Čtvrtek 26. března 1998

 

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se ujme paní kolegyně Zachardová, připraví se paní kolegyně Šojdrová.

 

Poslankyně Jindřiška Zachardová: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi přednést pozměňovací návrhy k tisku usnesení č. 299 k bodu 11 v § 4 odst. 6, 7 a 8 - zrušit ustanovení o povinném minimálním jmění.

Odůvodnění: Zařazení vybraných her pod 100 mil. jmění je neodůvodněně tvrdé až monopolizující opatření. Rovněž požadavek 30 mil. korun u dalších her je neopodstatněný a neřeší hlavní problém trhu, kterým by mělo být složení jistot. Sebevětší základní jmění nezaručuje dobytnost pohledávek, komplikuje složitost soudního vymáhání a předpokládá likvidaci společnosti, která může trvat i po několik let.

K bodu 13, k § 4b) odst. 1 - písm. a) až f) nahradit novým textem:

a) 50 mil. korun u her podle písm. a), c), d) a f);

b) 30 mil. korun u her podle písm. g), h) a i);

c) 20 mil. korun u ostatních her včetně § 50 odst. 2;

d) hry povolované podle § 6 odst. 1 písm. a) a b) ve výši herní jistiny.

Odst. 2 a 3 zní:

"(2) Žadatel je povinen připojit k žádosti doklad vydaný ministerstvem o zřízení účtu a složení jistoty. Podrobnosti skládání a manipulace s jistotou stanoví ministerstvo. Jistoty podle § 4b) odst. 1 písm. c) se skládají u příslušného finančního úřadu.

(3) S jistotou je možné nakládat pouze po předchozím souhlasu ministerstva."

Odůvodnění: Jistoty jsou evidované centralizovaně ministerstvem. Výjimku tvoří pouze tomboly a drobné loterie lokálního charakteru.

K bodu 55 - § 43 - odst. 2 vypustit. Odůvodnění: Jde o zbytečně tvrdé až likvidační ustanovení, které je konkurenčně zneužitelné. Jde o dvojí trestání a navíc i o uplatnění kolektivní viny, aniž by provozovatel mohl sám ovlivnit pouhý vstup mladistvého do herny nebo i náhodnou hru kdekoli jinde. Tento problém již vyřešil nově vložený text písm. g) v § 48 písm. g).

Čl. V - v přechodném ustanovení odst. 1 ponechat pouze první větu a ostatní věty vypustit. Odůvodnění: Zmocnění ministerstva odložit účinnost zákona na základě individuální žádosti popírá princip skládání jistot a je zneužitelné a prakticky může vést ke korupci a poškození státu v případě nutnosti čerpání jistiny, která nebyla ještě složena, a tudíž i k nedobytnosti pohledávek.

Přechodné ustanovení - odst. 2 - slovo "1999" nahradit slovem "2000". Odůvodnění: Termín na vydání osvědčení včetně nových testů je u desetitisíců přístrojů nereálný.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se ujme paní kolegyně Šojdrová, připraví se pan kolega Vrzáň.

 

Poslankyně Michaela Šojdrová: Vážené kolegyně a kolegové, dovolte, abych přednesla několik pozměňujících návrhů.

Za prvé - je to návrh, který se týká bodu č. 11 v tisku č. 300/3. K bodu č. 11 § 4 navrhuji nové znění odst. 5. Toto nové znění je takové: "Povolení k provozování loterií a jiných podobných her může být vydáno pouze právnické osobě, která má sídlo na území ČR. Povolení nelze vydat tuzemské právnické osobě se zahraniční majetkovou účastí ani právnické osobě, ve které má tato společnost majetkovou účast."

Tento pozměňující návrh se týká diskutovaného problému účasti zahraničního kapitálu na našem domácím trhu provozovatelů loterií a jiných her. Vypuštěním poslední věty odst. 5 dochází k důslednému uplatnění zásady zákazu zahraničního kapitálu v oblasti loterie a sázkových her, která je uplatněna v celém návrhu zákona. Účast silného zahraničního kapitálu by znamenala skutečně zvýšené riziko praní špinavých peněz a s největší pravděpodobností by mohla vést k likvidaci tuzemských provozovatelů. Oblast loterií a sázkových her představuje vhodné operační zázemí pro mezinárodní kapitál, který se pohybuje na hranicích legality. Právní úprava loterie a sázkových her ve většině evropských zemí neumožňuje pronikání zahraničního kapitálu. Úprava provozování loterií a jiných podobných her není předmětem sbližování práva Evropského společenství, nýbrž je věcí každého členského státu ES. Tím také reaguji na připomínku pana kolegy poslance Ransdorfa. Věřím, že toto nové znění odst. 5, vážení kolegové, podpoříte.

Dovolte mi nyní další návrh. Týká se rovněž § 4 odst. 11 a navrhuji vypustit tento odstavec. Tento odstavec zní: "Všechna zařízení a softwarová vybavení používaná k provozování loterií a jiných podobných her musí být předem prověřena autorizovanou osobou a údaje archivovány. Podrobnosti stanoví ministerstvo právním předpisem."

Odůvodňuji návrh na vypuštění tohoto odst. takto: Prověřování softwarového vybavení může vést k porušení obchodního tajemství provozovatele loterie a jiných podobných her, v důsledku tohoto k porušení platných právních předpisů a k páchání trestné činnosti. Zásahy za účelem kontroly do hardwaru a softwaru mohou přinášet ohrožení zabezpečovacích opatření provozovatele, kdy bezpečnostní opatření ve vztahu k provozování loterií a jiných podobných her jsou jedním z hlavních principů řádného provozování loterií a jiných podobných her a přednostních zájmů každého provozovatele.

To byl tedy pozměňující návrh č. 2 a posledním pozměňujícím návrhem je pouze legislativně-technická změna, která se týká bodu č. 64. K bodu č. 64, k § 50 navrhuji toto znění: V § 50 se za odst. 2 vkládá nový odst. 3, který zní: "a přečísluje se odst. 2 na odst. č. 3". Jedná se skutečně o pouze technickou změnu.

To byly pozměňující návrhy. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Dámy a pánové, prosím o klid. Slova se ujme pan kolega Vrzáň, připraví se paní kolegyně Röschová.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP