Čtvrtek 26. března 1998

 

(pokračuje Kapoun) 

Tam je roční nájem asi 37 milionů korun a České dráhy si to zprivatizují, přestože tam nemají náhradu, a nový most postavit nechtějí.

 

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se ujme pan ministr Petr Moos.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Petr Moos: Dámy a pánové, já si vážím toho, že jsme skutečně v dost úzkém pracovním kontaktu s panem poslancem Kapounem a že jistě nemyslel to, co nám teď sdělil k práci ministra, na moji práci, protože jsem si nikdy nedovolil, abych něco, co jsem měl předložit do vlády, tak svévolně zadržel, nebo naopak, co jsem měl dát do fondu, tak jsem ho nepožádal, takže byl bych rád, kdyby pan poslanec vždy ten čas, který se týká období práce ministra, přesně označil, protože já bych byl rád, aby některé kroky, které napravujeme nebo které bychom chtěli, aby se byly nestaly, aby nebyly spojovány třeba s prací za mého působení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se ujme pan kolega Šulák.

 

Poslanec Petr Šulák: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vážení páni poslanci, kolegové, pan ministr zde uvedl a potvrdil to, že odpověď není vyčerpávající. Já zase musím konstatovat, že moje interpelace možná byla poněkud obecná, i když z toho, o čem byla řeč, co se v dílně provádí a jakou se zabývá činností, se dalo jednoznačně stanovit, o kterou dílnu se jedná.

Já jsem to upřesnil v tom nesouhlasu. Pan kolega Kapoun řekl, jaká je praxe, pokud jde o rozhodování o privatizaci na Českých drahách a na Ministerstvu dopravy a spojů, takže situace je taková, jaká je. Zaměstnanci již před několika měsíci požadovali, aby tato dílna, resp. celý areál, byl vyňat z privatizace. Nikdo na jejich požadavek nereagoval, takže mně tu skutečně nezbývá, než to, abych trval na usnesení, které jsem zde navrhl. Připouštím, že třeba nelze dodržet ony časové lhůty, které jsou dány, ale myslím, že se s panem ministrem na těch věcech dohodneme.

 

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se ujme pan ministr Petr Moos.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Petr Moos: Děkuji panu poslanci Šulákovi a věřím, že budeme v užším kontaktu a věc budeme společně řešit, ale chtěl bych, aby zaznělo z tohoto místa, abyste vyřídil ve Valašském Meziříčí, že vedení Ministerstva dopravy a spojů požádá generálního ředitele Českých drah o přehodnocení názoru na privatizaci dotčených objektů ve Valašském Meziříčí a v rámci již uložených prací generální ředitelství Českých drah zpracuje podrobné zdůvodnění pro případné vyjmutí ze schválené privatizace. Takto zdůvodněný požadavek bude projednán se správní radou a prostřednictvím Ministerstva dopravy a spojů předložen Ministerstvu financí k dalšímu řízení. Avšak v okamžiku, kdy bude projednán správní radou, budu vás informovat, jaký je stav, včas, aby lidé ve Valašském Meziříčí věděli, na čem jsou. My budeme v kontaktu a i jednání správní rady budeme v tomto ohledu informovat a situaci, která u vás ve Valašském Meziříčí je, tak ten obraz o situaci využijeme k rozhodování. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se ujme pan kolega Kapoun.

 

Poslanec PS Miroslav Kapoun: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, já bych chtěl reagovat, je to v podstatě technická, na to, co tu pan ministr říkal. Já jsem ve své řeči řekl, že se to týká převážné části těch ministrů, kteří byli před ním. Já chci upozornit na tu věc: Správní rada požádala pana ministra Budinského. Pan ministr Budinský, nevím, z jakých důvodů, to je samozřejmě jeho věc, možná, že to bylo v období změny ministra, o to nepožádal, po něm přišel pan ministr Říman. Teď říkám jména. Po něm přišel pan ministr Říman, ale pro mne je to pořád ministr dopravy, já na to jméno nehledím. A neudělal to také, tzn., že všechno to zůstalo tak, jak to bylo navrženo, tzn., že privatizace probíhá a Ministerstvo privatizace, nyní Fond národního majetku, koná a Ministerstvo financí koná podle toho, jak to bylo. To znamená, dokud k té žádosti o vyjmutí nedojde, tak do té doby privatizace probíhá a proces běží dál. Pan ministr Moos je tedy další ministr v řadě, který to buďto udělá, nebo to neudělá, ale pokud se to neudělá a neprojedná ve vládě, tak ten proces dále probíhá a je to správné, že probíhá, to je legislativně správně. Čili je tady potřeba ten moment, já jsem rád, že to tu pan ministr řekl: Ano, požádám ve vládě. Buďto to projde nebo neprojde. Buďto to pan ministr může prosadit, nebo se mu to nepodaří.

Chtěl bych upozornit, že je to skutečně tak. Jsou to jiná jména, ale je to pořád ministr dopravy.

 

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Rozpravu končím. Odhlásil jsem vás. Pan kolega Škromach si vždycky přeje, abych vás odhlásil, protože pohyb v sále je na jeho poměry zbytečně silný.

Zahájil jsem hlasování pořadové č. 91. Kdo návrh podporuje? Kdo je proti?

Pro návrh hlasovalo 47, proti 21 poslanců, návrh byl přijat.

 

Ministr průmysl a obchodu Karel Kühnl odpověděl na interpelaci poslance Václava Exnera ve věci problému Poldi Kladno. Interpelace se spolu s odpovědí a novou odpovědí pana ministra Kühnla, kterou vypracoval poté, co s původní odpovědí Poslanecká sněmovna vyslovila nesouhlas na své 20. schůzi, předkládá jako tisk 429. K tomuto bodu otevírám rozpravu, do které se jako první hlásí pan kolega Exner.

 

Poslanec Václav Exner: Pane místopředsedo, pane ministře, dámy a pánové, obdržel jsem novou odpověď ministra průmyslu a obchodu Karla Kühnla na mou interpelaci.

Musím bohužel konstatovat, že přestože nová odpověď je formálně rozsáhlejší, nejsou v ní nové skutečnosti, které by změnily můj názor na to, že odpověď nesplňuje předpoklady, které by odpovídaly uspokojujícím způsobem na otázky, které byly předloženy v písemné interpelaci.

Myslím si, že této problematice jsme v Poslanecké sněmovně věnovali už dost času, a také na této schůzi je zahrnuta zpráva vyšetřovací komise pro problematiku Poldi Kladno jako bod 87, a ještě se tudíž problematikou budeme zabývat.

Nechci už také opakovat argumentaci, kterou jsme v této věci zde vedli, a proto se omezím jen na krátká konstatování.

Pan ministr odpovídá, že jakékoli snahy o pomoc státu při obnovení hutní výroby v Poldi nebylo možno realizovat, a svádí vinu, odpovědnost za tyto kroky na soukromé vlastníky, resp. majoritního vlastníka, tj. společnost Bohemia Art. S tímto řešením prostě nesouhlasím a domnívám se, že stát musí hledat cestu, jak pomoci věci, která je v jeho zájmu, a domnívám se, že výroba oceli na Kladně a zaměstnanost tam je rozhodně v zájmu společnosti, a tím také státu, a vytvoření takového prostředí, kdy stát rezignuje na to, aby mohl reagovat na vzniklou nepříznivou situaci, je to, s čím není možné souhlasit.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP