Úterý 24. března 1998

 

(pokračuje Fischerová) 

Jde o sedm oddělení: interní, chirurgie, dětské, gynekologie - porodnictví, neurologie, ortopedie a ARO. Další základní oddělení do počtu 13 - ORL, kožní, infekční, plicní, urologie a oční - by pak podle Ministerstva zdravotnictví měla být dostupná zhruba pro dva okresy s celkovým počtem do 200 tisíc obyvatel. Výjimku tvoří plicní oddělení, které je uvažováno pro spádovou oblast 300 tisíc obyvatel. To by při určitém zjednodušeném pohledu znamenalo, že nynější nemocnice druhého typu by měla být zhruba v každém druhém až třetím okrese a ve zbývajících okresech by pak měla být nemocnice s uvedenými sedmi odděleními.

Z dosavadního průběhu restrukturalizace lůžkového fondu však nevyplývá, že by byly takové vztahy brány v potaz. Paní ministryně zdravotnictví ve svém vystoupení uvedla cíl dosáhnout kompromisu mezi mírou kvality a mírou dostupnosti. Z vystoupení však přímo nevyplynulo, jakým způsobem přístupným pro poslaneckou obec i širší veřejnost hodlá dosažení tohoto cíle vyhodnotit a prezentovat.

Každý efekt musí být především v souladu s veřejnými zájmy všech občanů této země. Zodpovědně budeme moci proces přípravné fáze restrukturalizace zhodnotit až po ukončení výběrových řízení v jihomoravském regionu v dubnu tohoto roku a po doplnění výsledků již provedených výběrových řízení v Praze a na severní Moravě.

Chci věřit - ale, dámy a pánové, opravdu nevím, jestli to není utopie -, že ministerstvo postupovalo v únoru tohoto roku podle indexace oddělení stejně racionálně i v případě hlavního města Prahy. Nově uvedené tabulky v materiálu, které částečně uvádějí výsledky provedených výběrových řízení, jsou bohužel zpracovány nepřehledně. Nejsou členěny podle okresů. Chybějí počty obyvatel a hlavně není v tabulkách předloženého materiálu uveden výsledný stav pomocí ukazatele počtu akutních nemocničních lůžek na tisíc obyvatel a nelze jej tak srovnat v jednotlivých okresech České republiky, abychom si ověřili, nakolik bylo dosaženo programových cílových stavů.

Nelze se proto divit v řadě případů negativním reakcím občanů v takových případech, jako je okres Nymburk, kdy vlastně doporučená restrukturalizace lůžek byla ještě důraznější než stanovený cíl 4,5 lůžka na tisíc obyvatel. A naopak, v některých velkých městech pak s překvapením zjišťujeme, že počet akutních lůžek přesahuje i hodnotu 7 na tisíc obyvatel. Průměr v celé republice sice může odpovídat stanovenému cíli 5 lůžek na tisíc obyvatel, ale této hodnoty je dosaženo zvýhodněním velkých nemocnic na úkor nemocnic okresních. To znamená samozřejmě také zvýhodnění velkých nemocnic z hlediska finančních příjmů a udržení nadbytku lékařů. Restrukturalizace, tak jak probíhá, tedy neměří stejným metrem a nedodržuje předem stanovená obecná pravidla. Výsledná nerovnoměrná dostupnost lůžek může být velmi snadno zpochybněna, a musí proto být nezávisle vyhodnocena před uvažovanými realizačními kroky. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji paní poslankyni Fischerové. Uděluji slovo paní poslankyni Jirousové, připraví se pan místopředseda Zvěřina.

 

Poslankyně Taťána Jirousová: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, že jsou výběrová řízení a s nimi spojená tzv. restrukturalizace lůžkového fondu nezdařilé, je již jasné široké zdravotnické i laické veřejnosti, troufám si říci, že všem zdravotnickým zařízením, kde výběrová řízení již proběhla.

Na listopadové schůzi Poslanecké sněmovny v loňském roce jsme na toto téma již hovořili. Bohužel, klíčové body našeho usnesení Poslanecká sněmovna nepřijala. Dnes již se stejnými námitkami vystupuje řada zdravotníků i občanská veřejnost. Nemělo by se tedy Ministerstvo zdravotnictví už konečně zamyslet nad těmito výhradami a přehodnotit průběh a výsledky proběhlých výběrových řízení a seriózně zpracovat a včas a veřejně předložit podmínky výběrových řízení? Není to přece nic složitého. Znamená to definovat síť zdravotnických zařízení včetně personálního, technického a dalšího vybavení. (Hluk v sále, předseda zvoní.) Stát má přece dle ústavy garantovat zdravotní péči. Proto by mělo být jeho povinností vytvořit jasná kritéria pro výběrové řízení. Zatím je však průběh zcela opačný, jak je vidět z praxe. Dodnes neexistují kritéria pro výběrová řízení, např. pro akutní rehabilitaci, lůžkovou detoxikační péči, mimochodem v době, kdy toxikomanie u nás se stává velice závažným problémem. Chybí definice následné péče, LDN a další specializovaná a superspecializovaná zdravotní péče.

Zdravotnická zařízení musejí mít čas na přípravu pro výběrová řízení, na rozhodnutí, o jakou akreditaci budou usilovat, ne aby se dozvěděla podmínky až po proběhlém výběrovém řízení, jak tomu bylo s lůžky následné péče. Ta byla předána zdravotnickým zařízením až v únoru a mezitím již proběhla řada výběrových řízení.

O tom, že i pracovníci Ministerstva zdravotnictví, kteří se přímo účastní výběrového řízení, nemají v mnoha věcech jasno, svědčí i průběh semináře o výběrových řízeních, který se konal 11. března v budově Akademie věd v ulici Politických vězňů. Padlo zde mnoho dotazů od kolegů lékařů, ředitelů nemocnic, ale i zdravotních radů. Bohužel, většina pochybností však nebyla rozptýlena.

V průběhu a výsledcích výběrových řízení je zkrátka takové množství děr a nedostatků, že málokterý myslící člověk je může akceptovat. Shrneme-li všechny nedostatky, nemůžeme takováto řízení považovat za seriózní. Bohužel ale probíhají dále a Ministerstvo zdravotnictví prostě ignoruje varování lékařské i občanské veřejnosti.

Když si navíc uvědomíme, že vytvoření nového zdravotního lůžka stojí již dnes 1 - 2 mil. Kč a v blízké budoucnosti bude tato částka mnohonásobně vyšší, zdá se mi - slušně řečeno - lehkomyslné takto neodborně a bez rozmyslu likvidovat již zaběhlá lůžka, bez koncepce, jasných definic a bez seriózních analýz.

Poslanecké sněmovně předkládám tento návrh usnesení:

"Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky žádá vládu, aby vypracovala a zveřejnila koncepční studii zdravotnictví, která kromě jiného bude zahrnovat kritéria pro restrukturalizaci lůžkového fondu s přihlédnutím k jeho dostupnosti, optimálnímu využití a ekonomické efektivitě. Do té doby doporučuje Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky pozastavit výběrová řízení a anulovat výsledky již proběhlých."

 

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji a prosím paní poslankyni, aby písemně návrh usnesení předala zpravodaji.

Nyní se hlásí paní ministryně Roithová, po ní vystoupí pan poslanec Zvěřina.

 

Ministryně zdravotnictví ČR Zuzana Roithová: Pane předsedo, dámy a pánové, nejdříve k příspěvku paní poslankyně Fischerové. Co se týče zdrojů, tak úvod, který informuje zhruba, o jaké částce tady hovoříme, je zdravotně pojistný plán Všeobecné zdravotní pojišťovny a finanční údaje vycházejí z hospitalizačních účtů. To znamená, že jsou to ty peníze, které zdravotní pojišťovny, kvůli kterým probíhají výběrová řízení, platí za lůžkovou péči.

Pokud bychom vzali veškeré náklady, které mají nemocnice v naší zemi, tak se pohybují kolem 34 - 35 mld. Kč podle toho, ve kterém roce se pohybujeme, a tyto miliardy znamenají celkové příjmy takových zařízení, která mají ve svém názvu cosi, co připomíná nemocnici. To znamená, že se to týká nemocnic, léčeben a takových zařízení, která vykazují alespoň jeden hospitalizační účet za rok.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP