Čtvrtek 26. března 1998

 

(pokračuje Kapoun) 

Dále se vás ptám, zda jste učinil potřebné kroky k zabezpečení kontroly činnosti tohoto oddělení.

K samotné podstatě mé interpelace. Současná právní úprava umožňuje Ministerstvu dopravy a spojů České republiky nepovolené reklamy na dálničním pozemku odstranit přímo po neuposlechnutí výzvy. Stejně tak umožňuje ministerstvu účinně odstranit nepovolené reklamy umístěné na soukromých pozemcích, neboť jsou umístěny na místech, která nebyla schválena Ministerstvem vnitra České republiky z hlediska bezpečnosti silničního provozu, a jako takové je lze označit za zdroje rušení provozu na těchto komunikacích.

Právní názor, který mají vaši úředníci k dispozici, mé tvrzení dokládá. Podporu tohoto mínění naleznete i mezi dalšími stranami, mezi něž patří i Ředitelství silnic a dálnic České republiky. Stručně řečeno, pokud je ve vašem zájmu nepovolené reklamy odstranit, zákon vám k tomu poskytuje dostatečné a účinné prostředky.

Ve své odpovědi kladete důraz na zdlouhavost a složitost ověřování dat ze seznamu dodaného Ředitelstvím silnic a dálnic. Takovéto tvrzení lze jednoduše považovat za nepravdivé. Vaši úředníci mají k dispozici ověřený seznam všech vydaných povolení. Prostým vyloučením povolených reklam dle tohoto seznamu lze samozřejmě okamžitě zjistit, které z instalovaných reklam jsou nepovolené. Žádné další ověřování dat, ústní jednání, vyhledávání majitelů pozemků apod. není třeba. Není ani třeba znát majitele reklamy, neboť správní řád nám pro takovéto případy poskytuje institut veřejné vyhlášky.

Vaše odpověď na mou interpelaci se dále soustředila na otázku zákazu umisťování reklam a zároveň viní parlament z toho, že neposkytl dostatečné nástroje k účinnému odstraňování nepovolených reklam. Proti tomuto tvrzení se musím ohradit, neboť je fakticky nesprávné a protiřečí si v mnoha aspektech. Pro dokreslení, vládní návrh novely zákona o pozemních komunikacích, který byl předložen Poslanecké sněmovně vaším ministerstvem, již zákaz reklam podél dálnic neobsahoval a ani nedoporučoval. Zákaz reklam, který jako pozměňovací návrh ve sněmovně zazněl, nebyl přijat, neboť kvůli nedostatečnému ošetření poskytování náhrad těm, kterým by tímto zákonem byla odebrána řádně nabytá práva, se jevil jako protiústavní. Znovu však zdůrazňuji, že s touto problematikou nesouvisí skutečnost, že nepovolené reklamy nejsou odstraňovány, i když to zákon o pozemních komunikacích umožňuje.

Ve své odpovědi se dále zmiňujete o nedostatku zpřísněných podmínek pro povolování nových reklam. I když tato otázka rovněž nevyřeší odstraňování nepovolených reklam, je třeba říci, že zákon o pozemních komunikacích sice udělovat nová povolení umožňuje, to však neznamená, že udělena být musí. Navíc je v pravomoci vašeho ministerstva si zpřísněná kritéria pro povolování reklam stanovit.

Jak je mi známo, Ředitelství silnic a dálnic v této věci navrhuje vydávat povolení pouze pro nově budované úseky a pouze na základě výběrových řízení a pro předem stanovený celkový počet míst na daném úseku.

Konstatování, že v případě dvou firem s největším počtem nepovolených reklam na dálničním pozemku půjde jen o formalitu vydání nového rozhodnutí, budí dojem zvýhodňování těchto firem, přestože předtím vlastně nepovolené reklamy instalovaly.

Není důvodu, proč s nápravou dále prodlévat. Zákon ji umožňuje, a tak by k ní mělo dojít. Ptám se vás, pane ministře, dokdy můžeme očekávat, že tyto nepovolené reklamy u dálnic zmizí a že situace se opět dostane pod kontrolu.

