(pokračuje Hojdar)
"Privatizace, ve které má ODA podstatné slovo, vede ke zdárnému konci, a průmysl, kde má ODA ministra, se daří ozdravovat, rozhýbávat a celkový vývoj v České republice je pozitivní, a to je důležitější než několik nepovedených případů."
Není prostě pravdou, že by se Fond národního majetku nepodílel na privatizaci a nenesl také odpovědnost za její neúspěchy. Minulé vlády velmi často privatizovaly na základě návrhů Fondu národního majetku, Ministerstva průmyslu a obchodu a tehdejšího Ministerstva pro privatizaci. Že je tomu tak i dnes, skutečně lze demonstrovat na následujícím příkladu:
Předseda výkonného výboru Fondu národního majetku Roman Češka 25. února tohoto roku podle zprávy ČTK na setkání s novináři prohlásil, že pro Fond národního majetku je v letošním roce prioritou doprivatizace podniků, v nichž stát nedrží více než 50 % akcií, a že mu jde hlavně o uhelné a energetické společnosti. Tuto prioritu v následujících dnech několikrát potvrdil. V následujících týdnech dokonce hovořil o nutnosti urychlené privatizace energetických společností. V tomto vystoupení budu pomíjet absolutní nesmyslnost tohoto návrhu, a určitě bude o něm ve sněmovně ještě řeč. Chci se zaměřit na následující skutečnost.
Vláda Josefa Tošovského ve svém návrhu rozpočtu Fondu národního majetku v souladu se slibem o nerealizaci nevratných toků výslovně nepočítá s příjmy z privatizace strategických podniků, a přesto se zřejmě na doporučení předsedy výkonného výboru Fondu národního majetku rozhodla tyto podniky prodat, a dokonce ještě do voleb. Nemohu se zbavit pocitu, že si vláda a Fond národního majetku dělá z Poslanecké sněmovny a celého státu krutou legraci. Poslanecký klub sociální demokracie klade za vinu vedení Fondu národního majetku, osobně pak panu Češkovi, ztrátu majority v energetických a uhelných společnostech a špatnou dividendovou politiku. FNM při výkonu akcionářských práv přiměl obce převádět akcionářská práva na cizí subjekty, a to i přesto, že by byla rizika ztráty majority dobře známa.
Poslanecký klub sociální demokracie vyzývá poslance z ostatních klubů, aby se připojili k návrhu na odvolání prezidia Fondu národního majetku a zavedení nucené správy na FNM. Míní-li současná vláda vážně své prohlášení o změně způsobu politiky, měla by náš návrh podpořit a zahájit tak dialog o řešení složité ekonomické situace v České republice.
Toto je má zpráva. A nyní návrh na usnesení:
"1. Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky souhlasí s provedením volby týkající se odvolání prezidia Fondu národního majetku.
2. Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky žádá vládu o předložení návrhu na nucenou správu Fondu národního majetku do 2. 4. 1998 s tím, že poslanecké kluby předloží vládě návrhy svých odborníků do 27. 3. 1998."
Děkuji vám.
Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji, pane poslanče. Pokud jste skončil, tak jsem se jen se svými kolegy zamyslel, že pokud jsme schválili bod "Odvolání členů prezidia" jako zařazený do našeho programu, tak tímto usnesením nemusíme znovu potvrzovat to, co už jsme jednou schválili. Táži se předsedy volební komise pana poslance Koláře, jaký je jeho názor. Podle mého názoru by nás nyní měl informovat o tom, zda jsme připraveni k volbě, a volbou rozhodneme, zda tento bod naplníme, nebo ne. Prosím o názor předsedu volební komise.
Poslanec Robert Kolář: Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, já se domnívám, že bude nutné tento bod přerušit už jen z toho důvodu, že volební komise nemá doposud připraveny hlasovací lístky, takže volba nemůže teď hned bezprostředně začít.
Předseda PSP Miloš Zeman: Před chvílí mne sice tajemník informoval o tom, že hlasovací lístky jsou připraveny, ale poté jsem dostal informaci, že se mění i jejich technologie a že hlasovací lístky budou po jednotlivých jménech.
Nicméně pokud pan poslanec Hojdar předložil návrh usnesení, jsem povinen o něm nechat hlasovat bez ohledu na to, zda jsou pochybnosti, zda je či není redundantní.
Svolám tedy v každém případě poslance z kuloárů a vy zatím návrh usnesení ještě jednou přečtěte.
Poslanec Josef Hojdar: Pane předsedo, pokud je tomu tak, tak já dávám návrh pouze na bod č. 2, to znamená:
"Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky žádá vládu o předložení návrhu na nucenou správu Fondu národního majetku do 2. 4. 1998 s tím, že poslanecké kluby předloží vládě návrhy svých odborníků do 27. 3. 1998."
Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji. Jinak pokud se neozvou procedurální námitky, tak je-li řádně schválen bod "Volba", Poslanecká sněmovna už nehlasuje o tom, že bude volit. Je-li řádně schválen programový bod "Odvolání", Poslanecká sněmovna už nehlasuje o tom, že bude odvolávat, ale prostě odvolává, a pokud to odvolání neprojde, tak neprojde. Toto je výklad, který pokládám za naprosto legitimní. Padni komu padni.
Takže první návrh pana poslance Hojdara byl z tohoto hlediska zmatečný a budeme hlasovat pouze o jeho druhém návrhu. Ještě se hlásí pan poslanec Exner před hlasováním o návrhu pana poslance Hojdara, poté pan ministr Pilip. Ostatní prosím o klid.
Poslanec Václav Exner: Za prvé se, pane předsedo, nepamatuji, že jste uzavřel rozpravu, ale možná, že to je moje chyba, a za druhé se domnívám, že pokud chceme přijmout k odvolání nějaké doprovodné usnesení, měli bychom nechat proběhnout proceduru případného odvolání, tzn., že bychom nyní podle mého názoru, až skončí rozprava, měli přerušit tento bod na provedení odvolání, jakmile budou připraveny hlasovací lístky, a poté případně pokračovat projednáváním dalších bodů usnesení, resp. hlasováním o nich.
Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji, uděluji slovo panu ministru Pilipovi.
Ministr financí ČR Ivan Pilip: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, dovolte mi, abych řekl několik slov k tomu, co se začíná v této sněmovně odehrávat.
Musím říci, že mám pocit, že to, co teď navrhuje klub sociální demokracie, je jednou z forem jednak zahájení předvolebního boje, jednak snahou velmi zpolitizovat činnost Fondu národního majetku.
Předesílám, že nemám možný střet zájmů, na rozdíl od možná některých, protože předseda prezidia Fondu národního majetku není odvolatelný, neboť je ze zákona, alespoň pokud funguje vláda, a zároveň bych chtěl říci, že mám řadu dílčích výhrad k tomu, co ve své činnosti předvádí výkonný výbor v některých dílčích otázkách, včetně jeho předsedy.
Přesto tak, jak byla podána tato problematika panem poslancem Hojdarem, a především fakt, že byl podán právě panem poslancem Hojdarem, ve mně vyvolává mnoho pochybností.
Já bych skutečně nechtěl pana poslance Hojdara obviňovat z toho, že má nějaké osobní zájmy a že se podílí na některých operacích, které se v Mostecké uhelné dějí. To nemohu prokázat a berte to tak, že nechci posuzovat možnou roli pana poslance Hojdara v těchto záležitostech osobně.
Přesto však musím informovat sněmovnu o tom, co se děje v Mostecké uhelné společnosti, a. s. Mostecká uhelná společnost je vlastněna Fondem národního majetku ze 46,29 %. Je nutné říci, že tento stav je výsledkem rozhodování vlády. Je nutné, když se tady říkají určitá slova v tak zásadním návrhu, jako je odvolání členů prezidia Fondu národního majetku, si posoudit dikci zákona o privatizaci a o jednotlivých rozhodováních, aby bylo jasné to, že Fond národního majetku nemůže sám o sobě ovlivnit, jaký objem a jakého majetku je privatizován, ale že je tím orgánem, který vykonává jednotlivá rozhodnutí a provádí správu balíku akcií, které ve Fondu národního majetku jsou.
***