Předseda PSP Miloš Zeman: Kolegyně a kolegové, nechme už konečně dokončit vystoupení pana poslance Hrubého.
Vy se hlásíte s faktickou, pane poslanče? (Ransdorfe) Prosím.
Pane poslanče (Hrubý), nenechte se otrávit. Zůstaňte u řečnického pultu.
Nyní následuje faktická poznámka pana poslance Ransdorfa, která má přednost. Potom, doufám, se vrátíme k proexportní politice.
Poslanec Miloslav Ransdorf: Moje faktická poznámka se bude týkat toho, o čem tady hovořil kolega Hofhanzl. Troufám si tvrdit, že bychom neměli v těchto otázkách příliš šermovat tak vznešenými slovy, jako jsou lidská práva, když naše země, bohužel, nemá v této věci dodnes jasný, jednotný a promyšlený přístup. Říkám to s politováním, ale je to fakt, protože pro českou diplomacii platí v této oblasti jakási zásada dvojího metru. Bývalý premiér cestuje do Guatemaly, do země, kde zmizelo 250 000 lidí řáděním eskader smrti, přijme tam čestný doktorát, a nic se neděje. Na druhé straně cestuje do Čínské lidové republiky a je zavázán tam hovořit -
Předseda PSP Miloš Zeman: Pane poslanče, podle jednacího řádu upozorňuji na čas vymezený délce faktické poznámky.
Poslanec Miloslav Ransdorf: Ano. Podobně cestuje do Indonésie a je zavázán pozvat prezidenta Suharta, který patří po druhé světové válce mezi největší porušovatele lidských práv vůbec.
Domnívám se, že je na čase, aby v této věci vedla sněmovna rozpravu, aby se touto věcí zabývala, když tuto věc nechce udělat vláda...
Předseda PSP Miloš Zeman: Pane poslanče, váš čas právě uplynul, byl jste varován.
Pane poslanče Hrubý, ujměte se slova.
Poslanec Václav Hrubý: Děkuji. Chtěl bych se zabývat otázkou agrárního exportu. Víte, že jednou z pasivních položek v našem zahraničním obchodě je právě agrární export. Domnívám se, že jednou z příčin je i působnost vyhlášky 300/1993 Sb., která zavádí nebo udržuje systém licencí při vývozu zemědělských produktů. Část produktů byla sice převedena např. do automatických licencí, ale domnívám se, že systém licencí působí dnes protiexportně a vyvolává nákladové položky, které jsou naprosto zbytečné. U nás se spíše projevuje přebytek zemědělské výroby než nedostatek, a proto si myslím, že působnost této vyhlášky je v dané ekonomické situaci ...
Předseda PSP Miloš Zeman: Promiňte, pane poslanče. Upozorňuji zapomnětlivé na usnesení sněmovny o zákazu používání mobilních telefonů. Podle příkladu pana místopředsedy Vlacha prosím, aby šli s těmito mobily do předsálí.
Pokračujte, pane poslanče.
Poslanec Václav Hrubý: Působnost této vyhlášky v dané chvíli považuji tedy za kontraproduktivní. Rovněž bych chtěl upozornit na to, že v České republice nebyl vybudován do dnešní chvíle systém komoditních burz, tzn. burz kvalitních, pracujících na té úrovni, aby bylo obchodováno s termínovanými obchody apod. Pouze tyto obchody umožní navázání dlouhodobých vztahů a skutečně efektivních exportních možností pro naše výrobce.
Domnívám se, že uvedené zrušení, eventuálně omezení působnosti vyhlášky 300/1993 Sb. by nemělo žádný zvláštní dopad na státní rozpočet, protože snížení poplatků by bylo určitě vyváženo vyšší obchodní aktivitou, cly atp. Proto navrhuji tuto problematiku řešit a omezit působnost této vyhlášky, která je naprosto kontraproduktivní.
Děkuji.
Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu poslanci Hrubému. Jako zatím poslední přihlášený má slovo pan poslanec Wagner. Další přihlášky do rozpravy nemám.
Poslanec Jozef Wagner: Pane předsedo, dámy a pánové, to, že jsem se přihlásil do této rozpravy, zapříčinila rozprava sama a některé náměty v ní přednesené. Jestliže zde někdo přednese a považuje za hlavní prostředek proexportní politiky výhody, které se poskytnou exportérům prostřednictvím daní, a programově narušuje princip neutrality daní, pak je to myšlenka, která přivádí ke komplikacím, které nelze ani domyslet.
Hlavní problém českého daňového systému je jeho nesmírná složitost, nekontrolovatelnost a zejména nekontrolovatelnost v době, kdy se vlastně v transformačním období netvořila jen nová daňová soustava, ale tvořily se i nové daňové orgány a úřady, které nemohly, nemají a nebudou mít šanci v takto složitých okolnostech fungovat a zajišťovat normální potřeby svého fungování, natož složitosti, které by vznikly tím, že by se daňový systém používal pro zvýhodňování exportujících firem. Nemluvě o tom, že tudy cesta nevede. Jestli někdo považuje za svou filozofii nemožnost použití subvenční a dotační politiky, protože je to v naprostém rozporu s jeho ideologií, a zamlžuje tím, že chce stejnou politiku dělat prostřednictvím daní, pak je nutno říci nahlas a srozumitelně, že dělá totéž, že mlží a nereprezentuje ani ideologii, kterou reprezentovat chce a o které se tváří, že by to uměla vyřešit. To je první problém, ke kterému jsem se chtěl vyslovit.
Druhý problém. Proexportní politika sama o sobě v situaci, kdy stát v uplynulém období pro ni neučinil téměř nic, kdy naopak učinil mnoho kontraproduktivního - mohu odkázat na mou interpelaci ministra zahraničních věcí ve věci obchodních zastoupení České republiky v zahraničí z jedné z posledních schůzí předchozí sněmovny. Tehdy mně pan ministr zahraničí odpověděl tak, že jsem musel krátce poté reagovat ve druhé části interpelace: "Pane ministře, já jsem nechtěl, abyste mi vysvětloval, jak to komunistický režim dělal špatně, pouze jsem chtěl, abyste mi vysvětlil, jak vy to budete dělat dobře." A tady byla učiněna přednáška o tom, jak obchodní oddělení za minulého režimu byla špatná. Prostě jsme tady postrádali celou dlouhou řadu let skutečnou hospodářskou politiku. Hospodářská politika jako téma byla označována za něco, co je výrazem státního dirigismu, a v tomto pojetí, v neschopnosti přijmout patřičnou míru věcí je příčina dnešní špatné situace a všech problémů České republiky. Jednostranné přecenění některých aspektů volného trhu bez schopnosti doplnit trh tím, čím ho doplňují všechny úspěšné průmyslové země světa. Nejdříve je potřeba zařídit a postarat se, aby vznikly poměry, kdy české podnikatelské subjekty budou moci mít patřičné informace, aby tím mohly mít co exportovat. A teprve v druhém kroku je možné zařídit, aby to, co budou schopni exportovat, mohlo být podpořeno. První krok je tedy v tom, že naše obchodní zastoupení budou značným způsobem posílena, že se budou hledat jiné než státní prostředky k tomu, aby podnikatelské subjekty České republiky měly informace o trzích v zahraničí, o poptávce na těchto trzích a o schopnosti na tuto poptávku reagovat nabídkou. A to není jen věc oněch již zmíněných obchodních zastoupení.
***