(pokračuje Parkanová)
To je problém, který se týká státní správy obecně, a to je problém, který samozřejmě nevyřešíme v průběhu jednoho rozpočtového roku.
Myslím, pane poslanče, že jsem vaše otázky zodpověděla. Pokud ne, můžete mi položit ještě doplňující otázku. Děkuji.
Místopředseda PSP Jaroslav Zvěřina: Děkuji, paní ministryně. Přeje si pan poslanec položit ještě doplňující otázku? Přeje, máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Milan Loukota: Paní ministryně, pakliže se snažíte poctivě řídit svůj resort, jak jste nám zde tvrdila, můžete mi vysvětlit, proč jste se doposud nezúčastnila jednání, která právě k otázkám platů proběhla? Na těchto jednáních vás zastupoval váš ekonomický náměstek.
Proto se vás táži, kdy a jak vy osobně hodláte otázku zmrazení a dokonce snižování platů administrativních pracovníků a pomocných složek soudů řešit.
Místopředseda PSP Jaroslav Zvěřina: Děkuji. Prosím paní ministryni o odpověď.
Ministryně spravedlnosti ČR Vlasta Parkanová: Musím říci, pane poslanče, že zřejmě nemáte dobré informátory, nebo je nedobře platíte. Je to spíš tak, že systém práce v každém resortu je rozdělen a má svoji logiku. Je přirozené, že ministr nemůže být účasten všech jednání, od toho má své náměstky, aby ho na jednáních některého typu zastupovali.
Není pravdou, že jsem se žádného jednání neúčastnila, a není pravdou, že mne ve všech případech zastupoval náměstek. I kdyby tomu tak bylo, pane poslanče, konečnou odpovědnost za výsledky nesu já. Myslím si, že není starostí této sněmovny, aby dbala na rozvrh práce jednotlivých pracovníků toho kterého ministerstva. Je starostí poslanců, aby dbali na výsledek. Pokud byste měl takovou výtku, prosím, uplatněte ji zase při příští interpelaci. Děkuji.
Místopředseda PSP Jaroslav Zvěřina: Děkuji paní ministryni. Jako sedmý byl vylosován kolega Kováčik Pavel s interpelací na pana ministra Sokola Jana ve věci výběrových řízeních na místa ředitelek mateřských škol. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Pavel Kováčik: Vážený pane ministře, při své poslanecké práci jsem se setkal i s následujícím případem. Okresní školský úřad vypsal výběrové řízení na obsazení funkcí ředitelek mateřských škol. Vedle jiných podmínek byl po adeptkách požadován i podpis pod následující čestné prohlášení:
Podle § 4 odst. 3 zákona 451/1991 Sb. já níže podepsaný tímto prohlašuji na svou čest, že jsem v období od 25. 2. 1948 do 17. 11. 1989 nebyl tajemníkem Komunistické strany Československa nebo Komunistické strany Slovenska od stupně okresního výboru výše, pracovníkem aparátů výše uvedených na úseku politického řízení Sboru národní bezpečnosti, příslušníkem Lidových milicí atd.
Kopii tohoto prohlášení jsem vám poslal. Pane ministře, dovoluji se vás v této chvíli zeptat na váš názor a požádat o odpověď na následující otázky.
Připadá vám - byť i jenom lidsky - normální vznášet na ředitelku mateřské školy takovéto požadavky, nebo tento postup pouze navenek reprezentuje obavy, že by už tak malé děti mohly být nějakým způsobem nesprávně politicky ovlivňovány?
Budete jako ministr školství po této mé interpelaci hledat cestu, jak tento podle mne nenormální stav, zavánějící i zákazem výkonu povolání, odstranit?
Místopředseda PSP Jaroslav Zvěřina: Děkuji, pane poslanče. Prosím pana ministra o odpověď.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Jan Sokol: Pane předsedající, vážení páni poslanci, paní poslankyně, chtěl bych především upozornit na to, že zde vystupuji jako ministr vlády. Ministr není tak dalece odpovědný, není tu od toho, aby měl nějaké názory, ale aby plnil to, co mu předepisují zákony.
S vaším dovolením, pane poslanče, vyložím, jaká je právní situace okolo jevu, který jste popsal. Aby to nebylo jen úplně o tom, řeknu vám jiný příběh trochu podobného charakteru. Jednou jsem dostal z vojenské správy doklad, na kterém jsem měl vyplnit údaje, které se změnily v mé vojenské evidenci. Na prvním místě byla uvedena krevní skupina. Co se dá dělat, vyplnil jsem, že se krevní skupina nezměnila.
Výběrové řízení, tedy konkurs na funkční místa ředitelů mateřských škol, zpravidla tedy ředitelek, je založeno zákonem České národní rady č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů, dále vyhláškou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky č. 187/1991 Sb., o sestavování konkursních komisí a pravidlech jejich činnosti pro konkursní řízení na vybrané funkce v oblasti školství, ve znění vyhlášky Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy č. 251/1996 Sb.
Podmínky pro výběrová řízení ředitelů mateřských škol vyplývají z úkolů obce jako zřizovatele mateřské školy, ze zákonem stanovených úkolů školského úřadu a z dalších podrobností, které uvádí citovaná vyhláška.
