Úterý 14. dubna 1998

(pokračuje Štrait) 

Naše národní hospodářství a jeho ekonomika se tak dále zatíží a zvýší se deficit státního rozpočtu. Tato obrovská zátěž státní pokladny bude ozdravována přes občany. Jaké jiné než České republiky? O snižování životní úrovně obyvatelstva nemůže být pochyb. Máme za to, že vstupem do NATO se nic nevyřeší, naopak se zvýší nebezpečí válečného konfliktu. Nyní nastala doba, kdy náš národ může být konečně bez cizího vlivu a jeho politické vedení nás opět nutí ke členství ve vojenském paktu, aniž by se občanů zeptalo formou referenda, zda chtějí. Podbízení se těm státům, které nás již v historii zradily, ohýbání hřbetu a chození v hlubokém předklonu před těmi, co nás již v minulosti porobili a hromadně vyvražďovali. Je to potupa pro tento národ.

Neuspěje ani tvrzení, že se tak upevní demokracie. Komu to prospívá? Jedině tomu, kdo vůči tomuto národu nemá čisté svědomí a kdo se obává, že jej tento národ povolá k odpovědnosti za to, co mu způsobil rozkrádáním státního majetku. Strašení národa dalším Vítězným únorem je tak naivní, jako je naivní přesvědčování lidí hloupou reklamou pro vstup do NATO. Důrazně žádám, aby o této pro národ důležité věci rozhodl národ sám formou referenda a na základě výsledků pak i nově zvolený Parlament České republiky.

Za úvahu stojí připomenout i to, jaké je složení současného Parlamentu České republiky, kde jsou i zástupci stran, které se vůbec nezúčastnily voleb. Jsou to poslanci, kteří nikoho nezastupují, ztratili mandát v té straně, za kterou kandidovali ve volbách, a byli rovněž za tuto stranu zvoleni. Změnou stranické příslušnosti ztratili poslanecký mandát. Měli by být nahrazeni jinými kandidáty příslušné strany. Tento politický marasmus je neslučitelný se zákonodárným orgánem, kde dodržování zákonů, ústavy a Listiny lidských práv a svobod musí být samozřejmostí.

Nedopusťme, aby naši synové jednou umírali za cizí zájmy. Neoprávněné je zdůvodňování obranné úlohy paktu NATO. Stačí se podívat na Kypr, porovnat vztahy Turecka s Řeckem, genocidu kurdského národa. Řešení otázek pouze vojenskou silou namísto diplomatické cesty, jako to dělají např. USA, SRN a Velká Británie, je vojensko-politický terorismus a s obranným charakterem nemá nic společného. Zde se pouze brání zájmy nadnárodního a spekulativního kapitálu. Výsledkem je porobení národů, anektování území, rozsévání válečných ohnisek, jitření národnostních sporů, prosazování politických cílů a majetkových zájmů církví. Výsledkem má být jediný cíl, a to šíření politického a ekonomického vlivu bohatých a silných kapitalistických států a zvýšení zisků nadnárodních monopolů, zejména výrobců vojenské techniky. Již dnes, a to ještě nejsme členy NATO, lze těžko hovořit o suverenitě České republiky, když se o orientaci české politiky rozhoduje mezi miliardáři na Bahamách a Panenských ostrovech.

Dámy a pánové, seznámil jsem vás s myšlenkami, které zazněly na sobotním zasedání odborářů centrály odborového sdružení Čech, Moravy a Slezska. Činím tak proto, že zdaleka ne všichni občané jsou srozuměni se vstupem do Severoatlantického paktu, který podstatně omezí suverenitu České republiky. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu poslanci Štraitovi. Uděluji slovo panu poslanci Filipovi, připraví se pan poslanec Ransdorf.

 

Poslanec Vojtěch Filip: Pane předsedo, páni ministři, trochu mě mrzí, že u tohoto významného jednání chybí většina vlády, protože jsem chtěl mluvit zejména ke členům vlády a vám vysvětlit, proč tak chci činit.

Chtěl bych udělat jen několik poznámek k navrženému tisku 384, tzn. k mezinárodní smlouvě ve druhém čtení o přistoupení České republiky k Severoatlantické smlouvě, čili ke smlouvě uzavřené ve Washingtonu v roce 1949. Vystoupení rozdělím do tří částí, a to na část, která se týká suverenity rozhodování, tedy referenda - část diskusních příspěvků se jí dotkla a bude se jistě dotýkat, protože je velmi důležitá. Druhá část se bude dotýkat lidských práv, protože jsem přesvědčen, že se tato smlouva lidských práv dotýká. Třetí část bude jen část závěrečná, ve které bych chtěl shrnout některé poznatky a dát návrh na usnesení.

Jde tedy o to, že předmětem dnešního jednání je připojení České republiky k Severoatlantické smlouvě. Tady řekl jeden ze zpravodajů, pan předseda výboru pro obranu a bezpečnost poslanec Nečas, že jde o zrušení jaltského systému. Já s ním souhlasím, skutečně jde o zrušení jaltského systému, ale nesouhlasím s jeho dovětkem, že snad to vytvoří svět bez bloků. Naopak, vytvoří to nové bloky, protože tento svět nebude uchráněn toho, aby do toho nového světa, který má zrušit jaltský systém, nevstoupila minulost v podobě Severoatlantické smlouvy. Není totiž pravda, že prošla jakýmsi velkým horečným vývojem, změnami, a že její základní dokumenty jsou jiné. Není to pravda a ani to pravda být nemůže.

Ale abych se vyjádřil k tomu, o čem chci hovořit. Předložený návrh k tisku 384 navazuje na usnesení vlády č. 699 z 5. listopadu 1997 ke zprávě o průběhu a výsledcích jednání mezi Českou republikou a organizací Severoatlantické smlouvy o přístupu ČR k Severoatlantické smlouvě. Tady vláda jménem České republiky, to je za Českou republiku a bez souhlasu občanů ČR, se zavázala, že se Česká republika bude ve vojenských věcech řídit zásadou konsenzus minus jedna a podřídí se rozhodnutím ostatních členských států aliance, i kdyby s nimi sama nesouhlasila, což znamená vědomé a záměrné omezení státní suverenity České republiky. Tak rozhodla vláda bez toho, aby ji k tomu kdokoli zmocnil, a to ani parlament, ani občané České republiky v lidovém hlasování.

Akceptuje tak vláda široký přístup k bezpečnosti vycházející ze strategické koncepce Severoatlantické smlouvy, a tedy neodmyslitelně včetně role jaderných zbraní. Připouští rozmístění struktur, a to nejen mezinárodních kanceláří nebo škol na území České republiky. Vláda vyčleňuje bez předchozího projednání v Poslanecké sněmovně a schválení rozpočtu odpovídající rozpočtové zdroje, o jejichž velikosti se hovoří zcela v otaznících. A zase nemusím a nemohu souhlasit s kolegou předsedou výboru pro obranu a bezpečnost Nečasem, že to bude stát za celou dobu existence 40 mld. Bude to stát nejméně 30 mld. Kč každý rok. Tyto rozpočtové zdroje jsou k naplnění přijatých závazků na společných rozpočtech NATO, a to v podílu, který je neúměrně vyšší než např. podíl samotných Spojených států amerických.

Trochu mě mrzí, že odchází pan kolega Ruml, protože jsem chtěl v oblasti lidských práv hovořit i o něm. Zdrojem veškeré státní moci je totiž v České republice lid. Promiňte mi, vážení kolegové a vážené kolegyně, že jsem řekl jednu vsuvku ve svém projevu. Myslím to zcela vážně a chtěl jsem hovořit ke kolegovi Rumlovi. Ale zpět k tematice.

Pokud je zdrojem veškeré moci lid, a to podle čl. 5 Listiny základních práv a svobod, mají občané České republiky právo podílet se na správě veřejných věcí přímo - to jistě uznáte - nebo svobodnou volbou svých zástupců. Přímá účast občanů na správě veřejných věcí je ale zajištěna jak z ústavy, tak z listiny jako primární. Atributem je tedy v právním státě ústavní direktiva, podle níž politická rozhodnutí vycházejí z vůle většiny vyjádřené svobodným hlasováním.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP