Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro první čtení poslanec Vladimír Laštůvka.
Poslanec Vladimír Laštůvka: Pane předsedající, dámy a pánové, připadl mi úkol v prvním čtení uvést vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Úmluva o mezinárodním uznávání práv k letadlům podepsaná v Ženevě 19. června 1948.
K úvodním slovům pana ministra Moose nelze věcně nic dalšího podotknout. Doporučuji podstoupit tuto mluvu do druhého čtení.
Současně bych chtěl navrhnout, aby byla tato předloha předložena také hospodářskému výboru, a to především proto, že se tato úmluva dotýká majetkoprávních vztahů a máme i některé souvislosti k naší současné legislativě.
Dovolím si současně navrhnout zkrácení lhůty k projednávání ve výborech na 40 dnů.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan kolega Vymětal. Prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Karel Vymětal: Pane předsedající, dámy a pánové, vláda nám navrhuje odsouhlasit předloženou Úmluvu o mezinárodním uznávání práv k letadlům, která platí od roku 1948. Jako důvod vláda uvádí, že České aerolinie chtějí nakoupit 10 letadel Boeing 737, a to bez záruky vlády České republiky. Financování má proběhnout přes Export-import Bank of the United States, tzv. EXIMBANK, která poskytne příslušné záruky, které jsou považovány za státní záruky v USA. Ovšem tato EXIMBANK záruky poskytne pouze tehdy, pokud Česká republika přistoupí k předložené ženevské úmluvě.
Sama vláda uvádí, že pokud k úmluvě přistoupíme, bude nutno změnit platnou právní úpravu v nedávno přijatém zákoně č. 49 z loňského roku o civilním letectví. Považuji tento stav za velmi prapodivný a nabízí se otázka pro vládu: Proč tento zákon o civilním letectví nebyl vládou připraven již v souladu s úmluvou, která platí od roku 1948, a tedy není nová? Co bránilo vládě v tom, aby náš zákon byl již harmonizován s úmluvou?
Jsem toho názoru, že bychom neměli přistoupit na tuto úmluvu účelově, ale nejdříve provést všechny přípravné legislativní práce, abychom naše zákony dali do souladu s požadavky jednotlivých ustanovení úmluvy.
Současný postup vlády k české legislativě považuji za nekorektní, protože přijetím úmluvy nám vláda navrhuje přijmout mezinárodní závazky, které budou nadřazeny neodpovídajícím zákonům České republiky.
Pokud by vláda chtěla argumentovat, a pan ministr to zmínil, spěchem, a že se tím zdrží koupě letadel pro České aerolinie, jsem přesvědčen o tom, že vláda má jiné řešení, které účelové přijetí úmluvy nahradí. Může totiž převzít záruky sama.
Dámy a pánové, navrhuji, aby sněmovna odročila projednávání Úmluvy o mezinárodním uznávání práv k letadlům do doby, než budou přijaty změny našich zákonů, které budou odpovídat podmínkám úmluvy. Pokud tento návrh neprojde, navrhuji spolu se zpravodajem, aby tisk 402 byl sněmovnou přikázán i hospodářskému výboru, který garantuje civilní letectví. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Ještě jednou poprosím o první návrh.
Poslanec Karel Vymětal: Navrhuji odročení projednávání této úmluvy do doby, než budou přijaty změny našich zákonů, které budou odpovídat podmínkám úmluvy.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji. O slovo se přihlásil ministr Moos.
Ministr dopravy a spojů ČR Petr Moos: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, pane poslanče, rozumím, že vám jde o to, aby rozvoj letecké dopravy v ČR byl zachován a abychom udělali vše pro to, abychom ve vzrůstající a v překotně vzrůstající konkurenci a konkurenčním boji, který v letadlovém parku a v leteckém provozu je, obstáli.
To, co navrhujete, to by v dané situaci, ve které se teď nacházíme, vedlo k velice hrubému zkomplikování situace Českých aerolinií. Dokonce bychom způsobili situaci, kdy tohoto dopravce ztratíme. Říkám to se vší vážností a znalostí, kterou o projednávání pozic letecké dopravy Českých aerolinií a dalších dopravců mám.
Přijetí této úmluvy je nezbytné nejen kvůli tomuto účelovému kroku. Vrátil jsem se z jednání v Amsterdamu, kde jsem měl možnost hovořit s představiteli Evropské unie v oblasti letecké dopravy. Věřte, že nám tento krok usnadní budoucí vyjednávací pozice. Nechtěl bych si vzít na svědomí takový nezodpovědný krok, který byl teď panem poslancem navržen.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Do rozpravy se nikdo nehlásí. Rozpravu končím. Protože zazněl návrh na odročení podle § 72, budeme o tomto návrhu hlasovat. Odhlásil jsem vás, prosím, abyste se znovu zaregistrovali.
Zahájil jsem hlasování č. 148. Kdo podporuje návrh pana kolegy Vymětala na odročení tohoto návrhu? Kdo je proti?
Ze 120 přítomných poslanců 36 hlasovalo pro, 71 proti. Návrh nebyl přijat.
Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl předložený vládní návrh k projednání zahraničnímu výboru, v rozpravě zaznělo rozšíření o hospodářský výbor. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak. Přistoupíme k hlasování. Budeme hlasovat nejprve o návrhu organizačního výboru.
Zahájil jsem hlasování č. 149. Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání zahraničnímu výboru? Kdo je proti?
Pro návrh hlasovalo 106, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Nyní budeme hlasovat o tom, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru.
Zahájil jsem hlasování č. 150. Kdo je pro? Kdo je proti?
Pro návrh hlasovalo 92 poslanců, proti 16 poslanců. Návrh byl přijat.
Nyní budeme hlasovat o návrhu na zkrácení lhůty k projednání na 40 dnů.
Zahájil jsem hlasování č. 151. Kdo návrh podporuje? Kdo je proti?
Pro návrh hlasovalo 78, proti 29 poslanců. Návrh byl přijat.
Tím jsme projednali bod 73. Děkuji panu ministrovi.
Budeme projednávat bod, kterým je
74.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky
k vyslovení souhlasu návrh na ukončení platnosti některých dvoustranných smluv
uzavřených Československou socialistickou republikou
/sněmovní tisk 415/ - první čtení
Vládní návrh jsme obdrželi jako sněmovní tisk 415. Z pověření předsedy vlády předložený vládní návrh uvede ministr Miloslav Výborný, kterého prosím, aby se ujal slova.
***