(pokračuje Janeček)
Neříkám a netvrdím, že každé výběrové řízení proběhne nezaujatě. Jenom bych připomněl, že předtím, než toto bylo, každá pobočka okresní pojišťovny, každý ředitel okresní pobočky disponoval objemem finančních prostředků jedné miliardy. Upozorňoval jsem tady na to roky, když se třeba v armádě diskutovalo o veřejných zakázkách v rozsahu jednoho, dvou, pěti milionů. Na okrese jsou rozdělovány prostředky o objemu jedné miliardy z pravomoci jednoho úředníka. To přece byla hrůza. Samozřejmě že každý ví, že zdravotnické zařízení není jenom léčení, ale je to i spousta obslužných funkcí. Je to o tom, kdo udělá fasádu, je to o tom, která firma dodá přístroje, to je o tom, která firma bude provádět úklidové práce atd. Tedy i toto byl důvod, proč bylo nezbytné tento proces zprůhlednit.
Tvrdím, že toto je zatím nejobjektivnější proces, který v našem zdravotnictví probíhá, i když netvrdím, že probíhá bez chyb, a netvrdím, že tam může v některých situacích zvítězit nějaký lobbismus. Chtěl bych proto navrhnout určité usnesení.
Za prvé, že Poslanecká sněmovna bere zprávu paní ministryně na vědomí.
Za druhé, že žádá vládu, aby před rozvázáním smluv mezi zdravotnickými zařízeními a zdravotnickými pojišťovnami předložila Poslanecké sněmovně Parlamentu analýzu dopadu navrhovaných opatření, tj. aby ty věci byly skutečně průhledné, protože se domnívám, že jednou z dalších chyb našeho zdravotnictví je to, že je to stále ještě velmi málo věc veřejná.
V dalším kroku si myslím, že skutečně je potřeba přistoupit k oněm akreditacím, aby každý občan tohoto státu věděl, na jaké úrovni to které zdravotnické zařízení poskytuje zdravotní péči, a abychom zahájili podstatně intenzivnější práci na doporučených léčebných postupech, aby každý občan tohoto státu věděl, na jakou péči má vlastně nárok. Teprve až to bude všechno takto průhledné, budeme moci předstoupit před naše voliče a vést legitimní diskusi o tom, zdali ve zdravotnictví je finančních prostředků dosti nebo málo, protože pokud toto nebude, bude to pouze výsledek nátlakových skupin bez toho, že bychom znali skutečné reálie. Děkuji.
Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji, pane poslanče. Samozřejmě i vás poprosím o předložení písemného návrhu usnesení zpravodaji.
Slovo má pan poslanec Filip.
Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji, pane předsedo.
Paní ministryně, paní a pánové, nerad, ale musím zásadně nesouhlasit s tím, co tady řekla paní ministryně zdravotnictví. Za prvé materiál je skutečně ze 4. března. Když jsme tuto zprávu začali projednávat, ještě nebyl schválen vládou. Sama jste, paní ministryně, řekla, že materiál neprošel vládou. Je pravda, že před 4. březnem neexistovalo žádné obecně závazné nařízení, podle kterého se dělalo výběrové řízení. Toto nemohl nahradit zákon 48/1997 Sb., prostě nemohl. Neobsahoval takové podmínky, ani obsahovat nemohl, protože zákon není tak podrobný, aby mohl obsahovat podmínky jednotlivých výběrových řízení.
Ani 2. února neexistovaly například podmínky pro specializovanou péči a detoxikační péči. Dopisy, které chodily například z okresu Krumlov nebo vůbec z Jihočeského kraje i z jiných krajů do centra na Ministerstvo zdravotnictví, si vypisovaly a žádaly o sdělení přesných podmínek takových výběrových řízení, protože je články III. a IV. zákona neobsahovaly. A neobsahovaly ani nic jiného. Tento materiál je ze 4. března letošního roku, tedy až poté, kdy tento bod, který dnes projednáváme, začal být ve sněmovně projednáván. Předtím nebyl obecně závazným předpisem. I teď zavazuje jenom vás, paní ministryně, protože jde o usnesení vlády, a zavazuje tedy jenom státní strukturu ve své hierarchii a nezasahuje a nemůže být zákonným podkladem pro jednání zejména privátního sektoru. Ale nemůže být podkladem pro jednání ani státního či obecního sektoru. To by muselo být nařízení vlády nebo vyhláška ministerstva. Je třeba jasně rozlišovat tyto věci, pravidla, která platí ve státě. Jestliže jde o usnesení vlády, je to nařízení pro vás, pro okresní zdravotní rady, ale už ne např. pro okresní soukromou nemocnici v Humpolci. Nezlobte se na mne, ale takhle to být nemůže. Prostě jsme se shodli na tom, že tento materiál, který není obecně platnou závaznou normou, je tady od 4. března a předtím žádný takový obecně závazný materiál neexistoval, a proto je zcela legitimní požadovat zrušení již proběhlých řízení, která v jednotlivých výběrových komisích proběhla.