Podle zákona České národní rady č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů, ustanovení § 14 odst. 2, "obec zřizuje nebo se souhlasem školského úřadu zrušuje předškolní zařízení". Podle ustanovení § 6 odst. 4 školský úřad naopak jmenuje a odvolává ředitele předškolních zařízení, škol a školských zařízení, která zřizuje, a se souhlasem zřizovatele jmenuje a odvolává ředitele předškolních zařízení.
Podle ustanovení § 13 písm. b) je Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zmocněno upravit vyhláškou "sestavování konkursních komisí a pravidla jejich činnosti při konkursním řízení podle tohoto zákona".
Zmíněná vyhláška Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky č. 187/1991 Sb., ve znění vyhlášky tohoto ministerstva č. 251/1996 Sb., v úvodu stanoví 1. složení konkursní komise v § 2, 2. rámec činnosti konkursní komise v § 3, způsob úhrady nákladů v § 4. Tato ustanovení zde nyní nebudu podrobně rozebírat a obrátím se k otázce, o které jste se zmínil.
Při posuzování kvalifikačních předpokladů se - jak naznačeno v poznámce k ustanovení § 2 citované vyhlášky - vychází zejména z těchto právních předpisů: Nařízení vlády České republiky č. 251/1992 Sb., o platových poměrech zaměstnanců rozpočtových a některých dalších organizací, ve znění nařízení vlády č. 76/1994 Sb., nařízení vlády č. 141/1995 Sb. a nařízení vlády č. 70/1996 Sb. Dále z vyhlášky Ministerstva školství České republiky č. 139/1997 Sb., o odborné a pedagogické způsobilosti pedagogických pracovníků, a konečně i ze zákona č. 451/1991 Sb., kterým se stanoví některé další předpoklady pro výkon některých funkcí ve státních orgánech a organizacích České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky a Slovenské republiky, ve znění nálezu Ústavního soudu České a Slovenské Federativní republiky vyhlášeného v částce 116/1992 Sb., a zákona č. 254/1995 Sb.
Jak se do procedury tento zákon dostal? Všimněme si tedy znění zákona, který upravuje podmínky pro výkon některých funkcí, tedy zákon, kterým se stanoví některé další předpoklady některých funkcí ve státních orgánech a organizacích České a Slovenské Federativní republiky, České republiky a Slovenské republiky, ve znění novel 555/1992 Sb. a 254/1995 Sb.
Příslušný zákon stanoví některé další předpoklady: § 1 - pro výkon funkcí obsazovaných volbou, jmenováním nebo ustanovením, a to a) v orgánech státní správy, b) ve státních podnicích a státních organizacích.
V tomto smyslu tedy mateřská škola je státní organizací a funkce ředitele, potažmo ředitelky, je funkcí obsazovanou jmenováním.
Odst. 3 § 1 říká, že funkcemi podle § 1 odst. 1 písm. f) se rozumí funkce vedoucího organizace a vedoucích pracovníků v jeho přímé řídicí působnosti.
Postup je takový, že pokud mateřská škola nemá právní subjektivitu - jak je pravidlem - je orgán státní správy, případně státní organizací může být škola, nebo jde o školský úřad, který je orgánem státní správy, a příslušná ředitelka je vedoucí organizace nebo vedoucím pracovníkem v jeho přímé řídicí působnosti. Z tohoto důvodu plyne ze zákona, který sněmovna naposledy novelizovala v roce 1995, že v současné době je podle zákona třeba, aby adepti na vedoucí místo, na funkci ředitelky mateřské školy, podstoupili zmíněnou proceduru. Děkuji.
Místopředseda PSP Jaroslav Zvěřina: Děkuji, pane ministře. Přeje si pan kolega položit doplňující otázku? Přeje, má tedy slovo.
Poslanec Pavel Kováčik: Pane ministře, přestože jste mi vlastně neodpověděl ani na jednu z mých otázek, velmi vám děkuji za podrobný a vyčerpávající výklad.
Položil bych jednu doplňující otázku, a to, jakým způsobem bude tento problém - protože problém to je - řešen, až ve velmi brzké době nastane srovnávání našich právních norem a právních norem Evropské unie, protože - jak známo - právě tento náš způsob jednání se Evropské unii příliš nelíbí. Jinak vám velmi děkuji.
Místopředseda PSP Jaroslav Zvěřina: Děkuji. Přeje si pan ministr reagovat? Ano. Máte slovo, pane ministře.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Jan Sokol: Panu poslanci se omlouvám. Skutečně na tuto otázku jsem zapomněl odpovědět.
Pane poslanče, zákon je zákon sněmovny. Vláda nemá v této chvíli možnost iniciovat nějakou zákonodárnou změnu. Právě tak tuto možnost má sněmovna.
Pokud jde o harmonizaci našeho právního řádu s právním řádem Evropské unie, domnívám se, že tam zmíněný problém nevznikne, neboť lhůta platnosti zmiňovaného zákona končí 31. prosince 2000. Do té doby velmi pravděpodobně Česká republika členem Evropské unie nebude. Děkuji.
Místopředseda PSP Jaroslav Zvěřina: Děkuji, pane ministře. Děkuji současně členům vlády za účast na interpelacích. Myslím, že jsme vyčerpali čas stanovený pro interpelace.
Schůze bude pokračovat zítra od 9.00 hodin projednáváním bodu č. 41 podle námi řádně schváleného programu.
Děkuji vám a dobrou noc.
(Schůze přerušena v 18.26 hodin.)
***