(pokračuje Roithová)
Od května 1997 do srpna 1997 jednalo ministerstvo opakovaně se zdravotními pojišťovnami, odbornými a profesními organizacemi, zástupci státní správy a samosprávy a se zástupci zdravotnických zařízení. Na základě těchto jednání byl vypracován konkrétní návrh optimalizace lůžkového nemocničního fondu v České republice, a ten byl projednán vládou - usnesení vlády č. 326 ze dne 4.6.1997, č. 449 ze dne 23.7.1997, č. 624 ze dne 8.10.1997 - a je také uveden v příloze tohoto materiálu.
Takto byla vymezena rámcově nabídka, se kterou stát vstupoval a vstupuje do výběrových řízení. Právní rámec výběrových řízení je dán - jak jsem již řekla - zákonem č. 448, a to v části 8 § 46 - 52. Vzhledem k jeho nejednoznačnosti a vzhledem k tomu, že v tomto zákoně není pro ministerstvo zmocnění k vydání prováděcích vyhlášek, bylo nutno vypracovat řadu návazných dokumentů v těsné spolupráci se zástupci institucí, které jsou ze zákona účastníky výběrových řízení.
Základní dokumenty máte uvedeny v této příloze, nebo v materiálech, které máte před sebou, a jmenuje se to Příloha č. 2. Jsou zde pokyny ministra zdravotnictví k provedení jednorázových výběrových řízení, doplněné o další dodatky, upravující povinnost spádovosti a upravující podmínky, za kterých zdravotní pojišťovny splní svou zákonnou povinnost. Dále je tam uveden jednací řád a pokyny pro zpracování nabídky uchazečů.
Dále byly vypracovány posuzované předpoklady personální, technické, odborné a další, které byly publikovány ve Zdravotnických novinách 14.11.1997. Šlo o kritéria pro poskytování akutní lůžkové péče ve 13 základních oborech a ke zveřejnění je připraven obdobný materiál týkající se podmínek pro poskytování následné lůžkové péče a podmínek pro poskytování specializované a vysoce specializované zdravotní péče, který bude zveřejněn ve Věstníku Ministerstva zdravotnictví.
Výhledovým řešením je nová legislativní úprava výběrových řízení v novele zákona o veřejném zdravotním pojištění, kde ministerstvo uplatní své dosavadní zkušenosti z tohoto procesu. I tento návrh zákona byl v současnosti stažen z projednávání v Poslanecké sněmovně.
Podstatnou částí právního vymezení, právního rámce výběrových řízení jsou formulace ve stanovisku vyhlašovatele, a k tomu mi dovolte říci následující.
Na základě hlasování a vyjádření komisí výběrového řízení podle jednacího řádu vypracovává ministerstvo podle § 52 stanoviska vyhlašovatele k těmto výsledkům a doporučení pro zdravotní pojišťovny. Vzhledem k tomu, že z uvedeného zákona nevyplývá závaznost výsledků výběrových řízení pro zdravotní pojišťovny, vyvinulo ministerstvo mimořádné úsilí společně se Všeobecnou zdravotní pojišťovnou o zajištění realizace smluvní sítě. Na základě opakovaných jednání se zástupci všech ostatních zdravotních pojišťoven tyto dohodnuté mechanismy jsou zakotveny v dodatcích k pokynům ministra a ve stanovisku vyhlašovatele, které je potom závazné.
Součástí stanovisek vyhlašovatele je i vyjádření ministerstva, za jakých podmínek považuje za splněnou povinnost pojišťoven vyplývající z § 46 odst. 1 věty první zákona č. 48, to je povinnost zdravotních pojišťoven zajistit poskytování zdravotní péče svým pojištěncům. Dovolte mi, abych vám přečetla výpis tohoto stanoviska, kde je řečeno, že uzavření smlouvy o poskytování akutní a následné lůžkové péče se zdravotnickými zařízeními dle doporučení komise výběrového řízení a tohoto stanoviska splní pojišťovny svou povinnost podle § 46 zákona 48 na daném území za podmínky:
1. Že k redukci lůžek akutní zdravotní péče v souladu s výsledkem řízení a se stanoviskem vyhlašovatele nedojde před uzavřením dohod pro bezprostředně následující smluvní zajištění...
Předseda PSP Miloš Zeman: Promiňte, paní ministryně, rád bych upozornil kolegu Špidlu na zákaz používání mobilních telefonů ve sněmovně. Pokračujte, paní ministryně.
Ministryně zdravotnictví ČR Zuzana Roithová:
...a) lůžek následné zdravotní péče doporučených komisemi a vyhlašovatelem po skončení druhého kola výběrových řízení na lůžka následné péče pro dané území,
b) lůžek akutní zdravotní péče v jiném dostupném zdravotnickém zařízení doporučeném komisí a vyhlašovatelem po ověření potřebnosti této akutní lůžkové péče zástupcem státní správy a okresní pobočky pojišťovny v regionu,
c) zdravotnických zařízení poskytujících další formy zdravotní péče, jako je rychlá zdravotnická pomoc, lékařská služby první pomoci a ambulantní péče, včetně její stacionární formy v kapacitě potřebné pro dané území, doporučené komisemi a vyhlašovatelem a ověřené zástupci státní správy a okresních poboček zdravotních pojišťoven v regionu.
A dále zákonná povinnost bude splněna za podmínky, že součástí smlouvy se zdravotnickými zařízeními bude ujednání o povinnosti zajištění zdravotní lůžkové péče v jednotlivých oborech pro obyvatele stanoveného spádového území v případě, že si pojištěnec toto zdravotnické zařízení svobodně zvolí. Tato povinnost se vztahuje též na přijímání pacientů z domácí péče i na překlady pacientů mezi jednotlivými zdravotnickými zařízeními. Stanovení spádového území bude provedeno na základě výsledků výběrového řízení, zohledňujícího nabídku zdravotnických zařízení po projednání se zástupci státní správy v okrese.
Této části jsem se věnovala trochu více proto, protože přes zatím dosavadní řekněme neúspěšné kroky mediální kampaně Ministerstva zdravotnictví se nepodařilo prosadit informaci na veřejnosti o tom, že uzavírání nových smluv je podmíněno splněním určitých zákonných povinností.
K tomu, aby mohly být výsledky výběrových řízení přijaty a aby mohlo být rozhodnuto o konečné podobě vlastní realizace restrukturalizace, je třeba vydat celou řadu dokumentů.
1. Vydání podmínek pro standardní poskytování výše popsaných druhů zdravotní péče ve Věstníku Ministerstva zdravotnictví a také návrh vyhlášky, která by měla nahradit současnou vyhlášku navazující na zákon č. 20/1966. Vyhláška měla původně navazovat na nově předkládaný zákon o zdravotní péči, který však byl odmítnut v prvním čtení. Obsahem jsou definice oborů, indikační kritéria k přijetí a propuštění, technické, personální, organizační a další návazné podmínky. Tyto dokumenty budou dopracovány a vydány ještě v prvním pololetí letošního roku.
2. Dalším dokumentem je zpracování a uveřejnění koncepce a organizačního zajištění dostupnosti akutní přednemocniční, ambulantní, event. semiambulantní péče především v oblastech, kde tato péče má zčásti nahradit dosud poskytovanou méně efektivní péči na lůžkách, především v oblastech s horší geografickou dostupností.
c) Vyhodnocení konkrétních regionálních studií na poskytování péče v transformovaných nemocničních kapacitách ve smyslu dikce bodu předchozího, týká se stanovení konkrétních organizačních pravidel, řešení technických a dalších problémů pro rychlou záchrannou službu, střediska ambulantních a semiambulantních služeb, návaznost na spádovou nemocnici pro dané území za vymezení indikačních kritérií.
d) Zpracování studie projektovaných změn zaměstnanosti s ohledem na cíle výběrového řízení a následné zadání studie pro zmírnění dopadů. Tato studie již byla zadána a bude zpracována do konce dubna.
e) Vyřešení způsobu a výše úhrady pro následnou péči.
f) Zhodnocení připravenosti kapacit pro zahájení příjmu pacientů na lůžka následné péče pro dané území, tedy harmonogram opřený o studii řešící doplnění technických a personálních podmínek.
g) Zhodnocení majetkových problémů, návrhy na změnu věcného břemene u privatizovaných či k privatizaci navržených kapacit podle výsledků výběrových řízení.
h) Zhodnocení budoucích ekonomických problémů nemocnic, jež nebyly doporučeny do sítě smluvních zařízení, a návrhy na zmírnění dopadů s ohledem na možnosti poskytovat jiné služby. Především jde o ambulantní sektor či sociální služby apod.
***