Děkuji.
Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu poslanci Filipovi. Než dám slovo paní ministryni, ukončuji rozpravu, protože se do ní nikdo nepřihlásil.
Slovo má paní ministryně.
Ministryně zdravotnictví ČR Zuzana Roithová: Pane poslanče, musím reagovat proto, že by to byla dezinformace směrem k poslancům i veřejnosti. Materiál byl předložen s datem, které vy říkáte. Ale ten materiál shrnuje vše, co se kolem výběrových řízení událo. Výběrová řízení probíhají podle zákona a zákon nezmocňuje Ministerstvo zdravotnictví k vydání vyhlášky. Přesto Ministerstvo zdravotnictví, respektive členové výběrové komise nebo zástupci, kteří mají výběrová řízení provádět tak, jak je dáno zákonem, udělali jednací řád, pokyny pro poskytovatele, posuzované předpoklady, protokol o výběrovém řízení, které se koná. Vše bylo venku předtím, než výběrová řízení byla zahájena. Ředitel všeobecné pojišťovny požádal o vypsání výběrových řízení v dubnu, od května se začaly zpracovávat materiály, a dříve než první nemocnice přišla na ministerstvo, a přišly tam k tomu pojišťovny a další, kteří se účastní řízení.
Předseda PSP Miloš Zeman: Kolegyně a kolegové, prosím živě diskutující poslance pro změnu v levé straně politického spektra, aby se buď věnovali tématu, nebo aby šli pryč. Pokračujte, paní ministryně.
Ministryně zdravotnictví ČR Zuzana Roithová: A byly schváleny jednak poradou ministra Stráského, jednak vedením všech zdravotních pojišťoven a institucí, které se výběrových řízení účastní. Takže prosím vás pěkně, toto není pravda. Je to jenom nedorozumění mezi námi.
Co se týče dalších materiálů, které jsou podkladem pro další kola výběrových řízení, teď budou probíhat na následnou péči, poskytovatelé mají tyto materiály. Nezlobte se na mne, takto to je. Až budou probíhat na specializovanou a superspecializovanou péči, zase to takto bude. Tady opravdu dochází k nedorozumění.
Ale je tady jeden fakt. Kdyby bývalo bylo zmocnění k vyhlášce, byla by vydána vyhláška, bylo by připomínkové řízení. Právní rámec jakýchkoli věcí, které jsou důležité, má mít samozřejmě tuto formu. Ale jestliže zákon toto nenařizuje, potom je jenom dobře, že se to dopracovalo jinou formou, a je také v souladu se zákonem a je ku prospěchu těch, kteří se výběrových řízení účastní, právě že podmínky, za jakých to všechno je, jsou dopředu dány.
Těším se na to, až vám budu moci předložit materiál, který bude ukazovat celou šíři toho, jak výběrová řízení probíhala. Jsem přesvědčena, že mezitím zdravotnická zařízení dají možnost odtajnění důvodů, které vedly komisi, a že se bude moci opravdu veřejně diskutovat nad tím. Je to moje vnitřní přání větší než těch, kterých se to opravdu týká, aby tato diskuse mohla proběhnout, protože to chci pro své dobré svědomí. Proto jsem připravila materiál tak, aby vláda přijala materiál, ve kterém je definováno, že bude provedena studie, která ukáže celou tuto věc. Dopracovávala se do dopadu zaměstnanosti, zvažují se různě věci dostupnosti atd. Toto všechno je práce jak na padesáti kostelech, ale ministerstvo to pod mým vedením udělá.
***