(pokračuje Tošovský)
Zatímco tady se volí přístup shora dolů, tzn., že vše je závazné, celá dohoda je závazná v plné šíři definice těch investic a investora a potom z toho je možno dělat výjimky. Teď bych mohl hovořit o dalších právních nuancích těch postupů, které tam jsou uvedeny. Existuje řada výjimek přímo v textu dohody, například pro národní bezpečnost, veřejný pořádek, měnovou politiku, opatrnostní opatření v oblasti finančních služeb, dále pro případy vážných potíží v platební bilanci, pro regionální, ekonomické, integrační organizace a zřejmě i pro kulturu. Každá země si potom ještě může stanovit svoje další výjimky. My v České republice srovnáváme naši legislativu s postupně zpřesňovaným textem této dohody a formulujeme individuální výjimky, které by měly pokrývat vlastně veškerou stávající legislativu, a hledáme, kde to není s tím textem všeobecné dohody kompatibilní. Musím říci, že budoucí legislativa v oblastech, které nebudou pokryty výjimkami, už bude muset být kompatibilní s touto dohodou.
Tato dohoda bude nepochybně závažným závazkem pro všechny signatářské země. Jednání jsou velmi obtížná, protože je tam technická složitost těch projednávaných otázek, míra rozdílnosti názorů zúčastněných stran je různá, právní tradice jednotlivých zemí jsou různé. Také je neuvěřitelně vysoká citlivost jednotlivých témat pro tu či onu zúčastněnou stranu.
Zatím tato dohoda není kompletně dohotovena. Současný mandát pro jednání, který je vymezen Radou ministrů OECD, vyprší koncem tohoto dubna a pravděpodobně bude záležet potom, jestli bude dohoda do té doby dokončena. Pokud ano, tak by na podzim mohlo dojít k jejímu podpisu. Pokud nikoli, je otázka, zda rada ministrů OECD prodlouží nebo dá nový mandát k jednání o této dohodě.
Po sjednání této dohody by tato dohoda měla být otevřena k podpisu i nečlenským zemím OECD a už nyní jako pozorovatelé se zúčastňují některé země, jako např. Argentina, Brazílie, Chile, Hongkong i Slovensko, a stejný statut žádá také Pobaltí a další země. Z hlediska našeho legislativního půjde o dohodu prezidentskou, tzn., že bude podléhat ratifikaci parlamentu a podpisu prezidenta republiky. O základních rysech této dohody byl v loňském roce informován rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny s tím, že případné informování pléna bylo ponecháno na zvážení předsedovi výboru.
Smlouva je pro nás významná v obecném zvýšení transparentnosti, kredibility státu a jistoty investorů. Pokud budeme členy, myslím, že to vylepší klima pro zahraniční investory v České republice. Vzhledem k tomu, že signatáři budou pravděpodobně všechny státy Evropské unie plus Evropská komise, má toto význam i z hlediska našeho vstupu do EU.
Pokud jde o některé vaše otázky, myslím, že výhody a nevýhody jsem víceméně zmínil. Směrnice pro jednání naší delegace zatím není uzavřena. Ta je právě předmětem jednání vlády. Takže o návrhu, který mám s sebou, bych teď v této chvíli ještě nechtěl hovořit. Tisk pro veřejnost není zatím připraven, protože existují ještě velké názorové rozdíly, i názorové rozdíly mezi USA na jedné straně a zeměmi EU na straně druhé. Jakmile vláda schválí směrnici a jakmile dál se vyjasní tato dohoda, tak můžete být s ní seznámen a pochopitelně široká veřejnost s ní bude muset být seznámena, protože to bude mít dopady na podnikovou sféru, ale nejen na podnikovou sféru.
Místopředseda PSP Jaroslav Zvěřina: Děkuji vám, pane předsedo. Přeje si pan kolega položit kontrolní nebo doplňující otázku?
Poslanec Václav Exner: Pane předsedo vlády, je pro mě velká pocta, že mě pokládáte za právníka, tak vážená profese v současné době. Ale bohužel jsem jenom fyzikem. Pokud jde o to, zda bych měl zájem o ty věci, tak jak jste nabídl, potom samozřejmě projevuji tento zájem a budu rád, když mně ta informace bude poskytnuta. Pokud jde o předběžné informování rozpočtového výboru, chtěl bych vás upozornit například na to, že v Austrálii si Senát vyhradil, že by smlouva měla v něm být projednána například do května letošního roku, ještě před podpisem v této zemi. U nás se stala taková praxe, že i nejzávažnější smlouvy se dostávají do parlamentu často až po podpisu. Bylo by třeba zvážit, jestli neprojednat tuto mimořádně závažnou smlouvu předtím, než dojde k našemu podpisu případnému v této věci.
Jsem také informován o tom, že je například v Kanadě řada provinčních a místních vlád, které žádají odchod z jednání v Kanadě pro nevýhodnost této smlouvy pro Kanadu. Jenom to znovu zdůrazňuje význam celé věci.
Jinak vám děkuji za poskytnuté informace.
Místopředseda PSP Jaroslav Zvěřina: Děkuji. Přeje si pan předseda vlády reagovat? Nepřeje, není třeba. Takže můžeme přistoupit ke čtvrtému vylosovanému poslanci, je to pan Smetana Martin, který interpeluje pana předsedu vlády ve věci monitorování tisku. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Martin Smetana: Pane premiére, na svém nedávném zasedání v Židlochovicích se vaše vláda usnesla na 17 opatřeních, která prý mají potlačit údajný rasismus a xenofobii ve společnosti. V těchto opatřeních najdeme například i usnesení, že všechny tuzemské povolené tiskoviny začnou kontrolovat úředníci z Ministerstva vnitra a kultury. Budou prý zkoumat, zda v nich nejsou extremisticky laděné články. Platnost židlochovických opatření mimo jiné počítá i se zásahem do školní výuky dětí a mládeže. Školní výchova by měla všechny naučit znát jiné etnické skupiny a uvažovat o nich jen v dobrém. Vládní opatření také počítají se zařazením extremismu do učebních osnov policejních škol, aby se budoucí policisté naučili zasahovat proti rasismu a xenofobii.
Pane premiére, dovolte mi, abych položil několik následujících otázek. Dovedl byste mi vysvětlit, jaké články považuje vaše vláda za extremisticky laděné? Nemohu si pomoci, ale tato formulace se podle mého názoru ničím neliší od podobných formulací z dob komunistického režimu. I přece tehdy byl veškerý tisk pod přísnou kontrolou státu. Kdo a jakým způsobem bude takto kontrolovat současný, údajně svobodný a nezávislý, tisk? Nezdá se vám, pane premiére, že jde o vážné narušení svobody slova a tisku? Co bude následovat poté, když se nějaký článek nebude odpovědnému úředníkovi líbit, poněvadž je podle něj extremisticky laděný? Dále by mě zajímalo, jaká bude náplň předepsaných osnov majících našim dětem přiblížit cikány a jiné etnické skupiny. Bude tato výuka objektivní, a ne pouze lživou pohádkou o utlačovaných cikánech?
Děkuji za odpověď.
Místopředseda PSP Jaroslav Zvěřina: Děkuji, pane kolego. Slovo má pan předseda vlády.
***