Čtvrtek 2. dubna 1998

 

(pokračuje Exner) 

Pokud jde o sponzorování ze zahraničí, potom je zřejmé, že sponzorování ať už fyzickými, nebo právnickými osobami - fyzickými osobami, které nejsou občany ČR, a právnickými osobami, které nejsou právnickými osobami tvořenými osobami z ČR - je vždy s cílem ovlivnit orientaci České republiky prostřednictvím politické strany, která je sponzorována. Sponzorování politické strany ze zahraničí zakazuje celá řada zemí. Domnívám se, že také v naší zemi je tento paušální zákaz zcela na místě.

Analogicky, jestli mluvíme o sponzorování politických stran právnickými osobami, potom je potřeba vzít na vědomí, že tyto právnické osoby tvoří obvykle jejich vlastníci, management, zaměstnanci a že zájmy různých členů těchto skupin, a to zájmy i různých členů každé z těchto skupin, mohou být z hlediska preferencí politických stran různé a odpovídá to i našim zásadám podle ústavy. Sponzorování politických stran právnickou osobou tedy znamená, že v této právnické osobě obvykle určitá skupina osob svou majoritou nebo vlivem na hospodaření právnické osoby prosadí podporování této politické strany celou právnickou osobou bez zájmu všech ostatních zúčastněných. Také sponzorování politických stran právnickými osobami je v řadě zemí velmi přísně upraveno a případně i zakázáno.

Na druhé straně nemáme námitky proti tomu, aby fyzické osoby, ať už členové, nebo sympatizanti, příp. voliči politických stran, případně sympatizanti i různých politických stran, mohli prostřednictvím buď členského příspěvku, nebo darů politickou stranu podporovat. Takový člověk hovoří sám za sebe, prosazuje politickou orientaci, ke které za sebe je plně zmocněn, a svým prostřednictvím neovlivňuje podporu, kterou případně nechtějí politické straně poskytnout některé další osoby.

Musím také konstatovat, že některé návrhy, které jsou předloženy v rámci obou návrhů zákonů, jsou i věcně problémové. Už jsem hovořil o výkazu, který by měl být zpracováván každý měsíc, o příjmech a výdajích stran a hnutí, a to ve lhůtě do 30 dnů od uplynutí kalendářního měsíce. Je zde v návrhu zákona podle poslanců Václava Krásy a Jana Třebického uvedeno, co by měl tento výkaz obsahovat z hlediska příjmů, není však dostatečná specifikace části výdajů, které mohou být stejně problémové jako příjmy.

Myslím si také, že např. jakýkoli bezúplatný převod nebo slib nemůže být považován za dar. Jak může být oceněn slib, který není realizován jako dar, a v souvislosti s tím, že definují slib jako dar, se potom v návrhu poslanců Janečka a dalších vyžaduje, aby takový slib se stal součástí statistických a jiných výkazů, které jsou předmětem další činnosti. I kdybychom souhlasili s tím, že politická strana nemůže přijmout dary a jiná bezúplatná plnění jen od některých osob, potom v souladu s vládou konstatuji, že např. v návrhu chybějí obce a kraje, chybějí rozpočtové a příspěvkové organizace, ale např. také státní fondy, jako např. Fond národního majetku apod. Je i problematické, jestli prostřednictvím sponzorování politických stran právnickými osobami je správné, aby v tomto případě byly měněny daňové zákony tak, aby tento sponzoring byl výhodný i z daňového hlediska.

Na základě těchto skutečností podporuji návrh, který už v rozpravě byl vznesen, na zamítnutí. V případě, že by nebyl přijat, navrhuji, aby oba tisky byly vráceny k přepracování zpracovatelům s tím, aby reagovali na připomínky vznesené v rozpravě.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Exnerovi. Velmi bych prosil pana kolegu Bařinku, aby mě chvilku poslouchal. Rád mu přečtu usnesení, ke kterému se Poslanecká sněmovna zavázala. Je mi líto, pan poslanec Bařinka nemá zájem si poslechnout, k čemu se Poslanecká sněmovna zavázala. Doufejme aspoň, že si z tohoto napomenutí vezme určité poučení do příštích hodin, které v Poslanecké sněmovně stráví.

Dámy a pánové, další přihlášky do rozpravy nemám. Hlásí se pan poslanec Janeček. Omlouvám se, přehlédl jsem ho.

 

Poslanec Josef Janeček: Jen pro jistotu, protože nevím, zda tady bylo jasné, že zpravodaj navrhl zkrácení u obou norem na 40 dnů.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Ano, je tomu tak, děkuji za toto potvrzení. V tuto chvíli rozpravu končím. Ptám se zástupců navrhovatelů, zda chtějí vystoupit. Pane poslanče Kráso?

 

Poslanec Václav Krása: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolím si jen krátce reagovat na připomínky, které zde zazněly. Pan poslanec Brožík upozornil na to, že je nutná širší diskuse kolem financování politických stran. Já s tím souhlasím a také jsem to zdůraznil ve své úvodní řeči, ale domnívám se, že některá dílčí opatření je minimálně možné udělat co nejdříve tak, abychom očistili finance politických stran a celou politickou scénu.

Pan poslanec Exner, který vystoupil dále v rozpravě, především argumentoval tím, že navržená úprava nevyhovuje straně, která má větší počet členů. Argumentoval především Komunistickou stranou Čech a Moravy, která má údajně přes 140 000 členů. Domnívám se, že to prostě není argument pro to, aby se odmítlo otevření financování politických stran veřejnosti. To prostě žádný argument není. Pokud strana není schopna provést administrativní kroky, tak je to její problém, a ne problém předlohy novely zákona. To za prvé.

Za druhé se domnívám, že politickou soutěž může podstatně více narušit to, kdybychom zakázali sponzoring, než otevřenost hospodaření politických stran.

Za třetí si dovolím ještě připomenout, že specifikace výdajů podle tohoto výkazu by se odvíjela samozřejmě od metodického pokynu Ministerstva financí, které k těmto výkazům samozřejmě dává své metodické pokyny, a nemusí to být explicitně uvedeno v zákoně.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Krásovi. Pan poslanec Janeček nechce vystoupit. Pan zpravodaj má příležitost.

 

Poslanec Jozef Wagner: Dámy a pánové, obě normy jsou v podstatě jakýmsi důkazem, že navrhovatelé vzali vážně zájem občanské veřejnosti na zpřísnění hospodaření politických stran. Všechny výhrady, že v té či oné novele, v tom či onom návrhu je to či ono tak špatné, že to nelze realizovat, mohou být sice relevantní, ale o patro výš nade vším stojí onen zájem občanské veřejnosti, aby ještě tato sněmovna rozhodla. Jestliže jsou námitky věcné, je šance každého z 200 poslanců pokusit se najít lepší řešení, ale nikdo z nás není práv neslyšet volání po tom, aby ještě v tomto volebním období byl tento problém, který irituje celou dlouhou dobu občanskou společnost, řešen.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP