(pokračuje Brožík)
Současně platná legislativa dále neumožňuje zejména výrobním družstvům s různorodým předmětem činnosti se smysluplně rozdělit tak, aby se odstranily neekonomické zásahy orgánů stojící mimo družstevnictví z předlistopadového období.
Platná úprava tzv. zákona o transformaci družstev tyto integrační, resp. dezintegrační tendence sice přímo nezakazuje, avšak tím, že při těchto zásadních opatřeních se odvádí 75 % celkového čistého jmění na zvláštní účet zřízený u Fondu národního majetku, tento postup ekonomicky znehodnocuje.
Smyslem ustanovení § 18 odst. 3 bylo zabránit členům spotřebních a výrobních družstev, aby neuváženými kroky nezpůsobili škody na majetku transformovaných družstev. Navrhovaná novela, která spojuje povinnost odvodu 75 % čistého jmění vypočteného v době transformace pouze se zánikem družstva likvidací, tento nedostatek odstraňuje.
Je nutno konstatovat, že navrhovaná novela se nedotkne práv dosavadních členů, ale naopak tím, že dovolí vytvářet ekonomicky silnější celky, resp. subjekty s činnostmi logicky souvisejícími, vytvoří předpoklady, aby majetek družstev, který vlastní, se neznehodnocoval.
Současně je nutno konstatovat, že uvedená novela se týká výhradně spotřebních a výrobních družstev, neboť zemědělská družstva se mohla podle stávající úpravy zákona transformovat na všechny podnikatelské formy podle Obchodního zákoníku.
Navrhovaná úprava nevyvolá nároky na státní rozpočet ani požadavky na růst pracovních sil.
Dovolte mi ještě krátkou citaci ze stanoviska vlády, které - jak jsem již řekl - bylo v tisku 347/1. Samozřejmě - omlouvám se, protože to bylo stanovisko ještě předchozí vlády premiéra Klause - toto stanovisko vyjadřuje nesouhlas, který tam máte podrobně popsaný. Já bych se pouze vrátil k bodu č. 4 písm. b), kde je psáno, že úprava neodpovídá legislativním pravidlům, podle nichž se na začátku odstavce následujícího po jiném odstavci píše malé písmeno a na konci posledního odstavce se píše tečka, tedy: "4 - Ustanovení odstavce 3 se nepoužije v případě zániku družstva bez likvidace." Takto zní stanovisko vlády o legislativně špatně podaném poslaneckém návrhu. V ten moment, pokud se podíváte do tisku 360 a najdete si onen zmiňovaný § 18 pod bodem 3 doplněn pod bodem 4 - kdybych zde měl velkou promítací projekci, tak bych vám ukázal, že vláda předložila naprosto identické znění, jak jsme ho předložili my, to znamená včetně velkého písmena, uvozovek atd.
Chtěl bych se proto zeptat, ale bohužel jsme se k tomuto zákonu dříve nedostali, až za fungování nové vlády, jak je možné, že jedno stanovisko vlastně znehodnocuje návrh, a přitom vládní návrh obsahuje naprosto stejné a identické znění.
To je v krátkosti moje předkladatelská zpráva. Chtěl bych vás požádat, abyste tento návrh zákona propustili do druhého čtení, protože v případě, že budeme hlasovat - ať už o druhém čtení návrhu kolegy Machovce, nebo o vládním návrhu zákona, který předkládá vláda - můžeme vždy vzít tento návrh zpět nebo stáhnout z programu. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Františku Brožíkovi.
Nyní přistoupíme na základě rozhodnutí sněmovny k další předloze, což je
9.
Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 42/1992 Sb.,
o úpravě majetkových vztahů a vypořádání majetkových nároků v družstvech,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon České národní rady č. 546/1992 Sb.,
o Pozemkovém fondu České republiky, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 360/ - prvé čtení
Uvede jej pan místopředseda vlády a ministr zemědělství Josef Lux, kterého prosím, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády ČR Josef Lux: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, předkládám vládní návrh novely zákona č. 42 s vědomím, že v Poslanecké sněmovně již existuje novela tohoto zákona poslaneckou iniciativou poslance Machovce, která je ve druhém čtení. Nicméně najde-li se prostor pro jednání ve výborech, jistě bude užitečné diskutovat i tuto vládní novelu.
Jen připomínám, že v roce 1992 byl schválen zákon o tzv. transformaci zemědělských družstev, který rozdělil ze zákona majetek zemědělských družstev 50 % podle vlastnictví půdy, 30 % podle vneseného majetku a 20 % podle odpracovaných let. Vznikly tzv. transformační podíly. Bylo evidentní, že v tu chvíli není možné, aby ta část oprávněných osob, která nebyla členem družstva, byla vypořádána, protože toto množství majetku zemědělská družstva neměla ve finanční podobě. Proto se rozhodlo v podstatě přiznat, že ta věc je v danou chvíli neřešitelná. Řeklo se, že se vypořádá do sedmi let. Blíží se tedy v pololetí příštího roku termín onoho závěrečného vypořádání.
Oné transformace podle odhadů a studií se účastnilo asi 800 tisíc osob, z toho řádově 50 tisíc osob vyjmulo svůj majetek ze zemědělských družstev a dnes hospodaří podle § 13 odst. 2 daného zákona. Zhruba 450 tisíc oprávněných osob se stalo účastníkem právnické osoby a zhruba 300 tisíc osob je mimo zemědělská družstva a očekává nějaký způsob vypořádání.
Vláda po velmi pečlivé diskusi navrhuje, aby mimo stávající možnosti, které vedou k vypořádání a které v mnoha podnicích byly využity, nově vstoupil do této věci Pozemkový fond, a to tím způsobem, že těm osobám, které nebyly vypořádány a stojí mimo zemědělské družstvo, poskytne 10 tisíc korun v hotovosti - je to analogie, jak se postupovalo v ostatních restitučních zákonech - a vydá dluhopisy Pozemkového fondu. Oprávněná osoba bude mít na vybranou. Buď se rozhodne využít tyto dluhopisy, či nikoliv. V případě, že se rozhodne, bude povinná osoba - čili zemědělské družstvo - povinna ze zákona tyto dluhopisy od Pozemkového fondu odkoupit a poskytnout oprávněné osobě.
Splácení těchto dluhopisů ze zákona se navrhuje 5 % ihned po odkoupení dluhopisů, 30 % do deseti let, zbytek do dvaceti let. To znamená, že je to dluhopis na dvacet let, který na jedné straně dá větší jistotu oprávněné osobě, na straně druhé umožní podniku problém vypořádat.
Základní problém, který řešíme a který není napsán v zákonu, je rozdíl mezi nominální vypočtenou hodnotou tohoto transformačního podílu a mezi jeho reálnou hodnotou.
Víme, že na Slovensku řešili tento problém tím, že pouze zreálnili tyto transformační podíly. My umožňujeme, aby se stanovila měkčí pravidla, především ve snaze pomoci oprávněným osobám. Pokud oprávněná osoba nevyužije možnost dluhopisů, tak samozřejmě je třeba ukončit tuto transformaci. My navrhujeme transformačními listy.
Co se týká dopadu na rozpočet Pozemkového fondu, odhadujeme, že přímý dopad bude mezi 3 - 4 mld. korun. Vydání dluhopisů předpokládáme v úrovni zhruba 12 mld. korun.
Tento návrh zákona si klade za cíl vyřešit s konečnou platností problém transformace zemědělských družstev. Řešení, které vláda velmi pečlivě diskutovala, dle názoru vlády k vyřešení může přispět. Samozřejmě jsme připraveni také v Poslanecké sněmovně diskutovat i další návrhy.
Děkuji za vaši pozornost a dovolím si požádat sněmovnu, aby tento vládní návrh podpořila.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji. Zpravodajem pro prvé čtení byl určen pan poslanec Karel Mach, kterého prosím, aby se ujal slova.
***