(pokračuje Grulich)
O co tedy jde? Vláda tady ukládá, aby se obě tato ministerstva dohodla, aby sjednotila svůj program a aby konečně na tomto poli, které má zabezpečit tok informací pro naše vývozní podniky, konečně provedla určitá reálná opatření. Má být vytvořena taková struktura spolupráce, která bude založena na smluvním základě, nebude narušovat integritu zastupitelských úřadů apod. A to je otázka, kterou pokládám panu ministru Kühnlovi. Jestli nám může vysvětlit a informovat nás, protože materiál, který máme před sebou, má datum listopad 1997, je to tedy materiál, který připravovala ještě stará vláda, která šest roků tuto záležitost hrubě zanedbávala, ať nám tedy ministr nové vlády vysvětlí, co v této záležitosti on a jeho kolega ministr zahraničních věcí udělali, jak daleko tento úkol vlády pokročil.
Dál bych se velice rád dověděl, jak je plněn úkol, který je uložen na posledních řádcích této kapitolky, pro její důležitost příliš stručné kapitolky, kde vláda uložila ministru zahraničí a ministru průmyslu a obchodu připravit návrh na efektivnější využívání obchodně-ekonomických úseků zastupitelských úřadů České republiky. Pokud se nedovíme, jaké konkrétní kroky vláda a určená příslušná ministerstva provedly a provádějí, potom tato informace, kterou máme předloženu a která byla panem ministrem glosována, je naprosto zbytečná, protože se bude míjet cílem a za rok bychom se mohli možná dočkat informace o tom, že na tomto úseku nebylo provedeno vůbec nic.
Byl bych velice vděčen, kdyby pan ministr ve své závěrečné řeči, nebo v dílčím vystoupení mohl konkretizovat odpověď na dvě otázky, které jsem tu zmínil. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu poslanci Grulichovi. Uděluji slovo paní poslankyni Bartoškové a ještě se písemně přihlásil pan poslanec Hrubý, který se tedy připraví. Paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Drahoslava Bartošková: Pane předsedo, dámy a pánové, proexportní politika vlády je velmi důležitou součástí ekonomiky. Opakovaně předkládaný dopracovaný materiál považuji v podstatě za dobrý. Přesto bych k němu chtěla připojit několik poznámek.
Za prvé bych chtěla připomenout, jaká jsou přímá opatření vlády, je nepřímá podpora exportu prostřednictvím připravovaného vstupu do NATO a Evropské unie. Naopak bychom export neměli považovat za takový fetiš, který by nám měl bránit ve vyjádření stanoviska k porušování lidských práv v Číně a v Tibetu.
Za druhé. Souhlasím s obecně platným principem liberalizace zahraničního obchodu, neboť prohlubování tržního prostředí v domácí ekonomice skutečně vede k likvidace neefektivních výhod a k posílení silných a životaschopných podniků. Zároveň je však nezbytné, aby stát šel příkladem a neefektivní podniky, v nichž má podíl, uváděl do likvidace namísto poskytování dotací ze státního rozpočtu.
Za třetí. Hlavní směry proexportní politiky. Jedná se o kolonku "Finanční situace podnikatelských subjektů". Velmi by mě zajímalo, jaké podmínky a kdy vláda vytvoří, jak slibuje, aby v odůvodněných případech byla obnovena stabilita finanční situace firem.
Za čtvrté. Pod bodem 5 téhož písm. b) se píše o důležitosti zastoupení ekonomicky orientovaných struktur státu v zahraničí. Tato problematika se prolíná a zbytečně opakuje ještě na několika místech materiálu. Doporučuji, aby stát podpořil zastoupení firem v zahraničí na komerční bázi, resp. participaci státu a soukromých firem v této oblasti.
Za páté. V bodě 9 písm. b) doporučuji, aby vláda individuální posuzování...
Předseda PSP Miloš Zeman: Promiňte, paní poslankyně, kolegové - teď to prostřídám - prosím pro změnu pravou stranu politického spektra, která jistě obsahuje gentlemany, aby věnovali pozornost své půvabné kolegyni. Děkuji vám. Pokračujte, paní poslankyně.
