(pokračuje Procházka)
§ 9 by zněl: "Obec tvoří jeden volební obvod." Ostatní z § 9 se vypouští. Čili odrážky 2, 3, 4, zbytek odstavců 1.
Další návrhy v postatě souvisejí s tímto prvním návrhem a stávají se legislativně technickou úpravou a znamená to, že by se v § 25 v odst. 1 vypustil ve druhé větě text za dvojtečkou, to znamená tam, kde je "kandidátní listinu", vypustilo by se "volí-li se do téhož zastupitelstva v obci ve dvou nebo více volebních obvodech" - text by za dvojtečkou pokračoval - "může volební strana..." atd.
V § 26 by bylo nutné vypustit odstavec B, to znamená odstavec C a D - I by se přečíslovaly. V § 26 se vypouští odstavec B v odst. 1. V odst. 2 by se vypustila celá druhá věta, to znamená odst. 2 by zněl: "Volební strana ... " atd. až do textu "příslušného zastupitelstva v obci", ostatní se vypouští.
V § 30 v odst. 2 by šlo rovněž o vypuštění druhé věty, která zní: "Jsou-li vytvořeny volební obvody, uvede se v záhlaví hlasovacího lístku též označení volebního obvodu a počet členů zastupitelstva, který má být v daném obvodu zvolen." Ostatní zůstává.
V § 45 se vypouští poslední odstavec 7 a v § 46 v odst. 2 by se vypustil odst. B s tím, že další by se přečíslovaly.
Dovolte, abych poprosil paní zpravodajku, aby se ve třetím čtení hlasovalo o návrhu jako o celku.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu kolegovi Procházkovi a uzavírám podrobnou rozpravu. Chci se zeptat, zda si přejí vystoupit v tomto okamžiku zpravodajové. Paní kolegyně Bartošková jako zpravodajka se hlásí o slovo.
Poslankyně Drahoslava Bartošková: Dámy a pánové, ve druhém čtení padla řada pozměňovacích návrhů k předkládané novele a já jako zpravodajka navrhuji - samozřejmě o nich rozhodneme ve třetím čtení hlasováním - aby ve třetím čtení se nejdříve hlasovalo o pozměňovacích návrzích, které byly podány jako parlamentní tisky a schváleny ústavně právním výborem a výborem pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: To berme jako avízo. O způsobu projednávání pozměňovacích návrhů samozřejmě rozhodneme na začátku třetího čtení, resp. po ukončení rozprav ve třetím čtení. Pan ministr si přeje komentovat průběh druhého čtení? Není tomu tak. Konstatuji tedy, že jsme projednali i tento bod.
Děkuji panu ministrovi a paní kolegyni Bartoškové.
Dámy a pánové, dalším bodem našeho pořadu je
7.
Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 21/1992 Sb.,
o bankách, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 370/ - druhé čtení
Při prvém čtení jsme souhlasili s přítomností viceguvernéra České národní banky při projednávání tohoto zákona.
Z pověření vlády by měl i druhé čtení uvést pan ministr Ivan Pilip, kterého prosím, aby se ujal slova.
Ministr financí ČR Ivan Pilip: Vážený pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, dovolte, abych před druhým čtením připomněl hlavní rysy a hlavní příčiny návrhu tzv. velké novely zákona o bankách.
V tomto návrhu je především zakotveno zpřesnění a zpřísnění ustanovení týkající se bezpečného provozu bank v zájmu dalšího prohloubení ochrany klientů, obnovy důvěry v bankovní sektor, průhlednosti a právní jistoty v bankovním podnikání. S tím souvisí zakotvení účinných postupů proti těm akcionářům bank, kteří porušují nebo obcházejí zákon v zájmu dosažení svého rychlého finančního zisku, a to konkrétně institutem možnosti odnětí některých akcionářských práv. S důvody posílení kvality vedení bank se navrhuje zvýšit požadavky na kvalitu managementu, nově se zakládá odpovědnost členů statutárního orgánu za škodu vůči věřitelům banky a upravuje se zánik povolení působit jako banka o ukončení činnosti.
Z dalších změn uvedu alespoň v krátkosti. Prohlubuje se informační povinnost bank, přesněji se definuje zákaz a nemožnost uzavírat smlouvy za nápadně nevýhodných podmínek, upravují se případy, kdy je nutný předchozí souhlas regulátora, tedy bankovního dohledu České národní banky, stanoví se povinnost statutárního orgánu a dozorčí rady informovat regulační orgán o nastalé nebo hrozící platební neschopnosti, rozšiřuje se institut pojištění vkladu i na právnické osoby a kromě toho novela obsahuje některá další legislativně technická upřesnění v současnosti platného textu.
Součástí této novely jsou i novely některých dalších zákonů, konkrétně obchodního zákoníku, občanského zákoníku, občanského soudního řádu a zákona 542 o komoře auditorů, ve znění pozdějších předpisů. Významná je zejména novela obchodního zákoníku, která spočívá v zakotvení nového, dosud neupraveného institutu tzv. kapitalizace pohledávky. Obecně jsou tyto změny také zaměřeny na zlepšení postavení dlužníků při vymáhání pohledávek včetně možností podat návrh na soudní prodej zástavy.
Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, to jsou v krátkosti hlavní rysy, hlavní cíle navržené novely zákona o bankách a dovoluji si vám proto doporučit, abyste ji dále projednali a s případnými pozměňujícími návrhy postoupili do třetího čtení.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu ministrovi. Dámy a pánové, vládní návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru, jehož usnesení bylo rozdáno jako sněmovní tisk 370/1. Prosím, aby se nyní ujal slova zpravodaj tohoto výboru pan kolega Vlastimil Tlustý.
Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, dámy a pánové, ve zpravodajské zprávě bych si dovolil avizovat navržený způsob projednání. V podrobné rozpravě předložím jménem rozpočtového výboru jeho usnesení obsahující několik desítek pozměňovacích návrhů a ve třetím čtení bychom hlasovali o tomto pozměňovacím návrhu jako o prvním, což by znamenalo, že ti z vás, kteří budou chtít předkládat pozměňovací návrhy, by měli jednoznačně avizovat, zda předkládají pozměňovací návrh vůči původnímu tisku, nebo vůči pozměňovacímu návrhu v podobě usnesení rozpočtového výboru.
To je na úvod v rámci zpravodajské zprávy vše. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu kolegovi Tlustému a otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Miloslav Ransdorf.
***