 

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se ujme pan ministr Petr Moos.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Petr Moos: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, já musím vyjádřit skutečně souhlas a pochopení s vystoupením a s námětem, který vám přednesl pan poslanec Kapoun. Myslím, že dobře popsal, jak vypadá situace v této věci, to je v umisťování poutačů, reklam a billboardů v ochranných pásmech silnic a dálnic.

Nicméně musím odmítnout to, že ministerstvo v této věci je pasivní. Sám pan poslanec uvedl, že právní prostředky k tomu, abychom mohli zjednat nápravu v případech, kdy billboardy jsou umístěny na cizím pozemku, byť třeba v ochranném pásmu, jsou skutečně velmi omezené.

V této oblasti jsou samozřejmě nejvíce činné silniční správní úřady. Tato skutečnost netrápí jen silniční správní úřady, ale především velká města. Boj s tímto nešvarem je obtížný, jak jsme slyšeli. Věřte, že veškeré úsilí, které v tomto směru vyvíjíme, zatím valný výsledek nepřineslo.

Musím říci, že jsme si udělali dobrý přehled a dokonce seznam nepovolených billboardů a snažíme se v této situaci zjednat nápravu i přímým působením na majitele pozemku. Zjistili jsme, že takových nepovolených reklam je kolem 400 a že jsou téměř na každém druhém kilometru dálnice.

Bylo zpracováno asi 21 protokolů, přesně specifikujících nepovolené reklamy. Vlastníky těchto reklam jsme zjišťovali sice velmi obtížně, ale nakonec jsme je přes obchodní soudy zjistili. Bylo zahájeno správní řízení o uložení pokuty. V jednom případě bylo již rozhodnutí o pokutě vydáno. Šestnácti stavebním úřadům jsme zaslali podnět k zahájení řízení o odstranění 68 nepovolených reklam, které jsou ve vlastnictví 33 firem. Pět stavebních úřadů již zahájilo řízení se 13 firmami. Ve dvou případech bylo s reklamními agenturami dohodnuto, že nepovolené reklamy dobrovolně odstraní, a výše pokuty bude stanovena podle rychlosti odstranění. Dále bylo zahájeno správní řízení v 53 případech, kdy reklamní zařízení jsou umístěna v jiných místech, než uvádějí vydaná povolení.

Zároveň jsme vyzvali referáty dopravy a silničního hospodářství okresních úřadů, aby obdobně postupovaly vůči nepovoleným reklamám v ochranných pásmech ostatních silnic.

 

Obvinění pana poslance Kapouna z nečinnosti ministerstva musím proto odmítnout jako nespravedlivé, stejně jako nekompetentní právní rozbor advokátní kanceláře Vyroubal, Kreihanzl, Skácel a spol., a zejména pak nepodložené tvrzení, jako by na současném neutěšeném stavu profitovali úředníci ministerstva nebo okresních úřadů. Současně sbíráme zkušenosti s praktickým uplatňováním zákona o pozemních komunikacích pro případ jeho budoucí novelizace. V jejím rámci se znovu pokusíme prosadit úplný zákaz reklam podél dálnic a evropských silnic tak, jak jsme to již učinili při předkládání původního návrhu zákona a také tak, jak to odpovídá předpisům Evropské unie. S novelou počítáme v příštím roce a již na tomto dokumentu pracujeme. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se ujme pan kolega Kapoun.

 

Poslanec PS Miroslav Kapoun: Já bych nechtěl panu ministrovi slíbit, že to už vícekrát neudělám. Já si naopak myslím, že ministerstvo nevyužívá všech možností. Mně se skutečně zdá, že je to zdlouhavé. Chtěl bych říci, že je to závažný prvek šedé ekonomiky v tomto státě, a proto bych chtěl navrhnout - už jen z toho důvodu, abych si vynutil písemnou odpověď a nemusel znovu psát interpelaci (a doufám, že ta odpověď mě již uspokojí) - nesouhlas s odpovědí pana ministra.

 

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji. Rozpravu končím. Odhlásil jsem vás a prosím, abyste se zaregistrovali svými hlasovacími kartami. Budeme hlasovat o návrhu usnesení, které přednesl pan kolega Kapoun.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP