Úterý 24. března 1998

 

(pokračuje Hojdar) 

Vzhledem k tomu, že v mém vystoupení se ale nejedná pouze o hornictví, nemyslím, že toto je přímý střet zájmů.

Jak jistě víte, poslanecký klub České strany sociálně demokratické v uplynulém týdnu vyjádřil znepokojení nad činností a hospodařením Fondu národního majetku. V současné době po pátečním jednání Prezidia Fondu národního majetku je zřejmé, že Prezidium Fondu národního majetku je spokojeno se situací a je připraveno nést za ni zodpovědnost. Poslanecký klub sociální demokracie je však hluboce zneklidněn výsledky hospodaření Fondu národního majetku, jeho privatizačními aktivitami a vystupováním předsedy výkonného výboru. Nynější vedení Fondu národního majetku a minulé vlády realizovaly řadu nedomyšlených privatizačních a transformačních rozhodnutí, jejichž negativní důsledky lze jen těžko vyčíslit. Fond národního majetku byl zřízen k zabezpečení privatizace státního majetku a majetkové účasti státu. Takto získané finanční prostředky měl zejména použít na podporu růstu ekonomiky a úhradu starých ekologických škod. Celkové příjmy z privatizace od r. 1992 činily téměř 165 mld. Kč. Výsledkem hospodaření Fondu národního majetku je situace, kdy podle návrhu rozpočtu na rok 1998 předloženého sněmovně bude mít Fond národního majetku ke konci roku disponibilní zůstatek ve výši 1 mil. Kč.

Zcela absurdní je pak zadlužení Fondu národního majetku ve výši 17 mld. Kč, rovnající se hodnotě nesplacených obligací, které jsou v současné době v oběhu. Nynější vedení Fondu národního majetku přitom předpokládá, že bude muset v příštích letech na úhradu starých ekologických škod vyčlenit další částku 35 mld. Kč.

Budu zde citovat několik čísel z materiálu Prezidia Fondu národního majetku, která dokládají, jakým způsobem chce FNM tuto situaci řešit. Ke snížení deficitu doporučuje Fond národního majetku České republiky, aby vláda ČR ještě v tomto volebním období přijala rozhodnutí o privatizaci dalších podílů akciových společností držených Fondem národního majetku ČR, zejména některých strategických společností, kde lze očekávat dostatečně vysoké příjmy. Fond národního majetku doporučuje, aby bylo rozhodnuto o pokračování privatizace dále uvedených společností co nejdříve, tak aby je bylo možno uskutečnit v průběhu roku 1998 a 1999. A nyní jsou zde uvedeny všechny společnosti, o které by se mělo jednat. Jsou zde uhelné společnosti, distribuční, energetické společnosti, Telecom, radiokomunikace, pojišťovna, aerolinie a další, jako je Spolana, Metalplas, Tasis atd. atd. A na konci je uvedeno, že realizací prodeje všech uvedených akciových podílů obou skupin v roce 1998 - 1999 by finanční přínos Fondu národního majetku mohl dosáhnout zhruba 36,2 mld. Kč.

Toto jsem tady citoval z oficiálního materiálu, který byl v pátek projednáván ve Fondu národního majetku, a je z něj zcela jednoznačně patrné, že se Fondu národního majetku vůbec nejedná o to, aby nějakým způsobem byly společnosti zachráněny, jak je tvrzeno, ale vysloveně o to, aby FNM získal nějaké peníze, které v minulosti nehospodárně prošustroval.

Poslanecký klub sociální demokracie je šokován laxností přístupu FNM k vymáhání pohledávek, které vznikly špatnými privatizačními rozhodnutími a benevolentním přístupem k dlužníkům. Názornou ukázkou laxnosti přístupu Fondu národního majetku je následující citace z návrhu rozpočtu FNM na rok 1998 předloženého Poslanecké sněmovně. Cituji: "Bude úspěchem, pokud se podaří udržet objem pohledávek po lhůtě splatnosti nad úrovní očekávané skutečnosti roku 1997, tj. 5,5 mld. Kč." Konec citace.

Situace ve Fondu národního majetku je odrazem ekonomické transformace, která zcela jistě nebyla zadarmo. Sociální demokracie je přesvědčena, že pro nastartování ozdravného programu naší ekonomiky je nezbytně nutné provést podrobnou inventuru hospodaření tzv. transformačních institucí, kde FNM hrál a hraje nejdůležitější úlohu. Jsem hluboce přesvědčen, že nelze pořád donekonečna jen prodávat státní majetek a lepit tím díry v rozpočtech státu nebo dokonce privátních firem. To je ta cesta do pekel.

Hodně se hovoří o posilování role státu ve společnostech, kde má stát vlastnický podíl, a o tom, že je stát špatný vlastník. Je třeba si uvědomit - a teď to řeknu s trochou nadsázky - že tato Poslanecká sněmovna je vlastníkem Fondu národního majetku. Nechme se tedy inspirovat u soukromých vlastníků, jak by oni řešili situaci, která vznikla ve FNM. Pokud by se soukromá firma dostala do hluboké finanční krize, její management by neměl jasnou koncepci řešení a předkládal vlastníkům k posouzení materiály, které jsou v rozporu s jejich následnými kroky, stalo by se asi toto. Vlastníci by okamžitě odvolali management podniku a najmenovali nový, který by zavedl režim nucené správy, při kterém by proběhl hloubkový audit, a výsledkem by byla jasná koncepce nejefektivnějšího řešení, která by obsahovala určitou restrukturalizaci podniku. Takže ne že stát je špatný vlastník, Fond národního majetku a jeho vedení je špatný vlastník. Jestliže se vedení FNM vyslovuje ve smyslu, že oni jsou management, musím konstatovat, že oni jsou špatný management.

Poslanecký klub sociální demokracie navrhuje zavedení určité nucené správy nad Fondem národního majetku ČR. Jediná zákonná cesta, která k podobnému opatření v současné době může vést, je odvolání Prezidia Fondu národního majetku jako nejvyššího orgánu voleného Poslaneckou sněmovnou České republiky. Zavedení nucené správy ve Fondu národního majetku není v žádném případě mocenský boj sociální demokracie, jak se mnozí snaží tvrdit. Situace je ale opravdu vážná a vyžaduje řešení, které bude řešením široké politické, ale i odborné shody.

Poslanecký klub sociální demokracie zároveň navrhuje sněmovně schválit usnesení, ve kterém se vládě uloží do 10 dnů navrhnout tuto nucenou správu s doporučením sněmovny na následující personální složení prezidia. Poslanecké kluby všech parlamentních stran by měly v prezidiu jednoho odborníka, který by byl schopen se aktivně podílet na realizaci nucené správy. Poslanecké kluby by měly předložit vládě své návrhy do sedmi dnů od přijetí usnesení sněmovnou. Nové prezidium by podle našeho návrhu mělo odvolat výkonný výbor a provést hloubkové šetření stavu hospodaření FNM formou, na které se shodne. Výsledkem nucené správy Fondu národního majetku by měla být doporučující zpráva pro příští vládu a parlament, jakým způsobem reformovat Fond národního majetku, popř. ho zcela zrušit. Osobně považuji za nutné ihned výrazně zefektivnit Fond národního majetku. Není možné, aby instituce, která místo národního bohatství ....

 

Předseda PSP Miloš Zeman: Promiňte, pane poslanče. Kolegové, dospěl jsem k názoru, že hluk v zasedací síni je nesnesitelný. Prosím, aby ti, kdo hlasitě diskutují, síň opustili a věnovali se pobytu v kuloárech. Pokračujte, pane poslanče.

 

Poslanec Josef Hojdar: Děkuji, pane předsedo. Já ještě jednou zopakuji: aby instituce, která místo národního bohatství vytváří spíše dluhy pro příští generace, zaměstnávala téměř 300 lidí a spolkla ročně více než 155 mil. Kč. Bylo by podle mého názoru zcela neefektivní zde probírat všechny minulé neúspěšné privatizace, protože bychom zde byli dlouho a jsou myslím dostatečně známy. Připomenu pouze kauzu Elektroodbyt, Poldi Kladno nebo Královopolská Brno. Na většině se aktivně podílel i FNM. U tohoto tvrzení se chci zastavit.

Předseda Fondu národního majetku postavil v minulých dnech svoji obhajobu na tvrzení, že vedení FNM není zodpovědné za privatizaci ani za své příjmy a výdaje. Pokud tomu dobře rozumím, není téměř za nic zodpovědné a to odporuje nejen zdravému rozumu, ale i pravdě. Vedení FNM je společně s vládou zodpovědné za stav státního majetku. Má-li však tato země správce státního majetku, který veřejně tvrdí, že za nic neručí, pak mi nezbývá než parafrázovat výrok předsedy Fondu národního majetku - bůh s námi. Pan Češka však ještě před několika lety, přesněji řečeno v roce 1995, kdy byl špičkovým politikem ODA, řekl:

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP