(pokračuje Zvěřina)
Snad jen kdybychom prokázali, že je z nějakého důvodu účelné je postátnit. Nic z toho, co dosud vím, pro účel takového opatření nesvědčí. Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji, slovo má předseda klubu KDU-ČSL pan poslanec Janeček, připraví se pan poslanec Čevela.
Nyní jsem se dostala do situace - omlouvám se paní ministryni, že jsem ji přehlédla. Vidím, že pan předseda klubu KDU-ČSL dává paní ministryni přednost. Bude po ní na řadě.
Ministryně zdravotnictví ČR Zuzana Roithová: Paní předsedající, dámy a pánové, jsem si vědoma toho, že určité prostředí, ve kterém se v současné době hovoří o výběrových řízeních, je věcí velmi komplikovanou, založenou na určité neinformovanosti lidí, kteří chtějí být informováni, a dále na snaze některých nečíst a neinformovat se o tom, o čem by informováni býti mohli.
Principiálně bych chtěla říci, že zásadně odmítám nařčení z toho, že výběrová řízení mají sloužit k tomu, aby likvidovala soukromá zařízení. Není to pravda, není to pravda.
Dále bych chtěla říci, že hovořit o znárodňování je další, dosti nejasná konstrukce, protože žádné ze zdravotnických zařízení, které prošlo výběrovým řízením, nemělo doporučeno, aby byla zrušena smlouva s veřejnou zdravotní pojišťovnou. Pro některá zařízení bylo doporučeno, aby se držela svého kopyta, tzn., aby malá zdravotnická zařízení, která už dnes provádějí víceméně ambulantní a stacionářskou formu péče, ji dále také provozovala na své vysoké kvalitní úrovni a aby neprovozovala a nesnažila se provádět velké operační výkony, u kterých máme zjištěny velké komplikace, dokonce i úmrtí.
Co se týče nákladů na restrukturalizované lůžko, opět nikdo nekonzultoval s Ministerstvem zdravotnictví údaj, že by rekonstrukce lůžka měla stát 15 až 20 000 korun. Není to pravda. A taková zařízení, která by požadovala pro svou restrukturalizaci vysoké finanční částky, by zřejmě takovouto restrukturalizací ani procházet nemohla, protože zdravotnictví prostě na to nemá finanční prostředky.
Co je ale podstatné, je to, že i přesto, že v pondělí vláda přijala rozhodnutí o úhradě, ve kterém je také vyřešena úhrada následné péče, ještě tato informace zřejmě nepronikla zdravotnickou veřejností v dostatečné míře, a tudíž se tady má hovořit o něčem, co vlastně ještě není prodiskutováno a dostatečně objasněno. Rozhodnutím vlády léčebny dlouhodobě nemocných budou hrazeny podle svého ošetřovacího dne hodnotou 1 Kč, a to ve výši o 4 % výše, než byly financovány v loňském rozpočtu. Finanční prostředky na to v pojištění jsou, protože jste tady rozhodli o zvýšení výběru pojistného, ze kterého právě tyto léčebny pro dlouhodobě nemocné od 1. ledna mají být hrazeny z veřejného zdravotního pojištění. Tam je 1,5 miliardy korun, pouze nebyly nasmlouvány s pojišťovnami.
Posledním faktem, který tu chci říci, je to, že skutečně podle zákona, který jste přijali a podle kterého ministerstvo musí provádět výběrová řízení, musí právě i tyto léčebny, ale i další zdravotnická zařízení mít uzavřeny smlouvy na základě výběrových řízení. Pokud se rozhodnete zrušit ustanovení v zákoně 48, a tuto příležitost dnes máte, podle které by nemusela zdravotnická zařízení mít smlouvu s pojišťovnou na základě výběrového řízení, potom byste vytvořili skutečně rovnoprávný vztah mezi zdravotnickými zařízeními a pojišťovnami, kde by záleželo pouze na nich, zda se dohodnou s pojišťovnami, či nedohodnou. Upozorňuji ovšem na to, že právě zdravotnická zařízení se nechtěla dohadovat jen s pojišťovnami a chtěla, aby určitý řád a pořádek do toho vnesla také státní správa a také ony samy. Proto jsou sami zástupci těchto nemocnic účastni těchto výběrových řízení.
Tady bych chtěla říci ještě jednu podstatnou věc. V tomto ustanovení o výběrových řízeních je také myšleno na to, že se to týká nejenom nemocnic, ale také celé ambulantní složky. A právě o tu tady zřejmě v mediálních přestřelkách jde. Prakticky všichni lékaři v ambulancích jsou dnes soukromými lékaři. Téměř všichni. To znamená, nepřipravuje se žádná diskriminace soukromého sektoru, ale pokud budou výběrová řízení, která mají organizovat okresní úřady, okresní pobočky, komory a poskytovatelé ambulantních služeb, a mají probíhat, potom půjde o rozhodování o smlouvě pro ambulantní služby uvnitř soukromého sektoru. Nepůjde o porušení rovnováhy či rovnoprávnosti mezi soukromým a veřejným sektorem. Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Slovo má pan poslanec Janeček jako předseda klubu KDU-ČSL, potom pan poslanec Filip jako předseda klubu KSČM.
Poslanec Josef Janeček: Já děkuji paní ministryni za edukační projev, protože si myslím, že je to nezbytné, pokud poslouchám některé výroky svých předřečníků.
Nicméně, pokud se týká toho, že KDU-ČSL nějakým způsobem ovlivňovala zdravotnictví - pravda je to, že jsme zablokovali privatizaci okresních nemocnic. Domnívám se, že koaliční partneři by mohli být za to vděčni, nikoli takové věci kritizovat.
Co se týká sítě, problém byl v tom, že jsme vždy říkali, že to má být první krok, teprve potom by mělo dojít k privatizaci tak, aby vždy byla garantována dostupnost, kvalita a efektivita. To, že ODS dlouho využívala koaliční smlouvy k vetování všech těchto návrhů, že my jsme tuto koaliční smlouvu ctili, je také pravda. Jedinou vadou tohoto návrhu je, že se dostal pozdě do zákona, že tam měl být od prvopočátku, a potom bychom ve zdravotnictví byli úplně někde jinde, než jsme dnes.
Jen bych upozornil pana kolegu: Dodnes není spádová povinnost, dodnes nejsou akreditace, dodnes nejsou doporučené léčebné postupy, a to jsou všechno věci, které by měly být pilíři transformace, to jsou věci, které jeho strana vetovala. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Slovo má pan poslanec Filip jako předseda klubu KSČM, potom možná již dojde řada na řádně přihlášeného pana poslance Čevelu.
Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji, paní předsedající. Paní ministryně, dámy a pánové, já nepochybuji o potřebnosti předložené novely, ale na závěr svého vystoupení předložím, nebo řeknu rovnou, že předkládám návrh na vrácení výborům k novému projednání. Řeknu vám proč.
Já jsem poměrně znepokojen tím, že Ministerstvo zdravotnictví svým způsobem rozhodlo o tom, jakým způsobem se bude platit zdravotnickým zařízením, že VZP a ostatní zdravotní pojišťovny prohlásí, že ony jen pouze zpozdí platby, protože na víc nemají. Já s tím nemohu souhlasit a myslím si, že to je velmi vážný zásah do systému, který je tu vytvářen.
Proč tedy chci, aby se to vrátilo k novému projednání? Já jsem se snažil naformulovat nějakým způsobem ustanovení, které bych v podrobné rozpravě ve druhém čtení předložil, které by bylo i sankcí vůči pojišťovně. Pokud tu jsou sankce vůči plátcům pojistného, a já s nimi souhlasím, říkám, že je to tak potřeba, pokud novelizujeme tři zákony v jedné normě, tak se tomu také nebráním, ale pokud máme novelizovat, novelizujme komplexně. Jediné, co mi v komplexu schází, je sankce proti pojišťovně, že bude zpožďovat platby zdravotnickým zařízením, protože vytvoří další následnou platební neschopnost ve zdravotnických zařízeních, a tedy pouze přenese na bedra buď státních, městských nebo obecních nemocnic nebo soukromých zdravotnických zařízení tíhu finanční situace. Já se s tímto nemohu smířit. Zásadně ne a věřím, že ani většina lidí v této sněmovně.
Mám jednu malou výhradu, paní ministryně, k vašemu vystoupení, ale opravdu drobnou. Já se totiž nemohu zbavit dojmu, že pan místopředseda Zvěřina má v určitém ohledu pravdu. Skutečně dochází k tomu, že rozpor, který je mezi zákonem 48, ale i novelou zákona 20, je v tom, že vyhlášky nedovolují podnikat soukromým fyzickým a právnickým osobám v těch rozměrech, jaké stanoví zákon. Vyhláškou např. je odebrána možnost privátním zdravotnickým záchranným službám používat vlastní telefonní číslo.
***