpelace ještě ke mně nedoputovala, takže nemám možnosti blíže se seznámit s tou písemnou formou. Faktem je, že těch problémů tam je velmi hodně. Spíš mě zaráží ta forma, že náhradní pozemky jsou v rozmezí něco přes 6 ha a na žádost pana hraběte Kolowrata bylo vydáno vlastně celé Státní rybářství Opočno jako celek, to znamená i s technikou, budovami a samozřejmě i s plochami. Velmi výhodně, protože ta druhá strana, pan hrabě Kolowrat, resp. jeho syn v Rakousku, vlastní zpracovatelskou fabriku na zpracování ryb. Je to samozřejmě všechno propojené a vzájemně velmi výhodné.
Místopředseda PSP Jaroslav Zvěřina: Děkuji. Slovo má pan ministr Lux.
Místopředseda vlády ČR Josef Lux: Všechny doklady o této restituci jsou veřejné, je možné všechno přezkoumat. Chtěl bych říci, že pan Kolowrat nebyl v tomto rozhodnutí Pozemkového úřadu v Rychnově ani zvýhodněn, ani znevýhodněn. Byl stejnou osobou jako kdokoli jiný. A pakliže bude nějaká pochybnost, pak je možné v souladu se zákonem uplatnit opravný prostředek ve smyslu řízení.
Místopředseda PSP Jaroslav Zvěřina: Děkuji, pane ministře. Třetím v pořadí interpelací je pan kolega Šmucr Rudolf, který interpeluje pana ministra dopravy Petra Moose ve věci dálničních známek. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Rudolf Šmucr: Pane předsedající, dámy a pánové, pane ministře. Z rozhodnutí vlády ČR, a tudíž i ministerstva dopravy, byly zdraženy dálniční známky na rok 1998, a to o 100 % proti roku minulému. Tímto drastickým zdražením získá ministerstvo dopravy obrovské finanční prostředky, které by měly tomuto resortu výrazně pomoci. Ale naši občané ze zkušeností vědí, že mimo toto nepopulární opatření se na silničních komunikacích nic nezmění. Nekvalitní záplatování vozovek a utopené kryty kanalizací na těchto vozovkách to jasně potvrzují.
Pane ministře, ptám se vás, zda se situace na našich silnicích zlepší tak, aby tyto komunikace nebyly svou zanedbaností v kontrastu s cenou dálniční známky.
Dále se vás ptám, pane ministře, co má učinit řidič - vlastník dálniční známky v případě, kdy dojde k poškození předního skla jeho automobilu a bude nutná výměna. Je všeobecně známo, že jednou použitá dálniční známka se nedá odlepit. Má si snad motorista koupit dálniční známku novou? To je vše, pane ministře.
Místopředseda PSP Jaroslav Zvěřina: Děkuji. Slovo má pan ministr dopravy Petr Moos.
Ministr dopravy a spojů ČR Petr Moos: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, pane poslanče, věřte, že nás velmi trápí, a mě osobně jako ministra dopravy, když na dálnici nebo na jiné rychlostní komunikaci, kde je zapotřebí mít dálniční známku, se setkáváme s kvalitou povrchu vozovky, kterou nemůžeme označit jako prvotřídní, a kdy se objevují poruchy, které nám ztěžují život.
Abyste měl představu, jak vlastně přispívá zdvojnásobená cena dálniční známky do rozpočtu, který je použitelný pro opravy dálniční sítě, tak bych vám chtěl sdělit, že od roku 1995 až do roku 1997 byla cena v hodnotě 400 Kč, jak je známo, a po zvýšení ceny na 800 Kč se příspěvek na dálniční síť stále ještě nedostal na úroveň, která by byla dostatečná k tomu, abyste výrazným způsobem zaregistrovali podstatné zlepšení.
Příjmy státního rozpočtu - finanční příjmy, které z těchto dálničních známek můžeme mít k dispozici - se pohybují kolem 1 mld. Vy hovoříte o obrovském příjmu, který má ministerstvo dopravy z těchto dálničních známek. Jedna miliarda - samo o sobě toto číslo vyřčené se může zdát mnoho, ale pro opravy, rekonstrukce a pravidelnou údržbu dálniční sítě potřebujeme podstatně více než 6 mld. Příspěvek například na první čtyři měsíce roku 1998, kdy máme k dispozici částku z té navýšené hodnoty, představuje zatím 900 000 Kč. Předpokládáme, že během celého roku, zejména po letní sezóně, kdy si turisté musí dálniční známku zakoupit, se bude příjem pohybovat kolem 1,5 mld. I to se vám určitě zdá hodně, leč byl bych rád, kdybyste vzal v úvahu, že rozpočet ministerstva dopravy, který v roce 1997 činil 34 mld. - abych vám připomněl ty rozměry - byl nakonec zkrácen díky ekonomické situaci, do které se země dostala, na 30 mld. Dostali jsme se do určitého dluhu v údržbě silničního a dálničního fondu.
Měl jsem za to, že ministerstvo dopravy tento dluh bude moci zacelit, vrátit nebo v údržbě tento schodek dohnat. Leč na tento rok v rozpočtu Ministerstva dopravy a spojů jsem jako ministr, když jsem nastoupil 2. ledna do své funkce, nalezl o třetinu nižší částku, než byla ta loňská, která ještě nestačila a způsobila deficit.
***