Poslankyně Drahoslava Bartošková: Za páté. V bodě 9 písm. b) doporučuji, aby vláda individuální posuzování poskytnutého vládního úvěru na určitý teritoriálně a komoditně odůvodněný projekt rozšířila na možnost vládního leasingu na špičkové technologie.
Za šesté. V jednotlivých opatřeních na podporu vývozu považuji regionálně rozvojové banky za těžkou utopii. Pokud se týká vládních úvěrů jako tzv. soft loans, je třeba jejich specifickým podmínkám na podporu vývozu investičních celků věnovat pozornost, aby nemohlo docházet ke zneužití pro malé a střední podniky.
Za sedmé. Přestože se k tomu vláda zatím netváří vlídně, bylo by třeba vývoz zvýhodnit nezahrnováním certifikátů kvality do investičního nehmotného majetku, aby se nemusely odepisovat, ale šlo je zahrnout do nákladů. Například na sever Evropy se bez certifikátů kvality nevyveze a stojí třeba více než 2 miliony.
Za osmé. Za velmi dobrou myšlenku lze označit návrh nařízení v celní oblasti, jehož cílem je stanovit nulovou celní sazbu pro dovoz špičkových technologií, neboť clo a DPH je pro technologie zabiják. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji paní poslankyni. Vidím, že se hlásí pan kolega Filip, předpokládám jako předseda klubu, takže má přednost před panem poslancem Hrubým. Prosím, pane kolego.
Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji. Pane předsedo, pane ministře, paní a pánové, já skutečně nemám vystoupení k této věci komplexní, ale musím reagovat na dvě poznámky paní kolegyně Bartoškové, protože proexportní politika není fetiš a není to ani nic tak nedůležitého, abychom o tom neuvažovali a nezvažovali jednotlivé kroky České republiky, a vláda aby nezvažovala kroky, které dělá v té které oblasti. Já dokonce, pokud začala mluvit o lidských právech v Číně a Tibetu, bych se musel stejnou rétorikou dotknout toho, že NATO, Severoatlantický pakt je pro řadu poslanců zde také fetišem a že stejně tak nemluvíme o dodržování lidských práv např. Kurdů na území Turecka, že se vůbec nebavíme v této sněmovně o tom, jestli je možné, aby státy, jako je Řecko a Turecko, jednaly o našem vstupu do NATO, a my jsme se s nimi nebavili o tom, jakým způsobem budou řešit kyperský problém. Ale jestli toto mělo být vyjádřením odmítnutí zakázek v hodnotě desítek miliard dolarů v Číně a přihrávkou takové zakázky např. cizím firmám, než jsou naše, tak si myslím, že musíme dávat pozor na jazyk.
Nebudu prodlužovat své vystoupení, protože bych se nechtěl dotknout otázek, které s tím přímo nesouvisí, ale souvisí s těmi vyjádřeními, která se týkají české zahraniční politiky, a ta by měla mít svá pravidla. (Potlesk.)
Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu poslanci Filipovi. Takže nyní promluví pan poslanec Hrubý, připraví se pan poslanec Wagner. Ale kdo se nám to hlásí s faktickou? Á, pan poslanec Hofhanzl. Prosím, pane kolego.
Poslanec Václav Hrubý: Vážený pane předsedo, pane ministře, vážené kolegyně a vážení kolegové...
Předseda PSP Miloš Zeman: Pane poslanče, promiňte, faktická poznámka má podle jednacího řádu přednost. Prosím, pane poslanče promluvte.
Poslanec Čestmír Hofhanzl: Dámy a pánové, dovolím si faktickou poznámku ke kolegovi Filipovi. Co se týče NATO, vůbec to není fetiš, je to pro naši zemi věc existenčně prvního řádu důležitosti. A co se týče porovnání Číny a toho, co je v Evropě, ve světě a v životě, je to o míře věcí.
***