Čtvrtek 26. března 1998

 

(pokračuje Ledvinka) 

Opět pro stenozáznam konstatuji, že nemohu dát hlasovat o návrhu usnesení pro neusnášeníschopnost sněmovny.

Zahájil jsem hlasování č. 90. Kdo návrh podporuje? Kdo je proti tomuto návrhu?

Pro hlasovalo 49 poslanců, proti bylo 24. Návrh byl přijat.

Ministr dopravy a spojů Petr Moos odpověděl na interpelaci poslance Petra Šuláka ve věci privatizace obslužného provozu železářské dílny Českých drah ve Valašském Meziříčí. Interpelace se spolu s odpovědí předkládá jako tisk 433. Otevírám rozpravu a jako první se do ní hlásí pan kolega Šulák.

 

Poslanec Petr Šulák: Vážený pane předsedající, vážení páni ministři, vážené dámy a páni kolegové poslanci, k písemné odpovědi pana ministra Moose z 9. února 1998 na moji interpelaci z 5. února 1998 ve věci privatizace obslužných provozů Českých drah ve Valašském Meziříčí musím říci, že tato odpověď není vyčerpávající, a proto mě neuspokojuje.

Beru na vědomí tu část informace pojednávající o stavu privatizace provozoven sdělovacích a zabezpečovacích dílen a dále mechanizačního okrsku zrušené traťové distance Valašské Meziříčí. Jak jsem již uvedl, písemná odpověď není vyčerpávající, neboť neobsahuje informace o možných privatizačních krocích týkajících se provozovny železářské dílny, resp. celého areálu bývalého Drahstavu Olomouc, od 1. 1. 1998 areálu SDC Olomouc ve Valašském Meziříčí. V případě, že se zde o žádných privatizačních krocích neuvažuje, je třeba to jednoznačně říci.

Z uvedených důvodů předkládám návrh na usnesení 23. zasedání Poslanecké sněmovny, tj. vyslovení nesouhlasu s předloženou odpovědí pana ministra Petra Moose na interpelaci poslance Petra Šuláka ve věci privatizace obslužného provozu ČD, jmenovitě železářské dílny v areálu bývalého Drahstavu Olomouc, nyní SDC Olomouc ve Valašském Meziříčí.

 

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: O slovo se hlásí ministr dopravy Petr Moos.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Petr Moos: Pane předsedající, dámy a pánové, musím se omluvit panu poslanci, že jsem skutečně nemohl odpovědět vyčerpávajícím způsobem, neboť o tom, že panu poslanci jde o provozy, které tady uvedl, jsem se vlastně dověděl teprve z tisku, který jsem tady dostal, tady ve sněmovně, neboť v písemném dotazu byl formulován problém velmi obecně.

Tam se pan poslanec dotazoval, zda budou privatizovány obslužné provozy. Skutečně jsem zjistil a ověřil, že pod pojmem obslužné provozy není do privatizačního procesu skutečně nic zařazeno, a to jsem panu poslanci také napsal. Upřesňuji nadále toto.

Do čtvrté etapy privatizace byl pod položkou 72 zařazen také majetek bývalé traťové distance Valašské Meziříčí v hodnotě 1,2 mld. Na tento majetek vypracovalo Ministerstvo financí dne 27. března 1996 návrh rozhodnutí o privatizaci majetkové účasti státu, přičemž objekty zařazené do položky 72 byly rozděleny na dvě části o hodnotě 296 mil. a 932 mil. Tento návrh rozhodnutí nebyl doposud schválen, akce nebyla do vlády předložena a vládou odsouhlasena. Stav privatizace uvedený v prvním návrhu odpovědi na interpelaci odpovídá textu dopisu, který jsem 9. února panu poslanci poslal.

České dráhy v roce 1996 požádaly bývalého ministra dopravy pana ing. Vladimíra Budinského, aby obě části mechanizačního okrsku patřícího do bývalé traťové distance Valašské Meziříčí byly vyjmuty z privatizace. Pro nedostatečné odůvodnění nepředložilo Ministerstvo dopravy Ministerstvu financí žádný požadavek na vyjmutí akcí z vládou odsouhlasené privatizace. Správní rada 20. března 1998 uložila, aby generální ředitelství zpracovalo nové podrobné ekonomické zdůvodnění případného vyjmutí ze schválené privatizace pouze u šesti akcí, přičemž provozy ve Valašském Meziříčí do těchto prací zahrnuty nejsou.

Je nutno znovu poznamenat, že z interpelace pana poslance nevyplývá, o jakou část provozu se mu jedná. Teď to pan poslanec upřesnil, takže na to mohu odpovídat. Chtěl bych seznámit pana poslance s tím, že vedení Ministerstva dopravy a spojů požádá generálního ředitele Českých drah o přehodnocení názoru na privatizaci dotčených objektů ve Valašském Meziříčí, o nichž jsem se dověděl právě nyní. V rámci již uložených prací generálnímu řediteli Českých drah zpracuje podrobné zdůvodnění pro vyjmutí ze schválené privatizace. Takto zdůvodněný požadavek bude projednán správní radou a prostřednictvím Ministerstva dopravy a spojů předložen Ministerstvu financí ČR k dalšímu řízení. V okamžiku, kdy toto rozhodnutí projde správní radou, okamžitě budeme informovat železničáře ve Valašském Meziříčí, kterých se toto rozhodnutí bude týkat, jak celý proces probíhá. Zatím v tomto směru rozhodnutí nepadlo a v tomto ohledu nemohu dát jinou odpověď panu poslanci. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru Petru Moosovi a dále se o slovo přihlásil pan poslanec Kapoun, potom pan poslanec Šulák.

 

Poslanec PS Miroslav Kapoun: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, chtěl bych jen upřesnit situaci, protože to, jak to tady bylo podáno, tak to skutečně není. Chtěl bych také objasnit, jakým způsobem vlastně probíhají věci ve vládě, možná i nynější, ale hlavně té minulé.

O vyjmutí z privatizace může požádat správní rada tak, že uloží svým usnesením generálnímu řediteli, aby požádal ministra dopravy o vyjmutí věci z privatizace. Protože ta původní euforie privatizovat všechno pominula a najednou se zjistilo, že s některými položkami České dráhy ani nebudou schopny udržet provoz, tak se požádalo o vyjmutí. Pan ministr svévolně, přestože správní rada je jmenována vládou s podpisem pana premiéra a je to 13 členů, se rozhodl, že toto do vlády nedá. Chápal bych situaci, kdy předloží do vlády a potom bude lobbovat např. za to, aby s tím vláda nesouhlasila. Ale on svévolně o této činnosti takto rozhodl.

Proto dnes probíhá privatizace. Dnes, přestože rozhodnutí správní rady platí a ministr bez ohledu na jméno je pořád ministr dopravy a pořád tuto žádost do vlády nepředložil, privatizace probíhá. My ve správní radě se dovídáme, když řekneme "toto by bylo potřeba vyjmout z privatizace", no ale ono je to už ve Fondu národního majetku, s tím se nedá nic dělat, protože pan ministr nepožádal, pan ministr ve vládě neoznámil.

Chtěl bych říci, že dochází k tak kuriózním věcem, že dokonce budou zprivatizovány provizorní mosty, po kterých normálně jezdí České dráhy. Budou zprivatizovány a České dráhy z nich budou platit nájem. Uvedl bych ten případ dokonce přesně, nemám ho tady. Je to 1,99 km a je to konkrétně ten most do Rakouska.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP